Titel
3
|
Danmark under to verdenskrige og DHO
OVERBLIKSFORLØB: DANMARK UNDER TO VERDENSKRIGE
Historisk overbliksforløb som optakt til DHO om besættelsestiden i Danmark. Forløbet fokuserer på Første og Anden Verdenskrig i dansk perspektiv.
Grundbogen til forløbet er kapitel 8 i Grundbog til Danmarkshistorien af Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen og Olaf Søndberg, Systime, 2006.
Kilder:
Arthur Christensen: ”Levende billeder” (1915)
Ugerevyer (1917)
Valgplakat: ”Stauning eller Kaos” (1935)
Cigarreklame: ”En god Cigar styrker Tanken” (1936)
Faglige mål, som forløbet bringer i spil:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
DHO: DANMARK UNDER BESÆTTELSEN
DHO-forløb om besættelsestiden i Danmark. Forløbet fokuserer på tre temaer: modstandskampen, livet under besættelsen og spændingen mellem krig og kærlighed, som danner grundlag for de problemformuleringer, grupperne kan vælge mellem.
Sekundærlitteratur:
Kapitlet ”2. Danmark besat – et overblik” i Modstandsbevægelsen, Jakob Sørensen, Systime, 2019.
Kapitlet ”Barn og ung” i Spærretid. Hverdag under besættelsen 1940-45, Esben Kjeldbæk og Henrik Lundbak, Nationalmuseet, 2005.
Kapitlet ”Illegalt liv” i Spærretid. Hverdag under besættelsen 1940-45, Esben Kjeldbæk og Henrik Lundbak, Nationalmuseet, 2005.
Kapitlet ”Lærlingene fra B & W” i Modstand 1943-1944, Niels-Birger Danielsen, Politikens Forlag, 2019, s. 232-243.
Kilder:
”Nyt fra hele landet – kort fortalt” fra De frie Danske (1944)
”En folkelig skikkelse, et historisk eksempel paa Jyllands sejghed under fremmedherredømmet” fra De frie Danske (1944)
Gerda Bekker Iserhorst: Dagbog (uddrag) fra besættelsen (1995)
Annelise Jepsen: Erindringer (uddrag) om perioden 1924-1944 (1995)
Svend Otto Nielsens brev til sin mor (1944)
Kim Malthe-Bruuns brev til sin mor (1945)
"Ny Fase i Besættelsestidens Historie" i Frit Danmark (1944).
Faglige mål, som forløbet bringer i spil:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
|