Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/w - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jacob Sølgaard
Hold
2022 HI/w (
1w HI
,
2w HI
,
3w HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historiefaget
Titel 2
Vikingetiden
Titel 3
DK:Modernisering,demokratisering&industrialisering
Titel 4
DHO: Danmark i 1970'erne
Titel 5
Opstart og opsamling
Titel 6
Første verdenskrig
Titel 7
Islands historie
Titel 8
Danmark besat
Titel 9
Europæisk middelalder og korstog
Titel 10
Lokalhistorie - fortid, nutid og fremtid
Titel 11
Den industrielle revolution
Titel 12
Civilisationernes og styreformernes tilblivelse
Titel 13
Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik i nyeste tid
Titel 14
Folkedrab
Titel 15
Afrikas historie
Titel 16
Repetition og kronologisk overblik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historiefaget
I dette korte introduktionsforløb, vil der blive arbejde med historievidenskab og historisk metode. Der vil være fokus på det særegne ved historiefaget, og hvordan fagets polyparadigmatiske karakter gør kildelæsning til en mangfoldig tolkningsproces. Der vil også være et blik på det historieskabte og historieskabende i mennesket.
Faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
I modulet vil I blive introduceret til historiefaget i gymnasiet, så der er ingen læselektie.
Anders Hassing og Christian Vollmond: Fra fortid til historie, Columbus; sider: 10-27
20221121_Kilde_Frihedsposten.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vikingetiden
Forløbet er et introducerende forløb til historiefaget i gymnasiet. Der har derfor været fokus på at etablere en forståelse af den historiefaglige metode, og der er læst flere "kildepar" med det formål at fremvise historiefagets formål med at beskrive fortiden gennem kilder, der ofte kan være modstridende.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Blom et al, Vinkler på vikingetiden_Nationalmuseet.pdf
Mads Blom et al (red), Vinkler på vikingetiden, Nationalmuseet (2013); sider: 15-37, 59-70
20221201_John af Wallingfords Krønike.docx
Tag Grundbog til Danmarkshistorien med (den I fik sidste gang). Vi skal læse en kilde i den.
20221209_Årbøgerne fra St. Bertin_Forkortet udg.docx
Viking Jeopardy
20221209_Kristningen af Harald Blåtand.docx
20221209_runealfabet.pdf
20221209_Den lille Jellingesten.pdf
Vi skal se og arbejde med afsnittet om Vikingetiden fra DR's serie "Historien om Danmark". Der er derfor ingen læselektie.
20221213_Spørgsmål til dansk middelalder.docx
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 51-62
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
DK:Modernisering,demokratisering&industrialisering
Forløbet har sit hovedfokus på og sigter mod at udfolde udviklingen i dansk historie fra ca. 1750 til 1915. Der er i forløbet oversigtslæsning for at give en kronologisk overgang fra Vikingetiden og middelalderen til dette forløb.
Forløbet indeholdt et formidlingsprojekt, der knyttede sig til elevernes individuelle kreative fag.
Forløbet har nedslag i landboreformerne, grundloven, 1864 som mentalitetshistorie, andelsbevægelsen, arbejderbevægelsen og kvinders rettigheder.
Forløbet har endvidere fokus på kvantitativt metodisk arbejde og en dybere tendenslæsning.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 73-84, 97-107, 123-138, 153-167
Digital teknologiforståelse i gymnasiet
Pest: Asger, Caroline, Felix, Kathrine og Magnus
Svenskekrigene 1657-1720: ALEXANDER, Aryan, Joakim, Mikkel og Oscar
Enevældens indførelse 1660: Anna, Laurids, Lucia, Mikkel og Thea
Enevældens samfund: Amelia, Sophia, Victor og Josephine
Økonomisk nedtur og bondestandens sociale degradering: Nikoline, Tiana, Anton, Thomas og Sara
Opgave
Aftal i gruppen, hvad der skal være klart inden modulet. I har modulet til at færdiggøre præsentation.
20230120_Læsefokusspørgsmål.docx
Vi starter med at se jeres produkter om enevældens tidsalder, og derefter gennemgår vi lektien.
20230124-26_Opgave - En kongelig affære.docx
CFU-login - Se filmen her, på Disney+ eller Viaplay. Er den udløbet så skriv til JSØ.
Login på CFU - mine bookinger
20230131_St.JanSample140.xlsx
20230131_Øvelser, databeskrivelse og nyttige funktioner.docx
20141009_DF-storm på Ole Bornedal.pdf
Interaktivt Danmarkskort
20230203_JV Sonne_Skildringer 1. og 2. slesvigske krig.docx
Læs artiklen, der ligger under modulet, og genlæs dine noter til siderne 133-138 (fra "Enevælde i modvind" til "Ny krig og Ny Grundlov") fra sidste gang
20230209_Gjenpart af en Kontrakt fra Strelluf Andelsmejeri.docx
Attentat på Estrup
Jeg har indtalt lektien som podcast, så I kan smide den i ørerne og lytte godt efter i stedet for at læse. I kan også bruge det som støtte til at læse lektien. Om ikke andet så har I 20 min sprød historiefortælling til øregangen.
Podcast: Lektie til den 9/2 - 1.w - Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime: side 153-161
20230223_Kildeopgaven_Slaget på Fælleden.docx
Har du savnet min jyske dialekt i vinterferien, så har jeg indtalt lektien som podcast.
Podcast med lektien
Differentieret lektie. Læs din gruppes tildelte afsnit.
Gruppe 1 - Industrialiseringen.docx
Gruppe 2 - Sædelighed og uddannelse.docx
Gruppe 3 - Prostitution.docx
Gruppe 4 - Kampen om stemmeretten.docx
Gruppe 5 - Industrialiseringen.docx
Gruppe 6 - Sædelighed og uddannelse.docx
Gruppe 7 - Prostitution.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 4
DHO: Danmark i 1970'erne
Forløbet er samlæst med dansk ifm. DHO. Der har i forløbet været forskellige tematikker i spil ift. det overordnede tema - Danmark i 1970'erne. Herunder børneliv, kvindeliv og boligformer/alternative samfundstyper.
Der er i forbindelse med forløbet afviklet et videnskabsteoretisk og et skrivekursus.
Faglige mål:
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
20230323_1.w_Børneliv 1960-1980.docx
Se de to dokumentarer og svar på opgaven.
20230327_Øvelser med ChatGPT.docx
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 222-228, 245-252
Chakravarty og Mortensen, De danske kvinders historie, pp.72-89.pdf
Opgave
Vi skal se på kvindens udvikling i perioden. I må gerne orientere jer i hele teksten (det er dog mange sider, så lynlæs eventuelt eller prioritér emner, I finder interessante i gruppen), men I skal nærlæse nedenstående sider.
Se vedhæftet program.
Husk at overføre 40 kr. til Jacob på 40837869.
Christiania 1w DHO.docx
Google Docs: "DHO - problemformuleringer"
Der skal lægges sidste hånd på jeres problemformulering. Det endelige udkast skal afleveres ved afslutningen af modulet.
20230515_Forslag til talepapir.docx
I skal stå klar på det angivne tidspunkt ved lokalet. Se oversigt nedenfor.
Vejledningstidspunkter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Opstart og opsamling
Der samles kort op på enkelte dele af 1.g's forløb, og vi arbejder med en tendensøvelse.
Faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
Kernestof:
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
20230816_Danmark forvandles.docx
Vi starter ud med en øvelse, der samler op på dele af 1.g. Der er derfor ingen læselektie
20230828_Historiebøger.docx
mix a.JPG
mix b.JPG
mix c.JPG
mix d.JPG
Vi læser jeres historiebøger i modulet og slutter af med en øvelse om landskabsudvikling som kilde til historisk udvikling. Der er ingen læselektie til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Første verdenskrig
Forløbet udfolder centrale begivenheder ifm. første verdenskrig. Der arbejdes med historiebrug og Gavrilo Princips rolle på Balkan efterfølgende, skyttegravskrigen, den russiske revolution, fredsslutningen, dansksindede i krig og følgerne af første verdenskrig i et moderne Europa.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Frederiksen et al., Grundbog til historie - Verdenshistorien 1750-1945, pp. 117-125.pdf
20230830_Spørgsmål 1. VK.docx
Jeopardy - Første verdenskrig
Peter Frederiksen: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945, systime; sider: 117-130, 163-177
Link til mappe med kildesæt
Kildeopgave
20230922_HIST_2.w.pptx
Tyranmorder eller terrorist? – Gavrilo Princips første 100 år
Michael Klos, Den 1. verdenskrig_pp. 92-99.pdf
Kilde 1_Brev fra den sønderjyske soldat Jens.docx
Kilde 2_Youth Mourning by artist George Clausen.docx
Kilde 3_Thyge Thygesen.docx
Kilde 4_Otto Iversen.docx
Kilde 5_DAVID BOMBERG, Sappers at work.docx
Kilde 6_Callesen og Kock fra skyttegraven.docx
Kilde 7_Bøn før slaget.docx
Kilde 8_Otto Dix, Trench Warfare, 1929 - 1932.docx
Kilde 9_PAUL NASH, WE ARE MAKING A NEW WORLD (1918).docx
Michael Klos, Den 1. verdenskrig, (2012, Århus) SYSTIME; sider: 92-99
20231011_Talebobleøvelse Versaillestraktaten.docx
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 184-187
Tag bogen med til modulet. Vi skal læse en kilde i den.
20231023_Grøn_Spørgsmål til Den russiske revolution.docx
20231023_Gul_Spørgsmål til Den russiske revolution.docx
20231023_Rød_Spørgsmål til Den russiske revolution.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Islands historie
Kort gruppeprojekt ifm klassen studietur til Island. Forløbets formål sigtede mod en historisk forståelse af studieturslandet. Historiefaget var ikke deltagende på studieturen.
Kernestof:
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
20230925_HIST_2.w.pptx
Vi holder en lille pause fra 1.VK og dykker ned i et antal historiske begivenheder, der har været med til at forme det moderne Island. Vi forbereder os mandag, og oplæggene afvikles onsdag.
Fremlæggelser om Islands historie.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Danmark besat
Forløbet der tager afsæt i den tyske besættelse af Danmark fra 1940-1945. Der vil være fokus på de mange dilemmaer, som man stod med i samtiden omkring håndteringen af besættelsen. Der er særligt fokus på den 9. april, samarbejdspolitikken, modstandsbevægelsen, retsopgøret samt de centrale udviklinger i de skelsættende år 1943-1944. Der bliver inddraget populærhistorisk tolkning af perioden i form af en spillefilm.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Danmark Besat - Krig og hverdag 1940-45_pp.44 50-57 82-83.pdf
20231027_Spørgsmål til lektien.docx
20231027_Stauning - Lænkehundstalen.docx
20231027_Ikke angrebspagten DK-TY - 1939.docx
Christensen et al., Danmark Besat - Krig og hverdag 1940-45, (København, 2006) Høst & Søn; sider: 44, 50-57, 82-83, 91-96, 106-110
Danmark Besat - Krig og hverdag 1940-45_pp.91-96 106-110.pdf
20231030_Kilder 9. april.docx
Kildeopgave
20231031_Mini-kompendium om analyse af historiske film.pdf
20231031_Opgaver til filmen 9. april.docx
Læs i PDF'en om Film og historisk metode, pp. 6-7 i PDF sider (22-24 i bogens sidetal) + Analyse af fiktionsfilm, pp. 8-14 i PDF sider (34-40 i bogens sidetal).
Frivilligt:Har du ikke haft mediefag, kan du orientere dig i afsnittet om filmiske virkemidler, pp. 2-5 i PDF sider (14-20 i bogens sidetal).
Besættelsestiden fra 1940 til 1945_Danmarkshistorien.dk.pdf
20231031b_Spørgsmål til artikler fra danmarkshistorien.dk.docx
https://9april1940.dk/
Læs pp. 3-5, 8-10, 13-16 i Besættelses e-bogen (uploadet under modulet)
19400101_Statsminister Thorvald Stauning.docx
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 187-193
Fokusspørgsmål til s.187-193
20231107_Arbejde med modstandsdatabasen.docx
Læs 21-23 og 30-33 i Besættelsestids e-bogen (uploadet under modulet)
20231115_Spørgsmål til de 6 emner.docx
Differentieret lektie. Find jeres gruppe nedenfor og læs de tildelte sider i den uploadede pdf.
Dommere ved retsopgøret
Alternativ hvis ovenstående fejler
20231122_Fotoserie_1943.pdf
Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955
Medbring din bedste historiske anekdote, en historie fra de varme lande, samt nissehue, Ugly X-mas Sweater og pebernødder ad libitum.
Analyse af propaganda.docx
Propaganda
Propagandaens fjendebilleder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Europæisk middelalder og korstog
Forløbet sigter mod at se på overgangen fra antikken til renæssancen. Der er et særligt fokus på samfundsforhold, de hierarkiske strukturer, kirkens magt og korstogene.
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund_pp. 111-119.pdf
Frederiksen, Ryg Olsen, Søndberg: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens samfund, Systime; sider: 111-125
20240130_Læsefokusspørgsmål - Oldtid til enevælde_116-120.docx
20240131_Brochure.pptx
Betydningen af Korstogene for sam- og eftertiden
Betydningen af begrebet 'Korstog' efter 11. september
Lektien er både siderne i bogen og de to faktalinkartikler.OBS! I skal være logget ind, før I kan kommer hen til det rigtige sted i faktalinket. Hvis det ikke virker, så log ind og tryk på overskrifterne i højre side.
20240220_Læsefokus-arbejdsspørgsmål.docx
Vi arbejder med den retfærdige krig. Der afsættes 20 min til at læse lektien (uploadet under modulet). Har du behov for mere tid, bedes du læse forud derhjemme.
20240220_Retfærdig krig.docx
Vi ser første del af Kingdom of Heaven
20240228_Portrættering af Korstogene.docx
Vi ser resten af filmen og arbejder med den efterfølgende.
Pihl & Rosenløv, Korstogenen - Islams ekspansion og kristen modoffensiv_pp.215-231.pdf
20240306_Læsefokus og refleksionsspørgsmål.docx
Pihl & Rosenløv, Korstogenen - Islams ekspansion og kristen modoffensiv pp.222-231
Der vil blive afsat tid til læsning i modulet. Der er relativt mange sider, så det vil blive læsning med læsefokusspørgsmål til undervejs.
20240312_Lokalhistorisk projekt.pdf
Vi samler op på øvelserne fra sidste uge, så lav dem færdig som lektie. Derefter starter vi et nyt forløb op.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Lokalhistorie - fortid, nutid og fremtid
Forløbet har haft fokus på indsamling af historisk materiale og formidling af dette. Mindre geografisk afgrænsede grupper, der var baseret på bopæl, har afsøgt viden om deres lokalområde, som skulle præsenteres i en film, hvor temaet var fortid, nutid og fremtid.
Faglige mål:
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
20240312_Lokalhistorisk projekt.pdf
Vi samler op på øvelserne fra sidste uge, så lav dem færdig som lektie. Derefter starter vi et nyt forløb op.
Spørgeskema vedrørende AI
Indsamling af materiale til jeres projekt om lokalområdet
Vi ser jeres produkter fra lokalhistorieprojektet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den industrielle revolution
Forløbet har fokus på den industrielle revolution. Herunder de faktorer, der muliggjorde den, samt dens konsekvenser.
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- globalisering
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945, systime; sider: 9-14, 74-83
Om industrialiseringen_Uddrag fra Verden før 1914
20240410_Kildeopgave.docx
20240410_HIST_2.w.pptx
Læs pdf'en "Om industrialiseringen_Uddrag fra Verden før 1914" - ligger under modulet.
Ideologier.pdf
Ni grupper:
Opgaver
EU parlamentsvalg - Hardcore Edt
EU parlamentsvalg - Medium rare
EU parlamentsvalg - Light flavour
I udgangspunktet ingen læselektie.Der vil være mulighed for at læse om én af de tre ideologier i modulet. Hvis du vil læse det hele, skal du læse hjemmefra.
20240423_Grøn opgave.docx
20240423_Gul opgave.docx
20240423_Rød opgave.docx
20240507_Opgave.docx
20240507_T.S.Ashtons_Forandring og forudsætninger.pdf
20240507_E.J.Hobsbawm_Udviklingens afgørende fase.pdf
Vi arbejder med kilder i modulet. Ingen læselektie
Vi ser filmen "Den unge Karl Marx"
Vi starter med at se sidste del af "Den unge Karl Marx". Derefter historisk sommerferiesjov.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Civilisationernes og styreformernes tilblivelse
Forløbet tager sit afsæt i civilisationernes tilblivelse og den tidligste statsdannelse. Der er et særligt fokus på samfundsstrukturer og styreformer i det arkaiske, antikke og hellenistiske Hellas. Forløbet blev koblet på en introduktion til begrebshistorie, hvor der blev arbejdet med demokratibegrebets betydning i et diakront perspektiv.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferie. Vi taler om nogle af de kommende forløb i 3.g og laver lidt historiske opvarmningsøvelser i modulet. Der er ingen læselektie.
Kûhle, Ebbe, Hvorfra hvorhen hvorfor - en verdenshistorie, (1998) pp. 21-23 26-27.pdf
Kûhle, Ebbe, Hvorfra hvorhen hvorfor - en verdenshistorie, (1998) pp. 24-25.pdf
Jyske Lov.pdf
Vi starter et nyt forløb, der har fokus på Hellas (oldtidens Grækenland)
Ebbe Kühle, Hvorfra, Hvorhen, Hvorfor - En Verdenshistorie, (København, 1998), Gyldendal; sider: 21-23, 26-27
20240821_Spørgsmål til lektien.docx
Frederiksen, Ryg Olsen, Søndberg: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens samfund, Systime; sider: 15-23, 43-51
Felix og Oscar skal huske at hente bogen på bogdepotet. Resten af klassen har fået den udlånt sidste år.
Sådan kickstartede de græske filosoffer videnskaben
Se opgavebeskrivelse under opgaven.
Vi fortsætter, hvor vi slap sidst og samler også op på det virtuelle modul. Der er derfor ikke ny læselektie til modulet.
20240918_Spørgsmål til familieliv og kvindens rolle i Hellas.docx
Poul Birk Nielsen, Torv og Tempel, (København, 1998) Munksgaard, pp. 43-48 52-54.pdf
20240918_Plutarch, Spartanske ægteskaber.pdf
20240918_Familielove og børneavl i Sparta.pdf
Poul Birk Nielsen, Torv og Tempel, (København, 1998), Munksgaard; sider: 43-48, 52-54
Da demokratiet blev opfundet og genopfundet.pdf
Borgeropgave
Anders Hassing, Da demokratiet blev opfundet og genopfundet; sider: 3-33
20240926_Perikles gravtale og Den gamle oligark.pdf
20241004_Den franske menneskerettighedserklæring.docx
Færdiggør analyser af Perikles og Den gamle oligark
Historisk billedanalyse
20241030_Sans culotter.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik i nyeste tid
Forløbet har fokus på den udvikling Danmark har gennemlevet fra nyere til nyeste tid med et særligt sigte på udenrigs- og sikkerhedspolitikken.
Faglige mål
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
20241101_Yderligere artikler.docx
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 217-222, 245-252
Alle grupper afvikler deres undervisningsseance for klassen.
20241112_Uffe Ellemann-Jensens møde med USAs udenrigsminister april 1985.docx
20241112_HIST_3.w_red.pptx
Danmark i krig
20241115_Spørgsmål til Danmark i krig, pp.137-147
Olaf Søndberg, Danmark i krig, (2012, Aarhus) SYSTIME; sider: 137-157
Olaf Søndberg, Danmark i krig, (2012, Aarhus) SYSTIME, pp. 137-157.pdf
20241119_Anders Fogh_Hvad kan det nytte.pdf
20241119_Forslag til folketingsbeslutning om Irakindsats.docx
Karikaturkrisen og globalisering
20241129_HIST_3.w.pptx
Vi skal have skrevet os fra 2011, hvor bogen endte, til idag. Der er ingen læselektie, men I må gerne overveje, hvad der er sket i dansk forsvars- og udenrigspolitik i jeres levetid.
I skal have jeres præsentation/undervisning klar fra modulets start.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 14
Folkedrab
Forløbet fokuserer på folkedrabets væsen og har haft teorien om folkedrabets 10 stadier som rød tråd. Det undersøgte genstandsfelt har primært været holocaust, der blev suppleret med blik på andre folkedrab.
Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Uddrag fra Vejen til folkedrab kap 1 og 2.docx
20241210_Resterende uddrag fra Vejen til folkedrab kap 2.docx
20241210_Opgave Hvad er folkedrab.docx
Læs uddraget, der er uploadet. I får bogen i modulet.
20241213_Spørgsmål til kapitel 5.docx
20241213_Teorier om folkedrab.docx
20241213_Ekstra opgave til de hurtige.docx
Solvej Berlau og Stine Thuge: Vejen til folkedrab, Columbus; sider: 22-29, 42-47, 50-57, 60-65, 68-75, 78-83, 86-93, 114-123, 176-183
1_Propaganda til folket.pptx
2_Når videnskab slår ihjel.pptx
3_Restriktioner og rettigheder - historie - 17 12 24.pptx
4_Krystalnatten.pptx
5_historie folkedrab jødeghettoer.pptx
OBS! Differentieret lektie. Læs de tildelte sider. I skal lave en præsentation af de læste sider i den første del af modulet, som skal afvikles i anden del af modulet. Overvej hvad der er vigtigt at få med, mens du læser lektien.
20250107_Opgaver om udryddelseslejrerne.docx
20250110_Opgaver benægtelse og erindring.docx
20250114_Schindlers liste.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Afrikas historie
Forløbets sigte er at formidle og forstå udviklingen i samfund udenfor Europa og USA, og hvordan udviklingen i én del af verden påvirker andre. Forløbet er bygget op med eksempler fra Ghana, Kenya, Congo og Sydafrika.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Afrikas historie, kap. 3.pdf
20250114_Schindlers liste.docx
Kilde: Hvid mands byrde
Spørgsmål til lektien - Afrikas historie - Hvid erobring
Morten Hilligsø Munk: Afrikas historie, Systime; sider: 48-49, 52-62, 70-80, 88-94, 96-99, 108-119, 128-137, 146-154
Jeopardy - lektien
Tintin_i_Congo_Næsehorn_1931.jpg
Tintin_i_Congo_Næsehorn_1946.jpg
Tintin_i_Congo_Næsehorn_1975.jpg
Tintin_i_Congo_Landsby_1931.jpg
Tintin_i_Congo_Landsby_1946.jpg
Tintin_i_Congo_Landsby_1975.jpg
Belgiens konge og Congos nye præsident ved selvstændighedsceremonien 1960.jpg
20250221_Opgave - Udvikling i Afrika.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Repetition og kronologisk overblik
Forløbet sigter mod på den ene side at skabe overblik over de historiske perioder, der har været gennemgået fra 1.g-3.g, og på den anden side er der et øget fokus på det funktionelle kildebegreb, hvor der trænes historiske problemstillinger.
Faglige mål:
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
20250304_Kildesæt vikingetid 1.docx
20250304_Kildesæt vikingetid 2.docx
Vi starter med at repetere jeres gamle forløb, og I bedes læse op på noter til forløbet "Vikingetiden". Vi springer i første omgang antikken over, da det ikke er så længe siden, at vi har arbejdet med forløbet.
Historie-A-2020-Bilag.pdf
Vi ser "Ved det grønne bord" og taler om historieeksamen
20250318_Kilder europæisk middelalder NY.pdf
Vi fortsætter vores repetitions- og overbliksforløb med forløbet "Europæisk middelalder og korstog". Læs noter til forløbet.
20250422_Den industrielle revolution.docx
Læs noter til forløbet "Den industrielle revolution"
20250429_Kilder første verdenskrig.docx
Læs noter til forløbet Første verdenskrig
20250506_Kilder Danmark besat.docx
Læs noter til forløbet "Danmark besat"
Vi ser på de sidste forløb (fra 3.g) og I kan stille opklarende spørgsmål ift en evt eksamen i historie.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726229102", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726229102", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726229102" }