Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Claus Nexøe
Hold 2022 SA/e (1e SA, 2e SA, 3e SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DANSK POLITIK Folketingsvalg, demokrati m.v.
Titel 2 SOCIOLOGI -identitetsdannelse i det senmoderne
Titel 3 SOCIOLOGI - Køn og ligestilling
Titel 4 SOCIOLOGI - Kriminalitet
Titel 5 EU
Titel 6 Studierejse
Titel 7 USA - valg og polarisering
Titel 8 DANSK ØKONOMI
Titel 9 KLIMA OG BÆREDYGTIGHED
Titel 10 IP - begreber og teorier
Titel 11 IP - Danmark i verden
Titel 12 IP - globalisering og handelsteorier
Titel 13 SOCIOLOGI; Sociologer i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DANSK POLITIK Folketingsvalg, demokrati m.v.

Et forløb med fokus på forståelse af de politiske system  i Danmark med vægt på Folketingsvalget, demokratiet og borgernes indflydelse på den politiske proces
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SOCIOLOGI -identitetsdannelse i det senmoderne

Et forløb, hvor vi via indførelse i basal sociologi  og de grundlæggende sociologiske begreber skaber en forståelse af hvem vi er og hvilke faktorer der påvirker identitetsdannelsen - forløbet vil fører videre til to mindre forløb og hhv. køn/ligestilling og kriminalitet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
hypoteser 26-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur. forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SOCIOLOGI - Køn og ligestilling

fokus på ligestilling i Danmark med fokus på politik og arbejdsmarkedet,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - ligestilling mellem kønnene
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SOCIOLOGI - Kriminalitet

Kort forløb om udviklingen i kriminaliteten i Danmark og forklaringer på denne med kobling tilbage til forløbet om identitetsdannelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
  • Søge information - formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
  • Diskutere - argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 EU

Introduktion til EU fokus på EU,s historie og udvikling  samt integrationsteorier
Forløbet suppleres med besøg i Folketinget og deltagelse i Europe at Work rollespil, forlønet afsluttes med casearbejde om udvalgte aktuelle probelmstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Studierejse

Rejse til Tirana med fokus på kulturmøde og Albaniens placering i forhold til EU
Studieturen er et tværfagligt samarbejde med religion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 USA - valg og polarisering

Et tværfagligt forløb med samfundsfag og engelsk i forbindelse med SRO
fokus er på det amerikanske valg og den polarisering man kan observere i det amerikanske samfund
Forløbet vil også indeholde moduler i basal videnskabsteori
der afholde prøve i januar 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark behandle problemstillinger i samspil med andre fag formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 DANSK ØKONOMI

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Faglige - Makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter og styring nationalt formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge ved hjælp beregninger, tabeller, diagrammer, modeller og begrebsskemaer undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
  • Lytte
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 KLIMA OG BÆREDYGTIGHED

forløb med fokus på klimaudfordringerne og med særlig fokus på hvordan  man som individ, gruppe og samfund kan agere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 IP - begreber og teorier

Introduktion til International politik med fokus på kendskab til centrale begreber og teorier
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve genskriv 01-09-2024
opgave 2 Rusland og verdensorden 06-10-2024
Ny opgave 3 27-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Have kendskab til og kunne anvende centrale teorier og begreber aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 IP - Danmark i verden

Fokus på Dansk udenrigspolitik og vilkårene for denne
Hvilke muligheder har Danmark og hvordan fører Damnark konkret udenrigspolitik herunder den danske udviklingsbistand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 IP - globalisering og handelsteorier

forløb med fokus på at forstå udviklingen i den internationale handel og betydningen for Danmark af international handel/frihandel

Der lægges på fokus på handelsteorier og forståelse af konkurrenceevnens forskellige elementer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 SOCIOLOGI; Sociologer i det senmoderne samfund

Fokus på kendskab til nogle af de store sociologer og hvordan de kan bruges til at forstå den sociologiske virkelighed vi lever i i dag
Gruppevis arbejdes der med udvalgte sociologer og der afsluttes med at grupperne  præsentere deres sociolog for klassen med efterfølgende fælles jeopardy
følgende sociologer har været et i spil
Habermas
Rosa
Beck
Ziehe
Goffman
Baumann
Giddens
Foucault
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde