Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/h - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Kasper Langberg
Hold
2022 HI/h (
1h HI
,
2h HI
,
3h HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til Historie
Titel 2
Det gamle Grækenland og Romerriget
Titel 3
Kulturmøder 1: Byzans fald
Titel 4
DHO og lange linjer i Danmarkshistorien
Titel 5
Kulturmøder 2: Muslimske imperiers opståen
Titel 6
Middelalder, Renæssance, Reformation i Europa.
Titel 7
Enevælden i Danmark
Titel 8
Revolutioner i Europa
Titel 9
Imperialismen
Titel 10
Ikke vestligt emne: Kina
Titel 11
Klimahistorie 1
Titel 12
Den Danske Revolution 1750-1914
Titel 13
Klimahistorie 2
Titel 14
Verdenskrige og kriser: Europa 1914-1945
Titel 15
Holocaust
Titel 16
Kold Krig 1945-1989
Titel 17
Danmark 1914-1989
Titel 18
Klimahistorie 3
Titel 19
Verden efter 1989
Titel 20
Lange Linjer og opsamling
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til Historie
Forløbet fokuserer på historiefagets tidsmæssige afgrænsning samt eksempler på kildekritisk metode.
Indhold
Kernestof:
Læs den vedhæftede intro tekst "Hvad er Historie" til denne time.
Intro Historie Hvad er Historie NAG 22.pdf
Læs følge vedhæftede tekster hjemme ( Tale af Anders Fogh Rasmussen (statsminister i Danmark 2001-2008) om besættelsen og avisartikel fra Information )
Intro Historie Debat besættelsen NAG 1h HI 2022.pdf
1h HI Arbejdsspørgsmål Historie Intro Besættelsen .docx
Læs s. 14-22 i "Vores Verdenshistorie 1": Hvornår begynder historien?
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1, Columbus; sider: 14-22
Arbejdspørgsmål: Vores Verdenshistorie 1 s.14-21 .docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Det gamle Grækenland og Romerriget
Forløbet fokuserer på den vestlige civilisations oprindelse i Athen, herunder det tidlige demokrati og det Athenske samfunds opbygning, kultur og menneskesyn. Efterfølgende fokus på årsagerne til Romerriget opstået, storhed og fald, samt arven fra Athen.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 14-22 i "Vores Verdenshistorie 1": Hvornår begynder historien?
Arbejdspørgsmål: Vores Verdenshistorie 1 s.14-21 .docx
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1, Columbus; sider: 14-28, 30-34, 36-49, 51-85
Læs s. 22-28 i "Vores Verdenshistorie 1" og bevar sp. 1-5 i vedhæftet arbejdspørgsmål.
Vores Verdenshistorie 1 s. 22-34.docx
Læs s. 30-34 i "Vores Verdenshistorie 1" og bevar sp. 6-10 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
1h HI øvelse DR P1 podcast hjernekassen oldtidskunskab.docx
Hjernekassen på P1 | Oldtidskundskab | DR LYD
læs s. 36-43 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar arbejdspørgsmål hjemme.
Vores Verdenshistorie 1 s 36-43.docx
Læs s. 43-49 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar sp. 1-7 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
Vores Verdenshistorie 1 s. 43-49 (12).docx
Tænk over spørgsmål og skema s. 48+49 i "Vores Verdenshistorie 1" hjemme.
Læs s. 51-60 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar sp. 1-5 i arbejdspørgsmål hjemme.
Arbejdspørgsmål: Vores Verdenshistorie 1 s. 50-68 2V .docx
Læs s. 59-68 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar sp. 5-11 i vedhæftet arbejdspørgsmål
Vores Verdenshistorie 1 s. 50-68 2V .docx
Digital teknologiforståelse i gymnasiet
Læs s. 68-78 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar arbejdspørgsmål.
Vores Verdenshistorie 1 s. 68-78.docx
Læs s. 78-85 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar sp. 1-6 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
Arbejdspørgsmål: Vores Verdenshistorie 1 s. 78-85.docx
1h HI Hypoteser om romerriget .docx
1h HI Dating Romerriget 25 jan 23.docx
Differentieret lektie: Se hvilke elever der skal læse hvilke kilder i vedhæftet dokument.
1h HI 3 kilder til romerrigets fald .docx
Differentieret lektie: Se vedhæftet dokument hvilke grupper der skal gøre hvad.
1h HI BBC serie om Romerriget afsnit og grupper.docx
BBC Two - Mary Beard's Ultimate Rome: Empire Without Limit - The locations - episode one
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kulturmøder 1: Byzans fald
I dette forløb fokuserer vi på det vestromerske riges fald og konflikten med det osmanniske rige.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 86-94 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar sp. 1 og 2 og sp.5 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
Arbejdspørgsmål: Vores Verdenshistorie 1 s 86-97.docx
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1, Columbus; sider: 86-94
Vi ser denne video i modul (husk høretelefoner til jeres computer): Romerret I - Den Romerske Forfatning | Ep. 18 | Dansk Retshistorie med Ditlev Tamm
Arbejdsspørgsmål til Romerretten 1 .docx
Besvar arbejdspørgsmål til videoen "Romerret 1" som I så i slutningen af sidste modul (både video og spørgsmål findes på sidste modul)
Vores Verdenshistorie 1 s 86-97.docx
Datingspørgsmål 1h HI 3 marts .docx
Video Romerret II Romerret II - Romersk Privat Ret | Ep. 19 | Dansk Retshistorie med Ditlev Tamm
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO og lange linjer i Danmarkshistorien
DHO og lange linjer i Danmarkshistorien
Indhold
Kernestof:
Lektie Læs s. 10-14 i vedhæftet kursusmaterialet. Formulér 3 korte, knivskarpe sætninger, der samler op på lektiens 3 vigtigste pointer.
DHO-kursus 2023 videnskabsteori.pdf
Modulplan DHO videnskabsteoretisk kursus (2).pdf
Genlæs Anders Fogh Rasmussens tale s. 19-21 i kursusmaterialet. Hvad vil en historiefaglig analyse af kilden lægge vægt på?
1h HI Gruppeabejde DHO kursus 4. modul .docx
Det funktionelle kildebegreb .png
Typer af kildekritisk analyse i Historie.png
Fokusspørgsmål til TV serien Historien om Danmark Vikingetiden.docx
Se "Historien om Danmark" om Vikingetiden færdig hjemme ( vi har set indtil 24 min i timen) og tag noter til vedhæftede arbejdspørgsmål hjemme.
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
Læs den korte tekst og se den tilhørende video nedenfor.
Højmiddelalderen, 1050-1340
Senmiddelalderen, 1340-1523
Læs link nedenfor og se den tilhørende video på siden.
Reformation og magtstat, 1523-1660
Google Docs: 1h DK historie 1532-1660 lange linjer
1h DHO i besættelse emner og materiale.docx
Læs (igen) afsnittet om DHO i vedhæftede vejledning.
Vejledning til DHO, SRO og SRP 2021 2024 (1).pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kulturmøder 2: Muslimske imperiers opståen
I dette forløb fokuserer vi på Det islamiske rigers opståen og Osmannerriget.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 97-104 i "Vores Verdenshistorie 1". Brug vedhæftede fokus-spørgsmål i jeres læsning hjemme.
Vores Verdenshistorie 1 s. 97-104 .docx
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1, Columbus; sider: 97-117
Læs s. 104-112 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar vedhæftede arbejdspørgsmål.
Vores Verdenshistorie 1 s. 104-112.docx
Læs s. 113 - 117 og tag noter hjemme til skemaet s. 117 (skemaet er overblik over hele kapitlet "Det store kulturmøde s. 86-117)
Prøv hjemme at udfylde skemaet s. 117 i punktform. HUSK at skemaet dækker HELE kapitel 4 s. 87-117 (År 500e.kr-1500 e.kr. - Byzans og Islamiske Imperier)
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Middelalder, Renæssance, Reformation i Europa.
I dette forløb fokuserer vi på Middelalderen, Renæssancen og Reformation i Europa, herunder europæernes opdagelser af verden.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 118-129 i "Vores Verdenshistorie 1" inklusiv kilderne.
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1, Columbus; sider: 118-150, 215-235, 237-247
Vores Verdenshistorie 1 118-129 Middelalder 1 gruppearbejde .docx
Læs s. 129-141 i "Vores Verdenshistorie 1". Brug vedhæftede arbejdspørgsmål som støtte når I læser hjemme.
Vores Verdenshistorie 1 Middelalder s. 129-141 (6).docx
Vores Verdenshistorie 1 Middelalder s. 129-141.docx
Læs s. 142-150 i "Vores Verdenshistorie 1". Benyt vedhæftede arbejdsspørgsmål som hjælp til læsningen hjemme.
Historiske Atlas Europa
Vores Verdenshistorie 1 142-150 Korstog (3).docx
Læs s. 215-219 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar sp. 1+2 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
Vores Verdenshistorie 1 s. 216-227 Renæssancen .docx
Læs s. 220-227 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar sp. 3-8 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
2h HI notetagnings -øvelse om Renæssancen.docx
Renæssancen - verdenshistorie
Miniforedrag - renæssancen i Danmark
Læs s. 228-235 i "Vores Verdenshistorie 1". Besvar vedhæftede arbejdspørgmål hjemme.
Vores Verdenshistorie 1 s. 228-235 (2).docx
Rafael Skolen i Athen .jpeg
Læs s. 237-241 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar sp. 1-4 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
Vores Verdenshistorie 1 s. 237-246.docx
Luther og Reformationen- Videoer og noteøvelse .docx
Video: Luthers opgør med afladshandlen - 95 teser der indledte reformationen
Video: 5 ting du skal vide om: Martin Luther
Video: Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
Læs s. 241-247 i "Vores Verdenshistorie 1" og besvar sp. 5-10 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
Læs artiklen "Åh Gud - Er Luther Død?" (Udleveret som papir-udgave i timen fredag, men findes også vedhæftet) s.62-75 hjemme.
Det afgørende øjeblik 1066 og Luther (4).pdf (Bemærk, at det kun er dele af denne tekst der skal læses. Se ovenfor..
Arbejdspørgsmål til artikel Åh Gud Er Luther Død.docx
Læs s. 15-26 i vedhæftet dokument om "De Store Opdagelser" læs dog IKKE kilde 1,2 og 3 (s. 19, 22,24) Arbejdspørgsmål 1-5 kan bruges som læsefokus i læsningen hjemme.
De Store Opdagelser Vores Verdenshistorie 2.pdf
De Store Opdagelser 1 arbejdsspørgsmål .docx
Læs s. 26-34 i vedhæftet dokument (Minus kilderne 4-7).
Arbejdspørgsmål De Store Opdagelser .docx
Gennemlæs jeres noter om den kilde, som I arbejdede med i sidste modul, og vær klar i timen til at præsentere kilden. Læs også s. 35 i vedhæftet materiale hjemme.
2h HI opdagelser kilder og grupper .docx
Fokuspunkt Idealistisk Materialistisk Historiesyn .pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Enevælden i Danmark
I dette forløb ser vi på årsagerne til Enevældens indførsel i Danmark, Enevælde og oplysning og kort om Danmark som kolonimagt.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 114- 121 i jeres nye "Grundbog til Danmarkshistorien". Benyt læsefokusspørgsmål s. 115 når I læse hjemme. HUSK jeres hovedtelefoner til jeres computer, da I skal lytte / se til noget på den i modulet..
2h HI Historien om Danmark Enevælde og oplysnings noteøvelse. .docx
læs s. 121-126 i "Grundbog til Danmarkshistorien".
Poul Steiner Jensen m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorien (3. udgave), Systime; sider: 121-126
Ingen lektie til dette modul, men HUSK jeres Danmarkshistorie bog til timen (Grundbog til Danmarkshistorien)
2h HI Øvelse kilder Danmark i 1600 tallet .docx
Ingen lektie, men HUSK både jeres Danmarkshistorie-bog OG jeres noter fra "Historien om Danmark - enevælde og oplysning"
Hold A: 2h HI Øvelse kilder Danmark i 1600 tallet .docx
Hold B: 2h HI Historien om Danmark Enevælde og oplysnings noteøvelse. .docx
Hold C: Kritik af: Historien om Danmark: Enevælde, slaveri og oplysning - Critique
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Revolutioner i Europa
I dette forløb fokuserer vi på den franske revolution og de industrielle revolutioner i England og USA i perioden 1750-1850
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie til dette modul
Vi ser denne korte film i timen: What was the Industrial Revolution?
Arbejdspørgsmål Den Industrielle Revolution i England 1750 til 1850.docx
Læs s. 9-14 i Grundbog til historie (Verdenshistorien 1750-1945) BEMÆRK: NY udleveret bog. Det elever, som ikke fik bogen i timen, forventes at have afhentet bogen på bogdepotet inden dette modul og have læst lektien til i dag.
Peter Frederiksen: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945, systime; sider: 9-28, 53-59, 61-74
Læs s. 15-19 i "Grundbog til verdenshistorien" og besvar s. 2-3 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
Arbejdsspørgsmål til Store Revolutioner .docx
Læs s. 19- 26 i "Grundbog til Verdenshistorien" og besvar sp. 4-7 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
Læs s. 26-28 i "Grundbog til Verdenshistorien" og besvar sp. 8+9 i vedhæftet dokument - samt læs kilde 15,16,17 s. 53-59 samme sted (se spørgsmål til kilderne s. 333 i bogen)
Lyt til følgende podcast som lektie hjemme (Det gode ved podcast lektier er, at man kan lytte til den på mobilet - brug DR-LYD app , medens man f.eks får ryddet op på sit værelse eller gået en tur med hunden - prøv det)
Kampen om historien | Napoleon 1:2 - mellem fiktion og virkelighed | DR LYD
Europa 1812 Kort .pdf
Europa 1815 kort .pdf
Læs s. 61-68 i "Grundbog til Historie" (OG medbring bogen til undervisningen!!!). Spørgsmål 1-6 kan bruges som læsefokus hjemme.
Arbejdspørgsmål: Industrialisering England USA Grundbog til Verdenshistorie s 61 74.doc
Læs s. 68-74 i "Grundbog til Historie" (OG medbring bogen til undervisningen!!!). Spørgsmål 7-11 kan bruges som læsefokus hjemme.
A-map-of-the-historical-territorial-expansion-of-the-United-States-of-America-Source.ppm
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Imperialismen
I dette forløb fokuserer vi på den europæiske imperialisme i 1800-tallet og kort tilbageblik over den europæiske kolonisering af verden.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 74-83 i "Grundbog til historie" (HUSK bogen til timen) Besvar sp. 1-10 som fokus i jeres læsning hjemme.
Peter Frederiksen: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945, systime; sider: 74-90, 101-115
Arbejdspørgsmål: Imperialisme - Verdenshistorie s. 74-90.doc
Læs s. 83-90 i "Grundbog til Historie" (HUSK bogen til timen) og besvar sp. 11-17 som fokusspørgsmål hjemme.
Imperialisme - Verdenshistorie s. 74-90.doc
Historiske kort USA Europa Afrika Asien ca 1870 til 1914.pdf
Ingen lektie til denne gang (så nu kan du nå at få læst den tidligere lektie om imperialimen fra de sidste gange)
Til brug i timen (ikke lektie): Europa koloniserer verden
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ikke vestligt emne: Kina
Dette forløb ser på Kinas historie fra 1600-tallet til i dag. Fra dynastierne til europæisk intervention i 1880-tallet, det kommunistiske Kinas opståen 1949 og udviklingen til det moderne Kina.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 59-71 i vedhæftet dokument (ikke så langt som der ser ud til, mange billeder undervejs). Fokus-spørgsmål i slutningen s. 72-73 kan (ikke skal) bruges som støtte i jeres forståelse af teksten.
Kina 1644 til 1911 .pdf
Læs s. 83-91 i vedhæftet dokument. Fokus-spørgsmål s. 104 kan (ikke skal) bruges som støtte til forståelse af teksten.
Republikken Kina 1912 til 1949 .pdf
I dag ser vi filmen "Den sidste kejser"
Filmstriben: Den sidste kejser
Læs s. 92-103 i vedhæftet dokument (vigtigt for at forstå den historiske baggrund for filmen)
Læs s 121-134 i vedhæftet dok "Kina 1949 til i dag"
Kina 1949 til idag .pdf
2h HI Kina temaer oplæg .docx
Læs s. 134-142 i "Kina 1949 til idag" vedhæftet dokument. HUSK OGSÅ at medbringe den bog om Kina, som I har fået udleveret (Bog: "Kina efter 1840") Den skal I bruge til at finde kilder til jeres oplæg.
2h HI Kina oplæg temaer og grupper .docx
KildeAnalyse Historie .pdf
Roman Mit Liv Som Kejser .jpeg
3h HI Besked om oplæg og øvrigt arbejde i timen.docx
Arbejdspørgsmål Kampen om Historien Kulturrevolutionen .docx
Link til podcast. Kampen om historien | Xi Jinpings plads i historien | DR LYD
Grupper laver deres oplæg færdig hjemme og klar til præsentation i dette modul. Den øvrige klasse har lyttet podcast færdig og svaret på vedhæftede arbejdspørgsmål.
3h HI info om oplæg og podcast om Kina.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Klimahistorie 1
Det korte forløb ser på Europas udvikling i et klimahistorisk perspektiv. Fokus på det geologiske - og geografiske betingelser for europæisk kultur. Ligeledes fokus på den industrielle revolution i Europa.
Indhold
Kernestof:
Til brug i timen: Tysk Serie Kontinenterne afsnit Europa fokusspørgsmål .docx
DRTV - Kontinenterne: Europa
HUSK at medbringe jeres nye bog "klimahistorie" og læs hjemme s. 16-22.
Denise Lindegaard Nielsen og Elisabeth Lollike Ørsted: Klimahistorie, Columbus; sider: 16-22
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Den Danske Revolution 1750-1914
Danmark 1750- 1914
Dette forløb fokuserer på landboreformer, indførelsen af demokratiet og industrialisering i Danmark i denne periode. Et klima-perspektiv bliver ligeledes integreret i dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 146-155 i jeres "Grundbog til Danmarkshistorien" perioden ca. 1750-1830. Se lektie nedenfor. Brug spørgsmål 1-4 som fokus i jeres læsning hjemme.
Poul Steiner Jensen m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorien (3. udgave), Systime; sider: 146-161, 182-195
3h HI Den Danske Revolution 1 fokusspørgsmål .docx
Læs s. 155- 161 i "Grundbog til Danmarkshistorien" og besvar sp. 5-8 i vedhæftede fokusspørgsmål.
Citat fra en kritik af Historien om Danmark .docx
Læs s. 182-188 i "Grundbog til Danmarkshistorien". og besvar sp. 1-3 i vedhæftet dokument.
Den Danske Revolution 2 fokusspørgsmål .docx
Læs s. 188-195 i "Grundbog til Danmarkshistorien" . Besvar sp. 4-7 i vedhæftet fokusspørgsmål.
Differentieret lektie: Jeres gruppenummer er det samme som nummeret på den kilde I skal læse hjemme. Læs kilden hjemme grundigt. Vi arbejder med sp. a-c i timen. Se vedhæftede dokumenter.
3h HI Kilder til Den Danske Revolution .docx
3h HI Grupper Kilder .png
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Klimahistorie 2
Det forløb fokuserer på den danske industrielle revolution i et klima-perspektiv og miljø-perspektiv, herunder arbejder vi med natursyn.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 22-28 i Bogen "Klimahistorie" og besvar vedhæftede arbejdspørgsmål hjemme.
Denise Lindegaard Nielsen og Elisabeth Lollike Ørsted: Klimahistorie, Columbus; sider: 22-28
Arbejdsspørgsmål Klimahistorie: 3h HI Kilmahistorie Natursyn .docx
3h HI Kilder til Den Danske Revolution .docx
3h HI Grupper Kilder .png
Læs s. 22-28 i Bogen "Klimahistorie" og besvar vedhæftede arbejdspørgsmål hjemme. MEDBRING jeres Kilmahistorie-bog
Fokusspørgsmål til dagens lektie: 3h HI Kilmahistorie Natursyn .docx
Til brug i timen: 3h HI Kilder til Kilmahistorie.docx
3h HI Grupper Kilder Klimahistorie.png
Differentieret lektie: Eleverne læser og svarer på spørgsmål til den kilde, som man har fået tildelt i sidste time. Se vedhæftede dokumenter. De elever, som IKKE var til stede sidst, vælger blot selv en kilde af fremlægge, men vælg gerne en kilde, hv
3h HI Kilder til Kilmahistorie.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Verdenskrige og kriser: Europa 1914-1945
I dette forløb ser vi på årsagerne til – og forløbet af de to verdenskrige med fokus på Europa. Kort om den russiske revolution. Ligeledes ser vi på årsagerne – og forløbet af den økonomiske – og politiske krise som årsagerne til fascismen – og nazismen i Italien og Tyskland.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 117-123 i jeres "Grundbog til Verdenshistorie 1750-1945" (Husk nu den rigtige bog) og besvar sp. 1-3 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
1 verdenskrig 1914-1918 Grundbog til Historie 117 130 (12).docx
Peter Frederiksen: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945, systime; sider: 117-130, 163-177, 201-208, 229-244, 277-295
Læs s. 123-130 i jeres "Grundbog til Verdenshistorie 1750-1945" (Husk nu den rigtige bog) og besvar sp. 4-7 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
Læs s. 163-168 i "Grundbog til (Verdens)historien. Besvar sp. 1-3 i arbejdspørgsmål som fokus i jeres læsning hjemme.
Den Russiske Revolution Grundbog163-177-10 (7).docx
Til brug kilde fremlæggelser (herom senere) Vocaroo Online Recorder
Læs s. 168-177 i "Grundbog til (Verdens)historien. Besvar sp.3-6 i arbejdspørgsmål som fokus i jeres læsning hjemme. Læs ligeledes den kilde, som jeres gruppe skal læse til i dag. I får tid i modulet til at forberede og indtale jeres audio-præsentati
3h HI Grupper kilder 1. verdenskrig og Den Russsike Revolution .png
3h HI grupper og kilder 1. Verdenskrig og Det Russiske Revolution.docx
Læs s. 201-208 i "Grundbog til (Verdenshistorien). Brug sp. 1-7 som fokus i jeres læsning hjemme.
USA Fra Vækst til Krise 1920 til 1940 (2).docx
Anbefalinger til 1. Verdenskrig og Den Russiske Revolution .docx
Anbefalinger til 1. Verdenskrig Den Russiske Revolution USA mellemkrigstiden (1).docx
Læs s. 229- 237 i "Grundbog til (Verdens)historie) 1750-1945. Besvar sp. 1-5 som fokus i jeres læsnig hjemme.
3h HI Fascismen og Nazismen arbejdspørgsmål (8).docx
Læs s. 237-244 i "Grundbog til (Verdens)historie 1750-1945. Brug sp. 6-11 som fokus i jeres læsning hjemme.
Læs s. 277-284 i "Grundbog til (Verdens) historie". Brug sp. 1 og 2 som fokus i jeres læsning hjemme.
Den 2 verdenskrig arbejdspørgsmål (7).docx
Læs s. 284-295 i "Grundbog til (Verdens) historie". Brug sp.3 som fokus i jeres læsning hjemme.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Holocaust
I dette ser vi på årsagerne til – og forløbet af Holocaust. Ligeledes ser vi på filmiske fremstillinger af Holocaust.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 106-123 i vedhæftet pdf. Læs IKKE kilderne, men kun den almindelige tekst.
Holocaust.pdf
Map concentration camps WW2.jpg
Tysk Film om Wannsee-konferencen (2021)
Læs vedhæftede anmeldelse af filmen "Schindlers Liste"
Kritik af Filmen Schindlers Liste (1).pdf
Analysespørgsmål Schindlers Liste (3).docx
Tekst om Holocaust fra sidste modul. Her finder I de kilder vi skal arbejde med:
Holocaust på film
Eleverne lytter til forskellige podcasts om Holocaust. Se vedhæftede filer.
3h HI grupper Podcasts Holocaust.png
3h HI Podcasts Holocaust .docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Kold Krig 1945-1989
I dette forløb ser vi på årsagerne – og forløbet af Den Kolde Krig med primært fokus på Europa.
Indhold
Kernestof:
LÆs s. 15-25 i NY verdenshistoriebog (som blev udleveret til klassen i Mettes time tidligere.)
Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering, Systime; sider: 15-37, 95-111, 127-139, 149-156, 161-171
Brug vedhæftede arbejdspørgsmål som fokus i jeres læsning hjemme.
Kold Krig 1 Grundbog til Verdenshistorie Arbejdsspørgsmål (1).docx
Læs s. 25-37 i NY verdenshistoriebog (som blev udleveret til klassen i Mettes time tidligere.) Brug vedhæftede spørgsmål som fokus i jeres læsning hjemme.
Kold Krig 2 Grundbog til Historie arbejdsspørgsmål (3).docx
Læs differentieret lektie som anvist i vedhæftede dokumenter nedenfor.
3h Hi grupper diff Lektie Kold Krig 20 feb 25 .png
3h HI diff lektie Kold Krig 20 feb 25 .docx
Læs s. 161-171 i NY verdenshistoriebog.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Danmark 1914-1989
Danmark 1914-1989 - Forløbet bliver integreret med et klima-perspektiv. Forløbet skal læses med DHO emnet fra 1.g om Danmarks besættelse 1940-45 som supplement.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 216-230 i "Grundbog til Danmarkshistorie".
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 216-230, 252-263, 289-300
Læs s. 252-263 i "Grundbog til Danmarkshistorie".
Læs s. 289-300 i "Grundbog til Danmarkshistorie". om Danmark efter 1973.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Klimahistorie 3
I dette forløb ser vi på nyere danmarkshistorie i et miljø- og klimaperspektiv.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 58-64( kapitel 6) i KLIMAHISTORIE bogen, som vi læste I tidligere.
Denise Lindegaard Nielsen og Elisabeth Lollike Ørsted: Klimahistorie, Columbus; sider: 58-64
Læs s. 283-290 i "Grundbog til historie" (Verdenshistorie). Kapitlet hedder "Krigen mod terror"
Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering, Systime; sider: 283-290
Læs s. 86-92 i "Klimahistorie". (Vi læser s.92-95 i timen)
DRTV - Velkommen til frontlinjen
DRTV - Kampagnen mod klimaet
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Verden efter 1989
Dette forløb har fokus på krigen mod terror efter 11. september 2001.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 283-290 i "Grundbog til historie" (Verdenshistorie). Kapitlet hedder "Krigen mod terror"
Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering, Systime; sider: 283-290
Læs s. 86-92 i "Klimahistorie". (Vi læser s.92-95 i timen)
DRTV - Velkommen til frontlinjen
DRTV - Kampagnen mod klimaet
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Lange Linjer og opsamling
Indhold
Kernestof:
3h HI Cykel ekskursion Brede og Lyngby 22 april 25.docx
3h HI grupper og oplæg Brede Værk 22 april 25.docx
KBH Befæstning Frederiksdal 1917 .jpg
Københavns befæstning .webp
Lyngby fra Luften og Industri Lyngby Sø .docx
Kort Mølleåen .png
Læs s. 326-333 i Grundbog til Danmarkshistorien (Kapitel: Danmarkshistorien i korte træk)
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 326-333
Læs vedhæftet dokument om hvilke grupper der skal forberede noget om hvilke historiske perioder i timen (ligesom sidst)
3h HI Verdenshistorien Lange Linjer Grupper og emner.docx
HELE klassen læser vedhæftede materiale. Vi ser videoen "Ved det grønne bord" og diskuterer præstationen og mulige forbedringer.
3h HI Det Grønne Bord Bilag .pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726175752", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726175752", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726175752" }