Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anne Barslev
Hold 2022 SP/2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk - Caminando
Titel 2 Grammatik- og ordforrådscamp
Titel 3 El Niño
Titel 4 Relatos salvajes
Titel 5 Lommefilmsfestival
Titel 6 Identidad latinoamericana
Titel 7 "Machuca" y Chile
Titel 8 Unidad 5
Titel 9 Jóvenes en Colombia (Eksamensemne)
Titel 10 Un mes en Málaga (Eksamensemne)
Titel 11 El laberinto del fauno: Dos mundos (Eksamensemne)
Titel 12 México (Eksamensemne)
Titel 13 La frontera climática
Titel 14 Forløb#3
Titel 15 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk - Caminando

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Relatos salvajes

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Identidad latinoamericana

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 "Machuca" y Chile

Forløb om Chiles militærkup i 1973 samt filmen "Machuca", fra hvilken vi har læst flere udvalgte scener.

Supplerende materiale: https://minlaering.dk/login
www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Unidad 5

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Jóvenes en Colombia (Eksamensemne)

Et forløb med fokus på Colombia.
Vi fokuserer på unges liv i det sydamerikanske land, problemstillinger omkring krop og autonomi, og endeligt på de fordomme, vi som europæere kan have om landet. Alle elever deltager i et gruppeprojekt med videoproduktion - de præsenterer med udgangspunkt i forskellige fokusområder relateret til ungdomsliv i Colombia og ngo'en MiCuerpo.
Forløbet afsluttes med et oplæg af Salka Breum, direktør for MiCuerpo.

Kernestof:
El país de Mario: Colombia (Fra La Identidad Contrastada)
Mario: Un estudiante internacional (Fra La Identidad Contrastada)
Video om Francia Márquez:  https://www.youtube.com/watch?v=79OZjDe1O7c  
Materiale fra MiCuerpo: https://www.micuerpominkrop.dk/
Lærerproduceret materiale om MiCuerpo

Foredrag ved Salka Breum d. 9. september 2024

Sproglige fokuspunkter:
Verber med indirekte objekt (gustar, encantar, interesar, aburrir)
Repetition af genitivdannelse
Repetition af imperfektum/præteritum og kort gennemgang af perfektive og imperfektive verber
Tekstlæsningsøvelser og notetagning
Mundtlighed: at erklære sig enig, uenig, at komme med modargumenter, at begrunde sit svar
Spørgeord (qué, quién, por qué, cómo, cuándo, cuánto(s), dónde osv.)

I alle forløb er nedenstående sider brugt som elektroniske hjælpemidler og vil derfor være lovlige hjælpemidler til eksamen via de link som eleverne har modtaget i en fil.

Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.quizlet.com
Gyldendals e-ordbog: ordbogen.com - dansk-spansk/spansk-dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Un mes en Málaga (Eksamensemne)

Forløbet tager udgangspunkt i e-bogen “Un mes en Málaga” og tjener følgende formål:
- repetition af basalgrammatikken samt ordforråd med fokus på at træne mundtlige såvel som skriftlige færdigheder
- forberedelse til sprogrejsen til Salamanca i uge 40.

Med e-bogen ”Un mes en Málaga” følger vi danske Marie, der er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Igennem hendes fortællinger lærer eleverne om spansk kultur og spanierne.

Der vil være forskellige slags sproglige såvel som skriftlige øvelser undervejs.
I forløbet vil der også være skriftlige eksamensopgaver, hvor I træner at skrive i de genrer, I kan møde til eksamen.
Vi træner at tale på spansk i større og mindre grupper om emnet.

Materiale:
- Ibog: Ryge, Lærke & Jürgensen, Camilla: Un mes en Málaga, MitDigitaleGym, 2018. Følgende kapitler læses
1 + 2 + 3 + 5 + 6 + 9 + 11 m. tilhørende opgaver (ca. 20 sider)

MinLæring grammatik
- ordbogen.com

Supplerende stof:
- Materiale fra sprogskolen i Salamanca
- Lærerproduceret materiale
- "I byen på spansk" fra España en la calle
- "Fortidens spøgelser" fra España en la calle

Faglige mål:
- at tilegne sig viden om Spaniens kultur og ungdom
- At kunne formulere sig mundtligt såvel skriftligt om emnet
- at tilegne sig generelt såvel som temaspecifikt ordforråd
- repetition af bøjning af verberne i perfektum og datiderne med fokus på aspekt.
- repetition af basalgrammatik fra 1.g og 2. g. (bøjning af verberne i præsens, pronominer, brugen af TENER, SER og ESTAR, kongruens mellem ordene, verbalperifraser)
- repetition af ordforråd og grammatik til at beskrive personer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 El laberinto del fauno: Dos mundos (Eksamensemne)

I alle forløb er minlæring.dk, online-ordbøger og unmesenmálaga.com brugt som elektronisk hjælpemiddel/e-bog og vil derfor være lovlige hjælpemidler til eksamen og årsprøve.

Faglige mål:
- at få viden om de helt overordnende fakta om de to fronter i den Spanske Borgerkrig: Los nacionalistas/sublevados og los republicanos
- at bruge viden om eventyrgenren på filmen og drejebogen til filmen "El laberinto del fauno"
- at kunne tale frit om handlingen i filmen og kunne karakterisere filmens centrale karakterer på spansk
- at formidle beskrivelse og basal analyse af de udvalgte scener i drejebogen mundtligt på spansk
- Grammatiske emne: Passiv (begge typer) og futurum.
- Repetition af grammatiske emner fra 1g og 2g
- tilegnelse af centralt ordforråd om emnet

MATERIALE:
Introduktion til Franco og 36 års diktatur:
Fra "Galería": La Guerra Civil Española (tre afsnit: Los antecedentes de la Guerra Civil + La sublevación de los militares + Las dos Españas) (3 sider)

Drejebog (guión): El laberinto del Fauno.
- Udvalgte scener er læst
- elever har udarbejdet præsentationer om enten scene 31, 57 eller 126 - dernæst har de hørt hinandens præsentationer.

Supplerende materiale:
- Película: El laberinto del fauno (3 side)
- El trailer de la película (ejercicio: Antes de ver la película) (1 side)
- Diverse billedbeskrivelser af stillbilleder fra filmen
- Diverse opgaver og Delprøve 1-agtige øvelser relateret til temaet

Særlige fokuspunkter:
- Ordforrådstilegnelse til emnet
- At kunne tale mere frit ud fra talepapir
- Strategier til delprøve 1 op til terminsprøven
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Talepapir 1 12-12-2024
Prøve: oversættelse, grammatik, forklar 09-01-2025
Terminsprøve 21-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 México (Eksamensemne)

I alle forløb er minlæring.dk og on-line-ordbøger brugt som elektronisk hjælpemiddel og vil derfor være et lovligt hjælpemiddel til eksamen via de link som eleverne har modtaget i en fil.

Faglige mål:
- få viden om det moderne og historiske Mexico
- kende til og beskrive få nedslag i mexicansk historie (La conquista, La Revolución, El Muralismo)
- tilegne sig de centrale gloser for at kunne tale om: ¿Qué es México?, Los roles de género, Lorena - La de pies ligeros (dokumentar på Netflix), El rol del arte (los muralistas + Frida Kahlo)

Klassen er blevet opdelt i to niveauer, med inde-aktivitet og ude-aktivitet i størstedelen af modulerne. Når man har været inde i klassen har jeg undervist i:
Nivel 1: Repetition og styrkelse af skriftlige færdigheder med særlig fokus på Delprøve 1
Nivel 2: Avanceret grammatik med konditionalis og konjunktiv med særlig fokus på forståelse af modus og kommunikative færdigheder

Eleverne har individuelt været til 15 minutters samtale på spansk med mig om dokumentaren "Lorena - La de pies ligeros", og har dermed trænet samtalefærdigheder, spørgeord, sætningsstartere, ytringsverber mv.

Materiale:

Mosaico mexicano (v. Pilmark og Olsen, Gyldendal 2016). Følgende tekster er læst:
Tidslinje side 12-13
Los Aztecas (side 58-61)
La mujer y el hombre mexicanos (side 96-100)

Lorena - La de pies ligeros (Netflix, 2019)

Artikel: "¿Quiénes son los tres grandes del muralismo mexicano?" https://migueramirez2764.wixsite.com/website/post/qui%C3%A9nes-son-los-tres-grandes-del-muralismo-mexicano

"Frida Kahlo y Diego Rivera" - PDF-kopi

KUN for nivel 2 (avanceret niveau): Fra grammatikbogen "Tag Tyren ved Hornene" af Birgit Tengberg (2017):
Konditionalis side 143-144
Konjunktiv side 180-191 (konjunktiv er kun berørt overfladisk, og med fokus på "triggers"/TØF og præsensbøjningerne.

Lærerproduceret materiale i form af PowerPoints, arbejdsark mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 La frontera climática

Forløbet stiller skarpt på de udfordringer, Spanien står overfor som følge af  klimaforandringer. Fokus er på at undersøge, hvordan klimaforandringerne påvirker mennesker, virksomheder, kultur, samt hvilke ideer, initiativer, tiltag der vokser frem som respons på konkrete problemstillinger.

Faglige mål:
Du skal kende og kunne anvende centrale temagloser og nøgleord skriftligt og mundtligt.
Du skal være i stand til på et enkelt og nogenlunde flydende spansk at indgå i dialog og diskutere Spaniens klimaudfordringer med udgangspunkt i personlige historier fra materialet.
Du skal kunne perspektivere de spanske forhold til en hverdag i Danmark.
Du skal kunne præsentere en tekst struktureret og give udtryk for andres og egne holdninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer