Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Lea Breinholt
Hold
2022 SA/b (
1b SA
,
2b SA
,
3b SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Politik I
Titel 2
Politik II - demokrati
Titel 3
Sociologi
Titel 4
Kriminalitet
Titel 5
EU
Titel 6
USA
Titel 7
Økonomi
Titel 8
Medier
Titel 9
International politik
Titel 10
Amerikansk politik
Titel 11
Sikkerhedspolitik og udenrigspolitik
Titel 12
Køn og ligestilling
Titel 13
International handel
Titel 14
Sociologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Politik I
Indhold
Kernestof:
Parlamentarisme kontra præsidentialisme
Regeringsdannelse
Opstil hypoteser
Valgresultater 2022 - Mandatfordeling & Personlige stemmer | DR
20221107_Partiernes vælgerprofiler (1).pdf
Sigge Winther advarer i vigtig ny bog om, at der er noget alvorligt galt med det danske folkestyre
Hvad er politik?
Politikkens felt
Eastons politikdefinition
Det politiske system
Bred aftale om en 10-årsplan for psykiatrien og mental sundhed
Liberalisme
Konservatisme
Socialisme
Socialliberalisme, socialdemokratisme, socialkonservatisme og nyliberalisme
Der er tale om en lidt lang lektie, men I skulle gerne have kendskab til de tre store ideologier fra grundforløbet, så det skulle være hurtigt at komme igennem
ideologi.docx
De politiske partier
Partipræsentationsliste.docx
Politiske skel
Politologi - Medlemskab af politiske partier i Danmark 1960-2020 (2).xlsx Vi hører de sidste partipræsentationer
Mappe2.xlsx
Molins model.docx
5.2 Bevægelser på vælgerplanet: klasseinteresser eller enkeltsager?
20221122_Vælgeradfærd - Hvad stemte du (2).pdf
Udvalgte klip fra Politisk psykologi (1).docx
3.4.2 Partiadfærd
Faglige begreber.docx
vælgeradfærd.pptx
Vi arbejder videre med vælgeradfærd. Husk en bog til NAG læser
Vælgeradfærdsbegreber.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Politik II - demokrati
Indhold
Kernestof:
5. Demokrati – hvorfor og hvordan?
5.1 Moderne demokrati
5.1.1 Demokratiopfattelser
Beregning af konfidensintervaller og statistisk usikkerhed.xlsx
Artiklen: Vesten er svækket, og diktatorerne bliver bedre til at arbejde sammen anvendes i modulet
Genlæs lektien fra sidste modul
Repræsentativ og direkte demokrati.docx
Jürgen Habermas – den demokratiske samtales tænker Kristeligt Dagblad.pdf
Konkurrence-, deltagelses- & deliberativt demokrati.pdf
Deliberativt demokrati.docx
Afsnit
I får et halvt modul til at gøre jeres oplæg færdige.
4.2 Deltagelse – muligheder og begrænsninger
4.2.1 Klassiske former for politisk deltagelse
4.2.2 Mediernes rolle i demokratiet
4.2.3 Nye demokratiske deltagelseskanaler – fri tale og fake news
Ingen lektie. Vi arbejder med nytårstalen
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
4.1.2 Indflydelse i det politiske system
5.2.3 Hvordan har det danske demokrati det?
Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Beregninger (version 1) (1).xlsx
Vi arbejder med skriftlighed
Digital teknologiforståelse i gymnasiet
Donald Trump.docx
Data.xlsx
Titel
Folder_hvad_er_menneskerettigheder.pdf
Demokratiets introduktion i Danmark
Grundlov og Menneskerettigheder.docx
Demokratiske fremskridt i bølger
Forskellige niveauer af demokrati
Hvorfor demokrati nogle steder, men ikke andre?
Demokratiets fremtid
Styreformer.pptx
Gruppearbejde. Modulet er virtuelt. I skal arbejde med opgaven fra sidst og så I er klar til fremlæggelser i næste modul. Der er oprettet opgave, hvor I skal aflevere.
Demokratier er langt stærkere end de ser ud.pdf
Vi skal høre de sidste fremlæggelser
The Global Expansion of Authoritarian Rule
Explore the Map
Læs artiklen, som vi arbejdede med sidst færdig
Når du skal skrive en undersøgelsesopgave.docx
mitCFU.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sociologi
Indhold
Kernestof:
1. Identitetsdannelse og socialisering
Sociologi II.docx
1.1.2 Socialiseringens former
1.1.3 Normindlæring og anerkendelse
1.2 De mange muligheder
1.2.2 Selvtillid og selvværd
3.5 Anthony Giddens og identitetsbegrebet
3.6 Identitet som habitus og diskurs
3.7 Poststrukturalistisk identitetsteori
3.1 Begrebet identitet - SociologiNU
3.3 Identitet som rolle - SociologiNU
3.4 Identitet som selvidentitet - SociologiNU
3.9 Intersektionalitet
Social identitet.docx
1.3.2 De sociale klasser
Afsnit
1.4 Fra tradition til modernitet
Klassesamfund.docx
Lav en hypotese
Teoretikere.docx
Senmoderne teoretikere.pptx
Sociologer II.docx
Senmoderne teoretikere II.pptx
4.5 Præstationssamfundet
4.6 Accelerationssamfundet
4. Medier, selvrealisering og præstationskultur
4.1 Midt i en medietid
2. Fællesskab og familieliv i et nyt årtusind – værdier og normer i opbrud
Familien i sociologien
Hvad er en familie?
Forskellige familietyper
Kærlighed som flygtigt fællesskab
2.7 Fritid = Travl tid
Familien.docx
Kernefamilien under pres.pdf
Den ambivalente familiedrøm.pdf
Bornfam2018.pdf
befudv2021.pdf
ManFam2020.pdf
1.6 Tematekst: Familien i det senmoderne samfund
2.1 Hvad er egentlig kriminelt?
Beregninger.xlsx Genlæs lektien
Beregn - Samfundsfag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kriminalitet
Indhold
Kernestof:
2.4 Teorier om kriminalitet
I skriver jeres opgave fra sidste modul færdigt
Tabeller til hypoteser.docx
3. Straf
3.1 Straf og etik
3.2 Formålet med at straffe
4. Uskyldsformodning og varetægtsfængsling
Hårdere straffe giver mindre kriminalitet.docx
Enter Title Jeopardy Template
Retssystemet i Danmark
Øvelsesopgave om Straf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EU
Introduktion til EU fokus på EU,s historie og udvikling samt integrationsteorier
Forløbet suppleres med besøg i Folketinget og afsluttes med casearbejde om udvalgte aktuelle problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage. Overvej hvad der er sket af væsentlige samfundsfaglige relevante begivenheder siden du tog på ferie.
Sommerens nyheder.docx
europa i 12 lektioner.pdf
Læs kapitel 1.
I skal have dansk i modulet, da jeg er på kursus
Tema 1: EUs historie
Europa på Vej; sider: 36-87
I-bog
Skyggen efter Anden Verdenskrig
Fællesskabets etablering: de første spæde skridt .(1950érne)
Økonomisk fremgang og en tom stol (1960érne)
Den stille demokratiske revolution (1970érne)
Det fornyede samarbejde (1980érne)
Forandringens vind: Den politiske union bliver en realitet
I skal ikke se filmene og læse de blå bokse
EU's historie - tidslinje.docx
Vi skal en tur i byen med samfundsfag. I første omgang skal vi mødes ved Christiansborg foran trappen på til Folketinget kl. 10:40. Vær der præcist, ellers kommer vi ikke ind. Tjek selv i rejseplanen, hvornår I skal fra Nærum. Jeg tænker, at I senest
integrationsbegreber
Overstatslig mellemstatslig
bredde - dybde
positiv negativ
økonomisk integration
EU"s historie
Integrationsbegreber og EUs historie.pptx
De europæiske arkitekter
integrationsteori
Integrationsteorier opoave.docx
integrationsteorier (2).docx
Integrationsteori II.docx
UFM.docx
Fremlæggelser af jeres UFM tema
Læs materialet om integrationsteorierne fra sidste modul
Integrationsteorier opgave med grupper.docx
Fremlæggelser af integrationsteorierne
Tema 2: EU"s institutioner og beslutningsproces
EU – Et politisk system
Institutionerne i EU (skim afsnittene om EUs institutioner. Dvs. afsnittene om Det Europæiske Råde. Ministerrådet, Europa-kommissionen, Europa-Parlamentet og EU-domstolen)
Opgave om EUs institutioner.docx
I arbejder med jeres institutioner.
europa i 12 lektioner (3).pdf
læs kap. 3 og 4
Von der Leyens store fremtidstale: Vi skal gøre klar til at udvide EU
Fem ting, vi lærte af Ursula von der Leyens store EU-tale
Hvordan træffer EU beslutninger?
Beslutningsprocedurer
Interessegrupper og lobbyisme
Beslutninger.docx
EU-oplæg
Beregning af konfidensinterval og statistisk usikkerhed - skabelon.xlsx
2.2.1 Spørgeskema
2.3 Kvalitativ metode
2.3.1 Interview
interview.docx
Tema 4: Demokrati og EU’s fremtid
Hvad er demokrati?
EU - en demokratisk institution?
Overvindelse af det demokratiske underskud: Forskellige fremtidsscenarier
To løsningsmodeller.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
USA
Indhold
Kernestof:
Temaer.docx
Kan EU forene klimapolitik med sikkerhedspolitik.docx
Udfordringer ved den frie bevægelighed.docx
Hvordan skal EU samarbejde om flygtninge og migranter.docx
Må medlemslande trodse EUs værdigrundlag.docx
Styrke forsvarssamarbejdet.docx
I får første halvdel af modulet til at gøre jeres præsentationer færdige
Vi skal høre de sidste fremlæggelser, og starte op på SRO
Det politiske system i USA
5.3 De politiske partier
De politiske partier.docx
5.4 Valg i USA
Valg 2016.xlsx
polarisering i USA (4).docx
Læs 2.6 og 2.6.1 og tekstboks 2.4
SRO Elevmateriale 2023
Søgefaser koblet til projektfaser. Materialetyper
Francis Fukuyama: Her er vejen ud af USA’s polarisering
vælgeradfærd2.pptx
Vi samler op på artiklen fra sidst og I får tid til at arbejde med den skriftlige opgave.
5. Abort, homoseksualitet og moralske værdier i amerikansk politik
DRTV - Explainer: Hvorfor er abort truet i USA?
www.dr.dk
4.1 Personen Donald Trump
4.6 Populisten Trump
Arbejdsspørgsmål - trump.docx
Data.xlsx
Som forberedelse skal i lave et diagram med en lineær regression, der viser sammenhængen mellem de to variabler i tabellen. I skal have styr på, hvordan i fortolker r i anden og forskriften.
4. Lineær regression og forklaringsgraden
USA opgave med regression (1).docx
Eksempel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Økonomi
Indhold
Kernestof:
Opstart på økonomiforløb
Modulet er flyttet fra 2. Modul, så I ikke får et hul i skemaet
nogletalsnyt---uge-50-2023 (3).pdf
USA - lineær regression - eksempel.docx
Økonomi 1: De samfundsøkonomiske mål og målkonflikter. Læs: ØkonomiNu (2023):
2. Danmarks økonomi
2.1 De samfundsøkonomiske mål
Partierne og de økonomiske mål
Danmarks økonomi 1.docx
SRO rammer for årsprøven (3).pdf
2.2 Raworth"s doughnut-model
2.3 Danmarks økonomi – før og nu
Finanskrisen 2007-2010
2010"erne - årene efter finanskrisen
Coronakrise og krig i Ukraine
Økonomi 2.docx
opsamling
Opstart på næste opgave
exel-formler (rettet).xlsx
BNP i faste priser.xlsx BNP i løbende priser.xlsx
3.1 Det økonomiske kredsløb
3. Produktion og indkomst
Bruttonationalproduktet (BNP)
BNP som velstandsmåler
3.3 Årets priser og faste priser
I skal have lavet beregninger fra i onsdags
3.4 Multiplikatorvirkningen
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD
4. Prisdannelsen
4.1 Efterspørgsel
Efterspørgselskurven for svinemørbrad
Generelt om efterspørgselskurver
4.2 Udbudskurven
4.3 Prisdannelsen
7. Finanspolitik
7.1 Hvad er finanspolitik?
Lempelig og stram finanspolitik
7.2 Finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer
Finanspolitiske multiplikatorer
Finanspolitik.docx
7.3 Keynes og finanspolitikken
Finanspolitikkens gennembrud
Finanspolitikkens effekt på statsbudgettet.docx
Økonomi 12: Pengepolitik. Læs teksten på de nedenstående links:
8. Pengepolitik
8.1 Nationalbanken og pengene
Pengenes funktion
Danmarks Nationalbank
8.2 Hvad er pengepolitik?
Stram og lempelig pengepolitik
8.3 Pengepolitiske instrumenter
Nationalbankens udlånsrente
Økonomi for dummies 2.docx
Genlæs lektien
8.4 Pengepolitikken i Danmark
Den aktuelle pengepolitik i Danmark
8.5 Pengepolitik og EU (ECB)
ESCB"s opbygning
ECB"s pengepolitik
Problemer ved en fælles pengepolitik
sQuiz: Siden er låst
Pengepolitik II.docx
Lad jer ikke skræmme af de mange links, der er lidt tekst på de fleste sider.
9. Valutapolitik
9.1 Valutakursen
Valutakursudviklingen
9.2 Hvad bestemmer valutakurserne?
9.3 Valutakurssystemer
ERM2-samarbejdet
Devaluering og revaluering
Valutapolitikken i Danmark
Arbejdsmarkedspolitik.docx
10. Arbejdsmarkedspolitik
10.1 Arbejdsmarkedspolitik
Arbejdsmarkedspolitikkens instrumenter
10.2 Arbejdsmarkedspolitikken i Danmark
Strukturel ledighed
Flexicurity-modellen og andre arbejdsmarkedspolitiske modeller
Arbejdsmarkedspolitik (fortsat). Læs teksten på nedenstående links:
10.3 Arbejdsmarkedspolitiske problemstillinger i fremtiden
10.4 Indkomstpolitik (lønpolitik)
Indkomstpolitiske indgreb og den samfundsøkonomiske udvikling
Indkomstpolitiske instrumenter
6. Arbejdsmarkedet
6.1 Arbejdskraften i Danmark
6.2 Arbejdsløshed
Måling af arbejdsløshed (Minus Boks 6.1)
Arbejdsløsheden i Danmark
Danskernes arbejdstid er uændret siden 2009 (1).pdf
Der er ikke generel mangel på arbejdskraft (1).pdf
Der er ikke en decideret lektielektie til modulet. Vi starter et mindre projektarbejde op omkring de økonomiske skoler, så I bliver delt ud på forskellige økonomiske skoler.
18. Økonomiske skoler
18.1 Før Adam Smith – merkantilismen
18.2 Adam Smith og den klassiske økonomiske liberalisme
Arbejdsdeling og specialisering
Statens rolle
Markedsmekanismen og den usynlige hånd
Adam Smith i dag
18.3 Keynes og den keynesianske skole
Før Keynes – neoklassikerne og den selvregulerende samfundsøkonomi
Keynes og efterspørgslens rolle
Usikkerhed og forventninger
Keynes og den økonomiske politik
Keynes i dag
18.4 Neoliberalisme og monetarisme
Neoliberalismens fødsel
Reagan og Thatcher
Neoliberalismens forgreninger – monetarisme, ordoliberalisme og ordoglobalisme
Monetarisme og pengemængde
Monetarisme - og økonomisk politik
Udbudssiden som økonomiens omdrejningspunkt
Neoliberalismen i dag
18.5 Keynesianisme kontra neoliberalisme - pendulet svinger
Notat til finansminister Nicolai Wammen (eksempel).docx
Skoler.pptx
I arbejder videre med skolerne
Genlæs lektien om skolerne og vær klar med jeres undervisning og film
Opstil tre hypoteser på baggrund af tabel.docx
I skal skrive i modulet, og opgaven handler om økonomi. Orienter jer i pensum. Vi skal arbejde med hypoteser og en udledningsopgave.
I skal have jeres undervisning og film klar i grupperne
18 Testopgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Medier
Indhold
Kernestof:
1. Politisk kommunikation og nyhedsformidling
1.1 Kommunikationsmodellen
Opgaver til pol kommunikation.docx
Medier.pptx
Forberedelse til fællesmodulet og opsamling på opgaver fra sidst
EP-VALG 2024.docx
Stemmer ved Europaparlamentsvalget 2019.docx
Beregning af konfidensintervaller og usikkerhed.xlsx
www.altinget.dk
2.1 Retorik
2.2 Argumentationsanalyse
2.3 Spin
2.4 Politisk propaganda
2.5 Politiske kampagner
3.1 Mediernes funktioner
3.2 Medierne i socialisationsprocessen
3.3 Teorier om mediepåvirkning
3.4 Medier i krisetider – fra vagthund til skødehund?
Unilogin
Se på opgaven som er lagt op til jer. Sæt jer ind i genren
4. Den politiske dagsorden
4.1 Hvordan sætter man den politiske dagsorden?
4.2 Hvornår kan man flytte befolkningen?
Mediernes funktioner.docx
Peter Bro.docx
Medier og meningsdannelse - 7.1 Populisme
Medier og meningsdannelse - 7.2 Fake news
5. Fake news
6. De demokratiske konsekvenser
5.1 Demokrati som statsform og livsform
5.2 Deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati
Medier og demokrati.docx
Knæk koden – skriftlig eksamen i samfundsfag
Læs op på de forskellige genre i samfundsfag og hav styr på gamle opgaver.
Skæg med skriftlig samfundsfag 2024.docx 13.05.24.xlsx
Beregningsopgaver 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
International politik
Introduktion til International politik med fokus på kendskab til centrale begreber og teorier
Særlige fokuspunkter:
Faglige - Have kendskab til og kunne anvende centrale teorier og begreber aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Indhold
Kernestof:
file:///C:/Users/ln/Downloads/AarsproeveMaj2024SamfA_del2%20(8)/index.html
Kapitel 4: Hvad kan der udledes: Opgave med statistisk usikkerhed
Kapitel 5: Opstil hypoteser
Politikbogen
Vi ser igen på årsprøven, men nu den selvvalgte del. Læs jeres besvarelse igennem
Kronik IP (1).docx
IP-bogen: "Kapitel 1: Hvad handler international politik om?"
IP-bogen: "1.1: Hvad er international politik, og hvad er udenrigspolitik?"
IP-bogen: "1.2: Hvorfor skal vi studere international politik?"
IP-bogen: "1.3: Hvilke aktører er der i international politik?"
Du_ved_meget_om_IP.docx
Medbring gerne høretelefoner
IP-bogen: "1.4: Hvorfor er det nødvendigt med teorier om international politik?"
IP-bogen: "1.5: Hvad er magt i international politik?"
IP-bogen: "1.6: Hvordan studerer vi international politik i en verden under forandring?"
IP-bogen: "Opsummering"
International politik 4.docx
2.3: Magtens fordeling mellem aktørerne
Genlæs lektien fra sidste modul
Afsnit
Kapitel 2: Hvad kendetegner realismen?
2.1: Hvordan anskuer realister verden?
2.2: Hvad er realismens tre grundlæggende principper?
2.3: Hvad kendetegner klassisk realisme?
1.1: Den klassiske realisme
Klassisk realisme.docx
Forstå international politik - Klassisk Realisme
Læs teksten på de nedenstående links:
2.4: Hvad kendetegner neorealismen?
2.5: Hvordan bestemmer polariteten dynamikken i det internationale system?
1.2: Neorealismen
Forstå international politik - Neo Realisme
International politik 5.docx
Liberalisme: Interdependens
1.3: Liberalismen
Kapitel 3: Hvad kendetegner liberalismen?
3.1: Hvordan anskuer liberalister verden?
3.2: Hvad er sammenhængen mellem interdependens og samarbejde?
International politik 6: Liberalisme: Demokrati og internationale institutioner.
3.3: Hvorfor går demokratier ikke i krig med hinanden?
3.4: Hvordan fremmer internationale institutioner samarbejde?
3.5: Hvad er den liberalistiske vej til samarbejde og fred?
3.6: Diskussion: Er demokrati en garanti for fred?
Liberalisme II.docx
1.4: Konstruktivismen
Kapitel 4: Hvad kendetegner konstruktivismen?
4.1: Hvordan anskuer konstruktivister verden?
4.4: Hvad skal der til for, at et emne bliver et sikkerhedspolitisk spørgsmål? Københavnerskolens teori om sikkerhedsliggørelse
4.5: Diskussion: Er det stadig tabu at anvende atomvåben?
Forberedt på kriser (1).pdf
International politik 8: En ny verdensorden? Realisme og Neo-realisme
Kapitel 8: Hvad kommer efter den amerikanske verdensorden?
8.1: Hvad karakteriserer den amerikanske verdensorden?
8.2: Hvorfor mener realister, at den liberale verdensorden er i forfald?
1.5.2. En realistisk analyse
1.5.3. En neorealistisk analyse
En ny verdensorden? Liberalisme og Konstruktivisme
8.3: Hvad er liberalismens syn på fremtidens verdensorden?
Optimistiske liberalister
1.5.4. En liberalistisk analyse
8.4: Hvilke udfordringer ser konstruktivister for den amerikanske verdensorden?
1.5.5. En konstruktivistisk analyse (Minus Tekstboks 1.2)
8.5: Diskussion: Hvad skal der til for at redde den liberale verdensorden?
2.1: Hvad kendetegner det politiske klima i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2.1: USA er en føderation | USA"S UDFORDRINGER
2.2.2: USA er et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati | USA"S UDFORDRINGER
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Amerikansk politik
https://konto.systime.dk/index.php?id=494
I dette forløb vil der være fokus på det amerikanske valgsystem, kandidaterne, partierne og vælgergrupperne.
Indhold
Kernestof:
2.1: Hvad kendetegner det politiske klima i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2.1: USA er en føderation | USA"S UDFORDRINGER
2.2.2: USA er et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati | USA"S UDFORDRINGER
2.3: Hvordan fordeler den politiske magt sig mellem de tre centrale politiske institutioner?
2.3.1: Præsidenten er statsoverhoved og regeringsleder
2.3.2: Kongressen er lovgivende magt i det amerikanske politiske system
2.3.3: Højesteret – den dømmende og magtfulde statsmagt
Titel
Wisconsin : President: general election : 2024 Polls
2.7: Hvilke vælgertyper kan vi identificere i amerikansk politik, og hvad har betydning for vælgerne? | USA"S UDFORDRINGER
2.7.1: Hvem stemmer demokratisk og republikansk? | USA"S UDFORDRINGER
2.7.3: Vælgeradfærd | USA"S UDFORDRINGER
2.7.2: Partiadfærd | USA"S UDFORDRINGER
Det amerikanske præsidentvalg.docx
2.6: Hvorfor er der så voldsom en polarisering i amerikansk politik? | USA"S UDFORDRINGER
2.6.1: Hvad handler politisk polarisering om? | USA"S UDFORDRINGER
2.6.2: Hvorfor synes polariseringen blot at forstærkes i amerikansk politik? | USA"S UDFORDRINGER
Negative partisanship and negative campaigning | USA"S UDFORDRINGER
Topartisystemet – ingen af de to partier har interesse i, at tingene ændrer sig | USA"S UDFORDRINGER
2.6.3: Medierne og politisk kommunikation i USA | USA"S UDFORDRINGER
Kapitel 8: Diskutér | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
Hav godt styr på de forskellige teorier i international politik
Husk bog
Vi samler op på spørgsmålene fra sidst
Akkurat med Clement | Efter Trumps sejr | DR LYD lyt 3o min
5.6: NATO - demokratiernes forsvar | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Trump: Rusland kan gøre 'hvad helvede, de vil' mod Nato-lande, der ikke betaler nok
index da.html
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Sikkerhedspolitik og udenrigspolitik
https://konto.systime.dk/index.php?id=494
Fokus på Dansk udenrigspolitik og vilkårene for denne
Hvilke muligheder har Danmark og hvordan fører Danmark konkret udenrigspolitik herunder den danske udviklingsbistand
Faglige - mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Indhold
Kernestof:
5.6: NATO - demokratiernes forsvar | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Trump: Rusland kan gøre 'hvad helvede, de vil' mod Nato-lande, der ikke betaler nok
index da.html
Afsnit
I får tid til opgaven
Konflikt, krig og sikkerhed: Konflikt, sikkerhed og trusler.
Kapitel 9: Hvad kendetegner nye konflikter i international politik?
9.1: Hvordan kan vi kategorisere forskellige typer af konflikter?
4.1: Sikkerhed og trusler
Spreaker
Sikkerhed.docx
9.2: Hvorfor er der konflikt om Arktis? | IP-BOGEN
Titel
Kapitel 5: Hvordan fører stater udenrigspolitik? | IP-BOGEN
5.4: Hvordan kan vi forklare staters udenrigspolitik? | IP-BOGEN
5.5: Hvad kendetegner staters udenrigspolitiske adfærd? | IP-BOGEN
5.6: Diskussion: I hvilket omfang giver det overhovedet mening at fokusere på staters udenrigspolitik? | IP-BOGEN
Udenrigspolitik I.docx
Kapitel 10: Hvilken udenrigs- og sikkerhedspolitik skal Danmark føre? | IP-BOGEN
10.1: Hvilke internationale udfordringer og trusler står Danmark over for? | IP-BOGEN
10.2: Hvad har – historisk set – kendetegnet dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik? | IP-BOGEN
Danmarks udenrigspolitiske aktivisme | IP-BOGEN
10.3: Hvorfor blev dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik aktivistisk? | IP-BOGEN
Kap. 9: Danmark - krigsnation i EU"s periferi? | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
9.1: Dansk udenrigspolitik: rammer, mål og midler | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
9.5: Hvad nu, Danmark? | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
8.5: Dansk FN- og ulandspolitik | GLOBAL POLITIK
Uddrag fra Udviklingsøkonomi.docx
Afrika-strategi-Faktaark-DK (1).pdf
Uddrag fra Udviklingsøkonomi (2).docx
Læs dokumentet. Halvdelen var læst til sidste gang.
Udviklingsbistand.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Køn og ligestilling
Forløb med fokus på køn og ligestilling i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Taberdrenge og 12-talspiger | KØN OG LIGESTILLING
1.2: Socialisering hjemme og ude | KØN OG LIGESTILLING
1.2 Socialisering hjemme og ude
1.3: Køn og uddannelsesinstitutioner
Køn på ungdomsuddannelserne
Simone de Beauvoir, teorier om patriarkatet og diskursteorier | KØN OG LIGESTILLING
20250114_Kønsteori.docx
I skal genlæse kønsteorierne fra sidste modul
Kapitel 2: Køn, arbejdsmarked og velfærd
2.1: Det kønsopdelte arbejdsmarked
Historiske forklaringer på det kønsopdelte arbejdsmarked
2.2: Løn- og indkomstforskelle mellem mænd og kvinder
Barsel
Hypoteser.docx
Køn og arbejdsmarkedet.docx
2.3: Kvinder og mænd inden for og uden for arbejdsmarkedet
2.4: Velfærd og køn
2.5: Velfærdssamfundets udfordringer
2.6: Den offentlige sektor - snylter eller værdiskaber?
Vi genlæser lektien fra i går
Metodiske styrker og svagheder.docx
6.1: Hvad er en god undersøgelse i samfundsfag? | METODEBOGEN
Registerdata.docx
Vi arbejde med spørgsmålene fra inden ferien og kigger på jeres terminsprøver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
International handel
Forløb med fokus på at forstå udviklingen i den internationale handel og betydningen for Danmark af international handel/frihandel
Der lægges på fokus på handelsteorier og forståelse af konkurrenceevnens forskellige elementer
Særlige fokuspunkter:
Faglige - undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Indhold
Kernestof:
Kap. 6: International politisk økonomi og globalisering | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
6.1: Økonomiske ismer i den neoliberale verdensøkonomi | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
6.2: Den neoliberale verdensøkonomi fra ca. 1980 | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Spørgsmål til lektien.docx
Globaliseringen.docx
6.4: Mønstre i verdenshandelen | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
6.5: Teorier om udenrigshandel | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Skriv
Opgaveformuleringen -sikkerhedspolitik.docx
Eksemler.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Sociologi
Fokus på kendskab til nogle af de store sociologer og hvordan de kan bruges til at forstå den sociologiske virkelighed vi lever i i dag
Gruppevis arbejdes der med udvalgte sociologer og der afsluttes med at grupperne præsentere deres sociolog for klassen med efterfølgende fælles jeopardy
følgende sociologer har været et i spil
Habermas
Rosa
Beck
Ziehe
Goffman
Baumann
Honneth
Særlige fokuspunkter:
Faglige - analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:
Sociologi gyldendal kap 6 (4).docx
Arbejdspørgsmål til kapitel 6 (4).docx
Kapitel 2: Unge i præstationssamfundet | SOCIOLOGIBOGEN
2.1 Hvad er ungdom, og hvad karakteriserer ungdomslivet? | SOCIOLOGIBOGEN
Ungdommen i den moderne forandringskultur | SOCIOLOGIBOGEN
2.2 Hvordan påvirkes unges identitetsdannelse af samfundets forandringer? | SOCIOLOGIBOGEN
2.3 Hvordan er sammenhængen mellem uddannelse, livsindkomst og beskæftigelseschancer? | SOCIOLOGIBOGEN
2.4 Hvordan truer præstationskulturen unges mentale helbred? | SOCIOLOGIBOGEN
2.5 Hvad karakteriserer unges fællesskaber? | SOCIOLOGIBOGEN
2.6 Hvordan står det til med unges levekår, og hvilke uligheder er der i ungdomsgruppen? | SOCIOLOGIBOGEN
2.8 Hvilke processer kan skabe faglige, sociale og psykiske sammenbrud i unges liv, der gør det svært at gennemføre en uddannelse? | SOCIOLOGIBOGEN
Sociologi - viden, teori og metode.docx
Fremlæggelser
grupper til sociolog fremlæggelse.docx
I skal have jeres sociologi-oplæg klar
Opsamling på sociologi. Husk at sende sprøgsmål til mig
https://jeopardylabs.com/play/sociologer-2-2
Bedømmelsesvejledning.docx
Opgave (5).pdf
https://thinkeuropa.dk/brief/2025-03-europas-skaebnestund-tre-strategier
Samfundsfag-A-2020.pdf
Mundtlig eksamensopgave.docx
I skal have lavet jeres problemformulering til den udleverede synopse og I skal være påbegyndt at besvare den
Samfundsfag - Synopsis (politik) (1).pdf
Synopsis eksempel 3 (3).doc
Synopsis eksempel 2 (4).docx
I skal have jeres synopser færdig og sørger for at I har adgang til alle systimebøger jf. min tidligere besked, hvor I kan se aktiveringsnøglen
I skal lave begrebslister til nogle af de forløb.docx
Jeres begrebslister skal afleveres under mappen - begreber
20250507_Procent øvelser.xlsx
20250507_Regressionsøvelser.xlsx
Kopi af A1_tabel_2-20070.xlsx
20250507_Beregning af konfidensintervaller og statistisk usikkerhed.xlsx
Husk at gemme I-bøgerne som PDF-dokument (backup) særlig til den skriftlige eksamen.
Arbejde og arbejdsmarked | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
Basal IP | BASAL IP
Basal økonomi | BASAL ØKONOMI
Casebogen til samfundsfag | CASEBOGEN TIL SAMFUNDSFAG
Demokratiets udfordringer | DEMOKRATIETS UDFORDRINGER
Det politiske Europa | DET POLITISKE EUROPA
EU"s udfordringer | EU"S UDFORDRINGER
EUropa på vej | EUropa på vej
Fri eller fortabt? | FRI ELLER FORTABT?
Global politik | GLOBAL POLITIK
Identitet og senmodernitet – med stress som case | Identitet og senmodernitet - med stress som case
Identitet og socialisering – forløb til samfundsfag | Identitet og socialisering – forløb til samfundsfag
Integration og demokrati | Integration og demokrati
International PolitikNU - magtbalance, værdier og samarbejde | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
International politiks kernestof | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
IP-bogen | IP-BOGEN
Klima og bæredygtighed | KLIMA OG BÆREDYGTIGHED
Knæk koden – skriftlig eksamen i samfundsfag | Knæk koden – skriftlig eksamen i samfundsfag
Konkurrencestaten Danmark | Konkurrencestaten Danmark
Kriminalitet og straf | Kriminalitet og straf
Køn og ligestilling | KØN OG LIGESTILLING
Luk samfundet op! | LUK SAMFUNDET OP!
PolitikA – veje til medborgerskab | PolitikA – veje til medborgerskab
Politikbogen | POLITIKBOGEN
Politikkens kernestof | POLITIKKENS KERNESTOF
PolitikNU – holdninger, magt og politiske systemer | PolitikNU
Populisme og identitetspolitik | POPULISME OG IDENTITETSPOLITIK
Samf-kogebogen | Samf-kogebogen
SamfNU B | SamfNU B
Sociologibogen | SOCIOLOGIBOGEN
Sociologiens kernestof | SOCIOLOGIENS KERNESTOF
SociologiNU | SociologiNU
Sociologisk set | Sociologisk set
Sådan laver du beregninger i samfundsfag | SÅDAN LAVER DU BEREGNINGER I SAMFUNDSFAG
Sådan skriver du i samfundsfag | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
Udenrigspolitik – Danmark i verden | Udenrigspolitik – Danmark i verden
Udviklingsøkonomi | Udviklingsøkonomi
Ulighedens mange ansigter | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
USA"s udfordringer | USA"S UDFORDRINGER
Velfærdsstaten under pres | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES
Vælgeradfærd og statistik | VÆLGERADFÆRD OG STATISTIK
Økonomibogen | ØKONOMIBOGEN
Økonomiens kernestof | ØKONOMIENS KERNESTOF
ØkonomiNU | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Økonomisk set | Økonomisk set
Escape Room - Beregninger samfundsfag
BeregningsEscaperoom.xlsx
Om skriftlig eksamen i samfundsfag A (rigtige grupper).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726276567", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726276567", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726276567" }