Holdet 2022 MA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Bente Quorning, Rune Klarskov Jensen
Hold 2022 MA/c (1c MA, 2c MA, 3c MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rentesregning
Titel 2 opsparings-og gældsannuitet og indekstal
Titel 3 Eksponentiel vækst
Titel 4 Potens og logaritme
Titel 5 Potens vækst
Titel 6 Polynomier
Titel 7 Statistik
Titel 8 Vektorer i planen
Titel 9 Funktioner 2.g
Titel 10 Differentialregning
Titel 11 Perspektivtegning (Historisk emne)
Titel 12 Binomialfordeling og test, konfidensintervaller
Titel 13 Normalfordeling
Titel 14 Vektorer, linjer og cirkler
Titel 15 Trigonometriske funktioner
Titel 16 Statistik: Lineær regressionsanalyse
Titel 17 Vektorfunktioner
Titel 18 Integralregning
Titel 19 Differentialligninger
Titel 20 Funktioner af to variable
Titel 21 Selvstuderet emne: Sandsynlighedsregning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 opsparings-og gældsannuitet og indekstal


opsparings-og gældsannuitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - formeludtryk til beskrivelse af eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge mellem variable
  • Almene (tværfaglige) - Du skal ville lære og du skal deltage aktivt i alle former for undervisning fra klasseundervisning til projektundervisning.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksponentiel vækst

karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: eksponentielle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - formeludtryk til beskrivelse af eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge mellem variable
  • Almene (tværfaglige) - Du skal ville lære og du skal deltage aktivt i alle former for undervisning fra klasseundervisning til projektundervisning.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Potens og logaritme

karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: potens-og logaritmefunktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - begrebet f(x), karakteristiske egenskaber ved potens- og logaritmefunktioner, karakteristiske egenskaber ved disse funktioners grafiske forløb, anvendelse af regression
  • Almene (tværfaglige) - 1. Du skal kunne modtage viden ved at læse og lytte. 2. Du skal arbejde med forskellige notatteknikker tilpasset forskellige situationer2. 3. Du skal kunne forberede dig på en systematisk måde3.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Potens vækst

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - formeludtryk til beskrivelse af ligefrem og omvendt proportionalitet samt potenssammenhænge mellem variable
  • Almene (tværfaglige) - Du skal forstå de ændrede krav og spilleregler ved overgangen fra folkeskole til gymnasium.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Polynomier

karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb:  polynomier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori. – håndtere formler, herunder kunne oversætte mellem symbolholdigt og naturligt sprog, og selvstændigt kunne anvende symbolholdigt sprog til at beskrive variabelsammenhænge og til at løse problemer med matematisk indhold
  • Almene (tværfaglige) - Du skal forstå de ændrede krav og spilleregler ved overgangen fra folkeskole til gymnasium.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Statistik

simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – anvende simple statistiske eller sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af et givet datamateriale eller fænomener fra andre fagområder, gennemføre hypotesetest, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
  • Almene (tværfaglige) - Gruppearbejde: Du skal kunne indgå aktivt ved tilstedeværelse, forberedelse og deltagelse i gruppearbejde.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vektorer i planen

vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evaluering af undervisningen 25-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer, samt kunne give en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i koordinatsystemer og udnytte dette til at svare på givne teoretiske og praktiske spørgsmål
  • Almene (tværfaglige) - 1. Nu skal din brug af studie- og notatteknikker være ubesværet. Dvs. du skal kunne anvende forskellige strategier i forbindelse med planlægningen, forberedelse, læsning og notetagning. 2. Du skal selvstændigt kunne løse opgaver over længere tid uden ydre kontrol. Det gør du fx i forbindelse med dansk/historie opgaven. 3. Du skal kunne kommunikere med og gøre dig forståelig i samvær med mennesker fra andre kulturer
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Funktioner 2.g

Opsamling og konsolidering af funktioner behandlet i 1. g

Forløbet omfatter:

- Eksponentialfunktioner og logaritmer
- Regression
- Sammensatte funktioner
- Omvendte funktioner
- Parallelforskydninger f(x-h)+k
- Stykkevise funktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Differentialregning

Forløbet omfatter:

- En intuitiv forståelse af begreberne grænseværdi og kontinuitet, herunder definitionen på kontinuitet.

- Definition af differentialkvorienten ud fra sammenhængen mellem sekant og tangent.

- Afledet funktion for elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens, konstant ganget på, produkt af funktioner og sammensatte funktioner.

- Fortolkning af differentialkvotient som øjeblikkelig væksthastighed, tangenhældning og tangentligninger

- Anvendelse af differentialregning til bestemmelse af monotoniforhold og ekstrema samt lettere modellering og optimering.

Beviser:
- Differentiation af andengradspolynomiet
- Differentiation af kvadratrodsfunktionen
- Differentiation af sum, differens og konstant ganget på
- Differentiation af produkt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Perspektivtegning (Historisk emne)

Emnet er gennemført som forberedelse til studietur til Venedig. Der har været fokus på perspektivtegningens udvikling i den Italienske renaissance og benyttelsen af trompe l'oeil i arkitektonisk sammenhang.

På studieturen har eleverne har arbejdet med perspektivisk analyse, og de har besøgt
- Srovegni kapellet med udsmykninger af Giotto di Bondone
- Teatro Olimpico, hvor der er snydeperspektiv i kulisserne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Binomialfordeling og test, konfidensintervaller

Forløbet omfatter:

- Kombinatorik og grundlæggende sandsynlighedsregning, herunder beregning af sandsynligheder med kombinatoriske beregninger vha. K(n,r).

- Stokastisk variabel, middelværdi, varians og spredning

- Binomialforsøg og binomialfordeling, herunder opstilling af binomialmodel, beregning af punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder, middelværdi og spredning, aflæsninger på pindediagram, der viser sandsynlighdesfordelingen.

- Binomialtest og begreber der knytter sig hertil, population, stikprøve, nulhypotese, signifikansniveau, antalsparameter, sandsynlighedsparameter, teststørrelse, acceptmængde og kritisk mængde, diskussion af fejltyper..

- 95%konfidensinterval for andel, herunder antalsparameter stikprøvesandsynlighed og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Normalfordeling


Forløbet omfatter:

- Forskrift og graf for tæthedsfunktion og fordelingsfunktion, middelværdi og spredning, normale og exceptionelle udfald.

- Grafisk aflæsning og beregning af sandsynligheder for normalfordelte stokastisk variable.

- Integralregningens anvendelse til sandsynlighedsberegninger i normalfordelingen.

- Standardnormalfordeling og kursorisk gennemgang af transformation fra vilkårlig normalfordeling til standardnormalfordelingen

- Normalfordelingsplot i Nspire til at undersøge, om et datasæt med rimelighed kan antages at stamme fra en normalfordelt stokastisk variabel.

- Kursorisk gennemgang af normalfordelingsapproximation til binomialfordelingen .

Beviser:
- Standardnormalfordelingen har maksimum i x=0.
- Standardnormalfordelingen er symmetrisk omkring middelværdien


Behandlingen af normalfordelignen indgik som en del af SRO i fagene MU A og MA A med statistisk analyse af 100 Motownnumre fra USA i 1960'erne.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Vektorer, linjer og cirkler

Opsamling og viderebearbejdelse af vektorforløb fra 1. g:

Forløbet omfatter:

- Vektorbegrebet og regning med vektorer, skalarprodukt og determinant og deres anvendelse til beregning af vinkler og arealer, vektorprojektion, forbindelsesvektor mellem to punkter.

- Linjens ligninger og linjens parameterfremstillinger, omskrivninger mellem ligning og parameterfremstillinger, skæringer mellem linjer, vinkel mellem linjer, afstand fra punkt til linje (distanceformlen)

- Cirklens ligning, cirkeltangenter, omskrivning af cirkelligning vha. kvadratkomplettering, skæring mellem cirkel og linje, anvendelse af distanceformlen i forbindelse med cirkler.

- Skæringspunkter og afstande mellem objekter


Beviser:
- Forbindelsesvektors koordinater
- Linjens ligning på normalform
- Omskrivning fra linjens ligning på normalform til linjens ligning på formen ax+by+c=0
- Linjens parameterfremstilling
- Cirklens ligning
- Projektion af vektor på vektor
- Længde af projektionsvektoren
- Distanceformlen (afstand fra punkt til linje)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Vektorfunktioner

Forløbet omfatter:

- Definition af vektorfunktioner og tegning af banekurver.

- Differentiabilitet af vektorfunktioner, hastighedsvektor, accelerationsvektor, fart og tangentbestemmelse (ligning og parameterfremstilling).

- Kurveundersøgelse: skæring med akserne, lodrette og vandrette tangenter og dobbeltpunkter.

- Cirklens parameterfremstilling og jævn cirkelbevægelse, omskrivning mellem cirklens parameterfremstilling og cirklens ligning.

- Anvendelser af vektorfunktioner.





Beviser:
- Udledning af cirklens parameterfremstilling
- Omskrivning fra cirklens parameterfremstilling til cirklens ligning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Integralregning

Forløbet omfatter:

- Definition af stamfunktion, bestemmelse af stamfunktioner for de elementære funktioner.

- Definition af ubestemt og bestemt integrale og beregning med ubestemte og bestemte integraler, herunder anvendelse af substitutionsmetoden/"fange hale - metoden".

- Anvendelse af integralregning til beregning af arealer af punktmængder og rumfang af omdrejningslegemer og bestemmelse af kurvelængde.

Beviser::
- Regneregler for bestemte integraler
- Integralregningens hovedsætning (arealfunktionen er en stamfunktion)  
- Arealet under en graf bestemt vha. en vilkårlig stamfunktion
- Arealet af en punktmængde afgrænset af grafer for to funktioner
- Kurvelængde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Differentialligninger

Forløbet omfatter

- Linjeelementer, hældningsfelt og numeriske løsninger.

- Anvendelse af differentialligningen til bestemmelse af væksthastigheder, bestemmelse af tangentligninger, undersøgelse af om en bestemt funktion er løsning til en forelagt differentialligning.

- Opstilling af simple differentialligninger på baggrund af en sproglig formulering (eksponentiel, forskudt eksponentiel og logistisk vækst)

- Løsning af differentialligninger uden brug af CAS (eksponentiel, forskudt eksponentiel og logistisk vækst)

- Logistisk vækst og den logistiske ligning.

- Løsning af logistiske og lineære første ordens differentialligninger samt  andre separable differentialligninger med brug af CAS vha. desolve


Beviser:
Løsningsformlerne for differentialligninger af typen y’=k·y ,  y’=b-a·y og y'=y(b-ay).
Logistisk vækst beskrevet ud fra den logistiske ligning (hurtigst vækst ved den halve bæreevne)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer