Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/f - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Kasper Langberg
Hold
2022 SA/f (
1f SA
,
2f SA
,
3f SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Politik 1: Hvad er politik?
Titel 2
Demokrati og menneskerettigheder
Titel 3
Politik 2: Det danske politiske system
Titel 4
Sociologi 1: Sociologiske teorier og identitet.
Titel 5
Økonomi 1: Økonomiske mål og markedsøkonomi.
Titel 6
Politik 3: Politiske ideologier, partier og vælger
Titel 7
Politik 4: Dansk politik i EU og globalt
Titel 8
Tværgående emne: Kriminalitet (SRO emne)
Titel 9
Sociologi 2 Medier, politik og identitet
Titel 10
Sociologi 3: Køn og ligestilling
Titel 11
Velfærdstaten
Titel 12
Økonomi 2: Økonomiske skoler
Titel 13
EU revisited: Fokus på EP-valget 9. juni
Titel 14
International Politik I
Titel 15
Det amerikanske præsidentvalg 2024
Titel 16
Økonomi 3: International økonomi
Titel 17
Politik 5: Skillelinjer, parti - og vælgeradfærd
Titel 18
International Politik 2: Dansk udenrigspolitik
Titel 19
Opsamling og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Politik 1: Hvad er politik?
Vi ser som introduktion på definitioner af politik, det politiske system, politisk proces, samt forholdet mellem teori og praksis.
Indhold
Kernestof:
Grundbog Politik NU systime
Valgresultater 2022 - Mandatfordeling & Personlige stemmer | DR
Læs følgende kapitler i jeres grundbog (brug jeres uni-log): Se også videoerne og lav de interaktive opgaver i kapitlerne
Politik Nu: Hvad er Politik?
Politik Nu: Politikkens felt
Læs om Eastons definition på politik og om det politiske system. Se også evt. videoer og lav interaktive opgaver.
Eastons politikdefinition
Det politiske system
Læs følgende kapitler. Se eventuelle videoer og lav interaktive opgaver.
Politik som konflikt og harmoni
Politiske diskurser
Gruppearbejde 1f SA 11 nov 22.docx
Den parlamentariske styringskæde
Kernebegreber til kapitel 1
Læs kapitlerne nedenfor, se videoen og lav den interaktive opgave i kapitlet.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Demokrati og menneskerettigheder
Vi ser på demokrati og menneskerettigheder, herunder demokratiets historie, forskellige demokratiske politiske systemer, definitioner på demokrati, samt menneskerettigheder som en del af demokratiet.
Indhold
Kernestof:
2. Demokrati og menneskerettigheder
Demokrati – hvad og hvorfor
Læs følgende link om demokrati hjemme. Se også video og lav interaktiv opgave i slutningen af kapitlet.
Læs følgende kapitler i link nedenfor. Lav også interaktive opgaver nederst i kapitlerne. De vedhæftede arbejdspørgsmål kan I med fordel bruge som læsefokus når I læser hjemme.
Demokratiets oprindelse
Parlamentarisme kontra præsidentialisme
Arbejdsspørgsmål til Demokrati og styreformer 1 .docx
Læs følgende link nedenfor, og brug vedhæftede arbejdspørgsmål som læsefokus.
Føderalisme
Menneskerettighederne
Arbejdsspørgsmål til menneskerettigheder.docx
Læs links nedenfor og brug arbejdspørgsmål som læsefokus når I læser hjemme.
Demokratiets introduktion i Danmark
Demokratiske fremskridt i bølger
Arbejdspørgsmål Danmarks demokrati historie .docx
Vi arbejder med dette link i modulet.
Læs følgende links nedenfor og bevar vedhæftede arbejdsspørgsmål.
Forskellige niveauer af demokrati
Hvorfor demokrati nogle steder, men ikke andre?
Demokratiets fremtid
Arbejdsspørgsmål Demokrati former og fremtid PolitikNu kap 2 .docx
Freedom House: Expanding Freedom and Democracy
Repetér kernebegreber til kapitel 1 + kapitel 2
Kernebegreber til kapitel 1
Kernebegreber til kapitel 2
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Politik 2: Det danske politiske system
Det danske politiske system, herunder magtens 3-deling, valgsystemet, regeringsdannelse, og lovgivningsprocessen.
Indhold
Kernestof:
Læs følgende link nedenfor hjemme. God ide også at se videoer og lave de interaktive opgaver, der tjekker om man har forstået lektien.
3. Magtens tredeling
Parlamentet
Folketinget
Arbejdsspørgsmål Kapitel 3 Politik NU .docx
Valgsystemer
Regeringsdannelse
Arbejdsspørgsmål PolitikNU kap 3 valgsystemer og regeringsdannelse .docx
Regeringen
Folketingets kontrol af regeringen
Arbejdsspørgsmål til PolitikNu kap 3 regeringen og Folketinges kontrol .docx
Ingen lektie.
Læs kapitler nedenfor hjemme.
Særlige kontrolfunktioner
Domstolene
Arbejdsspørgsmål til PolitikNU særlige kontrol og domstole .docx
Kernebegreber til kapitel 3
Læs hjemme debatartikel fra Politiken og repetér kernebegreber fra kapitel 3
Sigge Winther Debat Politiken .docx
PolitikNU kap 3 Valgsystemer arbejdspørgsmål .docx
4. Lovgivningsprocessen i teori og praksis
Hvor kommer idéerne fra?
Lovgivning – fra idé til udmøntning
1f SA øvelse fra ide til lov.docx
Forligskulturen
Finansloven
Forligsnormen
Arbejdspørgsmål: 1f SA PolitikNU kap 3 forlig og finanslov.docx
Undersøgelsesspørgsmål til kapitel 3 (Skal bruges til
Undersøgelsesspørgsmål til kapitel 3
Læs opgave 1-8 ( dog ikke opgave 3) igennem i vedhæftet link, og beslut dig for hvilken opgave du vil lave som opgave 2A til på mandag.
Konsekvenser af forligskulturen
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sociologi 1: Sociologiske teorier og identitet.
Sociologiske teorier og identitet, herunder klassiske sociologiske paradigmer, klassiske sociologiske teorier, identitet, individualisering og globalisering.
Indhold
Kernestof:
Læs følgende indledende kapitel i ny sociologi bog.
1.1 Vi er alle sociologer
Arbejdsspørgsmål SociologiNU kap 1 vi er alle sociologer.docx
1.2 Sociologiens afgrænsning
1.3 Sociologien som barn af det moderne
Arbejdsspørgsmål SociologiNu kap 1.2 og 1.3 .docx
1.4 Sociologiske paradigmer
1.4.1 Strukturparadigmet
1.4.2 Handlingsparadigmet
1.4.3 Adfærdsparadigmet
1.4.4 Det kritiske paradigme
1.5 Sociologien i det senmoderne samfund
1.5.1 Anthony Giddens
1.5.2 Ulrich Beck
1.5.3 Zygmunt Bauman
1.5.4 Manuel Castells
Så hvis ikke du fik læst det tidligere, har du nu muligheden for at få læst / repeteret kapitel 1 i grundbogen SociologiNU.
Hvis du har spørgsmål vedrørende opgave 2b, så medbring din opgave med lærerens skrevne kommentarer på.
Læs følgende afsnit om identitet og besvar fokusspørgsmål 1+2 i begyndelsen af kapitlet.
3. Identitet, individualisering og etnicitet
3.1 Begrebet identitet
3.2 Identitet som personlig udvikling
Læs følgende kapitler og bevar sp. 3-6 + 14-15 i fokusspørgsmål først i kapitlet.
3.3 Identitet som rolle
3.4 Identitet som selvidentitet
3.8 Etnicitet som identitet
1f SA Arbejdsspørgsmål Identitet SociologiNU kap 3.docx
Læs følgende kapitler og bevar sp. 7-13 i fokusspørgsmål først i kapitlet.
3.5 Anthony Giddens og identitetsbegrebet
3.6 Identitet som habitus og diskurs
3.7 Poststrukturalistisk identitetsteori
Podcast: Genstart | Nej tak til Tarek | DR LYD
3.9 Intersektionalitet
Læs kapitlet in intersektionalitet og besvar sp. 16-18 i fokusspørgsmål først i kapitlet.
Afsnit
Læs links nedenfor og besvar sp. 1-3 i fokusspørgsmål først i kapitlet.
4. Globalisering og risikosamfund
4.1 Globalisering og risikosamfundet
Læs kapitel 4.2 og 4.3 om globalisering og besvar sp. 3-7 i fokusspørgsmål øverste i kapitlet.
4.2 Perspektiver på globalisering
4.3 Globaliseringen som ”rum-krig”.
Læs følgende kapitler om Risikosamfundet og besvar sp. 8-12 i fokusspørgsmål øverst i kapitlet.
4.4 Risikosamfundet
4.4.1 Risikosamfundet og eksperter
4.4.2 Risikosamfundet og individualisering
4.5 Individualisering og nye familietyper
Ulrich Bech himself about The Risk Society: Risk: Ulrich Beck
Læs følgende tematekster hjemme:
Globalisering og uddannelse
Turister og vagabonder
Tvunget til individualisering?
1f SA Arbejdspørgsmål til tematekster om globalisering.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Økonomi 1: Økonomiske mål og markedsøkonomi.
Økonomiske mål og markedsøkonomi, herunder dansk nationaløkonomi og dansk økonomisk historie, de samfundsøkonomiske mål og markedsøkonomi.
Indhold
Kernestof:
Læs linkes nedenfor og besvar sp. 1-4 i arbejdspørgsmål
2. Danmarks økonomi
2.1 De samfundsøkonomiske mål
2.1.1:Partierne og de økonomiske mål
Arbejdspørgsmål:Repetitionsspørgsmål
Regeringens udkast til Finanslov 2023
2.2 Danmarks økonomi – før og nu
2.2.1:IT-krisen og ops vinget i 00"erne
2.2.2:Finanskrisen 2007-2010
2.2.3:2010"erne - årene efter finanskrisen
2.2.4:Danmark og coronakrisen
2.3 Betalingsbalanceregnskabet
2.3.1:Betalingsbalancens løbende poster
2.3.2:Udlandsformue og udlandsgæld
Læs følgende afsnit nedenfor og besvar sp. 1-4 i repetitionsspørgsmål (til slut i kapitlet)
3. Produktion og indkomst
3.1 Det økonomiske kredsløb
3.2 Måling af produktion og indkomst
3.2.1:Bruttonationalproduktet (BNP)
3.2.2: BNP som velstandsmåler
Indekstal formel og indekstal beregning. Lær det på 2 min!
DK BNP løbende priser 2018 til 2022.png ( til brug i timen)
4. Prisdannelsen
4.1 Efterspørgsel
4.1.2 Efterspørgselskurven for svinemørbrad
3.4 Multiplikatorvirkningen
3.4.1:Multiplikatoren
4.1.3Generelt om efterspørgselskurver
4.2 Udbudskurven
4.3 Prisdannelsen
Spørgsmål til Økonomi for dummies_1.docx
1f SA Arbejdsspørgsmål Prisdannelse 21 april .docx
4.3.1 Ligevægtsprisen
4.3.2 Ændring i efterspørgsel og udbud
4.3.3. Afgifter
4.4 Prisdannelsen – ideal og virkelighed
4.4.1. Konkurrenceformer
4.4.2. Prisdannelsesmodellens begrænsninger
4.4.3 Staten og markedet – et tæt makkerpar
7. Finanspolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
7.1 Hvad er finanspolitik? | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
7.1.1Lempelig og stram finanspolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
8. Pengepolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
8.2 Hvad er pengepolitik? | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
8.2.1Stram og lempelig pengepolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Politik 3: Politiske ideologier, partier og vælger
Politiske ideologier, partier og vælgere. Ligeledes fokus på de politiske ideologiers historie.
Indhold
Kernestof:
6. Ideologierne før og nu
6.1 Ideologier er sejlivede
6.2 Liberalisme
Arbejdsprøgsmål: PolitikNU kap 6 liberalisme .docx
6.3: Konservatisme
Arbejdspørgsmål: PolitikNu kap 6 konservatisme.docx
6.4: Socialisme
6.5: Socialliberalisme, socialdemokratisme, socialkonservatisme og nyliberalisme
Arbejdspørgsmål: PolitikNu kap 6 socialliberalismen mm.docx
Læs opgaveformuleringerne til opgave 4A (se link) og overvej hjemme hvilken en opgave du vil skrive
Læs kap 6.6 om andre ismer og deres betydning..
Man kan i opgave 4A vælge mellem opgave 1,2 og 3 i link nedenfor
6.6: Andre ismer og deres betydning
Arbejdspørgsmål. PolitikNu kap 6 andre ismer .docx
HUSK at møde op til dette sidste modul i år så vi kan sige ordentlig god sommer til hinanden.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Politik 4: Dansk politik i EU og globalt
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i globalt perspektiv, med særligt fokus på EU. EUs politiske system og institutioner.
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftet dokument og lyt til den podcast din gruppe har fået tildelt. (I kan også finde podcasten på jeres DR lyd app på mobilen) BRUG OGSÅ vedhæftede fokusspørgsmål medens I lytter til podcasten, da det er disse punkter som I skal lave en præse
2f SA podcast politiske ideologier .docx
2f SA Fokusspørgsmål podcast ideologier .docx
5. Politik og forvaltning på forskellige niveauer
5.1:Politik på fire niveauer
2f SA Fokusspørgsmål Politik på 4 niveauer.docx
5.2:Kommuner
2f SA Fokusspørgsmål kommuner.docx
Den kommunale udligning .png
5.2: Regioner
2f SA Fokus spørgsmål regioner .docx
2f SA P1 orientering Debat om regionernes økonomi.docx
5.3: Staten
2f SA Fokusspørgsmål statens rolle .docx
5:4: EU
2f SA EU Fokusspørgsmål .docx
Hvordan fungerer EU?
2f UFM program og opgave .docx
2f SA Grupper Ungdommens Folkemøde.docx
10. EU i Europa og verden – løsning eller problem?
10.1 EU"s grundlag
10.1.1 Europa i krig
Podcast om skattestigning i kommunerne. Lyt til udsendelse fra 1.09 min - ca 16 min (Se andet indslag i udsendelsen: P1 Orientering | DR LYD
10.1.2 Europa i verden
10.1.3 Europæisk integration
10.2 EU"s spilleregler
10.2.1 EU"s interesser
10.2.2 EU"s grundlov
2f SA arbejdsspørgsmål til EU spilleregler og interesser .docx
10.2.3 EU"s kompetencer
10.2.4 EU"s magtdeling
10.3 EU"s problemer og muligheder
10.3.1 EU & økonomi
10.3.2 EU & sociale forhold
10.3.3 EU & miljø
10.3.4 EU"s borgere
Kernebegreber EU og Verden .docx
Gymnasium – DEOundervisning EU Europa Underside
Læs introduktionen i "Dansk Udenrigs - og Sikkerhedspolitik 2023" s. 5-9.
Dansk udenrigs og sikkerhedspolitik 2023.pdf
Dansk udenrigs - og sikkerhedspolitisk strategi maj 2023 - arbejdsspørgsmål.docx
Læs s. 11-15 i vedhæftet dokument,
Dansk udenrigs og sikkerhedspolitisk strategi arbejdspørgsmål 2 .docx
Samme lektie som i fredags..
Læs s. 17-21 (Globale partnerskaber....) i dokumentet OG læs også vedhæftet Kronik "Regeringens udenrigspolitik....." Arbejdspørgsmål følger senere..
Dansk udenrigs -og sikkerhendspolitisk strategi arbejdspørgsmål 3.docx
Kronik Regeringens udenrigspolitik .docx
Flipgrid Podcast dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Tværgående emne: Kriminalitet (SRO emne)
Kriminalitetsformer, måling af kriminalitet, kriminalitet i samfundet, samt teori om kriminalitet. Ekskursion til Kriminalforsorgen i Birkerød med fokus på vores fængselsvæsen og hvordan vi straffer i Danmark.
Forløb i forbindelse med SRO- opgaven.
Indhold
Kernestof:
Kapitel 1: Kriminalitetsformer
Skyld eller skade
Hvem skal straffes?
Ingen straf uden lov
Straffebestemmelsers objektive momenter - Forsøg
Straffebestemmelsernes objektive momenter - Medvirken
Den Kriminelle Lavalder
Sindssyge og straf
Hvilke handlinger er strafbare?
Øvelser
Kapitel 2: Opmåling af kriminalitet
Hvordan kan kriminalitet måles?
Registrering af kriminalitet
Selvrapporteringsstudier
Indhold og omfang af den registrerede kriminalitet
Hvem begår kriminalitet?
Narkotika
Unge under den kriminelle lavalder
Kriminalitetens ofre
Seksualforbrydelser
Tilbagefald til kriminalitet – Recidiv
Videre informationer
Kapitel 3: Kriminalitet i samfundet
Politikernes viden om kriminalitet
Den kriminelle adfærd
Det kriminelle individ
Kriminalitet som socialt fænomen
Kriminalitet som udtryk for normløshed
Durkheim – den funktionalistiske teori
Kontrolteori
Hirschis fire forhold
Hirschis forklaring
"Rational choice"-teori
Overvågning som disciplinering
Spirende regeringsopgør: V og LA uenige om logning
Kapitel 6: Politiske holdninger til kriminalitet og straf
Retspolitiske argumenter
Retsfølelsen
Retspolitik og retsfølelse
De politiske ideologier
Danmarks Statistik: Kriminalitet
Kapitel 4: Straffeformer og straffens moralske grundlag
Hvorfor straffer vi?
Fængsler
Bødestraf
Psykisk sygdom og sanktioner
Strafteorier
God hjemmeside til at få overblik over temaerne (vi ser nærmere på denne side i timen): FORBRYDELSE OG STRAF | forbrydelse-og-straf
2f SRO Kriminalitet Emner og Grupper .docx
Hvordan skriver man opgave i samfundsfag 1.png
Hvordan skriver man opgave i samfundsfag 2.png
Hvordan skriver man opgave i samfundsfag 3.png
Hvordan skriver man opgave i samfundsfag 4.png
SRO Elevmateriale 2023 SA-MAT
Dengodeopgavepåstx6466.pdf
Straffesystemets præventive effekt
Den nyttige straf
Retfærdiggør målet altid midlerne?
Respekt i straffesystemet
Straf som fortjeneste
Straf som fair play
Afskaf straffen!
Kriminalitet eksisterer ikke
Straf er ikke det eneste svar på konflikter
Alternativer til straf
Øvelser straf og moral
DRTV - Debatten: Forbrydelse og dobbeltstraf?
Se resten at "Debatten" hjemme. Vi har set 27 min i sidste time.
2f SA Spørgsmål til Debatten forbrydelse og dobbeltstraf.docx
Ingen lektie til dette modul
DRTV - Indefra med Anders Agger: Buret inde på 8 kvm
Se de to vedhæftede episoder af Anders Agger "Indefra" som lektie til denne tur..
2f SA Ekskursion 9 januar 2024 - besøg på UCB.docx
Episode 2: DRTV - Indefra med Anders Agger: Uvished og uden børn
Episode 3:DRTV - Indefra med Anders Agger: Er der noget derude?
Læs vedhæftede dokument og genlæs jeres egen SRO til denne time.
SRO rammer for årsprøven.pdf
Forbrydelse og Straf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Sociologi 2 Medier, politik og identitet
Medier og politik og identitet. Fokus på medietyper, medieteori, sociale medier og identitet.
Indhold
Kernestof:
BEMÆRK: TIMEN starter først 12.15 i dag... mvh KL
11. Medier og politik
11.a:Massemedier og samfund
11.b Medieteorier (læs i dette kapitel indtil "diskursanalyse")
Læs i dette afsnit fra "diskursanalyse" og til slut
Medierne som demokratiets vogtere
Læs indtil "sociale medier..." i dette afsnit: Mediernes betydning
Ny dokumentar fra DR: DRTV - De mistænkte
Læs fra "sociale medier..." og til slut i dette afsnit: Mediernes betydning
Tematekster til kapitel 11
Læs følgende kapitler og besvar sp. 1-3 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
11.3 Identitetsdannelse i medierne
11.4 Karakteristika ved identitetsdannelse igennem medierne
11.4.1 Adskillelse af tid og rum og ”nuheder”
11.4.2 Udlejring af sociale relationer og ekspertsystemer gennem medierne
2f SA Medier og Identitet 1 arbejdspørgsmål .docx
Læs følgende kapitler og besvar sp. 4-6 i vedhæftede arbejdspørgsmål.
11.4.3 Øget refleksivitet og aftraditionalisering
11.4.4 Globalisering eller glokalisering?
11.5 Adfærd og triple-socialisation i medierne
11.5.1 Frontstage og backstage i medierne
Til brug i timen: Andrew Tates sexisme flyder fra internettet og ud i skoleklasserne
Til brug i timen (hvis der er tid): Interview med Lasse Jensen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Sociologi 3: Køn og ligestilling
Køn og ligestilling. Fokus for forskellige historiske og kulturelle opfattelser af køn og identitet, samt den politiske kamp om køn.
Indhold
Kernestof:
Læs følgende links hjemme. Brug sp. 1-6 som fokus i læsning hjemme. Disse spørgsmål findes under det indledende afsnit "Køn"
7. Køn
7.1 Biologiske forskelle mellem mænd og kvinder
7.2 Kønsforskelle
7.3 Socialt køn
Læs følgende afsnit nedenfor. Brug sp. 7-15 i som fokusspørgsmål hjemme (se under indledende til kapitel 7)
7.4 Kønsroller
7.5 "Doing gender"
7.5.1 Queer-teori – kritikken af heteronormativiteten
7.5.2 Hegemonisk maskulinitet og andre maskuliniteter
Læs følgende kapitler. Brug sp. 16-18 som fokus i jeres læsning hjemme. (se fokusspørgsmål i indledende kapitel)
7.6 Kønsforskelle og ligestilling i Danmark
7.6.1 Kønsforskelle i erhvervslivet og det politiske system
Læs vedhæftede artikel hjemme.
Debat Artikel Køn Unge Politik .jpeg
2f SA Opgave 9A .docx
Vi arbejder med forskellige øvelsesopgaver i timen. HUSK hovedtelefoner til jeres computer / mobil, da I skal lytte til podcast.
Podcast P1 orientering ligestilling 8 marts arbejdspørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Velfærdstaten
I dette forløb gennemgår vi forskellige velfærdstatsmodeller. Herefter den danske velfærdsstats udfordringer, herunder globaliseringen og konkurrencestaten.
Indhold
Kernestof:
Læs følgende links og besvar sp. 1-5 som fokus hjemme.
12.1 Velfærdsmodeller
12.1.1:Den skandinaviske velfærdsmodel
12.1.2:Den centraleuropæiske velfærdsmodel
12.1.3: Den liberale velfærdsmodel
2f SA Arbejdspørgsmål til kapitel 12 Velfærdstaten.docx
Læs følgende kapitler og besvar sp. 6 og 7 som fokus hjemme.
12.1.4: Kritik af den danske velfærdsmodel
12.1.5: Årsager til den voksende offentlige sektor i Danmark
12.2 Fattigdom og ulighed
12.2.1:Fattigdomsbegreber
12.2.2:Fattigdom i rige industrilande
12.2.3:Uligheden er steget siden 1980"erne
12.2.4:Konsekvenser af for stor ulighed
12.3 Velfærdsstaten under pres
12.3.1:Globaliseringen, EU og velfærdsstaten
12.3.2:Den ændrede aldersfordeling og velfærdsstaten
12.3.3:Konkurrencestaten
12.3.4: Konkurrencestat kontra velfærdsstat
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Økonomi 2: Økonomiske skoler
I dette forløb gennemgår vi de forskellige klassiske økonomiske skoler og de mere moderne retninger.
Indhold
Kernestof:
18. Økonomiske skoler
18.2 Adam Smith og den klassiske økonomiske liberalisme
18.2.1:Arbejdsdeling og specialisering
18.2.2:Statens rolle
18.2.3:Markedsmekanismen og den usynlige hånd
18.2.4: Adam Smith i dag
Som støtte til læsningen, kan I besvare sp. 5-8 i repetitionsspørgsmål til slut i kapitlet.
Repetitionsspørgsmål
18.3 Keynes og den keynesianske skole
18.3.1:Før Keynes – neoklassikerne og den selvregulerende samfundsøkonomi
18.3.2:Keynes og efterspørgslens rolle
18.3.3:Usikkerhed og forventninger
18.3.4: Keynes og den økonomiske politik
18.3.5: Keynes i dag
Vi arbejder med disse links i timen.
Info om EU valget
EU: Temaer
Altinget: EU
2f SA EU intro øvelser .docx
18.4 Monetarismen og den neoliberale skole
18.4.1:Inflation og pengemængde
18.4.2:Naturlig arbejdsløshed
18.4.3:Udbudsøkonomi og markedsmekanisme
18.4.4: Monetarisme og økonomisk politik
2f SA opgave 10A.docx
18.4.5: Monetarisme og økonomisk politik
18.5 Keynesianere kontra monetarister
Post-keynesianere og nykeynesianere
18.6 Finanskrisen – Keynes på gæstevisit
18.6.1: Globaliseringen og neoliberalismen
18.6.2:Keynes – The Comeback Kid
18.6.3:Austerity – Good Bye, Keynes
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
EU revisited: Fokus på EP-valget 9. juni
Repetition af EU systemet og vigtige politiske temaer som optakt til EP-valget i juni.
Indhold
Kernestof:
Tag et kig på denne side hjemme, og se hvilke EU-sager der kunne interessere dig at holde et oplæg om: Altinget: EU
(Video til brug i timen) Lektion 8 - statistisk usikkerhed
Excel beregninger i SA version 1 2024.xlsx
Exel beregninger i SA version 2.xlsx
Knæk koden – skriftlig eksamen i samfundsfag
1stx231-SAM-A_23052023_del1_18720.pdf
1stx231-SAM-A_23052023_del2_18720.pdf
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
International Politik I
Her fokuseres på teorier om international politik og en række cases i international politik.
Indhold
Kernestof:
3f SA EU revisited .docx
Brug arbejdspørgsmål til disse kapitler som fokus i jeres læsning. Se under "tjek på lektien" i slutningen af hvert afsnit.
Kap. 1: Hovedteorier i International Politik (IP)
1.1: Den klassiske realisme
1.2: Neorealismen
Brug arbejdspørgsmål "Tjek på lektien" i slutningen af kapitlet som fokus I jeres læsning hjemme.
1.3: Liberalismen
Arbejdsspørgsmål IP Liberalisme.docx
Der er stormøde i Agoraen i dette modul ( kl. 10.30 -11.00) Vi mødes i klassen (og der føres fravær her) og går SAMMEN ned i agoraen. Vigtigt, at I læser dagens lektie alligevel, da stormødet ikke varer hele modulet.
1.4: Konstruktivismen
Fokusspørgsmål til Konstruktivismen
1.5: Case: Konflikten mellem USA og Kina
1.5.1. Et kort rids af casens historiske forløb
1.5.2. En realistisk analyse
1.5.3. En neorealistisk analyse
1.5.4. En liberalistisk analyse
1.5.5. En konstruktivistisk analyse
1.6: Teoriudviklingen inden for IP
Structural Realism - International Relations (1/7)
International Relations – Liberal Theory (2/7)
Securitisation theory - International Relations (3/7)
International Relations – Feminism and International Relations (4/7)
Læs oplæg til opgave 13A og den tilhørende kronik som lektie. Se under opgaver i lectio.
Kap. 2: Det internationale politiske system under forandring
2.1: IP-systemets udvikling i de seneste århundreder
2.2: De vigtigste aktører i det aktuelle IP-system
Fokusspørgsmål 1 IP kap 2 .docx
LÆS jeres egen opgave grundigt igennem til dette modul.
Læs følgende afsnit i jeres bog. Som fokus i jeres læsning brug "Tjek på lektien" spørgsmål efter hvert kapitel.
2.3: De syv stormagters geografiske magtressourcer
2.4: De syv stormagters økonomiske magtressourcer
2.5: De syv stormagters militære magtressourcer
Som fokus i jeres læsning hjemme besvar "Tjek på Lektien" spørgsmål i kapitlerne.
2.6: Konklusionen med hensyn til de syv stormagters fysiske magtressourcer
3f SA Grupper.docx
2.7: Fremtidens internationale politiske system: Forbliver USA supermagten i et unipolært system?
2.8: USA og Kina som polerne i et bipolært system?
2.9: Et nyt multipolært IP-system?
Link til skema "Fremtidens IP-system" 2.9: Et nyt multipolært IP-system?
Læs kapitlerne nedenfor og brug "Tjek på lektien" spørgsmål som fokus i jeres læsning hjemme - se i slutningen af kapitel 3.1
Kap. 3: USA, Kina, Rusland og Indien: Målsætninger og udenrigspolitik
3.1: USA: Stadig supermagt
Læs kapitlerne nedenfor og brug "Tjek på lektien" spørgsmål som fokus i jeres læsning hjemme.
3.2: Kina: Dragen flyver igen
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Det amerikanske præsidentvalg 2024
Her fokuserer vi på det amerikanske politiske system, vælgeradfærd og identitetspolitik, samt mediernes rolle i amerikansk politik. Aktuelt fokus på de konkrette politiske temaer og kandidaterne ved præsidentvalget i USA november 2024.
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftet kronik af professor Jørn Bredal om de dybere årsager til et splittet USA. Besvar vedhæftede arbejdspørgsmål til kronikken.
Kronik Jørn Bredal Kold borgerkrig hærger USA .docx
Arbejdsspørgsmål Kold Borgerkrig USA Jørn Bredal .docx
Valg i USA 2024 - Følg det amerikanske præsidentvalg her | DR
Vi ser dette afsnit af "Clement i USA" og diskuterer indholdet.
DRTV - Clement I USA - Valget og Verden
2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2.1: USA er en føderation | USA"S UDFORDRINGER
2.2.2: USA er et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati | USA"S UDFORDRINGER
2.2.3: Demokratiopfattelser i amerikansk politik | USA"S UDFORDRINGER
2.3: Hvordan fordeler den politiske magt sig mellem de tre centrale politiske institutioner? | USA"S UDFORDRINGER
2.3.1: Præsidenten er statsoverhoved og regeringsleder | USA"S UDFORDRINGER
2.3.2: Kongressen er lovgivende magt i det amerikanske politiske system | USA"S UDFORDRINGER
2.3.3: Højesteret – den dømmende og magtfulde statsmagt | USA"S UDFORDRINGER
3f SA Arbejdsspørgsmål Højesteret .docx
3f SA Arbejdsspørgsmål Kongressen .docx
HUSK at medbringe jeres klassehæfter til timen.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Økonomi 3: International økonomi
Opsamling på økonomi 1+2 og nyt emne: International økonomi. Fokus på globalisering, global ulighed og fattigdom, teorier om international handel og bistand.
Indhold
Kernestof:
HUSK at medbringe jeres klassehæfter til timen.
Kap. 6: International politisk økonomi og globalisering | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
6.1: Økonomiske ismer i den neoliberale verdensøkonomi | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
6.2: Den neoliberale verdensøkonomi fra ca. 1980 | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
6.3: Globaliseringen | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
6.4: Mønstre i verdenshandelen | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
3f SA spørgsmål international økonomi kap 6.0 til 6.4.docx
Tiden | DR LYD
6.5: Teorier om udenrigshandel | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
6.6: Multinationale selskaber | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Øvelsesopgaver | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
3f SA Grupper 28 nov 24 .docx
Sådan skriver du i samfundsfag | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
3f SA Excel-træning 2024 (2).xlsx
Læs oplægget til opgave15A grundigt igennem til dette modul.
Læs følgende afsnit om notat-genren og se også videoen i kapitler.
Kapitel 9: Skriv et notat | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
Kap. 7: IPØ og den fattige verden | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
7.1: Ulandene: Global ulighed og fattigdom | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Fokusspørgsmål IPØ og det fattige verden kap 7 til 7.1.docx
7.2: Udviklingsteori og afhængighedsteori | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
7.3: Udviklingsstrategier | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Politiken 6. december Verdens største handelsblok er født.docx
7.4: Migration | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
7.5: Udviklingsbistand: Til fordel for hvem? | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Politik 5: Skillelinjer, parti - og vælgeradfærd
Fokus på skillelinjer, teorier om partiadfærd og vælgeradfærd i dansk politik
Indhold
Kernestof:
Brug fokusspørgsmål 1-3 i introduktionen til kapitlet som fokus i jeres læsning hjemme.
Kapitel 3: Politiske skillelinjer | POLITIKBOGEN
3.1 Hvad handler den kønspolitiske skillelinje om? | POLITIKBOGEN
3.2 Hvad er en politisk skillelinje? | POLITIKBOGEN
3.3 Hvordan placerer de politiske partier sig på den fordelingspolitiske skillelinje? | POLITIKBOGEN
3.4 Hvordan placerer de politiske partier sig på den værdipolitiske skillelinje? | POLITIKBOGEN
3.5 Hvordan manifesteres skillelinjerne i det politiske rum? | POLITIKBOGEN
3.6 Kan de politiske skillelinjer afgøre valg? | POLITIKBOGEN
Opsummering politiske skillelinjer | POLITIKBOGEN
Øvelsesopgaver til kapitel 3 | POLITIKBOGEN
Se differentieret lektie i vedhæftede dokumenter.
3f SA Grupper differentieret lektie 20 feb 25 .png
3f SA Det Tyske Valg differentieret lektie.docx
Kapitel 4: Partiadfærd | POLITIKBOGEN
4.1 Hvad er et politisk parti? | POLITIKBOGEN
4.2 Hvilke teorier om partiernes adfærd findes der? | POLITIKBOGEN
4.2.1: Molins model i anvendelse | POLITIKBOGEN
4.2.2: Downs stemmemaksimeringmodel | POLITIKBOGEN
4.2..3: Kaare Strøms teori | POLITIKBOGEN
4.3 Hvilke typer af partier findes der, og har partiernes rolle ændret sig? | POLITIKBOGEN
4.3.1: Klassepartiet | POLITIKBOGEN
4.3.2: Catch all-partiet | POLITIKBOGEN
4.3.3: Markedspartiet | POLITIKBOGEN
4.4 Kan vi revidere Molins model? | POLITIKBOGEN
Kapitel 4 : Opsummering | POLITIKBOGEN
Valgforskere om FT valg 2022: De har nærstuderet valget, og på flere punkter opfører vælgerne sig som aldrig før
Hvor mange medlemmer har de politiske partier?
Kapitel 6: Vælgeradfærd | POLITIKBOGEN
6.1 Hvem er vælgerne, og er der forskellige typer af vælgere? | POLITIKBOGEN
6.1.1: Forskellige vælgertyper | POLITIKBOGEN
6.2 Hvad handler den klassiske sociologiske vælgeradfærdsteori om? | POLITIKBOGEN
(Læses i modulet) Ny undersøgelse af de danske vælgere: De har nærstuderet valget, og på flere punkter opfører vælgerne sig som aldrig før
6.3 Hvad handler den socialpsykologiske teori om vælgeradfærd (Michigan-modellen) om? | POLITIKBOGEN
6.4 Hvad handler den rationelle vælgeradfærdsteori (rational choice) om? | POLITIKBOGEN
6.4.1: Downs og Fiorina – egoistisk nyttemaksimering og retrospektiv bedømmelse (Pocketbook) | POLITIKBOGEN
6.4.2:Issue voting-teori og nærheds- og retningsmodellen | POLITIKBOGEN
6.4.1:Downs og Fiorina – egoistisk nyttemaksimering og retrospektiv bedømmelse (Pocketbook) | POLITIKBOGEN
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
International Politik 2: Dansk udenrigspolitik
Danmark som småstat og dansk udenrigspolitik i en verdensorden under forandring.
Indhold
Kernestof:
8.1: Danmark som småstat | GLOBAL POLITIK
8.3: Mål og muligheder i udenrigspolitikken | GLOBAL POLITIK
8.3.1: Mål | GLOBAL POLITIK
8.3.2: Muligheder | GLOBAL POLITIK
8.4: Udenrigspolitisk aktivisme i Danmark | GLOBAL POLITIK
8.4.1: Danmark bliver en krigsførende nation | GLOBAL POLITIK
8.4.2:Blød og hård aktivisme | GLOBAL POLITIK
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Opsamling og repetition
Opsamling og repetition
Indhold
Kernestof:
8.5: Dansk FN- og ulandspolitik | GLOBAL POLITIK
Vi arbejder med bogen om skriftlig samfundsfag i timen. Hvis du savner en lektie, kan du læse lektien til i morgen, som er lidt lang..
Sådan skriver du i samfundsfag | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
3f SA øvelser skriftlig samfundsfag 30 april 25.docx
DEMO Skriftlig samfundsfag A eksamen .pdf
HELE klassen læser vedhæftede materiale. Vi ser videoen "Ved det grønne bord" og diskuterer præstationen og mulige forbedringer.
Ved Det Grønne Bord Materiale Samfundsfag-A-2020.pdf
Synopsis Beskrivelse SA A STX mundtlig eksaman .png
7. Finanspolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
7.1 Hvad er finanspolitik? | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
7.1.1:Lempelig og stram finanspolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
8. Pengepolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
8.1 Nationalbanken og pengene | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
8.2 Hvad er pengepolitik? | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731231680", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731231680", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731231680" }