Holdet 2022 id/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Christian Simmons, Rebecca Høst Varmer
Hold 2022 id/h (1h id, 2h id, 3h id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Kampsport
Titel 3 Ultimate 2
Titel 4 Atletik
Titel 5 Hiphop
Titel 6 Basketball
Titel 7 Floorball
Titel 8 Træningsprojekt + Crossfit
Titel 9 Performance

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Kampsport

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opvarmningsprogram 17-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ultimate 2

Afrunding af ultimate forløbet fra grundforløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hiphop

Hiphop med showcase som slutprodukt.

Vi har i forløbet arbejdet med grundtrin, koreografier, poses og freezes, og eleverne har selvstændigt arbejdet i en kreativ proces med deres egne koreografier og en større showcase (koreograferet dans). Derudover har vi haft fokus på drejebøger.

Af teori har vi arbejdet med hiphop som stilart og subkultur (mindmap) og med Labans bevægelseslære (BESS-konceptet). Med henblik på at anvende teorien som et analyse-redskab samt en værktøjskasse til at skabe en mere udtryksfuld og alsidig hiphop-koreografi.

Materiale:
Friis, John. (2001). Labans bevægelseskvaliteter. Focus idræt, 25(2), s. 66-69.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Showcase-video og drejebog 11-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Basketball

Forløbet beskæftiger sig med tekniske og taktiske aspekter af basketspillet samt verbal og non-verbal kommunikation. Desuden er der blevet arbejdet med kravs- og kapacitetsanalyse - og herunder fysiske tests i form af et mindre testbatteri bestående af en vertikal springtest og en 20m sprint.

Teknik (fundamentals):
Triple threat, skud (BEEF), afleveringer/afleveringstyper (tohåndsbrystaflevering, enhåndsaflevering, studsaflevering, aflevering over hovedet, baseball pass), driblinger og finter (cross-over, bag-om-ryggen, mellem-benene), lay-up, pivotering, sliding/opdækning, hjælpeforsvar, rebound, jumpstop og 1-2-stop.

Taktik:
Angrebsprincipper: Spacing (dybde og bredde), opfyldning, V-cut, back-door cut, front-cut, give & go, offensive rebounds, screeninger, pick and roll.
Forsvarsprincipper: Zone overfor personligt forsvar, defensive rebounds.

Forløbet blev afsluttet med en forløbsbane med fokus på tekniske færdigheder herunder: Driblinger og finter, jumpstop, tohåndsbrystaflevering, lay-up og skud.

Materiale:
Friedrich, Rob., Hauge, Jesper., & Nedergaard, Ole. (2002). Basketball ABC: Teknik og taktik. Systime. S. 8-13, 20-24, 45-48, 61-64 og 111-112.

Wienecke, J., & Damsgaard, L. (2020). Boldspilsundervisning i teori og praksis. Hetland. S. 59-60.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog basketball 13-05-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Floorball

Faglige mål

Tekniske:
Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.

Taktiske:
Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overlap.

Teoretiske:
Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning. Kendskab til udviklingen af overvægt i Danmark og dennes effekt på sundheden. Hertil opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt + Crossfit

Eleverne skal opnå teoretisk og praktisk viden inden for træning, planlægning og almen fysiologi. Forløbet tager teoretisk afsæt i Grundtræningsforløbet fra 2. G, for fortsætter med en mere dybdegående gennemgang inkl. planlægning af egen træning. Eleven skal opnå viden og evner til at sætte sig et realistisk mål, træne i 8 uger for til sidst at aflevere en 5 siders skriftlig opgave (4 elevtimer) hvor forløb kobles til gennemgået teori.

De praktiske moduler på skolen afvikles som crossfit moduler  de skal her kunne:

● Demonstrere fysisk kapacitet inden for forskellige typer af CrossFit WOD’s

● Demonstrere forståelse for teoretiske begreber med relevans for CrossFit

● Demonstrere tekniske færdigheder indenfor følgende CrossFit øvelser:

CrossFit er en træningsform, hvor det gælder om at være alsidig i sine evner. Når man dyrker CrossFit, styrker man mange forskellige dele af kroppen på en gang! Det er vigtigt fx ikke kun at være god til styrke, men også kondition. I undervisningsforløbet er der prioriteret omkring teknisk indlæring af øvelser og derfor er udholdenhedsbegrebet også begrænset til de (korte) WOD’s pr. undervisningsgang.

Hvert modul bygges op omkring 3 elementer:
1) Opvarmning med egen kropsvægt, ofte balance, koordination og smidighed.
2) Teknisk indlæring af øvelser.
3) WOD
Drejebogens opbygning skal tænkes på samme måde, men med størst fokus på punkt 2 og 3.

Øvelser uden redskaber Øvelser med redskaber
Air squats
Lunges
Sit ups
Atomic sit ups
Down ups
Push ups
Planke
Dynamisk planke
Handstand hold
Mountain climbers Pull ups
Goblet squat
KB dødløft
KB swing
KB clean + press
KB Snach
Double unders
Box jumps




Vi arbejder med udgangspunkt i følgende standarder:
https://s3.amazonaws.com/crossfitcopenhagen/uploads/Content/Trænerkursus+materiale/Øvelsesbank+2.0.pdf
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningslogbog 29-11-2024
Træningsprojekt 20-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 9 Performance

I performanceforløbet har vi arbejdet med forskellige bevægelseskvaliteter. Vi har taget udgangspunkt i Labans bevægelsesteori og har arbejdet med den både teoretisk og praktisk.
Vi har arbejdet med hvordan man kropsligt kan formidle et budskab eller en historie. Hvordan man kan arbejde med scenografi og rekvisitter.
Eleverne har benyttet enkelte øvelse med særligt fokus (udtryk, tyngde, flow, dynamik, tid, direkte/ndirekte, stemning, farve, indre og ydre fokus, kropslig kommunikation).
Vi har arbejdet med musik forståelse og takter. Hvordan musikken kan understøtte et budskab.
Vi har sammensat små bevægelsessekvenser til forskelliget musik. Afslutningsvis har eleverne sammensat en helt performance på 5 - 10 min, hvor de har besnyttet sig af forskellige bevægelseskvaliteter, lærred, musik og billeder..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer