Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hanne Witt
Hold
2022 SP/3 (
1g SP/3
,
2g SP/3
,
3g SP/3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk - Caminando (=45 ns)
Titel 2
Intro til spansk i 2g (10 NS)
Titel 3
Cuentos (15 ns)
Titel 4
El día de los muertos og filmen Coco (10 ns)
Titel 5
Kursus i syntaks, basisgram og gloser (15 ns)
Titel 6
Lommefilmfestival: "La vida profesional" (10 NS)
Titel 7
Los jóvenes y la España hoy y mañana DEL 1 (EKS)
Titel 8
Træning af skriftlighed - delprøve 1 + 2 (10 NS)
Titel 9
Intro til 3g
Titel 10
Colombia - Mi Cuerpo (15 NS)
Titel 11
Un mes en Málaga (eksamen) (40 ns)
Titel 12
Clima, comida, y gente en Perú( EKSAMEN) (30 NS)
Titel 13
Los jóvenes y la España...DEL 2 (Ialt 40 NS) EKS.
Titel 14
España en la calle (20 NS)
Titel 15
Repetition og eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk - Caminando (=45 ns)
Med begynderbogssystemet "Caminando" og en solid egenindsats vil du tilegne dig gode basale mundtlige og skriftlige færdigheder i spansk allerede i 1g.
Undervisningen tilrettelægges med særligt fokus på høj elevaktivitet, samarbejde, stor sprogproduktion, innovativ didaktik og trivsel.
At lære et nyt sprog fra bunden kræver af dig som elev, at du:
-er nysgerrig
-er vedholdende og ikke opgiver, når noget er svært, men beder om hjælp
-tør lave masser af fejl og opdager, at det er når du selv producerer sprog (med og uden fejl), at du rigtigt lærer noget
-bruger tid på sproget flere gange om ugen (din lærer giver dig ideer til hvordan), da en hyppig sprogdosis er afgørende for at få det "ind under huden"
-er opmærksom og fagligt aktiv i timerne og stiller spørgsmål til det du ikke forstår
-forbereder dig til timerne, så du har et godt grundlag for at deltage aktivt
-ser spanskafleveringerne som en træning til at blive god til spansk og søger hjælp i lektiecafeen, når det er svært
Forløbet varer fra uge 34 og frem til foråret 2020, hvor det afsluttes med en mundtlig årsprøve (efter udtrækning).
Indhold
Kernestof:
!Hola!
Modulet i dag bruger vi på at lære hinanden lidt at kende og tale om, hvad vi skal arbejde med i den nærmeste tid og resten af året.
Til brug i modulet:
Lyt til, læs og oversæt for dig selv mundtligt vedlagte, indtalte tekst om de dødes dag i México:-). Medbring en blyant og dit hæfte og mappen fra GF.
Duo Lingo Classroom: www.duolingo.com/classroom/qjyuen
Afsnit
Øv dig på ordene til "El tiempo", "Los dís de la semana", Los meses y las estaciones del año" på side 35 i CAMINANDO. Medbring bogen og en blyant eller kuglepen:-).
Ingrid, Tobias og Adam får prøven i dag
Clausen, Waldenström: Caminando - grundbog, Gyldendal; sider: 28-29, 35, 46-47, 51-52, 64-65
Min daglige spanskdosis 2022.docx
http://www.youtube.com/watch?v=TbDKfDSI54c
Lektien til dette modul er at læse og lytte (lydfil vedlagt) til teksten "América del Sur" side 8-9 i kompendiet (lydfil vedlagt). Læs også teksten højt selv og forsøg at efterligne min oplæsning. Medbring skrivegrej og selvfølgelig CAMINANDO bogen
min egen ordsamling 1gspansk 2022.docx
DESCRIPCIÓN_DE_IMAGENES.pdf
Lyt til, læs, oversæt mundtligt og øv dig på at læse højt teksten "España" på side 19-20 i Caminando. Medbring Caminando og eget personligt skrivegrej:-).
https://quizlet.com/224982624/unidad-1c-flash-cards/
Find svar på spørgsmålene på side 21 til teksten, som står på side 19-20. Du behøver ikke at formulere svarene på spansk, men du skal vide præcist hvor i teksten svarene står. MEDBRING bogen til modulet:-). Læs op på dine noter til "Trykreglerne" ell
Moduloverskud
Info om biograftur med spansk den 19 december
Læs, lyt til og læs højt for dig selv teksten "Entrevista con Eloy" på side 15-16 i kompendiet og medbring kompendiet til modulet. Entrevista con Eloy.mp4
Modulet starter kl 12.10 fordi Hanne er til møde
Lektie:
I dag får I en lille test i tøj og farver og et par spørgsmål til teksten. Sørg for at være godt inde i teksten som vi bearbejdede sidst (dvs læs den igen og tjek om du kan svare på spørgsmålene vi arbejdede med sidst) og øv gloserne til tøj og farv
Læs teksten "En la cafeteria"
MODULET ER VIRTUELT og du skal bruge 90 minutter på opgaven, som er beskrevet nøje i vedlagte dokument. Du skal lave opgaven alene og prøve at fordybe dig. Det er vigtigt, at du læser opgaven grundigt inden du går i gang, så du ikke misser noget. Du
Læs, oversæt mundtligt for dig selv med en finger i gloserne, lyt og træn at læse teksten højt (brug 30 minutter på denne lektie). Du behøver ikke at besvare spørgsmålene på spansk hjemmefra, men du skal kunne svare på dem på dansk ud fra teksten. Je
Lektien til i dag er, at du udarbejder et familiestamtræ af din familie (på papir eller på computer) hvor 3 generationer fremgår (dine bedsteforældre, forældre, onkler, tanter, kusiner, færre og søskende) og medbringer det til modulet. Du skal også m
HUSK OPLADT COMPUTER, OPLADER OG CAMINANDOBOGEN TIL DETTE MODUL, samt de noter du tog i sidste modul om din familie. SKRIVEMODUL: Emne: Familia
Hablar de la familia y describir una persona-2-2-3.docx
SmÃÆÃâÃÂ¥ord og vendinger til at ytre din mening og holdning pÃÆÃâÃÂ¥ spansk.docx
Genlyt til teksten om AURORA (vedhæftet) og øv dig på selv at læse teksten højt - sørg for at lytte dig frem til udtalen. Læs desuden om "muy og mucho" på side 49 (den blå boks) og forsøg at forstå forskellen på de to ord. Tilsidst skal du læse om "g
I dag skal alle grupper præsentere "Aurora og Nicaragua" for Hanne i et rum ved siden af. I skal sørge for at være klar ved modulstart, så der skal skrives stikord på en papirlap hjemmefra og øves hjemmefra (I får lige 5 minutter til at gøre jer hel
Opgaveformuleringen fra sidst:
2: 10.05-10.15
Læs og brug min feed-back på "Skrivemodulstilen" fra den 26/1. Hanne giver et kursus i, hvordan man kan undgå for mange kedelige gentagelser i en tekst og hvordan man tilsvarende kan opnå mere variation med nogle småord eller ved at slå too hovedsætn
Læs og brug min feed-back på "Skrivemodulstilen" fra den 25/1. MEDBRING DIN PLASTMAPPE TIL LØSE PAPIRER OG CAMINANDO TIL HVERT MODUL UDEN UNDTAGELSE:-).
Modulet starter kl 12.15 og slutter kl 13.25 i dag, da Hanne har eksternt besøg og SRP- vejledning.
HUSK BOGEN!
HUSK:
Vi ser episodio 1 af "Casa de papel" færdig (36 minutter tilbage) og i grupper arbejder I med opgaver til afsnittet. Opgaverne gennemgås løbende i grupperne sammen med Hanne og enkelte i plenum:
Medbring caminando
Hanne har 5 minutters samtale med følgende i dette modul. Inden vi snakker skal I udfylde dette skema og gøre lidt overvejelser inden: individuel_evalueringssamtale_spansk1g 2023.docx
LEKTIE HJEMMEFRA: Læs og lyt til vedlagte sangtekst af Eric Méndez, cubaneren som vi får besøg af den 22/3
Hun sidder og spiser (comer) Han ligger og drikker (beber)
I dag laver grupperne til sprogdagen en plan for og forarbejde til deres "sprogdag" i deres "barrio". Hanne sætter jer i gang og hjælper jer i processen.
LOS GRUPOS:
Skriv afbud til Hanne hvis du er syg på 20632272:-)
Lyt til, læs højt og oversæt mundtligt for dig selv teksten "Julia - una presentación"
I modulet:
I dag får I en prøve i det stof I har lært på GF og i 1g. Brug nedenstående ark til at øve jer på det. Det er ultravigtigt, at I har Caminando ved hånden imens I øver. Prøven er uden hjælpemidler:
I dag får I, der ikke var i modulet sidst, den prøve de andre fik (vi sidder i KONF). Se under sidste modul for at se, hvad I skal læse op på. I kan spørge mig i starten af modulet om det I er i tvivl om og jeg vil også hjælpe jer undervejs, så I lær
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøve i GF stoffet
14-11-2022
Min egen ordsamling - version 1
30-11-2022
Opgaver på min læring: VERBER
11-12-2022
Entrevista con Eloy
15-12-2022
Genretning - Min egen ordsamling
15-12-2022
Min Læring opgaver om artikler
18-12-2022
Erstatning for biograftur
19-12-2022
Min egen ordsamling Version 3
22-01-2023
Mi familia skrivemodul
25-01-2023
Min læring om MUY OG MUCHO
07-02-2023
Genretning af skrivemodul
28-02-2023
Min egen ordsamling - version 4
22-03-2023
SPROGDAGSFILM
13-04-2023
Oplæsnings/udtaleopgave
30-04-2023
Prøve i udvalgt 1g ordforråd og grammatik
03-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - - Introduktion til spansk sprog, kultur og historie. Der lægges vægt på basale grammatiske strukturer samt den kommunikative kompetence. Vi benytter begyndersystemet Caminando suppleret med diverse billeder, videoer, film og sange bl.a. fra internettet. Det skriftlige arbejde fungerer som støtte for mundtligheden.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Intro til spansk i 2g (10 NS)
Vi starter skoleåret med at genopfriske gloser og grammatik og med at tale om hvad I skal lære i 2g og ikke mindst hvordan. I vil blive introduceret for forskellige sprogindlæringsstrategier, som I også får lejlighed til at arbejde med i praksis.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferien! Jeg glæder mig meget til at se jer! I dag starter vi med at få tungen på gled og med at genopfriske noget af det I allerede har lært i 1g:-)
1) Husk at udfylde spørgeskemaet i lectio!
Til brug i modulet:
Lektie 1: Øv først gloserne til teksten: https://quizlet.com/307273893/los-tres-osos-flash-cards/
Medbring kompendiet "Cuentos" OG Tapas Grammatik. Vi fortsætter med opgaverne til "los tres osos".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Cuentos (15 ns)
Vi læser de 2 folkeeventyr "Los tres osos" og "Caperucita Roja", samt fortællingen "El hombrecito vestido de gris".
Vi har fokus på mundtlig udtryksfærdighed og udtale.
De 2 spanske datider gennemgås og indgår i det skriftlige arbejde, fx med omskrivninger fra nutid til datid.
Du trænes i på spansk att kunne tale om personers indbyrdes relationer.
Forløbet afsluttes med en mundtlig fremførelse af en eller flere scener fra en af de 3 tekster, samt en skriftlig test i det stof, der er gennemgået i forbindelse med emnet (gloser og grammatik).
Primære mål for forløbet/efter dette forløb skal du kunne:
- have styr på og kunne anvende de basale udtaleregler i spansk (dvs. vokalernes lyde, stumt h, udtalen af b/v, c, ch,d,g, gue/gui ,j, ll, que/qui,s, t, samt vise bevidsthed om spansk intonation)
- kunne formulere korte og enkle sammenhængende sætninger på spansk om de læste tekster
- kende og anvende spørgeordene
- give en kort mundtlig præsentation på spansk af en selvvalgt person fra en af de læste tekster
- kunne genkende de 2 datiders former og kunne skelne mellem brugen af disse i det mest oplagte tilfælde
Produkter knyttet til forløbet:
- mundtlige fremlæggelser
- skriveøvelser
- test
Indhold
Kernestof:
Suppen er meget varm og derfor går bjørnene en
Lektie 1: Øv dig på gloserne til eventyret "Caperucita Roja" via dette link til du kan dem: https://www.quia.com/jg/2287041.html Lektie 2: Lyt til, Læs og oversæt mundtligt de første to sider af teksten, som du finder i kompendiet (lydfil vedlagt).
Lektie 1: Øv dig på gloserne til eventyret "Caperucita Roja" via dette link til du kan dem: https://www.quia.com/jg/2287041.html
Stile retur og en lille snak om feedback på oversættelsesmaskiner - bedømmelse - genretninger og standpunksbedømmelser
VI færdiggør "NAG Airport" - se under præsentationen.
Til brug i modulet:
Ret den skraldespanske sætning.docx
Aflyst fordi 2e er på ekskursion
2gtyf/4 er i 2.25
Lektie:
I dag gør vi de sidste forberedelser inden I næste gang skal indstudere stykket - dagens gruppearbejde er beskrevet under "præsentationen".
Afsnit
Vi mødes i 2.28
Grupos:
Lektie: LÆS om De to datider "Præteritum og imperfektum" i Tapas Grammatik. Du skal hjemmefra svare på:
Angel Carmona Zambrano: Tapas grammatik, Gyldendal; sider: 35-37
Til senere brug:
HUSK: KOMPENDIET! Det skal afleveres den 29/10 med alle opgaverne lavet:-)
2E Ekskursion
Lektie: Læs side 22-23 om refleksive pronominer og refleksive verber og medbring bogen.
Angel Carmona Zambrano: Tapas grammatik, Gyldendal; sider: 22-23
MEDBRING KOMPENDIET
Modulplan:
Hanne laver nye grupper, som starter næste gang
El hombrecito vestido de gris (kunsteventyr); sider: 3-4
I der ikke har afleveret "CAMINANDO" GRUNDBOG skal aflevere den i dag, da den skal bruges til de nye 1g'ere på mandag. I kan tage den med til timen eller aflevere den på bogdepotet. Det er: Sara, Karla, Caroline, Tobias, Sara, Oscar, Mathias, Liva, L
HUSK at aflevere kompendiet i hånden i dag i modulet (skriftlig aflevering).
HUSK at aflevere CAMINANDO (der mangler 10!) og medbring i dag også TAPAS GRAMMATIK, som vi skal arbejde med.
Kommentarer til CR opgaver:
El rey Felipe de España y su reina Leticia han visitado a nuestra https://www.dr.dk/drtv/se/spansk-statsbesoeg_-taler-under-gallataffel_418559?fbclid=IwAR1SK8ux40fG9Us9mNyKh12eDQsNflN6hjiKMbLJMoxUzWBszWw5aHN_Ve4
Drengene står og snakker
NYE GRUPPER (til næste gang):
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
El día de los muertos og filmen Coco (10 ns)
I dette forløb stifter du bekendtskab med en meget vigtig tradition i México og andre latinamerikanske lande, "El día de los muertos". Vi arbejder med filmen "Coco". I grupper skal I lave en mundtlig præsentation af filmens handling, hovedpersoner, temaer og herunder inddrage, hvordan filmen præsenterer "El día de los muertos".
Dette forløb indeholder endvidere en række mundtlige øvelser om hverdagsemner og i den forbindelse repeteres og trænes den nødvendige basisgrammatik (særligt verbal- og adjektivkongruens).
Indhold
Kernestof:
Læs vedlagte dokument med TAREAS til Coco igennem.
Grupos:
MEDBRING jeres noter fra sidst
LEKTIE: LYT til de 3 sange fra filmen "Coco" i vedlagte dokument. Du skal lytte til dem én ad gangen mens du læser og bagefter forsøger at oversætte dem (UDEN GOOGLE TRANSLATE, men derimod med dine intelligente gættestrategier). Det er OK KUN at brug
Modulplan:
MULIGHED FOR EN INDIVIDUEL SAMTALE MED HANNE OG MULIGHED FOR AT STILLE SPØRGSMÅL TIL SCREENINGEN, SOM I NU HAR ADGANG TIL RESULTATERNE FOR.
Lektie:
Arbejdspar:
REPRISEN den 11/12: https://www.rottentomatoes.com/m/prison_77
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kursus i syntaks, basisgram og gloser (15 ns)
I dette korte forløb bliver du trænet i at danne enkle sætninger uden brug af PC. Du vil få genopfrisket de spanske ordklassers funktioner i en sætning, så du kan gennemskue, hvordan en sætning bygges op på spansk, og hvordan ordene bøjes på forskellig vis. Samtidig hermed vil du få trænet almindelige basisgloser, som skal til for at kunne skrive eller sige en sætning på spansk. Undervisningen vil foregå i 2 hold med lidt forskelligt tempo og indhold, således at du kan lære med udgangspunkt i det du allerede kan og ved. For at få et godt udbytte af forløbet er det vigtigt, at du forbereder dig hjemme, og at du hver gang medbringer dit arbejdshæfte og en blyant.
Indhold
Kernestof:
Reprisen mandag den 11/12: Mobilepay 65 kroner på 20632272
Afholdes i Reprisen på mandag!
HUSK en bog til NAG LÆSER:-)
La Transición - opsamling efter stafettekst.docx
PAR:
Afsnit
Afbud: Casper, Hoda, Lea, Laura B, Arthur, Sara D
1. halvdel af modulet: Prøve i gloser og sætningsopbygmning fra de foregående 3 moduler. Dvs. hitverberne, gloser til at beskrive udseende, tøj og sindstilstande og de øvrige gloser fra arkene om "hitverberne". Det vil sige alle de ark I fik udlevere
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Lommefilmfestival: "La vida profesional" (10 NS)
I denne periode afholdes den årlige "festival de bolsillo" (lommefestival), hvor alle 2g sproghold producerer lommefilm og dyster om at vinde årets film. Emnet i år er "karriere". I de indledende moduler arbejder vi bredt med emnet, hvor eleverne træner centrale 60 gloser, læser end tekst "Aby - contra las convenciones"om en ung, ambitiøs, mexikansk kvinde og hendes karriereplaner. Eleverne får her lejlighed til at perspektivere deres eget liv og muligheder for en fremtid til unge mexicaneres virkelighed - i særdeleshed kvinders muligheder.
Indhold
Kernestof:
!Feliz Año Nuevo!
Modulplan:
Lektie 1: Øv de 24 gloser til teksten her: https://quizlet.com/868223867/aby-contra-las-convenciones-flash-cards/
GRUPPE 1, 3 og 4Gruppe 2 og 512.05-12.15Intro i klassenIntro i klassen 12.15-12.40HW: Læse og forberede svar på spørgsmålForberede svar på spørgsmål og forberede samtale om teksten 12.40-12.45PAUSEPAUSE12.45-13.10Besvare spørgsmålene i grupperne HW:
Lektie (beregn en halv time):
LOS GRUPOS:
Profesiones en español:
1) Oscar R, Casper, Isabella, Laura B, Daniel
Produktionsmodul nummer 2
HUSK at jeres manus skal oplades den 29/1 (se under opgaver), så Hanne kan nå at rette det. Hanne har rettet de to manus der var uploadet i dag kl 16.
1) Oscar R, Casper, Isabella, Laura B, Daniel (Har uploadet et manus på dansk)
) Oscar R, Casper, Isabella, Laura B, Daniel (Har uploadet et manus på dansk)
Vi mødes i 1.11
Filmfestival - kom i festtøj på den røde løber:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Los jóvenes y la España hoy y mañana DEL 1 (EKS)
I dette emne stiller vi skarpt på 3 unge spaniere, som fortæller om deres livssituation, deres passioner, deres forventninger og drømme til livet. Portrætterne baserer sig på interviews, de fleste gennemført i 2021.
Endvidere har vi fokus på de udfordringer der er forbundet med de unge spanieres økonomiske og jobmæssige situation i det aktuelle Spanien som følge af finanskrisen i starten af 10’erne og senere coronapandemien , som ramte Spanien hårdt - og hvordan de håndterer disse udfordringer (teksten om ”La generación perdida”). .
Det forventes, at du oparbejder en grundlæggende viden og et relevant og aktivt ordforråd om emnet, som gør dig i stand til at tale frit, spontant, forståeligt og nogenlunde korrekt om de forskellige unges liv, situation, interesser og drømme med brug af disse tillærte emnegloser.
Der vil i dette forløb endvidere være fokus på tekstlæsning, samtale om teksterne i mindre grupper og hermed også på kerneordforråd til emnet. Det forventes, at du giver dig god tid til at læse tekstlektierne (læse og oversætte hjemmefra i mindst en halv time per lektie) hjemme, så du inden modulet har en god idé om, hvad teksten handler om og kan udpege centrale pointer.
En stor del af undervisningen tilrettelægges niveaudifferentieret.
Kernestof:
"La generación perdida: ”Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir” (Fra antologien ”España en la calle” p. 34-37)
”Alba, 19 años: Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas” (Fra antologien “España manana”, p. 10-17.
”Mariana, 21 años: Quiero ser futbolista professional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible” (Fra antologien “España manana”, p. 78-83.
Til hver af portrætterne fra antologien “España manana” hører en lille video, som du kan se her:
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-manana
Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.ordbogen.com
- dansk-spansk, spansk-dansk
www.mitcfu.dk
www.padlet.com
www.quizlet.com
www.duolingo.com
Indhold
Kernestof:
2b rydder op
TEAM ATEAM B1: Laura H, Josefine, Elliot5: Hoda, Lea, Liva2: Oscar S, Daniel, Casper6: AC, Sara E, Tobias3: Isabella, Chili, Laura B7: Sara D, Karla, Caroline4: Oscar R, Hedi, Kristoffer8: Rasmus, Arthur, Frederik
Medbring "TAPAS GRAMMATIK" OG DIN EGEN BLYANT
España en la calle; sider: 34-37
Medbring kompendiet og en kuglepen eller blyant.
Modulplan:
Lektie: Læs resten af teksten "La generación perdida": Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" i kompendiet side 10-11. ØV dig på "HITVERBERNE", som du har i mappen med løse papirer. Medbring kompendiet, MAPPEN med de løse ark og en kuglep
gambitter_spansk.doc
MEDBRING TEKSTKOMPENDIET OG MAPPEN MED LØSE PAPIRER og HUSK en hyggelig læsebog til "NAG læser":-)
Afsnit
HUSK AT KOMME TIL INFOMØDET I AUDITORIET I FROKOSTPAUSEN, HVIS I GERNE VIL MED PÅ SPROGTUREN I OKTOBER
Vi mødes i 1.01
VI MØDES I AUD kl senest 13.55:-). Hanne er til møde i KONF fra kl 14.00, så kom til tiden hvis du vil undgå fravær for modulet:-).
Arbejdspar/makkerpar:
Lav følgende glosearbejde hjemmefra (20-40 minutters arbejde)
1. del af modulet: Vi arbejder med "La Sociedad de nieve"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Træning af skriftlighed - delprøve 1 + 2 (10 NS)
I dette forløb er der fokus på skrivning. Eleverne har arbejdet med delprøve 1 + 2 i modulerne. Der har været fokus på basalt ordforråd og basal grammatik til at kunne skrive simpelt, men sikkert og varieret i delprøve 1. Herudover har vi trænet sætningsopbygning fra basal til mere avanceret (både hoved og ledsætninger, brug af perifraser, varierede sætningsindledere osv).
Indhold
Kernestof:
TILMELDINGSSEDDEL til sprogturen (bemærk, at rejseugen er weekenden uge 39 - onsdag uge 40): Deltagelse i 3g-sprogrejse, bindende tilmelding 2024.docx
TRIN FOR TRIN:
LEKTIE: Skriv videre på din delprøve 2 hjemme (mindst 30 minutter) og sørg for at stille Hanne spørgsmål til det du er i tvivl om når modulet starter.Du får godt en 1 time dette modul til at skrive på den i dette modul og den skal afleveres på søndag
España mañana - 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid; sider: 10-18
Forfattere: Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm
Modulplan:
LYT TIL, læs højt og oversæt side 14 til side 16 linje 15 af denne tekst i kompendiet (som I har fået i hånden): "Los jóvenes y la España de hoy y mañana": "Alba, 19 años: Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas". Medbring kom
Plan para la lección:
Betalingslink til betaling af depositum til sprogturen (skal betales senest 10 maj): Betalingslink - depositum Salamanca 2g SP3.pdf
Afsnit
I får 40 minutter til (med Hannes hjælp) at skrive "Delprøve 2" -una carta personal, som vi påbegyndte i sidste modul.Opgaven skal afleveres den 28/4. Opgavebeskrivelsen finder du under opgaven. I skal sidde i klassen og arbejde individuelt i dag. I
Vi påbegynder delprøve 1 "Miguel el cubano" og I får næste spanskmodul til at færdiggøre den.
Moduloverskud
MEGET VIGTIGT: MEDBRING DEN DELPRØVE 1 (Miguel el cubano), som I fik udleveret i sidste modul. Vi arbejde med den i dag og taler om, hvad der er vigtigt i delprøve 1.
NB: MEDBRING overtøj til modulet. Vi skal ud og gå en tur:-)
I dag får I jeres delprøve1 retur (Ialt 38 mulige point) og I skal arbejde med at genrette den, så I kan opnå et højere pointtal. I får en forklaring på hvordan disse opgavetyper bedømmes, så I kan lægge en strategi. Der skal nås meget på kort tid og
Mundtlige øvelser:
Til årsprøven:
Info om årsprøve - hvad er tilladt osv. Info om årskarakterer. Hvad bedømmes der ud fra?
VIGTIGE DOKUMENTER TIL ÅRSPRØVEN:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Intro til 3g
- samtale om ferien og andre dialogbaserede øvelser
- repetition af basal spansk grammatik (vigtigste ordklasser og basalt ordforråd) gennem evaluering og genretning af den skriftlige årsprøve
- træning af hverdagssprog gennem emnet VIAJAR,
Indhold
Kernestof:
EKSTREMT VIGTIGT TIL DE AF JER DER SKAL MED PÅ SPROGREJSEN: LÆS LECTIOBESKED om navne til pas og link til betaling.
Gode råd til genretning af delprøve 1 årsprøve 2024.docx
Lektie:
Se under opgaver hvor der ligger en opgave, som samtidig er lektien til i dag (I skal øve nogle gloser til emnet "VIAJAR". Det er vigtigt, at alle har øvet godt, så vi kan opnå et vist samtaleniveau om emnet:-).
Komprimeret arkiv.zip
Pararbejde om emnet "Viajar" vha. ordplanchen:
Parejas de trabajo:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Colombia - Mi Cuerpo (15 NS)
Indhold
Kernestof:
Lektie1:
Afsnit
MEDBRING de to tekster om Colombia vi har arbejdet med SAMT dine egne noter fra de foregående to moduler.
I modulet:
LEKTIE 1:
Modulplan: Salkas besøg - evaluación
1: Laura H, Josefine, Elliot5: Hoda, Lea, Liva2: Oscar S, Daniel, Frederik, bertil6: AC, Sara E, Tobias, Arthur3: Isabella, Laura B, Rasmus7: Sara D, Karla, Caroline4: Oscar R, Hedi, Kristoffer HW Projektbeskrivelse_ Educación sexual.docx
LEKTIE: Download gratisprogrammet Microsoft Edge, som både kan læse artikler/hjemmesider højt og oversætte dem til dansk. Brug din skolemail til at registrere dig: https://www.microsoft.com/da-dk/edge?form=MA13FJ
LA TAREA:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Un mes en Málaga (eksamen) (40 ns)
Gennem 9 kapitler af ”Un mes en Málaga” følger vi danske Marie, der er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk levevis og kultur.
Forløbet har til formål, at I får repeteret og trænet grammatik og ordforråd fra 2g og at de af jer, der skal med på sprogrejsen Salamanca får en god introduktion til livet i en spansk storby, samt opnår viden om en række aspekter af spansk kultur. De af jer som ikke skal med på sprogrejsen får på den måde mulighed for at rejse med virtuelt.
Hvert kapitel er skrevet i én af de genrer som prøves til den skriftlige eksamen og har tilhørende opgaver med træning af gloser og grammatik, samt spørgsmål til teksternes indhold. . Der vil være mange forskellige slags sproglige øvelser undervejs. Eksamensopgaver, hvor I skriver i de genrer I kan møde til eksamen, bliver en integreret del af forløbet.
Det forventes, at du har et godt overblik over Maries oplevelser og ophold i Spanien, og at du gennem læsningen af de 9 kapitler har oparbejdet en solid viden om en lang række aspekter af spansk kultur. Det forventes endvidere, at du på et frit, forståeligt og nogenlunde flydende og korrekt spansk vil kunne redegøre for disse, og sammenligne dem med danske forhold.
Læste og bearbejdede kapitler fra e-bogen:
www.unmesenmalaga.dk
Kapitel 1 BLOGINDLÆG: Mis primeros días en Málaga
Kapitel 2 BLOGINDLÆG: Vivir con una familia española
Kapitel 3 BREV: Un día típico en Málaga
Kapitel 4 ARTIKEL: Los jóvenes malagueños
Kapitel 5 DAGBOG: Ir de tapas
Kapitel 6 ARTIKEL: Picasso – un gran artista (+billedbeskrivelser)
Kapitel 8 BLOGINDLÆG: Los estereotipos sobre los españoles
Kapitel 9: LÆSERBREV: La pobreza en Málaga (+ delprøve 1 og 2)
Kapitel 11 EMAIL: La despedida
Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.padlet.com
www.quizlet.com
www.duolingo.com
Gyldendals e-ordbog:
ordbogen.com
- dansk-tysk, tysk-dansk
Indhold
Kernestof:
Lektie 1) Du skal gå ind på I-bogen "UN MES EN MÁLAGA" og registrere dig: www.unmesenmalaga.com. Det er super vigtigt, at I downloader og læser “Hvordan registrerer dine elever sig?”, så I opretter jer korrekt. Jeres kode er naergym4. ÅBEN OG LÆS HER
MODULPLAN:
I FÅR BREV FRA JERES FAMILER I DAG!
Modulplan:
Kl 08.05-08.20= SIDSTE VIGTIGE INFOS OM SALAMANCA (=MØD TIL TIDEN:-). I der IKKE skal til Málaga skal først møde kl 08.20!
HUSK SALAMANCA:
Jeg har aflyst modulet fordi vi har en del overskudsmoduler pga sprogrejsen, men I kan bruge tiden til at færdiggøre jeres V-Logs (+ Klippe og tekste). Sørg for at aftale med din makker/gruppe hvor og hvordan I griber det an! Opgaven skal afleveres s
Lyt til og læs teksten til kapitel 3 så godt at du hjemmefra kan svare på de 9 spørgsmål til teksten (de står længere nede på siden). Medbring dine svar - gerne som stikord.
VIGTIG LEKTIE!
Frederik og Daniel opgave
Lektie til i dag: Brug ca 30 minutter på opgavene om verbalperifraser på Min Læring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=289663
I dag får I jeres delprøve 1 retur og I får en mundtlig og skriftlig feed-back og en lille samtale om jeres VLOGfilm gruppevist med Hanne. I der ikke har afleveret en film skal forberede jer på at snakke om jeres sprogrejse, hvor I fortæller hvad I
Afsnit
VIGTIG lektie (hvis du vil udvide dit ordforråd og kunne deltage i en samtale på spansk i modulet):
Modulet er virtuelt, og I skal lave opgaverne om "præpositioner" på min læring. Hanne noterer pointtal og giver fravær ud fra om opgaverne er lavet. Læg mærke til at opgaverne kan laves fra torsdag kl 13 til lørdag kl 23. Er opgaverne ikke lavet ind
Lektie: LYT TIL, LÆS OG OVERSÆT FOR DIG SELV teksten til Kapitel 5 i https://www.unmesenmalaga.com/cap-5/
Differentieret arbejde med E-bogen ”Un mes en Málaga” 4/11/24 (CAP. 5)
DOWNLOAD QUIZZLETappen til din telefon:-)
Udvid dit ordforråd og træn at tale spontant:
Moduloverskud
MEGAVIGTIGT AT DU MEDBRINGER TAPAS GRAMMATIK OG DIN MAPPE MED DE LØSE PAPIRER I DAG!!!
GRUPOS
MEGAVIGTIGT AT DU MEDBRINGER GRAMMATIKKOMPENDIET OG TAPAS GRAMMATIK I DAG!!! Hanne medbringer noget lækkert!
MEGAVIGTIGT AT DU MEDBRINGER TAPAS GRAMMATIK I DAG!!! ØV DIG PÅ DISSE SMÅORD, som du skal kunne så mange af som muligt:
Moduloverskud og PGA NAG-Airport
Læs teksten til Kapitel 9 grundigt, da I får en delprøve 1 til den i dette modul. Sørg også for at læse op på "Småord til at variere":
Læs teksten om Picasso y las mujeres i kap. 6 i unmesenmalaga.com
Modulet er aflyst da Hanne er på kursus om blandt andet klimaudfordringerne i Spanien og vi har moduloverskud
TEST med samme indhold som opgaven "un mes en Málaga kap 1-3" som I fik retur i sidste modul".
Laura og Isabella tager kage/noget lækkert med til ca 20 personer
Billedbeskrivelse: https://www.unmesenmalaga.com/billedbeskrivelse/ Billedbeskrivelse:
Læs teksten til kapitel 8, på UNMESENMALAGA.COM som er et BLOGINLÆG "Los estereotipos sobre los españoles" og besvar hjemme spørgsmålene til teksten for dig selv mundtligt - skriv nogle stikord ned til dette, men skriv ikke hele sætninger. Øv dig på
TEAM ATEAM BTEAM CGrupo 1: Oscar R, Oscar S,Daniel Grupo 3: Laura H, Isabella, Grupo 4:Elliot, Kristoffer, Frederik, Rasmus, Grupo 6: AC, Tobias, ArthurGrupo 7: Lea, Hoda, Sara E Grupo 2:Hedi, Bertil Grupo 5: Laura B, Sara DGrupo 8: Karla, Caroline,
Læs teksten og besvar spørgsmålene til Kapitel 11 "La despedida". Dette er den sidste tekst vi læser fra unmesenmalaga: https://www.unmesenmalaga.com/cap-11/
(GRUPO 1, 2, 3 og 5)(GRUPO 4,6,7 og 8)13.55-14.05Introducción y cake? Introducción y cake? 14.05-14.30HW:TEKSTGENNEMGANG Tareas 14.30-14.50 Tareas HW: samtale på spansk om jeres arbejde med spørgsmålene og med opgave 1 og 2 til grammatikken 14.55-15.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Clima, comida, y gente en Perú( EKSAMEN) (30 NS)
Gennem en række forskellige tekster, videoklip, hjemmesider og film har vi i dette forløb om klima, mad og folk i Peru set på, hvordan de oprindelige folks ”Pacha Mama filosofi” samt dyrkningsmetoder og fokus på biodiversitet og bæredygtig har indflydelse på peruanernes madkultur, som er meget lokalt forankret.
I løbet af de senere år er peruansk gastronomi kommet i internationalt søgelys, hvor stjernekokke som fx Virgilio Martínez Véliz med restauranten ”Central” har givet de oprindelige og lokale afgrøder som majs, kartofler og quinoa nyt liv, og er begyndt at gøre opmærksom på vigtigheden af at styrke biodiversiteten ved at anvende de oprindelige opdyrkningsmetoder og ved udelukkende at anvende disse lokalt dyrkede afgrøder, som for fleres vedkommende findes i tusindvis af varianter.
Vi har undersøgt, hvorfor en række af disse oprindelige afgrøder bliver kaldt ”superalimentos” ved at undersøge deres næringsmæssige sammensætning. Endvidere har vi undersøgt hvilke afgrøder der dyrkes i hvilke zoner i Peru (højland, lavland, kystområde) og hvordan dette har indflydelse på de forskellige områders typiske, lokale madretter.
Vi har arbejdet med kerneordforråd til at tale om Perus geografi, sprog, befolkning, religion, mad, afgrøder og madretter, og til at tale på et basalt niveau om bæredygtighed og biodiversitet og om de oprindelige folks "pacha mama" filosofi.
Kernestof:
"Datos sobre el Perú" (fra bogen"Vale un Perú")
“La gastronomía peruana: Leonardo y la cocina peruana” (fra bogen “Vale un Perú)
Virgilio Martinez- Central:el segundo mejer restaurante del mundo (fra bogen “Vale un Perú”)
Dokumentar om ”superalimentos”:
https://www.youtube.com/watch?v=NNWc6X43yRI&t=235s
Bomba Estéreo: Tierra (sangtekst:
https://www.youtube.com/watch?v=gFPxRdRYkG4
)
"Pachamama" tegnefilm - Introducción a la filosofía, religión y tradición de la cultura Inca (fra Netflix)
Supplerende materiale:
Dokumentar: Tierra Sana (https://www.youtube.com/watch?v=RsDzs_4Uenw)
Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.ordbogen.com
- dansk-spansk, spansk-dansk
www.mitcfu.dk
www.padlet.com
www.quizlet.com
www.duolingo.com
Indhold
Kernestof:
Medbring Perúkompendiet
Lektie:
Modulplan:
Screeningstest i stof fra 1+2g og start 3g. Se under opgaven hvad du skal læse op på. Der er afsat 2,5 elevtimer, så det forventes, at du er godt forberedt for at klare screeningen godt:-).
Terminsprøveinfo:
Frederik har kage med!
Plan para la lección:
I dette modul arbejder I med genretning af delprøve 1 og delprøve 2 og begge delprøver skal genafleveres af alle i dette modul!
Josefine medbringer kage
Lektie: Læs teksten om det colombianske band "Bomba Estéreo" på side 28 i Perúkompendiet. Gå også ind på bandets hjemmeside og lav en lille præsentation af bandet hjemmefra: https://www.bombaestereo.com/acerca-de
TEAM 1TEAM 2TEAM 3Grupo 1:Oscar R, Oscar S, DanielGrupo 4: Elliot, Kristoffer, Rasmus FrederikGrupo 6: AC, Tobias, ArthurGrupo 2: Hedi, Bertil, Grupo 5: Sara D, Laura BGrupo 7: Lea, Hoda, Sara E.Grupo 3: Isabella, Laura H Grupo 8: Karla, Caroline, Jo
Læs HELE artiklen " Virgilio Martinez sobre elección de Central como el segundo mejor restaurante del mundo" side 23-24 i Perúkompendiet. I skal i næste uge lave en præsentation (en slags prøveeksamen) af denne tekst for Hanne i mindre grupper, så de
GRUPOS:
https://www.youtube.com/watch?v=C30tzvLw4hg
GENLÆS artiklen " Virgilio Martinez sobre elección de Central como el segundo mejor restaurante del mundo" side 23-24 i Perúkompendiet.
Gruppe 1= Oscar R, Oscar S., Hedi, Bertil, Daniel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Los jóvenes y la España...DEL 2 (Ialt 40 NS) EKS.
Fortsættelse af emne påbegyndt i februar 2024, som her afrundes: :
I dette emne stiller vi skarpt på 3 unge spaniere, som fortæller om deres livssituation, deres passioner, deres forventninger og drømme til livet. Portrætterne baserer sig på interviews, de fleste gennemført i 2021.
Endvidere har vi fokus på de udfordringer der er forbundet med de unge spanieres økonomiske og jobmæssige situation i det aktuelle Spanien som følge af finanskrisen i starten af 10’erne og senere coronapandemien , som ramte Spanien hårdt - og hvordan de håndterer disse udfordringer (teksten om ”La generación perdida”). .
Det forventes, at du oparbejder en grundlæggende viden og et relevant og aktivt ordforråd om emnet, som gør dig i stand til at tale frit, spontant, forståeligt og nogenlunde korrekt om de forskellige unges liv, situation, interesser og drømme med brug af disse tillærte emnegloser.
Der vil i dette forløb endvidere være fokus på tekstlæsning, samtale om teksterne i mindre grupper og hermed også på kerneordforråd til emnet. Det forventes, at du giver dig god tid til at læse tekstlektierne (læse og oversætte hjemmefra i mindst en halv time per lektie) hjemme, så du inden modulet har en god idé om, hvad teksten handler om og kan udpege centrale pointer.
En stor del af undervisningen tilrettelægges niveaudifferentieret.
Kernestof:
"La generación perdida: ”Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir” (Fra antologien ”España en la calle” p. 34-37)
”Alba, 19 años: Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas” (Fra antologien “España manana”, p. 10-17.
”Mariana, 21 años: Quiero ser futbolista professional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible” (Fra antologien “España manana”, p. 78-83.
Til hver af portrætterne fra antologien “España manana” hører en lille video, som du kan se her:
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-manana
Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.ordbogen.com
- dansk-spansk, spansk-dansk
www.mitcfu.dk
www.padlet.com
www.quizlet.com
www.duolingo.com
Indhold
Kernestof:
Lektie:
Gruppe 1= Hedi, Bertil, Daniel Gruppe 1a: Oscar R, Oscar S. Gruppe 2= Elliot, Kristoffer, Rasmus, Frederik Gruppe 3= Sara D, Laura B, Isabella, Laura H Gruppe 4: AC, Tobias, Arthur Gruppe 5: Lea, Hoda, Sara E. Gruppe 6: Karla, Caroline, Josefine, Liv
Tidsplan for gruppepræsentationerne (ca.17 minutter pr gruppe). TO grupper har præsenteret i 2. modul:
Modul 3:
HJÆLPEMIDLER: GRAMMATIKBOGEN og evt. gamle delprøve1 besvarelser (som du jo selvfølgelig har gemt).
Afsnit
LEKTIE:
Modulplan:
Angel Carmona Zambrano: Tapas grammatik, Gyldendal; sider: 43-47
Vi genoptager emnet "Los jóvenes" fra 2g. Medbring tekstkompendiet, som vi arbejdede med i 2g og læs følgende tekst på side 28-30 i kompendiet (også vedlagt her): 2024 los jóvenes de la España de hoy y manaña hoy.pdf ”Mariana, 21 años: Quiero ser fut
GENLÆS HELE TEKSTEN ”Mariana, 21 años: Quiero ser futbolista profesional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible” side 28-30 i kompendiet og MEDBRING KOMPENDIET "Los jóvenes y la España de hoy y mañana" eller PRINT DET UD hvis du
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
España en la calle (20 NS)
Spanierne lever en stor del af deres liv på gaden og i byens barer. I dette forløb vil du komme nærmere ind på spaniernes forhold til det at "gå i byen", såvel de unge som den ældre generation.
Vi læser følgende KERNETEKSTER fra antologien "España en la calle":
1."Un bar para hacer amigos: "Somos como una familia" (Eleverne præsenterer en selvvalgt spansk bar fra nettet)
2."Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"
3. "Occupy din by" (dansk indledning + teksten på spansk ”De las plazas al parlamento: ”La política de la calle es más importante”(fra antologien "España en la calle", pp. 24-33, 2019)
Supplerende stof:
- video om 15M og protesterne i forbindelse hermed
https://www.youtube.com/watch?v=-_2NbUSp_PU
Målet for forløbet er, at du:
1. Får trænet dine læse, lytte og talefærdigheder i spansk. Det forventes, at du yder en indsats hjemme med at læse og oversætte teksterne, når disse gives for som lektie. Teksterne er skrevet i et ukompliceret spansk men er ikke glosserede, hvilket betyder, at du skal beregne tid til gloseopslag.
2.
På et forståeligt, frit og nogenlunde flydende spansk kan tale om spaniernes levede liv i det offentlige rum (i byen, på baren, på gaden), deres forhold til alkohol, deres måde at omgås hinanden på - og om hvordan protestbevægelsen 15-M er opstået på gaden og hvilken styrke der ligger i det. Du skal kunne drage sammenligninger med danske forhold.
3.
Grammatisk skal du mundtligt kunne anvende ”hitverberne” i præsens , perfektum, i futurum med ir, samt i gerundium. Du skal kunne anvende ser, estar og hay nogenlunde sikkert i forhold til situationen og endelig skal du demonstrere et varieret og relevant ordforråd, så du kan tale om emnet uden at gentage dig selv for meget.
Indhold
Kernestof:
MEDBRING "Los jóvenes y la España actual" kompendiet og genlæs teksten om "Mariana", så du opdateret!
Nuevo Tema: España en la calle:
Hanne indleder med at fortælle om forløbet ”España en la calle” via studieplanen. Vi starter med at tale om den daske indledning: Nævn 10 centrale ting i teksten, som er særlige for spaniernes måde at gå i byen på. Vi læser de første par afsnit samme
Grupperne har givet hinanden lektie for, så I i dette modul kan nå at gøre jeres præsentation af jeres bar helt færdig på et lille halvt modul = 35 minutter (inklusiv stikord). Præsentationen skal være KORT (4-5 min), KONCENTRERET og SPONTAN (ingen
GRUPOS 1GRUPOS 2-4GRUPOS 6-8 1: Hedi, Bertil, Daniel, Oscar R, Oscar S. 2: Rasmus, Kristoffer og Frederik 5: Hoda, Sara E., Caroline 3: Sara D, Laura B, Isabella 6: Karla, Josefine, Liva 4: Lea, Elliot, Laura H 7: AC, Arthur, Tobias
LÆS og oversæt teksten "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo", som du finder side 33-36 sidst i kompendiet "Los jóvenes y la España de mañana" Vi bruger kun ét modul på teksten så det er vigtigt, at du har fundet svar på følg
MEDBRING Tapas grammatik og en blyant samt arket "konjunktiv terpeark", som I har fået udleveret.
TIP TIL PRØVEN: ØV DIG HJEMMEFRA PÅ FARVER, TØJ, OG PERSONERS UDSEENDE VIA DE MANGE ARK JEG HAR LAGT TIL JER I MAPPEN MUNDTLIG EKSAMEN OG SKRIFTLIG EKSAMEN, SOM JEG VISTE JER I SUDSTE MODUL. SØRG OGSÅ FOR AT KUNNE HITVERBERNE!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Repetition og eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Læs teksten "De las plazas al parlamento: La política de la calle es más importante", som I finder i kompendiet "Los jóvenes de hoy y mañana" eller vedlagt her. Du skal kunne arbejde direkte med teksten, så det er vigtigt, at du har læst den grundigt
Frederik, Hedi, Josefine, Laura H, Lea, Oscar, Oscar, Tobias får test
Vi laver grupper a 3-4 personer udfra hvem der er tilstede og som ikke har test.
Retteskema, TERMINSPRØVE 2025-kopi.docx
TEAM 1TEAM 2TEAM 3GRUPO 1 GRUPO 2GRUPO 5Hedi, Bertil, Daniel, Oscar R, Oscar S Rasmus, Kristoffer og FrederiHoda, Sara E., Caroline GRUPO 3GRUPO 6 Sara D, Laura B, IsabellaKarla, Josefine, Liva GRUPO 4GRUPO 7 Lea, Elliot, Laura HAC, Arthur, Tobias
Lektie: Forbered det der er fremhævet med gult!!!
Afsnit
Genlæs teksterne fra emnet " Clima, comida, y gente en Perú" og medbring dit kompendium med teksterne samt dine noter og arbejdsmark fra modulerne.
Modulplan:
Genlæs teksterne fra forløbet "Los jóvenes y la España de hoy y mañana"og medbring kompendiet med teksterne:
KORT Repetition af emne 2: Un mes en Málaga. Træning af billedbeskrivelse: Vi beskriver det foto som I arbejdede med at forberede i fredags (jer der var der). I der ikke var der i fredags kan forberede jer hjemme. Brug vedlagte ark til hjælp. Foto er
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734453624", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734453624", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734453624" }