Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Bo Heelsberg Svane
Hold
2022 SA/i (
1i SA
,
2i SA
,
3i SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk politik: Politik, demokrati og rettigheder
Titel 2
Dansk politik: Ideologer, partier og vælgere
Titel 3
Sociologi: identitetsdannelse i senmoderniteten
Titel 4
Sociologi: identitetsdannelse i senmoderniteten
Titel 5
Dansk økonomi
Titel 6
Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation
Titel 7
Social ulighed, social arv og social mobilitet
Titel 8
Den Europæiske Union
Titel 9
Den Europæiske Union (fortsat)
Titel 10
International politik
Titel 11
Det amerikanske præsidentvalg
Titel 12
International politik (fortsat)
Titel 13
Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik
Titel 14
Økonomisk globalisering
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk politik: Politik, demokrati og rettigheder
I dette forløb beskæftiger vi os med:
- Folketingsvalg og regeringsdannelse
-Det danske politiske system og beslutningsprocesser
• Easton's definition: ”Politik er den autoritative fordeling af værdier med
gyldighed for et samfund”
• Eastons model af det politiske system
• Lovgivningsprocessen i Folketinget og påvirkningen af processen
via politisk deltagelse
- Forskellige styreformer: Demokrati, semidemokrati og autokrati
- Demokratiopfattelser: Direkte demokrati, repræsentativt demokrati, konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, deliberativt demokrati
- Politiske beslutningsprocesser, lovgivningsprocessen, borgerforslag og entreprenørstaten
- Tilstanden for det danske demokrati
- Grundloven med fokus på magtens tre-deling og frihedsrettigheder, menneskerettigheder og internationale konventioner
- Demokratiets historie og demokratibølger
- Demokratiets og menneskerettighedernes globale tilstand med nedslag i udvalgte lande og fokus på den autokratiske udfordring
Indhold
Kernestof:
Folketingsvalg.pdf
Politik, demokrati og rettigheder 1.docx
Intro til Samfundsfag A
Regeringsdannelse
Politik, demokrati og rettigheder 2.docx
Politik, demokrati og rettigheder 2: Politik og det politiske system
Hvad er politik?
Politikkens felt
Eastons politikdefinition
Det politiske system
Politik, demokrati og rettigheder 3.docx
Politik, demokrati og rettigheder 3: Politisk deltagelse og indflydelse i det politiske system.
4.1.2 Indflydelse i det politiske system
4.2 Deltagelse - muligheder og begrænsninger
4.2.1 Klassiske former for politisk deltagelse
4.2.2 Mediernes rolle i demokratiet
4.2.3 Nye demokratiske deltagelseskanaler
Politik, demokrati og rettigheder 4.docx
Styreformer.pdf
Demokratiformer.pdf
Politik, demokrati og rettigheder 4: Styreformer, det direkte demokrati og det repræsentative demokrati. Læs teksten på de to vedhæftede links + den vedhæftede tekst [indtil overskriften Demokratiet i moderne tid]
5. Demokrati – hvorfor og hvordan?
5.1 Moderne demokrati
Demokratiets historie faktalink.pdf
Politik, demokrati og rettigheder 5.docx
Konkurrence-, deltagelses- & deliberativt demokrati.pdf
Jürgen Habermas – den demokratiske samtales tænker Kristeligt Dagblad.pdf
Politik, demokrati og rettigheder: 5: Demokratiopfattelser: Konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati og deliberativt demokrati.
5.1.1 Demokratiopfattelser
Demokrati – hvad og hvorfor
Politik, demokrati og rettigheder 6.docx
Politik, demokrati og rettigheder 6: Lovgivningsprocessen. Læs teksten her: 4.3.2 Lovgivningsprocessen
Politik, demokrati og rettigheder 7.docx
Vi lægger ud med en kort fælles opsamling på opgaverne fra sidste modul om lovgivningsprocessen.
5.2.3 Hvordan har det danske demokrati det?
Hypoteser om unges deltagelse i - og holdninger til politik.pdf
Makkerskaber 1i 2022.docx
Politik, demokrati og rettigheder 8: Hypoteser om unges politiske deltagelse. Læs de nedenstående links.
Opstil hypoteser
Læs side 4 'Opstil hypoteser' i dette dokument: Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
Læs side 4-11 på dette link: Demokratianalysen 2022 final.pdf
Politik, demokrati og rettigheder 9.docx
Politik, demokrati og rettigheder 9: Unge, sociale medier og demokrati.
Digitale udfordringer for demokratiet
Min Grundlov pdf.pdf
Folder_hvad_er_menneskerettigheder.pdf
Politik, demokrati og rettigheder 10.docx
Politik, demokrati og rettigheder 10: Grundlov og menneskerettigheder.
Menneskerettighederne
Demokratiets introduktion i Danmark
Politik, demokrati og rettigheder 11.docx
Projektgrupper.docx
Politik, demokrati og rettigheder 11: Demokrati og menneskerettigheder i verden.
Demokratiske fremskridt i bølger
Forskellige niveauer af demokrati
Hvorfor demokrati nogle steder, men ikke andre?
Demokratiets fremtid
3.000 betjente i kæmpe tysk politiaktion: Gruppe mistænkes for plan om statskup og gidseltagning i det tyske parlament
Politik, demokrati og rettigheder 11: Fremlæggelse af demokrati- og menneskerettighedsprojekter.
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
Statsministerens nytårstale 2023.docx
En lille ekstraopgave: Nytårs-quiz: Husker du året der gik i dansk politik?
Grupper i modulet 5.1.23.docx
Vi ser og analyserer statsministerens nytårstale. Ingen lektier.
Politik, demokrati og rettigheder 12.docx
Grupper i modulet 11.1.23.docx
Politik, demokrati og rettigheder 12: Demokrati vs. autokrati
Demokratier er langt stærkere, end de ser ud
Hvis I ikke kan åbne linket, kan I alternativt se artiklen her: Demokratier er langt stærkere end de ser ud.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Demokratiopfattelser
23-11-2022
Demokratiets tilstand i Danmark
30-11-2022
Hypoteser om unges politiske deltagelse
09-12-2022
Demokrati og menneskerettigheder i verden
20-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 2
Dansk politik: Ideologer, partier og vælgere
I dette forløb beskæftiger vi os med:
- Klassiske og moderne politiske ideologer
- Partier, partihistorie
De politiske partier: historie, ideologi, mærkesager, profiler …
• Partityper: Elitepartiet –> masse/klassepartiet-> catch-all partiet -
> kartelpartiet -> markeds/medie partiet
-Ideologier & partier
• De politiske partiers ideologiske tilhørsforhold
• Hvad betyder ideologierne for partier og vælgere i dag?
• ”Class-voting” (klasse/ideologi) -> ”Issue-voting” (mærkesager)
- Fordelingspolitik og værdipolitik
- Magtpartier og drømmepartier
- Vælgere og vælgeradfærd:
o Kernevælger -> marginalvælger
o ”Class-voting” (klasse/ideologi) -> ”Issue-voting”
(mærkesager)
o Vælgernes livsstil: se Minervamodellen
o Egotropisk og sociotropisk vælger
- Politiske skillelinjer
• Fordelingspolitik og værdipolitik:
o Placering af partier på en fordelings- og værdipolitisk akse
- Det danske politiske system og beslutningsprocesser
-Partiadfærd:
o Björn Molin´s model over partiers valg af standpunkt.
o Anthony Down´s “medianvælgermodel” (partierne søger
mod midten i dansk politik, hvor de fleste vælgere befinder
sig).
o Kaare Strøm´s teori om partier som: “office-seeking”, “policy-seeking”, “vote-seeking”.
- Forskellige former for politisk deltagelse
- Valg og valgsystemer
- Magt og magtbegreber
Indhold
Kernestof:
I kan finde relevant ekstra info, der kan hjælpe jer med at skrive opgaven her:
Fredagsdebat ved Amalie og Anders
Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
Ideologier, partier og vælgere 1.docx
Nyt emne!
6. Ideologierne før og nu Ideologier er sejlivede Liberalisme Konservatisme Socialisme Socialliberalisme, socialdemokratisme, socialkonservatisme og nyliberalisme
I dette modul holder grupperne oplæg for hinanden i matrixgrupper.
Ideologier, partier og vælgere 2.docx
Grupper i modulet 23.01.23.docx
Ideologier, partier og vælgere 2: Populisme
10. Populisme 10.1 Populismen i dag 10.2 Folket ifølge populismen 10.3 Folket versus eliten 10.4 Populistiske politikkere 10.6 Populisme og demokrati Hvem er folket?Hvilken viden er vigtigst? Den populistiske leder og folkets vilje
Fredagsdebat ved Amalie og Anders.
Ideologier, partier og vælgere 3.docx
Ideologier, partier og vælgere 3: Interesseorganisationer. Læs teksten på de nedenstående links:
7. Partier, sociale bevægelser og interesseorganisationer Vigtige politiske aktører Interesseorganisationer Græsrodsbevægelser
Lineær regression i Excel.pdf
R² og statistisk usikkerhed
Oplæg om interesseorganisationer i matrixgrupper.
5.2 Rettigheder og pligter i demokratiet
Læs "1. Hvad kan der udledes" + "Eksempel på udled understøttet af opstilling af lineær regression" i dokumentet nedenfor:
Grupper til opgaven 'Levestandard og demokrati'.docx
Ideologier, partier og vælgere 4: De politiske partier.
3.3.1 Den liberale familie 3.3.2 Den konservative familie 3.3.3 Den socialistiske familie
Ideologier, partier og vælgere 4.docx
I forbereder jeres oplæg om de politiske partier i modulet.
Oplæg om de politiske partier i klassen
Rækkefølge for partipræsentationer.docx
Ideologier, partier og vælgere 5.docx
Drømmepartier går frem.pdf
Vi fortsætter med partioplæggene
3.3 Folkestyrets politiske partier 3.4 Aktuelle politiske skillelinjer
Vi tager de sidste partioplæg.
Ideologier, partier og vælgere 6.docx
Vi starter med en fælles gennemgang af 'Ideologier, partier og vælgere 5'.
3.4.1 Hvordan opstår nye partier?
De politiske partier (Læs til overskriften "Partiernes standpunkter")
Ideologier, partier og vælgere 7.docx
Ideologier, partier og vælgere 7: Molins model: Læs teksten om Molins model på de nedenstående links:
3.4.2 Partiadfærd (Læs afsnittet: 'Molins model')
De politiske partier (Læs afsnittet: 'Partiernes standpunkter: Ideologi, strategi og personfaktorer')
Ideologier, partier og vælgere 8.docx
Partiadfærd.pdf
Ideologier, partier og vælgere 8: Partiadfærd: Læs teksten på nedenstående links.
5.4 Tema 2: Teorier om partiernes adfærd
3.4.2 Partiadfærd
Ideologier, partier og vælgere 9.docx
Ideologier, partier og vælgere 9: Vælgeradfærd - Issue-voting og issue-ejerskab. Læs teksten på de nedenstående links.
Politiske skel
Issue voting: Stemme ud fra holdninger
Stemme ud fra partiernes kompetence
Ideologier, partier og vælgere 10.docx
Ideologier, partier og vælgere 10: Vælgeradfærd: Vælgertyper. Læs teksten i det vedhæftede dokument nedenfor.
Uddrag fra 'Politisk psykologi'.docx
Ideologer, partier og vælgere 11.docx
Ideologier, partier og vælgere 11: Vælgeradfærd: Partiidentifikation og Michigan-modellen. Læs teksten i det vedhæftede dokument.
Uddrag fra 'Vælgeradfærd og statistik'.docx
Ideologier, partier og vælgere 12.docx
Ideologier, partier og vælgere 12: Vælgerprofiler
Folketingsvalg-2022-Epinions-Lommebog-Final-1.pdf
Præsentationer af vælgerprofiler i klassen. Vi starter med Enhedslistens vælgere og slutter med sofavælgerne.
Vi fortsætter med vælgerprofil-præsentationerne. Når vi er færdige med præsentationerne, får I resten af modulet til at komme i gang med at skrive jeres hypotese-opgave.
Ideologier, partier og vælgere 13.docx
Grupper i modulet 28.03.23.docx
Ideologier, partier og vælgere 13: Status på SVM-regeringen og dansk politik efter 100 dage. Læs teksten på de to nedenstående links:
Glem Blå Bjarne, nu handler det om Mads i Midten
Regeringen har alle de mandater, den har brug for ...
Join conversation in Teams
4.1 Diskurser
Ideologier, partier og vælgere 14.docx
Ideologier, partier og vælgere 14: Magt - med fokus på diskursiv magt. Læs teksten på de nedenstående links:
5.3 Hvad er magt?
5.3.1 Magt som relation
5.3.2 Magt og demokrati
Strukturel magt 2: diskursiv magt (Minus Boks 8.10 og 8.11)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Politiske ideologier
19-01-2023
Delopgave C: Demokratiets tilstand
31-01-2023
Interesseorganisationer
31-01-2023
De politiske partier
10-02-2023
Fællesdel 1a. Levestandard og demokrati
10-02-2023
Molins model - Matrix
08-03-2023
Vælgerprofiler
21-03-2023
3 hypoteser om valgresultatet
29-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 3
Sociologi: identitetsdannelse i senmoderniteten
- Identitet og Identitetsdannelse
- Socialisation, normer og roller
Socialisering/socialisation:
• Primær
• Sekundær
• Tertiær
• Dobbeltsocialisering
• Den udliciterende forælder
- De sociale medier
- Ungdomskultur
- Det førmoderne samfund, det moderne samfund og det senmoderne samfund
- De moderne sociologer: Marx, Durkheim, Weber
- De senmoderne sociologer:
-Anthony Giddens: Radikaliseret modernitet
• Adskillelse af tid og rum
• Udlejring af sociale fuktioner
• Afhængighed af abstrakte systemer
• Øget refleksivitet
-Ulrich Beck
• Risikosamfundet: trusler er i højere grad menneskeskabte end
naturskabte
• Farefællesskab
-Zygmunt Bauman
• ”Et indtil videre liv”
• Individualisering -> det atomiserede individ -> det atomiserede
samfund
(Derudover er David Riesman, Thomas Ziehe, Axel Honneth og Hartmut Rosa inddraget i mindre grad)
- Familie, opdragelse og unge i det senmoderne samfund:
• Teamfamilien
• Den patriarkalske familie
• Svingdørsfamilien
• Det sociale akvarium
Opdragelse i det senmoderne samfund
• Autoritær
• Demokratisk
• Iagttagende laissez faire
• Forsømmelighedens laissez faire
- Projektarbejde om unge i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
Sociologi 1: Hvad er sociologi? Læs teksten på de nedenstående links:
1. Sociologien som videnskab og perspektiv
1.1 Vi er alle sociologer
1.2 Sociologiens afgrænsning
1.1.1 Arv og miljø
Sociologi 1.docx
Sociologi 2.docx
Ghettoficering_af_barndommen_B18.pdf
Sociologi 2: Socialisering. Læs teksten på de nedenstående links:
1.1.2 Socialiseringens former
1.1.3 Normindlæring og anerkendelse
11.5 Adfærd og triple-socialisation i medierne
Sociologi 3.docx
Sociologi 3: Identitetsdannelse.
3.1 Begrebet identitet
3.2 Identitet som personlig udvikling
3.3 Identitet som rolle
3.4 Identitet som selvidentitet
3.5 Anthony Giddens og identitetsbegrebet
Sociologi 4.docx
Sociologi 4: Selvidentitet.
1.2 De mange muligheder
1.2.1 De sociale arenaer
1.2.2 Selvtillid og selvværd
Sociologi 5.docx
Sociologi 5: Unge og sociale medier
Præsentation af ny afleveringsopgave
Sociologi 6.docx
Sociologi 6: Ungdomskultur
9. Ungdom og ungdomskultur
9.1 Ungdom som livsfase
9.2 Ungdomskultur
9.3 Subkultur
Sociologi 6: Ungdomskultur.
Rækkefølge for fremlæggelser om ungdomskultur.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ungdomskultur
10-05-2023
Delopgave C: Unges sociale liv
16-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 4
Sociologi: identitetsdannelse i senmoderniteten
- Identitet og Identitetsdannelse
- Socialisation, normer og roller
Socialisering/socialisation:
• Primær
• Sekundær
• Tertiær
• Dobbeltsocialisering
• Den udliciterende forælder
- De sociale medier
- Ungdomskultur
- Det førmoderne samfund, det moderne samfund og det senmoderne samfund
- De moderne sociologer: Marx, Durkheim, Weber
- De senmoderne sociologer:
-Anthony Giddens: Radikaliseret modernitet
• Adskillelse af tid og rum
• Udlejring af sociale fuktioner
• Afhængighed af abstrakte systemer
• Øget refleksivitet
-Ulrich Beck
• Risikosamfundet: trusler er i højere grad menneskeskabte end
naturskabte
• Farefællesskab
-Zygmunt Bauman
• ”Et indtil videre liv”
• Individualisering -> det atomiserede individ -> det atomiserede
samfund
(Derudover er David Riesman, Thomas Ziehe, Axel Honneth og Hartmut Rosa inddraget i mindre grad)
- Familie, opdragelse og unge i det senmoderne samfund:
• Teamfamilien
• Den patriarkalske familie
• Svingdørsfamilien
• Det sociale akvarium
Opdragelse i det senmoderne samfund
• Autoritær
• Demokratisk
• Iagttagende laissez faire
• Forsømmelighedens laissez faire
- Projektarbejde om unge i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
Sociologi 7.docx
Teenager fælder dom over sin uortodokse opdragelse.pdf
Sociologi 7: Familietyper og opdragelsesformer. Læs teksten på de nedenstående links:
Familie og socialisation
2.5 Forskellige familietyper
Sociologi 8.docx
Sociologi 8: Det førmoderne, det moderne og det senmoderne. Læs teksten på de nedenstående links:
1.4 Fra tradition til modernitet
1.4.1 Faserne før og efter moderniseringen
1.3 Sociologien som barn af det moderne
1.4.1 Strukturparadigmet
1.4.2 Handlingsparadigmet
1.4.4 Det kritiske paradigme
Modulet er aflyst
Sociologi 9.docx
Sociologi 9: Senmodernitetens sociologer. Projektarbejde: Se beskrivelse i det vedhæftede dokument
Sociologi 9: Senmodernitetens sociologer. Matrixgruppefremlæggelser
Senmodernitetens sociologer.docx
Sociologi 10.docx
Sociologi 10: Børns og unges mistrivsel i det senmoderne samfund.
Forberedelse til workshop på Ungdommens Folkemøde.
Undervisnings Materiale P3 Missionen x Parallel university[113].pdf
P3 vil hjælpe med at forebygge mental mistrivsel
Festival | Danmark | Ungdommens Folkemøde
Vigtigt: I skal læse alle dokumenterne som lektie:
UFM Program (2i).pdf
UFM Festivalkort 2023.pdf
UFM Tematelte.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Senmodernitetens sociologer
28-08-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 5
Dansk økonomi
-De samfundsøkonomiske mål – og målkonflikter
-Betalingsbalanceregnskabet
-Det økonomiske kredsløb
-BNP og multiplikator
-Prisdannelsen – efterspørgsel, udbud og priselasticitet
-Markedsøkonomi – blandingsøkonomi – planøkonomi
-Forbrugeradfærd: den fornuftige forbruger? (economic man)
-Konkurrenceformer: fuldkommen konkurrence, monopol …
Markedssvigt: monopol, negative eksternaliteter og free-riders
-Finanspolitik (kontraktiv/ekspansiv), finanspolitiske instrumenter,
multiplikatorer og stabilisatorer
-Pengepolitik (kontraktiv/ekspansiv), nationalbanken,
pengepolitiske instrumenter (renten)
-Regeringens økonomiske politik: finanslov, coronahjælpepakker
arbejdsmarkedsmarkedsreformer, arbejdsudbudsreformer (kontanthjælpsloft, pensionsreform …)
-Danmarks deltagelse i ØMU-samarbejdet – konvergenskriterierne
-Økonomisk teori: Smith, Keynes, monetarismen og den neoliberale
Skole
-Coronakrisens betydning for dansk økonomi
Indhold
Kernestof:
Sociologi 10.docx
Sociologi 10: Børns og unges mistrivsel i det senmoderne samfund.
I får indtil kl. 13:05 til at færdiggøre jeres UFM- præsentationer, herefter fremlægger I for hinanden i matrixgrupper. I får godskrevet jeres tilstedeværelse i modulet, når I har uploadet jeres powerpoint under opgaver -> UFM-præsentation
UFM - Matrixgrupper.docx
I får modulet til at skrive jeres samfundsfagsopgave. Jeg tilbyder råd og vejledning til opgaveskrivningen i modulet.
Danmarks økonomi 1.docx
Økonomi 1: De samfundsøkonomiske mål og målkonflikter. Læs: ØkonomiNu (2023):
2. Danmarks økonomi
2.1 De samfundsøkonomiske mål
Partierne og de økonomiske mål
Danmarks økonomi 1 (fortsat).docx
Økonomi 1 (fortsat): Doughnut-model og Danmarks økonomi – før og nu. Læs teksten på de nedenstående links:
2.2 Raworth"s doughnut-model
2.3 Danmarks økonomi – før og nu
Finanskrisen 2007-2010
2010"erne - årene efter finanskrisen
Coronakrise og krig i Ukraine
Betalingsbalance og udenrigshandel juli 2023.pdf
Danmarks økonomi 2.docx
Økonomi 2: Betalingsbalanceregnskabet. Læs teksten på de nedenstående links:
2.4 Betalingsbalanceregnskabet
Betalingsbalancens løbende poster
Udlandsformue og udlandsgæld
Danmarks økonomi 3.docx
Økonomi 3: Det økonomiske kredsløb. Læs teksten på de nedenstående links:
3. Produktion og indkomst
3.1 Det økonomiske kredsløb
Danmarks økonomi 4.docx
Danmarks økonomi 4: Bruttonationalproduktet (BNP). Læs teksten på de nedenstående links:
3.2 Måling af produktion og indkomst
Bruttonationalproduktet (BNP)
BNP som velstandsmåler
Danmarks økonomi 5.docx
Danmarks økonomi 5: Multiplikatoren. Læs teksten på de nedenstående links:
3.4 Multiplikatorvirkningen
Multiplikatoren
Danmarks økonomi 6.docx
Økonomi 6: Efterspørgsel. Læs teksten og se videoerne på de nedenstående links:
4. Prisdannelsen
4.1 Efterspørgsel
Efterspørgselskurven for svinemørbrad
Generelt om efterspørgselskurver
Danmarks økonomi 7 v.3.docx
Økonomi 7: Udbud og prisdannelse. Læs teksten og se videoerne på de nedenstående links:
4.2 Udbudskurven
4.3 Prisdannelsen
Ligevægtsprisen
Ændring i efterspørgsel og udbud
Afgifter
Danmarks økonomi 8 v.3.docx
Økonomi 8: Konkurrenceformer og prisdannelsesmodellens begrænsninger. Læs teksten på de nedenstående links:
4.4 Prisdannelsen – ideal og virkelighed
Konkurrenceformer
Prisdannelsesmodellens begrænsninger
Staten og markedet – et tæt makkerpar
Danmarks økonomi 9.docx
Økonomi 9: Det økonomiske menneske: Læs de to vedhæftede dokumenter.
Homo Economicus.pdf
Hvil i fred du økonomiske menneske.pdf
Danmarks økonomi 10 v.3.docx
Vi gennemgår Økonomi 9 (uden lykkehjul). Økonomi 10: Finanspolitik. Læs teksten på de vedhæftede links:
7. Finanspolitik
7.1 Hvad er finanspolitik?
Lempelig og stram finanspolitik
Danmarks økonomi 11 v.3.docx
Økonomi 11: Finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer. Læs teksten på de nedenstående links:
7.2 Finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer
Finanspolitiske multiplikatorer
7.3 Keynes og finanspolitikken
Finanspolitikkens gennembrud
7.4 Finanspolitikken i Danmark
Skrivemodul: I sidder i modulet og skriver på jeres samfundsfagsopgave "Dansk økonomi". Jeg kan svare på spørgsmål til opgaven i løbet af modulet.
Danmarks økonomi 12 v.3.docx
Økonomi 12: Pengepolitik. Læs teksten på de nedenstående links:
8. Pengepolitik
8.1 Nationalbanken og pengene
Pengenes funktion
Danmarks Nationalbank
8.2 Hvad er pengepolitik?
Stram og lempelig pengepolitik
8.3 Pengepolitiske instrumenter
Nationalbankens udlånsrente
Danmarks økonomi 13 v.3.docx
Vi starter med at gennemgå Øvelsesopgave 8.3 og 8.7. Økonomi 13: Økonomiske modeller. Læs teksten på de nedenstående links:
19. Økonomiske modeller
19.1 Økonomiske modeller i Danmark
ADAM
DREAM og generelle ligevægtsmodeller
19.2 Kritik af modelberegninger
Sorte svaner
De økonomiske skoler og modellerne
Danmarks økonomi 14 v.3.docx
Eva og jeg præsenterer SRO for jer. Læs side 13-14 om studieretningsopgaven (SRO) i det vedhæftede dokument.
Vejledning til DHO, SRO og SRP skoleåret 23 24.pdf
Grønt lys fra økonomer til forsigtig finanslov.pdf
Opgørelse af væksten (i pct. og mia. kr.) i det offentlige forbrug i 2023 og 2024.pdf
Oplæg - Michael Svarer.pptx
Danmarks økonomi 15 v.3.docx
En kort intro til nationalregnskabsligningen med fokus på symbolerne og hvad de betyder.
Nationalregnskabsligningen som model
Nationalregnskabsligningen som model.docx
Få overblikket over regeringens 2030-plan
Opgave til regnearksmodellen.docx
Regnearksmodellen. Læs teksten på de nedenstående links:
5. Multiplikatoren
Runder
Regnearksmodellen
De samlede effekter
Om modellens præcision
SRO Elevmateriale 2023 SA-MAT.docx
Dengodeopgavepåstx6466.pdf
Biblioteks- og informationssøgningskursus
Danmarks økonomi 16 v.3 (Opgaver).docx
aftale-om-finansloven-for-2024.pdf
Økonomi 16: Økonomiske skoler og økonomisk teori. Læs teksten på de nedenstående links:
18. Økonomiske skoler
18.5 Keynesianisme kontra neoliberalisme - pendulet svinger
Finanskrisen – gensyn med Keynes
Coronakrisen – Keynes endnu engang…
Appendiks 18.1 Post-keynesianere og nykeynesianere
Økonomi 16: Økonomiske skoler og økonomisk teori. Projektarbejde i grupper. Se det vedhæftede dokument:
Danmarks økonomi 16 v3. (Oplæg).docx
Økonomi 16: Økonomiske skoler og økonomisk teori. Fremlæggelser i matrixgrupper. Se det vedhæftede dokument.
Økonomiske skoler og økonomisk teori - Matrixgrupper.docx
Danmarks økonom 17 v.2.docx
Økonomi 17: Arbejdsmarkedet. Læs teksten på de nedenstående links:
6. Arbejdsmarkedet
6.1 Arbejdskraften i Danmark
6.2 Arbejdsløshed
Måling af arbejdsløshed (Minus Boks 6.1)
Arbejdsløsheden i Danmark
(Præsentation af opgaven "Økonomiske hjælpepakker")
Danmarks økonom 17 v.2 (fortsat).docx
Økonomi 17: Arbejdsmarkedet (fortsat): Læs teksten på de nedenstående links:
6.3 Årsager til arbejdsløshed
Hvad er fuld beskæftigelse?
Former for arbejdsløshed
Danmarks økonomi 18.docx
Økonomi 18: Arbejdsmarkedspolitik. Læs teksten på de nedenstående links:
10. Arbejdsmarkedspolitik
10.1 Arbejdsmarkedspolitik
Arbejdsmarkedspolitikkens instrumenter
10.2 Arbejdsmarkedspolitikken i Danmark
Strukturel ledighed
Flexicurity-modellen og andre arbejdsmarkedspolitiske modeller
Der er ikke generel mangel på arbejdskraft.pdf
Danskernes arbejdstid er uændret siden 2009.pdf
Dansk økonomi 18 (fortsat).docx
Dansk økonomi 18: Arbejdsmarkedspolitik (fortsat). Læs teksten på nedenstående links:
10.3 Arbejdsmarkedspolitiske problemstillinger i fremtiden
10.4 Indkomstpolitik (lønpolitik)
Indkomstpolitiske indgreb og den samfundsøkonomiske udvikling
Indkomstpolitiske instrumenter
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
UFM-præsentation
11-09-2023
Maskulinitet
20-09-2023
Dansk økonomi
06-11-2023
Økonomiske skoler og økonomisk teori
06-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 6
Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation
- Massemedier og politisk meningsdannelse
-Medieteori: Kanyleteori,To-trins hypotese, Referencemodel
-Medialiseringen og dens konsekvenser for demokratiet
-Alf Ross og Hal Kochs demokratiidealer og Schudsons kritik af
samtaledemokratiet
-Goffmanns frontstage- og backstage-begreber og Meyrowitz
begreb om middle-region
-Personfaktorens betydning i politik og det politiske superbrand
-Lasswell´s model for politisk kommunikation / afsender – modtager
model
-Spin, spindoktorer og forskellige typer af spin og spinstrategier
-Mediernes udvælgelse af nyheder: den gode historie, de 5 kriterier
for den gode historie (sensation, aktualitet, væsentlighed, konflikt,
identifikation)
-Politiske aktørers relation til massemedierne og deres direkte
kommunikation med borgerne via sociale medier - uden om
massemedierne (selvfremstillende medier <-> modstandsmedier)
-Politiske kommentatorers rolle som fortolkere af politisk stof for
borgerne (fokus på det politiske spil frem for substansen)
Indhold
Kernestof:
Medier 1 v.2.docx
Nyt emne!: Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation 1: Læs SamfNu B:
6. Medier
6.1 Medier og meningsdannelse
6.1.1 Massemedier, sociale medier og nichemedier
Medier 2 v.2.docx
Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation 2: Læs SamfNu B:
6.2 Medier og identitetsdannelse
6.2.1 Paradoks 1: Medierne som identitetsskabende eller identitetsunderstøttende
6.2.2 Paradoks 2: Tilgængelighed eller offline-kultur
6.2.3 Paradoks 3: Globalitet eller glokalitet
6.2.4 Paradoks 4: Pluralisme eller kommercialisering
Den gode nyhed - matrixgrupper.docx
Medier 3. v.2.docx
Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation 3: Læs SamfNu B:
6.3 Medier og digital dannelse
6.3.1 Virtuelle fællesskaber og virtuelle interaktioner
6.3.2 God kommunikation på nettet
6.3.3 Overvågning
Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation 4: Projektarbejde om 'tech-problemer'. Se det vedhæftede dokument.
Medier 4 v.2.docx
Præsentation af projekter om 'tech-problemer' foran klassen. Alle grupper får de første 15 min. af modulet til at koordinere og øve fremlæggelserne.
Medier 5 v.2.docx
Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation 5: Læs:
6.1.3 Medier og meningsdannelse – i et magtperspektiv
Læs afsnit: '2.1 Meningsdannelse' + '2.2 Aktørorienterede teorier' + '2.4 Socialkonstruktivisme og diskursanalyse' (til og med underafsnittet 'Diskursbegreber') i det vedhæftede dokument 'MedierNu 1'.
MedierNu 1.pdf
I får mere tid til at arbejde med 'Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation 5', som vi herefter gennemgår i klassen.
Medier 6 v.2.docx
Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation 6: Læs:
6.1.2 Mediernes betydning i demokratiet
11.6 Medierne som borgerlig offentlighed?
Medier 7 v.2.docx
Fremlæggelse i Matrixgrupper af oplæg om 'Politikere på de sociale medier' + klassegennemgang af 'Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation 6'.
Spindoktorer _ faktalink 2.pdf
Politikere på de sociale medier - matrixgrupper.docx
Titel G Medier, meningsdannelse og politisk kommunikation.pdf
Kulturminister Joy Mogensen om sin musiksmag.pdf
Kulturministeren lyder som en musikalsk bonderøv.pdf
Hurra for Joy.pdf
Røg hele kulturparnasset i Joy Mogensens Abolute Music 2 -spinfælde.pdf
Matrix og bedømmelse.docx
Vi gennemgår arbejdsspørgsmålene til "Medier 7" i fællesskab. Herefter er der en fælles intro til Synopsisskrivning.
SamfSynopsis.pdf
I får de første 15 min. af modulet til at øve jeres synopser. Herefter fremlæggelse + 'kammeratbedømmelse' af jeres synopser i matrixgrupper.
Synopsis matrix og bedømmelse v.2.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Den gode nyhed
10-01-2024
Økonomiske hjælpepakker
15-01-2024
Tech-problemer
31-01-2024
Politikere på de sociale medier
20-02-2024
Synopsis
28-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 7
Social ulighed, social arv og social mobilitet
- Social differentiering og kulturelle mønstre
• Måling af ulighed: Gini-koefficient
• Fordele/ulemper ved ulighed?
• Absolut fattigdom og relativ fattigdom
• Fattigdomsgrænser: FN, EU, OECD – DK?
• Social ulighed og fattigdom i Danmark – er der fattige i Danmark?
• Geografiske forskelle i ulighed (ghetto)
-Ulighed i livsstil (Minerva-modellen)
• De sociale klasser
-Social arv:
• Negativ social og positiv social arv
• Risikofaktorer i barndommen
• Chanceulighed
-Social mobilitet:
• Generationsmobilitet/karrieremobilitet
• Mønsterbrud/mønsterbryder
-Pierre Bourdieu:
• Livsstil: habitus, felt
• Kapital: økonomisk, social, kulturel, symbolsk
-Prekariatet
Indhold
Kernestof:
Social arv 1.docx
Du kan læse om samfundsfaglig metode her: 11. Metoder
Vi starter et nyt forløb: Socioøkonomisk ulighed, social arv og social mobilitet 1. Læs:
7. Danmark – et lighedens samfund?
Klasseteori
Socialgruppeinddeling og social stratifikation
Læs derudover side 6-8 i dette vedhæftede dokument:
Social arv 2.docx
Socioøkonomisk ulighed, social arv og social mobilitet 2.
temapublikation_din-klasse-foelger-dig-gennem-livet_endelig.pdf
Social arv 3 v.2.docx
Socioøkonomisk ulighed, social arv og social mobilitet 3: Miniprojekt om familierne i de sociale klasser.
Social arv 4.docx
Vi starter med fremlæggelse af oplæg om familierne i de sociale klasser i matrixgrupper.
Socioøkonomisk ulighed, social arv og social mobilitet 4.
Den socioøkonomiske ulighed – findes der fattige i Danmark?
Læs derudover dette vedhæftede dokument:
Socioøkonomisk ulighed, social arv og social mobilitet 5.
Læs: Livsstil – når uligheden er et spørgsmål om stil:
Social arv 5.docx
Socioøkonomisk ulighed, social arv og social mobilitet 6.
8. Man bliver, hvad man... – om social mobilitet og social arv
Social arv
Den teoretiske vinkel på social arv
Social arv 6.docx
Social arv 7.docx
Trods SU og gratis uddannelse_ Danmark er ikke bed (e8233410).pdf
Vi starter med at gennemgå "Socioøkonomisk ulighed, social arv og social mobilitet 6".
Socioøkonomisk ulighed, social arv og social mobilitet 7.
Social arv og uddannelse i Danmark
Hvordan kan den sociale arv mht. uddannelse brydes?
Social arv 8.docx
tema_3.pdf
Ekstraopgave: Fokus på udviklingen i formueulighed. Læs teksten i det vedhæftede dokument og lav følgende to små opgaver:
Socioøkonomisk ulighed, social arv og social mobilitet 8.
ae_de-rigeste-kommuner-har-dobbelt-saa-hoj-indkomst-som-de-fattigste_2(2).pdf
ae_oget-forskel-i-indkomsterne-deler-de-danske-byer.pdf
Socioøkonomisk ulighed, social arv og social mobilitet 9.
Social arv 9.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Familierne i de sociale klasser (matrix)
13-03-2024
Unge og uddannelse
22-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 8
Den Europæiske Union
-EU's historie
-EU's institutioner og politiske system
• Europa-Kommisionen
• Det Europæiske Råd
• Europaparlamentet
• EF-Domstolen
• Den Europæiske Centralbank (ECB)
-EU's beslutningsprocesser
-EU's udvidelser
-Danmark og EU
• De 4 danske forbehold
• Partiernes holdning til EU (stærk opbakning, moderat opbakning,
blød EU-skepsis, hård EU-skepsis)
• Borgernes holdning til EU i DK og andre lande. Eurobegejstring <->
euroskepsis
-EU-integrationsteorier
• Føderalisme
• Intergovernmentalisme
• Neofunktionalisme
• Multilevel governance
-Det indre marked
-EU's udfordringer
-EU's flygtninge og immigrationspolitik: Schengen-samarbejdet og Dublinforordningen
-Handelspolitik og udfordringen fra Kina
Indhold
Kernestof:
Den Europæiske Union 1.docx
Den Europæiske Union 1. Læs teksten på de nedenstående links:
Tema 1: EU"s historie
Skyggen fra Anden Verdenskrig (1945-1950)
Fællesskabets etablering: De første spæde skridt (1950"erne)
Den europæiske Union 2.docx
Den Europæiske Union 2. Læs:
Økonomisk fremgang og en tom stol (1960"erne)
Den stille demokratiske revolution (1970"erne)
Det fornyede samarbejde (1980"erne)
Lissabontraktaten_dkjgnov2009[1].pptx
Den Europæiske Union 3.docx
Den Europæiske Union 3. Læs:
Forandringens vind: Den politiske union bliver en realitet (1990"erne)
En stadig tættere union? (2000-)
Se dette link, der er god og overskuelig grafik for hver institution, som I kan bruge i jeres powerpoint:
Den Europæiske Union 4 V.2.docx
Sådan fungerer EU.pdf
I får hele modulet til at forberede et oplæg om EU-institutionerne, som holdes i matrixgrupper i næste modul.
Tema 2: EU"s institutioner og beslutningsproces
EU – Et politisk system
I får indtil kl. 12:55 til at færdiggøre jeres præsentationer, herefter er der fremlæggelser om EU-institutionerne i matrixgrupperne.
EU-institutioner - Matrixgrupper.docx
Den Europæiske Union 5 V.2.docx
Læs teksten på de nedenstående links:
Danmarks medlemskab af EU over tid
Folkeafstemninger (Læs kun til - men ikke med - boksen 'Suverænitetsafgivelse')
Hvordan fastlægges den danske EU-politik?
Ekstra: Hvis alle grupper er færdige med skriveøvelsen og der stadig er god tid tilbage i modulet, kan vi tage en klassediskussion af det nye forsvarsforlig. Læs teksten på dette link: Ligestilling og længere tid i trøjen: Forstå den nye værnepligt
Kopi af 193748_faellesdel_1a (facit).xlsx
Fællesdel 1a 'Facitliste'.docx
Her er en powerpoint om indeks og andele i Excel til genopfriskning: Andele og indekstal i samfundsfagsopgaver.pptx
Skrivemodul/Omlagt skriftlighed
R² og statistisk usikkerhed
Excel i samfundsfag - Lektion 8: Statistisk usikkerhed
Statistisk usikkerhed (Omlagt skriftlighed).png
Kopi af 193748_faellesdel_1a.xlsx
Del 1 (opgaveformuleringer).pdf
Del 2 (bilagsmateriale).pdf
Tjeklist til 'Den næste generation 1b.'.docx
Orientering om skriftlig årsprøve i Samfundsfag A. Læs dette dokument: Den skriftlige prøve i Samfundsfag A.docx
Skrivemodul/omlagt skriftlighed: Fokus på hypoteser. I skriver en hypoteseopgave i små grupper á 2-3 personer. Se dette link:
Læs om hypoteser her:
Den Europæiske Union 6.docx
Den Europæiske Union 6: EU-udvidelser
Læs teksten på dette link: Udfordring 1: En stadig større union?
Læs teksten øverst på dette link: EU-oplysningen: Nye medlemslande + 'Fold-ud'-teksten med titlen: 'Sådan foregår optagelsen'
Se denne video: Dit Demokrati | Hvem må være med i EU?
I arbejder i jeres 'eksamensgrupper' i modulet
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Den Euopæiske Unions institutioner
30-04-2024
Statistisk usikkerhed
08-05-2024
Køn og ligestilling
13-05-2024
Hypoteser
14-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 9
Den Europæiske Union (fortsat)
Se beskrivelse under "Den Europæiske Union".
Indhold
Kernestof:
Selv om der ofte tales om irregulær migration, er det en kendsgerning, at irregulære indrejser kun udgør en lille del af migrationen til EU..pdf
Førstegangsasylansøgninger i 2022 efter oprindelseskontinent.pdf
Andelen af personer, der i 2023 passerede EU's grænser på irregulær vis, efter nationalitet.pdf
Den Europæiske Union 7: Migration og asyl. Læs teksten på dette link: EU´s asylpolitik
Den Europæiske Union 7.docx
Skriftlig årsprøve i samfundsfag.docx
I arbejder videre med "Den Europæiske Union 7", som vi gennemgår i klassen.
Den Europæiske Union 8.docx
Seneste nyt: Planlagt EU-told på kinesisk-producerede elbiler falder - særligt meget for Tesla | Nyheder | DR
Den Europæiske Union 8: Handel
Frihandel og vækst
Hvem bestemmer hvad?
Hvad er en handelsaftale?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
International politik
-Aktører i international politik:
•Internationale organisationer
•Stater
•NGO’er
•Transnationale selskaber
•Oprørs- og terrorbevægelser
-Polaritet:
•Unipolaritet (én supermagt)
•Bipolaritet (to supermagter)
•Multipolaritet (mange supermagter)
•Nonpolaritet (ingen supermagter)
-Magt:
•Supermagt (USA), regional stormagt (Kina & Rusland), mellemmagt (Tyskland), småstat (Danmark)
•Hård magt (militær, økonomi, teknologi)
•Blød magt (kultur, værdier, normer)
•Institutionel magt (medlemskab af internationale organisationer)
-Interdependens (gensidig økonomisk afhængighed mellem stater)
-De 4 international politik teorier:
-De 2 vigtige (gode at stille op overfor hinanden i en diskussion)
• Realisme & neo-realisme
• Liberalisme/Idealisme
-De 2 mindre vigtige:
•Den Engelske Skole
•International Politisk Økonomi (IPØ)
-USA’s rolle i verden:
•Analyse ud fra Strukturel realisme, Neoklassisk realisme og Liberalisme
•Missiondoktrinen <-> Eksempeldoktrinen
•USA som den eneste supermagt i fremtiden?
-De 5 sikkerhedsdimensioner
•Militær sikkerhed
•Politisk sikkerhed
•Økonomisk sikkerhed
•Samfundssikkerhed
•Miljøsikkerhed
Indhold
Kernestof:
International politik 1.docx
Nyt emne: International politik 1: Hvad er international politik (IP)? Læs teksterne + tekstboksene på de nedenstående links:
Kapitel 1: Hvad handler international politik om?
1.1: Hvad er international politik, og hvad er udenrigspolitik?
1.2: Hvorfor skal vi studere international politik?
1.3: Hvilke aktører er der i international politik?
International politik 2.docx
International politik 2: Magt i international politik
1.4: Hvorfor er det nødvendigt med teorier om international politik?
1.5: Hvad er magt i international politik?
1.6: Hvordan studerer vi international politik i en verden under forandring?
International politik 3.docx
International politik 3: Klassisk realisme
Kapitel 2: Hvad kendetegner realismen?
2.1: Hvordan anskuer realister verden?
2.2: Hvad er realismens tre grundlæggende principper?
2.3: Hvad kendetegner klassisk realisme?
1.1: Den klassiske realisme
International politik 4.docx
International politik 4: Neorealisme
2.4: Hvad kendetegner neorealismen?
2.5: Hvordan bestemmer polariteten dynamikken i det internationale system?
1.2: Neorealismen
International politik 5.docx
International politik 5: Liberalisme: Interdependens
1.3: Liberalismen
Kapitel 3: Hvad kendetegner liberalismen?
3.1: Hvordan anskuer liberalister verden?
3.2: Hvad er sammenhængen mellem interdependens og samarbejde?
International politik 6.docx
Liberalisme: Demokrati og internationale institutioner.
3.3: Hvorfor går demokratier ikke i krig med hinanden?
3.4: Hvordan fremmer internationale institutioner samarbejde?
3.5: Hvad er den liberalistiske vej til samarbejde og fred?
3.6: Diskussion: Er demokrati en garanti for fred?
International politik 7.docx
Forberedt på kriser.pdf
International politik 7: Konstruktivisme.
1.4: Konstruktivismen
Kapitel 4: Hvad kendetegner konstruktivismen?
4.1: Hvordan anskuer konstruktivister verden?
4.4: Hvad skal der til for, at et emne bliver et sikkerhedspolitisk spørgsmål? Københavnerskolens teori om sikkerhedsliggørelse
4.5: Diskussion: Er det stadig tabu at anvende atomvåben?
International politik 8.docx
International politik 8: En ny verdensorden? Realisme og Neo-realisme
Kapitel 8: Hvad kommer efter den amerikanske verdensorden?
8.1: Hvad karakteriserer den amerikanske verdensorden?
8.2: Hvorfor mener realister, at den liberale verdensorden er i forfald?
1.5.2. En realistisk analyse
1.5.3. En neorealistisk analyse
International politik 9.docx
International politik 9: En ny verdensorden? Liberalisme og Konstruktivisme
8.3: Hvad er liberalismens syn på fremtidens verdensorden?
Optimistiske liberalister
1.5.4. En liberalistisk analyse
8.4: Hvilke udfordringer ser konstruktivister for den amerikanske verdensorden?
1.5.5. En konstruktivistisk analyse (Minus Tekstboks 1.2)
8.5: Diskussion: Hvad skal der til for at redde den liberale verdensorden?
International politik 10.docx
Vi gennemgår International politik 9 med "lykkehjul".
Ingen lektier. I læser teksterne i modulet. Se det vedhæftede dokument.
International politik 11.docx
International politik 11: Konflikt, krig og sikkerhed: Konflikt, sikkerhed og trusler.
Kapitel 9: Hvad kendetegner nye konflikter i international politik?
9.1: Hvordan kan vi kategorisere forskellige typer af konflikter?
4.1: Sikkerhed og trusler
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fokus på lineær regression
23-09-2024
Delopgave C: Har Kina ramt muren?
21-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 11
Det amerikanske præsidentvalg
Hvad der kendetegner det politiske klima i USA
Hvad der er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA
USA som en føderation
USA som et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati
Demokratiopfattelser i amerikansk politik
De politiske partier og valgsystemet
Hvordan man vælges til præsident og til Kongressen
Partierne i amerikansk politik
De politiske partiers organisation og funktion
Demokraterne og Republikanerne – de to store partier i amerikansk politik
De to politiske partiers holdninger og værdier
Valgmetoderne flertalsvalg i enkeltmandskredse
Fra nominering til det Hvide hus
Sikre stater og svingstater
Trump satser på de unge mænd i dybt kønsopdelt amerikansk valg
Hvilke vælgertyper kan vi identificere i amerikansk politik, og hvad har betydning for vælgerne?
Hvem stemmer demokratisk og republikansk? Partiadfærd og vælgeradfærd
]Det amerikanske præsidentvalg 4: Online foredrag med Derek Beach om USA´s præsidentvalg 2024
Polarisering og et demokrati i krise? Hvorfor er der så voldsom en polarisering i amerikansk politik? Negative partisanship and negative campaigning
Medierne og politisk kommunikation i USA
Det mener Harris og Trump om valgets store emner
Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de?
Analyse af valgresultatet: Hvorfor endte valget, som det gjorde? Hvad betyder valgresultatet for USA? Analyse af valgresultatet: Hvad betyder valgresultatet for Europa - herunder Danmark?
Indhold
Kernestof:
Det amerikanske præsidentvalg 1.docx
Det amerikanske præsidentvalg 1: Det amerikanske politiske system.
2.1: Hvad kendetegner det politiske klima i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA? | USA"S UDFORDRINGER
2.2.1: USA er en føderation | USA"S UDFORDRINGER
2.2.2: USA er et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati | USA"S UDFORDRINGER
2.2.3: Demokratiopfattelser i amerikansk politik | USA"S UDFORDRINGER
Det amerikanske præsidentvalg 2.docx
Det amerikanske præsidentvalg 2: De politiske partier og valgsystemet
2.5: Hvordan vælges man til præsident og til Kongressen? | USA"S UDFORDRINGER
2.5.1: Partierne i amerikansk politik | USA"S UDFORDRINGER
De politiske partiers organisation og funktion | USA"S UDFORDRINGER
Demokraterne og Republikanerne – de to store partier i amerikansk politik | USA"S UDFORDRINGER
De to politiske partiers holdninger og værdier | USA"S UDFORDRINGER
2.5.2: Valgmetoderne flertalsvalg i enkeltmandskredse (first past the post) og valgmandskollegiet | USA"S UDFORDRINGER
Fra nominering til det Hvide hus – præsidentvalget | USA"S UDFORDRINGER
Sikre stater og svingstater – nogle er røde, andre blå, meget få er noget andet | USA"S UDFORDRINGER
2.5.4: Organisation og penge – uden begge dele kan man ikke vinde politiske valg i USA | USA"S UDFORDRINGER
Korrespondent: Trump satser på de unge mænd i dybt kønsopdelt amerikansk valg
DR har mødt nogle af de unge mænd, der støtter Trump: 'Han forstår os'
Det amerikanske præsidentvalg 3.docx
Det amerikanske præsidentvalg 3: Partiadfærd og vælgeradfærd.
2.7: Hvilke vælgertyper kan vi identificere i amerikansk politik, og hvad har betydning for vælgerne? | USA"S UDFORDRINGER
2.7.1: Hvem stemmer demokratisk og republikansk? | USA"S UDFORDRINGER
2.7.2: Partiadfærd | USA"S UDFORDRINGER
2.7.3: Vælgeradfærd | USA"S UDFORDRINGER
Orange Man Bad [Lyt til denne spændende 10 min. valganalyse fra: 01:10:00 til 01:20:20. Skriv stikord mens du lytter]
Det amerikanske præsidentvalg 4: Online foredrag med Derek Beach om USA´s præsidentvalg 2024
Opgave_USAs præsidentvalg 2024 - Harris vs Trump v02.docx
Det amerikanske præsidentvalg 5.docx
Partimatch
Det amerikanske præsidentvalg 5: Polarisering og et demokrati i krise?
2.6: Hvorfor er der så voldsom en polarisering i amerikansk politik? | USA"S UDFORDRINGER
2.6.1: Hvad handler politisk polarisering om? | USA"S UDFORDRINGER
2.6.2: Hvorfor synes polariseringen blot at forstærkes i amerikansk politik? | USA"S UDFORDRINGER
Negative partisanship and negative campaigning | USA"S UDFORDRINGER
Topartisystemet – ingen af de to partier har interesse i, at tingene ændrer sig | USA"S UDFORDRINGER
2.6.3: Medierne og politisk kommunikation i USA | USA"S UDFORDRINGER
2.8: Et demokrati i frit fald eller en afspejling af demokratiets grundvilkår? | USA"S UDFORDRINGER
Den amerikanske drøm har det svært i 2024[min. 02:07:20-02:16:40] [Skriv stikord til "polarisering" mens du lytter].
Det mener Harris og Trump om valgets store emner
Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de? | DR
The Candidates Policy.pdf
Key Policy Positions
Det amerikanske præsidentvalg 6.docx
Det amerikanske præsidentvalg 6: Præsidentkandidaternes politik 1 (projektarbejde).
Primærvalgkampens hovedpersoner | USA"S UDFORDRINGER
Trump og Harris; hvem er kandidaterne?
Trumpification.pdf
Det amerikanske præsidentvalg 7: Præsidentkandidaternes politik 2 (præsentationer).
Vi tager de resterende fremlæggelser om præsidentkandidaternes politik.
Det amerikanske præsidentvalg 8.docx
BBC: US Presidential Election Results
Det amerikanske præsidentvalg 8: Analyse af valgresultatet: Hvorfor endte valget, som det gjorde?
Find og læs de to nedenstående artikler på Infomedia (via NAG´s hjemmeside):
Det amerikanske præsidentvalg 9.docx
Det amerikanske præsidentvalg 9: Analyse af valgresultatet: Hvad betyder valgresultatet for USA?
Sådan vil Trump forandre USA på sin første dag som præsident
Find og læs den nedenstående artikel på Infomedia (via NAG´s hjemmeside):
"Med Trump rykker ideologiske konflikter ind i Det Hvide Hus" (Information 7.11.24).
Det amerikanske præsidentvalg 10.docx
Det amerikanske præsidentvalg 10: Analyse af valgresultatet: Hvad betyder valgresultatet for Europa - herunder Danmark?
Lyt til denne radioudsendelse: Kontante trusler
Find og læs denne artikel på Infomedia: "Okay, det blev Trump. Nu må vi tænke på os selv" (Jyllands-Posten 15.11.24).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
”USA’s præsidentvalg 2024: Harris vs. Trump”.
30-10-2024
Præsidentkandidaternes politik
08-11-2024
Fokus på hypoteser
14-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 12
International politik (fortsat)
-Aktører i international politik:
•Internationale organisationer
•Stater
•NGO’er
•Transnationale selskaber
•Oprørs- og terrorbevægelser
-Polaritet:
•Unipolaritet (én supermagt)
•Bipolaritet (to supermagter)
•Multipolaritet (mange supermagter)
•Nonpolaritet (ingen supermagter)
-Magt:
•Supermagt (USA), regional stormagt (Kina & Rusland), mellemmagt (Tyskland), småstat (Danmark)
•Hård magt (militær, økonomi, teknologi)
•Blød magt (kultur, værdier, normer)
•Institutionel magt (medlemskab af internationale organisationer)
-Interdependens (gensidig økonomisk afhængighed mellem stater)
-De 4 international politik teorier:
-De 2 vigtige (gode at stille op overfor hinanden i en diskussion)
• Realisme & neo-realisme
• Liberalisme/Idealisme
-De 2 mindre vigtige:
•Den Engelske Skole
•International Politisk Økonomi (IPØ)
-USA’s rolle i verden:
•Analyse ud fra Strukturel realisme, Neoklassisk realisme og Liberalisme
•Missiondoktrinen <-> Eksempeldoktrinen
•USA som den eneste supermagt i fremtiden?
-De 5 sikkerhedsdimensioner
•Militær sikkerhed
•Politisk sikkerhed
•Økonomisk sikkerhed
•Samfundssikkerhed
•Miljøsikkerhed
Indhold
Kernestof:
International politik 12.docx
International politik 12: Konflikt, krig og sikkerhed: Arktis
9.2: Hvorfor er der konflikt om Arktis? | IP-BOGEN
USA klar med ny strategi for Arktis: Danmark og Nato-allierede får en vigtig rolle
USA kræver mere oprustning i Grønland og Arktis
International politik 13: Konflikt, krig og sikkerhed: Verdens konflikter.
Vi starter på et projektarbejde om verdens konflikter. Ingen lektier.
International politik 13.docx
Fremlæggelse af projekter om verdens konflikter foran klassen.
Krigen i Ukraine - Nyheder om krigen i Ukraine | DR
International politik 14: Konflikt, krig og sikkerhed: Ukraine
9.3: Hvorfor er der konflikt i Ukraine? | IP-BOGEN
9.5: Diskussion: Er den interstatslige krig vendt tilbage? | IP-BOGEN
International politik 14.docx
International politik 15.docx
Magtskifte i Syrien: Assads regime er faldet | DR
Vi starter med at gennemgå International politik 14.
9.4: Hvorfor er der konflikt i Syrien? | IP-BOGEN
International politik 16 v.2.docx
Afsnit
International politik 16: Konflikt, krig og sikkerhed: Taiwan og det sydkinesiske hav
8.2: Hvorfor mener realister, at den liberale verdensorden er i forfald? | IP-BOGEN [Læs Tekstboks 8.2 og Tekstboks 8.3]
International politik 17.docx
International politik 17: Konflikt, krig og sikkerhed: CRINK
Find og læs følgende artikel på Infomedia: "Verdens korrupte diktatorer er gået sammen for at underminere Vesten og vores verdensorden". Marcus Rubin. Politikken. 04.01.2025.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Verdens konflikter
02-12-2024
Delopgave A2: Det amerikanske præsidentvalg 2024
05-12-2024
Delopgave A: Vesten og krigen i Ukraine
20-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik
Hvad er udenrigspolitik?
Hvad er de udenrigspolitiske mål og midler?
Hvordan fører stater udenrigspolitik?
Hvordan kan vi forklare staters udenrigspolitik? Hvad kendetegner staters udenrigspolitiske adfærd?
I hvilket omfang giver det overhovedet mening at fokusere på staters udenrigspolitik?
Dansk udenrigspolitik: udfordringer, rammer, mål og midler: Hvilke internationale udfordringer og trusler står Danmark over for?
Dansk udenrigspolitik - historisk set: Hvad har – historisk set – kendetegnet dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik?
Danmarks udenrigspolitiske aktivisme: Hvorfor blev dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik aktivistisk?
Danmarks sikkerhedspolitik: fra lav profilering til ivrig krigsnation
Danmarks sikkerhedspolitik: Forsvarets Efterretningstjeneste (FE): Udsyn: Sikkerhedstrusler mod Danmark
Amerikansk udenrigs- og sikkerhedspolitik: udenrigspolitiske doktriner og skiftende præsidenters udenrigspolitiske linjer
Ny amerikansk udenrigs- og sikkerhedspolitik under Trump
Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik set i lyset af den nye amerikanske udenrigs- og sikkerhedspolitik under Trump
Indhold
Kernestof:
Udenrigspolitik 1.docx
Vi starter med at gennemgå "International politik 17".
Nyt emne: Dansk udenrigspolitik 1: Hvad er udenrigspolitik? Hvad er de udenrigspolitiske mål og midler?
Kapitel 5: Hvordan fører stater udenrigspolitik? | IP-BOGEN
5.1: Hvad er udenrigspolitik? | IP-BOGEN
5.2: Hvad er de udenrigspolitiske mål? | IP-BOGEN
5.3: Hvilke udenrigspolitiske midler kan staterne bruge? | IP-BOGEN
Udenrigspolitik 2.docx
Dansk udenrigspolitik 2: Hvordan kan vi forklare staters udenrigspolitik?
5.4: Hvordan kan vi forklare staters udenrigspolitik? | IP-BOGEN
5.5: Hvad kendetegner staters udenrigspolitiske adfærd? | IP-BOGEN
5.6: Diskussion: I hvilket omfang giver det overhovedet mening at fokusere på staters udenrigspolitik? | IP-BOGEN
Opsummering | IP-BOGEN
Udenrigspolitik 3.docx
Dansk udenrigspolitik 3: Dansk udenrigspolitik: udfordringer, rammer, mål og midler.
10.1: Hvilke internationale udfordringer og trusler står Danmark over for? | IP-BOGEN
Kap. 9: Danmark - krigsnation i EU"s periferi? | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
9.1: Dansk udenrigspolitik: rammer, mål og midler | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Udenrigspolitik 4.docx
Dansk udenrigspolitik 4: Dansk udenrigspolitik - historisk set
10.2: Hvad har – historisk set – kendetegnet dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik? | IP-BOGEN
Danmarks udenrigspolitiske aktivisme | IP-BOGEN
10.3: Hvorfor blev dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik aktivistisk? | IP-BOGEN
9.2: Danmarks sikkerhedspolitik: fra lav profilering til ivrig krigsnation | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
9.3: Danmarks krige siden 1990 | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Udenrigspolitik 5.docx
-fe-udsyn2024-.pdf
Dansk udenrigspolitik 5: Udsyn: Sikkerhedstrusler mod Danmark
Præsentation af opgave: Ny amerikansk udenrigspolitik
Udenrigspolitik 6.docx
Dansk udenrigspolitik 6: Ny amerikansk udenrigs- og sikkerhedspolitik
3.1: USA: Stadig supermagt | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Efter 31 dage ved magten er Donald Trump ved at forskubbe hele verdensordenen
Udenrigspolitik 7.docx
Dansk Udenrigspolitik 7: Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik set i lyset af den nye amerikanske udenrigs- og sikkerhedspolitik
10.4: Diskussion: Hvilken udenrigs- og sikkerhedspolitik skal Danmark føre i en brydningstid? | IP-BOGEN
9.5: Hvad nu, Danmark? | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
ANALYSE Derfor bider regeringstoppen ydmygelserne i sig
I arbejder videre med "Udenrigspolitik 7", som vi gennemgår i klassen. Vi afrunder forløbet om dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik
Verden ifølge Gram | Med Trump tilbage - hvad så nu Europa? | DR LYD
Kapitel 2: Hvad kan der udledes: Opgave med tabel | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
Skrivemodul: Fokus på lineær regression og statistisk usikkerhed
Lineær regression:
Kapitel 3: Hvad kan der udledes: Opgave med lineær regression | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
Kapitel 5: Lineær regression | SÅDAN LAVER DU BEREGNINGER I SAMFUNDSFAG
Excel i samfundsfag - Lektion 7: Lineær regression
Kapitel 4: Hvad kan der udledes: Opgave med statistisk usikkerhed | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
Kapitel 6: Statistisk usikkerhed | SÅDAN LAVER DU BEREGNINGER I SAMFUNDSFAG
Excel i samfundsfag - Lektion 8: Statistisk usikkerhed
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Terminsprøve
22-01-2025
Delopgave A: FN og den nye verdensorden
17-02-2025
Udsyn - Sikkerhedstrusler mod Danmark
27-02-2025
Omlagt skriftlighed
18-03-2025
Delopgave A: Ny amerikansk udenrigspolitik
18-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 14
Økonomisk globalisering
Danmarks og EU´s konkurrenceevne
Betalingsbalance, udenrigshandel og konkurrenceevnepolitik
Draghirapporten: EU"s konkurrenceevne skal styrkes
Den globaliserede økonomi
Globaliseringen og forskellige syn på den
Verdenshandel og handelskrig
Mønstre i verdenshandelen
Teorier om udenrigshandel
Neomerkantilisme, protektionisme og toldkrig
Protektionisme i den globale økonomi
Trump´s handelskrig og toldkrig
Globaliseringen i krise
"Amerikansk kommentator peger pilen tilbage på Kina: De har skabt en "perversion" af globaliseringen"
Indhold
Kernestof:
Økonomisk globalisering 1 v.2.docx
Økonomisk globalisering 1: Danmarks og EU´s konkurrenceevne
Kapitel 14: Betalingsbalancen, udenrigshandel og konkurrenceevnepolitik | ØKONOMIENS KERNESTOF
14.5: Konkurrenceevnen: En opsamling | ØKONOMIENS KERNESTOF
Draghirapporten: EU"s konkurrenceevne skal styrkes
Økonomisk globalisering 2.docx
Økonomisk globalisering 2: Økonomisk globalisering
Kapitel 15: Den globaliserede økonomi | ØKONOMIENS KERNESTOF
15.1: Globaliseringen og forskellige syn på den | ØKONOMIENS KERNESTOF
Økonomisk globalisering 3.docx
Økonomisk globalisering 3: Verdenshandel og handelskrig
15.2: Mønstre i verdenshandelen | ØKONOMIENS KERNESTOF
15.3: Teorier om udenrigshandel | ØKONOMIENS KERNESTOF
Økonomisk globalisering 4.docx
Økonomisk globalisering 4: Neomerkantilisme, protektionisme og toldkrig
15.4: Protektionisme i den globale økonomi | ØKONOMIENS KERNESTOF
Donald Trump blinkede først, og nu ved alle, at han ikke kan vinde en handelskrig
Lyt til nedenstående podcast, hvor en økonom giver en grundig forklaring på Trumps toldkrig
Udsyn | Den revolutionære Trump | DR LYD
Økonomisk globalisering 5.docx
Økonomisk globalisering 5: Globaliseringen i krise
15.6: Er globaliseringen på retur? | ØKONOMIENS KERNESTOF
Femte megatrend: Globalisering under pres | GLOBAL POLITIK
[Artiklen: "Amerikansk kommentator peger pilen tilbage på Kina: De har skabt en "perversion" af globaliseringen"]
Orientering om mundtlig eksamen i Samfundsfag A.pdf
Synopsistræning.
7.6: Hvordan ser den gode synopsis ud til den mundtlige eksamen i samfundsfag? | METODEBOGEN
Synopsispræsentationer i matrixgrupper
Matrix og bedømmelse 3i 9.5.2025.docx
Aktivering e-nøgle.png
Aktivér kun én gang per elev!
Her er en skabelon til en synopsis: SamfSynopsis.pdf
Eksempel på synopsis: 72485697486_Milian Pihl Ahrbom_Synopsis SAMF.docx
Eksempel på synopsis: 72459745343_Kathrine Eskildsen Larsen_Synopsis - tema sociologi.pdf
I skriver en synopsis i grupper á 3 personer på baggrund af det vedhæftede eksamenssæt: "Eksamenssæt 2 til synopsistræning". Jeg giver gode råd i skriveprocessen.
Eksamensstæt 2 til synopsistræning.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delopgave A2: Handelskrig
06-05-2025
Synopsis
08-05-2025
Synopsistræning
13-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731234670", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731234670", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731234670" }