Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Gregers Stjerne, Henrik Ledertoug
Hold
2022 HI/u (
1u HI
,
2u HI
,
3u HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jæger-/bondesamfundet og Romerriget
Titel 2
Danmark i vikingetiden 800-1050
Titel 3
Danmarks Industrialisering 1850-1930
Titel 4
Kinas historie
Titel 5
USAs historie
Titel 6
Renæssance & Reformation
Titel 7
Imperialisme
Titel 8
Folkedrabets århundrede
Titel 9
Ideologiernes kamp
Titel 10
Pesten i Europa
Titel 11
Opsamlingsforløb/kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jæger-/bondesamfundet og Romerriget
Introduktion til Historiefaget i gymnasiet.
Hvad kan vi bruge historien til? Hvordan arbejder vi med historiefaget i gymnasiet? Hvilken historie viden har I allerede? M.m.
Romerrigets ekspansions politik og organiseringen af det politiske styre i den tidlige republiks tid.
Indhold
Kernestof:
Frederiksen, Ryg Olsen, Søndberg: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens samfund, Systime; sider: 8-13, 75-82
Arbejdsspørgsmål til teksten-Romerriget 500 f.Kr. - 500 e.Kr, s.75-86..docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark i vikingetiden 800-1050
Emne:
Magtens centralisering - fra høvdingedømme til kongemagt. Overgang fra den Nordiskemytologi til Kristendommen. Skibsbygning og et navigationssystem muliggør ekspansion, handel og politisk underlæggelse af nye områder.
Kernestof:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 26-37, 44, 47-66
Grundbog til Danmarkshistorien.pdf
Arbejdsspørgsmål til teksten - Vikingetiden 800-1050, s. 27-31..docx
Arbejdsspørgsmål til teksten - Vikingetiden 800-1050,s. 32-37 .docx
Kildekritisk analyse af teksten Vikingetiden, s. 44-45 s. 47-49 (2).docx
Arbejdsspørgsmål til teksten -Middelalderen 1050-1500, s. 50-57.docx
Arbejdsspørgsmål til teksten Middelalderen 1050-1500, 57-63 .docx
Arbejdsspørgsmål til teksten Danmarkshistorien Middelalderen 1050-1500, s.64-66.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmarks Industrialisering 1850-1930
Emne:
Faglig forberedelse af fælles fagligt forløb med Dansk (DHO). Emne for DHO er Danmarks Industrialisering og Det moderne gennembrud 1850-1930.
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 153-178
Arbejdsspørgsmål til teksten Danmarkshistorie – Industrialisering og demokrati s. 153-161.docx
Makkerpar til DHO (1).docx
Arbejdsspørgsmål til teksten Danmarkshistorie – Industrialisering og demokrati s. 153-161 (1).docx
Arbejdsspørgsmål til teksten Danmarkshistorie Industrialisering og demokrati, s.161-169 (1).docx
Arbejdsspørgsma_l til teksten – Industrialisering og demokrati, kilde 34, s. 170-173 (1).docx
Arbejdsspørgsmål til teksten Danmarkshistorie – Industrialisering og demokrati, s. 173-178.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kinas historie
Forløbet har haft fokus på nyere kinesisk historie fra Qing-dynastiet til i dag. Forløbet har arbejdet med det kinesiske samfunds udvikling med de tilhørende samfundsomvæltninger, revolutioner og borgerkrige i perioden. Vi har kigget på nogle af de "store mænd" i perioden og deres rolle i udviklingen. Endelig har vi set på "et land, to systemer", med særligt fokus på Hong Kong - i den forbindelse var vi på besøg på den kinesiske ambassade i København, hvor vi hørte om deres syn på sidstnævnte sag - med en efterfølgende opsamling og diskussion i klassen.
Fokuspunkter:
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
Indhold
Kernestof:
Kinas tidlige historie.pptx
Kina 2u - Himlens mandat, kilde.docx
Qing-dynastiet.docx
https://www.youtube.com/watch?v=5PELCSUp1XA (kowtow)
Qing-dynastiets ekspansion:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Qing_Empire_circa_1820_EN.svg
KILDE - George Macartneys møde med kejseren.docx
Kilde - Nanjing-traktaten 1842.docx
Folkelige opstande mod manchuerne.pdf
kilde - syn på hinanden.pdf
Begrebet tendens er et vigtigt begreb i historieundervisningen. At en kilde har en tendens eller er tendentiøs betyder, at den er farvet i en bestemt retning, har en bestemt grundholdning. Tendensen viser sig i værdiladede ord eller forklaringer elle
kildearbejde til ansigt til ansigt med kineserne.docx
kilde - danskers oplevelse af opstandene.pdf
Historieportalen - den tidlige kinesiske republik.docx
fremlæggelsesopgave om Kina 1912-1949.docx
kilde 23-26 - ansigt til ansigt med kineserne.pdf
Kilde - Kinas stærke mand, 1939.docx
kilde - Sun Yats proklamation 1907.docx
Ansigt til ansigt med kineserne - s. 77-82..pdf
Kinesiske borgerkrig.docx
Gruppe 1
I skal fremlægge i dette modul - der bliver sat tid af til at genopfriske/finpudse, men sørg for at være nogenlunde klar til at fremlægge :)Hvis der er problemer/ting I lige vil tjekke, så skriv til mig på lectio :)dbhGregers
Konfucianisme og samfundsforhold.pdf
I skal fremlægge i dette modul - der bliver sat tid af til at genopfriske/finpudse, men sørg for at være nogenlunde klar til at fremlægge :)
kilde - Rødgardistisk manifest 1966.docx
Vi samler op på sidst :)DbhGregers
https://denstoredanske.lex.dk/Kinas_historie#-Deng_Xiaopings_%C3%A6raLæs om Kinas nyere historie fra "Deng Xiaopings æra" og ned - skriv 5 centrale pointer i elevfeedback
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/25-aar-under-kinesisk-styre-har-slidt-paa-det-frihedselskende-hongkong
Vi mødes 12.30 ved den kinesiske ambassade!Adresse: Øregaards Allé 25, 2900 Hellerup - sørg for at have spist frokost :)
Vi mødes 12.30 på den kinesiske ambassade, Øregaards Allé 25, 2900 Hellerup - sørg for at have spist frokost og kom i god tid :)DbhGregers
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
USAs historie
Forløbet har haft fokus på USAs historie, med fokus på idéen om USA, og hvordan den er blevet til. Forløbet har strukket sig fra USAs tilblivelse og den dertilhørende mytedannelse, frem til Trump og hans kampagne om "Make America Great Again" med fokus på stormen på kongressen.
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i USAs historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
USA - kildetekst til immigration i USA.docx
Gruppe 1
Husk at tage USA-bogen med!Læs s. 117-133 - spring alle de blå kildetekster over (altså lad være med at læse dem) - og I behøves ikke besvare opgaver som kommer undervejs.Jeg har lavet nogle fokusspørgsmål, som jeg håber kan hjælpe jer:
fremlæggelsesopgave til Monroe-doktrinen.docx
Kildekritik.pdf
Kildekritiske spørgsmål.docx
Kære 2uLæs s. 157-165 (spring det lyserøde over, hvis I er tidspressede) i USA-bogen - og husk at medbringe den :)dbhGregers
https://politiken.dk/internationalt/int_usa/art5800150/Forst%C3%A5-slagsm%C3%A5let-om-Obamacare1
Noter fra i går:
Kære 2uLæs s. 169-175 i USA-bogen (Den hedder: USA - Historie og identitet) :) Og husk at tage den med!DbhGregers
https://www.altinget.dk/artikel/christian-e-skov-stormen-paa-capitol-hill-afsloerer-en-politisk-kultur-i-forfald
Opgave til i dag:I skal lave 4 fokusspørgsmål til side 169-175 – man må IKKE bruge de spørgsmål der står i teksten.
Husk USA-bogen
Arbejdsdokument til kilde 22 og 23 i USA historie og identitet.docx
Kildekritiske skema.docx
Kære 2uI skal arbejde selv i dette modul - se vedlagte dokument. Jeg har prøvet at formulere mine forventninger så præcist som muligt, for jeg vil nok ikke være til at få kontakt til mens modulet står på. Hvis man er I tvivl om noget, må man gøre det
Arbejdselvmodul (afslutning på forløbet).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Renæssance & Reformation
Forløbet har undersøgt samspillet mellem renæssancetanken, som den opstod i Italien og den øgede individualisering som skete i samfundet. Forløbet har afsluttet med en perspektivering til den efterfølgende/sideløbende reformation, som det nordlige Europa gik igennem, med fokus på forholdet til trolddom. Forløbet har set på senere tiders syn på perioden, og vi har diskuteret, hvordan vi egentlig periodiserer forskellige tider i lyset af disse oplysninger.
Fokuspunkter
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-hovedlinjer i Danmarks og Europas historie fra antikken til i dag
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Indhold
Kernestof:
Kære 2uI skal arbejde selv i dette modul - se vedlagte dokument. Jeg har prøvet at formulere mine forventninger så præcist som muligt, for jeg vil nok ikke være til at få kontakt til mens modulet står på. Hvis man er I tvivl om noget, må man gøre det
Arbejdselvmodul (afslutning på forløbet).docx
Arbejdsark renæssance 1.modul.docx
Om renæssance fra Vores Verdenshistorie 1.pdf
Jacob Burckhardt om middelalderens mennesketype.docx
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/renaessance-i-europa-og-danmark/Kære 2uLæs lidt mere om renæssancen heri :)DbhGregers
Kildekritisk analyse af Jacob Burkhardt om middelalderens mennesketype.docx
Tredje opgave: I skal prøve at undersøge, hvor man fysisk kan opleve "rester" fra renæssancen. Det kan være bygninger, museer osv. Brug nettet og jeres fantasi!
Kære 2u - første opgave I skal løse er at læse vedlagte, og svare på spørgsmålene. Spring kilde 45 og 47 i teksten over. I skal bruge kilde 46 (Giovanni Pico della Mirandolas: ”Om menneskets værdighed") i næste opgaveFrederiksen, Vores Verdenshistori
Kære 2u - anden opgave skal I læse kilde 46 I dokumentet fra før (Giovanni Pico della Mirandolas: ”Om menneskets værdighed”) og løse følgende spørgsmål:
Frederiksen Vores Verdenshistorie 1, s. 228-236.pdf
ARBEJDSARK 2.docx
Gruppe 1-4 tager kilde 50 og kilde 5-7 tager kilde 51
heliovsgeo_v4_1.png
Reformationen, Vores Verdenshistorie 1, s. (1).pdf
Fremlæggelser:Luca & William: MichelangeloEmilie, Kir, Albert & Cecilie: Erasmus af RotterdomCajsa, Ida, Mikkel, Naja, Lili: Martin LutherLiv, Katrine, Freja, Victoria & Juan: Leonardo Da Vinci
Synspunkter på renæssancen.docx
Syn på renæssancen og reformationens betydning.docx
Fremlæggelser:
arbjejdselv om trolddom.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Imperialisme
Forløbet har været centreret omkring Imperialismen i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet og sat det i relation til den tidligere kolonialisme. Forløbet har særligt sat fokus på de vestlige magter og deres syn på resten af verden, det imperialistiske projekt, og kampen om "en plads i solen"
Som optakt har jeg talt om Europas ekspansion og kolonisering i perioden op til.
Forløbet afsluttedes med et udblik til konfrontationen under 1. verdenskrig, og hvordan den ovennævnte kamp om en plads i solen spillede ind i krigsudbruddet.
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Læse
Søge information
Analysere (kilder)
Almene (tværfaglige)
overskue årsagssammenhænge.
Arbejdsformer:
Par- og gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
imperialismeogkolonialisme(1880-1900).pdf
Læs de første tre sider og skriv ned: Hvad er imperialisme? hvordan kan vi kategorisere det?
1. modul imperialisme - kildeanalyse Bülow endelig.docx
Bernhard von Bülow - Tysklands plads i solen, 1897.pdf
Gruppe 1
Leopold 2 - brev til adjudant.pdf
fransk kilde til imperialismen.docx
Hvorfor skal man have kolonier?Hvilke kildekritiske forhold er vigtige?
Kære 2u
Fremlæggelser: stormagter 1880-1914Frankrig: Luca, Victor & StavnStorbritannien: Liv, Katrine, Lilli, Freja, Victoria / Alberte, Kir & EmiliTyskland: Mathias, William, Oskar / Mikkel, Naja, Mathilde & AnnaUSA: Smilla, IsabellaRusland: Ida, Cecilie, F
Opgave om 1. verdenskrigs udbrud..docx Kære 2uSom nævnt, er det frivilligt at møde ind i morgen - men ovenstående opgave skal besvares og afleveres når modulet er færdigt. Jeg er i lokalet, hvis man mangler hjælp m.v.Man må gerne lave det sammen, men
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Folkedrabets århundrede
Forløbet har haft arbejdet med folkedrab i de 20. århundrede, med fokus på holocaust. Vi har arbejdet med folkedrabs forskellige stadier og de Vi har i løbet af forløbet bl.a. kigget på det armenske folkedrab og hvordan det kan kvalificeres som sådan.
Forløbet har haft fokus på holocaust, med en perspektivering af den igangværende situation i Palæstina
Fokuspunkter:
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-Holocaust og andre folkedrab
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Indhold
Kernestof:
Ting vi skal igennem.docx
kapitel 3, teorien om folkedrabets 10 stadier.pdf
kapitel 2, hvad er folkedrab.pdf
https://www.mfa.gov.tr/the-armenian-allegation-of-genocide-the-issue-and-the-facts.en.mfa
Kære 3uLæs kapitel 5 i bogen (I behøves ikke læse kilderne) :)DbhGregers
https://denstoredanske.lex.dk/Zions_Vises_Protokoller
Husk at medbringe "vejen til folkedrab"
Læs kapitel 6 "Propaganda til folket" hjemme og svar på følgende spørgsmål:
Husk "Vejen til folkedrab" - I må meget gerne kigge på skemaet på side 69. i bogen (læs eventuelt afsnittet om Nürnberglovene som starter på s. 68) - det giver et indblik i nazisternes racetanker :)
Kære 3u I må meget gerne læse kapitel 12. om "Wannsee-konferencen" til dette modul :)Oskar og Victor har snacks med til den nye snackordning
Kilder til Wannsee 1.docx
min mail (del med det): Greg0099@g.nagym.dk
HUSK VEJEN TIL FOLKEDRAB
Opgave: I skal læse enten kapitel 15 eller 16 (se jeres gruppes kapitel på tavlen) - lav spørgsmål til kapitlet, som vi har gjort før.Derudover skal I udtænke en kreativ opgave, som skal løses. (Må gerne være så simpelt, som en tegning, men en optage
Liv og Katrine har snacks med!
Svar på den anden gruppes spørgsmål til dette modul!Læs derudover kapitel 19 om Holocaustbenægtelse - og husk bogen til modulet :)DbhGregers
Husk en bog til NAG-læser :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Ideologiernes kamp
Forløbet har været centreret omkring ideologiernes kamp i det 20. århundrede, med særligt fokus på "kampen" mellem det liberalistiske verdenssyn i vest, og det kommunistiske verdenssyn i Rusland og Kina
Som optakt har jeg talt om facismen, men det har ikke været et fokusområde.
Forløbet har kigget på det kommunistiske Rusland, dets opståen og kampen mod vestens liberalistiske ideer, eksemplificeret ved forholdet til USA igennem perioden.
Vi har lavet et udblik til Vietnam-krigen og Cubakrisen for at illustrere forskellene på måden konflikten foregik på.
Vi har afslutningsvis også kigget på DDR og Berlinmuren i forhold til sovjetunionens fald.
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
reflektere
Arbejdsformer:
Par- og gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
https://www.his2rie.dk/kildetekster/den-russiske-revolution/tekst-22/
Gruppe 1
Gruppe 1, 3 og 5 læser 10-26 og får styr på det.Gruppe 2, 4 og 6 læser 41-55 og får styr på det.
https://lex.dk/kommunisme
Den sovjetiske planøkonomi.docx
https://www.youtube.com/watch?v=-CvQOuNecy4&t=2s
http://homepages.knord.dk/br/Europa-EU/Jernt%C3%A6ppeog%20Svar.htm
Husk "Den lange kolde krig"-bogen :)DbhGregers
Se klippet: https://www.youtube.com/watch?v=r4KBziYZvJY Spil spillet: https://www.dr.dk/viden/webfeature/skole-vil-du-flygte-fra-ddr
Historiefaglige problemstillinger.docx
Kilder til problemstillinger - 10,11 og 12.pdf
Kilder til vietnam.docx
Kilder til cubakrisen.docx
Kilder til DDR.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Pesten i Europa
Forløbet har haft fokus på pesten i Europa, og hvordan den har spredt sig - vi har arbejdet med både det første udbrud, kendt som den sorte død, og senere udbrud især i Danmark og England.
Som optakt har jeg fortalt om tidligere "pestudbrud" og smittespredning i forhold til rotte-teorien vs. spredning fra menneske til menneske - hvilket også har været et refleksionsområde i forhold til resten af forløbet.
Vi har haft fokus på kildelæsning og arbejde med at opstille problemformuleringer til sammenhængende kilder
Særlige fokuspunkter:
Faglige
forandringer i levevilkår
historiefaglige teorier og metoder.
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
reflektere
Arbejdsformer:
Par- og gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
opsamling på problemstillinger fra sidst
Læreplan pointer 3u.docx
Kære 3uModulet bliver desværre virtuelt, da mit gasfyr er gået i stykker og jeg er nødt til at være hjemme og tage imod vvs'er (min kæreste tager baby Victoria på besøg hos sine forældre, så der ikke sker nogle uheld).Jeg opretter et teams, hvor jeg
Den sorte død - Pest.docx
Kilde 3 - moderne syn på pesten.docx
Kære 3uLæs dokumentet om den sorte død og løs opgaverne deri - jeg er på teams, hvis man har brug for hjælp (hvis jeg ikke er der, snakker jeg lige med vvs'eren) -> læs derefter kilden, svar på spørgsmål og skriv det ind i elevfeedback :)Beklager at
Kilde 2 - dekameron.docx
tekst om pest i DK kilde om 2. pestudbrud i DK.docx
Pesten i London - Pestens tid.docx
Kilder til London udbrud.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Opsamlingsforløb/kronologiforløb
Forløbet har været et opsamlingsforløb, for at danne overblik og trække tråde mellem de forskellige forløb, I har været igennem, i løbet af de sidste 3 år - forløbet har haft fokus på at centrere, hvad I har været igennem og træne jeres problemformuleringsevner i relation til materiale I allerede er bekendt med, sat over for noget der er ukendt.
Særlige fokuspunkter:
Faglige
forandringer i levevilkår
historiefaglige teorier og metoder.
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
reflektere
Arbejdsformer:
Par- og gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Indhold
Kernestof:
kilder til industrialisering.pdf
Ibn Rustah om vikingerne.docx
Ibn Fadlan om vikingerne uddrag.docx
Adam_af_Bremen_om_Danmark_og_Otto.pdf
Uddrag af Widukinds Sakserkrønike.docx
https://docs.google.com/document/d/1gyRIKiuWNpmQOApn--wyYxExi1EUuShU3cvuQeKWoXk/edit?usp=drive_link
synspunkter på middelalder og renæssance.docx
Historie-A-2020-Bilag - vdgb.pdf
USA's præsident underskrev selv den amerikanske drøms dødsattest - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726226594", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726226594", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726226594" }