Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Thomas Tue Jensen
Hold
2022 HI/i (
1i HI
,
2i HI
,
3i HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget - republikkens fald
Titel 2
Korstogene og hellig krig
Titel 3
Danmarkshistorien - det svære demokrati
Titel 4
Revolutionernes epoke og demokrati
Titel 5
Imperialisme og afkolonisering
Titel 6
Hitlers vej til magten
Titel 7
Den opdelte verden
Titel 8
træning, kildeøvelser og projekter
Titel 9
Kina
Titel 10
Danmark efter 1945
Titel 11
Israel og Palæstina
Titel 12
Verden efter 1989
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget - republikkens fald
Introduktionsforløb til historie i romerriget med særligt fokus på politiske forhold og de romerske embedsmænds kamp om politisk magt.
I forbindelse med romerriget er der lagt et særligt fokus på republikkens tidsalder og overgange til kejserperioden,hvor vi ser nærmere på slavernes politiske brug i begge perioder.
Du skal således være i stand til at kunne forholde dig til de to perioder med politisk blik.
Vi skal træne årsagsforklaringer, udviklings- og samtidsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 37-42 indtil afsnittet "Fra bystat til verdensmagt"
Romerriget Verden før 1914 s.37-66.pdf
Arbejdsspørgsmål til romerske begravelsesskikke.docx
Polyb om romerske begravelsesskikke 6, kap.53-54.pdf
Læs s.42-49
Gruppe 1i 16-11-2022.docx
Læs s.49-55 i kompendiet
Plinius den yngre - tekst 15+16 anbefaling af ung mand +Om sin kone.pdf
Arbejdsspørgsmål til Plinius den yngre tekst 15+16.docx
index.php
Gruppe 1i 17-11-2022.docx
Den romerske familie Carlsen Romerriget s.44-49.pdf
Skema over slavetyper i Romerriget.docx
Slaver i Romerriget carlsen s.60-78.pdf
Læs side 60-68
Opgave 1i.docx
Colosseum
Colosseum - Dødens arena
Arbejdsspørgsmål til Colosseum.docx
Ingen lektie i dag
Offentlige lege og forlystelser - Antikkens Rom p.64-75.pdf
læs s.67 (fra "offentlige lege" )- 69 (til "teatre") og læs s. 70-74
Hvornår har man lavet historisk analyse?
Arbejdsspøgsmål til Vestromerrigets opløsning s.59-61.docx
Verden før 1914 - Carl Johan Bryld, Systime 2008; sider: 59-66
Industrialismen og arbejderbevægelsen s.241-280
Minikildesæt om kristendommen i Romerriget.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Korstogene og hellig krig
I dette forløb skal vi gennemgå den historiske baggrund for korstogene storhedstid (ca. 1100-1300).
Når vi er færdige skal du kunne forklare hvilke årsager der lå bag de 5 første korstog. Vi har ligeledes set på den muslimske modreaktion og Saladins vej til magten og erobring af Jerusalem.
Desuden er der blevet undervist i, hvordan senere tider har opfattet korstogene, hvor også nogle i dag ser disse som en universel kamp mellem kristne og muslimer. Vi vil i denne sammenhæng se filmen "Kingdom of Heaven" fra 2005 af Ridley Scott
54 ns
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Middelalderen og det feudale samfund.docx
Den franske konge som lensherre.pdf
Korstogskompendium -Grundbog til historie s.111-120 og Korstog - ide og virkelighed. udvalgte sider.pdf
Frederiksen, Peter et al.: "Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens samfund, 2. udgave, 3.oplag, Systime, 2010; sider: 111-114, 116-119
Rolandskvadet og Jerusalems erobring.pdf
Lars Peter Visti Hansen: Korstogene, systime; sider: 7-14, 47-54, 86-93, 96-104
Lektien er siderne i kompendiet
TEKST 47 - Troen, jizya eller sværdet.docx - religiøs tolerence? (inddrag kilde 5 s.109)
Verden før 1914 - Europa og Islam i middelalderen s.103-111.pdf - Spring tekstbokse og billeder over
Jeg er SRP vejleder i dette modul - så I skal besvare fokusspørgsmålene i modulet og uploade dem under "elevfeedback"
Afsnit
Arbejdsopgave til Det Første Korstog.docx
Anna Komnena om korstogshærenes komme.pdf
Saladins erobring af Jerusalem.docx
Arbejdsspørgsmål til erobringen af Jerusalem.docx
Ift. sidste modul skal du kunne redegøre hvordan Saladin var i stand til at erobre Jerusalem
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmarkshistorien - det svære demokrati
Forløb omkring udviklingen om kongemagten til demokratiets indførsel Danmark.
Som optakt har vi set på vikingetiden, men primært fokuseret på enevældens indførsel og overgangen til Grundlov og demokrati. Vi har kort været inde på Oplysningstiden, men primært som et underemne til DHO.
Du skal kunne forklare hvordan enevælden blev indført og skal desuden forklare de historiske faktorer for Grundlovens indførsel, forfatningskampen og påskekrisen
48 ns
Indhold
Kernestof:
Disgusting Viking "hygiene"
Opgave_Ibn Fadlan.docx
Kildeøvelse John af Wallingford.docx
Ibn Fadlan om vikingerne uddrag.docx
John af Wallingfords krønike.docx
Ibn Rustah om vikingerne.docx
Kongeloven 1665.docx
Kongeloven 1665 med arbejdsspørgsmål.docx
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 97-104, 184-187
Enevældens tidsalder s.97-104.pdf
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime: side 123-125
Christian 8., 1786-1848
Den fransk-danske alliance 1807-1814
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime: side 131-135
Enevældens indførelse 1660-1661
Oplysningstid og reformpolitik i 1700-tallet
Johann Friedrich Struensee, 1737-1772
Vejen mod grundlov og demokrati, 1830-1849
Grundlovskampen, demokrati og stemmeret, 1848-1849
Georg Brandes, 1842-1927
Arbejderbevægelsen, 1872-1940
Sædelighedsfejden 1883-1887
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime: side 135-140
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/saedelighedsfejden/
Generel kildeøvelse.docx
Henning Matzen om Grundloven og parlamentarismen maj 1873.docx
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime: side 157-163
Forfatningskampen 1866-1901
Valgtema: Verdenskrigen og påskekrisen 1915-1920
Påskekrisen 1920 | lex.dk – Den Store Danske
Hvorfor opstod påskekrisen og hvilken konsekvens fik det for det danske demokrati?
Medbring grundbogen
Kildeøvelse - Plutarch om Tiberius Gracchus.docx
Plutarch - Tiberius IX.pdf
Vejledning til DHO, SRO og SRP 2022 og frem.pdf
DHO årsprøve hjælp.docx
Se hvornår jeres gruppe er på, og forbered nogle få fokuserede fokuspointer I har brug for hjælp til
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Revolutionernes epoke og demokrati
Med udgangspunkt i temaet "Frihed, lighed og rettigheder" skal vi se nærmere på revolutionernes epoke som omhandler med særligt fokus på den amerikanske uafhængighedskrig, den franske revolution og sekundært den industrielle revolution
Som optakt vil vi se på Oplysningsfilosofferne og deres sammenhæng med den amerikanske uafhængighedskrig og den franske revolution. Vi vil desuden springe tilbage til det antikke Grækenland for at se nærmere på demokratiets vugge.
Du skal være i stand til at kunne lave årsagsforklaringer til de ovenstående områder, og især kunne analysere forholdene der leder op til den amerikanske og franske revolution og hvordan demokratibegrebet bliver brugt. Du skal desuden være i stand til at skelne mellem de tre former for revolutioner.
Indhold
Kernestof:
Kildeøvelse til den amerikanske uafhængighedskrig.docx
Oplysningsfilosofferne.docx
Revolutionernernes epoke 1776-1848 s.205-210.pdf
Verden før 1914 - Carl Johan Bryld, Systime 2008; sider: 205-216, 252-257, 270-275
Industrialismen og arbejderbevægelsen s.241-280
Læs s.9-12 i "drømme eller mareridt"
Johnny Thiedecke - Drømme eller mareridt
De store Revolutioner - en introduktion.docx
Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark
Frankrig før revolutionen - Arthur Young 1787-90.docx
Arbejdsark til Arthur Youngs beskrivelse.docx
Den franske revolution s.211-216.pdf
Generel kildeøvelse.docx
Kilde: tekst 46 og 47 s.39 i kompendiet
Læs s.30-36 i pdf filen - kan ses i toppen af pdf-filen (fra "Stænderforsamling og revolutionens start" til "kortet over Napoleontidens Europa")
Revolutioner - Kompendiet.pdf
Tekst 52 s.44 i kompendiet
James Fennimore Cooper - en rejse blandt indianere 1828 - uddrag.docx
Arbejdsspørgsmål til James Fennimore Cooper.docx
Peter Frederiksen: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945, systime; sider: 68-74
Grundbog til historie - fra de store revolutioner til 1.Verdenskrig Imperialismens tidsalder.pdf
Interactive Time-Lapse Map Shows How the U.S. Took More Than 1.5 Billion Acres From Native Americans
Kilder til starten af den industrielle revolution.docx
Old money - Pounds shillings and pence
Reglement for et spinderi i 1851.pdf
The Price of Bread: Poverty, Purchasing Power, and The Victorian Laborer"s Standard of Living
Industrialiseringens tidsalder - verden før 1914.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Imperialisme og afkolonisering
Dette imperialismeforløb lægger særligt vægt på 2 dele:
1) den imperialistiske tidsperiodes højdepunkts (1870-1914) tanker/holdninger og konsekvenser, især med fokus på England, Tyskland og Frankrig
2)Den anden halvdel af forløbet kigger vi både på de generelle og mere specifikke årsager til afkoloniseringen af Afrika og Indien samt konsekvenserne af denne.
Som en kort optakt starter vi ud med et kort tilbageblik omkring trekantshandlen og opfattelsen af slaver
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til Maskingeværets historie.docx
Maskingeværets historie (1): 00.00-20.00
Forordning om Negerhandel 1792.docx
Spencer - Enker og faderløse skal kæmpe på liv og død - 1850.pdf
Arbejdsspørgsmål til Herbert Spencer.docx
imperialisme-grundbogstekst.pdf læs s.173-181
Pukapuka før og efter kristendommens ankomst.docx
Carl Peters og Bismarcks kolonipolitik.docx
Jules Ferry forsvar for imperialisme.pdf
Arbejdsspørgsmål til Jule Ferrys forsvar for imperialisme.docx
Grundbog til historie - verdenshistorien fra 1750-1945 s.82-85.pdf Læs om fransk og tysk kolonipolitik
Naoroji - fordelene ved det britiske styre af indien.pdf
Kilde: Dadabhei Naoroji: Fordelene ved det britiske styre af Indien (1871)
Kompendiet Afkolonisering Bryld & Haue, Den ny verden 1945-2000, 2002-.pdf
læs s.37-44 (s.2-9 i pdf.filen)
Sydafrikas hvide by
Robert Guest - Hvorfor er Afrika sa_ fattigt - The Shackled Continent - 2004.pdf
Bilkapring i Sydafrika
Lektiedetaljerlæs s.52-59 (30-37 i kompendiet)
enkebrænding | lex.dk – Den Store Danske
Til medgiften os skiller | Sygeplejersken, DSR
Penge eller petroleum | Sygeplejersken, DSR
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Hitlers vej til magten
I dette forløb skal vi undersøge, hvorfor nazismen blev attraktiv i årtierne efter første verdens krig. Vi skal herigennem undersøge hvorledes det lykkedes Hitler at opnå magten.
Når du er færdig med forløbet skal du være i stand til at forklare samfundsmæssige årsager til modstanden mod Weimarrepublikken og hvorfor nazistpartiet var i stand til at kunne overtage magten i Tyskland.
Indhold
Kernestof:
Første verdenskrigs årsager og udbrud-arbejdsspørgsmål.docx
Tekst 21
Tekst 27
Frederiksen et al., Grundbog til historie - Verdenshistorien 1750-1945, pp. 117-125.pdf
Læs s.117-121
Gruppen skal være klar 5 minutter før - herunder med tændt computer og præsentationer fundet frem. Man skal kun dukke op til sin egen præsentation
Kilde: tekst 2 (s.126-127): Hvorfor vi må underskrive fredstraktaten
Hvornår har man lavet historisk analyse?
Peter Frederiksen: Det tredie rige, systime; sider: 11-19, 21-27, 29-43, 45-64
Generel kildeøvelse.docx
Race og folk.docx
Kilde: Ernst Röhm - SA er legemliggørelsen af nationalsocialisme (s.147-149) - læs fra s.147 spalte 2
Generel kilde analyseskema.docx
Lektien ser stor ud, men der er en del billeder/statistik
Kilder til hverdagen i Nazityskland.docx
Kilde - Nazismens fremvækst (s.142-144)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den opdelte verden
Forløbet fokuserer på den kolde krig og særligt omkring de to herskende ideologiers forskelle og fjendebilleder.
Desuden vil vi kigge nærmere på hvordan politiske personligheder var med til at ændre fjendebilledet af modstanderne, samt hvordan den kolde krig påvirkede de to supermagters udenrigspolitik gennem tiden.
Indhold
Kernestof:
Kilde 2_Josef Stalin - Sovjetunionens ret.docx
Generel kilde analyseskema.docx
Olsen & Søndberg, Grundbog til historie - Fra kold krig til glo.pdf
Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering, Systime; sider: 15-25, 69-82, 95, 100-111, 127, 129-132, 135-136, 138, 149-156, 161-171, 217-225
Kilde Heinz Heitzer (tysk historiker): Berlinmuren ud fra et Østtysk perspektiv, s.84
Kampen om Ruslands historie
Arbejdsspørgsmål til kilde 15 s84.docx
Cuba 1959-1963
Kilder til Cubakrisen.docx
Genève konferencen 1954.docx
Præsident Eisenhower til Sydvietnams præsident Diem 1954.docx
Afsnit
The Green Berets Theatrical Movie Trailer (1968)
PLATOON (1986) | Official Trailer | | MGM
Lyndon B Johnson why we are in Vietnam.pdf
Kompendiet Afkolonisering Bryld & Haue, Den ny verden 1945-2000, 2002-.pdf
s 9-11 og 17-22
Tonkinbug-resolutionen 1964.pdf
Tonkinbugt resolutionen arbejdsspørgsmål.docx
Medbring bogen "det tredje rige" hvis du ikke har afleveret den.
Kilde: FNs verdenserklæring om menneskerettigheder 1948 s.140-143
Lektien er lidt opdelt, men al lektie er rettet mod forløbets hovedfokus
Diskuranalyseskema, centrale begreber og model
Model for selvstændigt arbejde med diskursanalyse.docx
Kilde: Ondskabens imperium s.157-158
Gorbatjov om sit besøg i DDR i 1989.docx
Reagan var en helt
Boris Jeltsin 1994.docx
Østeuropa efter murens fald s. 217-225.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
træning, kildeøvelser og projekter
Mini forløb der skal træne elevernes historieske evner - forløbet er ikke noget vi opgiver til en eventuel eksamen
Indhold
Kernestof:
Studie-info-arrangement i dag kl. 10.00: HUSK egen computer og eget headset!
I skal opstille og besvare 2-3 relevante problemstillinger på baggrund af jeres materialesæt og relevant materiale fra undervisningen.
OBS - jeg har barn syg, så I er nødt til at arbejde selvstændig i dette modul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kina
Forløbet vil være centreret omkring det kommunistiske Kina og dets udvikling til og med Deng Xiaopengs økonomiske reformer.
Som optakt ser vi nærmere på Opiumskrigene, og Kinas selvforståelse.
Forløbet vil især fokusere på de 4 (5) moderniseringer og Kinas forsøg på at fremme disse efter 1949.
Herunder kommer vi ind på Kinas forhold til Sovjet, samt Deng Xiaopeng betydning for nutidens Kina. Der vil desuden være et fokus på demokrati samt Tiananmen-demonstrationerne
Du skal være i stand til at kunne forklare Maos politiske tiltag, Deng Xiaopengs politiske ændringer og forholde dig til de politiske moderniseringer og deres følgevirkninger, samt Kinas forhold til demokrati og menneskerettigheder.
62 ns
Indhold
Kernestof:
Folkerepublikken Kinas grundlæggelse.docx
Bonne Larsen og Smitt: Kina efter 1840, Systime; sider: 63-68, 72-88, 98-108, 110-116, 120-121, 126-133, 135-140
Kilde 29 - hungersnød
Baggårdshøjovne.docx
china the vegetables are green the cucumbers plump the yield abundant propaganda poster from the great leap forward 1958 1961 by jin meisheng 1959 the great leap forward of the peoples republic of china prc was an economic and social campaign of the
Nien Chang beretter om et kampmøde.pdf
Undskyld er et svært ord på kinesisk
Kilde_2_Deng_Xiaoping.ashx.pdf
Generel kilde analyseskema.docx
Li Pengs erklæring 1989.docx
Tendenstræning - Manden der stoppede en kampvogn (1)
Kære 3.i
Kina afslutning i billeder.docx
Kina har skrevet massakren på Den Himmelske Freds Plads ud af historiebøgerne
Eksamenstræning - kinaforløb.docx
Supplerende stof:
Bagrundsviden om opiumskrigen:s.17 fra "allerede i midten af 1500 tallet" til s.18
Bonne Larsen og Smitt: Kina efter 1840, Systime; sider: 7-15
Opbygningen af Mao
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
Danmark efter 1945
Vi skal se på udviklingen af den danske velfærdsstat samt Danmarks internationale placering.
Dette forløb vil kigge på to udviklingsretninger i Danmark efter 1945
1) Vi vil igennem forløbet se på udviklingen af velfærdsstaten samt forskellige holdninger til velfærdsstaten til og med Anders Fogh Rasmussen bliver statsminister
2) vi vil ligeledes kigge på udviklingen af Danmarks internationale placering og have særlig fokus på hvordan den er ændret sig fra 1945 til og med Anders Fogh Ramussen bliver statsminister
49 ns
Indhold
Kernestof:
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 192-197, 218-220, 222-225, 245-252, 267-272
Grundbog til Danmarkshistorien s. 192-197.pdf
Begrebskort.pdf
Kilde: ”Hans Lembourn om velfærdsstaten, 1960””Hans Lembourn om velfærdsstaten, 1960” s.236-237
Valgplakat: S -Gør gode tider bedre
Kilde: Valgplakat - Stauning eller kaos 1933
Kilde: billederne s.232-233
Statsminister Hans Hedtofts tale om NATO for socialdemokratiets hovedbestyrelse søndag den 27.docx
Fra fattigdom til forbrug - ungdomskultur og familie.docx
Kilder: Billeder i grundbogen s.232-233 og 234
Teenagere i efterkrigstiden: Forbrug og kultur
Teenagere i efterkrigstiden: Mode og identitet – Danmarkshistorien | Lex
Teenagere i efterkrigstiden: Musik, film og idoler – Danmarkshistorien | Lex
Arbejdsspørgsmål: Hvad er bogens historiske forklaring på at 4-kløverregeringen sad på magten i 1982-1988?
Kilde: farvel til fattigfirserne s.255
Besvar arbejdsspørgsmålene og kildeanalysen, så du er klar til at præsentere din analyse til modulet i morgen. Du skal uploade din besvarelse i lectio under udgaven "velfærd og nedtur "
Du skal præsentere din analyse fra gårdsdagens virtuelle modul
Værdipolitik - Fremskridtspartiet 1973.pdf
Afsnit
Husmor 1950erne, Billed-Bladet.pdf
Udenrigspolitik fra kold krig til ny europæisk og global (u)orden
Læs til Muhammedkrisen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 11
Israel og Palæstina
Med udgangspunkt i spørgsmålet: hvorfor er der ikke fred mellem Israel og Palæstina, skal vi se på baggrunden for oprettelsen af staten Israel. Derudover vil der være fokus på de krige, der har bidraget til både flygtningeproblemet og den politiske situation for både palæstinenserne og israelerne indtil at PLO får taleret i FN i 1974.
Når du er færdig med forløbet skal du være i stand til at forklare oprettelsen af Israel og de komplikationer dette har medført for de implicerede parter samt hvorfor det ikke har været muligt at lave fred mellem de involverede parter på daværende tidspunkt frem til 1974.
66 ns
Indhold
Kernestof:
Kilde -Theordor Herzls zionistiske projekt.docx
Vi begynder på et nyt forløb om Israel-Palæstina. Læs vedlagte tekst "Kampen om landet og byen".
Begrebskort.pdf
Gennemgang af dagens lektie
Afsnit
Jøderne og Araberne - 1935.docx
Johan Bender: Palæstinaproblemet, Gyldendal; sider: 40-56, 58-85
Det gudgivne land
Fokuspunkter til Horisont - konflikten uden ende.docx
Arbejdsspørgsmål til artiklen det gudgivne land.docx
Kilde 13 - Statbschef Rabin om 6 dagskrigen.docx
Generel kilde analyseskema.docx
Kort over Israel før og efter seksdagskrigen.docx
Kildeøvelse til Israel og Palæstina.docx
Uddrag af PLOs formand olivengrenstale.docx
Supplerende stof:
Frihedskamp eller terrorisme (3) 00.00-25.38
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Verden efter 1989
Vi skal se på hvordan verden har udviklet sig siden murens fald i 1989, og se på den nye verdensorden samt nye grænser og konflikter med særlig fokus på Irak og Islamisk stats opståen
Teoretisk har vi kigge på terrorismens kendetræk og hvorfor den opstår
Vi har set på Saddam Husseins styre og de 3 golfkrige. I den forbindelse har vi set på Islamisk stats opståen, i kølvandet på konflikten i Irak efter tredje golfkrig.
56 ns.
ud fra dokumentareren "Islamisk stat - verdens rigeste terrorgruppe" skal du kunne forklare hvordan kimen til islamisk stat er opstået (3 ns)
Indhold
Kernestof:
Merkel - Rusland udfordrer den europæiske fredsorden.docx
Generel kilde analyseskema.docx
Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering, Systime; sider: 217-225, 297-302
Spring afsnittet om Polen (s. 218-219) over
Østeuropa efter murens fald s. 217-225.pdf
Fukyuama - den historiske udvikling er afsluttet 1992.pdf
Francis Fukuyama on the End of History | Munich Security Conference 2020
En ny verdens orden s297-302.pdf
Fukuyama - kildeanalyse.docx
Saddam Hussein alle kriges moder.pdf
Gerningsmænd fra folkedrabet i Irak - Læs om "Kemiske Ali"
Chemical Ali in His Own Words.docx
Læs s.84-89 (læs til Golfkrig II)
Henrik Larsen et al., Verden i nyeste tid_84-107.pdf
Læs s.89-95 (læs til Golfkrig 3)
Everybody believes that they are the good guy
Læs s.96-107 (spring tekstboksene over)
Afsnit
Generel kildeanalyseskema.docx
Terrorismekompendium(1).pdf
Læs s.32-38 kap.3: terrorismens træk
Vestens dobbeltmoral.pdf
Læs "Hvorfor terrorisme" s.14-24 (s.8-13 i pdf.filen) og besvar fokusspørgsmålene.
Læs vedlagte kapitel om Al-Qaeda og 11.september (s.1-6).
Korstog og Jihad - 30.00-60.00
Korstog og jihad
Læs afsnittet "Diskursanalyse - analyseskema, centrale begreber og model" (se vedlagte link).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726178058", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726178058", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726178058" }