Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Thomas Tue Jensen
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget - republikkens fald
Titel 2 Korstogene og hellig krig
Titel 3 Danmarkshistorien -det svære demokrati
Titel 4 Imperialisme og afkolonisering
Titel 5 Revolutionernes epoke og demokrati
Titel 6 Den opdelte verden
Titel 7 Hitlers vej til magten
Titel 8 Kina
Titel 9 Danmark efter 1945
Titel 10 Israel og Palæstina
Titel 11 Verden efter 1989

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget - republikkens fald

Introduktionsforløb til historie i romerriget med særligt fokus på politiske forhold og de romerske embedsmænds kamp om politisk magt.
I forbindelse med romerriget er der lagt et særligt fokus på republikkens tidsalder og overgange til kejserperioden,hvor vi ser nærmere på slavernes politiske brug i begge perioder.

Du skal således være i stand til at kunne forholde dig til de to perioder med politisk blik.

Vi skal træne årsagsforklaringer, udviklings- og samtidsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Korstogene og hellig krig

I dette forløb skal vi gennemgå den historiske baggrund for korstogene storhedstid (ca. 1100-1300).
Når vi er færdige skal du kunne forklare hvilke årsager der lå bag de 5 første  korstog. Vi har ligeledes set på den muslimske modreaktion og Saladins vej til magten og erobring af Jerusalem.

Desuden er der blevet undervist i, hvordan senere tider har opfattet korstogene, hvor også nogle i dag ser disse som en universel kamp mellem kristne og muslimer. Vi vil i denne sammenhæng se filmen "Kingdom of Heaven" fra 2005 af Ridley Scott
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmarkshistorien -det svære demokrati

Forløb omkring udviklingen om kongemagten til demokratiets indførsel  Danmark.

Som optakt har vi set på vikingetiden, men primært fokuseret på enevældens indførsel og overgangen til Grundlov og demokrati. Vi har kort været inde på Oplysningstiden, men primært som et underemne til DHO.

Du skal kunne forklare hvordan enevælden blev indført og skal desuden forklare de historiske faktorer for Grundlovens indførsel, forfatningskampen og påskekrisen

48 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Imperialisme og afkolonisering

Dette imperialismeforløb lægger særligt vægt på 2 dele:

1) den imperialistiske tidsperiodes højdepunkts (1870-1914) tanker/holdninger og konsekvenser, især med fokus på England, Tyskland og Frankrig

2)Den anden halvdel af forløbet kigger vi både på de generelle og mere specifikke årsager til afkoloniseringen af Afrika og Indien samt konsekvenserne af denne.


Som en kort optakt starter vi ud med et kort tilbageblik omkring trekantshandlen og opfattelsen af slaver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Revolutionernes epoke og demokrati

Med udgangspunkt i temaet "Frihed, lighed og rettigheder" skal vi se nærmere på  revolutionernes epoke som omhandler med særligt fokus på den amerikanske uafhængighedskrig, den franske revolution og sekundært den industrielle revolution

Som optakt vil vi se på Oplysningsfilosofferne og deres sammenhæng med den amerikanske uafhængighedskrig og den franske revolution..

Du skal være i stand til at kunne lave årsagsforklaringer til de ovenstående områder, og især kunne analysere forholdene der leder op til den amerikanske og franske revolution og hvordan demokratibegrebet bliver brugt. Du skal desuden være i stand til at skelne mellem de tre former for revolutioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Den opdelte verden

Forløbet fokuserer på den kolde krig og særligt omkring de to herskende ideologiers forskelle og fjendebilleder.

Desuden vil vi kigge nærmere på hvordan politiske personligheder var med til at ændre fjendebilledet af modstanderne, samt hvordan den kolde krig påvirkede de to supermagters udenrigspolitik gennem tiden.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hitlers vej til magten

I dette forløb skal vi undersøge, hvorfor nazismen blev attraktiv i årtierne efter første verdens krig. Vi skal herigennem undersøge hvorledes det lykkedes Hitler at opnå magten.
Når du er færdig med forløbet skal du være i stand til at forklare samfundsmæssige årsager til modstanden mod Weimarrepublikken og hvorfor nazistpartiet var i stand til at kunne overtage magten i Tyskland.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kina

Forløbet vil være centreret omkring det kommunistiske Kina og dets udvikling til og med Deng Xiaopengs økonomiske reformer.

Som optakt ser vi nærmere på Opiumskrigene, og Kinas selvforståelse.

Forløbet vil især fokusere på de 4 (5) moderniseringer og Kinas forsøg på at fremme disse efter 1949.

Herunder kommer vi ind på Kinas forhold til Sovjet, samt Deng Xiaopeng betydning for nutidens Kina. Der vil desuden være et fokus på demokrati samt Tiananmen-demonstrationerne

Du skal være i stand til at kunne forklare Maos politiske tiltag, Deng Xiaopengs politiske ændringer og forholde dig til de politiske moderniseringer og deres følgevirkninger, samt Kinas forhold til demokrati og menneskerettigheder.

62 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Danmark efter 1945

Vi skal se på udviklingen af den danske velfærdsstat samt Danmarks internationale placering.

Dette forløb vil kigge på to udviklingsretninger i Danmark efter 1945

1) Vi vil igennem forløbet se på udviklingen af velfærdsstaten samt forskellige holdninger til velfærdsstaten til og med Anders Fogh Rasmussen bliver statsminister

2) vi vil ligeledes kigge på udviklingen af Danmarks internationale placering og have særlig fokus på hvordan den er ændret sig fra 1945 til og med Anders Fogh Ramussen bliver statsminister

49 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Israel og Palæstina

Med udgangspunkt i spørgsmålet: hvorfor er der ikke fred mellem Israel og Palæstina, skal vi se på baggrunden for oprettelsen af staten Israel. Derudover vil der være fokus på de krige, der har bidraget til både flygtningeproblemet og den politiske situation for både palæstinenserne og israelerne indtil at PLO får taleret i FN i 1974.

Når du er færdig med forløbet skal du være i stand til at forklare oprettelsen af Israel og de komplikationer dette har medført for de implicerede parter samt hvorfor det ikke har været muligt at lave fred mellem de involverede parter på daværende tidspunkt frem til 1974.

66 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Verden efter 1989

Vi skal se på hvordan verden har udviklet sig siden murens fald i 1989, og  se på den nye verdensorden samt nye grænser og konflikter med særlig fokus på Irak og Islamisk stats opståen

Teoretisk har vi kigge på terrorismens kendetræk og hvorfor den opstår

Vi har set på Saddam Husseins styre og de 3 golfkrige. I den forbindelse har vi set på Islamisk stats opståen, i kølvandet på konflikten i Irak efter tredje golfkrig.

56 ns.

ud fra dokumentareren "Islamisk stat - verdens rigeste terrorgruppe" skal du kunne forklare hvordan kimen til islamisk stat er opstået (3 ns)
56 ns.

ud fra dokumentarern "Islamisk stat - verdens rigeste terrorgruppe" skal du kunne forklare hvordan kimen til islamisk stat er opstået (3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde