Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Bente Quorning, Rune Klarskov Jensen
Hold
2022 MA/c (
1c MA
,
2c MA
,
3c MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Rentesregning
Titel 2
opsparings-og gældsannuitet og indekstal
Titel 3
Eksponentiel vækst
Titel 4
Potens og logaritme
Titel 5
Potens vækst
Titel 6
Polynomier
Titel 7
Statistik
Titel 8
Vektorer i planen
Titel 9
Funktioner 2.g
Titel 10
Differentialregning
Titel 11
Perspektivtegning (Historisk emne)
Titel 12
Binomialfordeling og test, konfidensintervaller
Titel 13
Normalfordeling
Titel 14
Vektorer, linjer og cirkler
Titel 15
Trigonometriske funktioner
Titel 16
Statistik: Lineær regressionsanalyse
Titel 17
Vektorfunktioner
Titel 18
Integralregning
Titel 19
Differentialligninger
Titel 20
Funktioner af to variable
Titel 21
Selvstuderet emne: Sandsynlighedsregning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Rentesregning
procent-og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
Indhold
Kernestof:
Rentesregning; sider: 1-15
Rentesregning.pdf
Maple installationsfiler på Google Drive
Kom_hurtigt_i_gang_med_Maple 2017.pdf
Makkerpar
Gruppe 1 Phoebe Jane HornZarah Rusid MidtgaardGruppe 2 Benedikte Dedenroth BernhoftEmilia GaribayGruppe 3 Olivia Marding NielsenTeresa Moll BownGruppe 4 Rasmus HundevadtSarah PiesterGruppe 5 Marius GøtkeMia Louise AlbertsenGruppe 6 Monika Ivaylova Dr
Rentesregning2020.pdf
Gruppe 1 Mads Egeskov Brøgger HinnerfeldtBenedikte Dedenroth BernhoftGruppe 2 Sarah PiesterMonika Ivaylova DragievaGruppe 3 Rasmus HundevadtMarius GøtkeGruppe 4 Phoebe Jane HornTeresa Moll BownGruppe 5 Olivia Marding NielsenMia Louise AlbertsenGruppe
Isoler_r_i_kap_formlen.ggb
601F5295-7C14-4D66-AE4B-179F10204776.jpeg
Makker
Annuiteter_og_indekstal.pdf
Annuitetsopsparing.pdf
Annuitetsopsparing; sider: 1-3
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - formeludtryk til beskrivelse af eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge mellem variable
Almene (tværfaglige) - Du skal ville lære og du skal deltage aktivt i alle former for undervisning fra klasseundervisning til projektundervisning.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
opsparings-og gældsannuitet og indekstal
opsparings-og gældsannuitet
Indhold
Kernestof:
Annuitetsopsparing.pdf
Annuitetsopsparing; sider: 1-6
Makker
foerstefil.mw
Annuitetslån.pdf
Annuitetslån; sider: 1-4
Brøkregning.pdf
Renter_og_annuiteter.pdf
Indekstal.pdf
Inklusions makker
Inklusionsmakker
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - formeludtryk til beskrivelse af eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge mellem variable
Almene (tværfaglige) - Du skal ville lære og du skal deltage aktivt i alle former for undervisning fra klasseundervisning til projektundervisning.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksponentiel vækst
karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: eksponentielle
Indhold
Kernestof:
Brøkregning.pdf
Indekstal.pdf
Renter_og_annuiteter.pdf
Inklusionsmakker
Annuiteter.pdf
Inkluderende makkerpar:
Eksponentiel Vækst; sider: 1, 3-39
Repetition 1.pdf
Eksponentiel vækst.pdf
Inklusion
Annuiteter2023.pdf
190325-mat-A-stx-formelsamling-feb-2019-3.pdf
Kom_hurtigt_i_gang_med_Maple 2017.pdf
Maple installationsfiler på Google Drive
Inklusionspar
plotTofunktioner.mw
plotTofunktioner.ggb
Inklusion og dialog
vidensdeling:
Lineær regression.pdf
Eksponentiel regression.pdf
Potens og logaritme.pdf
Potens og Logaritme; sider: 1-6
deling
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - formeludtryk til beskrivelse af eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge mellem variable
Almene (tværfaglige) - Du skal ville lære og du skal deltage aktivt i alle former for undervisning fra klasseundervisning til projektundervisning.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Potens og logaritme
karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: potens-og logaritmefunktioner
Indhold
Kernestof:
PLads
Lineær regression.pdf
Eksponentiel regression.pdf
Potens og logaritme.pdf
Potens og Logaritme; sider: 1-14
nr
Gruppe 1
Vidensdeling:
ruppe 1 Emilia GaribayEivind Romain Ramsing Escargueil Gruppe 2 Zarah Rusid MidtgaardCaroline Wedendahl Bendixen Gruppe 3 Leonard Emil ZeruneithMarius Gøtke Gruppe 4 Benedikte Dedenroth BernhoftOlivia Marding Nielsen Gruppe 5 Phoebe Jane HornCelina H
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - begrebet f(x), karakteristiske egenskaber ved potens- og logaritmefunktioner, karakteristiske egenskaber ved disse funktioners grafiske forløb, anvendelse af regression
Almene (tværfaglige) - 1. Du skal kunne modtage viden ved at læse og lytte. 2. Du skal arbejde med forskellige notatteknikker tilpasset forskellige situationer2. 3. Du skal kunne forberede dig på en systematisk måde3.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Potens vækst
Indhold
Kernestof:
Potens og Logaritme; sider: 7-14
Vidensdeling
Potens vækst; sider: 1-29
Potensvaekst.pdf
Årsprøve 20c B 2021.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - formeludtryk til beskrivelse af ligefrem og omvendt proportionalitet samt potenssammenhænge mellem variable
Almene (tværfaglige) - Du skal forstå de ændrede krav og spilleregler ved overgangen fra folkeskole til gymnasium.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Polynomier
karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: polynomier
Indhold
Kernestof:
Potens vækst; sider: 17-19, 25-26
Potensvaekst.pdf
Gruppe 1 Julie Løvendahl EefsenCaroline Wedendahl BendixenGruppe 2 Zarah Rusid MidtgaardMia Louise AlbertsenGruppe 3 Sarah PiesterAmélie Sophia VejlgaardGruppe 4 Celina Harper SommerRasmus HundevadtGruppe 5 Emilia GaribayTeresa Moll BownGruppe 6 Mari
Polynomier.pdf
Polynomier; sider: 1-4, 14-20
Vidensdeling
Gruppe 1 Zarah Rusid MidtgaardRasmus HundevadtGruppe 2 Phoebe Jane HornOlivia Marding NielsenGruppe 3 Celina Harper SommerEmilia GaribayGruppe 4 Mia Louise AlbertsenTeresa Moll BownGruppe 5 Eivind Romain Ramsing EscargueilBenedikte Dedenroth Bernhoft
Statistik.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - – redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori. – håndtere formler, herunder kunne oversætte mellem symbolholdigt og naturligt sprog, og selvstændigt kunne anvende symbolholdigt sprog til at beskrive variabelsammenhænge og til at løse problemer med matematisk indhold
Almene (tværfaglige) - Du skal forstå de ændrede krav og spilleregler ved overgangen fra folkeskole til gymnasium.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Statistik
simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer
Indhold
Kernestof:
statistik; sider: 1-18
Vektorer i planen2018.pdf
Vektorer i planen; sider: 6-9
Vidensdeling
Statistik.pdf
Samrbejdsmakker:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - – anvende simple statistiske eller sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af et givet datamateriale eller fænomener fra andre fagområder, gennemføre hypotesetest, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
Almene (tværfaglige) - Gruppearbejde: Du skal kunne indgå aktivt ved tilstedeværelse, forberedelse og deltagelse i gruppearbejde.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Vektorer i planen
vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
Indhold
Kernestof:
Vektorer i planen; sider: 6-31
Vidensdeling
Videndeling
Vektorrace.pdf
Gruppe 1 Amélie Sophia VejlgaardEmilia GaribayGruppe 2 Leonard Emil ZeruneithOlivia Marding NielsenGruppe 3 Teresa Moll BownZarah Rusid MidtgaardGruppe 4 Monika Ivaylova DragievaJulie Løvendahl EefsenGruppe 5 Marius GøtkeCelina Harper SommerGruppe 6
Opgaver i timen til 22c MA den 24 Maj 2023.pdf Vidensdeling
Vejledendeopgaver stx B-niveau 2017 reform - Marts 2020(1) (6).pdf
Pladser
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Evaluering af undervisningen
25-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - – opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer, samt kunne give en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i koordinatsystemer og udnytte dette til at svare på givne teoretiske og praktiske spørgsmål
Almene (tværfaglige) - 1. Nu skal din brug af studie- og notatteknikker være ubesværet. Dvs. du skal kunne anvende forskellige strategier i forbindelse med planlægningen, forberedelse, læsning og notetagning. 2. Du skal selvstændigt kunne løse opgaver over længere tid uden ydre kontrol. Det gør du fx i forbindelse med dansk/historie opgaven. 3. Du skal kunne kommunikere med og gøre dig forståelig i samvær med mennesker fra andre kulturer
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Funktioner 2.g
Opsamling og konsolidering af funktioner behandlet i 1. g
Forløbet omfatter:
- Eksponentialfunktioner og logaritmer
- Regression
- Sammensatte funktioner
- Omvendte funktioner
- Parallelforskydninger f(x-h)+k
- Stykkevise funktioner
Indhold
Kernestof:
Aktivering af Nspire 2023 -2024.docx
Funktionsundersøgelse 1 med Nspire.docx
Det allermest grundlæggende i Nspire.docx
Grundindstillinger_Nspire.mp4
Ingen lektier, vi mødes og lægger planer. Medbring computer, mappe med ternet papir, blyant og viskelæder til modulet.
Eksponentialfunktion (repetition)
Repetér jeres viden om eksponentielle funktioners forskrift, graf og vækstegenskaber ved at se den uploadede screencast igennem. Kig også lige dokumentet "Det allermest grundlæggende i Nspire" igennem, så I er klar til at lære at bruge programmet.
Funktionsundersøgelse 3 med Nspire.docx
Kig screencasten med eksponentialfunktioner igennem igen - denne gang med lidt større fokus på brug af fagtermer og definition af begreber :) Medbring papir blyant formelsamling osv.
Fordoblingskonstant (bevis)
Se screencasten hvori det bevises, at fordoblingskonstanten for en eksponentialfunktion kan beregnes ved formlen log(2)/log(a). Jeg uddyber logaritmeregnereglerne lidt mere i modulet, så ingen stress, hvis I ikke forstår det hele.
Funktionsundersøgelse 4 med Nspire.docx
I skal træne beviset for fordoblingskonstanten i mindre grupper ved tavler. Læs jeres noter igennem derhjemme og medbring dem til modulet, så I kan rette evt, fejl og mangler til,
Regression, punktplot og residualplot i Nspire
Regressionsopgaver i Nspire 2023.pdf
Afsnit
Regression__punkplot_og_residualplot_i_Nspire(4).mp4
Se screencast om hvordan man laver regression, punktplot og residualplot i Nspire, så I lige får repeteret metoden. Download filen og gem den i jeres regressionsmappe, så I altid kan finde hjælp, hvis I går i stå.
Sammensatte funktioner (Matematik B, Funktioner) – Webmatematik
5. Omvendte funktioner.pdf
Omvendte funktioner (Matematik B, Funktioner) – Webmatematik
Lav til og med opgave 3 på opgavearket med omvendte funktioner (vedhæftet sidste modul)
6. Parallelforskydning af funktioner.tns
6. Parallelforskydning af funktioner_svære opgaver.pdf
Stykkevise funktioner Mat B.pdf
Genlæs jeres matematikafsnit med introduktion og beviser for normalfordelingen fra jeres SRO igennem. Er I tilfredse med jeres introduktion? Forstår I alle trin i jeres bevis? Vi snakker metode og oplæg i modulet.
Stykkevise funktioner (Matematik B, Funktioner) – Webmatematik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Differentialregning
Forløbet omfatter:
- En intuitiv forståelse af begreberne grænseværdi og kontinuitet, herunder definitionen på kontinuitet.
- Definition af differentialkvorienten ud fra sammenhængen mellem sekant og tangent.
- Afledet funktion for elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens, konstant ganget på, produkt af funktioner og sammensatte funktioner.
- Fortolkning af differentialkvotient som øjeblikkelig væksthastighed, tangenhældning og tangentligninger
- Anvendelse af differentialregning til bestemmelse af monotoniforhold og ekstrema samt lettere modellering og optimering.
Beviser:
- Differentiation af andengradspolynomiet
- Differentiation af kvadratrodsfunktionen
- Differentiation af sum, differens og konstant ganget på
- Differentiation af produkt
Indhold
Kernestof:
0. Differentialregningskompendium del 1-4 (BQ 2023).pdf
Læs de to første sider i differentialregningskompendiet og kig jeres besvarelse af opgave 1-4 igennem. Besvar herefter de nedenstående spørgsmål
Læs s. 7 og 8 i differentialregningskompendiet, og lav til og med opgave 9 færdig. Når man skal differentiere potensfunktioner, xn , kan man bruge følgende huskeregel "ned med den, og en fra" - hvad betyder det :)
Bestem f'(x) når f(x)=2x3-4x2+5x-3. Forklar hvilke regler du bruger undervejs.
Lad f(x)=5x3 -4x2 +6x -1
ingen lektier :)
Medbring den grønne A2 bog til modulet, så I kan få den byttet til en anden version.
Perspektivtegning og Trompe L'oeil 2c 2023 BQ.pptx
Perspektivtegning_øvelser.tns
Medbring, blyant, viskelæder og lineal til modulet.
Mat 2 aflevering Eivind.tns
Læs Eivinds besvarelse af Mat 2 igennem. Hav særlig fokus på brug af forklarende tekst undervejs i opgaverne.
Medbring materiale, så I kan starte på næste aflevering, som skal laves i hånden.
Optimering DTK 2024.docx
Læs jeres noter til definitionen af differentialkvotienten grundigt igennem, og medbring noterne til timen.
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 4. udgave, Systime; sider: 52-55, 62-64, 68-69, 71-73, 86-88, 120-121, 125-127
Læs det første optimeringseksempel i bogen, det er det samme som vi regnede på tavlen i sidste modul. Gennemgå herefter løsningsskabelonen til optimeringsproblemer grundigt, og brug tid på at forstå fremgangsmåden.
Repeter 3 trinsreglen, og læs beviset for differentiation af andengradspolynomiet. Vi skriver noter til beviset i modulet.
1. Differentialregning del 5-8 (BQ 2022).pdf
Læs eksemplet med optimering af dåse i bogen. Kig også jeres noter til udledningen af differentialkvotienten for andengradspolynomiet igennem igen. Medbring noterne til modulet, så I kan lave gruppefremlæggelser for hinanden.
Andengradspolynomiets graf
Se videoen om andengradspolynomiet og besvar de nedenstående spørgsmål:
Læs siderne om kontinuitet og differentiabilitet samt beviset for differentialkvotienten for kvadratrod x, enten i bogen eller i jeres noter. Medbring noterne til modulet.
Jeg gennemgår produktreglen for differentiation i modulet.
Læs beviset for produktreglen og differentiation af k*f(x). Medbring noter til modulet.
Kig opgaverne til næste mataflevering igennem og dan dig et overblik. Er der opgaver du ikke ved, hvordan du skal gå i gang med?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Perspektivtegning (Historisk emne)
Emnet er gennemført som forberedelse til studietur til Venedig. Der har været fokus på perspektivtegningens udvikling i den Italienske renaissance og benyttelsen af trompe l'oeil i arkitektonisk sammenhang.
På studieturen har eleverne har arbejdet med perspektivisk analyse, og de har besøgt
- Srovegni kapellet med udsmykninger af Giotto di Bondone
- Teatro Olimpico, hvor der er snydeperspektiv i kulisserne
Indhold
Kernestof:
Perspektivtegning og Trompe L'oeil 2c 2023 BQ.pptx
Perspektivtegning_øvelser.tns
Medbring, blyant, viskelæder og lineal til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Binomialfordeling og test, konfidensintervaller
Forløbet omfatter:
- Kombinatorik og grundlæggende sandsynlighedsregning, herunder beregning af sandsynligheder med kombinatoriske beregninger vha. K(n,r).
- Stokastisk variabel, middelværdi, varians og spredning
- Binomialforsøg og binomialfordeling, herunder opstilling af binomialmodel, beregning af punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder, middelværdi og spredning, aflæsninger på pindediagram, der viser sandsynlighdesfordelingen.
- Binomialtest og begreber der knytter sig hertil, population, stikprøve, nulhypotese, signifikansniveau, antalsparameter, sandsynlighedsparameter, teststørrelse, acceptmængde og kritisk mængde, diskussion af fejltyper..
- 95%konfidensinterval for andel, herunder antalsparameter stikprøvesandsynlighed og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
1. Sandsynlighedsregning og kombinatorik Mat A (BQ 2023).pdf
Vi blev færdig med den indledende sandsynlighedsregning (første 6 sider i arbejdsarket vedhæftet sidste modul) Vi fortsætter med kombinatorik i dagens modul.
Læs s. 9-10 i arbejdsarket til sandsynlighedsregning og statistik, så I lige får repeteret, hvad "fakultet" og "permutation" betyder.
2. Stokastisk variabel (BQ 2023).pdf
Læs s. 11-13 i arbejdsarket med sandsynlighedsregning og statistik og lav opgave 24 færdig. Hav styr på forskellen på beregning af permutationer P(n,r) og beregning af kombinationer K(n,r) når I måder til modulet.
3. Binomialfordeling_Nspire (BQ 2023).pdf
Binomialformlen ud fra eksempel
Se videoen om binomialformlen. I kan forhåbentlig huske eksemplet fra tavleregningen forrige matematiktime.
Matematikprøve i differentialregning: 60 min i hånden uden andre hjælpemidler end formelsamlingen og 30 min i Nspire med alle hjælpemidler, der ikke kræver netadgang.
Læs om binomialforsøg og binomialfordelingen i MAT A2 bogen og besvar de nedenstående spørgsmål. Tjek lige at de anførte sider passer med indholdet, da jeg har en anden version af bogen end I har :)
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 4. udgave, Systime; sider: 214-217, 261-269, 272
Læs om kumulerede binomialsandsynligheder og middelværdi af en binomialfordelt stokastisk variabel og besvar de nedenstående spørgsmål.
1. Tosidet binomialtest Mat B (BQ 2023 ) .pdf
Lav opgave 16 og 17 om middelværdi i kompendiet med binomialfordelingen færdig. I skal "bare" indsætte antalsparameter og sandsynlighedsparameter i de givne formler.
Læs de første 4 sider i kompendiet med Tosidet binomialtest (vedhæftet sidste modul) og lav opgave 2 færdig.
1. Trigonometriske funktioner Mat A 2024.pdf
Vi skal i dette modul arbejde anvendelsesopgaver med harmoniske svingninger i Nspire. Vi får her brug at kunne løse trigonometriske ligninger. Repetér jeres viden om amplitude, ligevægtskonstant og svingningstid inden vi ses.
Lav til og med opgave 16 i arbejdsarket med trigonometriske funktioner. Vi går i gang med konfidensinterval for andel i modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Normalfordeling
Forløbet omfatter:
- Forskrift og graf for tæthedsfunktion og fordelingsfunktion, middelværdi og spredning, normale og exceptionelle udfald.
- Grafisk aflæsning og beregning af sandsynligheder for normalfordelte stokastisk variable.
- Integralregningens anvendelse til sandsynlighedsberegninger i normalfordelingen.
- Standardnormalfordeling og kursorisk gennemgang af transformation fra vilkårlig normalfordeling til standardnormalfordelingen
- Normalfordelingsplot i Nspire til at undersøge, om et datasæt med rimelighed kan antages at stamme fra en normalfordelt stokastisk variabel.
- Kursorisk gennemgang af normalfordelingsapproximation til binomialfordelingen .
Beviser:
- Standardnormalfordelingen har maksimum i x=0.
- Standardnormalfordelingen er symmetrisk omkring middelværdien
Behandlingen af normalfordelignen indgik som en del af SRO i fagene MU A og MA A med statistisk analyse af 100 Motownnumre fra USA i 1960'erne.
Indhold
Kernestof:
2. Normalfordeling arbejdsark mat A (BQ 2023).pdf
Aktivering af Nspire version 6.0 2023.docx
Læs om tæthedsfunktion, fordelingsfunktion, og de første sider om diskrete og kontinuerte stokastiske variable (stop når I når til eksemplerne) i Mat A2 bogen.
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 4. udgave, Systime; sider: 290-297, 306-307, 309-311
SRO data 2c MU_MA 2023.xlsx
Hitskabelonen_Marstal-Jaeger_L&R 2003_kap4.pdf
Normalfordelingsplot i Nspire (1. datasæt og 2. residualer)
Se screencasten med import af data fra Excel til Nspire igennem, og prøv herefter at bruge metoden til at importere datasættet "Tilfældige tal" til Nspire.
Import af data fra Excel til Nspire
Tilfældigetal.xlsx
Afsnit
Sammensatte funktioner_introduktion og opgaver_Mat A.pdf
StxA2022 20 maj - tulipanstilke.xlsx
Læs de anførte sider, og besvar de nedenstående spørgsmål
Lav opgave 20, 21 og 22 med normalfordelingsplot færdig. I opgave 22 skal I huske at ændre til decimalpunktum før I importerer data til Nspire. se hvordan i den tidligere udleverede screencast, hvis I har glemt hvordan man gør.
Modulet flyttes til tirsdag pga koroptræden
Genlæs jeres noter og repeter, hvordan man differentierer en sammensat funktion. Medbring Mat A2 bogen til modulet
SRO teori om normalfordelingen.pdf
Selvstændigt gruppearbejde med beviser omhandlende normalfordelingen. Medbring A2 bogen til modulet
Se de 5 små videoer gemt i qr koderne s. 3-5 i det vedhæftede normalfordelingsark. Spring beviset i den første video over.
At handbogen matematik.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Vektorer, linjer og cirkler
Opsamling og viderebearbejdelse af vektorforløb fra 1. g:
Forløbet omfatter:
- Vektorbegrebet og regning med vektorer, skalarprodukt og determinant og deres anvendelse til beregning af vinkler og arealer, vektorprojektion, forbindelsesvektor mellem to punkter.
- Linjens ligninger og linjens parameterfremstillinger, omskrivninger mellem ligning og parameterfremstillinger, skæringer mellem linjer, vinkel mellem linjer, afstand fra punkt til linje (distanceformlen)
- Cirklens ligning, cirkeltangenter, omskrivning af cirkelligning vha. kvadratkomplettering, skæring mellem cirkel og linje, anvendelse af distanceformlen i forbindelse med cirkler.
- Skæringspunkter og afstande mellem objekter
Beviser:
- Forbindelsesvektors koordinater
- Linjens ligning på normalform
- Omskrivning fra linjens ligning på normalform til linjens ligning på formen ax+by+c=0
- Linjens parameterfremstilling
- Cirklens ligning
- Projektion af vektor på vektor
- Længde af projektionsvektoren
- Distanceformlen (afstand fra punkt til linje)
Indhold
Kernestof:
5. Linjer og cirkler (BQ 2024).pdf
Vi går i gang med linjer og cirkler.
Læs og lav opgaverne med parameterfremstillinger i kompendiet "Linjer og cirkler" og besvar de nedenstående spørgsmål. Kompendiet er vedhæftet sidste modul, I må gerne springe beviset over.
Læs eksempel 4 og 5 i kompendiet "Linjer og cirkler", så I får genopfrisket, hvordan man laver omskrivninger mellem parameterfremstillinger og ligninger.
Læs s. 10-11 og s. 14 om distanceformlen og cirklens ligning.
Forbindelsesvektor mellem to punkter
Afsnit
Lektier: Læs s. 16-18 om cirkeltangenter i kompendiet og regn til og med opgave 14.
4. Vektorregning i Nspire og Geogebra.docx
Skriv noter færdig til udledningerne af koordinaterne til en forbindelsesvektor samt linjens parameterfremstillinger. (screencastene til begge beviser ligger på sidste matematikmodul)
Lav opgave 16 og 17 med skæringer mellem linjer færdig.
læs om vinkler mellem linjer s. 22 i kompendiet og lav opgave 21og 22 færdig. Medbring jeres noter til udledning af parameterfremstillingen for en ret linje til modulet
2. Definition af cosinus og sinus 2019.tns
Genlæs noter til udledning af linjens ligning svarende til beviserne s. 6-7 i kompendiet. Medbring jeres noter til modulet.
Medbring jeres noter til beviset for projektion af vektor på vektor.
DTK Llinjer og cirkler blandede opgaver.docx
I dag skal vi regne blandede og lidt sværere opgaver med linjer og cirkler. Kig jeres regnede opgaver uden CAS med linjer og cirkler igennem, og dan jer overblik over de opgavetyper I har løst.
Vi fortsætter med opgaveregning. Husk at medbringe en bog til NAG læser :)
4. Linjer og cirkler i Geogebra.pdf
4. Formelsamling til vektorer i planen Nspire (2024).tns
Vi skal arbejde med linjer og cirkler i Geogebra og Nspire. Sørg for at have Geogebra downloadet på jeres computer, når vi ses.
Vektorprojektion_bevis_Carstensen og Frandsen MatA1.pdf
Genlæs beviset for længden af projektionsvektoren i jeres noter eller i det vedhæftede dokument. Jeg gennemgår distanceformlen i modulet.
Læs beviset for distanceformlen s. 12-13 i kompendiet med linjer og cirkler. Medbring jeres noter til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Trigonometriske funktioner
Forløbet omfatter
- Definition af radian og omregning mellem radianer og grader.
- Karakteristiske egenskaber ved cosinus og sinus.
- Den harmoniske svingning med særlig fokus på amplitude, ligevægtskonstant og svingningstid.
Indhold
Kernestof:
1. Trigonometriske funktioner Mat A 2024.pdf
Sinuskurven og enhedscirklen.tns
Jeg retter jeres aflevering i løbet af dagen, så husk at lægge jeres opgaver i mit dueslag, før I går til undervisning.
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 4. udgave, Systime; sider: 184-192, 210-211
Repetér jeres viden om de trigonometriske funktioner sin(x) og cos(x) og besvar de nedenstående spørgsmål
Repetér jeres viden om harmoniske svingninger ud fra arbejdsarket og de anførste sider i bogen. Besvar herefter de nedenstående spørgsmål
Der er matematikprøve uden CAS i vektorer, linjer og cirkler. Medbring selv formelsamling, blyant, viskelæder og lineal.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Statistik: Lineær regressionsanalyse
Forløbet omfatter:
- Residualer og residualplot
- Normalfordelingsplot i Nspire til at undersøge, om residualerne med rimelighed kan antages at være normalfordelte.
- Konfidensinterval for hældning beregnet i Nspire
Bevis:
Udledning af hældningstallet i regressionsforskriften i en proportional sammenhæng bestemt vha. Mindste kvadraters metode.
Indhold
Kernestof:
Korndata.xlsx
Topskattegraensen.xlsx
OldFaithful.xlsx
Læs noterne til mindste kvadraters metode igennem og medbring dem til modulet.
2c MA 2024 mundtlige årsprøvespørgsmål.pdf
Normalfordelingsplot over residualerne.docx
Læs jeres SRO introduktion til normalfordelingen.
2c MA 2024 mundtlige årsprøvespørgsmål_v3.pdf
Orientering om skriftlig Årssprøve i matematik.docx
Læs orienteringssedlen om den skriftlige årsprøve grundigt. Genlæs også jeres noter til maksimum for standardnormalfordelingen, og medtag noterne til modulet.
Selvstændigt arbejde med valgfrie opgavetyper: Overvej gerne hjemmefra, hvilke opgavetyper, du har mest brug for at arbejde med.
4. Modelleringsopgaver med vektorer, linjer og cirkler.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Vektorfunktioner
Forløbet omfatter:
- Definition af vektorfunktioner og tegning af banekurver.
- Differentiabilitet af vektorfunktioner, hastighedsvektor, accelerationsvektor, fart og tangentbestemmelse (ligning og parameterfremstilling).
- Kurveundersøgelse: skæring med akserne, lodrette og vandrette tangenter og dobbeltpunkter.
- Cirklens parameterfremstilling og jævn cirkelbevægelse, omskrivning mellem cirklens parameterfremstilling og cirklens ligning.
- Anvendelser af vektorfunktioner.
Beviser:
- Udledning af cirklens parameterfremstilling
- Omskrivning fra cirklens parameterfremstilling til cirklens ligning
Indhold
Kernestof:
Vektorfunktioner_Nspire 2024.pdf
Kære alle, så går vi i gang igen :) Genstart jeres computere, åbn Nspire og tjek op på, om jeres Nspire licenser stadig er aktive inden vi ses.
Læs s. 2-4 i vektorkompendiet og besvar de nedenstående spørgsmål
Læs s. 4-7 i vektorkompendiet og repetér, hvordan man arbejder med vektorfunktioner i Nspire og hvordan man differentierer en vektorfunktion. Lav opgave 8 færdig.
Læs s. 8-10 i vektorkompendiet og besvar de nedenstående spørgsmål
Læs s. 11-14 i kompendiet om vektorfunktioner og tangenter og besvar de nedenstående spørgsmål:
Læs s. 10 i kompendiet og prøv at lave opgave 12 i Nspire.
I skal arbejde selv i dag. Regn videre i kompendiet med vektorfunktioner. For at få modulet godskrevet skal I, inden modulet slutter, skrive under elevfeedback, hvilke opgaver I har regnet og om der var opgaver I havde problemer med at løse. Husk, at
Lav opgave 20 og 23 i kompendiet færdige og besvar de nedenstående spørgsmål:
lav til og med opgave 29 i vektorfunktionskompendiet, så I er klar til at gå i gang med cirklen, når modulet starter.
Læs om cirkler i kompendie med vektorfunktioner.
Cirklens parameterfremstilling.mp4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Integralregning
Forløbet omfatter:
- Definition af stamfunktion, bestemmelse af stamfunktioner for de elementære funktioner.
- Definition af ubestemt og bestemt integrale og beregning med ubestemte og bestemte integraler, herunder anvendelse af substitutionsmetoden/"fange hale - metoden".
- Anvendelse af integralregning til beregning af arealer af punktmængder og rumfang af omdrejningslegemer og bestemmelse af kurvelængde.
Beviser::
- Regneregler for bestemte integraler
- Integralregningens hovedsætning (arealfunktionen er en stamfunktion)
- Arealet under en graf bestemt vha. en vilkårlig stamfunktion
- Arealet af en punktmængde afgrænset af grafer for to funktioner
- Kurvelængde
Indhold
Kernestof:
Konfidensinterval for andel Mat B (2024).pdf
Binomialtest og konfidensintervaller i Nspire_Mat B (BQ 2023).tns
Skriv selv noter til omskrivning fra cirklens parameterfremstilling til cirklens ligning ud fra screencasten på sidste modul.
Konfidensinterval_for_h__ldning (1).mp4
Konfidensinterval for hældning.zip
Vi lærer at lave konfidensinterval for hældning i Nspire.
3. Seneste meningsmåling Voxmeter.docx
Statistisk usikkerhed og konfidensinterval for andel
1. Integralregning samlet (BQ 2024).pdf
Se Olivias besvarelse af mat 3 igennem. Der er nogle smarte Nspire-tricks :)
mat 3 besvarelse (Olivia) (1).tns
Kig jeres noter om integralregning igennem, så I lige får genopfrisket det basale om integralregningen. Se også Olivias besvarelse igennem og find et smart Nspire-sted i besvarelsen. Vi går videre med integralregningen.
Mat prøve i vektorfunktioner. Prøven er uden CAS, medbring selv formelsamling.
Læs s. 5-7 i integralregningskompendiet og repetér, hvordan man beregner forskriften for en stamfunktion, der går gennem et bestemt punkt.
Vi fortsætter med bestemte integraler. Læs s. 8-10 i integralregningskompendiet, og repetér, hvordan man kan bruge integralregning til at bestemme
Lav opgave 25 færdig og overvej løsning til opgave 26
SRP matematik emnepræsentation (MAT MUS studieretning).pptx
Afsnit
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 24-29, 42-44
Genlæs jeres noter eller kig i bogen s. 24-29. Medbring noter til modulet, så I kan gå til tavler.
Lav opgave 25 og 26 i kompendiet færdig. Vi skal regne opgaver i modulet.
Regn opgave 28 i kompendiet færdig.
Lav opgave 29 med kurvelængde færdig hjemme. Jeg gennemgår bevis for kurvelængde i modulet.
Genlæs beviset for beregning af kurvelængde og medbring noter, så I er klar til at lave beviset i grupper ved tavler. (julie sender noter til Phoebe og Sarah)
Kurvelængde bevisfigur.ggb
Se screencasten, om arealbestemmelse af områder afgrænset af grafer for to funktioner.
Bestemt integral og arealer
Normalfordelingen
Læs s. 22-24 i integralregningskompendiet og repeter "fange hale metoden". s. 24 udvides metoden til bestemte integraler. Hvad sker der grænserne?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Differentialligninger
Forløbet omfatter
- Linjeelementer, hældningsfelt og numeriske løsninger.
- Anvendelse af differentialligningen til bestemmelse af væksthastigheder, bestemmelse af tangentligninger, undersøgelse af om en bestemt funktion er løsning til en forelagt differentialligning.
- Opstilling af simple differentialligninger på baggrund af en sproglig formulering (eksponentiel, forskudt eksponentiel og logistisk vækst)
- Løsning af differentialligninger uden brug af CAS (eksponentiel, forskudt eksponentiel og logistisk vækst)
- Logistisk vækst og den logistiske ligning.
- Løsning af logistiske og lineære første ordens differentialligninger samt andre separable differentialligninger med brug af CAS vha. desolve
Beviser:
Løsningsformlerne for differentialligninger af typen y’=k·y , y’=b-a·y og y'=y(b-ay).
Logistisk vækst beskrevet ud fra den logistiske ligning (hurtigst vækst ved den halve bæreevne)
Indhold
Kernestof:
1. Differentialligninger_del 1 (BQ 2024).pdf
Læs de første to sider i differentialligningskompendiet og lav opgave 4 med tjek af løsning.
2. Løsning af differentialligninger i Nspire.pdf
Se "Video 1 Introduktion til differentialligninger" (10:25 min) på Fri Viden og besvar de nedenstående spørgsmål
frividen differentialligninger
Se screencasten nedenfor og gem dem på jeres computer. Den tager ca. 4 min., og her får I repeteret
Hældningsfelt_i_Nspire (2).mp4
3. Differentialligningsopgaver.pdf
Ingen lektier. Vi regner opgaver i modulet.
Afsnit
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 156-159, 171-178
Repetér, hvordan man bestemmer partikulære løsninger til differentialligninger af typen y'=k*y. I behøver ikke at læse beviset, det gennemgår jeg i modulet.
Jeg gennemgår beviset for den fuldstændige løsning til differentialligningen y' = k*y
Genlæs beviset for den fuldstændige løsning til differentiallignignen y' = k*y samt afsnittet om relativ væksthastighed. Medbring jeres noter til modulet.
Vi fortsætter med logistisk vækst. Kig jeres noter igennem og repeter
1. stxA Eksamensopgaver efter emner).pdf
Læs om logistisk vækst (spring beviset over) og besvar de nedenstående spørgsmål:
Se mine rettelser til opgaverne med CAS i mat 7 igennem, og brug tid på at rette til, hvis der er noget. Dan dig overblik i samlingen med eksamensopgaver og bestem dig for, hvilke opgavetyper du vil arbejde med i modulet.
Terminsprøvetræning i selvvalgte opgavetyper. Opgaven godskrives ved tilstedeværelse i modulet.
Orientering om skriftlig terminsprøve i matematik 3c MA 2025.pdf
Mat A 20222 eksamenssæt Komprimeret arkiv.zip
Læs udkast til eksamensspørgsmål igennem og tjek op på jeres viden om logistisk vækst, og find noter frem.
Matematikprøve i selvstuderet område uden CAS.
Mat prøve med blandede opgaver uden CAS. Husk formelsamling, blyant, viskelæder og lineal. I har hele modulet til prøven.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Funktioner af to variable
Forløbet omfatter:
- Forskrift og grafisk forløb for en funktion af to variable, herunder snitkurver og niveaukurver.
- Partielle afledede, gradient, stationære punkter, dobbelt afledede og blandede afledede, arten af stationære punkter.
Indhold
Kernestof:
I får terminsprøve tilbage - måske :)
Funktioner af 2 variabler 2023_KJ og BQ_v2.docx
Funktioner af to variable i Nspire.tns
Vi går i gang med funktioner af to variable, medbring bog.
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 72-90, 93, 96-101, 120-129
Læs siderne i bogen og repetér forskrift og graf for en funktion af to variable.
Læs om niveaukurver og snitkurver i A3 bogen. Brug tid på at forstå figurerne på disse sider. Medbring A3 bogen til modulet.
Læs om partielle afledede og gradient i A3 bogen. Fokuser på definition og sætninger samt at forstå eksempel 7 og eksempel 11.
Afsnit
Læs om stationære punkter.
Stationære punkter uden brug af CAS.docx
Læs lektien fra sidste modul igen, med større fokus på eksemplerne, så I har helt styr på hvordan gradienten kan bruges til at bestemme stationære punkter.
Læs om dobbelt afledede og blandede afledede samt hvordan disse kan udnyttes til at bestemme arten af de stationære punkter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Selvstuderet emne: Sandsynlighedsregning
Selvstuderet emne med udgangspunkt i det udleverede undervisningsmateriale fra UVM om sandsynlgihedsregning.
Indhold
Kernestof:
Vi afslutter forløbet med funktioner af to variable. Dan jer overblik over jeres noter og løs den nedenstående opgave færdig. Overvej fortolkningen af gradienten
Vi starter på det selvstuderede emne. Læs de første 3 sider og find indstiksarket til formelsamlingen s. 21, så I kender rammer og regler for forløbet og ved, hvordan materialet er opbygget. I får udleveret materialet i print i modulet.
Sandsynlighedsregning_stx forberedelsesmateriale 24_25.pdf
Vi arbejder videre i det selvstuderede emne. Jeg vil anbefale, at man som minimum har nået de 7 første sider, dvs. til og med opgave 4.
Vi arbejder videre i det selvstuderede emne. Jeg vil anbefale, at I bruger tid på at forstå, hvad en betinget sandsynlighed er.
Vi arbejder videre i det selvstuderede emne. I skal gerne være klar til opgaver med loven om total sandsynlighed, så sørg for at have læst teori og eksempler inden.
Opgaver a la Forberedelsesmaterialet (1).docx
Noter om betinget sandsynlighed.docx
Sidste modul med det selvstuderede emne.
metode SRP
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731374092", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731374092", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731374092" }