Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Freyja Trap Vosborg, Kristine Bjerre Fuglsang
Hold 2022 SP/1 (1g SP/1, 2g SP/1, 2g SP/1/orlov, 3g SP/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk - Caminando (=45 ns)
Titel 2 Miniforløb om Cuba (8 NS)
Titel 3 2g-opstart: El collar de la familia Albar (12 NS)
Titel 4 España en la calle (Eksamensemne 1 - 32 NS)
Titel 5 Filmen "Modelo 77" - 5 NS
Titel 6 Cine en español - 2 NS
Titel 7 Volver (Eksamensemne 2 - 20 NS)
Titel 8 Narcocultura (Eksamensemne 3 - 15 NS)
Titel 9 Skriftlig årsprøve - tilladte hjælpemidler
Titel 10 Bienvenidos de las vacaciones
Titel 11 La canción del día
Titel 12 El género y la sexualidad en Colombia (20 NS)
Titel 13 Viaje de estudios a Salamanca (15 NS)
Titel 14 Conocer Málaga (Eksamensemne 4 - 34 NS)
Titel 15 Trabajo en grupos de un país hispanohablante (7NS)
Titel 16 Terminsprøve
Titel 17 El laberinto del fauno: Dos mundos ( 29 NS)
Titel 18 La voz del día
Titel 19 Repetition og eksamenstræning (11 NS)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk - Caminando (=45 ns)

Med begynderbogssystemet "Caminando" og en solid egenindsats vil du tilegne dig gode basale mundtlige og skriftlige færdigheder i spansk allerede i 1g.

Undervisningen tilrettelægges med særligt fokus på høj elevaktivitet, samarbejde, stor sprogproduktion, innovativ didaktik og trivsel.

At lære et nyt sprog fra bunden kræver af dig som elev, at du:
-er nysgerrig
-er vedholdende og ikke opgiver, når noget er svært, men beder om hjælp
-tør lave masser af fejl og opdager, at det er når du selv producerer sprog (med og uden fejl), at du rigtigt lærer noget
-bruger tid på sproget flere gange om ugen (din lærer giver dig ideer til hvordan), da en hyppig sprogdosis er afgørende for at få det "ind under huden"
-er opmærksom og fagligt aktiv i timerne og stiller spørgsmål til det du ikke forstår
-forbereder dig til timerne, så du har et godt grundlag for at deltage aktivt
-ser spanskafleveringerne som en træning til at blive god til spansk og søger hjælp i lektiecafeen, når det er svært

Forløbet  varer fra uge 34 og frem til foråret 2020, hvor det afsluttes med en mundtlig årsprøve (efter udtrækning).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af skriveøvelse i modulet 11-01-2023
Forberedelsestid til test/osteklokke 11-01-2023
Skriveøvelser i modulet 01-02-2023
Forberedelsestid til test 08-02-2023
Lydfil - beskrivelser 02-03-2023
Skrivemodul 1: Cuba 15-03-2023
Diario - Cuba 24-03-2023
Forberedelsestid til ordforråds- og grammatiktest 12-04-2023
Skrivemodul 2 19-04-2023
Skriftlig opgave 2 21-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - Introduktion til spansk sprog, kultur og historie. Der lægges vægt på basale grammatiske strukturer samt den kommunikative kompetence. Vi benytter begyndersystemet Caminando suppleret med diverse billeder, videoer, film og sange bl.a. fra internettet. Det skriftlige arbejde fungerer som støtte for mundtligheden.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Miniforløb om Cuba (8 NS)

Miniforløb om Cuba i forbindelse med et foredrag om livet på Cuba og en koncert med den cubanske kunstner Eric Méndez.

Faglige mål:
- få et basalt kendskab til Cubas musikliv, kultur og natur.
- arbejde med dannelsen, oversættelsen samt brugen af gerundium og hvilke verbalkæder, hvori den kan indgå.
- tilegne sig et basalt ordforråd for at kunne snakke om fakta ved et land/by og lignende.

Materiale:
- Læse korte, lette fagtekster om Cuba fra 'Caminando' (unidad 6c, s. 104-106 + 108-109) og 'Somos Cuba'
- Læse tre sangtekster af Eric Méndez; Paradoja (2015), Sembrando (2007) y Profecía (2011) (16 sider med tekst og opgaver)
- Lytte til sange af Buena Vista Social Club.

Opgaver:
- Tekstforståelsesopgaver til sangteksterne samt lettere analytiske arbejdsspørgsmål til disse.
- Oversættelsesopgaver
- Test i ordforråd og grammatik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2g-opstart: El collar de la familia Albar (12 NS)

Vi genstarter den spanske motor efter en lang sommerferie. I arbejder med kompendiet "El collar de la familia Albar" - og vi repeterer basal grammatik (verbalbøjninger og forskellige former for kongruens)
Basal gloserepetition af familie-vokabular og generelt ordforråd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 España en la calle (Eksamensemne 1 - 32 NS)

Vi arbejder med tekster om Spanien med fokus på familien og unge.

Faglige mål:
Repetition af familiegloser. Tilegnelse af ordforråd om unges aktuelle situation i Spanien, herunder begreberne "mileurista","ni-mileurista", "los ni-nis", "factores de empuje y factores de atracción, "precariados".

Træne verbernes bøjning i nutid - og tilegne jer før nutid, samt præteritum og imperfektum.

KERNESTOF:
Bogen "España en la calle", heri teksterne:

"Un bar para hacer amigos: "Somos como una familia"
"Los jóvenes españoles bebemos mucho pero sabemos controlarlo"
"De las plazas al parlamento: La política de la calle es más importante"

Fra bogen "Nuevos Retratos":
"La generación de los mil euros" + danske optakt

Sange:
Orales: Rap de la crisis

SUPPLERENDE STOF: De danske introer til de spanske tekster i "España en la calle": "I byen på spansk", s. 6-11 og "Occupy din by", s. 24-29.
Horisontudsendelse fra DR, 2011 om "Spaniens tabte generation" (på mit cefu: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011111142125)

Vi arbejder med grammatikopgaver og fotobeskrivelsesøvelser. Fokus på aspekt (præteritum og imperfektum) og på at træne forskellige verbalperifraser


Anvendte hjemmesider i løbet af forløbet:
Gyldendals ordbog: ordbogen.com
Minlæring: https://www.minlaering.dk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Modulskriv.Upload så langt du når 14-09-2023
Min læring 2gsp/1 eller NAG AIRPORT 18-09-2023
Min læring 2gsp1 - modulet 21-09-2023 21-09-2023
Billedbeskrivelse 28-09-2023
¿Los jóvenes bebemos mucho? 13-10-2023
¿Los jóvenes bebemos mucho? Modulskriv 25-10-2023
Modulskriv om Sonia-teksten, España en la calle 02-11-2023
Modulskriv: Billedbeskrivelse til "España en la c" 05-12-2023
Modulopgave med hjemmeforberedelse 14-12-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filmen "Modelo 77" - 5 NS

Alle NAGs 2g-spanskhold tager i biografen og ser filmen "Modelo 77", instrueret af Alberto Rodríguez.

Filmen handler om et fangeoprør i fængslet "Modelo 77" i 1977 under "La Transición", dvs. i den periode, hvor Spanien overgik fra et diktatur efter Francos død i 1975 til et demokrati med en demokratisk forfatning i 1978.

Vi læser et uddrag af en klumme om filmen, skrevet af Javier Nistal Burón fra websitet "Confilegal". (Under "Quiénes somos" skriver redaktionen på "Confilegal": "La redacción de Confilegal está compuesta por un equipo de redactores especializados en el mundo judicial y del derecho, así como de colaboradores puntuales y columnistas que publican su opinión, como personas de reconocido prestigio en materia jurídica." Der er altså tale om et magasin specialiseret i formidling af juridisk stof og i meningsartikler om jura-relaterede temaer)

Fuente: https://confilegal.com/20220929-modelo-77-algo-mas-que-una-pelicula-carcelaria/

Vi arbejder med præteritum/imperfektum i en sætningsstafet med materiale om filmen.

Estimat: 5 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Cine en español - 2 NS

Vi ser den spanske film
"Carmen y Lola" - af Aranxa Echevaría
- og så skal I i gang med et lommefilmprojekt på spansk.

2 normalsier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Volver (Eksamensemne 2 - 20 NS)

Vi ser Pedro Almodóvars film "Volver" og arbejder med udvalgte scener fra manuskriptet, samt sangen "Volver". Desuden uddrag af to artikler om filmen som "Texto A" til en delprøve 1 om filmen, som eleverne på holdet selv designer - og bagefter får som test.

MATERIALE:
"Volver" - una película de Pedro Almodóvar

"EL DESEO presenta UN FILM DE ALMODÓVAR: VOLVER", Undervisningsbog baseret på filmanuskriptet og filmen VOLVER af Pedro Almodóvar" ved Hanne Petersen, L&R Uddannelse, 2015

Sangen “Volver” (original tango af Carlos Gardel & Alfredo Le Pera – og med Estrella Morente)

Følgende to uddrag af to artikler om filmen:
Volver
Pedro Almodovar:
“Volver” es un título que incluye varias vueltas, para mí. He vuelto, un poco más, a la comedia. He vuelto al universo femenino, a La Mancha. […] He vuelto a la maternidad, como origen de la vida y de la ficción. Y naturalmente, he vuelto a mi madre. Volver a La Mancha es siempre volver al seno materno.
Durante la escritura del guión y el rodaje mi madre ha estado siempre presente y muy cerca. No sé si la película es buena (no soy yo quién debe decirlo), pero sí estoy seguro de que me ha sentado muy bien hacerla.

La principal vuelta de ”Volver” es la del fantasma de una madre, que se aparece a sus hijas. En mi pueblo estas cosas pasan, […] sin embargo yo no creo en las apariciones. Sólo cuando le ocurren a los demás, o cuando ocurren en la ficción. […]
Volver es un homenaje a los ritos sociales que vive la gente de mi pueblo en relación con la muerte y con los muertos. Los muertos no mueren nunca.[…]
Volver es una película sobre la familia, y hecha en familia.[…]

Fuente: Https://www.lahiguera.net/cinemania/pelicula/1876/comentario.php

La solidaridad femenina
Extracto de un artículo escrito por Chen-Yu Lin, Wenzao Ursuline College of Language, Taiwan:
A lo mejor la escena más conmovedora es cuando Raimunda canta “Volver” como una gitana, expresando su alegría y sufrimiento durante la fiesta que celebra el final de la filmación. Lo que ella no sabe es que fuera, escondida en el coche de Sole, su madre escucha la canción en lágrimas. Después de tantos años, Irene tiene tantas ganas de ver a su hija, con lo cual encuentra el coraje suficiente para levantar un poco la  cabeza, bajar la ventana y ver mejor a Raimunda, de quien desde su llegada a Madrid vive escondiéndose bajo las camas.

Fuente: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_46/congreso_46_33.pdf

Intensivt arbejde med følgende scener af manuskriptet:
- 1,2,3: (begyndelsens betydning for resten af filmen):  Raimunda, Sole og Paula er på kirkegården i ”el pueblo”. De besøger Raimundas forældres grav. På kirkegården møder de Agustina (nabo til ”la tía Paula”. Paco er blevet i Madrid for at arbejde, fortæller Raimunda.
https://www.youtube.com/watch?v=E2Q1gGCKILw
- 6: Raimunda, Sole og Paula (hija) besøger tía Paula i hendes hus. Sole bemærker, at huset stadig lugter af moderen (”Esta casa sigue oliéndome a mamá”, s. 8 l. 23). Tía Paula er forvirret og har svært ved at genkende Sole og Paula (hija).
- 22,23,24: Paula venter på Raimunda ved busstoppestedet i regnen, de går hjem til lejligheden hvor Paco ligger død på køkkengulvet. Paula fortæller, hvad der er sket.
- 76-77: Raimunda synger med flamenco-musikerne på Emilios restaurant
- 116-119: Raimunda finder madre Irene under sengen hos Sole
- 121: KF oversætter
- 134: Evt KF oversætter


I arbejdet med filmen har vi fokus på filmens persongalleri og udvalgte tematikker.
Sprogligt gennemgår vi imperativ - og vi har fortsat fokus på træning af forskellige verbalformer, så I nu mestrer:
præsens: de regelmæssige verber og hitverberne
før nutid: de regelmæssige verber og hitverberne
Præteritum: de regelmæssige verber og udvalgte hitverber
Nær fremtid: alle verber


Anvendte hjemmesider i løbet af forløbet:
Gyldendals ordbog: ordbogen.com
Minlæring: https://www.minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Narcocultura (Eksamensemne 3 - 15 NS)

I dette forløb ser vi filmen "María, llena eres de gracia" og arbejder med temaet "narcocultura" med fokus på billedbeskrivelse og som skriftlig årsprøvetræning

Vi læser også artiklen "Mulas ciegas" om folk, der bliver "blinde narkosmuglere", dvs. ufrivillige narkosmuglere mellem Mexico og USA:

“Mulas ciegas” trafican armas, drogas y personas sin saberlo a lo largo de la frontera entre México y Estados Unidos
Por Ernesto Jiménez, 09 Dic, 2023
Fuente:
https://www.infobae.com/mexico/2023/12/09/que-son-las-mulas-ciegas-cuando-te-conviertes-en-narco-sin-saberlo/

Anvendte hjemmesider i løbet af forløbet:
Gyldendals ordbog: ordbogen.com
Minlæring: https://www.minlaering.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skriftlig årsprøve - tilladte hjælpemidler

Årsprøve i skriftlig spansk, NAG


HUSK at downloade alt hvad du får brug for til din HARDDISK
inden årsprøven

Der er blevet indført nogle skrappe begrænsninger for, hvordan du må tilgå dine hjælpemidler. Du må forsat anvende det, der har været anvendt i undervisningen, men som udgangspunkt skal alt hentes ned og gemmes lokalt på din harddisk.

Det vil bl.a. sige, at du heller ikke må gå på Lectio for at hente links, undervisningsmateriale, gamle besvarelser eller lignende. Dine noter skal også ligge lokalt (og ikke på google eller i-cloud, one-note eller lignende).

Til termins- og årsprøver må du tilgå Lectio og gå ind på prøvens link på din egen forside (og der afleverer du også). Det er til gengæld også det ENESTE, du må på Lectio.
Til rigtige skriftlige eksaminer må du IKKE gå på Lectio

Nederst på denne side ligger links til de onlinematerialer, vi har anvendt i spansktimerne (Gyldendals ordbøger og Min Læring) og som du til prøven må tilgå via disse links. Men det er MEGET vigtigt, at du DOWNLOADER dette dokument INDEN prøven, da du IKKE MÅ GÅ PÅ LECTIO UNDER PRØVEN, bortset fra når du skal hente delprøve 2 og tilhørende materiale.
Selvom du må tilgå ordbøgerne via linket, tilrådes det på det kraftigste at downloade disse, (se oploadede PDF vejledning hertil).


HUSK også inden prøven at downloade dine egne gamle besvarelser, dine noter, dine google docs, mine hjælpeark til skriftlighed (se i Lectiomapperne ”Skriftlig prøve og eksamen” og ”Skriftlig spansk” ), ja ALT hvad der ikke allerede ligger lokalt på din harddisk, som du kunne få brug for.


Til prøven må du altså kun tilgå ”min læring” og ”Gyldendals ordbøger” via disse links – du må IKKE komme ind på nogle som helst andre hjemmesider end disse to og du må heller ikke anvende nogle former for oversættelsesprogrammer, hverken offline eller online:


Min Læring:
https://minlaering.dk/login

www.ordbogen.com


¡Suerte!

Kristine
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Bienvenidos de las vacaciones

Vi arbejder med rettelse af årsprøven samt planlægningen af de næste emner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La canción del día

På skift præsenterer eleverne på spansk en spansksproget sang eller en sang af en spansktalende kunstner.

Formål:
- at præsentere en person og et tema/en kort tekst på spansk
- at tale spansk foran andre
- oversættelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 El género y la sexualidad en Colombia (20 NS)

Et forløb med fokus på køn og seksualitet i Colombia.

Anvendte hjemmesider i løbet af forløbet:
Gyldendals ordbog: ordbogen.com
Minlæring: https://www.minlaering.dk


Vi fokuserer på unges liv i det sydamerikanske land, problemstillinger omkring køn og kønsroller og endeligt på de fordomme, vi som europæere kan have om landet.

Kernestof:
'El país de Mario: Colombia' fra La Identidad Contrastada

Un artículo: 'Aborto en Colombia: la Corte Constitucional lo despenaliza hasta la semana 24 de gestación' fra BBC
https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-60472814

Materiale fra MiCuerpo: https://www.micuerpominkrop.dk/:
Unidad 2: El mundo es binario, s. 16-21 fra 'Género y diversidad en Latinoamérica' (2,5ns)
Unidad 9: Nuestra Fundación, s. 80-83 fra  (1,5ns)

Foredrag ved Salka Breum d. 9. september 2024

'Tengo la camisa negra' de Juanes (2004)

Sproglige fokuspunkter:
Tekstlæsnings og -forståelsesøvelser
Grammatisk emne: hace, desde, desde hace
Fokus på bøjning af verber i de to datider samt anvendelsen og forskellen mellem disse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forbereldesestid til prøve 03-09-2024
Fordybelsestid til mundtligt oplæg 17-09-2024
Skriftligt produkt til mundtligt oplæg 19-09-2024
Forberedelsestid til delprøve 1 24-09-2024
Skrivemodul 1: Colombia 26-09-2024
Delprøve 2: diario personal (Colombia) 27-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Viaje de estudios a Salamanca (15 NS)

Sprogrejse til Salamanca med 14 elever fra holdet.


Anvendte hjemmesider i løbet af forløbet:
Gyldendals ordbog: ordbogen.com
Minlæring: https://www.minlaering.dk

Eleverne boede hos spanske familier og gik på sprogskole tre dage og deltog i forskellige aktiviteter om eftermiddagene, bla. byvandring med spansk guide, flamencokursus, besøg til en katedral samt et skattejagt rundt i byen.

Derudover deltog eleverne også i et byløb organiseret af lærerene og udforskede byen på egen hånd.

Hjemmeopgave: at lave en vlog af deres tur sammen med deres værelseskammerater
De hjemmeblivende elever udarbejdede også en vlog om deres hverdag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Conocer Málaga (Eksamensemne 4 - 34 NS)

Forløbet har til formål at repetere og træne grammatik og ordforråd fra 2g samt at give en introduktion til Málaga. Forløbet fungerer også som forberedelse til sprogrejsen til Salamanca.

Med e-bogen ”Un mes en Málaga” følger vi danske Marie, der er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Igennem hendes fortællinger bliver vi præsenteret for spanierne og spansk kultur.

Hvert kapitel  er skrevet i én af de genrer, som prøves til den skriftlige eksamen og har tilhørende opgaver med træning af gloser og grammatik, samt spørgsmål til teksternes indhold. Der vil være forskellige slags sproglige øvelser såvel som skriftlige øvelser undervejs.

I forløbet vil der også være skriftlige eksamensopgaver, hvor I træner at skrive i de genrer, I kan møde til eksamen.

Vi træner at tale på spansk i større og mindre grupper om emnet / kapitlerne - en mindre gruppe elever samtaler med læreren, mens resten er inde i klassen og arbejder.

Forløbet afsluttes med en mundtlig øvelse (individuel samtale med lærer) med fokus på det læste om spansk kultur, kulturmøder, Maries familie og liv i Málaga.

Faglige mål:
- Repetition af grammatik fra 2.g
- udbygning af kendskab til personlige pronomener som direkte og indirekte objekt
- Repetition af refleksive verber
- Repetition af perfektum og nær fremtid
- Repetition af dativstyrende verber
- Verbalperifraser
- at lære Málaga at kende ud fra en udlægnings synspunkt
- at arbejde videre med de 4 skriftlige eksamensgenrer
- udvide ordforrådet - især det basale om by, hjem, mad og familie/venner

Materiale:
- E-bog: Ryge, Lærke & Jürgensen, Camilla: Un mes en Málaga, MitDigitaleGym, 2018. Udvalgte kapitler læses  m. tilhørende opgaver
- MinLæring
- ordbogen.com

Læste og bearbejdede kapitler fra e-bogen: www.unmesenmalaga.dk

Kapitel 1 BLOGINDLÆG: Mis primeros días en Málaga
Kapitel 2 BLOGINDLÆG: Vivir con una familia española
Kapitel 3 BREV: Un día típico en Málaga
Kapitel 4 ARTIKEL: Los jóvenes malagueños
Kapitel 5 DAGBOG: Ir de tapas
Kapitel 6 ARTIKEL: Picasso – un gran artista
Kapitel 7 LÆSERBREV: La adaptación es necesaria
Kapitel 9 LÆSERBREV: La pobreza en Málaga

I alle forløb er nedenstående sider brugt i undervisningen og vil derfor være lovlige hjælpemidler til eksamen via de link som eleverne har modtaget i en fil.

unmesenmálaga.com
www.minlæring.dk
www.quizlet.com
Gyldendals e-ordbog: ordbogen.com - dansk-spansk/spansk-dansk




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videolog Salamanca 13-10-2024
Forberedelsestid til prøve 24-10-2024
Forberedelsestid til delprøve 1 -UMEM 31-10-2024
Delprøve 2 - Un mes en Málaga 31-10-2024
Un día típico 23-11-2024
Skrivemodul 2 03-12-2024
Delprøve 1 - kap. 9 05-12-2024
Delprøve 2 - kap 9 06-12-2024
Forberedelse til samtale om ¿Quién es Marie? 17-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Trabajo en grupos de un país hispanohablante (7NS)

Miniforløb om spansktalende lande.


Anvendte hjemmesider i løbet af forløbet:
Gyldendals ordbog: ordbogen.com
Minlæring: https://www.minlaering.dk

Eleverne arbejder i grupper af to eller tre med et spansktalende lands kultur, tradition, religion, indbyggere og geografi.
Formålet er at tilegne sig viden om et spansktalende land samt at videreformidle denne viden på spansk.

Grupperne fremlægger for mig, og efterfølgende vil der være spørgsmål til deres præsentationer.
Formålet med projektet er også at træne mundtlighed.

Krav til præsentationen:
- Alle medlemmer skal tale spansk og gerne lige meget.
- Præsentationen skal indeholde visuelt materiale, fx en PP
- Længden på præsentationen skal være mellem 6-8 minutter.
- Eleverne må have tale kort med stikord - skal godkende af mig inden præsentationen.
- skal kunne svare på uddybende spørgsmål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Terminsprøve

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 El laberinto del fauno: Dos mundos ( 29 NS)

I alle forløb er minlæring.dk og online-ordbøger (Gyldendals ordbog: ordbogen.com) brugt som elektronisk hjælpemiddel/e-bog og vil derfor være lovlige hjælpemidler til eksamen og årsprøve.

Faglige mål:
- at få viden om de helt overordnende fakta om de to fronter i den Spanske Borgerkrig: Los nacionalistas/sublevados og los republicanos
- at bruge viden om eventyrgenren på filmen og drejebogen til filmen "El laberinto del fauno"
- at kunne tale frit om handlingen i filmen og kunne karakterisere filmens centrale karakterer på spansk
- at formidle beskrivelse og basal analyse af de udvalgte scener i drejebogen mundtligt på spansk
- Grammatiske emne: Passiv (begge typer), direkte og indirekte objekt, verbalperifraser, futurum og konjunktiv
- tilegnelse af centralt ordforråd om emnet

MATERIALE:
Introduktion til den politiske situation før, under og lidt efter La Guerra Civil Española:
- Fra "Galería": La Guerra Civil Española (tre afsnit: Los antecedentes de la Guerra Civil + La sublevación de los militares + Las dos Españas) (3 sider)

Drejebog (guión): El laberinto del Fauno.
- Udvalgte scener er læst.
- Følgende scener er læst: 31 + 31 A, 57, 84A, 118, 126 B, 149, 160-165. (18 sider)

Supplerende materiale:
- Película: El laberinto del fauno (3 side)
- El trailer de la película (ejercicio: Antes de ver la película) (1 side)
- Diverse billedbeskrivelser af stillbilleder fra filmen
- Diverse opgaver og Delprøve 1-agtige øvelser relateret til temaet

Særlige fokuspunkter:
- Ordforrådstilegnelse til emnet
- At kunne tale mere frit ud fra talepapir

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 La voz del día

Hver elev skal forberede et mundtlig oplæg på spansk om et selvvalgt emne, som de interesserer sig for og kan tale om i 3-5 minutter.

Kravene er, at de skal tale spansk, skal lave et PP og må have håndskrevne noter.
Formålet med forløbet er at træne eleverne mundtlige færdigheder i spansk, at tale foran en gruppe (på et fremmed sprog) og at arbejde fordybet med et emne.

Der bestræbes på, at hver modul starter med en elevpræsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Repetition og eksamenstræning (11 NS)

Vi repeterer de fire eksamensemner, som eleverne har valgt:

España en la calle + billedebeskrivelse

Volver - una película de Pedro Almodóvar + billedebeskrivelse

Narcocultura + billedebeskrivelse

Conocer Málaga + billedebeskrivelse

I par skal eleverne forberede en PP og en mundtlig præsentation på spansk om et af de fire opgivne emner. Derefter fremlægger de i matrixgrupper på skift og deler deres materiale med hinanden. Der arbejdes også med billedebeskrivelsesopgaver og hverdagssamtaler i par, hvor de på skift har rollen som 'eksaminator' og 'elev'
.
Der arbejdes med den sidste delprøve 1 og 2 i denne periode samt generel forberedelse til mundtlig såvel som skriftlig eksamen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer