Holdet 2022 SA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jan Winther Jørgensen
Hold 2022 SA/z (1z SA, 2z SA, 3z SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik - del 1
Titel 2 Økonomi - del 1
Titel 3 Sociologi - del 1
Titel 4 EU, del 1
Titel 5 EU, del 2 - SRO metoder & beregning i samfundsfag
Titel 6 Sociologi - del 2
Titel 7 Økonomi - del 2
Titel 8 International politik
Titel 9 Økonomi - del 3
Titel 10 Sociologi - del 3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik - del 1

Introduktion til politik:
Klassen arbejder med begrebet politik og den parlamentariske styringskæde. Vi har taget udgangspunkt i den nuværende regering og samarbejdet mellem politiske partier. Vi bygger videre på grundforløbet, hvor eleverne har arbejdet med ideologier og partierne.

Vi har inddraget teorier om blandt andet: partityper, lovgivningsprocessen, Dahls demokratiprincipper, medianvælgeren, Eastons model, Molins model, meningsmålinger, issues-vælgeren og class-vote(vælgeren). Vi haft et tema om dansk politik i en global sammenhæng, herunder er eleverne introduceret til EU.

Vi har fundet artikler om lobbyisme herunder græsrodsbevægelser, interesseorganisationer og magteliten i Danmark.

Vi afrunder forløbet med et tema om ligestilling, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund med udgangspunkt i FN´s menneskerettigheder.

Vi har besøgt forskellige partiers valgboder senere på skoleåret.

Kernestof:

Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode

Faglige mål:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økonomi - del 1

Introduktion til økonomi:
Dette forløb er en forlængelse af grundforløbet i Samfundsfag om velfærdstatstyper og ideologier.

Udgangspunktet er Danmarks økonomiske situation. Vi arbejder med det økonomiske kredsløb og de økonomiske nøgletal, der kan give indblik i økonomien i Danmark. Desuden ser vi på de politiske og økonomiske styringsmekanismer, som politikerne har til rådighed, herunder finans-, penge., valuta- og indkomstpolitik. Vi arbejder med problemstillinger vedrørende den danske velfærdsstat, og her inddrager vi Lafferkurven og GINI-koefficienten. Vi undersøger også konsekvenserne af marginalisering, fattigdom og arbejdsløshed. Vi perspektiverer til EU og globale forhold.

Klassen arbejder med samfundsstatistik, herunder betalingsbalancen og makroøkonomiske nøgletal.


Kernestof:

Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode

Faglige mål:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sociologi - del 1

Introduktion til sociologi:
I dette forløb arbejder klassen med sociologernes syn på de ændringer, der er sket i det moderne og senmoderne samfund. Vi arbejder med identitetsdannelse, livsformer og den sociale arv. Eleverne udarbejder et mindre spørgeskema, der skal kortlægge livsstil og livsformer. Vi laver et gruppeoplæg med forskellige sociologers teorier om samfundsudviklingen, hvor grupperne fremlægger en sociolog for resten af klassen. Vi undersøger ulighed og klasseforskelle i Danmark.

Vi har fokus på kvalitative og kvantitative undersøgelser samt formulering af problemstillinger på forskellige taksonomiske niveauer.

Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
- ligestilling mellem kønnene
̶ Kvantitativ og kvalitativ metode

Faglige mål:

̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (risikosamfundet)
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EU, del 1

Introduktion til EU:
I dette forløb arbejder klassen med EU. Vi har fokus på EU's betydning for Danmark og EU's betydning for det internationale samarbejde i en globaliseret verden. Vi fokuserer på globaliseringen, herunder kulturel, økonomisk og politisk globalisering.

Vi har haft fokus på EU's institutioner og de faktorer, der bremser og fremmer integrationen i EU-samarbejdet. Vi ser på de sociale og økonomiske rettigheder, som en EU-borger har i et andet EU-land. Vi har særligt fokus på det indre marked, klima- og energipolitik, Euro-samarbejdet og EU-budgettet.

Ekskursion:
Ungdommens Folkemødet
EU-spillet kommer på besøg

Kernestof:

̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund̶
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark
̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik


SRO: Beregninger i samfundsfag

Formålet med forløbet er at træne eleverne i at skrive SRO og SRP. Vi har særligt fokus på metode. Eleverne skal anvende flere forskellige metoder i deres SRO.

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.

- komparativ metode og casestudier.

- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EU, del 2 - SRO metoder & beregning i samfundsfag

Formålet med forløbet er at træne eleverne i at skrive SRO og SRP. Vi har særligt fokus på metode. Eleverne skal anvende flere forskellige metoder i deres SRO.

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.

- komparativ metode og casestudier.

- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sociologi - del 2

Sociologiske casestudier
I dette forløb arbejder klassen med en række sociologiske cases. Eleverne arbejder i grupper med et af de valgte emner og præsenterer derefter emnet for resten af klassen. Formålet med forløbet er at belyse de mange forskellige emnefelter inden for sociologien. Eleverne trænes i at anvende sociologisk teori på en case, hvor de skal finde artikler og statistik, der kan understøtte den problemformulering, de har udarbejdet.

Vi har i dette forløb særligt fokus på sociale medier og diskursanalyse.

-Sundhed og sygdom
-Uddannelse
-Identitet og individer
-Globalisering og Risikosamfund
-Lokale fællesskaber
-Ungdomskultur og kultur
-Krig og forvar
-Det skæve Danmark
-Livsformer og livsstile
-Hooliganisme
-Indvandring
-Køn

Grupperne udarbejder en præsentation og finder en aktuel artikel om emnet. De laver en øvelse til klassen.

Fokuspunkter:

̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økonomi - del 2

Arbejdsmarkedet og globalisering:
Vi arbejder med det danske arbejdsmarked i forhold til en globaliseret verden. Vi ser på den danske model og betydningen af en aktiv arbejdsmarkedspolitik. Vi har fokus på Corona-krisens betydning for det danske arbejdsmarked og de konkrete hjælpepakker. Desuden ser vi på, hvordan EU kan påvirke forholdene på det danske arbejdsmarked og eksempler på handelspolitik. Vi har også fokus på økonomiske eksternaliteter og hvordan staten kan implementere klimapolitik gennem økonomisk regulering.

Vi arbejder videre med vores økonomiforløb fra 1.g.

Kernestof:
– politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
– globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 International politik

International politik - kriser, magt og alliancer:
I dette forløb arbejder vi med international politik, herunder de fire hovedteoriers syn på konflikter og international politik. Vi tager udgangspunkt i aktuelle kriser og udfordringer, der både er regionale og globale. Vi ser på opbygningen af FN's Sikkerhedsråd og inddrager menneskerettighedserklæringen og suverænitetsprincippet. Desuden har vi fokus på globalisering og arbejder med sikkerhedspolitikkens forskellige aspekter i forhold til aktuelle konflikter.

Vi ser på udenrigs- og sikkerhedspolitikken i udvalgte regioner i forhold til den nuværende verdensorden. Vi undersøger udviklingen i den danske udenrigs- og sikkerhedspolitik samt årsagerne til og opståen af konflikter, herunder problemet med svage stater.

Et andet fokuspunkt er rettet mod globaliseringen, hvor vi sætter fokus på kultur, handel, udviklingsstrategier og udviklingsbistand.

Vi har særligt fokus på USA, Kina og Rusland og deres indflydelse på den fremtidige internationale politik.

Kernestof
– Danmarks suverænitet og handlemuligheder
– globalisering og samfundsudvikling.
– aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
– globalisering og samfundsudvikling.
– politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
– magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt, herunder betydningen af retssystemet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Økonomi - del 3

Bæredygtig økonomi:
I dette forløb supplerer vi vores økonomiforløb ved at udvide vores teoretiske viden om økonomi. Vi har særligt fokus på bæredygtighed og cirkulær økonomi, hvor vi skifter fokus fra lineær vækst til cirkulære materialestrømme. Vi ser også på GIG-, dele- og platformsøkonomi. Derudover gennemgår vi en kort repetition af emner som udbud og efterspørgsel, priselasticitet, økonomiske mål, økonomiske modeller (f.eks. nationalregnskabsligningen) og multiplikatoreffekten.

Fokuspunkter:

- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sociologi - del 3

Køn, ligestilling, sociale medier og acceleration:
I dette forløb inddrager vi Hartmut Rosas teori om accelerationssamfundet. Vi ser på forskellige kønsteorier og ligestilling i den aktuelle samfundsdebat. Derudover fokuserer vi på forskellige kulturer, der kan ses i forskellige arenaer og felter. Vi undersøger også den betydning, sociale medier har for identitetsdannelse og hvordan de indgår i samfundsdebatten.

Særlige fokuspunkter:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer