Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anna Kvistgaard Boelsmand, Rebecca Høst Varmer
|
Hold
|
2022 id/w (1w id, 2w id, 3w id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
Forløbet hører til under færdighedsområdet - musik og bevægelse.
Der er i forløbet arbejdet med de gavnlige effekter af opvarmning, der sker i de forskellige væv, herunder muskler, sener, led, hjerte og kredsløb, samt nervesystem.
Forløbet sigter mod at tillære eleverne at varme op og bruge musik til deres øvelser.
Eleverne arbejder i grupper og skal planlægge og gennemføre deres opvarmningsprogrammer på klassen.
Særlige fokuspunkter:
- vigtigheden af opvarmning
- takttælling og valg af musik
- opbygning af opvarmningsprogram
Pensum:
C-det er idræt - s. 12-27
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kropsbasis og kampsport
Midlertidig beskrivelse, som rettes til løbende samt efter forløbet, når der er opnået et fuldt overblik:
Dette forløb er en kombination af kropsbais og kampsport. Forløbet ligger vægt på at eleverne får kropslige kompetencer inden for:
Kropsspænding/kropsholdning
Rulle
Balance
Vægtforskydning
Kropskontrol
Til dette skal eleverne være i stand til at udføre korrekt teknik inden for følgende teknikker:
Rullefald
Sidefald
Firtals- nedtagning (ude garami)
Kotegaeshi
Håndledstryk/brudegreb
Forsvar mod slag - Osoto-gari (benspænd forfra)
Benspænd bagfra
Forsvar mod kvælertag
Benspænd forfra (osoto gari)
forsvar mod spark
forsvar mod tramp i hovedet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsprogram
|
17-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Formålet med forløbet er, at eleverne skal opnå teoretisk viden og praktiske erfaringer med atletik disciplinerne spydkast og trespring.
Indhold:
Spydkast: Kast (greb, kantvinkel, angrebsvinkel, rotation, og hoftekip)
Tilløb (sidste 5 skridt, 123.....45 rytme (krydsskridt, impulsskridt og stemskridt))
Trespring: Tilløb (individuelt tilløb)
De tre dele af springet: 1. hink, 2. skridt og 3. spring
Landing: (stræk af benene, landing med hæl først, tæerne op, fald til siden)
Materiale:
Tekst: instruktion til trespring (Trespring lektie.docx) og spydkast (Spydkast lektie.docx) (fra atletik kompendiet), samt pdf'en: spydkast typiske fejl.
Elev videoptagelser: eleverne optager undervejs flere videoer af sig selv som bruges til korrigering/fejlretning
Evaluering:
Eleverne afslutter hvert forløb, med en video af det færdige spring/kast. Derudover laves drejebøger.
Note:
Trespring: I det 3. spring er der kun blevet undervist i skridtlængdespring.
Der er ikke blevet lagt stor vægt på hvorvidt man overtræder stregen, da det er meget individuel, hvor afsætsstregen bør ligge for den enkelte elev.
Spydkast: eleverne er blevet instrueret i tilløb (løb ligeud + overgangen til krydsløb + de sidste 5 skridt). I den endelige video-aflevering var et tilløb bestående af de sidste 5 skridt godkendt.
Pensum:
Dokumentet: Trespring lektie.docx (1,6 normalside)
Dokumentet: Spydkast lektie.docx (1,6 normalside)
Dokumentet: Spydkast typiske fejl.pdf (2 normalsider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Trespring på Google Drev
|
29-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hiphop
Hiphop med showcase som slutprodukt.
Vi har i forløbet arbejdet med grundtrin, koreografier, poses og freezes, og eleverne har selvstændigt arbejdet i en kreativ proces med deres egne koreografier og en større showcase (koreograferet dans). Derudover har vi haft fokus på drejebøger.
Af teori har vi arbejdet med hiphop som stilart og subkultur (mindmap) og med Labans bevægelseslære (BESS-konceptet). Med henblik på at anvende teorien som et analyse-redskab samt en værktøjskasse til at skabe en mere udtryksfuld og alsidig hiphop-koreografi.
Materiale:
Friis, John. (2001). Labans bevægelseskvaliteter. Focus idræt, 25(2), s. 66-69.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Showcase-video og drejebog
|
08-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball
Forløbet beskæftiger sig med tekniske og taktiske aspekter af basketspillet samt verbal og non-verbal kommunikation. Desuden er der blevet arbejdet med kravs- og kapacitetsanalyse - og herunder fysiske tests i form af et mindre testbatteri bestående af en vertikal springtest og en 20m sprint.
Teknik (fundamentals):
Triple threat, skud (BEEF), afleveringer/afleveringstyper (tohåndsbrystaflevering, enhåndsaflevering, studsaflevering, aflevering over hovedet, baseball pass), driblinger og finter (cross-over, bag-om-ryggen, mellem-benene), lay-up, pivotering, sliding/opdækning, hjælpeforsvar, rebound, jumpstop og 1-2-stop.
Taktik:
Angrebsprincipper: Spacing (dybde og bredde), opfyldning, V-cut, back-door cut, front-cut, give & go, offensive rebounds, screeninger, pick and roll.
Forsvarsprincipper: Zone overfor personligt forsvar, defensive rebounds.
Forløbet blev afsluttet med en forløbsbane med fokus på tekniske færdigheder herunder: Driblinger og finter, jumpstop, tohåndsbrystaflevering, lay-up og skud.
Materiale:
Friedrich, Rob., Hauge, Jesper., & Nedergaard, Ole. (2002). Basketball ABC: Teknik og taktik. Systime. S. 8-13, 20-24, 45-48, 61-64 og 111-112.
Wienecke, J., & Damsgaard, L. (2020). Boldspilsundervisning i teori og praksis. Hetland. S. 59-60.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog basketball
|
03-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fodbold
Formål: at give eleverne et indblik i fodboldspillet samt dets fysiologiske krav. Forløbet kobler det praktiske/tekniske fodboldspil og det teoretiske indblik i aerob trænings sammen med de fysiologiske effekter af især kredsløbstræning.
Fokuspunkter: forløbet har fokus på fodboldspillets tekniske og taktiske dimensioner.
Tekniske aspekter:
- Spark og tæmning, herunder indersidespark til tæmning, ydersidespark til tæmning og halvtliggende vristspark til tæmning.
- Driblinger og afleveringer.
Taktiske aspekter:
- Angrebsprincipper, herunder bandespil, boldovertagelse og overlap
- Forsvarsprincipper, herunder markeringsspil og opbakning, primært med personopdækning.
Praktisk: eleverne stifter bekendtskab med at skulle planlægge, gennemfører og evaluere egen undervisning. Forløbet afsluttes med udarbejdelse af drejebog.
Pensum:
- Fodbold kompendium - lektion 1-5 (11 normalsider)
- Pdf'en "Fodbold, dribling og finter" (2 normalsider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Crossfit og træningsprojekt
Faglige mål:
- Demonstrere fysisk kapacitet inden for forskellige typer af Crossfit WOD’s
- Demonstrere forståelse for teoretiske begreber med relevans for Crossfit
- Demonstrere tekniske færdigheder indenfor følgende Crossfit øvelser
kB Russian Swing
kB Thruster
kB Snatch
kB Dead Snatch
kB Clean
kB Clean and Push Press
kB Figure 8 to hold
kB Static Lunge and Press
kB Reversed Lunge and Press
kB Tactical Lunge
kB Turkish Get Up
kB Swing and squat combo
Air squat
Split Squat
Burpee
Atomic Situp
Push Up – Hand release
Crossfit er en træningsform, hvor det gælder om at være alsidig i sine evner, der stiles efter en bred generel fitness. Når man dyrker Crossfit, styrker man mange forskellige dele af kroppe på en gang. Det er vigtigt ikke kun at være god til styrke, men også kondition. Crossfits mål er, at skabe den fuldkomne atlet: et mix mellem gymnasten, vægtløfteren og sprinteren.
Der stiles efter lige god performance indenfor følgende 10 kriterier:
Kardiovaskulær og respiratorisk udholdenhed (bedre kondition) Behændighed (Agility – bevæge sig let, smidigt og ubesværet)
Muskelstyrke
Eksplosiv styrke
Hastighed/hurtighed
Balance
Smidighed
Koordination
Præcision
Muskeludholdenhed
Teoretisk stof:
- Eleverne skal kende forskel på de forskellige WOD-typer, samt vide hvad der trænes fx trænes der i en AMRAP muskeludholdenhed og aerob effekt.
- Eleverne skal have kendskab til de fysiologiske adaptationer (forbedringer) til crossfit.
- Eleverne skal vide hvordan en muskelfiber er opbygget og hvilke typer muskelfibre de er.
- Eleverne skal kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre og hele kroppen bruges
- Eleverne skal kunne lave og følge et træningsprogram, der forbedrer din crossfitness.
- Eleverne skal kunne reflektere skriftligt over egen træning i lyset af resultaterne.
Litteratur:
Crossfit kompendiet s. 7-10 og s. 14-23
C-det er idræt s. 48-57
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Performance
I performanceforløbet har vi arbejdet med forskellige bevægelseskvaliteter. Vi har taget udgangspunkt i Labans bevægelsesteori og har arbejdet med den både teoretisk og praktisk.
Vi har arbejdet med hvordan man kropsligt kan formidle et budskab eller en historie. Hvordan man kan arbejde med musik og rekvisitter.
Eleverne har benyttet enkelte øvelser med særligt fokus (udtryk, tyngde, flow, dynamik, tid, direkte/indirekte, stemning, kropslig kommunikation).
Vi har arbejdet med musik forståelse og takter. Hvordan musikken kan understøtte et budskab.
Vi har sammensat små bevægelsessekvenser til forskelligt musik. Afslutningsvis har eleverne sammensat en hel performance på 3-4 min, hvor de har benyttet sig af forskellige bevægelseskvaliteter, lærred, musik og billeder.
Indhold:
1. modul: Introduktion, gennemgang af PP (Performance Powerpoint 2021), film (Dansenovellen af Alexander Kølpin), praktisk: gå i takt til musik, dans morgenrutine (små og store bevægelser).
2. modul: Lektie (Laban elevtekst.pdf), gennemgang af lektie, praktisk: stopdans med forskellige bevægelseskvaliteter, JumpStyle (lære koreografien + konkurrence).
3. modul: Lektie (Kreahjulet.docx), gennemgang af PP (Performance 3), intuitiv lytning, praktisk: rekvisitøvelse, bevægelseskvaliteter, sammensæt bevægelser til en bestemt musik (lad musikken inspirerer bevægelserne).
4. modul: valg af tema, forskel på performance og teater.
5.-8. modul: gruppearbejde med egen performance og afsluttende fremvisning.
Pensum: Labans elevtekst (4 normalsider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731586195",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731586195",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731586195"
}