Holdet 2022 id/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Henrik Larsen
Hold 2022 id/u (1u id, 2u id, 3u id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball
Titel 2 Rytmisk opvarmning + kropsbasis
Titel 3 Redskabsgymnastik
Titel 4 Fodbold
Titel 5 Atletik (trespring + spydkast) + kravsanalyse
Titel 6 Performance
Titel 7 Badminton Træning + test
Titel 8 Træningsprojekt & stepaerobic
Titel 9 Volleyball
Titel 10 Crossfit
Titel 11 Repitition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Rytmisk opvarmning + kropsbasis

Der arbejdes med musikvalg og øvelsesvalg. Tillige opbygning af rytmisk opvarmningsprogram:

- stræk
- løb
- sving
-styrke
- hop
- stræk

I de enkelte elementer er fokus på bevægelseskvaliteter, progression og variation i de enkelte bevægelser. At øvelserne har en vis sammenhæng med rytmen i musikken har tillige betydning.
Der arbejdes tillige med tydelig kommunikation og gruppedynamik med personlig ansvar for gruppen.

Der arbejdes tillige med grundlæggende bevægelser i kropbasis:
- akrobatik
- kolbøtte
- forlæns rulle
- hovedstand
- håndstand
- modtagning / sikkerhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Atletik (trespring + spydkast) + kravsanalyse

Trespring med fokus på:

- rytme (hink, skridt, landing)
- tilløb (personlig tilløb + fart)
- landing (benene langt frem + armtræk)
- regler

Spydkast med fokus på:

- sikkerhed
- greb
- kastebevægelse (armens bevægelse, forspænding, vinkel, albuens betydning for kastet)
- tilløb (impulsskridt / krydsskridt + stemskridt)
- regler

I teori er der arbejdet med kravs- og kapacitetsanalyse. Tillige bevægelighedstræning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog atletik 31-10-2023
Kap. 7: Skader 02-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Badminton Træning + test

Der arbejdes med:

- badmintons historie
- clearslag til forhånd
- kort serv + lang serv
- koordinationstræning med stige på gulv
- fagspecifik opvarmning til badminton

I teori arbejdes med:
Aerob træning:
- kredsløbskondition
- træning af kredsløbskondition
- testning af kredsløbskondition

Anaerob træning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Idræt i skole og fritid 01-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt & stepaerobic

Træningsprojekt:
- at lave og gennemføre 8 ugers træning med individuel mål
- at forstå hvilke fysiologiske ændringer, der kan forventes af træningen
- at kunne ændre træningen ved manglende tid eller / og skader
- at forstå betydningen af konditionstræning og styrketræning
- at reflektere og ændre træningen for størst muligt udbytte

Stepaerobic:
- at kunne udføre grundbevægelser indenfor stepaerobic med fokus på musik / takt og arme / ben
- at kunne sammensætte en serie med progression i sværhedsgrad
- at forbedre bevægelseskvaliteten i serien igennem gentagelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stepaerobic video 11-10-2024
Træningssprojekt 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Volleyball

Vi startede ud med at spille kidsvolley, her må man gribe bolden og i en "flydende"/"glidende" bevægelse kaste bolden op. Denne specielle kids volley regel gjorde det muligt at komme i gang med spillet på en sjov måde, hvor der blev meget mere spil og mindre spil afbrud.
Gennem hele forløbet har vi tilladt at eleverne, i tilfældet af at de bliver "presset" (komme ud af balance eller ikke når i position), at de godt må gribe bolden og kaste den i en bevægelse op. På samme måde tillader vi det også til eksamen.

Teknik:
Fingerslag: Kort, langt og bagover hævninger. Fokus på at lave en skålformet hånd, alle finger rammer bolden, nede i knæ og bøjet arm ved modtagningen - bolden lige ude for ens pande.

Baggerslag: Kort, langt, baggerslag hvor man skal bevæge sig for at komme ud til bolden. Fokus på at komme ned i knæene, strække begge arme og ramme den "pladen" mellem hånden og albuen.
Vi har også øvet servmodtagning med baggerslaget

Serv: Vi har kun øvet underhåndserv

Taktik:

Forsvar:
* Modtagningen: 6 personers modtagning, 1 hæver og resten (5) danner en w formation, bag 3 m linjen. Hæveren har altid 2. bolden.
* Vi har talt om hvor man skal placere sig hvis der bliver angrebet på kanten. De to der blokerer danner en "skygge" og resten af holdet skal placere sig uden for den skygge. Vi har talt om fordele ved at have 6'eren fremme eller tilbage.

Angreb:
Vi har øvet smash (tilløbet og slaget)
Vi har øvet hvor hæveren enten hæver frem eller tilbage.

De mest basale regler: antal berøringer, rotationsordning, pointregler mm. er gennemgået.
Der er ikke udleveret materielle til eleverne.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Crossfit

Faglige mål:

● Demonstrere fysisk kapacitet inden for forskellige typer af CrossFit WOD’s

● Demonstrere forståelse for teoretiske begreber med relevans for CrossFit

● Demonstrere tekniske færdigheder indenfor følgende CrossFit øvelser:

CrossFit er en træningsform, hvor det gælder om at være alsidig i sine evner. Når man dyrker CrossFit, styrker man mange forskellige dele af kroppen på en gang! Det er vigtigt fx ikke kun at være god til styrke, men også kondition. I undervisningsforløbet er der prioriteret omkring teknisk indlæring af øvelser og derfor er udholdenhedsbegrebet også begrænset til de (korte) WOD’s pr. undervisningsgang.

Hvert modul bygges op omkring 3 elementer:
1) Opvarmning med egen kropsvægt, ofte balance, koordination og smidighed.
2) Teknisk indlæring af øvelser. Der er typisk kørt RFQ (Rounds for Quality)
3) WOD

Drejebogens opbygning skal tænkes på samme måde.

Øvelser uden redskaber og med Ketlebells:
Air squats
Lunges
Sit ups
Atomic sit ups
Down ups
Push ups
Planke
Dynamisk planke
Handstand hold
Mountain climbers
Goblet squat
Man Makers
Box jumps
Shipning

KB swing (Ameriacan og Russian)
KB clean + Push press
KB Snach
KB Turkish Getups
KB Thrusters

Vi arbejder med udgangspunkt i følgende standarder:
https://s3.amazonaws.com/crossfitcopenhagen/uploads/Content/Trænerkursus+materiale/Øvelsesbank+2.0.pdf


Af teoretisk stof vi har behandlet:
Teoretiske spørgsmål man kunne berøre:
- Når man træner cross- fit hvilke konkrete fysiologiske forbedringer opnår man?
Hvilke fysiologiske parametre (og evt. psykologiske) er forbedret i jeres krop gennem træningen? I skal ikke slavisk gennemgå kredsløbet, men helt konkret kunne pege på fysiologiske forbedringer man kan opnå gennem kontinuerlig Cross-fit træningen.


- Hvordan er en muskelfiber opbygget og hvilke typer muskelfibre er der (bare overordnet)?


- Hvilke forskellige måder er der at styrketræne på, herunder forståelse af 1 RM begrebet.



Litteratur:
• Cross fit  kompendiet s. 13 – 15
• C-det er idræt s. 162-165 om muskelfiber opbygning og muskelfibertyper
• C-det er idræt s. 48-57 om styrketræningsformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repitition

Vi får kigget på teori;:

Skader fra C-det er idræt side 141-151

C- det er idræt kapitel 8:
Muskler, muskelfibertyper, kontraktion, excentrisk, koncentrisk arbejde og statisk arbejde.
En lille bevægelsesanalyse også.
Aerobt og anaerobt arbejde

Vi får kigget på (udarbejdelse af drejebøger) på step aerobic, atletik og det eleverne føler de skal have kigget på igen?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer