Holdet 2022 id/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Rikke Rahbek Ryttig
Hold 2022 id/i (1i id, 2i id, 3i id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Kropsbasis
Titel 3 Kropsbasis / kampsport
Titel 4 Lanciers
Titel 5 Ultimate #2
Titel 6 Atletik
Titel 7 Basketball
Titel 8 Rytme / Step
Titel 9 Fodbold
Titel 10 Performance
Titel 11 Crossfit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lanciers

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ultimate #2

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Atletik

Formål atletik

Eleverne skal opnå teoretisk viden og praktiske erfaringer med atletik disciplinerne spydkast og trespring. Eleverne skal kunne fremvise et "korrekt" udført  trespring og spydkast og skal have forståelse for, og kunne forklare teknikken bag hhv spring og kast.

Indhold:

Der arbejdes med kravsanalyse for begge discipliner: Hvad kræves der hhv fysisk, mentalt, teknisk og taktisk i de de specifikke discipliner.

Spydkast: Kast ( greb, kantvinkel, angrebsvinkel, rotation, og hoftekip
                 Tilløb ( sidste 5 skridt, 123.....45 rytme ( krydsskridt, impulsskridt og stemskridt)

Trespring: Tilløb ( individuelt tilløb)
                 De tre dele af springet:( hink, skridt og afsæt)
                 Landing: ( stræk af banen, landing med hæl først, tæerne op, fald til siden)

                
Metode: Eleverne er først blevet lærer instrueret i trespring og spydkast  hvor de har fået gennemgået teknikken og vist det færdige spring / kast. De har arbejdet med hel-del-hel metoden, i tre moduler. Eleverne har undervejs fejlrettet hinanden og koncentreret sig om key-point. Vi har brugt videooptagelser af hhv spring og kast.  Eleverne har fået et teoretisk indblik i teknikken og arbejdskravene til atletik, samt specialiseret opvarmningsøvelser.

Materiale:

Tekst: instruktion til trespring og spydkast ( fra atletik kompendiet)
Video: div. videoklip af det færdige hhv. trespring og spydkast, samt videoer som viser teknikøvelser
Elev videoptagelser: eleverne optager undervejs flere videoer af sig selv som bruges til korrigering/fejlretning

Evaluering:
Eleverne afslutter hvert forløb, med en video af det færdige spring / kast. Derudover laves drejebøger og der laves en opsamlende quiz på om de har fået den teoretiske viden på plads.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 30-08-2023
Trespringsvideo 22-09-2023
Drejebøger atletik 11-10-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Basketball


Eleverne skal introduceres til boldspillet basketball inden for følgende elementer:

1. spillets regler
2. forsvar typer
3. angrebsopstillinger /positioner
4. Opdækning ( personligt forsvar /zone)
4. spillets elementer ( udvalgte) : lay up, skud, finter ( V-cut, back door, pick n´roll, fast break)
5. Holdspil ( roller)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Rytme / Step

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer