Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/hu - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Anders Kildegaard Dünweber, Mads Stenbæk
Hold
2022 SA/hu (
1hu SA
,
2hu SA
,
2hu SA/orlov
,
3hu SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
02. Politik
Titel 2
03. Sociologi I
Titel 3
04. Demokrati og menneskerettigheder
Titel 4
05. Sociologi II
Titel 5
06. Sociologi III
Titel 6
07. Forberedelse til studietur
Titel 7
08. EU
Titel 8
09. Økonomi
Titel 9
10. Skriftlighed i samfundsfag
Titel 10
11. Genskrivning af skriftlig årsprøve
Titel 11
12. IP 1: den nye verdensorden
Titel 12
13. Det amerikanske præsidentsvalg 24
Titel 13
14. IP 2
Titel 14
15. Politik 2
Titel 15
16. Repetition og genrekendskab i skriftlighed
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
02. Politik
Titel: Aktuelle politiske tendenser i dansk, amerikansk og britisk politik.
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb handler om dansk, amerikansk og britisk politik. Eleverne vil blive introduceret i teori om politik og til aktuelle empiriske politiske tendenser. Med udgangspunkt i den danske folketingsvalg i 2022, det amerikanske midtvejsvalg i 2022 samt den manglende tillid til det britiske politiske system vil eleverne få en grundig indføring i aktuelle politiske tendenser. Eleverne vil få en teoretisk gennemgang af forskellige former for parlamentarisme og ideologiske grundforståelser. Modeller og teori for politiske skel samt partiadfærd og vælgeradfærd bliver også gennemgået. Forskellige former for magt bliver endvidere gennemgået i forbindelse med politisk analyse. Forløbet giver eleverne en grundig forståelse for politiske tendenser ved teoretisk analyse af empiriske emner.
Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)
Kernestof (fra UVM):
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
Indhold
Kernestof:
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Slotsholmen | Daddy Vanopslagh hersker på TikTok | DR LYD
Valgresultater 2022 - Mandatfordeling & Personlige stemmer | DR
03.11.22.docx
PolitikNU - Parlamentarisme kontra præsidentialisme
PolitikNU - Regeringsdannelse
Valgresultater 2022 - Mandatfordeling og Personlige stemmer | DR
Skriftlig aflevering - Politik - Hypoteser - Folketingsvalg 2022.docx
11.11.22.docx
PolitikNU - Liberalisme
PolitikNU - Konservatisme
PolitikNU - Socialisme
PolitikNU - Socialliberalisme, socialdemokratisme, socialkonservatisme og nyliberalisme
Enighederne mellem Socialdemokratiet og Venstre Pibler frem, Jyllands-Posten, 8. november 2022
Prisen på grisen er stadig for høj til, at Venstre tør indgå en hurtig magthandel, Information, 12. november 2022
15.11.22.docx
PolitikNU - De politiske partier
Politologi - Medlemskab af politiske partier i Danmark 1960-2020.xlsx
18.11.22.docx
PolitikNU - Politiske skel
22.11.22 - Opgavebeskrivelse.docx
Der er ingen bånd, der binder os, Weekendavisen, 28. oktober 2022, Artikel Id: e92d88c2
Vælgeradfærd i Danmark ved folketingsvalg 2022 (opgavebesvarelse).docx
25.11.22 - Opgavebeskrivelse.docx
PolitikNU - Relationel magt 1: direkte magt
PolitikNU - Relationel magt 2: indirekte magt
PolitikNU - Strukturel magt 1: institutionel magt
25.11.22 - Opgavebeskrivelse med besvarelse.docx
2022 Midterms | CNN Politics
Presidential election process - USA Gov
01.12.22.docx
8 questions the 2022 midterms answered - VOX
02.12.22.docx
Americast - Trump v DeSantis - BBC Sounds
06.12.22.docx
Politik - Vælgeradfærd ved amerikansk midtvejsvalg 2022.docx
Fælles Google dokument om vælgeradfærd i USA
Politik - Vælgeradfærd ved amerikansk midtvejsvalg 2022 - Pew.docx
Undersøgelsesopgave om dansk politik
Gini coefficient UK 2021 | Statista
How deep in crisis is Britain? This Tory heartland knows the answer | Anywhere but Westminster - Guardian
How Parliament Works - UK Parliament
The election process in the United Kingdom - Britannica
Hasta La Vista, Baby: The Rise and Fall of Boris Johnson - BBC News
15.12.22 - Opgavebeskrivelse.docx
Why did Liz Truss's time as UK prime minister end? - BBC News
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
03. Sociologi I
Titel: Unges identitetsdannelse
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet handler om senmoderne identitetsdannelse blandt unge i Danmark. Baseret på kvantitative og kvalitative data for unges mentale helbred illustreres aktuelle tendenser blandt unges egne opfattelser af livsførelse. Sociologisk teori om identitet og køn præsenteres for eleverne, og samfundstyperne med særlig fokus på senmodernitet bliver gennemgået i undervisningen. Strukturationsteorien med forholdet mellem strukturer og aktører bliver også en central teoretisk pointe, der anvendes i undervisningen.
Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)
Kernestof (fra UVM):
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
06.01.23.docx
DRTV - Deadline
12.01.23.docx
3.5 Anthony Giddens og identitetsbegrebet
3.6 Identitet som habitus og diskurs
3.7 Poststrukturalistisk identitetsteori
3.1 Begrebet identitet - SociologiNU
3.3 Identitet som rolle - SociologiNU
3.4 Identitet som selvidentitet - SociologiNU
3.9 Intersektionalitet
7.4 Kønsroller - SociologiNU
7.5 "Doing gender" - SociologiNU
7.5.1 Queer-teori – kritikken af heteronormativiteten - SociologiNU
7.5.2 Hegemonisk maskulinitet og andre maskuliniteter - SociologiNU
Mænd og kriser - Svend Aage Madsen - ANTV
DRTV - MASKULIN
Who is Andrew Tate? SKY News
Sociologi - Køn - Kernebegreber.docx
7.1 Biologiske forskelle mellem mænd og kvinder - SociologiNU
7.3 Socialt køn - SociologiNU
31.01.23.docx
Kvantitativ data - Psykologi - Køn.xlsx
Kvantitativ data - Psykologi - Alder.xlsx
Kvantitativ data - Psykologi - Geografi.xlsx
03.02.23.docx
Sociologi - Tendenser i det senmoderne samfund - Udvalgte sociologer.pptx
Sociologibogen - 4.1 Hvad karakteriserer det ”refleksivt moderne”? (Giddens)
Sociologibogen - 4.2 Hvorfor retter kritiske sociologer deres opmærksomhed mod anerkendelsesbetingelserne i samfundet?
Sociologibogen - 4.3 Hvad belaster individerne i individsamfundet?
09.02.23 - Opgavebeskrivelse.docx
10 tendenser i ungdomslivet 1:10 - De unge har det ikke godt - Ungdomsforskning
10.02.23.docx
Structuration Theory by Anthony Giddens
COMS 520 Structuration Theory
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
04. Demokrati og menneskerettigheder
Titel: Udfordringer for det vestlige demokrati og de universelle menneskerettigheder
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet handler om demokrati og menneskerettigheder. I forløbets undervisning vil eleverne blive introduceret for teori om demokrati i dets mange former og forståelsesrammer. Dernæst vil begrebet de universelle menneskerettigheder blive introduceret og diskuteret i undervisningen. På baggrund af den teoretiske gennemgang vil eleverne udvælge emner om demokrati og menneskerettigheder, der vil blive analyseret i grupper med efterfølgende præsentationer.
Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)
Kernestof (fra UVM):
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
Unges trivsel - Kvantitativ data - Børns Vilkår.pdf
Unges livstilfredshed - Kvantitativ data - Børns Vilkår.pdf
Ungdomsforsker: Unge har vendt konkurrencestaten indad
23.02.23 - Opgavebeskrivelse.docx
Pres og stress. Skolen og det trygge klassemiljoe. Enkeltsidet..pdf
24.02.23.docx
28.02.23.docx
Unge kvinders mistrivsel fortsætter med at stige – hvordan skal det bremses?
03.03.23.docx
PolitikNU - Demokrati – hvad og hvorfor
PolitikNU - Demokratiets oprindelse
PolitikNU - Forskellige niveauer af demokrati
07.03.23 - Arbejdsspørgsmål.docx
Universal Declaration of Human Rights - UN
What is a human rights treaty body? UN
PolitikNU - Menneskerettighederne
PolitikNU - Demokratiets introduktion i Danmark
PolitikNU - Hvorfor demokrati nogle steder, men ikke andre?
09.03.23 - Opgavebeskrivelse.docx
Valgsystem - Wikipedia, den frie encyklopædi
17.03.23.docx
Vi har for mange partier, Jyllands Posten, 12. december, 2022
Dit Demokrati | EU’s historie
Dit Demokrati - EU's institutioner
21.03.23.docx
EUropa på vej - EU - en demokratisk institution?
EU-Oplysningen - Københavnskriterierne
Centraleuropas Janushoved, Weekendavisen, 13. maj, 2016
Viktor Orban's 'illiberal democracy' - BBC Newsnight
Eurobarometer - Survey Summer 2022
Redskaber: Hvad kan EU stille op? - EU-oplysningen
24.03.23.docx
Altinget EU - Skal EU tage 100 milliarder kroner fra Ungarn for at straffe Viktor Orban?
28.03.23.docx
FN verdenserklæring om menneskerettighederne
Demokrati og mennekserettigheder - Overvågningskapitalisme - Interview med Zuboff.docx
Shoshana Zuboff om overvågningskapitalismens tidsalder - DR2 Deadline 29-09-19
En Tiktokkende Bombe, Weekendavisen, 8. marts 2023
EU Oplysningen - EU's asylpolitik
Asylpolitik | Faktablade om Den Europæiske Union | Europa-Parlamentet
EU-oplysningen - Migration fra lande uden for EU
31.03.23.docx
EU lover milliarder til vagttårn og kameraer mod migranter - DR Nyheder
Stor bekymring for ny migrantkrise - TV2 Nyheder
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
05. Sociologi II
Titel: Social arv, ulighed og mønsterbrydere
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb handler om ulighed og mønsterbrydere af negativ social arv. Eleverne vil forøge deres sociologiske teoriforståelse med gennemgang af teori og kernebegreber om sociale grupper og stratifikation, social ulighed, social arv, klasseteori og levevilkår. Undervisningen vil også inkludere et afsnit, hvor danske partiers ideologiske holdning til social ulighed vil blive gennemgået af eleverne. Forløbet afsluttes med tematekster om forskellige former for social ulighed, hvor eleverne også i grupper udvælger emner til caseanalyse, der efterfølgende fremlægges i klassen.
Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)
Kernestof (fra UVM):
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- casestudier.
Indhold
Kernestof:
Huge Survey Reveals Seven Classes in the UK - BBC News
11.04.23.docx
Sociologisk Set - 7.2 Socialgruppeinddeling og social stratifikation
Sociologisk Set - 7.3 Den socioøkonomiske ulighed – findes der fattige i Danmark?
Sociologisk Set - 7.1 Klasseteori
Sociologisk Set - 8.1 Social arv
20.04.23.docx
Sociologisk Set - 8.4 Den teoretiske vinkel på social arv
21.04.23.docx
Sociologisk Set - 8.6 Mønsterbrydning
Levevilkår - Samfundsfag
Han følte sig udenfor: Klasse gennemsyrer alt, Politiken, 11. april 2023
Kvalitativ sociologisk indholdsanalyse af citater fra artiklen Han Følte Sig Udenfor.pptx
28.04.23.docx
klassesamfund.dk - AE
Skriftlig opgave - Sammenligning - Klasse.docx
04.05.23.docx
09.05.23.docx
12.05.23.docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
06. Sociologi III
Titel: Identitet og social afvigelse
Forløbsbeskrivelse:
Undervisningen i dette forløb om identitet og social afvigelse bygger oven på forløbet i 1.g om unges identitetsdannelse. Det faglige indhold skal danne grundlag for en sociologisk indholdsanalyse, der skal danne rammen for holdets arbejde med SRO. I dette forløb vil eleverne blive introduceret for sociologisk teori om maskulinitet, køn, social afvigelse, sociale grupper og klasse herunder rammerne for en Marxistisk analyse. Den teoretiske gennemgang af de udvalgte sociologiske emner skal anvendes i en kvalitativ indholdsanalyse af romanen Fight Club, som danner det empiriske grundlag for holdets SRO (SA/EN).
Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)
Kernestof (fra UVM):
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- casestudier.
Indhold
Kernestof:
16.08.23.docx
Forbered og medbring en liste med sommerens begivenheder med relevans for samfundsfag.
I'm Just Ken - Citater og centrale samfundsfaglige pointer.pptx
17.08.23.docx
‘I'm just Ken’ – a brief history of Barbie’s boyfriend, from all-American boy to movie star - The Conversation
Theory & Deviance: Crash Course Sociology #19
21.08.22.docx
Deviance: Crash Course Sociology #18
23.08.22.docx
Skriftlig opgave - Sammenligning - Skabelon.docx
Skriftlig aflevering - Sociologi - Sammenligning - Maskulinitet.docx
Genreguide: Sammenligning i skr. samfundsfag - Marie Berg Carlsen
Skriv din indledning til den skriftlige aflevering. Søg råd og vejledning i Knæk Koden eller videoen fra Marie Berg Carlsen (se modulet 25.08.23).
Americans’ views on masculinity differ by party, gender and race - Pew Research Center
Pew Research - Survey on Masculinity.docx
04.09.23.docx
Ungdommens Folkemøde 2023
Ungdommens Folkemøde 2023 - program og opgavebeskrivelse.docx
On Gender Differences, No Consensus on Nature vs. Nurture - Pew Research Center
Pew Research - Survey on gender.docx
4.4 Marxisme, socialisme og socialdemokratisme
3.1 Teorier om samfund, klasser og sociale grupperinger
Søren Mau i Langsomme Samtaler/Information
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
07. Forberedelse til studietur
Udvalgte fokuspunkter om aktuelle tendenser i henholdsvis Tjekkiet og Island.
Island:
Politisk struktur i Island
Islandsk kultur
Tjekkiet:
EU's indflydelse på Tjekkiet
Tjekkisk kultur
Indhold
Kernestof:
Czech Republic - Language, Culture, Customs and Etiquette
Kan kvindelige værdier redde økonomien? DJØF Bladet
Damon Albarn’s Iceland: A pocket travel guide
Aurrigo to deploy autonomous buses in Prague as part of EU-funded trial - Business Insider
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
08. EU
Titel: EU
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb handler om EU og politisk og økonomisk samarbejde. I undervisningen får eleverne en indføring i den historiske baggrund for samarbejdet mellem Europas lande. I forløbet vil eleverne blive introduceret for integrationsbegrebet, herunder politiske integrationsteorier. Eleverne vil også arbejde indgående med EU’s institutioner og den almindelige lovgivningsprocedure. Der vil endvidere være et særligt fokus på danske partiers holdning til EU samt et fokus på den danske bløde EU-skepsis, hvor eleverne producerer fremlæggelser. Afslutningsvis deltager eleverne i et rollespil om EU udarbejdet af DEO.
Undervisningen er udarbejdet og gennemført af Mads Stenbæk, MS.
Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)
Kernestof (fra UVM):
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:
Skyggen fra Anden Verdenskrig (1945-1950)
Fællesskabets etablering: De første spæde skridt (1950"erne)
Økonomisk fremgang og en tom stol (1960"erne)
Den stille demokratiske revolution (1970"erne)
Det fornyede samarbejde (1980"erne)
Forandringens vind: Den politiske union bliver en realitet (1990"erne)
En stadig tættere union? (2000-)
Sammenfatning
Interaktive opgaver til tema 1
Dit Demokrati | Nej til Maastrichttraktaten
Tema 2: EU"s institutioner og beslutningsproces
EU – Et politisk system
Det Europæiske Råd
Ministerrådet
Europa-Kommissionen
EU's budget | lex.dk – Den Store Danske
Parlamentsformand revser 'sparelande': Verden har ændret sig, og derfor har EU brug for flere penge
Hvordan træffer EU beslutninger?
Afstemningsregler i Ministerrådet
Europa-Parlamentet
EU-Domstolen
Interessegrupper og lobbyisme
valgopgHL.htm
EU's budget – indtægter | Den Europæiske Union
Folketingsvalg 2022: Sådan blev resultatet
Hvem skal jeg stemme på til EU-valget: Prøv Altingets kandidattest
Det konservative Folkeparti - Europa
Det mener vi om: Europa - Radikale Venstre
EU-politik - Socialistisk Folkeparti
Dansk Folkeparti
Venstre & EU
Det mener vi om EU - Enhedslisten.EU
EU | Socialdemokratiets EU-politik
Når du læser om partiet EU-politik, skal du lægge mærke til følgende:
Nøgleord til tema 1
EP 2019.pdf
De danske medlemmer af Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet – EU’s eneste direkte valgte institution
De endelige præsentationer indsætte i Elevfeedback senest kl. 15.30
EP-fremlæggelser
Afsnit
Virtuelt SRO-forberedelsesmodul
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
09. Økonomi
Titel: Hvad er en sund økonomi?
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb handler om den aktuelle tilstand for dansk økonomi. Eleverne skal være i stand til at analysere den nationaløkonomiske situation i dansk økonomi. Ved gennemgang af de samfundsøkonomiske mål med særlig fokus på økonomisk vækst og inflation vil elever få en grundig indføring i, hvordan man analyserer et lands nationaløkonomiske tilstand. Dernæst vil eleverne få kendskab til forskellige økonomiske politikker samt økonomiske modeller som det økonomiske kredsløb og markedsmekanismen. Forløbet vil derudover have særlig fokus på kapitalisme som økonomiske grundstruktur for et samfund. Herunder vil eleverne få et kritisk blik på kapitalisme styrker og udfordringer for samfundets aktører. Økonomiske modeller, begrebet konkurrenceevne samt strukturen på det danske arbejdsmarked vil også blive gennemgået i forløbet. Undervisningen afsluttes med økonomiske caseanalyser, hvor eleverne i grupper selv vælger et særligt fokus for økonomisk analyse.
Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)
Kernestof (fra UVM):
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Basal Videnskabsteori DP
Basal Videnskabsteori (bog)
Basal Videnskabsteori
Modulplan 11.12.23.docx
What Is GDP and Why Is It So Important to Economists and Investors? - Investopia
11.01.24.docx
Economics - economic growth.docx
2.1 De samfundsøkonomiske mål - ØkonomiNU
16.01.24.docx
Økonomi - Artikel - Nej, BNP måler ikke - Arbejdsspørgsmål.docx
Nej, BNP måler ikke et samfunds velstand - Mandag Morgen
ØkonomiNU - 2.2 Raworth's doughnut-model
Tema om inflation - Den danske nationalbank
Investopia - Inflation: What It Is, How It Can Be Controlled, and Extreme Examples
Nationalbanken - Tema om inflation
Introduction to Supply and Demand
ØkonomiNU - 3.1 Det økonomiske kredsløb
ØkonomiNU - 2.4 Betalingsbalanceregnskabet
ØkonomiNU - Betalingsbalancens løbende poster
ØkonomiNU - Udlandsformue og udlandsgæld
Capitalism EXPLAINED - How Capitalism Works ?
Capitalism: a Love Story 2009
Økonomi - De Samfundsøkonomiske Mål - Overbliksskema.docx
ØkonomiNU - 7.3 Keynes og finanspolitikken
ØkonomiNU - Finanspolitikkens gennembrud
ØkonomiNU - 7.5 Finanspolitikken og EU
ØkonomiNU - Stabilitetspagt, Sixpack og Finanspagt
05.02.24.docx
Fælles Google dokument om finanspolitik
ØkonomiNU - 7. Finanspolitik
ØkonomiNU - 7.1 Hvad er finanspolitik?
ØkonomiNU - Lempelig og stram finanspolitik
ØkonomiNU - 7.2 Finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer
ØkonomiNU - Finanspolitiske multiplikatorer
ØkonomiNU - 7.4 Finanspolitikken i Danmark
22.02.24.docx
ØkonomiNU - 8. Pengepolitik
ØkonomiNU - 8.2 Hvad er pengepolitik?
ØkonomiNU - Stram og lempelig pengepolitik
ØkonomiNU -. 8.5 Pengepolitik og EU (ECB)
ØkonomiNU - ESCB's opbygning
ØkonomiNU - ECB's pengepolitik
ØkonomiNU - Problemer ved en fælles pengepolitik
Feedback på undersøgelse.pdf
27.02.24.docx
ØkonomiNU - 8.3 Pengepolitiske instrumenter
ØkonomiNU - Nationalbankens udlånsrente
ØkonomiNU - Den aktuelle pengepolitik i Danmark
28.02.24.docx
ØkonomiNU - Valutakursudviklingen
ØkonomiNU - 9.2 Hvad bestemmer valutakurserne?
ØkonomiNU - Hvad påvirker valutakurserne? – et par eksempler
ØkonomiNU - 9.3 Valutakurssystemer
ØkonomiNU - 10.1 Arbejdsmarkedspolitik
ØkonomiNU - Arbejdsmarkedspolitikkens instrumenter
ØkonomiNU - 10.2 Arbejdsmarkedspolitikken i Danmark
ØkonomiNU - Flexicurity-modellen og andre arbejdsmarkedspolitiske modeller
Tabel 1 - BNP og beskæftigelse - Data til regression.xlsx
ØkonomiNU - 19.2 Kritik af modelberegninger
ØkonomiNU - Sorte svaner
Økonomi - Økonomiske modeller - Spørgsmål version 2.docx
07.03.24.docx
ØkonomiNU - SMEC
ØkonomiNU - ADAM
ØkonomiNU - DREAM og generelle ligevægtsmodeller
Fælles Google dokument om konkurrenceevne
ØkonomiNU - 14. Konkurrenceevne
ØkonomiNU - 14.1 Priskonkurrenceevnen
ØkonomiNU - Lønudviklingen
ØkonomiNU - Produktivitet
ØkonomiNU - 14.2 Den strukturelle konkurrenceevne
ØkonomiNU - Institutionel konkurrenceevne
ØkonomiNU - Konkurrencestaten
Krav til fremlæggelse af økonomisk caseanalyse.docx
20.03.24.docx
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
10. Skriftlighed i samfundsfag
Titel: Mestring af de skriftlige genrer i samfundsfag
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne opnå forståelse for de krav der stilles til den skriftlige eksamen i samfundsfag og anvende disse til at producere fagkvalificerede skriftlige produktioner. Igennem en række skriveøvelser i forløbets moduler introduceres eleverne til kategorierne udled af tabel, opstil hypoteser, sammenligning, undersøgelse, diskussion og skriv et notat. Der er fokus på genrernes krav til indhold, struktur, brug af bilag og anvendelse af teori fra fagets undervisning.
Kernestof (fra UVM):
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Knæk Koden - Skriftlig eksamen i samfundsfag: "Opstil hypoteser"
Sådan skriver du i samfundsfag: "Opstil hypoteser"
DR.dk (2024): "Det er kun blevet værre siden 80erne: Fattige danskere dør flere år før deres rigere nabo"
Skrivegenrer - tjekliste.docx
Hej
Knæk Koden: "R² og statistisk usikkerhed"
Excel i samfundsfag - Lektion 7: Lineær regression
Excel i samfundsfag - ...til lektion 7: Lineær regression
Eksempler på lineære regressioner.pptx
#MeToo.docx
Excel i samfundsfag - Lektion 8: Statistisk usikkerhed
Knæk koden: "At skrive notat"
Knæk Koden: "At diskutere"
Knæk Koden: "At sammenligne"
Knæk Koden: "At undersøge"
Marginalindkomst - Wikipedia, den frie encyklopædi
Diskussionsskriv
Altinget (2024): "Hvilken EU-politiker skal du stemme på? Prøv Altingets kandidattest"
DR.dk (2024): "Kandidattesten til Europa-parlamentsvalget 2024 | DR"
Skriftlig samfundsfag - Introduktion til skriftlig eksamen
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
11. Genskrivning af skriftlig årsprøve
Indhold
Kernestof:
Marie Berg Carlsen - Genreguide: Sammenligning i skr. samfundsfag
A1 A2 A3 med kommentarer.pdf
A1.pdf
A2.pdf
A3.pdf
EU's udfordringer - Kapitel 2: Teorier om europæisk integration
2.1: Føderalismen
2.2: Neofunktionalismen
2.3: Liberal intergovernmentalisme
2.4: Multi-level-governance
2.5: Differentieret integration
Skriftlig årsprøve i SA - Den gode besvarelse 2024.pptx
Marie Berg Carlsen - Genreguide: Diskussion i skr. samfundsfag
A4 med kommentarer.pdf
A4.pdf
03.09.24.docx
B1.pdf
B2.pdf
B3.xlsx
B4.pdf
Økonomibogen - Columbus - Kapitel 7: de økonomiske politikker
C3.pdf
C1.pdf
C2.pdf
C4.xlsx
Politikbogen - Columbus - Kapitel 2: Politiske ideologier
Politikbogen - Columbus - Kapitel 3: Politiske skillelinjer
Politikbogen - Columbus - Kapitel 4: Partiadfærd
09.09.24 Opgaveinstruks.docx
Link til undervisningsrum på Teams (8:30-9:00)
12.09.24 Opgaveinstruks.docx
Genreguide: Notat i skr. samfundsfag - Marie Berg Carlsen
C5.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
12. IP 1: den nye verdensorden
Titel: Afslutningen på den regelbaseret vestlige liberale verdensorden.
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne opnå forståelse for aktuelle ændringer og magtforskydninger i den internationale verdensorden fra et liberalt og regelbaseret system til en mere multipolær orden. Eleverne får defineret forskelle mellem den internationale verdens ordens aktører i form af nationer, internationale organisationer og institutioner, NGO’ere og andre ikke-statslige grupper. Dernæst bliver eleverne introduceret til IP’s teorier og fagbegreber, der skal anvendes til analyse af aktuelle IP-cases, som udføres i forløbet IP 2. Forløbet rundes af med en definition og diskussion af begrebet sikkerhedspolitik.
Kernestof (fra UVM):
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
Indhold
Kernestof:
17.09.24.docx
Ræson - Nødvendighedens internationale politik.pdf
24.09.24.docx
International Politiks Kernestof - 2.7: Fremtidens internationale politiske system: Forbliver USA supermagten i et unipolært system?
International Politiks Kernestof - 2.8: USA og Kina som polerne i et bipolært system?
International Politiks Kernestof - 2.9: Et nyt multipolært IP-system?
International Politiks Kernestof - Kap. 2: Det internationale politiske system under forandring
International Politiks Kernestof - 2.1: IP-systemets udvikling i de seneste århundreder
International Politiks Kernestof - 2.2: De vigtigste aktører i det aktuelle IP-system
International Politiks Kernestof - 2.3: De syv stormagters geografiske magtressourcer
International Politiks Kernestof - 2.4: De syv stormagters økonomiske magtressourcer
International Politiks Kernestof - 2.5: De syv stormagters militære magtressourcer
International Politiks Kernestof - 2.6: Konklusionen med hensyn til de syv stormagters fysiske magtressourcer
International Politiks Kernestof - Kap. 1: Hovedteorier i International Politik (IP)
International Politiks Kernestof - 1.1: Den klassiske realisme
International Politiks Kernestof - 1.2: Neorealismen
International Politiks Kernestof - 1.3: Liberalismen
International Politiks Kernestof - 1.4: Konstruktivismen
United Nations | Peace, dignity and equality <BR>on a healthy planet
Verden ifølge Gram | FN på kunstigt åndedræt | DR LYD
International Politiks Kernestof - 1.6: Teoriudviklingen inden for IP
International Politiks Kernestof - 5.3: Økonomiske IGO'er i den amerikanske verdensorden: IMF, Verdensbanken, GATT og WTO
International Politiks Kernestof - 6.1: Økonomiske ismer i den neoliberale verdensøkonomi
04.10.24.docx
International Politiks Kernestof - Kap. 4: Sikkerhed, krige og terror
International Politiks Kernestof - 4.1: Sikkerhed og trusler
International Politiks Kernestof - 4.2: Krige
International Politiks Kernestof - 4.3: Hvorfor opstår krige?
International Politiks Kernestof - 4.4: Svage stater og borgerkrige
International Politiks Kernestof - 4.5: Terrorisme
08.10.24.docx
NATO official webpage
"Nato kæmper mod uret for at beskytte Ukraine-støtten mod Trump, der stjæler billedet ved Bidens topmødefest"
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
13. Det amerikanske præsidentsvalg 24
Titel: Det Amerikanske Præsidentvalg 24
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne følge det amerikanske præsidentvalg. Eleverne vil arbejde videre med den politiske forståelse af valgets temaer, kandidaterne og vælgernes adfærd. Det amerikanske valgsystem introduceres og forklares med fokus på både det føderale og delstatslige niveau. Magtens tredeling forklares med særlig fokus på Kongressens rolle i amerikansk politik. Meningsmålinger følges tæt undervejs i forløbet for at træne elevernes kvantitative og metodiske forståelse af politik. Efter afholdelsen af valget analyseres resultaterne med udgangspunkt i parti (kandidat)- og vælgeradfærd, og valgets konsekvenser for både amerikansk og international politik diskuteres af eleverne.
Kernestof (fra UVM):
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Indhold
Kernestof:
Vox Media - The Electoral College explained
270toWin - 2024 Presidential Election Interactive Map
Vox Media - The Republican Party is less white than ever. Thank Donald Trump.
NPR - How Democrats and Republicans are gearing up for a post-election legal fight
PEW Research - 2. Voting patterns in the 2022 elections
PEW Research - Behind Biden’s 2020 Victory
Electoral College Ties - 270toWin
About the Electors
Harris Makes a Broad Overture to Republican Voters NYTimes 17.10.24.pdf
The Hill - Elon Musk: Voting for Trump ‘only way’ to ‘save’ democracy
29.10.24.docx
Politics - Congress.pptx
Stjerner og striber | Guide til en supersized valgdag | DR LYD
Overblik: Donald Trump vs. Kamala Harris: Hvad mener de? | DR
S11 E27: Mass Deportations & Lee Greenwood: 10/27/24: Last Week Tonight with John Oliver
Democracy - Fascism & Populism.pptx
The Global Story - America and… Migration - BBC Sounds
Gymnasiestreams: USA’s præsidentvalg 2024: Harris vs. Trump
04.11.24 - Opgaveinstruks.docx
Marie Berg Carlsen - Genreguide: Diskussion i skr. samfundsfag
ANALYSE Guess who’s back? Derfor vandt Donald Trump - DR Nyheder
Bilag A1 - pointer fra Lord Ricketts.docx
13.11.24.docx
Fælles Google dokument om vælgeradfærd
Tabel 1.pdf
6.1 Hvem er vælgerne, og er der forskellige typer af vælgere? | POLITIKBOGEN
Forskellige vælgertyper | POLITIKBOGEN
6.2 Hvad handler den klassiske sociologiske vælgeradfærdsteori om? | POLITIKBOGEN
6.3 Hvad handler den socialpsykologiske teori om vælgeradfærd (Michigan-modellen) om? | POLITIKBOGEN
6.4 Hvad handler den rationelle vælgeradfærdsteori (rational choice) om? | POLITIKBOGEN
Downs og Fiorina – egoistisk nyttemaksimering og retrospektiv bedømmelse (Pocketbook) | POLITIKBOGEN
Issue voting-teori og nærheds- og retningsmodellen | POLITIKBOGEN
6.5 Hvilken betydning har personfaktoren for vælgernes adfærd? | POLITIKBOGEN
14.11.24.docx
4.1 Hvad er et politisk parti? | POLITIKBOGEN
4.2 Hvilke teorier om partiernes adfærd findes der? | POLITIKBOGEN
Molins model i anvendelse | POLITIKBOGEN
Downs stemmemaksimeringmodel | POLITIKBOGEN
Kaare Strøms teori | POLITIKBOGEN
4.3 Hvilke typer af partier findes der, og har partiernes rolle ændret sig? | POLITIKBOGEN
Klassepartiet | POLITIKBOGEN
Catch all-partiet | POLITIKBOGEN
Markedspartiet | POLITIKBOGEN
4.4 Kan vi revidere Molins model? | POLITIKBOGEN
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
14. IP 2
Titel: Stormagtsforholdet mellem USA og Kina og andre aktuelle IP-cases.
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne arbejde videre med den faglige forståelse af International Politik. På baggrund af kendskabet til teori og fagbegreber fra IP1 skal eleverne i grupper udvælge en aktuel case med relevans for IP. Casen skal analyseres med brug af den opnåede faglige viden fra IP1. Udover de udvalgte cases af eleverne vil forløbet sætte særligt fokus på stormagtsrelationen mellem USA og Kina med udgangspunkt i ændringer i landenes relative magtbalance. Det er endvidere et krav, at emnet Dansk Udenrigspolitik bliver et af de emner, som eleverne vælger til dybdegående case-analyse.
Kernestof (fra UVM):
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik.
Indhold
Kernestof:
Udsyn | Den totale krig | DR LYD
Stopping wars, starting trade wars, what can we expect from Trump’s foreign policy? | DW News
Udsyn | Pax Kina | DR LYD
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
15. Politik 2
Titel: Opbrud i dansk politik
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne kortvarigt genbesøge dansk politik. Med udgangspunkt i statsministerens nytårstale 2025 diskuteres aktuelle emner i dansk politik. På baggrund af disse emner, opstilles aktuelle politiske skillelinjer mellem folketingets partier. Teorier om vælgeradfærd introduceres også for eleverne. Forløbet afsluttes med en analyse af splittelsen i blå blok og det borgerlige politiske Danmark. Eleverne udarbejder i fællesskab en eksamenssynopsis ud fra undervisningen i dette emne.
Kernestof (fra UVM):
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Statsministerens nytårstale
3.2 Hvad er en politisk skillelinje? | POLITIKBOGEN
3.3 Hvordan placerer de politiske partier sig på den fordelingspolitiske skillelinje? | POLITIKBOGEN
3.4 Hvordan placerer de politiske partier sig på den værdipolitiske skillelinje? | POLITIKBOGEN
3.5 Hvordan manifesteres skillelinjerne i det politiske rum? | POLITIKBOGEN
Samfundsfag - Skriftlig opgave - Undersøgelse - Politik.docx
Tabel 1.xlsx
Samfundsfag - Skriftlig opgave - Typer af undersøgelser.docx
Sådan laver du beregninger i samfundsfag | SÅDAN LAVER DU BEREGNINGER I SAMFUNDSFAG
Tabel 1 16.01.25.xlsx
Tabel 2 - 16.01.25.xlsx
Skriftlig opgave - Politik - Udled fra figur.docx
Sociologibogen | SOCIOLOGIBOGEN
Sociologiens kernestof | SOCIOLOGIENS KERNESTOF
Politikbogen | POLITIKBOGEN
Politikkens kernestof | POLITIKKENS KERNESTOF
Økonomibogen | ØKONOMIBOGEN
Økonomiens Kernestof | ØKONOMIENS KERNESTOF
EU's udfordringer | EU'S UDFORDRINGER
International politiks kernestof | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Politik - Artikelserie - Samling i blå blok.docx
Politik - Artikelserie - Samling i blå blok med markeringer.docx
Fælles Google dokument
Tabel 1 - Antal illegale indvandrere og Republikans stemmeprocent.xlsx
Terminsprøve med svar.docx
Terminsproeve faellesdel_Tabel 2.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
16. Repetition og genrekendskab i skriftlighed
Indhold
Kernestof:
Bilagsmateriale.zip
Terminsprøve med svar.docx
Bilagsmateriale 3.zip
Bedømmelsesvejledning for undersøgelsesopgave.pdf
The Global Story - Why has Israel gone back to war? - BBC Sounds
The Global Story - Putin: War or peace? - BBC Sounds
Politiske meningsmålinger | Analyseinstitut | Interview & Analyse | 20+ års erfaring | Voxmeter
Statistikbanken - Danmarks Statistik
Tabel 1 - Uddannelse og Danmarksdemokraterne.xlsx
1.1: Den klassiske realisme | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
1.2: Neorealismen | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
1.3: Liberalismen | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
1.4: Konstruktivismen | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
6.1: Økonomiske ismer i den neoliberale verdensøkonomi | INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF
Den engelske Skole - Wikipedia, den frie encyklopædi
Skriftlig aflevering - Sociologi - Opstil hypoteser.docx
Senmodernitet | Faktalink
Trumps toldchok skal få europæerne til at se sig om efter andre partnere: "Så kan amerikanerne lave al den selvskade, de vil" - Altinget
Det store spørgsmål ved Europas valg: Bliver nationalisme det nye normale? - Altinget, 8. juni 2024
Samfundsfag - Økonomi - Tjekliste med fagbegreber og teori.docx
3HU 08.05.25.docx
Samfundsfag - Politik - Tjekliste med fagbegreber og teori.docx
SA eksamen 24 - 3K - Politik.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731245467", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731245467", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731245467" }