Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anna Kvistgaard Boelsmand
Hold 2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning og step
Titel 2 Kropsbasis - kampsport
Titel 3 Basketball
Titel 4 Hip Hop
Titel 5 Atletik
Titel 6 Fodbold
Titel 7 Crossfit og træningsprojekt
Titel 8 Performance

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Kropsbasis - kampsport

Dette forløb er en kombination af kropsbais og kampsport. Forløbet ligger vægt på at eleverne får kropslige kompetencer inden for:

Kropsspænding/kropsholdning
Rulle
Balance
Vægtforskydning
Kropskontrol

Til dette skal eleverne være i stand til at udføre korrekt teknik inden for følgende teknikker:

Rullefald
Sidefald
Firtals- nedtagning (uden garami)
Kotegaeshi
Håndledstryk/brudegreb
Forsvar mod slag - Osoto-gari (benspænd forfra)
Benspænd bagfra
Forsvar mod kvælertag
Benspænd forfra (osoto gari)
forsvar mod spark
forsvar mod tramp i hovedet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basketball

Forløbet beskæftiger sig med tekniske og taktiske aspekter af basketballspillet.

Teknik: Skud, lay-up, dribling, pivotering, jump stop og rebound. Angrebsprincipper: V-cut, Penetrate and pitch, back-door, give & go og spacing. Screen and roll (screeninger).
Forsvarsprincipper: zone og personlig opdækning.

Indhold:
1. modul - introduktion til basketball og spillets vigtigste regler.
2. modul - Afleveringer, Triple Threat Position, footwork, V-cut, skud og lay up.
3. modul - Angrebsspil, Penetrate n' Pitch, Give n' Go, Back Door, Screen n' Roll. Lektie: Basket - Skud og lay-up.pdf + Basketball ABC - elevudgave.pdf (s. 61-64).
4. modul - Forsvar, personligt forsvar og zone forsvar, roller i idræt. Lektie: Basketball ABC - elevudgave.pdf (s. 111-114) + Idræt, samfund og værdier.pdf (om roller i idræt)
5. modul - Rebound, Body, Block Out, Body-check. Lektie: Basketball ABC - elevudgave.pdf (s. 91-95).
6. modul - Repetition af angrebssystemer, kønsroller i idræt. Lektie: Idræt, samfund og værdier.pdf (s. 133-136 + 137-139).
7. modul - opsummering af forløb og træning af tekniske færdigheder, turnering.
8. modul - optagelse af video-færdigheder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Hip Hop

Hiphop med Showcase som slutprodukt.

Vi har i forløbet arbejdet med grundtrin, koreografier, freezes og eleverne har selvstændigt arbejdet i en kreativ proces med deres egen koreografi og Showcase.

Af teori har vi arbejdet med hiphop som kultur (mindmap og youtube video) og med Labans bevægelseslære (BESS).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Atletik

Formålet med forløbet er, at eleverne skal opnå teoretisk viden og praktiske erfaringer med atletik disciplinerne spydkast og trespring.

Indhold:
Spydkast: Kast (greb, kantvinkel, angrebsvinkel, rotation, og hoftekip)
                 Tilløb (sidste 5 skridt, 123.....45 rytme (krydsskridt, impulsskridt og stemskridt))

Trespring: Tilløb (individuelt tilløb)
                 De tre dele af springet: 1. hink, 2. skridt og 3. spring
                 Landing: (stræk af benene, landing med hæl først, tæerne op, fald til siden)
Eleverne introduceres desuden til stafet og kuglestød.
              
Metode:
Eleverne er først blevet lærer instrueret i trespring og spydkast  hvor de har fået gennemgået teknikken og vist det færdige spring/kast. De har arbejdet med hel-del-hel metoden, i tre moduler. Eleverne har undervejs fejlrettet hinanden og koncentreret sig om key-points. Vi har brugt videooptagelser af hhv spring og kast.

Materiale:
Tekst: instruktion til trespring (Trespring lektie.docx) og trespring typiske fejl.pdf samt spydkast (Spydkast lektie.docx) (fra atletik kompendiet).
Video: Trespring teknik video samt Thomas Rohler taler om Spydkast teknik
Elev videoptagelser: eleverne optager undervejs flere videoer af sig selv som bruges til korrigering/fejlretning

Evaluering:
Eleverne afslutter hvert forløb, med en video af det færdige spring/kast. Derudover laves drejebøger.

Note:
Trespring: I det 3. spring er der kun blevet undervist i skridtlængdespring.
Der er ikke blevet lagt stor vægt på hvorvidt man overtræder stregen, da det er meget individuel, hvor afsætsstregen bør ligge for den enkelte elev.
Spydkast: eleverne er blevet instrueret i tilløb (løb ligeud + overgangen til krydsløb + de sidste 5 skridt). I den endelige video-aflevering var et tilløb bestående af de sidste 5 skridt godkendt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Fodbold

Formål: at give eleverne et indblik i fodboldspillet samt dets fysiologiske krav. Forløbet kobler det praktiske/tekniske fodboldspil og det teoretiske indblik i aerob trænings sammen med de fysiologiske effekter af især kredsløbstræning.

Fokuspunkter: forløbet har fokus på fodboldspillets tekniske og taktiske dimensioner.

Tekniske aspekter:
- Spark og tæmning, herunder indersidespark til tæmning, ydersidespark til tæmning og halvtliggende vristspark til tæmning.
- Driblinger og afleveringer.

Taktiske aspekter:
- Angrebsprincipper, herunder bandespil, boldovertagelse og overlap
- Forsvarsprincipper, herunder markeringsspil og opbakning, primært med personopdækning.

Praktisk: eleverne stifter bekendtskab med at skulle planlægge, gennemfører og evaluere egen undervisning. Forløbet afsluttes med udarbejdelse af drejebog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Crossfit og træningsprojekt

Faglige mål:
- Demonstrere fysisk kapacitet inden for forskellige typer af Crossfit WOD’s
- Demonstrere forståelse for teoretiske begreber med relevans for Crossfit
- Demonstrere tekniske færdigheder indenfor følgende Crossfit øvelser

kB Russian Swing
kB Thruster
kB Snatch
kB Dead Snatch
kB Clean
kB Clean and Push Press
kB Figure 8 to hold
kB Static Lunge and Press
kB Reversed Lunge and Press
kB Tactical Lunge
kB Turkish Get Up
kB Swing and squat combo
Air squat
Split Squat
Burpee
Atomic Situp
Push Up – Hand release

Crossfit er en træningsform, hvor det gælder om at være alsidig i sine evner, der stiles efter en bred generel fitness. Når man dyrker Crossfit, styrker man mange forskellige dele af kroppe på en gang. Det er vigtigt ikke kun at være god til styrke, men også kondition. Crossfits mål er, at skabe den fuldkomne atlet: et mix mellem gymnasten, vægtløfteren og sprinteren.
Der stiles efter lige god performance indenfor følgende 10 kriterier:

Kardiovaskulær og respiratorisk udholdenhed (bedre kondition) Behændighed (Agility – bevæge sig let, smidigt og ubesværet)
Muskelstyrke
Eksplosiv styrke
Hastighed/hurtighed
Balance
Smidighed
Koordination
Præcision
Muskeludholdenhed

Teoretisk stof:
- Eleverne skal kende forskel på de forskellige WOD-typer, samt vide hvad der trænes fx trænes der i en AMRAP muskeludholdenhed og aerob effekt.
- Eleverne skal have kendskab til de fysiologiske adaptationer (forbedringer) til crossfit.
- Eleverne skal vide hvordan en muskelfiber er opbygget og hvilke typer muskelfibre de er.
- Eleverne skal kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre og hele kroppen bruges
- Eleverne skal kunne lave og følge et træningsprogram, der forbedrer din crossfitness.
- Eleverne skal kunne reflektere skriftligt over egen træning i lyset af resultaterne.

Litteratur:
Crossfit kompendiet s. 7-10 og s. 14-23
C-det er idræt s. 162-165 om muskelcellens opbygning og muskelfibertyper.
C-det er idræt s. 48-54
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Performance

I performanceforløbet har vi arbejdet med forskellige bevægelseskvaliteter. Vi har taget udgangspunkt i Labans bevægelsesteori og har arbejdet med den både teoretisk og praktisk.
Vi har arbejdet med hvordan man kropsligt kan formidle et budskab eller en historie. Hvordan man kan arbejde med musik og rekvisitter.
Eleverne har benyttet enkelte øvelser med særligt fokus (udtryk, tyngde, flow, dynamik, tid, direkte/indirekte, stemning, kropslig kommunikation).
Vi har arbejdet med musik forståelse og takter. Hvordan musikken kan understøtte et budskab.
Vi har sammensat små bevægelsessekvenser til forskelligt musik. Afslutningsvis har eleverne sammensat en hel performance på 3-4 min, hvor de har benyttet sig af forskellige bevægelseskvaliteter, lærred, musik og billeder.

Indhold:
1. modul: Introduktion, gennemgang af PP (Performance Powerpoint 2021), film (Dansenovellen af Alexander Kølpin), praktisk: gå i takt til musik, dans morgenrutine (små og store bevægelser).
2. modul: Lektie (Laban elevtekst.pdf), gennemgang af lektie, praktisk: spejløvelse, stopdans med forskellige bevægelseskvaliteter, JumpStyle (lære koreografien + konkurrence).
3. modul: Lektie (Kreahjulet.docx), gennemgang af PP (Performance 3), intuitiv lytning, praktisk: rekvisitøvelse, bevægelseskvaliteter, sammensæt bevægelser til en bestemt musik (lad musikken inspirerer bevægelserne).
4. modul: Lektie (One-pager til Performance 2021.doc), valg af tema, forskel på performance og teater, praktisk: dans et eventyr.
5.-8. modul: gruppearbejde med egen performance
9. modul: ingen fremvisning grundet corona (afsluttede med at aflevere video), opgaver der opsummerede forløbet, samt drejebog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde