Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Karen Saugbjerg, Peter Stampe Langballe
Hold
2022 HI/x (
1x HI
,
1x HI/vikar
,
2x HI
,
3x HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til historie
Titel 2
Oldtidskulturer og middelalderlige kulturmøder
Titel 3
Fra enevælde til grundlov i Danmark og DHO
Titel 4
Hekseprocesser i renæssancetiden
Titel 5
Mellemkrigstiden i Europa
Titel 6
Danmark under besættelsen
Titel 7
Velfærdsstaten i Danmark
Titel 8
Israel-palæstina konflikten
Titel 9
Ideologiernes kamp: Den kolde krig
Titel 10
Kina efter 1840
Titel 11
Terror i en globaliseret tidsalder
Titel 12
Industrielle og politiske revolutioner
Titel 13
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til historie
Indhold
Kernestof:
Intro til historie-5-1-1.pdf
Vi arbejder videre med "Intro til historie" kompendiet fra forrige modul
Vi arbejder videre med "Intro til historie"-kompendiet fra året 1769
Kære 1x
Gennemgang af kilderne om den hvide hest og troværdighedsskalaen
Gennemgang af jeres svar på de 22 spørgsmål om "Hvornår var det nu det var"? fra modulet i går
Vi færdiggører "Hvornår var det nu det var" og er kommet til Vietnam krigen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Oldtidskulturer og middelalderlige kulturmøder
Forløbet giver en introduktion til oldtidens romerrige i tiden omkring overgangen fra republikken til kejserstyret. Oldtidsundervisningen fokuserer især på en analyse af samspillet mellem mennesker og de politiske magtforhold samfund. Endvidere undersøger vi samspillet mellem de materielle forhold og mentalitet.
Eleverne skal desuden opnå en forståelse for kulturmødet mellem den kristne og muslimske verden forud for og under Konstantinopels fald. De skal kunne danne sig et historisk overblik over kristendommens udvikling fra det vestlige Romerriges udvikling og frem til den muslimske erobring af den sidste del af det øst-romerske rige i 1453, hvorunder korstogene indgår. Introduktion til dansk og europæisk middelalder.
Eleverne skal kunne danne sig et overblik over de kulturelle og religiøse forskelle mellem den kristne og muslimske verden; og forløbet lægger op til et efterfølgende kort forløb om de store opdagelser, hvori det det fremgår, at mødet mellem den kristne og muslimske kultur bl.a. resulterede i en genopdagelse af de naturvidenskabelige og humanistiske videnskaber.
Indhold
Kernestof:
I får jeres første historiebog udleveret i starten af modulet og vi skal bruge den til at starte op på vores første emne: "Kulturmøder og kultursammenstød"
Frederiksen, Ryg Olsen, Søndberg: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens samfund, Systime; sider: 75-86, 103-104, 111-127, 140-143
Oversigtslæsning om romerriget fra dets opståen til overgangen fra republikken til kejserstyret og med nedslag i nogle af kejsernes regeringstid
Oversigtslæsning om Romerrigets udvikling og fald og en kilde om slaver "Drabet på Pedanius Secundus".
Fremlæggelser af arbejdsspørgsmål fra forrige modul. Derefter ser vi "Gladiator"
Vi fortsætter med at se "Gladiator" og er kommet til det 25 minut
Vi ser videre på "Gladiator" fra 1 time og 8 min (kampscene i Collosseum). Hente bog "Grundbog til Danmarkshistorien"
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 73-86, 90-91
Arbejdsspørgsmål vi arbejder med i modulet:
Oversigtslæsning om Christian IV og svenskekrigene og kampen mellem protestanter og katolikker
Kilde: Peder Paladius: Om troldkvinder 1541
Bemærk!!! Lektien er fra den første historiebog I fik udleveret!! Dvs. husk at læse lektien i den rigtige bog. Arbejdsspørgsmål, som vi arbejder med i modulet:
Kilde: Pave Urban IIs opfordring til korstog
Islams historie og kilder om Jerusalems fald.pdf (ikke lektie)
Til spørgsmål 3: tjek følgende afsnit i pdf-filen:"Behandlingen af "de andre" i de erobrede områder" (pdf s. 2)"Muslimernes uddrivelse fra Spanien" (pdf s. 3)"Langt perspektiv" (pdf s. 7)
Frederiksen, Ryg Olsen, Søndberg: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens samfund, Systime: side 161-164 (indtil afsnittet "Opdagelserne").
Renæssance.pptx
Kilde: "Om menneskets værdighed" (tekst 42) læst i modulet.
Artikel om renæssancens betydning i dag (vi hørte frem til 03:34)
Frederiksen, Ryg Olsen, Søndberg: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens samfund, Systime: side 164-171.
Arbejdsspørgsmål til de store opdagelser.docx
Læs følgende korte tekst om Vestindien før Columbus: https://natmus.dk/historisk-viden/verden/vestindien-foer-colombus/
Gruppefremlæggelser om Vestindien før Colombus.docx
Alle grupper skal være klar til at fremlægge for klassen.
Aztekerriget I.pdf
Inkariget I.pptx
Inkariget II.pptx
Mayariget I.pdf
Mayariget II.pdf
Frederiksen, Ryg Olsen, Søndberg: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens samfund (OBS! den første bog, I fik udleveret), Systime: side 171-177 (fra afsnittet ”Stændersamfund og stærkere kongemagt”).
Arbejdsspørgsmål til stændersamfund og reformation.docx
Skærmbillede 2023-03-21 kl. 12.13.40.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fra enevælde til grundlov i Danmark og DHO
Eleverne skal danne sig et overblik over de politiske, kulturelle og litterære træk i perioden fra enevældens indførelse i Danmark frem til og med enevældens afskaffelse og indførelsen af den første grundlov i Danmark. Fokus bliver på de nationale og nationalliberale strømninger i perioden.
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Grundbog til danmarkshistorien, Systime:
Arbejdsark til enevældens indførelse.docx
Klip fra DR's dokumentar 'Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid' (02:45-10:30)
Frederiksen: Grundbog til danmarkshistorien, Systime: side 102-108 og 124-25.
Arbejdsark til enevældens indretning.docx
Gruppearbejde I
Gruppearbejde II
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 126-138, 153-167
Kære 1x. Så er jeg tilbage fra New Zealand. Vi lægger hårdt ud med en større lektie. I bedes læse siderne og tage noter til de væsentligste begivenheder. Siderne er vigtige for jeres videre DHO-arbejde, så siderne bliver grundigt gennemgået i modulet
Vi skal arbejde med grundloven af 1849 og grundloven af 1866 som kilder. Det meste af det vi læste i forrige modul skal vi bruge i dette modul
1849 - og 1866 grundloven og venstre og højre.pdf
Vi gennemgår arbejdsspørgsmålene til 1849 og 1866 grundlovene fra forrige modul. Derefter gennemgår vi dagens lektie
Oversigtslæsning om industrialiseringen af Danmark, den reviderede grundlov, andelsbevægelsen, forfatningskampen og Systemskiftet af 1901
Kursus DHO 2019 2020-5.pdf
Gennemgå punkt 7 og 8 i skrivekurset fra forrige modul. Arbejde med gruppedannelse til DHO
Oversigtslæsning om Septemberforliget, Systemskiftet, grundloven af 1915 og Det Konservative og Det radikale Venstres opståen
Grupperne og gruppernes problemformuleringer til DHO skal forhåbentligt på plads i dette modul
Bemærk: 1d har fortrinsret til vejledning hos Peter i dette modul, men 1x kan også få vejledning
Bemærk: 1x har fortrinsret til dette modul hos Peter, men 1d kan også få vejledning
Hej 1x. Jeg deltager på teams i dag. Kopier linket ind i jeres browser.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hekseprocesser i renæssancetiden
Der henvises til gymnasiets hjemmeside mht. kompetencer for det pågældende semester. Forløbet handler om mødet mellem renæssancetidens naturvidenskabelige landvindinger og renæssancetidens magisk-religiøse samfund med udgangspunkt i de akkusatoriske og inkvisatoriske procesformer
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra en forhåbentlig god sommerferie. Vi starter op med et nyt emne: "Hekseprocesser i Renæssancetiden", som jeg laver en introduktion til. I får et kompendium udleveret i modulet
Læs ark 1 - 6 i heksekompendiet. Vi arbejder med følgende spørgsmål til dagens tekst:
Læs ark 7 - 13 i heksekompendiet
Læs ark 14 - 17 og læs uddragene fra kilden "Heksehammeren" fra ark 18 - 23
Læs ark 24 - 32 . Kilder: Peder Palladius og kilden om retssagen mod Doritte Nippers og Charinne Las Munchs og kilden om Birthe Olufsdatter
Forberedelse af og fremlæggelse af retssagen imod Maren Spliid
Vi skal lige afslutte retssagen mod Maren Spliid. Derefter arbejder vi videre med heksekompendiet. Vi arbejder med ark 35 - 39 (Christian IVs hekselov og historikeres arbejde med antallet at hekseprocesser i Europa. Bl.a. en kildekritisk gennemgang a
Læs ark 39 - 44 om antallet af hekseprocesser og årsagerne til hekseprocessernes ophør. Vi skal lave en graf over udviklingen af hekseprocesser og over årsagen til ophøret af hekseprocesser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mellemkrigstiden i Europa
Der henvises til gymnasiets hjemmeside mht. kompetencer for det pågældende semester. Forløbet handler om perioden fra 1. Verdenskrigs afslutning til nazisternes magtovertagelse med fokus på 1920´ernes og 1930´ernes ideologiske modsætninger i en politisk og økonomisk krisetid
Indhold
Kernestof:
Opstart på nyt emne: "Mellemkrigstiden og ideologiernes kamp". I får bøger udleveret i starten af modulet
Peter Frederiksen: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945, systime; sider: 117-130, 157-161, 201-208, 221-224, 229-244, 254-256, 269-275
Oversigtslæsning om optakten til 1. Verdenskrig med fokus på alliancerne tripple Alliancen og Tripple Ententen og forholdet mellem stormagterne før 1. Verdenskrig
Oversigtslæsning om forløbet af og afslutningen på 1. Verdenskrig og fredsforhandlingerne og Versailles-traktaten
Kilder: Wilsons fjorten punkter, Clemenceau: Regnskabets time og Grev Brockdorff-Rantzau: Tysklands skyld? Arbejdsopgave til dagens modul. Jeres besvarelser kan besvares individuelt eller i grupper af to personer og skal oploades i lectio under elevf
Vi skal lave en forside til Ekstra Bladet ud fra kilderne fra sidst, hvor I i grupper skal reflektere over USAs, Frankrigs og Tysklands holdning til Versailles-traktaten
Oversigtslæsning om USA fra vækst i 1920´erne til krise i 1930´erne, Wall-Street krakket og Roosevelts New Deal
Fremlæggelser af avis-forsider fra sidst om Versailles-traktaten. Bagefter gennemgang af dagens lektie
Oversigtslæsning om USAs økonomi fra de brølende 20´ere til krisen i 1930´erne. Fokus på Wall-street krakket og Roosevelts "New Deal"
Kilde: Børskrakket oktober 1929 og Kilde: Depressionen, 1939
Oversigtslæsning om fascisme, nazisme, den tyske revolution, Weimarrepublikken og de amerikanske lån til Tyskland fra 1924 - 1929
Oversigtslæsning om nazismen, raceideologi, Hitlers magtovertagelse og forfølgelsen af jøder
Kilde: Nazisternes 25 punkts program fra 1920. Vi arbejder med kilden i modulet
Nazisternes 25 pkt program skema-4(1).docx
Vi starter modulet med en gennemgang af jeres skema og søjlediagram for punkterne for nazisternes 25 punkt program. Peter holder oplæg om nazisternes jødeforfølgelser
Kære 2x Jeg bliver 10 min forsinket i trafikken. kh Peter
Vi ser den første 1 time og 30 min. af "Der Untergang"
Vi ser "Der Untergang" fra 1 time og 30 minutter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Danmark under besættelsen
Der henvises til gymnasiets hjemmeside mht. kompetencer for det pågældende semester. Forløbet handler om Danmarks inden- og udenrigspolitiske forhold under den tyske besættelse fra 1940 - 1945 og argumenterne for og imod den danske samarbejdspolitik
Indhold
Kernestof:
Danmark under besættelsen.pdf
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 183-197, 211-215
Vi starter op på et nyt emne: Danmark under besættelsen. Efter en gennemgang af dagens oversigtslæsning skal vi arbejde med det vedlagte kompendium. Oversigtslæsningen tager udgangspunkt i Tyskland i Mellemkrigstiden, Påskekrisen, krisen i 1930´erne
Læs "Lænkehundstalen" i kompendiet om Danmark under besættelsen . Kompendiet ligger i historiemappen og i forrige modul. Derefter gennemgår vi dagens lektie
Oversigtslæsning om besættelsen, samarbejdspolitikken og bruddet med samarbejdspolitikken. Arbejdsspørgsmål, som vi besvarer i modulet:
Vi mangler at snakke om spørgsmål 2 og 3 fra forrige modul. Bagefter gennemgår vi dagens lektie (kilder)
Kilder: Kritik af stikkerlikvideringerne, 1945 og Efter drabet, 2001
Vi fortsætter med at færdiggøre gruppefremlæggelser om de 7 forskellige emner, som I er blevet inddelt i. Vi satser på at høre gruppe 1 fremlægge i den sidste halvdel af modulet
Vi fortsætter med gruppefremlæggelserne fra forrige modulGruppe 3 Eksempler på aktiv og passiv samarbejdspolitikAlberte Solfjeld SchlippeSienna LarsenFrederik Camilo DahlTobias Reimer Christensen Gruppe 4Arrestationen af de danske kommunisterLaura St
Læs "Forræderiloven" og uddraget fra Anders Foghs tale på 60-års dagen for samarbejdspolitikkens ophør i kompendiet "Danmark under besættelsen. Til "Forræderiloven" skal I besvare følgende:
Vi besvarer arbejdsspørgsmålene fra forrige modul:
Se uddrag fra "Flammen og Citronen"
Virtuelt modul efter ønske om et virtuelt modul fra forrige uge:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Velfærdsstaten i Danmark
Mht. kompetencer for det pågældende semester henvises der til gymnasiets hjemmeside. Forløbet handler om den danske velfærdsstats opståen, forløb og udfordringer med særligt fokus på argumenterne for og imod den danske velfærdsmodel.
Indhold
Kernestof:
Opstart på nyt emne: Velfærdsstaten.
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 217-228, 231-238, 245-254
Oversigtslæsning om velfærdsstatens opbygning, Danmark i NATO og de glade tressere
Oversigtslæsning om retsopgøret efter besættelsen, socialdemokratik dominans og ny grundlov og oprettelsen af SF
Kilde: Vi tjener mere, 1958
Virtuelt modul.
Gennemgang af de virtuelle spørgsmål fra forrige modul. Husk jeres svar skal være oploaded under elevfeedback
Oversigtslæsning om højkonjunktur, oliekriser, politisk uro og jordskredsvalget og den danske kulturrevolution
Oversigtslæsning om højkonjunktur, oliekriser, politisk uro og jordskredsvalget og den danske kulturrevolution. Vi skal kigge på, hvilken betydning jordskredsvalget fik for begrebet "kernevælger". Forberedelse til gruppefremlæggelser om følgende emne
Vi hører de sidste fremlæggelser fra sidste modul, og så gennemgår vi de to vedlagte kilder, som afslutning på forløbet om velfærdsstaten i Danmark
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 8
Israel-palæstina konflikten
Der henvises til skolens hjemmeside mht. kompetencer for det pågældende semester. Forløbet handler om de politiske, nationale og religiøse spændinger i forløbet op til staten Israels dannelse og de senere politiske, nationale og religiøse konsekvenser af staten Israels dannelse.
Indhold
Kernestof:
Opstart på nyt emne: Israel-Palæstina konflikten
Læs kap. 4 i Ibogen "Israel - en stat i Mellemøsten" med fokus på FNs delingsplan og staten Israels oprettelse og det begyndende flygtningeproblem
Læs kap. 7 i Ibogen "Israel - en stat i Mellemøsten" med fokus på 6-dageskrigen, de besatte områder, flygtningekrisen og FNs resolution 242
Læs kap. 9 i Ibogen "Israel - en stat i Mellemøsten" med fokus på den interne politiske splittelse i israel, Likud, Camp David aftalen fra 1979 og Hizbollah bevægelsen
Læs kap. 12 i Ibogen "Israel - en stat i Mellemøsten"
Læs kap. 13 i Ibogen "Israel - en stat i Mellemøsten"
Læs kap. 14 i Ibogen "Israel - en stat i Mellemøsten". Sidste historiemodul i 2g
Skal muligvis aflyses pga. moduloverskud
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 9
Ideologiernes kamp: Den kolde krig
Der henvises til gymnasiets hjemmeside mht. kompetencer for det pågældende semester. Forløbet handler om den militære optrapning og ideologiske forskel mellem Sovjetunionen og Vesten fra tiden efter 1945 og frem til Sovjetunionens opløsning. Forløbet inddrager også krigen mellem Ukraine og Rusland og diskuterer, hvorvidt krigen i Ukraine minder om en genoptagelse af den kolde krig mellem Øst og Vesteuropa og om krigen i Ukraine presser den liberale verdensorden, som ellers stod sejrssikkert efter den kolde krig.
Indhold
Kernestof:
Kære 3x
Kære 3x.
Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering, Systime; sider: 15-38, 40-44, 51-53, 63-64, 67, 69-82, 85-89, 95-112, 149-158, 161-175
Oversigtslæsning om optakten til den kolde krig med fokus på Jalta- og Potsdam konferencen, uenighederne mellem vesten og Sovjet og Trumandoktrinen . Arbejdsspørgsmål til modulet:
Kilde: Churchills Jerntæppetale, 1946
Vi starter med at gennemgå arbejdsspørgsmålene fra forrige modul, som blev afbrudt af at I skulle fotograferes. Derefter gennemgang af oversigtslæsning om den kolde krig med fokus på Marshall-planen og forsvarsorganisationerne NATO og Warszawapagten
Kilde: Truman-doktrinen
Oversigtslæsning om Maos magtovertagelse, Koreakrigen og oprettelsen af FN
Kilde: Marshall-planen
Oversigtslæsning om fortolkninger af årsagerne til den kolde krig
Oversigtslæsning om afkolonisering og USAs involvering i Vietnamkrigen ud fra Domino teoriens principper
Kilde: Ho Chi Minhs Uafhængighedserklæring, september 1945
Præsident Eisenhower om "Dominoteorien", 1954
Oversigtslæsning om afstalinisering, oprøret i Ungarn, MAD-doktrinen, Berlin-muren og Sputnik-krisen. Spørgsmål vi arbejder med i modulet:
Oversigtslæsning om Cubakrisen 1962. Arbejdsspørgsmål til modulet:
Kilde: USA´s reaktion på sovjetiske raketter på Cuba
Virtuelt modul
Oversigtslæsning om Maos magtovertagelse i Kina 1949, Kinas brud med Sovjet 1960 og foråret i Prag 1968
Oversigtslæsning om optrapningen af amerikanske soldaters tilstedeværelse i Vietnam, Tonkinbugt-affæren, krigsmodstanden i USA, Tet-offensiven og USAs mislykkede krigsindsats i Vietnamkrigen.
Kilde: Tonkinbugt-resolutionen, 1964
Oversigtslæsning om optrapningen af den kolde krig i 1980érne under Reagan, Sovjets nederlagt i Afghanistan, MAD-doktrinen og SDI-projektet (Star Wars projekten 1983). Peter gennemgår en teori om at SDI-projektet lagde Sovjetunionen i graven.
Kilde: Ondskabens imperium, (Reagan, 1983)
Sovjetunionens sammenbrud fra 1985-1991 med fokus på glasnost og perestrojka, forholdet mellem Reagan og Gorbachev, Tjernobyl-katastrofen, SDI-projektet, INF-traktaten og murens fald.
Oversigtslæsning om Sovjetunionens fald og opløsning og kilder om murens fald. Arbejdsopgaver til dagens modul;
Afslutning og gennemgang af arbejdspunkter fra sidste modul:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kina efter 1840
Der henvises til gymnasiets hjemmeside mht. kompetencer for det pågældende semester. Forløbet handler om det moderne Kinas tilblivelse efter Mao´s magtovertagelse og frem til i dag med fokus på omvæltningerne i Kina fra Det store Spring Fremad til Deng Xiaoping´s indførelse af socialistisk markedsøkonomi. Forløbet diskuterer også om Kinas nutidige økonomiske og militære kapabiliteter er en udfordring for vestens liberale verdensorden. Forløbet diskuterer endvidere begrebet erindringshistorie, hvor der fokuseres på hvordan de kinesiske myndigheder italesætter tiden under Mao med de forandringer og konsekvenser som Mao-tiden fik for millioner af kinesere
Indhold
Kernestof:
Opstart på nyt emne: Kina efter 1840.
Lene Sønderby Bech, Signe Lang Holmegaard, Christian Nielsen: Kina - temaer i moderne kinesisk historie, Systime; sider: 9-23, 59-73, 92-106, 121-142, 154, 157-159, 163-164, 168-169, 179-189, 191-194, 241-246
Oversigtslæsning om den kinesiske drøm og kommunistpartiets udfordringer og XI Jinpings magt. Besvar spørgsmålene på s. 20 - 21
Sygdom
Vi arbejder med arbejdsspørgsmål til lektien fra sidste modul. Lektien var s. 9 - 19. Spørgsmålene er på s. 20 - 23 inkl. en kilde (Tale af Xi Jinping: "Den kinesiske drøm" (november 2012). Vi arbejder med de spørgsmål der er til historiebrug: "Den k
Oversigtslæsning om vestens og Japans ydmygelse og indflydelse på Kina fra 1840 - 1895 og den stigende kinesiske modstand mod kejser-dynastiet og krav om reformer. Vi gennemgår spørgsmålene på s. 72 - 73 i modulet
Oversigtslæsning om kejserrigets afskaffelse i 1911, Nationalistpartiets (Guomindang) og kommunistpartiets opståen og borgerkrigen mellem de to partier og den lange march, Nanjing-massakren 1937 og kommunistpartiets sejr i 1949.
Kære 3x. Jeg er blevet bedt om at I bruger den første del af modulet på at udfylde elevtrivselsmålingen, som I skulle have udfyldt med en af jeres andre lærere. Derefter går vi igang med oversigtslæsningen om Maos magtovertagelse fra 1949, inspiratio
Oversigtslæsning om Kulturrevolutionen, Nixons besøg i Kina og Deng Xiaopings rehabilitering og økonomiske reformer.
Oversigtslæsning om demokratibevægelser og massakren på den himmelske fredsplads i 1989
Besvarelse af arbejdsspørgsmål s. 154 om massakren på den himmelske fredsplads
Kilde: Folkets Dagblad, 26 april 1989 om studenterdemonstrationerne
Kilde: Mette Holm om studenterdemonstrationerne i 1989
Virtuelt modul:
Oversigtslæsning om Kinas industrielle mål i deres 2025 plan, Kinas handelskrig med EU og USAs handelskrig med USA
Kilde: USAs præsident Trump om handelskrigen med Kina, 2019
Gennemgang af arbejdsspørgsmål fra forrige modul. Derefter gennemgang af dagens lektie, der i dag handler om Kinas syn på menneskerettigheder og Kinas syn på dets besættelse af Tibet. Vi skal også kigge på Tibet-sagen i Danmark
Oversigtslæsning om Kina og menneskerettighederne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Terror i en globaliseret tidsalder
Der henvises til gymnasiets hjemmeside mht. kompetencer for det pågældende semester. Emnet omhandler tiden i verden efter terrorangrebet på USA den 11. september 2001 og de efterfølgende konsekvenser for forholdet mellem vesten og den muslimske verden i en globaliseret tidsalder, hvor Fukuyamas teori om liberalismens sejr og Huntingtons teori om civilisationernes sammenstød bliver sat overfor hinanden og diskuteret. Hvilke udfordringer kommer vestens liberale verdensorden til at stå overfor i fremtiden? Har den liberale verdensorden sejret permanent, som beskrevet i Fukuyamas bog "The End of History and the Last Man" eller skal vestens fremtidige udfordringer ses i lyset af civilisationernes kamp, som beskrevet i Huntingtons "Clash of Civilisations"? Og hvad med krigen i Ukraine; hvordan påvirker Ruslands udenrigspolitik den liberale verdensorden?
Indhold
Kernestof:
Opstart på nyt emne: Terror i en globaliseret tidsalder
Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering, Systime; sider: 283-292, 297-309
Oversigtslæsning om USAs krig mod terror og Danmarks aktive internationalisme med dansk deltagelse i Afghanistan og Irak krigen.
Kilde: "Hvad kan det nytte", ?. Anders Fogh Rasmussen, 2003
Oversigtslæsning om en ny verdensorden med fokus på forskellen mellem Fukuyama og Huntingtons forskellige udlægninger af vestens udfordringer efter den kolde krig
Kilder vi læser i modulet:
Verden er i opbrud og jeg har som historielærer fundet en tekst fra før det historiske møde i München den 15 - 16 februar 2025, hvor USA vendte Europa ryggen. Denne tekst var det nye i historien - indtil den 15 - 16 februar 2025. Teksten er lektien t
Arbejdsspørgsmål til dagens modul:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Industrielle og politiske revolutioner
Der henvises til gymnasiets hjemmeside mht. kompetencer for det pågældende semester. Emnet handler om årsagen til at England bliver det første land, der bliver industrialiseret i vesten og de efterfølgende økonomiske, kulturelle, politiske og sociale konsekvenser af den engelske revolution for England og det europæiske fastland. Emnet har stor fokus på ideologiernes kamp med fokus på fødslen af den politiske og økonomiske liberalisme, konservatismen, socialliberalismen, marxismen og socialismen. Emnet handler endvidere om konsekvenserne af den franske revolution i 1789 og de tanker om demokrati, magtens tredeling og menneskerettigheder, som slippes fri og som sidenhen har givet inspiration til FNs menneskerettighedserklæring og som er forsøgt udbredt i verden med svingende succes.
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945, systime; sider: 9-28, 38-40, 53-59, 61-68, 91-95
Opstart på nyt emne: Industrielle og politiske revolutioner
Oversigtslæsning om den amerikanske uafhængighedskrig, den franske revolution og oplysningsfilosofi
Skema for oplysningsfilosoffer.docx
Oversigtslæsning om oplysningsfilosoffer.pdf
Vi starter modulet med at gennemgå jeres skema over oplysningstidsfilosoffernes syn på demokrati, enevælde og den bedste styreform. Derefter gennemgang af oversigtslæsning om Napoleon, den konservative modreaktion imod den franske revolution og liber
Kilde: Den amerikanske uafhængighedserklæring, 1776.
Kilder: Uddrag fra "Wealth of Nations" (Adam Smith), "Lovenes ånd"(Montesquieu) og "Reflections on the Revolution in France" (Burke). Arbejdsspørgsmål:
Oversigtslæsning om industrialiserings udbredelse, imperialisme, industrialiseringens udbredelse, socialisme og marxisme.
Kilder: Om socialliberalisme (John Stuart Mill) og socialisme og marxisme (Marx: Uddrag fra Det kommunistiske Manifest). Vi gennemgår kilderne ud fra følgende :
Kilder om de sociale forhold under den eng industrialisering.pdf 1.pdf
Kilder om børnearbejde i England under den engelske revolution og kilder om økonomerne Malthus og Ricardo.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kronologiforløb
Indhold
Kernestof:
Prøveeksamen historie .pdf
Kronologiforløb: Fokus på Romerriget, Hekseforløbet og Mellemkrigstiden
Kronologi-forløb og repetering
Sidste modul. Kronologi-forløb og repetering. Vi starter med velfærdsstaten i Danmark
Sidste historiemodul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726231488", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726231488", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726231488" }