Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Rikke Rahbek Ryttig
|
Hold
|
2022 id/y (1y id, 2y id, 3y id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spørgsmål til dokumentarfilmen
|
02-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kropsbasis / kampsport
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik
Formål atletik
Eleverne skal opnå teoretisk viden og praktiske erfaringer med atletik disciplinerne spydkast og trespring. Eleverne skal kunne fremvise et "korrekt" udført trespring og spydkast og skal have forståelse for, og kunne forklare teknikken bag hhv spring og kast.
Indhold:
Der arbejdes med kravsanalyse for begge discipliner: Hvad kræves der hhv fysisk, mentalt, teknisk og taktisk i de de specifikke discipliner.
Spydkast: Kast ( greb, kantvinkel, angrebsvinkel, rotation, og hoftekip
Tilløb ( sidste 5 skridt, 123.....45 rytme ( krydsskridt, impulsskridt og stemskridt)
Trespring: Tilløb ( individuelt tilløb)
De tre dele af springet:( hink, skridt og afsæt)
Landing: ( stræk af banen, landing med hæl først, tæerne op, fald til siden)
Metode: Eleverne er først blevet lærer instrueret i trespring og spydkast hvor de har fået gennemgået teknikken og vist det færdige spring / kast. De har arbejdet med hel-del-hel metoden, i tre moduler. Eleverne har undervejs fejlrettet hinanden og koncentreret sig om key-point. Vi har brugt videooptagelser af hhv spring og kast. Eleverne har fået et teoretisk indblik i teknikken og arbejdskravene til atletik, samt specialiseret opvarmningsøvelser.
Materiale:
Tekst: instruktion til trespring og spydkast ( fra atletik kompendiet)
Video: div. videoklip af det færdige hhv. trespring og spydkast, samt videoer som viser teknikøvelser
Elev videoptagelser: eleverne optager undervejs flere videoer af sig selv som bruges til korrigering/fejlretning
Evaluering:
Eleverne afslutter hvert forløb, med en video af det færdige spring / kast. Derudover laves drejebøger og der laves en opsamlende quiz på om de har fået den teoretiske viden på plads.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
30-08-2023
|
Trespringsvideo
|
22-09-2023
|
Drejebøger atletik
|
11-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball
Eleverne skal introduceres til boldspillet basketball inden for følgende elementer:
1. spillets regler
2. forsvar typer
3. angrebsopstillinger /positioner
4. Opdækning ( personligt forsvar /zone)
4. spillets elementer ( udvalgte) : lay up, skud, finter ( V-cut, back door, pick n´roll, fast break)
5. Holdspil ( roller)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytme / Step
Med afsæt i kompendiet "Step træning" og forvisning af basis steptrin og små koreografier, skal eleverne selv kunne sammensætte og fremvise deres egen stepserie på ca. 2 min. Derudover har vi gennem forløbet arbejdet med en fællesserie som eleverne ligeledes skal lære også ca. 2 min. ( samlet ca. 4 min. til eksamensvisning)
Vi har i forløbet har haft mindre fokus på pulstræning og i højere grad fokus på koordinering og brug af kroppen ift rytme og kreativitet.
- I forløbet har vi fokuseret på:
- Kropsbevægelser og kropsholdning
- Underkropsbevægelser, overkropsbevægelser og kropspositur.
- Koordination mellem arme og ben i forskellig tempi
- tælle og ramme takter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fodbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Crossfit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731590183",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731590183",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52731590183"
}