Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Anne Barslev
Hold
2022 SP/2 (
1g SP/2
,
2g SP/2
,
3g SP/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk - Caminando
Titel 2
Grammatik- og ordforrådscamp
Titel 3
El Niño
Titel 4
Relatos salvajes
Titel 5
Lommefilmsfestival
Titel 6
Identidad latinoamericana
Titel 7
"Machuca" y Chile
Titel 8
Unidad 5
Titel 9
Jóvenes en Colombia (Eksamensemne)
Titel 10
Un mes en Málaga (Eksamensemne)
Titel 11
El laberinto del fauno: Dos mundos (Eksamensemne)
Titel 12
México (Eksamensemne)
Titel 13
La frontera climática
Titel 14
Forløb#3
Titel 15
Forløb#6
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk - Caminando
Indhold
Kernestof:
Vocabulario, La Ofrenda
El Día de Muertos
Lektien til vores første modul er at medbringe jeres lille notehæfte fra GF og en blyant, samt at læse og oversætte det følgende (selvfølgelig uden Google):
La ofrenda.docx
Minlæring
Øv ordforrådet inden timen.
Kig i dit hæfte og repetér de følgende uregelmæssige verbers bøjning. Hvis du ikke har skrevet dem ned må du gerne slå deres bøjninger op. Du skal være klar til at bøje dem på tavlen efter hukommelsen i timen :)
Slå ordene op (burg ordbogen.com), skriv betydningen ned i dit hæfte, og øv ordforrådet til filmen :)
Åbn dokumentet og lav lektien inden modulet :) Tarea, 23_11 (1).docx
www.lingt.com
Færdiggør beskrivelsen af Pepita La Alebrije og lav optagelsen på Lingt. Gå efter at skrive og indtale mindst seks hele sætninger.
Español en Las Américas.docx
Clausen, Waldenström: Caminando - grundbog, Gyldendal; sider: 48, 51-53, 186
Læs side 51 i Caminando højt for dig selv, en ven eller et kæledyr. Øv dig på udtalen! Besvar skriftligt spørgsmålene på side 52 på spansk i HELE sætninger, dvs. med subjekt og verballed (husk at subjektet godt kan være indbygget i det bøjede verbum
Kig på side 53 i Caminando hvor der står "¿Qué hora es?" Observér eksemplerne for hvordan man siger hvad klokken er, og opstil din egen huskeregel for det. Hvornår bruger man "es" og hvornår bruger man "son"?
Færdiggør arbejdsarket omkring Latinamerika og det spanske imperium (vedhæftet). Prøv så godt du kan at besvare alle de danske spørgsmål, men du må godt springe over de spørgsmål du synes er sværest. Forsøg at lave alle oversættelsessætningerne. Espa
Unidad 3c_ En la ciudad de León.docx
Skærmbillede 2023-01-07 kl. 15.05.38.png
Afsnit
Hola Julia.docx
Responde a las preguntas sobre el texto en la página 65 (Besvar skriftligt spørgsmålene på side 65 på spansk).
Tænk over, hvilke grammatiske emner du gerne vil repetere inden prøven på onsdag.
Øv dig på pensum inden prøven. Du kan også tilgå øvelser på MinLæring hvis du ønsker det :)- Bøjning af de tre typer verber i præsens- Bøjning af diftongerende verber- Adjektiver og deres bøjning- Substantiver og deres køn og tal- Skriftlig formuleri
La familia.docx
Flip
Studér familie-ordforrådet på side 48 i Caminando og forsøg at lære det udenad inden modulet. Du kan øve en del af ordforrådet her.
Medbring høretelefoner til modulet!
Con La Boca Cerrada - ANTES.docx
Evaluering af spanskundervisningen
Lektie #1: Upload din videobesvarelse til Flip inden dagens modul. Send din video direkte til mig (ABA) hvis du har problemer med hjemmesiden :)
Gen-træn el vocabulario fra "Con La Boca Cerrada".
Skærmbillede 2023-02-08 kl. 10.52.31.png
Oversæt de følgende sætninger til spansk og medbring dem til timen:
Pararbejde:
EdPuzzle link
Husk en bog til NAGLæser (No olvides un libro :) )
Verber med IO - ejercicios.docx
El tiempo libre: Vocabulario
Tarea #1: Medbring opladet computer.
Lav øvelserne med "gustar" på MinLæring.
CUBA miniforløb 1g Del 1.docx
Jeres hobbyvideoer skal være færdige og uploadede til de links i modtog i en Lectio-besked i mandags.
Genopfrisk bøjningen af verbet "ir" med denne opgave på MinLæring.
Habana Blues - ordklynger.docx
Medbring Caminando.
2. Oversæt ved brug af gerundium:- Hvad står du og spiser?- Jeg er i gang med at drikke en cola- Sidder I og studerer?
Ordklynger 1gSP2 (2).docx
Eric Méndez, Sembrando + tareas (1).docx
Ejercicios con gerundium (laves i modulet)
1gSP2- Profecía.docx
Færdiggør ordklyngerne fra sidste gang og tag dine svar med til modulet :)
Vocabulario
Download softwaren til Fable Blockly så du kan komme i gang med at kode i løbet af sprogdagen.
Øvelser op til prøven i næste uge
Øv dig på de grammatiske emner op til prøven.
Pensum:Repetition af tidligere emner (særligt præsens, perfektum, ser y estar, muy y mucho)GerundiumRundvisningsordforråd fra sprogdagen
1gSP El último proyecto - mundtlig sprogproduktion.pptx
Kig på dine noter og din gruppes PowerPoint fra sidste gang. I er i gang med at lave en præsentation om et kunstværk på spansk, som I skal arbejde videre på i dagens modul.
Genlæs dine noter om perfektum OG gerundium, som er de to sammensatte verbaltider, vi har lært i år. Hvad er forskellen i anvendelse og dannelse af de to tider? Hvis du ikke kan finde egne noter, skal du kigge i Caminando (s. 186-187)
Besvar spørgsmålet på spansk:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grammatik- og ordforrådscamp
Indhold
Kernestof:
2g SP spørgeskema
Afsnit
Ejercicio_ La Policía Mexicana (1).docx
Lav opgaverne om perfektum på Min Læring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=218410
Quizlet - øve perfektum
Læs op på pensum til prøven (se under Opgaver på Lectio).
Frivillige terpeopgaver - Minlæring
Clausen, Waldenström: Caminando - grundbog, Gyldendal; sider: 133-134
Læs side 133-134 i Caminando om "Comercio justo". Oversæt også teksten for dig selv ved hjælp af gloserne.
Pararbejde: SP2 - Comercio justo_ Mut Vitz.docx
Comercio Justo - Cafe Pequeños Productores, Colombia
Medbring Caminando.
La clase es virtual :)
Nær fremtid (futuro próximo) dannes på spansk ved hjælp af en personbøjet form af verbet "ir" plus "a" plus en ikke-personbøjet form af hovedverbet. Læs den vedhæftede tekst, og se, om du kan finde ud af, hvilken ikke-personbøjet form der er tale om.
Ingen ny lektie til i dag :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
El Niño
Kort forløb med fokus på klimafænomenet El Niño plus repetition af futuro próximo.
Desuden diskussion af de negative konsekvenser af det globale nords rejsevaner.
Introduktion til de to spanske datider og deres anvendelse.
Indhold
Kernestof:
Practicar el vocabulario nuevo (Du skal kunne huske ordforrådet i modulet i morgen:) ).
Haz los ejercicios en MinLæring (Lav øvelserne på MinLæring)
Haz los ejercicios en MinLæring. Lav øvelserne på MinLæring. Hvis du lavede lektien til i tirsdags har du ingen ny lektie for til i dag.
Dagens verbalperifraser, som I skal oversætte i elevfeedback og derefter arbejde med i MinLæring:
Husk en bog til NAG Læser!! IKKE en lektiebog :)
Færdiggør mindst 10 øvelser på MinLæring om verbalperifraserne. Du lavede 5 i tirsdags, så det er i virkeligheden kun 5 mere, du skal lave.
Preparad la presentación con vuestros grupos (Forbered præsentationerne med jeres grupper. I skal være klar fra modulets start).
Minlæring
El niño - læse- og indtaleøvelse (1).docx
Titel
Terp de følgende verbalperifraser (som du har arbejdet med de sidste par uger). Du skal kunne huske deres betydning og hvordan de bøjes i præsens:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Relatos salvajes
Indhold
Kernestof:
Aftal indbyrdes med din makker fra sidst, hvad jeres spørgsmål til tegneserien skal være. Hvis du ikke har vedkommendes nummer, må I kommunikere om det via Lectio. Husk, at alle tre spørgsmål skal indeholde en verbalperifrase.
Øv dig på/ Práctica el vocabulario relacionado con Relatos Salvajes.
Øvelser til timen
Præteritum - introduktionsnoter.pptx
Oversæt sætningerne til spansk ved hjælp af ordforrådet:
Uregelmæssige stammer i præteritum
Lektie/Tarea:
Noter til uregelmæssig præteritum og imperfektum.pptx
Descripción de foto - imp. y pret. (1).docx
Læs på prøvens pensum så du er klar til i dag.
Imperfektum_ Tidsudtryk, uregelmæssige bøjninger og había.pptx
Øv på anvendelse og bøjning af imperfektum her - du skal kunne huske bøjningerne.
Para hacer en la clase
Relatos Salvajes_ Proyecto final.docx
1. Terp både de regelmæssige og uregelmæssige bøjninger af imperfektum indtil du kan dem udenad. Der ligger noter med oversigter på de seneste moduler, som du nok har downloadet og ellers skal downloade nu.
Læs de nedenstående sætninger i dansk datid, og afgør, om du i en spansk oversættelse af hver enkelt datid ville bruge imperfektum eller præteritum:
Opgave: La Transición - opsamling efter tekstlæsning.docx
Tekster: La Transición - Textos.pdf
Por favor, bestem om disse sætninger (skrevet af Ida - muchas gracias!! ) på spansk skal oversættes til imperfektum eller præteritum. Oversæt dernæst til spansk! (Ingen translate eller ChatGPT - du skal kunne gøre rede for, hvilke tider du har brugt
Samme lektie som til sidst, da jeg var syg:
Practica todos los números hasta 90 en español - los vas a necesitar para un juego de bingo :) (Øv alle tal op til 90 - du skal bruge dem når vi skal spille bingo...)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Lommefilmsfestival
Indhold
Kernestof:
Vocabulario nuevo
Aby: Contra las convenciones.pdf
No hay tarea nueva para hoy :)
Aby - reflexión escrita (1).docx
1. Responde a las preguntas en el documento en español, por favor. (Besvar spørgsmålene i dokumentet på spansk og medbring dine svar til modulet.)
2. Medbring den udprintede tekst om Aby fra sidste gang.
2g Forproduktion, lommefilm.docx
spansk ntro til filmprojekt elever 2024-2-2 (1).pptx
Træn "vocabulario central" på FØRSTE side af det uploadede dokument. Vi indleder modulet med en hurtig lille glosetest - den vil ikke rumme alle 60 karriere-ord, men et udvalg heraf.
Send mig ét link per gruppe med jeres lommefilm inden modulet.
Husk at finde mig uden for auditoriet inden festivalstart. Jeg fører fravær :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Identidad latinoamericana
Indhold
Kernestof:
Por favor lee la primera página del texto sobre Mariángeles de Argentina. Pon tu enfoque en la pronunciación e intenta traducir al danés también. (Læs den FØRSTE side af teksten om argentinske Mariángeles. Fokusér på udtalen og forsøg også at oversæt
Afsnit
Opgave til ude-holdet
Determina si eres parte del nivel 1 o nivel 2 y finaliza el trabajo del lunes sobre el texto de Mariángeles. Es importante que lleves la tarea a la clase. (Bestem, om du vil være en del af niveau 1 eller niveau 2, og færdiggør så arbejdsarket fra i m
Documental_ La rebelión de las mujeres argentinas (2).docx
Husk en opladet computer og høretelefoner.
Færdiggør og medbring arbejdsarket om ser/estar fra sidst.
Aby de México.pdf
Tradiciones, mitos y leyendas, México.pdf
De skriftlige genrer i spansk - kompetencer og genremål (3).docx
2gSP_ Correo electrónico (1).docx
Til udeholdet:
Færdiggør og medbring forberedelsesarket, som du fik udleveret fysisk sidste gang. Vi afholder samtalerne i 2 niveauer i dag ved modulets start, og du bestemmer selv, om du vil være på niveau 1 eller 2.
1. Terp ordforrådet til billedbeskrivelse indtil du kan huske det: billedbeskrivelse_1-3.docx
La vida en Oaxaca:
1. HUSK sedlen ang. sprogrejsen til Salamanca - hvis du vil med, er det i dag, den skal afleveres :) Alle under 18 skal have underskrift af en forælder/værge.
2. Por favor, lee el texto en voz alta en casa (Læs højt for dig selv derhjemme). Practica la pronunciación específicamente.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
"Machuca" y Chile
Forløb om Chiles militærkup i 1973 samt filmen "Machuca", fra hvilken vi har læst flere udvalgte scener.
Supplerende materiale:
https://minlaering.dk/login
www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Hola a todos,
Afsnit
Machuca y Chile - vocabulario y definiciones importantes.docx
Genlæs Delprøve 1-teksten fra torsdagens "prøve". Kig også opgaverne igennem, og se, om der er noget, du vil ændre i dine svar. Medbring delprøven til modulet.
2gSP_ La coca-colanización (1).docx
Machuca y Chile - vocabulario y definiciones importantes (2).docx
20240415094929.pdf
Practica el vocabulario de "Machuca" otra vez. Lo vas a necesitar para una traducción después de la peli.
Studie-info-arrangement i dag kl. 10.00: HUSK egen computer og eget headset!
Grammatiklektie: Læs om direkte objektspronominer via MinLæring her. Du skal forsøge at huske formerne samt deres placering i sætningen i forhold til verbet.
Es. 1-3_ Machuca (1).docx
Færdiggør og medbring arbejdsarket om objektspronominer fra sidste gang. Hvis du var fraværende er det her vedhæftet i elektronisk form.
Machuca - citas de las escenas 10-15.docx
2gSP abril_ Machuca.pptx
Læs her om indirekte objektspronominer og forsøg at huske dem udenad. Lav også øvelserne.
Opgaver til selvstændigt arbejde: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=266697
Skriv mindst 100 ord på din artikel/anmeldelse, som skal afleveres på søndag. Opgaveformulering er vedhæftet. Jeg hjælper jer med at komme videre med arbejdet i modulet i dag.
Spansk artikel - Machuca_Chile.docx
Forbered jer på 1 times Delprøve 1 uden hjælpemidler:
Los jóvenes y el golpe militar.docx
Læs nedenstående tekst med fokus på udtale. Forklar også udtrykket "no estar ni ahí" på dansk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Unidad 5
Indhold
Kernestof:
Hola a todos,
Afsnit
Machuca y Chile - vocabulario y definiciones importantes.docx
Genlæs Delprøve 1-teksten fra torsdagens "prøve". Kig også opgaverne igennem, og se, om der er noget, du vil ændre i dine svar. Medbring delprøven til modulet.
2gSP_ La coca-colanización (1).docx
Machuca y Chile - vocabulario y definiciones importantes (2).docx
20240415094929.pdf
Practica el vocabulario de "Machuca" otra vez. Lo vas a necesitar para una traducción después de la peli.
Studie-info-arrangement i dag kl. 10.00: HUSK egen computer og eget headset!
Grammatiklektie: Læs om direkte objektspronominer via MinLæring her. Du skal forsøge at huske formerne samt deres placering i sætningen i forhold til verbet.
Es. 1-3_ Machuca (1).docx
Færdiggør og medbring arbejdsarket om objektspronominer fra sidste gang. Hvis du var fraværende er det her vedhæftet i elektronisk form.
Machuca - citas de las escenas 10-15.docx
2gSP abril_ Machuca.pptx
Læs her om indirekte objektspronominer og forsøg at huske dem udenad. Lav også øvelserne.
Opgaver til selvstændigt arbejde: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=266697
Skriv mindst 100 ord på din artikel/anmeldelse, som skal afleveres på søndag. Opgaveformulering er vedhæftet. Jeg hjælper jer med at komme videre med arbejdet i modulet i dag.
Spansk artikel - Machuca_Chile.docx
Forbered jer på 1 times Delprøve 1 uden hjælpemidler:
Los jóvenes y el golpe militar.docx
Læs nedenstående tekst med fokus på udtale. Forklar også udtrykket "no estar ni ahí" på dansk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Jóvenes en Colombia (Eksamensemne)
Et forløb med fokus på Colombia.
Vi fokuserer på unges liv i det sydamerikanske land, problemstillinger omkring krop og autonomi, og endeligt på de fordomme, vi som europæere kan have om landet. Alle elever deltager i et gruppeprojekt med videoproduktion - de præsenterer med udgangspunkt i forskellige fokusområder relateret til ungdomsliv i Colombia og ngo'en MiCuerpo.
Forløbet afsluttes med et oplæg af Salka Breum, direktør for MiCuerpo.
Kernestof:
El país de Mario: Colombia (Fra La Identidad Contrastada)
Mario: Un estudiante internacional (Fra La Identidad Contrastada)
Video om Francia Márquez:
https://www.youtube.com/watch?v=79OZjDe1O7c
Materiale fra MiCuerpo:
https://www.micuerpominkrop.dk/
Lærerproduceret materiale om MiCuerpo
Foredrag ved Salka Breum d. 9. september 2024
Sproglige fokuspunkter:
Verber med indirekte objekt (gustar, encantar, interesar, aburrir)
Repetition af genitivdannelse
Repetition af imperfektum/præteritum og kort gennemgang af perfektive og imperfektive verber
Tekstlæsningsøvelser og notetagning
Mundtlighed: at erklære sig enig, uenig, at komme med modargumenter, at begrunde sit svar
Spørgeord (qué, quién, por qué, cómo, cuándo, cuánto(s), dónde osv.)
I alle forløb er nedenstående sider brugt som elektroniske hjælpemidler og vil derfor være lovlige hjælpemidler til eksamen via de link som eleverne har modtaget i en fil.
Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.quizlet.com
Gyldendals e-ordbog:
ordbogen.com
- dansk-spansk/spansk-dansk
Indhold
Kernestof:
Vigtigt: Medbring dit pas ELLER et billede af billed- og infosiden i dit pas - vi skal indskrive dit navn og fødselsdato som de står i passet i et dokument i forbindelse med Salamanca-turen :)
Oversigt over DP2 til brug i modulet.
Genlæs teksten til Delprøve 1 (årsprøven) - er vedhæftet. Denne gang må du bruge ordbog til at forstå teksten. Teksten plus gloseliste fylder de to første sider i pdf'en. Del1.pdf Ret så din fysiske Delprøve 1 igennem med ændringer, tilføjelser osv.
La tarea para hoy:
HUSK høretelefoner :)
1. Medbring grammatikbogen: "Tag Tyren ved Hornene"
Birgit Tengberg: Tag tyren ved hornene, Tengberg Media; sider: 29, 160-167
Enlace (Link) para las tareas en MinLæring.
Tag jeres røde mappe med!
Mi Cuerpo - introducción (1) (1).docx
Mi Cuerpo - introducción.gdoc
NB: I dag er sidste chance for at få afleveret grammatikopgavesættet fra det virtuelle modul i mandags.
3gSP2 Educación sexual projektbeskrivelse.docx
Færdiggør la tarea om MiCuerpo, som I påbegyndte i modulet sidst. Det skal man også gøre, hvis man var fraværende sidst (der er link til videoen i dokumentet). Det er vedhæftet her :)
Tarea 1: I dag skal I i grupperne optage, redigere, lave undertekster og uploade gloselisten til opgaven her på Lectio. Derfor er det vigtigt, at alle grupper aftaler, hvad I hver især skal stå for at lave derhjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Un mes en Málaga (Eksamensemne)
Forløbet tager udgangspunkt i e-bogen “Un mes en Málaga” og tjener følgende formål:
- repetition af basalgrammatikken samt ordforråd med fokus på at træne mundtlige såvel som skriftlige færdigheder
- forberedelse til sprogrejsen til Salamanca i uge 40.
Med e-bogen ”Un mes en Málaga” følger vi danske Marie, der er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Igennem hendes fortællinger lærer eleverne om spansk kultur og spanierne.
Der vil være forskellige slags sproglige såvel som skriftlige øvelser undervejs.
I forløbet vil der også være skriftlige eksamensopgaver, hvor I træner at skrive i de genrer, I kan møde til eksamen.
Vi træner at tale på spansk i større og mindre grupper om emnet.
Materiale:
- Ibog: Ryge, Lærke & Jürgensen, Camilla: Un mes en Málaga, MitDigitaleGym, 2018. Følgende kapitler læses
1 + 2 + 3 + 5 + 6 + 9 + 11 m. tilhørende opgaver (ca. 20 sider)
MinLæring grammatik
-
ordbogen.com
Supplerende stof:
- Materiale fra sprogskolen i Salamanca
- Lærerproduceret materiale
- "I byen på spansk" fra España en la calle
- "Fortidens spøgelser" fra España en la calle
Faglige mål:
- at tilegne sig viden om Spaniens kultur og ungdom
- At kunne formulere sig mundtligt såvel skriftligt om emnet
- at tilegne sig generelt såvel som temaspecifikt ordforråd
- repetition af bøjning af verberne i perfektum og datiderne med fokus på aspekt.
- repetition af basalgrammatik fra 1.g og 2. g. (bøjning af verberne i præsens, pronominer, brugen af TENER, SER og ESTAR, kongruens mellem ordene, verbalperifraser)
- repetition af ordforråd og grammatik til at beskrive personer
Indhold
Kernestof:
Spansk i-bog: spanskbog til undervisning i spanskundervisningen
Un mes... Cap. 1 - gruppearbejde (2).docx
Tarea #1: Konsultér side 135 i grammatikbogen Tag Tyren ved Hornene. Her er en helt simpel oversigt over de regelmæssige spanske verbers bøjninger i præsens, som I jo har kendt siden 1g. Hvis det skulle knibe med at huske bøjningsendelserne udenad sk
Vi bruger en time på et Delprøve 1-eksempel i dag. Som forberedelse skal du kigge på din DP1 fra årsprøven - særligt billedbeskrivelserne og verbebøjningsopgaverne. Hvad kan du gøre bedre ift. at få vist ordforråd og korrekt sætningskonstruktion i bi
3gSP_ Cap. 2 (Un mes).docx
1. Practica el vocabulario para el capítulo dos en Quizlet aquí.
Cap.3 – Ser/estar/hay
Øvelser med refleksive verber
Lee el capítulo 4 de Un Mes En Málaga.
Medbring din røde spanskmappe.
Laves i modulet: Muy/mucho quiz
Laves i modulet: Ejercicios
Om brevet som genre
Afsnit
Gennemlæs grundigt materialet til den næste aflevering:
Fremtid - med og uden pligt_ønske.pptx
Birgit Tengberg: Tag tyren ved hornene, Tengberg Media; sider: 140-141
Læs i grammatikbogen om uregelmæssig futurum + formodning og usikkerhed.
Gradbøjning af adjektiver (1).pptx
Færdiggør dine svar til spørgsmålene fra gårsdagens modul til kap. 6. Hvis du var fraværende i går skal du også læse kapitel 6 af "Un mes en Málaga".
Finaliza tu presentación individual de tu capítulo. (Færdiggør din fremlæggelse af dit kapitel, så du er klar til at fremlægge for matrixgruppen).
Øvelser med futuro simple
NB: Sen mødetid pga. prøven.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
El laberinto del fauno: Dos mundos (Eksamensemne)
I alle forløb er minlæring.dk, online-ordbøger og unmesenmálaga.com brugt som elektronisk hjælpemiddel/e-bog og vil derfor være lovlige hjælpemidler til eksamen og årsprøve.
Faglige mål:
- at få viden om de helt overordnende fakta om de to fronter i den Spanske Borgerkrig: Los nacionalistas/sublevados og los republicanos
- at bruge viden om eventyrgenren på filmen og drejebogen til filmen "El laberinto del fauno"
- at kunne tale frit om handlingen i filmen og kunne karakterisere filmens centrale karakterer på spansk
- at formidle beskrivelse og basal analyse af de udvalgte scener i drejebogen mundtligt på spansk
- Grammatiske emne: Passiv (begge typer) og futurum.
- Repetition af grammatiske emner fra 1g og 2g
- tilegnelse af centralt ordforråd om emnet
MATERIALE:
Introduktion til Franco og 36 års diktatur:
Fra "Galería": La Guerra Civil Española (tre afsnit: Los antecedentes de la Guerra Civil + La sublevación de los militares + Las dos Españas) (3 sider)
Drejebog (guión): El laberinto del Fauno.
- Udvalgte scener er læst
- elever har udarbejdet præsentationer om enten scene 31, 57 eller 126 - dernæst har de hørt hinandens præsentationer.
Supplerende materiale:
- Película: El laberinto del fauno (3 side)
- El trailer de la película (ejercicio: Antes de ver la película) (1 side)
- Diverse billedbeskrivelser af stillbilleder fra filmen
- Diverse opgaver og Delprøve 1-agtige øvelser relateret til temaet
Særlige fokuspunkter:
- Ordforrådstilegnelse til emnet
- At kunne tale mere frit ud fra talepapir
- Strategier til delprøve 1 op til terminsprøven
Indhold
Kernestof:
Página 1.pdf
Página 2-3.pdf
Lær de følgende verber og deres betydning udenad:
¿En qué año es proclamada la Segunda República de España?Menciona a tres reformas que los republicanos llevan a cabo.¿A quiénes amenazan estas reformas?¿En qué año comienza La Guerra Civil?¿Quiénes son los “sublevados”?Caracteriza a los dos lados con
AGV_vUdm-aYDQUUJGBmZYMfP5fU_59JJXZo2zPGbAze3gBcH2-w8As-HRjySXWstyVb2NwERyQjFerfMcX2MIhsdLIRHj_v-bBuBGzJQqbWo-c_gm0oXICP6sWVxhpDCOacTvH6B4FH-xw=nw
Birgit Tengberg: Tag tyren ved hornene, Tengberg Media; sider: 61, 77, 104-107, 112-117, 215-216
Læs i Tyren om passiv med ser og estar. Lav de fire oversættelsesopgaver på side 216, og medbring dine oversættelser til modulet, por favor.
Las dos Españas.pdf
Medbring dine svar til spørgsmålene fra sidste gang (se også billedet nedenfor). Vær klar til at dele mundtligt.
Læs paragraf 145-147 om "se" i forbindelse med passivkonstruktioner uden agens.
El laberinto del fauno Antes de ver la peli.docx
Genlæs capítulo 9 i Un Mes en Málaga.
Ejercicio para empezar, elimina el extraño, glosario.docx
El laberinto del fauno - proyecto.pptx
Link til scene 31 (forkortet) på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=34Dv6jAVHcE
Hay 2 tareas para hoy:
Jeres scener skal være nærlæst og forstået inden modulets start. PDF'er og videoklip findes i dokumentmappen "El Laberinto del Fauno".
Hacerte listo/lista para la presentación con tu pareja. (Gør dig klar til din præsentation sammen med din makker).
Oversigt over gruppernes tidspunkter:
Cuentos de hadas y El Laberinto.docx
Tarea # 1: Genopfrisk ordforrådet til "El Laberinto del Fauno". Du skal kunne huske, hvad ordene betyder på dansk:
Skærmbillede 2025-01-03 kl. 10.28.13.png
Forbered dig på dagens prøve. Du kan finde en liste over pensum under opgaven på Lectio.
Læs i Tyren om Refleksive verber/pronominer (side 112-117) + Terp oversigterne over de personlige pronominer på side 61 og over de possessive pronominer på side 77.
Gør din korte, mundtlige præsentation af enten scene 84A eller 84B klar. I, der var fraværende i mandags, skal læse scene 84A vedhæftet, samt se scene 84B på dette link.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Talepapir 1
12-12-2024
Prøve: oversættelse, grammatik, forklar
09-01-2025
Terminsprøve
21-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
México (Eksamensemne)
I alle forløb er minlæring.dk og on-line-ordbøger brugt som elektronisk hjælpemiddel og vil derfor være et lovligt hjælpemiddel til eksamen via de link som eleverne har modtaget i en fil.
Faglige mål:
- få viden om det moderne og historiske Mexico
- kende til og beskrive få nedslag i mexicansk historie (La conquista, La Revolución, El Muralismo)
- tilegne sig de centrale gloser for at kunne tale om: ¿Qué es México?, Los roles de género, Lorena - La de pies ligeros (dokumentar på Netflix), El rol del arte (los muralistas + Frida Kahlo)
Klassen er blevet opdelt i to niveauer, med inde-aktivitet og ude-aktivitet i størstedelen af modulerne. Når man har været inde i klassen har jeg undervist i:
Nivel 1: Repetition og styrkelse af skriftlige færdigheder med særlig fokus på Delprøve 1
Nivel 2: Avanceret grammatik med konditionalis og konjunktiv med særlig fokus på forståelse af modus og kommunikative færdigheder
Eleverne har individuelt været til 15 minutters samtale på spansk med mig om dokumentaren "Lorena - La de pies ligeros", og har dermed trænet samtalefærdigheder, spørgeord, sætningsstartere, ytringsverber mv.
Materiale:
Mosaico mexicano (v. Pilmark og Olsen, Gyldendal 2016). Følgende tekster er læst:
Tidslinje side 12-13
Los Aztecas (side 58-61)
La mujer y el hombre mexicanos (side 96-100)
Lorena - La de pies ligeros (Netflix, 2019)
Artikel: "¿Quiénes son los tres grandes del muralismo mexicano?"
https://migueramirez2764.wixsite.com/website/post/qui%C3%A9nes-son-los-tres-grandes-del-muralismo-mexicano
"Frida Kahlo y Diego Rivera" - PDF-kopi
KUN for nivel 2 (avanceret niveau): Fra grammatikbogen "Tag Tyren ved Hornene" af Birgit Tengberg (2017):
Konditionalis side 143-144
Konjunktiv side 180-191 (konjunktiv er kun berørt overfladisk, og med fokus på "triggers"/TØF og præsensbøjningerne.
Lærerproduceret materiale i form af PowerPoints, arbejdsark mv.
Indhold
Kernestof:
3g México - vocabulario central.docx
Línea de tiempo.pdf
Nivel 2-elever: Konditionalis - oversigt (1).pptx
Dan dig et overblik over fakta om Mexico ved at kigge på det vedhæftede "Datos sobre México". Slå ord/vendinger op, som du ikke forstår, f.eks. esperanza de vida, edad mediana og índice de percepción de corrupción.
3gSP La colonización/invasión de México.docx
1. Færdiggør din korte, mundtlige præsentation om en historisk mexicaner, som du påbegyndte i modulet i mandags. Måske kan din målsætning være at fremlægge den uden brug af computer?
Nivel 1 La leyenda del maíz.pdf
Nivel 2 La Leyenda de la Llorona.pdf
Lektie til ALLE elever: Færdiggør arbejdsarket om La Colonización de México. Det gælder også, hvis man var fraværende i onsdagens modul. Det er vedhæftet :)
3gSP La colonización de México.docx
Lav mindst fem rettelser i din terminsprøve (delprøve 2), som du kan gøre rede for (altså som du selv forstår). Vær klar til at dele med mig i modulet. Medbring også din udprintede, rettede DP2.
Link til kortfilmen på Netflix her (lån log-in af en ven hvis du ikke selv har Netflix)
Afsnit
El Machismo - trabajo en 2 niveles.docx
El machismo.pdf
Lee y entiende el documento adjuntado, "La mujer y el hombre mexicanos" (Læs og forstå det vedhæftede dokument).
La mujer y el hombre mexicanos.pdf
Færdiggør arbejdsarket fra i onsdags på dit niveau - også hvis du var fraværende i onsdags. Du kan finde tekst og arbejdsark på onsdagens modul :)
KUN til Nivel 2: Medbring Tag Tyren ved Hornene til modulet.
Læs op til en delprøve 1 (60 minutter).
Nivel 1 Los tres grandes - texto y preguntas.docx
Nivel 2 Los tres grandes - texto y preguntas.docx
El texto del día: ¿Quiénes son “Los tres grandes” del muralismo mexicano?
3g Konjunktiv TØF.pptx
Lektie KUN til nivel 1 (basisniveau): Øv på præsens-bøjningerne af de følgende ytringsverber: decir, pensar, opinar, creer, explicar, dudar, contar. Du skal kunne bruge dem aktivt mundtligt og skriftligt.
Tekst til ude-gruppen: Texto - Frida Kahlo y Diego Rivera.pdf
Øvelse til ude-gruppen: Una vida turbulenta, sproglig øvelse.docx
Frida, marcada por el dolor y Un flechazo (1).docx
1. Færdiggør dit niveaus arbejdsark fra i mandags om teksten om "Los Tres Grandes". Medbring dine svar på spansk og vær klar til at dele :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
La frontera climática
Forløbet stiller skarpt på de udfordringer, Spanien står overfor som følge af klimaforandringer. Fokus er på at undersøge, hvordan klimaforandringerne påvirker mennesker, virksomheder, kultur, samt hvilke ideer, initiativer, tiltag der vokser frem som respons på konkrete problemstillinger.
Faglige mål:
Du skal kende og kunne anvende centrale temagloser og nøgleord skriftligt og mundtligt.
Du skal være i stand til på et enkelt og nogenlunde flydende spansk at indgå i dialog og diskutere Spaniens klimaudfordringer med udgangspunkt i personlige historier fra materialet.
Du skal kunne perspektivere de spanske forhold til en hverdag i Danmark.
Du skal kunne præsentere en tekst struktureret og give udtryk for andres og egne holdninger.
Indhold
Kernestof:
Ordforråd til México - skal vedhæftes i besked til Anne:
Introtekst til sidste forløb i 3g:
Tarea #1: Færdiggør arbejdsarket fra i torsdags: Frida, marcada por el dolor y Un flechazo (1).docx
Afsnit
Læs denne oversigt inden modulet, og øv dig på ordforrådet så du kan det.
Skærmbillede 2025-03-19 kl. 14.06.47.png
Vi skal se en rigtig spændende og rørende dokumentar om Frida Kahlos liv i dag. Den kommer ind på hendes møder med forskellige vigtige historiske personer, så derfor skal I undersøge følgende for at forberede jer på filmen:
Kig på jeres talepapir og øv jeres fremlæggelser sammen.
Her er tidsoversigten, som skal læses vandret. Du skal møde op på dit tidspunkt sammen med din makker, og derefter har du fri.
Medbring opladet computer og høretelefoner.
Medbring opladet pc og høretelefoner.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#6
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734394140", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734394140", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734394140" }