Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Solveig Skadhauge
Hold
2022 MA/x (
1x MA
,
2x MA
,
3x MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Funktioner
Titel 2
Eksponentialfunktioner
Titel 3
Vektorer og trekantberegninger
Titel 4
Potensfunktioner og vækstegenskaber
Titel 5
Differentialregning 1
Titel 6
Perspektiv tegning
Titel 7
Trigonomiske funktioner
Titel 8
Differentialregning 2
Titel 9
Deskriptiv statistik
Titel 10
Sandsynlighedsregning og statistiske test.
Titel 11
Linjer og cirkler (vektorer 2)
Titel 12
Repitition og årsprøvetræning
Titel 13
Integralregning
Titel 14
Funktioner af to variable
Titel 15
Differentialligninger
Titel 16
Vektorfunktioner
Titel 17
Sandsynlighed (selvstudium)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Funktioner
Funktionsbegrebet, monotoniforhold. -indføring af sammensat og omvendt funktion. Andengradspolynomiet
Indhold
Kernestof:
Velkommen til matematik A. Jeg glæder mig til at møde Jer! Vh, Solveig
Opgaver i timen: 105, 101, 103, 104, 113
Desmos 1xMA marble lines.
IBSE-modul: Kan man se Skodsborg strand fra 2.sal på NAG hvis der ikke var bygninger og træer?
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 8-28
Vi installerer maple og laver lidt på Desmos. Husk at snakke aflevering 1.
mapleIntro.mw
Hent Maple ned på din computer:
Kom_hurtigt_i_gang_med_Maple 2017.pdf
I dette virtuelle modul skal du:
Lektien er at have maple installeret på jeres computer samt brugt min. 20 min. på "Hjælp til maple" for at komme igang med brugen af maple. Se gerne de filer der ligger på lectio under holdet 1xMA og mappen "maple".
Kære elev,Log ind på www.abacus.dk med dit Unilogin. Klik herefter på dit navn øverst til højre i menuen og vælg "Tilmeld dig klasse". Klik nu på den grønne knap "Tilmeld dig klasse" og kopier følgende kode ind: EDF72245.
Haren og Skildpadden.
Kuglebaner med rette linjer
Projekt "numerisk x".
Vi samler op på projekt "numerisk værdi". Og starter på monotoniforhold. Def. af voksende/aftagende, monotoniforhold.
I laver projekt numerisk værdi færdig hjemmefra. Husk at lave sildeben i hånden når I skal tegne graferne.
Opgave 134 og 123 løses fælles.
Note:Husk præsentation af matematik til forældreaften.
I må gerne skimte siderne igennem, men det meste gennemgås også i timen. Husk når man læser matematik skal man have papir og blyant ved siden af så man kan lave mellemregninger.
Opgaver til timen: 136, 137, 139, 143
Vi øver beviset for toppunktsformlen.
Læs de første 4 sider i det uploadede pdf dokument.
MATA2-Gammel-polynomier.pdf
Opgaver som regnes i timen (i vedhæftede Opgaver_Andengradspolynomiet): 101. 103, 104, 108, 107.
Opgaver_Andengradspolynomiet.docx
Læs side 307 -310 i filen "MATA2-Gammel-polynomier.pdf". Normalt skimter man lektien igennem hjemmefra og læser det igen efter modulet. Så forsøg at få styr på begrebet parallelforskydning - hvad er det og hvordan parallelforskyder man grafen for en
I dette modul laver vi juletegninger i grupper.
snefnug animation i Geogebra
tegn_med_grafer_2022.docx
Lektien er at læse det vedhæftede dokument og gerne prøve kommandoerne for tegninger af i enten geogebra eller maple.
Vi træning sætningen om faktorisering af 2.grads.polynomiet. Opgaver til beregning i timen (i Opgaver_Andengradspolynomiet). 1.10 (ikke nødvendigt at medtage b), Opgave 1.15, 1.17, 1.09.
Læs s. 6-9 i MATA2-Gammel-polynomier.pdf . Koncentrer Jer om faktorisering af 2.gradspolynomiet.
Opsamling på funktions-forløbet.
Lav opgaverne fra i går (1.15, 1.17, 1.09) færdig. Træn Jer selv i følgende begreber: Funktionsudtryk, Definitionsmængde, Værdimængde, Andengradsligningens rødder, Andengradspolynomiets udseende (betydning af a,c,d). Andengradspolynomiet faktoriserin
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Eksponentialfunktioner
Indhold:
Potensregneregler og det udvidede potensbegreb: Tal opløftet i brøker, decimalbrøker og negative tal.
Eksponentialfunktioner og logaritmefunktioner, herunder logaritmeregnereglerne.
Renteformlen, annuitetsformlerne.
Vækst egenskaber.
Det skal I kunne bagefter:
- forklare begrebet fremskrivningsfaktor og forklare sammenhængen mellem en eksponentialfunktions parametre og grafens forløb.
- bevise og redegøre for logaritmeregnereglerne
- bevise og anvende formlerne for fordoblings- og halveringskonstanter
- finde forskrift for en eksponentialfunktion ud fra to punkter på dens graf
- opstille eksponentialmodeller, der beskriver virkelige fænomener, herunder rentetilskrivninger.
- bevise og anvende annuitetsformlerne
Indhold
Kernestof:
Plan for modulet:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 28-38, 50-57, 59-61, 72-78, 83-85, 100-108
Fra "Potens med hel eksponent" til "Forskellige måder at skrive tal på".
TænkeOpgaver_RødderPotens_Jan2023.docx
The Root of the Problem
Opgaver til timen: 2.01, 203, 2.08, 2.14.
Rødder er i virkeligheden en slags potenser, så de følger præcist de samme regneregler.
401, 402, 403, 408, 413, 415, 416, 417, 420
2020-11-11 opgaver i eksponentialfunktioner.docx
2020-11-11 Nogle opgaver i eksponentialfunktioner facit.mw
I den sidste halve time af modulet går vi i lektiecafeen og I arbejder på afleveringen eller abacus til fredag.
Læs side 100-104 grundigt. Eksemplerne 3-4 på side 104-106 er bare mere af det samme. Stop ved "Eksponentialfunktion med grundtal e".
I ser filmen "Fermats sidste sætning", som er delt med Jer på jeres skole gmail konto. Led efter en besked fra mig eller brug linket her. For at få nærvær på dette modul skal du:
Opsamling på opgaverne fra sidst.
Kaninmodel1.nlogo
Kanin_arbejdsark1_sol.docx
I skal have netLogo installeret på jeres computer.
*Opsamling kaninmodel
Stop ved "Bevis".
Opsamling på aflevering 4. Repetition inden prøven.
polynomier tegn graf.pdf
Flash kort (tre som I ikke kan nemlig 7,8,9. så spring dem over)
facit_Aflevering4.mw
bogstavregning_for_gymnasiet_og_hf.pdf
Se denne video om eksponentiel vækst: fyld parken med vand fra DR
Lav til og med side 3 i filen "bokstavregning i gymnasiet og hf".
Prøve uden hjælpemidler (1 time og et kvarter), Prøve med hjælpemidler 1 time. Tidsplanen ser således ud:
Prøve i matematik: Algebra og ligninger, Funktioner, Andengradspolynomiet, Renteformlen, Eksponential funktionen. Altså de sider vi har læst indtil videre.
Der ligger en quiz klar til Jer i abacus (Om EksponentialFunktion og Renteformlen)
Hvis I vil træne definitionsmængde og værdimængde, og grafer så kan I anvende denne Desmos aktivitet. Desværre kun på engelsk. Men det vigtigste er oversættelse af de to vigtige begreber: Defintionsmængde hedder "domain" og værdimængde hedder "range"
Gennemgang omvendt funktion. Opgaver: Celcius og Fahrenheit s 44 i den grønne bog. Samt 1.65, 170
Genlæs siderne om omvendt funktion *(s.33-38).
I dag får I jeres prøve med hjælpemidler tilbage og vi snakker om nogle af opgaverne. Herefter starter vi på logaritme funktioner.
Desmos: Grafer fra situationer
Lav de to desmos aktiviteter, hvis I ikke allerede har gjort det.
Vi arbejder med beviset for logaritme regneregler i dag. Opgaver: 306, 308, 310
Opgaver: 320, 313, 317
Som lektie skal I også udfylde det spørgeskema jeg har lagt ud omkring evaluering af undervisningen (inden kl. 22.00 mandag). Spørgeskemaet er anonymt.
* I dag arbejder vi med vækstegenskaber af eksponentialfunktionen.
Halvering_og_fordobling.docx
Undersøg_EksponentialFunktioner.mw
Læs s.106-107, og skimt 108 igennem uden at gå i detaljer med det
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Vektorer og trekantberegninger
Indhold
Kernestof:
vektor_arbejdsark.pdf
Vektorer_induktivINTRO.docx
Vi starter på vektorregning. Vektorer er ting som både har en størrelse og en retning. Et eksempel kunne være hastighed - der er forskel på om det blæser med 10 m/s fra syd eller det blæser med 2 m/s i nordvestlig retning. Prøv at komme i tanke om fl
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 150-169, 178-197, 204-218, 224-234
Vi arbejder med siderne i timen, men skimt dem igennem og læse de første 5 sider godt.
Lektien er at have lavet til og med side 12 i hæftet "Kan man regne med andet end tal". (altså et par sider mindre end jeg sagde). Er der noget af det I ikke kan finde ud af, så spørg om det i timen!
Øv, jeg glemte at give lektie for.-(
I skal have lavet til og med s.21 i "kan man regne med andet end tal". Læs siderne i bogen for at tjekke om I har forstået notation og regneregler korrekt.
I dag:
Lektien er at have lavet til og med s. 26 i "kan man regne med andet end tal".
Trigonometri_Arealer.pdf
PrikproduktDynamisk.mp4
Lektien er den vedhæftede video - jeg håber I kan åbne filen, ellers er den delt med jer på jeres skole-gmail.
Planen er i dag:
Hvis I ikke blev færdig med arbejdet i hæftet "kan man regne med andet end tal" så brug lektie-tiden (ca. 20 min) på at se det igennem du mangler. Det lød ikke som om I ville have video gennemgang, så derfor laver jeg ikke det. Men skriv gerne en bes
Vi arbejder videre med enhedscirklen og definition af cosinus og sinus.
Arbejdsark til enhedscirklen.doc
Stjernequiz i vektorer.
Plan for modulet:
Grupper_aflevering8.docx
Betaling af studietur 1x.docx
I skal have lavet arbejdsarket omkring enhedscirklen så vidt muligt færdig. (Jeg samler op på det vigtigste).
I det virtuelle modul skal I nå følgende:
I dag skal I have 2023 versionen af maple installeret, da vi skal bruge det i dag. Se besked fra Eva (ED).
Cosinus, sinus og tangens med Maple
I dag skal vi arbejde med:
Besked til 1x: Jeg laver ikke flere virtuelle moduler (på opfordring). Halvdelen var "fraværende" og generelt var der et alt for lille udbytte. Så det gør jeg ikke igen.
Læs eksemplerne, så du har styr på beregninger i retvinklede trekanter - vi øver det på whiteboards idag.
Polære koordinater.
Vi træner beviser på tavlerne i dag.
Opgaveregning i dag: 816, 830, 839, 848, 901, 904, 905,
Du skal gerne kunne svare på følgende spørgsmål efter lektien. Hvordan skriver man en vektor i polære koordinater? Angiv f.eks vektoren 1 over 2 i polære koordinater.
Modulet er virtuel. I laver træningsopgaver på abacus. Opgaverne skal laves inden d. 8/5 kl. 21. I må selv bestemme hvornår I laver dem (det kunne f.eks være i et mellemmodul). Opgaverne ligger klar til Jer inde på abacus.
Der er i alt 4 træningspakker:
Opgaveregning: 920, 921 (husk tegn en skitse af trekanten), 926, 929
Vi gennemgår cosinusrelationen.
Repetition af projektion og gennemgang af determinant og forbindelsen til areal.
Det meste er ren repetition, de vigtigste sider er: s. 229-231 (beviset s. 226-227 må gerne springes over). Beviset s. 229 skal I ikke kunne men skimt den gerne igennem.
HUSK at tage jeres formelsamling med.
* Repetition af vektorer - alle skriver en vektorer ned og tegner en vektor.
HUSK FORMELSAMLING
Prøve i matematik
Tidsplan:
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Potensfunktioner og vækstegenskaber
Potensfunktioner m. to-punktsformel. Vækstegenskaber for lineære, eksponentielle og potensfunktioner (logaritme blev også nævnt). Undersøgelse af vækstegenskab samt bevis for disse.
Indhold
Kernestof:
Maple 2023 – Google Drev
Program:
Velkommen tilbage! Jeg glæder mig til at se Jer. Inden timen må I gerne læse mine kommentarer til for prøven med hjælpemidler fra Maj sidste år. Den er uploadet under opgaven (I skal derfor gå tilbage til sidste skoleår for at finde den). Alle skal l
1) Potensfunktioner. Definition.
I skal have installeret maple 2023 hjemmefra (se link på modulet i går). I skal først installere maple2023 og derefter gympakken.
Gennemgang: undersøgelse af lineær funktion 2x-1
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 124-140
HUSK AT INSTALLERE MAPLE; HVIS DET IKKE ALLEREDE ER GJORT
I må gerne se beviserne for sætning 1 (s.128) og for sætning 2 (s.131-132) igennem hjemmefra. Vi arbejder med dem i timen.
potensregression
Vi lavede beviset for to-punkts formlen for potensfunktion, samt opgaver 620, 640
Undersøg_EksponentialFunktioner.mw
2) Bevis to-punktsformlen for potensfunktion. 3) Opgaver: DTK husk billeder.
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 348-351
Bemærk at lektien er i A2 bogen, og noget som anvendes i afleveringen om vækstmodeller.
I dag har jeg et NV-hold samtidig med Jer, så sidste halvdel af modulet bliver arbejd-selv.
Her er hvad I skal gøre:
På abacus lav "test-din-forståelse potensfunktioner" som varer 20 min.. Det er for jeres egen skyld, jeg tjekker ikke om I gør det.
I skal have NetLogo installeret på jeres computer, da vi skal bruge det i dag
SKH er på kursus
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Projekt vækstmodeller
30-08-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Differentialregning 1
Begrebet differentialkvotient. Undersøgelse af formler for funktionen for tangenthældningen for polynomier. Tretrinsreglen. Differentiation af polynomier, ekp., kvradratrod, regneregler for diff.kvotient (sum og produkt). Tangentens ligning. Differntiabilitet og kontinuitet. Grænseværdi begrebet.
Regneregler for differentiation, herunder differentiation af produkt og sammensatfunktion.
Indhold
Kernestof:
1) I laver en værelsesfordeling. Brug maks 5 min. på dette.
Kære elever. Jeg er fortsat ikke helt rask, så dette modul bliver virtuel. Spørg en anden lærer om at åbne op for lokalet - og husk at rydde op efter Jer!
Alle som er under 18 år, skal aflevere denne "letter of consent" til mig inden studierejsen. Den skal underskrives af jeres forældre. Giv den til mig personlig.
Program for i dag:
Vi samler op på det virtuelle modul.
Læs de kommentarer jeg har skrevet inde i desmos (det er ikke alle der har fået kommentarer - men tjek det).
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 50-78, 82-87, 91-96, 100-101
Program
Jeres lektie er at tage noter til det I lavede på tavlerne sidst. Hvordan kan sekantens hældning tolkes? Og hvordan tolkes tangentens hældning. Giv konkrete eksempler.
I arbejder med kap 1 og 2 i "Ind i perspektivet".
Medtag blyant og lineal til dette modul. Husk at lave jeres gruppe oplæg til studieturen (elevtid) se de vedhæftede filer som også findes i mappen "studierejse". Alle læser s.7-8 (indledningen) i Romerske synsbedrag.
RomerskeSynsbedragKirstiAndersen.pdf
Gruppe_oplæg_Rom.docx
Den store meridian i Santa Maria Degli Angeli i Rom af Girolamo Fantoni.pdf
Afsnit
I skal være færdige kap 2 i "Ind i perspektivet". Samt læst kapitel 3.
I dag skal vi se på beviser:
Raphael, School of Athens
Kreativ skrivning i Rom 2x.docx
Vi fortsætter med differentialregning og øver udledning af differentialkvotient med tretrinsreglen.
Jeres lektie er at skrive noter ned til hvordan man finder tangenthældningen i et punkt x0, når man har en regneforeskrift for en funktion f(x). Reglen kaldes tretrinsreglen og vi "udledte" den sidst. Du skal udfordre dig selv maksimalt - dvs prøv at
1) Tangentens ligning udledes på board.
Vi har gennemgået lektien, men læs den igennem så du har styr på fagbegreberne.
1) Generel ligning for en tangent udledes
OpgaverDiff2.docx
Kontinuitet og differentiabilitet. Opgaver i timen 2.76, 2.89
1) Jeg gennemgår udledning af en udvalgt funktion's differentialkvotient.
Lav opgave 2.76, 2.89 færdig til timen.
OpgaverDiff3.docx
Nærum Gymnasium: Log in to the site
Facit_afl2.pdf
I halvdelen af modulet er der gruppearbejde, hvor jeg evaluerer jeres samarbejde, handle-evner, risikovillighed og vedholdenhed ved whiteboards. Dette laves med en halv klasse ad gangen. Gruppe 1 starter inde i lokalet.
image.png
Prøve i matematik
Gruppe 1 sidder i E0.01. og gruppe 2 sidder i E0.02
skh har NV eksamen
Program:
Lektien er gennemgået i klassen. Men prøv at tage noter til teksten hvor du udvælger det du synes er vigtigt. Man kan dele noterne i 4 dele på et A4-ark. Del1: en kort teoretisk oversigt over tangentens ligning. Del 2; et eksempler på hvordan man ber
SRO 2023 2x.docx
Lektien er at læse oplægget til SRO igennem.
[Copy of] 1.7 Exploring the Graphs of Derivatives • Activity Builder by Desmos
1) Træning af et bevis for afledet funktion for e^x,
Læs beviset s. 100-101 grundigt hjemmefra. Husk hav altid papir og blyant klar og udfør de enkelte trin undervejs, så du forstår omskrivningerne. Siderne 91-96 kan skimtes igennem det er gennemgået tidligere.
(trigonomiske funktioner 1) Vi starter med at undersøge trigonomiske funktioner.
Jeres lektie er at I logger på Desmos og laver aktiviteten omkring "Copy of..." der ligger til Jer (se links herunder). Ingen svarede på min besked om at sende et skærmklip, så jeg går stærkt ud fra at det fungerer nu. Hvis det ikke fungerer så skal
Desmos: Graf for f og fmærke
Mat_opg_fogfm.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Perspektiv tegning
Forløb som hører med til studierejsen til Rom sammen med dansk. Der arbejdes med fokuspunkter, parallelle linjer.
Indhold
Kernestof:
I arbejder med kap 1 og 2 i "Ind i perspektivet".
Medtag blyant og lineal til dette modul. Husk at lave jeres gruppe oplæg til studieturen (elevtid) se de vedhæftede filer som også findes i mappen "studierejse". Alle læser s.7-8 (indledningen) i Romerske synsbedrag.
RomerskeSynsbedragKirstiAndersen.pdf
Gruppe_oplæg_Rom.docx
Den store meridian i Santa Maria Degli Angeli i Rom af Girolamo Fantoni.pdf
Afsnit
I skal være færdige kap 2 i "Ind i perspektivet". Samt læst kapitel 3.
I dag skal vi se på beviser:
Raphael, School of Athens
Kreativ skrivning i Rom 2x.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Trigonomiske funktioner
Sin, cos og tangens. Differentiation af sin(x) med bevis, inkl. for additionsformelerne. Harmoniske svinginger. Dette forløb er en del af SRO med fysik.
Indhold
Kernestof:
Program:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 70-78, 82-87, 91-96, 100-101
Lektien er gennemgået i klassen. Men prøv at tage noter til teksten hvor du udvælger det du synes er vigtigt. Man kan dele noterne i 4 dele på et A4-ark. Del1: en kort teoretisk oversigt over tangentens ligning. Del 2; et eksempler på hvordan man ber
Program
SRO 2023 2x.docx
Lektien er at læse oplægget til SRO igennem.
[Copy of] 1.7 Exploring the Graphs of Derivatives • Activity Builder by Desmos
1) Træning af et bevis for afledet funktion for e^x,
Læs beviset s. 100-101 grundigt hjemmefra. Husk hav altid papir og blyant klar og udfør de enkelte trin undervejs, så du forstår omskrivningerne. Siderne 91-96 kan skimtes igennem det er gennemgået tidligere.
(trigonomiske funktioner 1) Vi starter med at undersøge trigonomiske funktioner.
Jeres lektie er at I logger på Desmos og laver aktiviteten omkring "Copy of..." der ligger til Jer (se links herunder). Ingen svarede på min besked om at sende et skærmklip, så jeg går stærkt ud fra at det fungerer nu. Hvis det ikke fungerer så skal
Desmos: Graf for f og fmærke
Mat_opg_fogfm.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Differentialregning 2
Monotoniforhold vhja. afledet funktion. Optimering.
Indhold
Kernestof:
Trigonomiske funktioner modul 2.
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 112-126, 182-214
Jeg bliver glad hvis de sidste vil bruge tid på at udfylde skemaet til evaluering af undervisning:-) Den ligger som et spørgeskema her på lectio.
MATAB2_opgaver_kap6.docx
Her er der mulighed for at få vejledning i matematik eller tværfagligt emne enten individuelt eller i små grupper. Evt kan man skrive sig på i dette google-doc, så I kan planlægge i forhold til jeres forsøg. Hvis man er enkelt elev, kan man kun få ca
Kan bruges ved behov. Skriv en besked til mig så vi kan aftale et tidspunkt og jeg sender et link.
trigonomiske funktioner 3.
Opgave 4.12
Program:
Læs den opgaveformuleringen som I har fået tilbage på lectio. Tjek at alt er som det skal være og spørg gerne hvis der er noget I er i tvivl om.
Optimeringsopgaver på whiteboards i førstehalvdel, herefter ved borde.
Optimering_2023.docx
SRO modul.
SRO-modul. Vi laver en lille træningsopgave som øvelse.
I arbejder med aflevering 5. Efter endt modul uploader man det man har nået.
Lektien er at lave en valgfri opgave fra "Optimering_2023" (det må gerne være en I har lavet i forvejen). Det vigtigste er I arbejder med strukturen i teksten.
Aflevering5.docx
I starten af modulet: Har I en aftale om morgenmad på onsdag?
SRO modul, til selvstudie arbejde under vejledning. Eva kommer også
Jeg er i lektiecafeen, hvis nogen har brug for en sidste hjælp inden skrivedagene.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 3
27-11-2023
aflevering 4
04-12-2023
Aflevering 5
12-12-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Deskriptiv statistik
Vi se på hvordan statistik anvendes og hvordan man kan beskrive store mængder af data.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på sandsynlighed og statistik. Først deskriptiv statistik.
Jens Carstensen m.fl.: MAT A1 stx - 4. udgave, Systime; sider: 266-280
Bemærk lektien er i A1 bogen.
OpgaverMATAB1_deskriptiv_Stat.docx
Program:
Efter lektien skal du kunne forklare: forskellen på grupperede og ugrupperede observationssæt, nævne de vigtigste statiske parametre og forklare deres betydning; middelværdi, spredning, median, kvartilsæt og begreber "højreskæv/venstreskæv".
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Sandsynlighedsregning og statistiske test.
Binomialfordeling.
Indhold
Kernestof:
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 218-372
Lektien er til begge moduler. Lav en liste over nye fagbegreber i teksten, og en kort forklaring til hver.
Program:
skrivningMatematik.pdf
Lav opgave: 7.14 hjemmefra ved at tegne et tælletræ.
* Opgave 7.20 -- opsamling.
https://www.youtube.com/watch?v=YtkIWDE36qU
Hvis du gerne vil se en matematik video med WOW-factor så se den på linket. Og så er den anvendt kombinatorik...
Program
MatAB2opgaver_Facit_kap7.docx
Bemærk I skal logge ind på abacus for at finde aflevering 7.
Opgaver_til_sand_tavler.docx
(Opgaver fra sidst. 7.70, 7.72, 7.76, 7.69, 7.73) (Opgaver forrige gang: 7.30, 7.32, 7.33, 7.41, 7.45, 7.48)
Det vigtigste i lektien er middelværdi og spredning for binomialfordelingen. Resten af siderne (269-274) kan. læses uden at gå det grundigt igennem.
Program: blomstermark og bier
Arbejdsark_blomster_og_sommerfugle.docx
blomster_sommerfugle_del1.nlogo
blomster_sommerfugle_del2.nlogo
Du skal have NetLogo installeret på din computer.
Opgaver: 8.01, 8.03, 8.04
Kort prøve i matematik: 45 min. uden hjælpemidler.
Husk formelsamlingen til delen uden hjælpemidler. Jeg flytter prøven med hjælpemidler til fredag. Så bliver der tid til at snakke om de to afleveringer (6 og 8) inden prøven.
Prøven starter kl. 14:30. De første 30 min. går med at samle op på afleveringerne (delen uden hjælpemidler).
Afl.6 og 8_sammenligning.pdf
Jeg er desværre til møde fra kl. 12.15, men jeg tænker vi godt kan udnytte jeres mellemmodul, så I kommer tidligere hjem. Husk I må ikke hjælpe hinanden. Men gerne kigge i bøger, gamle opgaver osv.
Facit til aflevering 8.pdf
Prøve på Abacus med hjælpemidler 60 min. Gruppe 1 sidder i 2.14 og gruppe 2 sidder i 2.18.
image.png
Vi ser på prøven i det halve modul vi har.
prøve2.pdf
NetLogo Web
Afsnit
Opgaver: 8.05, 8.06, 8.07 , 8.10 i MAT AB2 opgaver. I maple skriver du
Jeg er desværre så forkølet at jeg bliver hjemme idag. Husk på I skal gøre rent efter frokost, så I skal blive på skolen i dette modul. Mit råd er at I deler Jer i små grupper og arbejder jer igennem opgaverne herunder (vi samler op på mandag). Bemær
virtuel_modul_15marts.docx
ingen lektie
Program: Opsamling, vedhæftede opgave samt Opgave 9.14
Opgaver: 9.23, 9.24, 9.30, 9.32, 9.33, 9.47
Repetition af binomialtest_konfidens.docx
Skimt siderne i bogen, og læs dem mere grundigt efter modulet. Lav endvidere opgaverne 9.32 og 9.33 fra sidst.
Opgaver i AB2: 10.01, 10.02, 10.04 (til og med d).
Hvis du ikke blev færdig så færdiggør arbejdsarket fra sidst (se herunder). Læs lektien fra sidst, denne gang grundigt.
Lineær regression ved håndregning.docx
Vejledendeopgaver_stx_A-niveau_2017_reform_-_Marts_2020 (1).pdf
phillip.xls
AACG Maple manual 2022 STX A.pdf
OBS:Afsnittet "Statisk analyse af hældning" skal IKKE læses grundigt. Men læs/skimt teksten og brug mindre tid på eksempler.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Linjer og cirkler (vektorer 2)
Parameterfremstilling, linjen på normalform. Cirklens ligningen. Skæring mellem linjer og cirkler.
Indhold
Kernestof:
Linjens ligning og linjens parameter fremstilling
Opgaver i AB2-opgaver: 5.01, 5.02, 5.04,
Jens Carstensen m.fl.: MAT A2 stx - 3. udgave, Systime; sider: 130-174
Du kan vælge at læse siderne før modulet eller skimte dem igennem og læse grundigt efter modulet (modulerne).
Vi ser på aflevering 9 og de abacus opgaver der voldte problemer. 1) START MED AT LÆSE SIDE 2 grundigt i det uploadede eksamensæt. HVad er kravene til skriftlig matematik.
StxA 2022 dec 5.pdf
Regn opgave 5.07 a og b samt 5.13 selvstændigt.
Program:
I dag ser vi på vinkler mellem linjer, og beviset for formlen for afstand fra punkt til linje (som er et af spørgsmålene til årsprøven).
Linjer_plangeometri.docx
Sørg for at have læst siderne og udfyldt oversigten over linjer (vi har arbejdet med det i modulet). I skal have styr på hvordan man finder skæringen mellem to linjer (hvor de to linjer kan være repræsenteret på de tre forskellige måder).
Program: cirklens ligning, kvadratkomplementering. Opgaveregning: Afstand fra punkt til linje. Samt cirkler.
Bevis træning: Cirkel tangenter.
cirkler 2.x 2024.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repitition og årsprøvetræning
Indhold
Kernestof:
Husk information og træning af mundtlig årsprøve bilag.
Gruppearbejde omkring årsprøvespørgsmålene (1). SE aflevering 13.
Gruppearbejde omkring årsprøvespørgsmålene (2).
Skæring mellem linje og cirkel i første halvdel. Vi spiller rundbold i sidste halvdel af modulet.
Der ligger en quiz kaldet "cirklens ligning" på abacus. Lektien er at lave de første 4 opgaver (resten laves i modulet).
SOLVEIG TAGER KAGE MED!!!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Integralregning
Indhold
Kernestof:
Vi ser på årsprøven:
Læs den skriftlige årsprøve igennem samt mine rettelser (filen er uploadet under opgaver).
Årsprøve-NAG-2024-2x.docx
Hvor mange glade tal er der fra 0 til 99? Hvilke række har ingen glade tal? Hvad er den længste cyklus af sure tal?
I skal have installeret maple inden timen. Se en besked på lectio fra mig - der står alt information.
Opgaver i timen: 1.01, 1.02, 1.05, 1.06
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 10-20, 24-49
Program:
Formelsamling stx A-niveau.pdf
* integration ved substitution
Lektien er at have lavet opgave 1.24 færdig - husk at forklare din ræsonnement.
Opgave 1.45
HUSK AT AFLEVERE MAT AB2 opgaver. Der er elever der står og mangler den!!!!
Efter lektien skal du gerne kunne forklare: hvad er integration ved substitution er og hvornår man kan anvende denne metode.
På abacus laver du "lektie til fredag d.30/8"
1) Gennemgang af bestemt integral og notation omkring dette.
Beviset s. 18 er det vigtigste i lektien. Der er 8 der mangler lektien fra i fredags:-(
Prøv at få et første overblik over beviset for sætning 1 s.26. Vi arbejder med det i timen.
Opgave 2.13 for de hurtige
Hav fokus på at forstå eksempel 3 øverst s. 32.
Jeg har også studieretningspræsentationer, så jeg må gå lidt fra Jer undervejs i timen. (Sidste halvdel af modulet er "arbejd-selv")
1,63, 2.03, 2.27
I skal have lavet opgaverne fra i går.
Opgave 2.28
Eksamensopgaver efter emner Mat A STX til og med sommer 2022 (1).pdf
Husk på I forventes at bruge ca. 20 min. på lektie, så læs de eksempler I finder interresante i lektien, men man når nok ikke alle.
opgaver i dag: Opgave 6, 2 (den første), 8 s.10 i vedhæftede fil (kort kaldet eksamensopgave2022) uden hjælpemidler. Opgave 10 s.15, 11 s.17 (med hjælpemidler).
arbejdsark_aarstider.docx
I dag skal vi træne beviset for "kurvelængde". Jeg vil gennemgå det på tavlen hvorefter I træner det på tavlerne. Så skimt evt. siderne før modulet og læs dem igen efter/i modulet.
Opgave 9 s. 13 i "eksamensopgaveMATA2022", som er med hjælpemidler.
Opgaver i dag i A3 opgaver
Vi arbejder med opgaveregning det meste af modulet.
https://docs.google.com/document/d/1QAES-S--nP_Vk8r1sdeHqOseJxh2B7hwm_S9PGP9Ubg/edit?usp=sharing
Lektien er at skrive opgave 10 s. 13 og opgave 14 s. 14 i eksamensopgaverne ind som I ville gøre det til eksamen.
Vi ser afleveringen og arbejder med maple
Prøve i Integralregning. Se vedhæftede videoer som lektie. Læs også mine rettelser af jeres aflevering 1. HUSK JERES FORMELSAMLING OG COMPUTER (OPLADT) TIL DEL 2.
Integralregning i maple
LøsningsAflevering1-uhjm.pdf
Omfang
Estimeret: 14,50 moduler
Dækker over: 15,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Funktioner af to variable
Indhold
Kernestof:
Program:
SRP og HEM.pdf
Metoder og videnskabsteori (elev-version) - Matematik - STX | Emu.dk
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 72-108
lektien er til begge moduler. Du behøver ikke læse alle eksempler. Men forsøg at få en fornemmelse for begreberne: funktion af to variable, snitkurver og niveaukurver.
Samtaler matematik.docx
1) I får prøven tilbage (og nogle får prøven)
Program Idag.
Funktioner af to variable i Maple - intro
https://unf.dk/aktiviteter/
Program.
Tangentplaner for funktioner af to variable i Maple
typiske_fejl_begaaet_i_maple.pdf
Klassiske fejl i Maple.pdf
Afsnit
Læs kap 4: Til og med 4.2 "Dobbelt afledede og blandede afledede".
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Differentialligninger
Indhold
Kernestof:
Program:
Gradient for funktioner af to variable i Maple
Præsentation3xMA.docx
Læs kap 4: Til og med 4.2 "Dobbelt afledede og blandede afledede".
Lav følgende på abacus:
Læs afsnit 4.3 og 4.4. (afsnit 4.5 gemmes til efter terminsprøven)
Program: Opsamling og oversigt over funktioner af to variable.
Stationære punkter for funktioner af to variable i Maple
Vi starter i dag på differentialligninger. Vi sluter i dag 11:25 da jeg har et møde.
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 148-184, 187-193
Linjeeleementer i Maple
Program.
Husk at hvis man ikke kan løse de opgaver i skal fremlægge, så er det helt i orden! Så hjælper vi hinanden med at forstå opgaven:-)
Vi anvender NetLogo til tegning af linjeelementer. Vi bruger efterfølgende maple. Opgaveregning.
Tangent_start.nlogo
Hældningsfelt-arbejdsark.docx
Jeg ser at skolen giver julemorgen alligevel. For dem der har lyst, mødes vi i agoraen ca. 7.55 og spiser morgenmad sammen. Når vi er færdige går vi op til lokalet.
Program
(beviset for sætning 3 s. 168 skimtes igennem. Vi gennemgår den senere)
(beviset skimtes igennem, vi arbejder med det senere)
spring beviset over.
Løsning af differentialligninger i Maple
Opgaver i vektorer.docx
1) Elev præsentation
Som lektie: se de uploadede videoer om maple og data. Derudover, se på 3-5 eksamenssæt i mappen "GamleEksamensopgaver(ogSæt)" som ligger under holdet. Skriv gerne ned, hvis der er noget du undre dig over, eller en opgave du gerne vil have gennemgået
Konfidensinterval for hældningen i Maple (PC)
Test for normalfordeling i Maple (Mac)
Importer data fra Excel til Maple
Sandsynlighedsregning.pdf
Løsning på maple til pdf konvertering.
standardomregningsskala_bedømmelse.pdf
1) Terminsprøven MH.
Overvej disse spørgsmål til lektien:
Løsnigsforslag_3xMA_MH.pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Vektorfunktioner
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med Euler metode og numerisk integration.
Bevægelse_netlogo_ark.docx
Bevægelse.nlogo
Lav spørgsmål a i opgave 5.134 i MAT A3 opgave. Vi beregnede det første punkt i fredags.
Se de første cirka 6 minuttet, så du forstår hvad et QQ-plot er.
Sidste modul med differentialligninger. Opstilling af differentialligningsmodeller.
Jens Carstensen m.fl.: MAT A3 stx - 2. udgave, Systime; sider: 187-190, 208-212, 214-233
Hvis I gerne vil have en karaktersamtale, så skriv til mig inden kl. 22 torsdag. Afhængig af hvor mange der melder sig, så finder jeg tid til individuelle samtaler, eller måske en fælles besked hvis der er alt for mange.
Vi starter på vektorfunktioner
Vektorfunktioner i Maple
Vektorfunktioner_-intro.docx
Opgaver: 6.07, 6.10, 6.12, 6.17, 6.18, vedhæftede fil i grupper.
1) hastighedvektor, accelerationsvektor, tangent
Opgaver: fra i går:6.33, 6.36, 6.39
Gennemgang: dobbeltpunkter, skæringer med akserne
Parameterfremstilling for tangenter til vektorfunktioner i Maple
Hastighed, acceleration og fart for vektorfunktioner i Maple
Brug tiden på:
VektorfunktionerFINALE.nlogo
Arbejdsark til Vektorfunktioner FINALE.docx
Vi anvender NETLOGO idag, så sørg for at have det installeret.
Program:
Vi regner eksamensopgaver i vektorfunktioner, bla. Og laver en oversigt over emnet.
Opgaver i Eksamensopgaver2022: Opgavve 15 s. 39, 14, s. 40. Skal være lavet færdig individuelt.
Opgaver i UH i vektorfunktioner på tavler med notetagning individuelt.
Afsnit
Vi træner et bevis i vektorfunktioner.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Sandsynlighed (selvstudium)
Indhold
Kernestof:
Vi træner opgaver MED hjælpemidler - altså maple. Kig på opgaverne som jeg har uploadet hjemmefra. Udpeg nogle af disse opgaver som du vil arbejde med i timen. Regn gerne et par stykker allerede hjemmefra.
Læs facit til aflevering 5 samt jeres rettede afl.5 samt "genaflevering af tre delspørgsmål". Facit findes under alfeveringerPrøver mappen på lectio. Læs endvidere opgaven som ligger under "Videoaflevering", så I kan spørge hvis der er noget som er u
Grundtræning skriftlig matematik A Delprøve 2_3x.docx
Facit
Alle skal sidde med computerskærmen vendt mod midterområdet, det kræver at I flytter bordene - så prøven er fra 10.00-11.30, så er der 5 min i hver ende til at stille borde frem og tilbage.
SlutPrøve uden hjælpemidler, fra 10.00-11.20. Så er der 5 minuter til at indsamle jeres besvarelser, og derefter pause.
Program:
Overvej hjemmefra: Vi vil i fællesskab gerne lave en tjek-liste til prøven med hjælpemidler. Hvad skal den indeholde.
Eksempler_bilagMA.docx
ikke mødepligt i dette modul, men der er mødepligt i 2.modul
Selvstudium emne først modul. Vi starter op med at I i grupper arbejder Jer igennem det første i forberedelsesmaterialet ved whiteboardsene.
stx24_26_MAT_A_15012024_23539.pdf
Læs til og med side 7 i forberedelsesmaterialet. Vi laver opgaver og eksempler på skolen
Jeg forsøger at snakke med Jer enkeltvis og give jeres UH prøve tilbage. Det lykkedes ikke, da jeg bare ventede på elever hele tiden.
I dette modul, må I selv strukturere hvordan I arbejder. Men det er nok en god ide at komme igennem til og med side 11 eller 12
Modul 2 ud af 4 til forberedelsesmaterialet (jeg printer materialet til dem der mangler)
Jeg sidder i studiecafeen, lån gerne en nøgle fra mig. I kan også få vejledning.
Det er en god ide at lave til og med s.15 eller 16 i dag.
Modul 3 forberedelsesmaterialet.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731405077", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731405077", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731405077" }