Holdet 2022 SA/hu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Anders Kildegaard Dünweber, Mads Stenbæk
Hold 2022 SA/hu (1hu SA, 2hu SA, 2hu SA/orlov, 3hu SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 02. Politik
Titel 2 03. Sociologi I
Titel 3 04. Demokrati og menneskerettigheder
Titel 4 05. Sociologi II
Titel 5 06. Sociologi III
Titel 6 07. Forberedelse til studietur
Titel 7 08. EU
Titel 8 09. Økonomi
Titel 9 10. Skriftlighed i samfundsfag
Titel 10 11. Genskrivning af skriftlig årsprøve
Titel 11 12. IP 1: den nye verdensorden
Titel 12 13. Det amerikanske præsidentsvalg 24
Titel 13 14. IP 2
Titel 14 15. Politik 2
Titel 15 16. Repetition og genrekendskab i skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 02. Politik

Titel: Aktuelle politiske tendenser i dansk, amerikansk og britisk politik.

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb handler om dansk, amerikansk og britisk politik. Eleverne vil blive introduceret i teori om politik og til aktuelle empiriske politiske tendenser. Med udgangspunkt i den danske folketingsvalg i 2022, det amerikanske midtvejsvalg i 2022 samt den manglende tillid til det britiske politiske system vil eleverne få en grundig indføring i aktuelle politiske tendenser. Eleverne vil få en teoretisk gennemgang af forskellige former for parlamentarisme og ideologiske grundforståelser. Modeller og teori for politiske skel samt partiadfærd og vælgeradfærd bliver også gennemgået. Forskellige former for magt bliver endvidere gennemgået i forbindelse med politisk analyse. Forløbet giver eleverne en grundig forståelse for politiske tendenser ved teoretisk analyse af empiriske emner.

Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)

Kernestof (fra UVM):
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 03. Sociologi I

Titel: Unges identitetsdannelse

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet handler om senmoderne identitetsdannelse blandt unge i Danmark. Baseret på kvantitative og kvalitative data for unges mentale helbred illustreres aktuelle tendenser blandt unges egne opfattelser af livsførelse. Sociologisk teori om identitet og køn præsenteres for eleverne, og samfundstyperne med særlig fokus på senmodernitet bliver gennemgået i undervisningen. Strukturationsteorien med forholdet mellem strukturer og aktører bliver også en central teoretisk pointe, der anvendes i undervisningen.

Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)

Kernestof (fra UVM):
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 04. Demokrati og menneskerettigheder

Titel: Udfordringer for det vestlige demokrati og de universelle menneskerettigheder

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet handler om demokrati og menneskerettigheder. I forløbets undervisning vil eleverne blive introduceret for teori om demokrati i dets mange former og forståelsesrammer. Dernæst vil begrebet de universelle menneskerettigheder blive introduceret og diskuteret i undervisningen. På baggrund af den teoretiske gennemgang vil eleverne udvælge emner om demokrati og menneskerettigheder, der vil blive analyseret i grupper med efterfølgende præsentationer.

Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)

Kernestof (fra UVM):
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 05. Sociologi II

Titel: Social arv, ulighed og mønsterbrydere

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb handler om ulighed og mønsterbrydere af negativ social arv. Eleverne vil forøge deres sociologiske teoriforståelse med gennemgang af teori og kernebegreber om sociale grupper og stratifikation, social ulighed, social arv, klasseteori og levevilkår. Undervisningen vil også inkludere et afsnit, hvor danske partiers ideologiske holdning til social ulighed vil blive gennemgået af eleverne. Forløbet afsluttes med tematekster om forskellige former for social ulighed, hvor eleverne også i grupper udvælger emner til caseanalyse, der efterfølgende fremlægges i klassen.

Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)

Kernestof (fra UVM):
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- casestudier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 06. Sociologi III

Titel: Identitet og social afvigelse

Forløbsbeskrivelse:
Undervisningen i dette forløb om identitet og social afvigelse bygger oven på forløbet i 1.g om unges identitetsdannelse. Det faglige indhold skal danne grundlag for en sociologisk indholdsanalyse, der skal danne rammen for holdets arbejde med SRO. I dette forløb vil eleverne blive introduceret for sociologisk teori om maskulinitet, køn, social afvigelse, sociale grupper og klasse herunder rammerne for en Marxistisk analyse. Den teoretiske gennemgang af de udvalgte sociologiske emner skal anvendes i en kvalitativ indholdsanalyse af romanen Fight Club, som danner det empiriske grundlag for holdets SRO (SA/EN).

Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)

Kernestof (fra UVM):
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- casestudier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 07. Forberedelse til studietur

Udvalgte fokuspunkter om aktuelle tendenser i henholdsvis Tjekkiet og Island.

Island:
Politisk struktur i Island
Islandsk kultur

Tjekkiet:
EU's indflydelse på Tjekkiet
Tjekkisk kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 08. EU

Titel: EU

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb handler om EU og politisk og økonomisk samarbejde. I undervisningen får eleverne en indføring i den historiske baggrund for samarbejdet mellem Europas lande. I forløbet vil eleverne blive introduceret for integrationsbegrebet, herunder politiske integrationsteorier. Eleverne vil også arbejde indgående med EU’s institutioner og den almindelige lovgivningsprocedure. Der vil endvidere være et særligt fokus på danske partiers holdning til EU samt et fokus på den danske bløde EU-skepsis, hvor eleverne producerer fremlæggelser. Afslutningsvis deltager eleverne i et rollespil om EU udarbejdet af DEO.
Undervisningen er udarbejdet og gennemført af Mads Stenbæk, MS.

Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)

Kernestof (fra UVM):
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 09. Økonomi

Titel: Hvad er en sund økonomi?

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb handler om den aktuelle tilstand for dansk økonomi. Eleverne skal være i stand til at analysere den nationaløkonomiske situation i dansk økonomi. Ved gennemgang af de samfundsøkonomiske mål med særlig fokus på økonomisk vækst og inflation vil elever få en grundig indføring i, hvordan man analyserer et lands nationaløkonomiske tilstand. Dernæst vil eleverne få kendskab til forskellige økonomiske politikker samt økonomiske modeller som det økonomiske kredsløb og markedsmekanismen. Forløbet vil derudover have særlig fokus på kapitalisme som økonomiske grundstruktur for et samfund. Herunder vil eleverne få et kritisk blik på kapitalisme styrker og udfordringer for samfundets aktører. Økonomiske modeller, begrebet konkurrenceevne samt strukturen på det danske arbejdsmarked vil også blive gennemgået i forløbet. Undervisningen afsluttes med økonomiske caseanalyser, hvor eleverne i grupper selv vælger et særligt fokus for økonomisk analyse.

Teori, begreber og modeller (se individuelle modulplaner)

Kernestof (fra UVM):
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 10. Skriftlighed i samfundsfag

Titel: Mestring af de skriftlige genrer i samfundsfag

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne opnå forståelse for de krav der stilles til den skriftlige eksamen i samfundsfag og anvende disse til at producere fagkvalificerede skriftlige produktioner. Igennem en række skriveøvelser i forløbets moduler introduceres eleverne til kategorierne udled af tabel, opstil hypoteser, sammenligning, undersøgelse, diskussion og skriv et notat. Der er fokus på genrernes krav til indhold, struktur, brug af bilag og anvendelse af teori fra fagets undervisning.

Kernestof (fra UVM):
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 12. IP 1: den nye verdensorden

Titel: Afslutningen på den regelbaseret vestlige liberale verdensorden.

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne opnå forståelse for aktuelle ændringer og magtforskydninger i den internationale verdensorden fra et liberalt og regelbaseret system til en mere multipolær orden. Eleverne får defineret forskelle mellem den internationale verdens ordens aktører i form af nationer, internationale organisationer og institutioner, NGO’ere og andre ikke-statslige grupper. Dernæst bliver eleverne introduceret til IP’s teorier og fagbegreber, der skal anvendes til analyse af aktuelle IP-cases, som udføres i forløbet IP 2. Forløbet rundes af med en definition og diskussion af begrebet sikkerhedspolitik.

Kernestof (fra UVM):
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 13. Det amerikanske præsidentsvalg 24

Titel: Det Amerikanske Præsidentvalg 24

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne følge det amerikanske præsidentvalg. Eleverne vil arbejde videre med den politiske forståelse af valgets temaer, kandidaterne og vælgernes adfærd. Det amerikanske valgsystem introduceres og forklares med fokus på både det føderale og delstatslige niveau. Magtens tredeling forklares med særlig fokus på Kongressens rolle i amerikansk politik. Meningsmålinger følges tæt undervejs i forløbet for at træne elevernes kvantitative og metodiske forståelse af politik. Efter afholdelsen af valget analyseres resultaterne med udgangspunkt i parti (kandidat)- og vælgeradfærd, og valgets konsekvenser for både amerikansk og international politik diskuteres af eleverne.

Kernestof (fra UVM):
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 14. IP 2

Titel: Stormagtsforholdet mellem USA og Kina og andre aktuelle IP-cases.

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne arbejde videre med den faglige forståelse af International Politik. På baggrund af kendskabet til teori og fagbegreber fra IP1 skal eleverne i grupper udvælge en aktuel case med relevans for IP. Casen skal analyseres med brug af den opnåede faglige viden fra IP1. Udover de udvalgte cases af eleverne vil forløbet sætte særligt fokus på stormagtsrelationen mellem USA og Kina med udgangspunkt i ændringer i landenes relative magtbalance. Det er endvidere et krav, at emnet Dansk Udenrigspolitik bliver et af de emner, som eleverne vælger til dybdegående case-analyse.

Kernestof (fra UVM):
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 15. Politik 2

Titel: Opbrud i dansk politik

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne kortvarigt genbesøge dansk politik. Med udgangspunkt i statsministerens nytårstale 2025 diskuteres aktuelle emner i dansk politik. På baggrund af disse emner, opstilles aktuelle politiske skillelinjer mellem folketingets partier. Teorier om vælgeradfærd introduceres også for eleverne. Forløbet afsluttes med en analyse af splittelsen i blå blok og det borgerlige politiske Danmark. Eleverne udarbejder i fællesskab en eksamenssynopsis ud fra undervisningen i dette emne.

Kernestof (fra UVM):
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer