Titel
3
|
Hvordan fik vi det Danmark, vi lever i idag?
Hvordan fik vi det Danmark, vi lever i idag?
Dette forløb tjener som optakt til det kommende DHO-forløb hvor vi skal arbejde med tematikken: Køn og Klasse.
Dagen efter I starter jeres historieundervisning på gymnasiet - d. 1. november 2022 - er der folketingsvalg i Danmark. Politikerne diskuterer, hvor mange penge vi skal give i hjælpepakker til lavtløns-grupper i befolkningen og folk på overførselsindkomst. De diskuterer, hvordan vi skal få folk til at blive længere på arbejdsmarkedet, undgå indvandring der påvirker Danmark i 'negativ' retning - hvad der så end menes med det - og hvordan vi skal få vores sundhedssystem og pasning af børn og gamle til at fungere.
Hvis man vækkede Holger Danske, ifølge legenden levede i Vikingetiden, ville han ikke fatte en brik af hvad de taler om. For det samfund vi lever i idag i Danmark har udviklet sig og forandret sig til ukendelighed. I dag er de fleste danskere meget stolte af vores velfærdssamfund og høje levestandard og vi tager alle som en selvfølge at vi alle kan leve frit og have demokratisk indflydelse på vores egne liv.
Rundt omkring os i Verden er demokratiet i mange lande under voldsomt pres - selv i 'the land of the free' - USA - var der for blot et år siden et forsøg på at overløbe demokratiet og foretage et kup. Det minder os i Danmark om, at vi ikke må tage vores frihed, demokratiet og vores velstand for givet. Det er noget, der ikke bare ER der, men noget, vores forfædre har kæmpet for og som vi skal værne om og forstå vigtigheden af.
Derfor skal vi i resten af 1.g arbejde med Danmarkshistorien - fra oldtiden til 1945 for at lære om, hvordan det var at leve i landet før vores moderne velfærdssamfund, og hvad det er for en arv, vi står på skuldrene af i dag.
Undervejs skal vi træne det grundlæggende værktøj - metoden i historiefaget - at forholde sig kritisk og analytisk til ALT - både grundbøger og levn/kilder fra fortiden. Vi skal også lave små skriveøvelser der lægger op til skoleårets sidste store Dansk- og historieopgave DHO.
Faglige mål - Eleverne skal kunne:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestoffet er:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Læst stof:
* ’Flere sider af penge’ (ibog) af Waneck m.fl. Frydenlund, 2022. Kapitel 1: Historie – Pengenes historie fra antikken til vor tid
* Klasse og køn -Middelalderen 1050-1500 fra ibogen: Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie af C-J Bryld, Systime, 2013
* "Vores Danmarkshistorie" af Peter Frederiksen, Columbus Forlag, side 13-22, 83-87 + 89-91, 111-116, 117-119 + 121-125, 127-135, 159-164
* Podcasten: Vikingetiden - Vores Danmarkshistorie + Vores Danmarkshistorie: Kongemagten i middelalderen on Apple Podcasts
I stedet for at læse side 139-145 ser vi afsnit 8 i Historien om Danmark fra DR.
* 15 minutter af DRTV - Historien om Danmark: Reformation og renæssance
* DRTV - Explainer: Hvad er magtfuldkommenhed?
* https://historielab.dk/fra-enevaelde-til-demokrati/
* Hans West: Slaverne er ikke ulykkelige (1793)
* Guvernør Philip Gardelins Slavereglement af 5. september 1733
* artikel: Var det værre at være fæstebonde i Danmark end slave i Vestindien?
Forløbet løb over i DHO: Køn og Klasse
Eleverne har i dette forløb læst lidt forskelligt materiale afhængig af, hvilket fokus de har lagt på deres opgave.
Generelt er arbejdet med følgende kildesamlinger:
Kærlighed, køn og seksualitet - HistorieLab
Sex til salg i Danmark, ca. 1800-1970, https://danmarkshistorien.lex.dk/Sex_til_salg_i_Danmark,_ca._1800-1970
Kampen for kvinders valgret, 1871-1915
https://danmarkshistorien.lex.dk/Kampen_for_kvinders_valgret,_1871-1915
Anne Løkke fortæller om kvinderne i 1800-tallet fra Danmark - tider og temaer, Systimes forlag: https://danmark.systime.dk/?id=890
Sædelighedsfejden: https://danmarkshistorien.lex.dk/S%C3%A6delighedsfejden_1883-1887
Elisabeth Grundtvig: Nutidens sædelige Lighedskrav, 1887
Georg Brandes" svar til Elisabeth Grundtvig (1), 6. juli 1887
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati om perioden fra ca. 1900-1920
"Træk af en Tjenestepiges Oplevelser" (1905) af Marie Christensenhttps://www.his2rie.dk/kildetekster/tyendet-det-tjenende-folks-danmarkshistorie/tekst-29/
ressourcerum til DHO: https://docs.google.com/document/d/1lg-det4hleBBaGgIRJsuDObdJh8q2kOm0r0Qpj_-wAs/edit?tab=t.0
|