Holdet 2022 id/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Dennis Yano Grann
Hold 2022 id/c (1c id, 1c id/RR, 2c id, 3c id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 ⭐️ Ultimate grundforløb (Ultimate del 2)
Titel 2 Rytmisk opvarmning
Titel 3 Kropsbasis / kampsport
Titel 4 ⭐️ Obligatorisk Atletik (spydkast + trespring)
Titel 5 ⭐️Basketball
Titel 6 ⭐️ Step
Titel 7 ⭐️ Volleyball
Titel 8 ⭐️ Crossfit
Titel 9 ⭐️ Performance

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 ⭐️ Ultimate grundforløb (Ultimate del 2)

Teoretiske fokuspunkter: Boldspilstyper og roller samt taktik.

Tekniske fokuspunkter: "Heads" og "Op"kald. Forhånd/baghånd.  Cuts (acceleration og retningskifte). Handler position og funktion. Regler/spirit. Force hhv. forhånd/baghånd. Pivorteringer og "fakes". Personligt forsvar.

Kropsbevidsthed
Kropskontakt er ikke tilladt i ultimate. Samtidig er ultimate en sport, hvor man typisk dækker hinanden tæt i forsvarsspillet og løber efter den samme disc i angreb. For at undgå kropskontakten i disse situationer stilles store krav til elevernes kropsbevidsthed og -kontrol. Kasteteknikken skiller sig desuden væsentligt ud fra andre sportsgrene indenfor boldspilsområdet og udfordrer eleven med både sammensatte og isolerede kropsbevægelser.
Udvikle taktisk og tekniske færdigheder
Eleverne vil opleve at de hurtigt bliver bedre til at kaste og gribe. Lektionsplanen er bygget op, så den taktiske forståelse kommer til at udfordre de tekniske færdigheder. På den måde bliver både tekniske og taktiske færdigheder udviklet sideløbende med hinanden. Eksempelvis vil en større forståelse for angrebsspillet stille højere krav til elevernes formåen i forsvarsspillet og omvendt. Der vil være en gennemgående progression i forløbet, som giver eleverne et basalt kendskab til simple taktikker, og repetitioner af øvelserne, der gør dem komfortable med tekniske aspekter af kasteteknik og løbemønstre.
Forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Ultimate er en sport, som i høj grad lægger fokus på samarbejde. Da spilleren med discen ikke må løbe, er ultimate en af de få holdsport, hvor man altid skal være minimum to spillere om at score et point (en kaster og en griber). Rollen som kaster og griber er vidt forskellig og stiller forskellige krav til den enkelte spiller. Der opstå også rollefordelinger mellem de spillere, der skal forsøge at gribe discen. Da discen nemt kan blokeres i luften af en forsvarsspiller, bliver det vigtigt at griberne laver plads til hinanden, så en af dem kan blive fri. Dette kommer hurtigt til udtryk i småspil og kamp, hvor der ofte i starten er mange tabte eller blokerede discs, og eleverne vil opleve, at de skal lave plads til hinanden. Det kan fremhæves i undervisningen, at eleverne i kamp skiftevis skal give andre spillere plads eller selv være den aktive spiller.
Beherske centrale færdigheder indenfor området “Boldspil”
Forløbet  lægger vægt på at nå bredt rundt om de centrale færdigheder der er indenfor sporten. Herunder kaste- og gribeteknikker, løbemønstre og basale taktiske færdigheder. Efter at have gennemført lektionsplanen skal eleverne:
Kunne udføre: Baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbegribning og simple løbemønstre i ultimate
Have prøvet: Forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, at spille kamp
Kende til: Spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden dommer, en angrebstaktik og en forsvarstaktik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kropsbasis / kampsport

Kropsbasis/Kampsport:

Der arbejdes indledningsvis ( 1-2 moduler)  med kropsbasis øvelser så som kropsspænding, balance, koordination og tillidsøvelser.

De resterende moduler arbejdes med til undervisningen "konstruerede " kampsportsøvelser - øvelserne minder mest om øvelser fra kampsportsformen Akaido.

Der arbejdes i modulerne med følgende øvelser: ( se video materiale)

1. Rullefald + faldteknik
2. Kotegaski - forsvar med nedtagning
3. Forsvar til spark mod maven
4. Forsvar til spark mod hovedet
5. Forsvar til slag mod hovedet ( hestesparks nedtagning)
6. Forsvar tul slag mod hovedet ( 4 - tals nedtagning)

Alle øvelser kræver at der arbejdes med kropsspænding, kropsbevidsthed, koordination, teknik mm.

Forløbet afsluttes  med en forvisning af alle øvelserne parvis + en sammensat "Stunt" serie

Endvidere aflevere eleverne videooptagelse af alle øvelser og serie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 ⭐️Basketball

Forløbet beskæftiger sig med tekniske og taktiske aspekter af basketspillet.

Teknik: Skud, lay-up, pivotering, sliding, 1-2 stop, rebound. Angrebsprincipper: V-cut, back-door, give & go, spacing og udfyldning. Screeninger og pick´n´roll.
Forsvarsprincipper: Zone overfor personlig opdækning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 ⭐️ Volleyball

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i nogle af de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag - primært underhåndsserv, baggerslag og fingerslag. Til eksam vil vi spille 4 mod 4 med hævning fra position 3 på afkortet bane. Eventuelt med gribe/kaste slag på en eller flere berøringer.Teoretisk skal vi anvende teori og modeller om boldspil.

Praktisk:
- Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
- Underhånds serv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderesbane.
- Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystem
- Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 ⭐️ Crossfit

Crossfits mål er, at skabe den fuldkomne atlet: et mix mellem gymnasten, vægtløfteren og sprinteren. Crossfit stiler efter en bred generel fitness.og stiler efter lige god performance indenfor 10 kriterier.

Når du er færdig med forløbet skal du:
- have kendskab til crossfit og de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.
- have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, horisontal og vertikal træk og pres.
- kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.

- have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
- kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre og hele kroppen bruges
- kunne lave og følge et træningsprogram, der forbedrer din crossfitness.
- kunne reflektere skriftligt over egen træning i lyset af resultaterne.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 ⭐️ Performance

I performanceforløbet har vi arbejdet med forskellige bevægelseskvaliteter. Vi har taget udgangspunkt i Labans bevægelsesteori og har arbejdet med den både teoretisk og praktisk.
Vi har arbejdet med hvordan man kropsligt kan formidle et budskab eller en historie. Hvordan man kan arbejde med musik og rekvisitter.
Eleverne har benyttet enkelte øvelser med særligt fokus (udtryk, tyngde, flow, dynamik, tid, direkte/indirekte, stemning, kropslig kommunikation).
Vi har arbejdet med musik forståelse og takter. Hvordan musikken kan understøtte et budskab.
Vi har sammensat små bevægelsessekvenser til forskelligt musik. Afslutningsvis har eleverne sammensat en hel performance på ca 6min, hvor de har benyttet sig af forskellige bevægelseskvaliteter, lærred, musik og billeder.

Indhold:
1. modul: Introduktion, gennemgang af PP (Performance Powerpoint 2021), Fælles øvelser
2. modul
3. modul: Lektie (Laban elevtekst.pdf), gennemgang af lektie, og fælles øvelser
Modul 4-6 gruppearbejde med produktionerne.
7. modul: fremvisning af performance og drejebog. Performance videooptages til dialog i næste modul
8. Drejebøger og eksamen. Samtaler omkring performance tilpasninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde