Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Thomas Tue Jensen
Hold
2022 HI/y (
1y HI
,
2y HI
,
3y HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget - republikkens fald
Titel 2
Korstogene og hellig krig
Titel 3
Danmarkshistorien -det svære demokrati
Titel 4
Imperialisme og afkolonisering
Titel 5
Revolutionernes epoke og demokrati
Titel 6
Den opdelte verden
Titel 7
Hitlers vej til magten
Titel 8
Kina
Titel 9
Danmark efter 1945
Titel 10
Israel og Palæstina
Titel 11
Verden efter 1989
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget - republikkens fald
Introduktionsforløb til historie i romerriget med særligt fokus på politiske forhold og de romerske embedsmænds kamp om politisk magt.
I forbindelse med romerriget er der lagt et særligt fokus på republikkens tidsalder og overgange til kejserperioden,hvor vi ser nærmere på slavernes politiske brug i begge perioder.
Du skal således være i stand til at kunne forholde dig til de to perioder med politisk blik.
Vi skal træne årsagsforklaringer, udviklings- og samtidsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Romerriget Verden før 1914 s.37-66.pdf
Arbejdsspørgsmål til romerske begravelsesskikke.docx
Polyb om romerske begravelsesskikke 6, kap.53-54.pdf
Group 1y.docx
Læs s. 37-42 indtil afsnittet "Fra bystat til verdensmagt"
s.41-42 kilde 1 og 2 Redegørelse: Hvilke råd giver Quintus til Marcus?
Læs s.42-49 spring tekstbokse og billeder over.
Repetition: du skal kunne forklare det politiske system i Rom ud fra "Patron-klient", "Patricier og plebejer" og de politiske embeder
Læs s.42-49
Repetition: du skal kunne forklare det politiske system i Rom ud fra "Patron-klient", "Patricier og plebejer" og de politiske embeder.
plebejertribuner | lex.dk – Den Store Danske
Læs s.49-55 i kompendiet
Plinius den yngre - tekst 15+16 anbefaling af ung mand +Om sin kone.pdf
Arbejdsspørgsmål til Plinius den yngre tekst 15+16.docx
Gruppe 1y 17-11-2022.docx
Den romerske familie Carlsen Romerriget s.44-49.pdf
index.php
Arbejdsspørgsmål til Colosseum.docx
Collosseum - dødens arena
Skema over slavetyper i Romerriget.docx
Gruppeopgave og fremlæggelser 1y d.29-11-22.docx
Slaver i Romerriget carlsen s.60-78.pdf
Læs side 60-68
Offentlige lege og forlystelser - Antikkens Rom p.64-75.pdf
Læs s.67 (fra "offentlige lege") - 69 (ind til "teatre) og s.70-74
Hvornår har man lavet historisk analyse?
Arbejdsspøgsmål til Vestromerrigets opløsning s.59-61.docx
KILDE 15 Augustin om gladiatorkamp.docx
Grupper 1y 8-12.docx
Verden før 1914 - Carl Johan Bryld, Systime 2008: side 54-55
Verden før 1914 - Carl Johan Bryld, Systime 2008: side 59-61
Minikildesæt om kristendommen i Romerriget.docx
Verden før 1914 - Carl Johan Bryld, Systime 2008: side 61-66
1y 13.12.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Korstogene og hellig krig
I dette forløb skal vi gennemgå den historiske baggrund for korstogene storhedstid (ca. 1100-1300).
Når vi er færdige skal du kunne forklare hvilke årsager der lå bag de 5 første korstog. Vi har ligeledes set på den muslimske modreaktion og Saladins vej til magten og erobring af Jerusalem.
Desuden er der blevet undervist i, hvordan senere tider har opfattet korstogene, hvor også nogle i dag ser disse som en universel kamp mellem kristne og muslimer. Vi vil i denne sammenhæng se filmen "Kingdom of Heaven" fra 2005 af Ridley Scott
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Middelalderen og det feudale samfund.docx
Grupper 1y 5-1-23.docx
Korstogskompendium -Grundbog til historie s.111-120 og Korstog - ide og virkelighed. udvalgte sider.pdf
Frederiksen, Peter et al.: "Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens samfund, 2. udgave, 3.oplag, Systime, 2010; sider: 111-114, 116-120
Rolandskvadet og Jerusalems erobring.pdf
Lars Peter Visti Hansen: Korstogene, systime; sider: 7-14, 47-54, 86-93, 96-104, 129-132, 136-138
Siderne er fra kompendiet
Arbejdsopgave til Europa og Islam i middelalderen.docx
I skal besvare arbejdsopgaven nedenunder og uploade den under opgaver. I må være MAX 3 personer i hver gruppe (jeg laver plagiat kontrol) - bagefter gennemgår jeg opgaven i klassen
Verden før 1914 - Europa og Islam i middelalderen s.103-111.pdf - Spring tekstbokse og billeder over
Arbejdsopgave til Det Første Korstog.docx
Anna Komnena om korstogshærenes komme.pdf
Kampen mellem stat og kirke s.119-120
Kilde 12 og 13: Gesta Francorum og Ibn al-Athir om Jerusalems erobning
Saladins erobring af Jerusalem.docx
Arbejdsspørgsmål til erobringen af Jerusalem.docx
Richard Løvehjerte vs. Saladin
Ift. sidste modul skal du kunne redegøre hvordan Saladin var i stand til at erobre Jerusalem
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmarkshistorien -det svære demokrati
Forløb omkring udviklingen om kongemagten til demokratiets indførsel Danmark.
Som optakt har vi set på vikingetiden, men primært fokuseret på enevældens indførsel og overgangen til Grundlov og demokrati. Vi har kort været inde på Oplysningstiden, men primært som et underemne til DHO.
Du skal kunne forklare hvordan enevælden blev indført og skal desuden forklare de historiske faktorer for Grundlovens indførsel, forfatningskampen og påskekrisen
48 ns
Indhold
Kernestof:
Kongeloven 1665 med arbejdsspørgsmål.docx
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 97-104, 184-187
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime: side 123-125
Christian 8., 1786-1848
Den fransk-danske alliance 1807-1814
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime: side 131-135
Enevældens indførelse 1660-1661
Oplysningstid og reformpolitik i 1700-tallet
Johann Friedrich Struensee, 1737-1772
Vejen mod grundlov og demokrati, 1830-1849
Grundlovskampen, demokrati og stemmeret, 1848-1849
Georg Brandes, 1842-1927
Arbejderbevægelsen, 1872-1940
Sædelighedsfejden 1883-1887
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime: side 135-140
Besvar fokusspørgsmålene og upload dem under elevfeedback. Kig linksene igennem og begynd at overvej hvilket område du gerne vil skrive DHO om
Grundloven, folket og magten
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime: side 153-156
Vi samler op på sidste modul og kigger nærmere på hvordan parlamentarismen blev indført i Danmark
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/saedelighedsfejden/
Forfatningskampen 1866-1901
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime: side 157-163
Orla Lehmanns tale ved Casino 1848.docx
Henning Matzen om Grundloven og parlamentarismen maj 1873.docx
Generel kildeøvelse.docx
Medbring grundbogen
Påskekrisen 1920 | lex.dk – Den Store Danske
Valgtema: Verdenskrigen og påskekrisen 1915-1920
Hvorfor opstod påskekrisen og hvilken konsekvens fik det for det danske demokrati?
DHO årsprøve hjælp.docx
Kildeøvelse - Plutarch om Tiberius Gracchus.docx
Plutarch - Tiberius IX.pdf
Vejledning til DHO, SRO og SRP 2022 og frem.pdf
Husk at møde op til tiden og hav tingene klar fra start af.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Imperialisme og afkolonisering
Dette imperialismeforløb lægger særligt vægt på 2 dele:
1) den imperialistiske tidsperiodes højdepunkts (1870-1914) tanker/holdninger og konsekvenser, især med fokus på England, Tyskland og Frankrig
2)Den anden halvdel af forløbet kigger vi både på de generelle og mere specifikke årsager til afkoloniseringen af Afrika og Indien samt konsekvenserne af denne.
Som en kort optakt starter vi ud med et kort tilbageblik omkring trekantshandlen og opfattelsen af slaver
Indhold
Kernestof:
Maskingeværets historie (1): 00.00-27.00
Spørgsmål til Maskingeværets historie.docx
Spencer - Enker og faderløse skal kæmpe på liv og død - 1850.pdf
Arbejdsspørgsmål til Herbert Spencer.docx
imperialisme-grundbogstekst.pdf læs s.173-181
Group 2y 220823.docx
Pukapuka før og efter kristendommens ankomst.docx
Arbejdsspørgsmål til Jule Ferrys forsvar for imperialisme.docx
Jules Ferry forsvar for imperialisme.pdf
Carl Peters og Bismarcks kolonipolitik.docx
Grundbog til historie - verdenshistorien fra 1750-1945 s.82-85.pdf Læs om fransk og tysk kolonipolitik
Kilde: Dadabhei Naoroji: Fordelene ved det britiske styre af Indien (1871)
Naoroji - fordelene ved det britiske styre af indien.pdf
Kompendiet Afkolonisering Bryld & Haue, Den ny verden 1945-2000, 2002-.pdf
læs s.37-44 (s.2-9 i pdf.filen)
Sydafrikas hvide by
Group 2y 13-9-23.docx
a) Analyser hvorfor Algeriet blev en blodig afkoloniseringb) Analyser ANC kamp for selvstændighed samt hvorfor Sydafrika var så længe om at blive selvstændigt
Lektiedetaljerlæs s.52-59 (30-37 i kompendiet)
Til medgiften os skiller | Sygeplejersken, DSR
Penge eller petroleum | Sygeplejersken, DSR
Arbejdsspørgsmål til renæssancetiden s.161-164.docx
Grupper 2y Renæssancen.docx
Vælg 1 eller 2 personer du gerne vil dele værelse med på studieturen og skriv navnene i elevfeedback
Renæssancen fra oldtiden til enevældenssamfund s.160-171.pdf
læs s.161-164 (til opdagelserne)
Find malerier fra Firenze hvor det gyldne snit kan ses
Læs s.161-164
Vi skal bruge jeres pas nr. til at udfylde en seddel til hotellet. Kan I ikke lige tage et billede af det, så vi har jeres pas nr. til timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Revolutionernes epoke og demokrati
Med udgangspunkt i temaet "Frihed, lighed og rettigheder" skal vi se nærmere på revolutionernes epoke som omhandler med særligt fokus på den amerikanske uafhængighedskrig, den franske revolution og sekundært den industrielle revolution
Som optakt vil vi se på Oplysningsfilosofferne og deres sammenhæng med den amerikanske uafhængighedskrig og den franske revolution..
Du skal være i stand til at kunne lave årsagsforklaringer til de ovenstående områder, og især kunne analysere forholdene der leder op til den amerikanske og franske revolution og hvordan demokratibegrebet bliver brugt. Du skal desuden være i stand til at skelne mellem de tre former for revolutioner.
Indhold
Kernestof:
The Patriot - Battle of Camden
Thomas Hobbes vs. Bossuet.docx
De store Revolutioner - en introduktion.docx
Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark
Kildeøvelse til den amerikanske uafhængighedskrig.docx
Revolutionernernes epoke 1776-1848 s.205-210.pdf
Verden før 1914 - Carl Johan Bryld, Systime 2008; sider: 205-216, 252-257, 270-275
Industrialismen og arbejderbevægelsen s.241-280
Frankrig før revolutionen - Arthur Young 1787-90.docx
Arbejdsark til Arthur Youngs beskrivelse.docx
Den franske revolution s.211-216.pdf
Revolutioner - Kompendiet.pdf
Læs s.30-36 i pdf filen - kan ses i toppen af pdf-filen (fra "Stænderforsamling og revolutionens start" til "kortet over Napoleontidens Europa")
James Fennimore Cooper - en rejse blandt indianere 1828 - uddrag.docx
Arbejdsspørgsmål til James Fennimore Cooper.docx
Interactive Time-Lapse Map Shows How the U.S. Took More Than 1.5 Billion Acres From Native Americans
Map of USA
Peter Frederiksen: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945, systime; sider: 68-74
Grundbog til historie - fra de store revolutioner til 1.Verdenskrig Imperialismens tidsalder.pdf
Kilder til starten af den industrielle revolution.docx
Old money - Pounds shillings and pence
Reglement for et spinderi i 1851.pdf
The Price of Bread: Poverty, Purchasing Power, and The Victorian Laborer"s Standard of Living
Industrialiseringens tidsalder - verden før 1914.pdf
Fling the teacher
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Den opdelte verden
Forløbet fokuserer på den kolde krig og særligt omkring de to herskende ideologiers forskelle og fjendebilleder.
Desuden vil vi kigge nærmere på hvordan politiske personligheder var med til at ændre fjendebilledet af modstanderne, samt hvordan den kolde krig påvirkede de to supermagters udenrigspolitik gennem tiden.
Indhold
Kernestof:
Kilde 2_Josef Stalin - Sovjetunionens ret.docx
Olsen & Søndberg, Grundbog til historie - Fra kold krig til glo.pdf
Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering, Systime; sider: 15-25, 69-82, 95, 101-111, 127, 129-132, 135-136, 138, 149-156, 161-171, 217-225
Kilde Heinz Heitzer (tysk historiker): Berlinmuren ud fra et Østtysk perspektiv, s.84
Kampen om Ruslands historie
Arbejdsspørgsmål til kilde 15 s84.docx
Cuba 1959-1963
Arbejdsspørgsmål til Cuba 1959.docx
Fra kold krig til globalisering s.69-82-1.pdf
Kilder til Cubakrisen.docx
Afsnit
Genève konferencen 1954.docx
Tonkinbug-resolutionen 1964.pdf
Generel kilde analyseskema.docx
Tonkinbugt resolutionen arbejdsspørgsmål.docx
PLATOON (1986) | Official Trailer | | MGM
The Green Berets Theatrical Movie Trailer (1968)
Kilde: FNs verdenserklæring om menneskerettigheder 1948 s.140-143
Lektien er lidt opdelt, men al lektie er rettet mod forløbets hovedfokus
Diskuranalyseskema, centrale begreber og model
Model for selvstændigt arbejde med diskursanalyse.docx
Kilde: Ondskabens imperium s.157-158
Gorbatjov om sit besøg i DDR i 1989.docx
Reagan var en helt
Boris Jeltsin 1994.docx
Østeuropa efter murens fald s. 217-225.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Hitlers vej til magten
I dette forløb skal vi undersøge, hvorfor nazismen blev attraktiv i årtierne efter første verdens krig. Vi skal herigennem undersøge hvorledes det lykkedes Hitler at opnå magten.
Når du er færdig med forløbet skal du være i stand til at forklare samfundsmæssige årsager til modstanden mod Weimarrepublikken og hvorfor nazistpartiet var i stand til at kunne overtage magten i Tyskland.
Indhold
Kernestof:
Første verdenskrigs årsager og udbrud-arbejdsspørgsmål.docx
Tekst 21
Tekst 27
Frederiksen et al., Grundbog til historie - Verdenshistorien 1750-1945, pp. 117-125.pdf
Læs s.117-121
No mans land og stormangreb tekst 38-39.pdf
Opgave til dagens modulpræsentation om no mands land.docx
Læs s.122-125
Trenchsystem.jpg
Kilde: tekst 2 (s.126-127): Hvorfor vi må underskrive fredstraktaten
Hvornår har man lavet historisk analyse?
Peter Frederiksen: Det tredie rige, systime; sider: 11-19, 21-27, 29-43, 45-64, 75-79
Race og folk.docx
Generel kilde analyseskema.docx
Free Who Wants to be a Millionaire Review Game
Afsnit
Kilde: Ernst Röhm - SA er legemliggørelsen af nationalsocialisme (s.147-149)
Lektien ser stor ud, men der er en del billeder/statistik
Hitlers børn - forførelse
Kilde: Formular til Jehovas Vidners afsværgelse af deres tro.docx
OBS virtuelt modul - jeg har barn syg, så upload en besvarelse af jeres fokuspunkter i elevfeedback, og så gennemgår vi det næste gang
Medbring bogen "Det tredje Rige"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kina
Forløbet vil være centreret omkring det kommunistiske Kina og dets udvikling til og med Deng Xiaopengs økonomiske reformer.
Som optakt ser vi nærmere på Opiumskrigene, og Kinas selvforståelse.
Forløbet vil især fokusere på de 4 (5) moderniseringer og Kinas forsøg på at fremme disse efter 1949.
Herunder kommer vi ind på Kinas forhold til Sovjet, samt Deng Xiaopeng betydning for nutidens Kina. Der vil desuden være et fokus på demokrati samt Tiananmen-demonstrationerne
Du skal være i stand til at kunne forklare Maos politiske tiltag, Deng Xiaopengs politiske ændringer og forholde dig til de politiske moderniseringer og deres følgevirkninger, samt Kinas forhold til demokrati og menneskerettigheder.
62 ns
Indhold
Kernestof:
Bonne Larsen og Smitt: Kina efter 1840, Systime; sider: 63-68, 72-88, 98-108, 110-116, 120-121, 126-133, 135-140
Kilde 29 - hungersnød
China: 'The Vegetables are Green, the Cucumbers Plump, the Yield Abundant'. Propaganda poster from the Great Leap Forward (1958-1961) by Jin Meisheng, 1959. The Great Leap Forward of the People's Republic of China (PRC) was an economi
Baggårdshøjovne.docx
Nien Chang beretter om et kampmøde.pdf
Undskyld er et svært ord på kinesisk
Kilde_2_Deng_Xiaoping.ashx.pdf
Generel kilde analyseskema.docx
Li Pengs erklæring 1989.docx
Li Pengs erklæring chatgpt kildekritisk analyse med citater.docx
Kina har skrevet massakren på Den Himmelske Freds Plads ud af historiebøgerne
Kina afslutning i billeder.docx
Supplerende stof:
Bagrundsviden om opiumskrigen:s.17 fra "allerede i midten af 1500 tallet" til s.18
Bonne Larsen og Smitt: Kina efter 1840, Systime; sider: 7-15
Opbygningen af Mao
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Danmark efter 1945
Vi skal se på udviklingen af den danske velfærdsstat samt Danmarks internationale placering.
Dette forløb vil kigge på to udviklingsretninger i Danmark efter 1945
1) Vi vil igennem forløbet se på udviklingen af velfærdsstaten samt forskellige holdninger til velfærdsstaten til og med Anders Fogh Rasmussen bliver statsminister
2) vi vil ligeledes kigge på udviklingen af Danmarks internationale placering og have særlig fokus på hvordan den er ændret sig fra 1945 til og med Anders Fogh Ramussen bliver statsminister
49 ns
Indhold
Kernestof:
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, systime; sider: 192-197, 218-220, 222-225, 245-252, 267-272
Grundbog til Danmarkshistorien s. 192-197.pdf
Kilde: ”Hans Lembourn om velfærdsstaten, 1960””Hans Lembourn om velfærdsstaten, 1960” s.236-237
Valgplakat: S -Gør gode tider bedre
Kilde: Valgplakat - Stauning eller kaos 1933
Kilde: billederne s.232-233
Statsminister Hans Hedtofts tale om NATO for socialdemokratiets hovedbestyrelse søndag den 27.docx
Fra fattigdom til forbrug - ungdomskultur og familie.docx
Teenagere i efterkrigstiden: Forbrug og kultur – Danmarkshistorien | Lex
Teenagere i efterkrigstiden: Mode og identitet – Danmarkshistorien | Lex
Teenagere i efterkrigstiden: Musik, film og idoler – Danmarkshistorien | Lex
Hvad er bogens historiske forklaring på at 4-kløverregeringen sad på magten i 1982-1988?
Kilde: farvel til fattigfirserne s.255
Alt er forandret siden 11/9
Terrorangrebet, der ikke ændrede verden
Kilde 57: Hvad gjorde du, da Danmark blev ødelagt? 1999
Indvandrere og efterkommere udgør halvdelen af alle kriminalitetsmistænkte i Sverige
Et bandedrab om ugen
Afsnit
Udenrigspolitik fra kold krig til ny europæisk og global (u)orden
Læs til Muhammedkrisen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
Israel og Palæstina
Med udgangspunkt i spørgsmålet: hvorfor er der ikke fred mellem Israel og Palæstina, skal vi se på baggrunden for oprettelsen af staten Israel. Derudover vil der være fokus på de krige, der har bidraget til både flygtningeproblemet og den politiske situation for både palæstinenserne og israelerne indtil at PLO får taleret i FN i 1974.
Når du er færdig med forløbet skal du være i stand til at forklare oprettelsen af Israel og de komplikationer dette har medført for de implicerede parter samt hvorfor det ikke har været muligt at lave fred mellem de involverede parter på daværende tidspunkt frem til 1974.
66 ns
Indhold
Kernestof:
Hvorfor slås de? - meget hurtig oversigt
Kilde 1 - Theordor Herzl.docx
Generel kilde analyseskema.docx
Johan Bender: Palæstinaproblemet, Gyldendal; sider: 26-34, 40-56, 58-85
Jøderne og Araberne - 1935.docx
Det gudgivne land
Fokuspunkter til Horisont - konflikten uden ende.docx
Arbejdsspørgsmål til artiklen det gudgivne land.docx
Kilde 13 - Statbschef Rabin om 6 dagskrigen.docx
Kort over Israel før og efter seksdagskrigen.docx
Kildeøvelse til Israel og Palæstina.docx
Uddrag af PLOs formand olivengrenstale.docx
Supplerende stof:
Frihedskamp eller terrorisme (3) 00.00-25.38
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Verden efter 1989
Vi skal se på hvordan verden har udviklet sig siden murens fald i 1989, og se på den nye verdensorden samt nye grænser og konflikter med særlig fokus på Irak og Islamisk stats opståen
Teoretisk har vi kigge på terrorismens kendetræk og hvorfor den opstår
Vi har set på Saddam Husseins styre og de 3 golfkrige. I den forbindelse har vi set på Islamisk stats opståen, i kølvandet på konflikten i Irak efter tredje golfkrig.
56 ns.
ud fra dokumentareren "Islamisk stat - verdens rigeste terrorgruppe" skal du kunne forklare hvordan kimen til islamisk stat er opstået (3 ns)
56 ns.
ud fra dokumentarern "Islamisk stat - verdens rigeste terrorgruppe" skal du kunne forklare hvordan kimen til islamisk stat er opstået (3 ns)
Indhold
Kernestof:
Generel kilde analyseskema.docx
Merkel - Rusland udfordrer den europæiske fredsorden.docx
Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering, Systime; sider: 217-225, 297-302
Spring afsnittet om Polen (s. 218-219) over
Østeuropa efter murens fald s. 217-225.pdf
Fukyuama - den historiske udvikling er afsluttet 1992.pdf
Francis Fukuyama on the End of History | Munich Security Conference 2020
En ny verdens orden s297-302.pdf
Saddam Hussein alle kriges moder.pdf
Gerningsmænd fra folkedrabet i Irak - Læs om "Kemiske Ali"
Chemical Ali in His Own Words.docx
Læs s.84-89 (læs til Golfkrig II)
Henrik Larsen et al., Verden i nyeste tid_84-107.pdf
Læs s.89-95 (læs til Golfkrig 3)
Tekst 7: Den grundlæggende erklæring for al-Qaeda (s.27 i pdf.filen)
Terrorismekompendium(1).pdf
Læs s.96-107 (spring tekstboksene over)
Islamisk stat -verden rigste terrorgruppe
Generel kildeanalyseskema.docx
Læs s.32-38 kap.3: terrorismens træk
Vestens dobbeltmoral.pdf
Læs "Hvorfor terrorisme" s.14-24 (s.8-13 i pdf.filen) og besvar fokusspørgsmålene.
2 mulige lektier a) ENTEN Læs: Omar Al-Quattan: "Disneyland Islam" s.24-26 i pdf filen - find de relevate punkter/kildens tendeser ELLER 2) (klart den sværeste opgave) gå ind på mitcfu under "mine materialer" og se dokumentaren "korstog og jihad" - s
Korstog og Jihad
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726241467", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726241467", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726241467" }