Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Eva Danielsen
Hold
2022 MA/i (
1i MA
,
2i MA
,
3i MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Funktioner og introduktion til Maple
Titel 2
Funktioner - fortsat
Titel 3
Annuiteter
Titel 4
Vektorer i 2D, 1.g
Titel 5
Vektorer i 2D - fortsat
Titel 6
det tænkende klasserum
Titel 7
Deskriptiv statistik
Titel 8
Studierejse - flisemønstre
Titel 9
Differentialregning
Titel 10
kvotientrækker og SRO (multiplikatoreffekt)
Titel 11
Trigonometriske funktioner og Harmoniske svingning
Titel 12
vektorer - linjer og cirkler
Titel 13
sandsynlighed og kombinatorik
Titel 14
Forberedelse til årsprøver
Titel 15
Fordelinger og test
Titel 16
Integralregning
Titel 17
Funktioner af to variable
Titel 18
Differentialligninger
Titel 19
Vektorfunktioner
Titel 20
Arbejde med forberedelsesmateriale
Titel 21
SRP-skriveperiode
Titel 22
Opsamling, mundtlig og skriftlig eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Funktioner og introduktion til Maple
Vi arbejder videre med funktioner og deres grafer.
Vigtige begreber er: uafhængige og afhængige variable, definitionsmængde og værdimængde, sammensatte funktioner
Vi laver regression med både lineære funktioner og eksponentielle udviklinger.
Vi arbejder med andengradspolynomier og deres grafer. Herunder betydningen af a, b, c og d. Faktorisering af andengradspolynomier og toppunkt.
Desuden arbejder vi med modellering. herunder fortolkningen af konstanterne for de forskellige funktionstyper.
Vi introducerer Maple. Efter forløbet forventes eleverne at kunne lave en besvarelse i Maple herunder: skifte mellem matematik og tekst, tegne grafer med et bestemt vindue på akserne, bruge "solve" til at løse ligninger, kunne definere konstanter og funktioner for at regne videre med dem, lave lineær regression. Bruge gym-pakkens hjælp til at finde formater til de forskellige processer.
Indhold
Kernestof:
Maple-filer
Kom_hurtigt_i_gang_med_Maple 2017.pdf
Sørg for at Maple er fuldt installeret. Først "installer" og så "Gym update". Se mandagens modul for link mm
Carstensen-Frandsen-Studsgård: Mat A1, systime; sider: 8-15
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 14-41
OBS modulet starter kl 13.30
Husk Georg Mohr konkurrence
Medbring bøger, så vi også kan regne andre opgaver end Georg Mohr.
regning_med_funktioner_og_elementære_funktioner.pdf
Vi samler op på opgaverne 155 og 157 s 20 i opgavebogen
Manipulation af grafer.docx
Husk en bog til NAG læser
parabler_mm_Gyldendal.pdf
medbring jeres matematikhæfter
MATA1-Gammel-polynomier.pdf
Til dem, der endnu ikke har logget på holdet i ABACUS:
tegn_med_grafer_2022.docx
Grupper til projektet:
Om besvarelse af eksamensopgaver:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 10-34, 46-47
MatA2_polynomier.pdf
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Funktioner - fortsat
Potenser:
Vi kender i forvejen heltallige potenser (x^2, x^3 osv) og nogle rødder (kvadratrod og kubikrod)
I dette forløb ser vi videre på rødder, potensregneregler og potenser, hvor eksponenten ikke er et helt tal.
potensregnereglerne er en vigtig forudsætning for senere arbejde med annuiteter, eksponentialfunktioner, potensfunktioner og logaritmefunktioner.
Potensregnereglerne vil også være vigtige når vi senere begynder differentialregningen.
Eksponentialfunktioner og logaritmefunktioner
Når vi har defineret potenser generelt, kan vi arbejde videre med eksponentialfunktioner og logaritmefunktioner.
Vi skal blandt andet arbejde med fordoblings og halveringskonstanter og eksponentiel regression
Indhold
Kernestof:
Beviser_andengradspolynomier.docx
Godt Nytår - jeg glæder mig til at se jer
Matematik_Grundforløb_Kompendium.pdf
Husk at forberede jeres beviser fra sidst
Vi får besøg af besøgselever
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 50-58, 72-78, 100-118
rødder_og_potenser.pdf
Husk opgave 304 og 306
Opgave 310 (I startede på den i modulet - gør den færdig inden modulet) - der er en fejl i opgaven, da der er 3 opgaver der giver det samme, og en der ikke har et match
eksponentielvækst under corona - fyld parken med vand fra DR
Download NetLogo
V_ªksttyper trin 1.nlogo
V_ªksttyper trin 2.nlogo
Hvis I ikke fik installeret Netlogo (se modulet i fredags), så gør det inden modulet
Opgaver: 531, 552, 549 (opsamling fra fredag)
Væksttyper - arbejdsark.docx
ABACUS:
Vi får besøgselever :-)
hfC Vejledende enkeltopgaver Marts 2019.pdf
Vi har besøgselever
Formelsamling stx A-niveau.pdf
opgaver_eksponentielle_udviklinger.pdf
Hvis I ikke blev færdige tirsdag med de to første opgaver, så prøv at regne dem færdig inden modulet:
Til brug i modulet:
Prøven bliver flyttet til tirsdag
eksponentielle_udviklinger.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Annuiteter
Forløbet repeterer renteformlen og introducerer annuitetsopsparing og annuitetslån
Renteformlen bruges, når man indsætter et beløb på en konto med en fast rente uden at der indsættes eller hæves yderligere.
Annuitetsopsparing er en opsparing, hvor man hver termin (f.eks. hver måned) indsætter et fast beløb og der desuden tilskrives renter med fast rentefod.
Annuitetslån er lån, hvor man låner et beløb (hovedstolen) og tilbagebetaler med en fast ydelse samtidig med at der løber renter på.
Desuden bruger vi et modul på indekstal - herunder basisår
Indhold
Kernestof:
prøve_eksponential_lineær_andengradspoly.docx
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 82-98
Studierejse til Malaga 2023.docx
Aftale om deltagelse og betaling af studieture 2023.doc
Regn de første 3 søjler i opgave 413 fra sidste gang
Husk at aflevere det underskrevne dokument - angående studierejsen
Billån beregner | Søg om billån til nye og brugte biler | AL Finans
Change the character used to separate thousands or decimals - Microsoft Support
ændre decimaltegn på MAC
opsamling og opgaver
Husk at aflevere det underskrevne dokument angående studierejsen (hvis du ikke allerede har gjort det)
I skal være færdige med opgave 1, i opgaverne fra Steen Toft (fra sidste gang) inden modulet. Medbring bøgerne. Vi bruger modulet på at regne opgaver i annuiteter og renter og få overblik.
Husk en bog at læse i
Kære elev,Log ind på www.abacus.dk med dit Unilogin. Klik herefter på dit navn øverst til højre i menuen og vælg "Tilmeld dig klasse". Klik nu på den grønne knap "Tilmeld dig klasse" og kopier følgende kode ind.03E7E8BF
navneliste til studieturen
Indekstal_fra_Gyldendals_Gymnasiematematik.docx
Gruppearbejde om indekstal.docx
grupper15_03.png
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Vektorer i 2D, 1.g
Forløbet omfatter Vektorer i 2D kapitel 7 og 8 fra Mat A1
Kapitel 7 (vektorer 1): Efter forløbet kan eleverne:
Addere og subtrahere vektorer både grafisk og algebraisk ud fra vektorernes koordinater.
Finde vektoren AB ud fra punkterne A og B's koordinater, finde en vektors længde og finde afstanden mellem to punkter
Kapitel 8 (vektorer 2):
Efter forløbet kan eleverne:
Definere cosinus(v) og sinus(v) ud fra enhedscirklen
Bevise og bruge formlerne for den retvinklede trekant.
Anvende polære koordinater og retningsvinkel for en vektor.
Indhold
Kernestof:
Carstensen-Frandsen-Studsgård: Mat A1, systime; sider: 150-159
Da 3.g'erne skal have deres SRP-opgaver, skal I arbejde med abacus fra kl 9:55 til 10:15 (jeg er der nok til at starte det og kommer igen inden det er slut)
HUSK at udfylde navnelisten til rejsebureauet (link på modulet i onsdags) - I skal være logget på med jeres skole -g-mail
grupper15_03.png
18E Opgaver med hjælp - Vektorer i planen - Version 2.pdf
Vi samler op på de første 4 sider i hæftet, I fik sidste gang
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 160-169, 178-197, 204-213, 218-223
vektorer_uden_koordinater_og_med.pdf
Følgende elever deltager i tysk arrangement:
I skal være færdige med opgaverne til og med opgave 11 i noterne om vektorer
abacus_1_8_fokusopgaver.mw
abacus_1_8.mw
Medbring papir og blyant, så I kan tage noter
Retteguide_mat_1_5.docx
ny-2hf211-MAT-C-26052021_del1.pdf
ny-2hf211-MAT-C-26052021_bilag_2_afstand_data.xlsx
Opsamling på opgaverne: 804, 810, 811, 812, 806 (som I skal lave færdige hjemmefra)
image.png
Bådjagt.doc
Vi skal arbejde med et lille projekt (bådjagt), men husk bøgerne - I får brug for dem.
Læs eksempel 9 s 196 inden modulet. Vi arbejder videre med bådjagten
Medbring bogen
vinkler_mellem_vektorer_i_Maple.mw
Prøve i vektorer
Husk selv at medbringe noget at skrive med!
Husk grundbogen -vigtigt!
træning_af_mundtlig_eksamen.docx
Husk at øve jer på jeres spørgsmål fra i fredags.
Husk at uploade jeres videoer - hvis I ikke har gjort det. Der er stadig mange, der mangler.
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Vektorer i 2D - fortsat
Efter forløbet forventes eleverne at kunne:
Bruge skalarproduktet til at finde en vinkel mellem to vektorer
Beregne projektionen af en vektor på en anden vektor
Kende tværvektoren til en vektor
Kunne bruge determinanten til bl.a. at beregne arealet af en trekant
Kunne beregne arealet af en trekant ud fra to sidelængder og den mellemliggende vinkel
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 160-161, 178-197, 204-213, 218-231
Medbring papir og blyant, så I kan tage noter
Retteguide_mat_1_5.docx
ny-2hf211-MAT-C-26052021_del1.pdf
ny-2hf211-MAT-C-26052021_bilag_2_afstand_data.xlsx
Opsamling på opgaverne: 804, 810, 811, 812, 806 (som I skal lave færdige hjemmefra)
image.png
Bådjagt.doc
Vi skal arbejde med et lille projekt (bådjagt), men husk bøgerne - I får brug for dem.
Læs eksempel 9 s 196 inden modulet. Vi arbejder videre med bådjagten
Medbring bogen
vinkler_mellem_vektorer_i_Maple.mw
Prøve i vektorer
Husk selv at medbringe noget at skrive med!
Husk grundbogen -vigtigt!
træning_af_mundtlig_eksamen.docx
Husk at øve jer på jeres spørgsmål fra i fredags.
Husk at uploade jeres videoer - hvis I ikke har gjort det. Der er stadig mange, der mangler.
mat2_1.mw
Husk sedler med "letter of consent to travel"
Husk jeres note-hæfter
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
det tænkende klasserum
Vi bruger et par moduler på at træne "at tænke matematik" ved de hvide tavler
Indhold
Kernestof:
OBS - modulet starter med koncert fra musik-eleverne
Vi fortsætter lidt endnu med at træne tænke-opgaver
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Deskriptiv statistik
Deskriptiv Statistik
Efter forløbet kan eleverne kende forskel på ugrupperede og grupperede fordelinger og kunne beregne middelværdi, varians og spredning på begge typer fordelinger.
For grupperede fordelinger kan eleverne tegne en sumkurve og ud fra denne aflæse forskellige fraktiler - herunder specielt kvartilsætttet.
Eleverne kan tegne og fortolke boksplot.
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 266-282
middelværdi_thin_sliced.docx
ugrupperede_1.mp4
ugrupperede_2_varians_spredning_skæv.mp4
Vi mødes i 1.05
Ugrupperede_observationer_Maple_Bibel.mw
Færdiggør jeres Maple-bibel til ugrupperede observationer
Navne- og telefonliste til Malaga-turen
Letter of consent - der mangler stadig alt for mange
Til brug i modulet
grupper
Husk bøger
Vi mødes i 1.06
Elev rejseinfo og værelsefordeling
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Studierejse - flisemønstre
I forbindelse med studierejsen besøger vi Alhambra i Granada og ser blandt andet på de mange smukke flisemønstre.
Inden besøget har eleverne lært at identificere de 17 forskellige eksisterende mønstre.
De kan genkende spejlinger, rotationer og glide-spejlinger og ved hjælp af en guide bestemme symmetri-gruppen.
Indhold
Kernestof:
The Beauty of Symmetry: An Introduction to the Wallpaper Group
wallpaper.html
Magic geometry mosaics in the Alhambra Miroslav Lovric.pdf
øvelse_i_at_bestemme_tapetgrupper.docx
nøgle_til_mønsterbestemmelse.pdf
Skema for Mallagastudietur 2i 2023.docx
skema_til_solhøjdemåling.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Differentialregning
Differentialregning
Efter forløbet forventes eleverne at kunne:
Mundtlig eksamen:
redegøre for beviset for differentiation af en sum af to funktioner
redegøre for beviset for differentiation af et produkt af to funktioner, en kvotient mellem to funktioner (ikke bevist)
redegøre for induktionsbeviset for x i n'te (ikke nået endnu!!)
redegøre for anvendelsen af differentiation af eksponentialfunktioner ("a i x'te", exp(x), exp( k*x) (se side 138 for en klarere notation end denne editor kan klare)
redegøre for anvendelsen af differentiation af den naturlige logaritmefunktion, ln(x)
redegøre for anvendelsen af differentiation af potensfunktioner generelt
redegøre for sammenhængen mellem funktions væksthastighed, tangent hælding og differenskvotient.
redegøre for en funktions monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og differentialkvotient
Skriftlig eksamen uden hjælpemidler:
- differentiere polynomier, potensfunktioner, exp(kx) og ln(x)
- anvende regnereglerne for differentiation af f+ g, f-g, k*f, f · g og f ° g.
- bestemme en tangentligning
- aflæse væksthastighed grafisk
- anvende viden om sammenhængen mellem afledet funktion og monotoniforhold
Skriftlig eksamen med hjælpemidler
-anvende differentialkvotient for simple funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne
- definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed og marginalbetragtninger, afledet funktion for de elementære funktioner samt differentiation af f+g, f-g, k*f, f · g og f ° g.
- kunne anvende CAS til at differentiere komplekse funktioner, som ikke umiddelbart kan differentieres med de kendte regneregler for differentiation
- anvende viden om differentialkvotient til at bestemme monotoniforhold og optimere funktioner i modeller.
- vi fortsætter med at træne modellering:
- - anvende simple funktionsudtryk i modellering af givne data, kunne foretage simuleringer og fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modellerne
Indhold
Kernestof:
Hjælp mig med at huske nye bøger
Opsamling på Malaga-tur -
Fraværende: Milian og Silas
Husk bog til NAG læser
Husk restbetaling til Malaga-turen: 46,75 kr til Eva Danielsen (tlf 61784588). (Entréer og transport)
Opgavebogen (Mat AB1 opgaver) skal afleveres på bogdepotet. Grundbogen Mat A1 kan I beholde til efter eksamen i 3.g :-)
medbring de grønne hæfter (til noter) og tjek om du har fået Mat A2 bogen (der var flere der skrev under, men lod bogen ligge)
image.png
tjek rettelserne til mat 2_6 inden modulet
Vi skal arbejde videre med differentialregning
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 59-76, 82-108, 112-126, 182-189
Medbring bog, grønne hæfter og formelsamling
Differentialregning_s59_66_Teori.docx
sekant_for_x^2.ggb
Tjek rettelser til afleveringen "flisemønstre fra Alhambra".
Samling_opgaver_med_hjælp.pdf
Grupper:
Hvis I ikke har afleveret opgave-bogen fra 1.g, så gør det nu. 1.g'erne mangler den
Opgaver i differentialregning.docx
Grupper
Thomas Schausen: Matsamf - Matematik, Systime; sider: 94-99, 118-122
Da Bo og jeg arbejder med jeres SRO-opgaveformuleringer, skal I dels lave noget i på Abacus (grupper a 3)m og derefter kan I begynde på afleveringen til efter jul.
Medbring de grønne hæfter
Mind mig om at vi skal tale om mundtlig SRO
Differentiation af sammensat funktion - bevis
Opsamling på SRO
Afsnit
Regn opgave 2.D2.30 (ovenfor)
Opgaver_med_væksthastighed.docx
Mind mig om opsamling på opgaverne med væksthastighed.
Mind mig også om at vi bruger 10 minutter på at dele læseforslag til NAG-læser (til på mandag)
opgaver_væksthastighed.mw
opgaver_med_monotoniforhold.docx
opgave12.mw
Husk at tage formelsamlingen med
mat2_16_algebra.docx
Klovnedukken Reklame Ekstra Bladet.m4v
Projekt_Vodkaklovnen_20I8.doc
Husk Mat 2.8 og Mat 2.15 retur
Medbring formelsamlingen
Vi fortsætter med projekt vodkaklovnen - genlæs projektbeskrivelsen på modulet før ferien og læs evt eksempel 6 s 123 i Mat A2
Link til mappen med opgavebesvarelser
I kan bruge modulet på at gøre rapporten om Vodkaklovnen færdig, og/eller I kan træne opgaveregning til prøven på mandag
Prøve - fokus på opgaver der ligner dem, vi har haft i de seneste afleveringer.
HUSK formelsamlingen!!
Vi starter på trigonometriske funktioner (medbring Mat A2 bogen)
Inden modulet skal I repetere hvordan man definerer cosinus(v) og sinus(v) ud fra enhedscirklen (find det selv i Mat A1-bogen)
Omfang
Estimeret: 31,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
kvotientrækker og SRO (multiplikatoreffekt)
Indhold
Kernestof:
Thomas Schausen: Matsamf - Matematik, Systime; sider: 9-14, 69-84, 118-123
Lektien gælder til begge moduler
Husk at vi skal gøre undervisningsevaluerings-spørgeskema færdigt
image.png
2015 Netforsøg stx A_forberedelsesmateriale_Følger og rækker.pdf
Det er vigtigt at I kommer til tiden
medbring noget at skrive med
Træningsopgaver.docx
Samling_opgaver_med_hjælp.pdf
jeg regner med at I bliver færdige med kvotientrækkerne i dette modul
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Trigonometriske funktioner og Harmoniske svingning
Efter forløbet skal eleverne kunne
1) Anvende og forstå radianer i forbindelse med trigonometriske funktioner.
2) Tegne graferne for cos(x) og sin(x)
3) Kunne differentiere cos(x) og sin(x).
4) Kunne bevise at sin(x)'=cos(x)
5) For harmoniske svingninger af formen f(x)=a*sin(bx+c)+k, skal de kunne koble a til amplituden og k til midteraksen.
Sammenhængen at T=2*pi/b, hvor T er perioden og faseforskydningen -c/b skal kendes og kunne kobles til grafen.
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 189-196, 201-212
mat2_17_uden_hjælpemidler.docx
mat2_17.docx
mat_2_17_Smilla_Elyas.docx
mat2_17_uden_hjælpemidler_Smilla_Elyas.docx
mat 2_17_MH.mw
Differentiation af sin(x)
grænseværdi_af_sin(x)_divideret_med_x.docx
Hjælpesætning til differentiation af sin(x)
MEDBRING DE GRØNNE HÆFTER
oGr. 1
image.png
Amalie går i gruppe 8 og Felix i gruppe 9
Vi bruger modulet på at arbejde i abacus og en slags "karaktersamtaler" i grupper, hvor vi har fokus på processen. Hvad kan I selv gøre og hvad kan jeg gøre, for at I lærer mere? Tænk på på forberedelse, moduler, skriftlige afleveringer og prøver.
Amøben .docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
vektorer - linjer og cirkler
Forløbet omhandler
Linjens ligning u d fra normalvektor og punkt
Linjens parameterfremstilling
Skæring mellem linjer
Vinkler mellem linjer
Afstand mellem punkt og linje (inklusiv bevis)
Cirklens ligning - herunder kvadratkomplettering
Skæring mellem cirkel og linje
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 130-174
Lectio Log ind - Lectio - Nærum Gymnasium
Medbring formelsamlingen
abacus_mat2_22.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
sandsynlighed og kombinatorik
Indhold
Kernestof:
Carstensen-Frandsen-Studsgård: Mat A2, Systime; sider: 218-231
The Monty Hall Problem
Arbejdsark til Sandsynlighed.docx
opgaver7_01til7_04.png
Arbejdsark til Sandsynlighed_2.docx
Velkommen 3i :-). Så vildt, at det nu er 3.g!
Maple-filer
Vi bruger modulet på at samle op på årsprøverne.
2iMA_MAJ_2024_rettet.pdf
Bilag_2_laarben_data.xlsx
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 241-257
Løsning på et Maple-problem - vi bruger dette i modulet
Hjælp mig med at huske:
Opgaver til Stokastisk Variabel.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forberedelse til årsprøver
Indhold
Kernestof:
OBS! Medbring både Mat A1 og Mat A2 - bøgerne. Vi begynder at træne til mundtlig årsprøve og starter med spørgmål 7, 8 og 9 i vedlagte fil.
udkast_til_spørgsmål_årsprøve_2i_version2.docx
Vi starter modulet med at I gennemgår det i forberedte mandag i matrix-grupper. Derefter starter vi på at forberede sp 1, 2 og 3
prøvevejledning_skriftlig_årsprøve_i_mat_2024_2i.docx
Mind mig om at vi repeterer import af data fra Excel til Maple
Husk at øve jeres præsentationer fra i tirsdags. Hav noter som I selv har skrevet på papir.
Vi skal huske at teste om jeres Maple-licens er aktiv, da der er elever på skolen, der har haft problemer.
I forbereder jer på at fremlægge følgende spørgsmål:
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Fordelinger og test
Binomialfordeling og normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen.
Anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
Forløbet bygger videre på kombinatorikken, da binomial koefficienterne (K(n,r)) indgår i binomialfordelingen.
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 257-269, 284-289, 294-302, 304, 320-330
binomialfordeling_geogebra.jpg
opgaver_binomial_fordeling.docx
middelværdi_mm_binomialfordeling.docx
Pascals trekant s 45 i formelsamlingen
2024 Presidential Election Polls: Harris vs. Trump - 270toWin
opgave_7_81_og_7_D-2_6.mw
trump_vs_Harris.mw
Husk at have jeres beregninger af det amerikanske valg med. I skal præsentere dem på tavlerne
Husk opsamling på ABACUS (mat 3)
vejledendeopgaver_sandsynlighed_kombinatorik_binomialfordeling_matB.pdf
opgaver_i_binomialtest.docx
normalfordelingen.pdf
Husk at have bog med til NAG læser
Normalfordeling i Maple
image.png
Vejledendeopgaver_stx_A-niveau_2017_reform_-_Marts_2020.pdf
AACG Maple manual 2022 STX A.pdf
Carstensen-Frandsen-Studsgård: Mat A2, Systime; sider: 304-305, 313-316, 336-339
Vægt af en vare.xlsx
phillip.xls
Husk en bog til NAG læser
normalapproksimation_til_binomialfordeling.mw
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Integralregning
- Stamfunktion for de elementære funktioner
- Ubestemte og bestemte integraler
- Sammenhængen mellem arealer og stamfunktion
- Regneregler for integration af f+g og f-g og k·f, integration ved substitution
- Anvendelser af integraler, herunder bestemmelse af areal mellem to grafer, rumfang af omdrejningslegeme (uden bevis) og længde af kurve.
Centrale beviser: Forskellen på to stamfunktioner er konstant, Arealfunktionen er en stamfunktion, Arealet under grafen til f(x) fra a til b er F(b)-F(a). Beviset for kurvelængden.
Indhold
Kernestof:
Grafisk arealbestemmelse med Geogebra og Maple – indledning til integralregning.docx
funktionsundersøgelse_areal.ggb
undersøgelse_af_areal_under_graf.mw
image.png
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 10-21, 24-49
194097_tulipanstilke.xlsx
Dem, der ikke var der onsdag, mødes med mig i 2.05 og laver en prøve, svarende til den der var onsdag.
Det er vigtigt at alle har computer med.
Medbring noget at skrive med og noget at skrive på, så I kan tage noter I kan bruge til mundtlig eksamen
Husk klassen har oprydning efter frokost
Husk at færdiggøre undervisningsevalueringen (spørgeskemaet), hvis I ikke blev færdige
areal_funktion_differens.ggb
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Almene (tværfaglige) - Træning af selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 17
Funktioner af to variable
Funktioner af to variable,
Definitionsområde, grafisk forløb,
herunder
niveaukurve, snitkurve, niveaulinje, snitfunktion
Partielt afledet, tangent.
Gradient, stationært punkt og arten af stationært punkt (max,min, saddel)
Anvendelse på bestemmelse af a og b i lineær regression
Indhold
Kernestof:
Vi bruger lidt mere tid på rumfang af omdrejningslegemer. Repeter cirklens ligning inden modulet - I får brug for den.
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 72-103, 105, 120-129, 138-140
2Variable.ggb
I dette modul skal I vælge om I vil lave Georg Mohr (matematik konkurrence) eller regne opgaver.
Graf for funktioner af to variable_niveaukurver.docx
Husk en bog til NAG-læser
SRP:
Et spørgsmål til mundtlig eksamen kunne være:
Her er nogle sæt af y-værdier (vælg et tilfældigt)
Her er nogle sæt af x-værdier
husk bogen!
Opgaver_MH_vektorfunk_og_sandsynlighed.docx
eksempel_regression .mw
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Differentialligninger
Med udgangspunkt i epidemier vil vi arbejde med at forstå, hvordan man kan opstille forskellige differentialmodeller.
Vi skal arbejde med de analytiske løsninger af differentialligninger
y=ky , y'=b-ay, y'+a(x)*y=b(x) og y' =y*(b-ay)
Vi vil vise at den logistiske vækstfunktion er løsning til den logistiske ligning
Vi vil bruge programmet Netlogo til at simulere forskellige situationer, der kan behandles ved hjælp af differentialligninger.
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 148-167, 171-178, 187-190
vejledende_opgaver_differentialligninger.pdf
Opgaveregning
Medbring formelsamlingen - den er god at have ved opgaveregning
Bevis for at løsningen_eksponentiel_vækst.docx
Medbring meget gerne et brætspil
Husk formelsamlingen (på papir) hver gang I har Mat
Medbring formelsamling, grundbog og opgavebog
opgave 5.130 og 5.133 (i modulet)
Opgavetræning efter behov
201119-stxA-vejledende-enkeltopgaver-2017-reform---marts-2020.pdf
Besvarelser af aflevering 3_19
3eMA_Verhulst.docx
DanmarksStatistik.xlsx
OBS - medbring Mat A3
Verhulst1838-print.pdf
image.png
Forsøg INDEN modulet at løse opgaven med Verhulst fra sidste modul. Hvis I ikke kan løse opgaven med at finde konstanterne ud fra tre punkter, så lav i stedet logistisk regression.(LogistReg)
sammenligning_logistreg_3_punkter.mw
jeg ved mange er trætte efter idræt B-turen, så vi starter ikke på noget nyt, men bruger modulet på at regne opgaver i skæring mellem linjer, og linjer og cirkler (mest ved whiteboards).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Vektorfunktioner
grafisk forløb af banekurver, skæringspunkter med akser, dobbeltpunkter, tangentbestemmelse, elimination af parameter samt anvendelser af vektorfunktioner.
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 208-233
image.png
Regn opgave 6.01 og 6.18 (kun opg 2) inden modulet
spacecurves4.mw
museopgave3_17_opgave14.mw
Opgaver i vektorfunktioner.docx
Microsoft Forms
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Arbejde med forberedelsesmateriale
Hen mod afslutningen på året, skal vi arbejde med noget materiale, som undervisningsministeriet udsender i januar (ukendt pt). Stoffet indgår i pensum til skriftlig eksamen, og I skal arbejde med det selvstændigt under vejledning.
Forløbet skal vare 6 timer - det svarer nogenlunde til 4 moduler.
Indhold
Kernestof:
stx24_26_MAT_A_15012024_23539.pdf
Vi starter på "forberedelsesmaterialet":
Vi fortsætter med "forberedelsesmaterialet"
Husk at medbringe en bog til NAG-læser
Vi fortsætter med forberedelsesmaterialet
stadig "forberedelsesmaterialet"
Sidste gang med forberedelsesmaterialet
I får halvdelen af modulet til at blive færdige med forberedelsesmaterialet.
mat3_23.mw
Opgaver i vektorfunktioner og Forberedelsesmaterialet.docx
Vi bruger modulet på at træne til prøven i næste uge
Modulet afholdes virtuelt, da jeg er blevet syg.
Prøve i vektorfunktioner og sandsynlighedsregning (forberedelsesmaterialet)
Medbring selv formelsamling og noget at skrive med. Formelsamling til forberedelsesmaterialet udleveres med prøven.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
SRP-skriveperiode
I disse to uger, er der SRP-skriveperiode
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Opsamling, mundtlig og skriftlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Læs rettelserne til mat 3.25 inden modulet
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 248-250
træning_til_mundtlig_eksamen.docx
Vi arbejder med spørgsmålene 13, 14, 15 og 16
image.png
Gruppe 1 og 5 præsenterer sp 13
Vi bruger første halvdel af modulet på at I præsenterer for hinanden (se modulet i torsdags). Anden halvdel kan I bruge på at forberede jer til prøven torsdag.
Her er begrundelsen for de 16 spørgsmål (fra undervisningsministeriets vejledning):
Prøven varer hele modulet
Grupperne: 1,4,7 forbereder sp 1. Grupperne 2,5,8 forbereder sp 2. Grupperne 3,6,9 forbereder sp 3 hjemmefra.
Grupperne: 1,4,7 forbereder sp 4. Grupperne 2,5,8 forbereder sp 5. Grupperne 3,6,9 forbereder sp 6 hjemmefra.
Grupperne: 1,4,7 forbereder sp 7. Grupperne 2,5,8 forbereder sp 8. Grupperne 3,6,9 forbereder sp 9 hjemmefra.
Grupperne: 1,4,7 forbereder sp 10. Grupperne 2,5,8 forbereder sp 11. Grupperne 3,6,9 forbereder sp 12 hjemmefra.
stx242_MAT_A_12082024_24148-22795.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731290001", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731290001", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731290001" }