Holdet 2022 FRB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Merete Bagger Madsen
Hold 2022 FRB (1g FRB, 2g FRB, 3g FRB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til fransk i gymnasiet
Titel 2 Bonjour Lyon
Titel 3 Noël francophone
Titel 4 Les jeunes et leurs défis I  EXAMEN
Titel 5 Journée de français à Cph - l'art et la culture
Titel 6 Les sexes / les genres  EXAMEN
Titel 7 NAG Airport - l'Aéroport de NAG
Titel 8 Faire carrière - filmprojekt
Titel 9 Le cinéma: Une année difficile
Titel 10 Noël en France
Titel 11 La francophonie & la France multiculturelle EXAMEN
Titel 12 Visite de Monaco
Titel 13 Les jeunes et leurs défis II  EXAMEN
Titel 14 Les Jeux Olympiques de Paris 2024
Titel 15 Voyage à Nice et Monaco
Titel 16 La France périphérique  EXAMEN
Titel 17 Noël - encore cette année
Titel 18 La lutte contre les changements climatiques EXAMEN
Titel 19 Skriftlig eksamen i fransk 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til fransk i gymnasiet

I grundforløbet fra august til ultimo oktober blev I præsenteret for:
1) franskfagets identitet: "Fransk er et videns- og kundskabsfag, et færdighedsfag og et kulturfag, der har fokus på tilegnelse af interkulturel kommunikativ kompetence" og
2) fagets arbejdsområde, nemlig "sprog, kultur, historie og samfundsforhold i Frankrig og andre fransksprogede områder".

Vi talte om de faglige mål og om ”highlights” i løbet af de tre år med fransk i gymnasiet, herunder fx sprogrejsen i 3g.

Vi talte om gode måder at lære sprog på, fx om transparente ord, om at fejl er vejen til læring og om at være risk takers i stedet for risk avoiders, og vi arbejdede på helt fra begyndelsen at skabe et trygt og rart læringsrum.

I grundforløbet lærte I enkle sætninger, så I kunne indgå i små dialoger. Vi arbejdede med fransk udtale og med basal grammatik og små tekster, først og fremmest fra vores begyndersystem "Bonjour Lyon" suppleret med andre tekster, billeder, videoer og lydklip. I afleverede desuden en præsentation af jer selv på fransk i form af en powerpoint og en indtaling.

I blev ligeledes introduceret for nogle af de digitale hjælpemidler, vi skal bruge i undervisningen i alle tre år, herunder Gyldendals elektroniske ordbøger, verbebøjningsprogram og digitale platforme som "Min læring", "Quizlet", "Duolingo" m.fl.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Bonjour Lyon

I studieretningsforløbet fortsætter vi med at arbejde med enkle sætninger, så I kan indgå i små dialoger, og vi arbejder med udtale, basal grammatik og små tekster, først og fremmest fra vores begyndersystem "Bonjour Lyon" suppleret med helt aktuelle tekster, sange, videoer og lydklip.

Vi arbejder ligeledes videre med de digitale hjælpemidler, vi skal bruge i undervisningen i alle tre år, herunder Gyldendals elektroniske ordbøger, verbebøjningsprogram, "Min læring" (vores primære grammatik), og digitale platforme som "Quizlet" og "Duolingo".

Samlet omfang (inkl. GF): ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Chez moi 08-12-2022
Skrivemodul 1 18-01-2023
Devoir février 02-02-2023
Test med hjemmeforberedelse 15-03-2023
Skrivemodul 2 20-03-2023
Devoir avril 17-04-2023
Test 2 03-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Noël francophone

Comment est-ce qu'on fête la Noël en France et dans le monde francophone?
Vi arbejder med relevant ordforråd til "Noël" og med sangen «Bons baisers de Fort-de-France» (La Compagnie Créole), der handler om jul på Martinique. Vi sammenligner i den forbindelse jul i en oversøisk del af den fransktalende verden med jul i Frankrig og Danmark.

Samlet omfang: ca. 5 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Chez moi 08-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Interkulturel bevidsthed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les jeunes et leurs défis I EXAMEN

Som et afbræk i arbejdet med Bonjour Lyon arbejder vi med emnet 'les jeunes et leurs défis', som vi også vender tilbage til i 3g.

Vi ser og arbejder med Philippe de Chauverons film "Qu'est-ce qu'on a fait au Bon Dieu?" (2014).

Vores fokus er bl.a. relationer mellem børn og forældre, det franske multikulturelle samfund, kulturelle forskelle og fordomme.
Mots-clés: les jeunes et leurs parents, les relations familiales, le mariage, le conflit des générations, le rôle des parents, une société multiculturelle, les différences culturelles et religieuses, les stéréotypes, les préjugés, l'amour.

Se mere under Les jeunes et leurs défis II

Samlet omfang: ca. 7 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir février 02-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Journée de français à Cph - l'art et la culture

Vi har sprogdag i København med følgende program:

Visite à Glyptoteket, La collection française 1870-1925. Exposés en groupes sur 7 artistes importants. Puis, travail en groupes: choisir et décrire un tableau de la collection.

Déjeuner au restaurant La Pétanque

Tour de Copenhague: Les empreintes françaises à Copenhague (podcast de l'Institut français)


Før sprogdagen:
I skal i grupper forberede et kort oplæg om en fransk kunstner, der er repræsenteret på Glyptoteket: Paul Cézanne, Edgar Degas, Berthe Morisot, Pierre-Auguste Renoir, Claude Monet, Paul Gauguin, Pierre Bonnard.

Oplægget skal være på dansk og afsluttes med fem korte og klare sætninger på fransk, der gengiver centrale oplysninger fra det danske oplæg. Præsentationen af kunstneren skal først og fremmest handle om hans/hendes motiver, særlige kendetegn som kunstner og måde at male på. Den skal ikke handle om kunstnerens opvækst og familieforhold, medmindre noget særligt relevant gør sig gældende.

På og efter sprogdagen:
1) I fremlægger jeres kunstneroplæg i matrixgrupper.
2) Herefter nye grupper, hvor I får tildelt én af de syv kunstnere, I har hørt oplæg om. Med den nye gruppe skal I nu udvælge et maleri af jeres kunstner og lave grundige noter (i 15 minutter) til en billedbeskrivelse, som I skal arbejde videre med den 17. og fremlægge den 19. april.

Samlet omfang: ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir avril 17-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les sexes / les genres EXAMEN

Vi arbejder med et emne om køn, i første omgang i et bredt perspektiv og siden med særligt fokus på FN's verdensmål 5: "L'égalité entre les sexes".

MATERIALE:

Vi arbejder først med Starmania-sangen "Ziggy - Un garcon pas comme les autres". Dernæst læser vi en artikel af kønsforskeren Anne-Charlotte Husson og arbejder med Stromaes sang og video "Tous les mêmes".

Plamondon & Berger: Ziggy - Un garcon pas comme les autres, 1978 (chanson)

Anne-Charlotte Husson: Caractéristiques "féminines", caractéristiques "masculines", 03/04/2014 (article)

Stromae: Tous Les Mêmes, 2013 (paroles et clip)

Derefter tager vi afsæt i Verdensmål 5 og et undervisningsmateriale udgivet af Claus Bentzen og Merete Bagger Madsen i samarbejde med Mellemfolkeligt Samvirke om ”L’égalité entre les sexes”.
Kompendiet findes her: https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/sprog-og-verdensm%C3%A5l-l%E2%80%99%C3%A9galit%C3%A9-entre-les-sexes

Sidetallene nedenfor henviser til kompendiet.

Vi arbejder bl.a. med:

To tekster om indholdet i verdensmål 5: L’égalité entre les sexes, p. 3 + 7

En video (på dansk) om verdensmål 5, p. 4-6

En video om Génération Égalité, p. 8-9

Aktuelle videointerview med franske gymnasieelever, der taler om deres syn på køn og kønsproblematikker + tilhørende opgaver, p. 10-13.

Anne Brunner: « La mixité des métiers progresse, mais bien lentement », Observatoire des inégalités, 4 mars 2022 (article), p. 14-17

Klassen laver sin egen sociologiske undersøgelse om køn, generationer og 'métiers masculinisés, féminisés et mixtes' , p. 18

En mundtlig aflevering, som er en samtale om køn med Benjamin fra Lycée Montaigne i Paris, samt indledende opgaver til afleveringen, p. 19-20

Interview (video- og skriftlige uddrag) med Natacha Quester-Séméon, la directrice générale du mouvement féministe et humaniste #JamaisSansElles og tilhørende opgaver, p. 21-22

Interview med Natacha Quester-Séméon om #JamaisSansElles’ kampagne « L’intelligence artificielle entretient des stéréotypes bien réels » og tilhørende opgaver, p. 34-37

Gruppeprojekt: jobsamtalerollespil, p. 41-42.

Jobsamtaleprojektet kombineres med et tværsprogligt forløb med spansk og tysk om 'faire carrière', der kulminerer i en filmfestival for skolens 2g-elever.
Alle grupper laver en lommefilm med emnet 'faire carrière' med en selvvalgt vinkel.
Vi ser alle holdets film og nominerer den film, som går videre til "Le festival de film de NAG", hvor der vises film af skolens fransk-, spansk- og tyskhold (2g) og kåres vindere fra hvert sprog og en samlet vinderfilm.

Der afleveres også en skriftlig eksamensopgave om emnet med titlen: Le Tour de France Femmes (aug. 2023). Opgaven tager udgangspunkt i:
Alexandre da Rocha: "Qui est Marion Rousse? - Tour de France Femmes", Le Monde des ados, 22/7 2022 (fra eksamensopgave fra 18/8 2023)

Ved terminsprøven i 3g bruges et uddrag af romanen: Cordélia : "Tant qu’il le faudra", éditions Akata, 2020 (om mødet mellem Prudence og Gwen, to unge homoseksuelle kvinder):
"Prudence et Gwen", romanuddrag af Cordélia : "Tant qu’il le faudra", éditions Akata, 2020 (fra eksamensopgave fra 26/5 2023)

På baggrund af alle teksterne diskuterer vi samfundets og vores egne opfattelser af og forestillinger om 'les genres/sexes'. Vi vil i den forbindelse også sammenligne det danske og det franske samfund.


Supplerende materiale, der også tematiserer køn, fra andre forløb:

Philippe de Chauverons, "Qu'est-ce qu'on a fait au Bon Dieu?", 2014 (film)

Bering og Sørensen: Rendez-vous à Nice, Gyldendal, 2014

Eric Lartigau: La famille Bélier (2014) + Karen Schumakers undervisningsmateriale, herunder manus til filmen

Olivier Nakache & Éric Toledano: Samba (2014), film


Thèmes et mots-clés:
les rôles des sexes/des genres
les rapports entre les sexes
les caractéristiques féminines et masculines
les stéréotypes, les stéréotypes de genre
l'intelligence artificielle et les stéréotypes de genres
les préjugés
l'égalité entre les sexes
les sexes et le marché du travail
les femmes leaders
les métiers masculinisés et féminisés
la mixité des métiers
un sondage sociologique
le salaire des femmes et des hommes
un entretien d’embauche
faire carrière
la sexualité
l'homosexualité
les objectifs de développement durable de l’ONU

Samlet omfang: ca. 40 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Le passé composé 07-09-2023
Tous les mêmes 27-09-2023
Tour de France Femmes - Marion Rousse 26-10-2023
Skrivemodul 1 - Tour de France Femmes 02-11-2023
Tour de France Femmes - artikel 26-11-2023
L'égalité entre les sexes 11-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 NAG Airport - l'Aéroport de NAG

Sprogprojekt for 1g og 2g.
2g-klasserne forbereder sprogøvelser, som 1g'erne møder på deres rejse ud i verden i mødet med forskellige fremmedsprog.

Samlet omfang: ca. 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Faire carrière - filmprojekt

Tværsprogligt forløb med spansk og tysk om 'faire carrière', der kulminerer i en filmfestival for skolens 2g-elever.

Indledningsvis arbejder vi kort med emnet 'Faire carrière' for at få et basalt ordforråd og en viden om emnet. Vi læser bl.a.  uddrag af artiklen:
Anne Brunner: « La mixité des métiers progresse, mais bien lentement », Observatoire des inégalités, 4 mars 2022.
Herefter laver vi vores egen lille sociologiske undersøgelse om 'métiers masculinisés, féminisés et mixtes'.

Vi arbejder med materiale (video og tekst) om 'l'intelligence artificielle et les stéréotypes de genre' fra kompendiet:
Claus Bentzen & Merete Bagger Madsen: L'égalité entre les sexes - undervisningsmateriale til fransk om verdensmål 5, udarbejdet for Mellemfolkeligt Samvirke, https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/sprog-og-verdensm%C3%A5l-l%E2%80%99%C3%A9galit%C3%A9-entre-les-sexes

I grupper laves og opføres der jobsamtalerollespil.

Efterfølgende laves der i grupper en lommefilm med emnet 'faire carrière' med en selvvalgt vinkel og med brug af det gennemgåede ordforråd.  

Vi ser alle holdets film og nominerer den film, som går videre til "Le festival de film de NAG", hvor der vises film af skolens fransk-, spansk- og tyskhold (2g) og kåres vindere fra hvert sprog og en samlet vinderfilm.

Samlet omfang ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Le cinéma: Une année difficile

Alle skolens franskklasser tager sammen i biografen og ser Toledano & Nakaches nye film "Une année difficile", som vi arbejder med i det efterfølgende modul.
Filmen indgår sidenhen i forløbet La lutte contre les changements climatiques.

Samlet omfang: ca. 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La francophonie & la France multiculturelle EXAMEN

I dette forløb har vi fokus på le français dans le monde et le monde en France, dvs. på både la France multiculturelle og årsagerne til, at der tales fransk i store dele af verden, herunder i de tidligere franske kolonier.

Vi har fx fokus på La France multiculturelle i tekster om sangeren Gims, der har rødder i la République Démocratique du Congo, og om aktivisten Assa Traoré og i filmen Samba, hvor hovedpersonen Samba kommer fra le Sénégal.

Derudover vi fokus på Monaco som frankofont område, fordi vi har en udvekslingsaftale med Lycée Prince Albert 1er fra Monaco, som besøger os i 2g, og som vi aflægger besøg i 3g. Der laves bl.a. små fremlæggelser om forskellige aspekter af Monacos historie og kultur.

MATERIALE:

"La Francophonie", i Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2010: side 106-107

Arbejdsarket : Le monde de la francophonie

« Gims, c’est qui ? », https://fransk.alinea.dk/course/A3Tx-portrait-maitre-gims/page/AFqG-maitre-gims-c-est-qui/assignment-AFqw-ecouter-et-lire

Olivier Nakache & Éric Toledano: Samba (2014), film

« En visite au Liban : une expérience choc !” (artikel), 6.12.2016, https://www.phosphore.com/entre-nous/deux-lyceens-en-visite-au-liban-une-experience-choc/, fra studentereksamenssættet, fransk begyndersprog A, 1.6.2021 - Vi arbejder med både delprøve 1 og 2

« Assa Traoré distinguée pour son combat », (artikel) 29.6.2020, https://www.7sur7.be/monde/la-soeur-d-adama-traore-victime-des-violences-policieres-en-france-distinguee-pour-son-combat~a29f48da/?referrer=https://www.google.com/, fra studentereksamenssættet, fransk begyndersprog A, 2.6.2021 - Vi arbejder med både delprøve 1 og 2

« Symboles et emblemes de Monaco » (artikel), 10.5.2022, https://enseigner.tv5monde.com/articles-dossiers/articles/symboles-et-emblemes-de-monaco

« Relations entre la France et Monaco », https://fr.wikipedia.org/wiki/Relations_entre_la_France_et_Monaco

« Monte-Carlo », https://fr.wikipedia.org/wiki/Monte-Carlo

Supplerende materiale fra andre forløb:

Philippe de Chauverons, "Qu'est-ce qu'on a fait au Bon Dieu?", 2014 (film)

Bering & Sørensen: Rendez-vous à Nice (Chadia qui vit entre deux cultures: la culture francaise et la culture de sa famille marocaine - fra forløbet Les jeunes et leurs défis)

Les déchets à Dakar au Sénégal, extraits de l’article Ehui Simeon : « « Vous ne voyez que des ordures. Nous, nous voyons un trésor », ou pourquoi la gestion des déchets au Sénégal est un enjeu clé d’un développement durable », 9 mars 2020, https://blogs.worldbank.org/fr/nasikiliza/vous-ne-voyez-que-des-ordures-nous-nous-voyons-un-tresor-ou-pourquoi-la-gestion-des, download le 6 mai 2025

Thèmes et mots-clés:
une société multiculturelle
la francophonie
les pays francophones
les anciennes colonies françaises
l’immigration (f)
les immigrés
les réfugiés
la guerre
un immigrant illégal
une carte de séjour
chercher un travail
les conditions de vie difficiles
les stéréotypes
les préjugés
vivre entre deux cultures
différences religieuses et culturelles

Samlet omfang: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2-træning (ikke hel opgave) - Assa Traoré 12-03-2024
Årets sidste delprøve 1-træning 09-04-2024
Présentation d'une chanson 12-04-2024
Årets sidste delprøve 2-træning 23-04-2024
Skrivemodul 2 - genaflevering 02-05-2024
Skrivemodul 3 - eksamenstræning 07-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Visite de Monaco

Besøg af udvekslingselever fra Lycée Prince Albert 1er fra Monaco, som er indlogeret hos forskellige elever fra Nærum Gymnasium.
Af den grund har vi fokus på Monaco som frankofont område. Der laves bl.a. små fremlæggelser om forskellige aspekter af Monacos historie og kultur.
Vores klasse er værter for en heldagsekskursion til København for de monegaskiske gæster med indlejrede små oplæg og quizzer.
Vi skal besøge gymnasiet i Monaco i 3g i fbm. vores sprogrejse til Nice.

Samlet omfang: ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2-træning (ikke hel opgave) - Assa Traoré 12-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Les jeunes et leurs défis II EXAMEN

I dette forløb arbejder vi med unge og deres udfordringer, herunder deres relationer til hinanden og til deres forældre.

MATERIALE:
Bering og Sørensen: Rendez-vous à Nice, Gyldendal, 2014

Philippe de Chauveron : "Qu'est-ce qu'on a fait au Bon Dieu?", 2014 (film, som vi arbejdede med i 1g)

Eric Lartigau: La famille Bélier (2014) + Karen Schumakers undervisningsmateriale, herunder manus til filmen

Édouard Louis, af "Changer : Méthode", Éditions du Seuil, Paris, 2021 (kort romanuddrag)

Vi har tidligere og sidenhen i andre forløb læst tekster, der også har 'les jeunes et leurs défis' som et centralt tema, fx:

Plamondon & Berger: Ziggy - Un garcon pas comme les autres, 1978 (chanson)

Videointerview med franske gymnasielever fra Lycée Montaigne, som fortæller om deres oplevelser med og syn på køn (forløbet Les sexes/les genres) og klima (forløbet La lutte contre les changements climatiques).

Thèmes et mots-clés:
les jeunes et leurs parents
les relations familiales
l’amitié
l’amour
les soucis d'amour
la jalousie
le mariage
le divorce
les sexes
la sexualité
l’homosexualité
le conflit des générations
le rôle des parents
trouver son identité
l'école/l'éducation
la solitude
être différent
les stéréotypes
les préjugés
une société multiculturelle
les différences culturelles et religieuses

Omfang ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksionsark - årsprøven 29-08-2024
Skrivemodul - Des lycéennes s'habillent comme... 05-09-2024
Une photo de mes vacances 10-09-2024
Blogindlæg - Des lycéennes s'habillent comme... 29-09-2024
Skrivemodul - delprøve 1 Où vivre après le bac? 14-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Les Jeux Olympiques de Paris 2024

Vi arbejder med OL i Paris 2024 med særligt fokus på åbningsceremonien og herunder:
Aya Nakamura et la garde républicaine, Céline Dion, Édith Piaf et L'hymne à l'amour.

Samlet omfang: ca. 5 timer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Voyage à Nice et Monaco

Sprogrejse til Nice og Monaco den 5.-9. oktober 2024, inkl. forberedelser og bearbejdning af turen.

Udpluk af programmet:

Tre halve dages sprogskole på Pierre Overall

Heldagstur til Monaco, hvor vi bl.a. besøger vores samarbejdsgymnasium Lycée Albert 1er de Monaco. Vi skal holde oplæg, følge undervisning på gymnasiet og tale med de monegaskiske elever.

Byvandring i Nice med elever og lærere fra Lycée Albert 1er som lokalguider, bl.a. i Vieux Nice, på la Colline du Château, rundvisning på Confiserie Florian.

Besøg på Musée Marc Chagall og på Parfumerie Fragonard i Èze

Foldboldkamp på Stade Allianz Riviera mellem Nice og Paris Saint-Germain

I skal i forbindelse med sprogrejsen lave en række oplæg for hinanden om:
1. La ville de Nice en général - un peu d’histoire et de chiffres
2. La promenade des Anglais, par exemple l’attentat du 14 juillet 2016 et Hôtel Le Negresco
3. Les spécialités culinaires de Nice
4. Le club de football OGC Nice (l’Olympique Gymnaste Club de Nice) et le Stade Allianz Riviera
5. L’artiste Marc Chagall
6. La Parfumerie Fragonard
7. Monaco - un peu d’histoire et de chiffres ; les relations avec la France

Efter sprogrejsen skal der afleveres en feltarbejdsopgave med udgangspunkt i et spørgeskema med jeres observationer på turen og refleksioner over, hvad der undrede jer mest i mødet med Nice og Monaco.

De elever, der ikke deltager i rejsen, er med i hele forberedelsesprocessen, herunder i udarbejdelsen af oplæg. I stedet for feltarbejdsopgaven laves en eksamensopgave (delprøve 1 og delprøve 2 - et blogindlæg)om udveksling.

Samlet omfang: ca. 40 timer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nice-oplæg 01-10-2024
Oplæg på Lycée Albert 1er 03-10-2024
Feltarbejde fra sprogrejsen 30-10-2024
Skrivemodul - delprøve 1 Où vivre après le bac? 14-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 La France périphérique EXAMEN

Vi arbejder med "Udkants-Frankrig" - la France périphérique - set fra forskellige perspektiver.

MATERIALE:

Connie Pedersen og Jytte A. Jørgensen: "Frankrig - modsætningernes land", Columbus, 2020, kapitel 1. De pessimistiske franskmænd og kapitel 2. Demonstrationer og demokrati.

www.franskpolitik.dk, Chapitre 5 : Qui étaient les « gilets jaunes» ?, https://www.franskpolitik.dk/chapitre-5-qui-sont-les-gilets-jaunes/

Nyhedsklip: "Loin des grandes villes, la "France périphérique" se dit oubliée", fra AFP, https://www.youtube.com/watch?v=UOpHO73Pm5k + arbejdsark

Eric Lartigau: "La famille Bélier" (2014) + Karen Schumakers undervisningsmateriale, herunder manus til filmen

Édouard Louis, af "Changer : Méthode", Éditions du Seuil, Paris, 2021 (kort romanuddrag)

Thèmes et mots-clés:
La France périphérique
les gilets jaunes
un mouvement de protestation non-structuré
une manifestation
manifester contre l’augmentation du prix des carburants automobiles
des blocages illégaux de routes et de ronds-points
une méfiance vis-à-vis les autorités
le pouvoir d’achat
se sentir oublié
se sentir abandonné
se sentir inférieur
les petites et moyennes villes à la campagne
être déçu par les politiques
la différence entre les classes sociales
riche et pauvre
ne pas connaître la vie et les habitudes des autres classes
être jeune en France périphérique
la relation entre les jeunes et leurs parents
partir pour la grande ville
se détacher de sa famille
les possibilités d’éducation

Samlet omfang ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2 - dagbog 27-11-2024
La France périphérique - indtaling + pronominer 16-12-2024
Skrivemodul - Delprøve 1 om Louane 13-01-2025
Terminsprøve - mail til en ven 20-01-2025
Skrivemodul - terminsprøvegenaflevering 29-01-2025
Mundtlig billedpræsentation La France périphérique 19-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Noël - encore cette année

Sideløbende med La France périphérique-emnet læser vi korte tekster og laver sprogopgaver, der omhandler Noël en France et dans le monde francophone, fx le marché de Noël de Strasbourg, Noël à La Réunion et Noël au Canada, herunder franske juletraditioner.
Vi synger også et par franske julesange: Le petit renne au Nez Rouge et Vive le vent

Samlet omfang: ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La France périphérique - indtaling + pronominer 16-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 La lutte contre les changements climatiques EXAMEN

Vi arbejder med klima- og miljøproblematikker med udgangspunkt i FN’s verdensmål (objectifs de développement durable) nr. 13: Lutte contre les changements climatiques og nr. 7: Énergie propre et d’un coût abordable.

MATERIALE:

Vi tager primært udgangspunkt i et undervisningsmateriale udgivet af Claus Bentzen og Merete Bagger Madsen i samarbejde med Mellemfolkeligt Samvirke om ”La lutte contre les changements climatiques”.
Kompendiet findes her: https://www.verdensmaalene.dk/sites/default/files/1._sprog_og_verdensmaal_-_fransk_klimahandling_2.pdf
Sidetallene nedenfor henviser til kompendiet.

Vi arbejder bl.a. med:

To tekster om de to verdensmål: nr. 13: Lutte contre les changements climatiques og nr. 7: Énergie propre et d’un coût abordable, p. 3-4

Gims « Le pire » (2018) chanson, p. 8-10

« 2022 est bien l’année la plus chaude de l’histoire en France », 6/1 2023, rmc.bfmtv.com/actualites/sciences-nature/meteo/2022-est-bien-l-annee-la-plus-chaude-de-l-histoire-en-france_ AN-202301060301.htm – article, p. 11-12

Les conséquences pour l’économie française, p. 13

En ”klimabarometer-video”, hvor unge franskmænd med udgangspunkt i et klimabarometer fortæller, hvor meget eller lidt bekymrede, de er for klimaet i fremtiden, p. 14-16

Aktuelle videointerview med franske gymnasieelever, der taler om deres syn på klimaproblematikker og klimaforandringer, og tilhørende opgaver, p. 18-20.

Et videointerview (og tilhørende øvelser) med talspersonen for Fridays for Future France, Pablo Flye, p. 21-24

Opgave, hvor klassen laver sine egne skilte til en ”marche pour le climat”. Blev lavet i 2g, p. 25.

Eksamensopgaver:
Vi arbejder med to tekster og de tilhørende delprøve 1 og 2 fra to eksamensopgaver:

Stéphanie Lambert: « Marche pour le climat : il est urgent d’agir », Ouest-France, 07/02/2019 (eksamensopgave fra 9/12 2019) - article

Apolline Henry : « Je suis végane (et je vais bien) », Femme Actuelle, publié le 24/08/2015, mis à jour le 31/10/2017 (eksamensopgave fra 2/6 2020) - article

Les déchets à Dakar au Sénégal, extraits de l’article Ehui Simeon : « « Vous ne voyez que des ordures. Nous, nous voyons un trésor », ou pourquoi la gestion des déchets au Sénégal est un enjeu clé d’un développement durable », 9 mars 2020, https://blogs.worldbank.org/fr/nasikiliza/vous-ne-voyez-que-des-ordures-nous-nous-voyons-un-tresor-ou-pourquoi-la-gestion-des, download le 6 mai 2025

Endelig arbejdes der med forskellige ordforrådsøvelser til emnet ”se mettre au vert”, og klassen laver i grupper en klimavideo, hvor de skal være kreative og innovative. I videoen skal gruppen præsentere mindst tre klimatiltag: to, som allerede er lavet, og ét, som burde laves. Mindst ét af klimatiltagene skal præsenteres uden for NAG. Videoen afsluttes med, at hvert gruppemedlem viser på klimabarometret, hvor han/hun befinder sig på barometret.

Supplerende materiale:
Eric Toledano & Olivier Nakaches film "Une année difficile" (2023) - fælles biografeksursion i 2g med alle skolens franskklasser

Thèmes et mots-clés:
les objectifs de développement durable de l’ONU
les changements climatiques
les conséquences des changements climatiques
une énergie propre et d’un coût abordable
une énergie renouvelable/durable
réduire les gaz à effet de serre
la température augmente
un développement durable
le baromètre climatique
se mettre au vert
consommer moins
trier les déchets
les moyens de transport
agir d’une manière responsable
Fridays for Future France, un movement qui lutte contre les changements climatiques
une marche pour le climat
être végan ou végétarien

Samlet omfang: ca.  30 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af terminsprøven - delprøve 2 05-02-2025
Skrivemodul - "Je suis végane (et je vais bien)" 24-02-2025
Artikel til skoleblad (delprøve 2) 13-03-2025
Skrivemodul - Marche pour le climat (delprøve 1) 23-04-2025
Individuel billedsamtale 01-05-2025
L'image de la semaine 05-05-2025
Marche pour le climat - delprøve 2 (blog) 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Skriftlig eksamen i fransk 2025

Hjælpemidler til skriftlig eksamen i fransk begynder A

Tilladte hjælpemidler ved delprøve 2

ordbogen.comhttps://www.ordbogen.com/da/ - downloades på din computer, så du også har adgang uden internet

Min Læring - https://www.minlaering.dk/

https://leconjugueur.lefigaro.fr/, men KUN i downloadet form.

Almindelig stavekontrol i word.

La Grammaire-bogen (og andre trykte bøger).

Dine egne noter og oversigter; alle tekster, oversigter, opgaver, quizletter og google.docs, vi har brugt i undervisningen. ALT SKAL VÆRE DOWNLOADET PÅ DIN COMPUTER.

NB. Du skal tilgå de tilladte links ovenfor herfra eller via dokumentet, som ligger i mappen "Eksamensopgaver" her i lectio.


Følgende er IKKE tilladt og medfører bortvisning fra eksamen:

Skriftlig og mundtlig kommunikation med omverdenen.

Internetsøgning. Du må kun gå ind de steder, der er nævnt ovenfor og via linksene i dette dokument.

Google Translate, DeepL og lignende, dvs. programmer og funktioner i programmer, som kan oversætte hele udtryk, ordkæder og længere sammenhængende tekstmængder eller sætninger fra et sprog til et andet.

ChatGPT og lignende.

Følgende hjælpemidler må hverken anvendes i online eller offline tilstand: AppWriter (ordblinde er undtaget), Grammarly, Word Editor, Chrome LiveTekstning, Microsoft 365 Copilot.

Hvis der er et hjælpemiddel, som du er i tvivl om, hvorvidt du må bruge, så spørg mig i god tid inden eksamen. Lad være med at tage chancen.

Rammer for prøven:
Prøven varer 4 timer (5 timer ved forlænget tid).
Delprøve 1 varer 1 time (1 time og 15 min. ved forlænget tid). Ingen hjælpemidler er tilladt.
Delprøve 2 varer 3 timer (3 timer og 45 min. ved forlænget tid). Udvalgte hjælpemidler er tilladt.

Man må gerne aflevere delprøve 1 før tid. Delprøve 2 må først påbegyndes, når delprøve 1 er afleveret.

Husk at medbringe høretelefoner (til delprøve 2)

Bon courage 😊 Merete
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer