Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Gregers Stjerne, Henrik Ledertoug
Hold 2022 HI/u (1u HI, 2u HI, 3u HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jæger-/bondesamfundet og Romerriget
Titel 2 Danmark i vikingetiden 800-1050
Titel 3 Danmarks Industrialisering 1850-1930
Titel 4 Kinas historie
Titel 5 USAs historie
Titel 6 Renæssance & Reformation
Titel 7 Imperialisme
Titel 8 Folkedrabets århundrede
Titel 9 Ideologiernes kamp
Titel 10 Pesten i Europa
Titel 11 Opsamlingsforløb/kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jæger-/bondesamfundet og Romerriget

Introduktion til Historiefaget i gymnasiet.
Hvad kan vi bruge historien til?  Hvordan arbejder vi med historiefaget i gymnasiet? Hvilken historie viden har I allerede? M.m.
Romerrigets ekspansions politik og organiseringen af det politiske styre i den tidlige republiks tid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Danmark i vikingetiden 800-1050

Emne:
Magtens centralisering - fra høvdingedømme til kongemagt. Overgang fra den Nordiskemytologi til Kristendommen. Skibsbygning og et navigationssystem muliggør ekspansion, handel og politisk underlæggelse af nye områder.

Kernestof:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kinas historie

Forløbet har haft fokus på nyere kinesisk historie fra Qing-dynastiet til i dag. Forløbet har arbejdet med det kinesiske samfunds udvikling med de tilhørende samfundsomvæltninger, revolutioner og borgerkrige i perioden. Vi har kigget på nogle af de "store mænd" i perioden og deres rolle i udviklingen. Endelig har vi set på "et land, to systemer", med særligt fokus på Hong Kong - i den forbindelse var vi på besøg på den kinesiske ambassade i København, hvor vi hørte om deres syn på sidstnævnte sag - med en efterfølgende opsamling og diskussion i klassen.

Fokuspunkter:
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 USAs historie

Forløbet har haft fokus på USAs historie, med fokus på idéen om USA, og hvordan den er blevet til. Forløbet har strukket sig fra USAs tilblivelse og den dertilhørende mytedannelse, frem til Trump og hans kampagne om "Make America Great Again" med fokus på stormen på kongressen.

-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i USAs historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Renæssance & Reformation

Forløbet har undersøgt samspillet mellem renæssancetanken, som den opstod i Italien og den øgede individualisering som skete i samfundet. Forløbet har afsluttet med en perspektivering til den efterfølgende/sideløbende reformation, som det nordlige Europa gik igennem, med fokus på forholdet til trolddom. Forløbet har set på senere tiders syn på perioden, og vi har diskuteret, hvordan vi egentlig periodiserer forskellige tider i lyset af disse oplysninger.


Fokuspunkter
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-hovedlinjer i Danmarks og Europas historie fra antikken til i dag
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Imperialisme

Forløbet har været centreret omkring Imperialismen i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet og sat det i relation til den tidligere kolonialisme. Forløbet har særligt sat fokus på de vestlige magter og deres syn på resten af verden, det imperialistiske projekt, og kampen om "en plads i solen"

Som optakt har jeg talt om Europas ekspansion og kolonisering i perioden op til.

Forløbet afsluttedes med et udblik til konfrontationen under 1. verdenskrig, og hvordan den ovennævnte kamp om en plads i solen spillede ind i krigsudbruddet.



Særlige fokuspunkter:
Faglige
Læse
Søge information
Analysere (kilder)

Almene (tværfaglige)
overskue årsagssammenhænge.

Arbejdsformer:
Par- og gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Folkedrabets århundrede

Forløbet har haft arbejdet med folkedrab i de 20. århundrede, med fokus på holocaust. Vi har arbejdet med folkedrabs forskellige stadier og de  Vi har i løbet af forløbet bl.a. kigget på det armenske folkedrab og hvordan det kan kvalificeres som sådan.

Forløbet har haft fokus på holocaust, med en perspektivering af den igangværende situation i Palæstina

Fokuspunkter:
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-Holocaust og andre folkedrab
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ideologiernes kamp

Forløbet har været centreret omkring ideologiernes kamp i det 20. århundrede, med særligt fokus på "kampen" mellem det liberalistiske verdenssyn i vest, og det kommunistiske verdenssyn i Rusland og Kina

Som optakt har jeg talt om facismen, men det har ikke været et fokusområde.

Forløbet har kigget på det kommunistiske Rusland, dets opståen og kampen mod vestens liberalistiske ideer, eksemplificeret ved forholdet til USA igennem perioden.

Vi har lavet et udblik til Vietnam-krigen og Cubakrisen for at illustrere forskellene på måden konflikten foregik på.

Vi har afslutningsvis også kigget på DDR og Berlinmuren i forhold til sovjetunionens fald.



Særlige fokuspunkter:
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere

Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
reflektere

Arbejdsformer:
Par- og gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Pesten i Europa

Forløbet har haft fokus på pesten i Europa, og hvordan den har spredt sig - vi har arbejdet med både det første udbrud, kendt som den sorte død, og senere udbrud især i Danmark og England.
Som optakt har jeg fortalt om tidligere "pestudbrud" og smittespredning i forhold til rotte-teorien vs. spredning fra menneske til menneske - hvilket også har været et refleksionsområde i forhold til resten af forløbet.

Vi har haft fokus på kildelæsning og arbejde med at opstille problemformuleringer til sammenhængende kilder


Særlige fokuspunkter:
Faglige
forandringer i levevilkår
historiefaglige teorier og metoder.
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
reflektere

Arbejdsformer:
Par- og gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Opsamlingsforløb/kronologiforløb

Forløbet har været et opsamlingsforløb, for at danne overblik og trække tråde mellem de forskellige forløb, I har været igennem, i løbet af de sidste 3 år - forløbet har haft fokus på at centrere, hvad I har været igennem og træne jeres problemformuleringsevner i relation til materiale I allerede er bekendt med, sat over for noget der er ukendt.

Særlige fokuspunkter:
Faglige
forandringer i levevilkår
historiefaglige teorier og metoder.
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
reflektere

Arbejdsformer:
Par- og gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer