Holdet 2022 SP/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Hanne Witt
Hold 2022 SP/3 (1g SP/3, 2g SP/3, 3g SP/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk - Caminando (=45 ns)
Titel 2 Intro til spansk i 2g (10 NS)
Titel 3 Cuentos (15 ns)
Titel 4 El día de los muertos og filmen Coco (10 ns)
Titel 5 Kursus i syntaks, basisgram og gloser (15 ns)
Titel 6 Lommefilmfestival: "La vida profesional" (10 NS)
Titel 7 Los jóvenes y la España hoy y mañana  DEL 1 (EKS)
Titel 8 Træning af skriftlighed - delprøve 1 + 2 (10 NS)
Titel 9 Intro til 3g
Titel 10 Colombia - Mi Cuerpo (15 NS)
Titel 11 Un mes en Málaga (eksamen) (40 ns)
Titel 12 Clima, comida, y gente en Perú( EKSAMEN) (30 NS)
Titel 13 Los jóvenes y la España...DEL 2  (Ialt 40 NS) EKS.
Titel 14 España en la calle (20 NS)
Titel 15 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk - Caminando (=45 ns)

Med begynderbogssystemet "Caminando" og en solid egenindsats vil du tilegne dig gode basale mundtlige og skriftlige færdigheder i spansk allerede i 1g.

Undervisningen tilrettelægges med særligt fokus på høj elevaktivitet, samarbejde, stor sprogproduktion, innovativ didaktik og trivsel.

At lære et nyt sprog fra bunden kræver af dig som elev, at du:
-er nysgerrig
-er vedholdende og ikke opgiver, når noget er svært, men beder om hjælp
-tør lave masser af fejl og opdager, at det er når du selv producerer sprog (med og uden fejl), at du rigtigt lærer noget
-bruger tid på sproget flere gange om ugen (din lærer giver dig ideer til hvordan), da en hyppig sprogdosis er afgørende for at få det "ind under huden"
-er opmærksom og fagligt aktiv i timerne og stiller spørgsmål til det du ikke forstår
-forbereder dig til timerne, så du har et godt grundlag for at deltage aktivt
-ser spanskafleveringerne som en træning til at blive god til spansk og søger hjælp i lektiecafeen, når det er svært

Forløbet  varer fra uge 34 og frem til foråret 2020, hvor det afsluttes med en mundtlig årsprøve (efter udtrækning).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve i GF stoffet 14-11-2022
Min egen ordsamling - version 1 30-11-2022
Opgaver på min læring: VERBER 11-12-2022
Entrevista con Eloy 15-12-2022
Genretning - Min egen ordsamling 15-12-2022
Min Læring opgaver om artikler 18-12-2022
Erstatning for biograftur 19-12-2022
Min egen ordsamling Version 3 22-01-2023
Mi familia skrivemodul 25-01-2023
Min læring om MUY OG MUCHO 07-02-2023
Genretning af skrivemodul 28-02-2023
Min egen ordsamling - version 4 22-03-2023
SPROGDAGSFILM 13-04-2023
Oplæsnings/udtaleopgave 30-04-2023
Prøve i udvalgt 1g ordforråd og grammatik 03-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - Introduktion til spansk sprog, kultur og historie. Der lægges vægt på basale grammatiske strukturer samt den kommunikative kompetence. Vi benytter begyndersystemet Caminando suppleret med diverse billeder, videoer, film og sange bl.a. fra internettet. Det skriftlige arbejde fungerer som støtte for mundtligheden.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro til spansk i 2g (10 NS)

Vi starter skoleåret med at genopfriske gloser og grammatik og med at tale om hvad I skal lære i 2g og ikke mindst hvordan. I vil blive introduceret for forskellige sprogindlæringsstrategier, som I også får lejlighed til at arbejde med i praksis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Cuentos (15 ns)

Vi læser de 2 folkeeventyr "Los tres osos" og "Caperucita Roja", samt  fortællingen "El hombrecito vestido de gris".
Vi har fokus på mundtlig udtryksfærdighed og udtale.
De 2 spanske datider gennemgås og indgår i det skriftlige arbejde, fx med omskrivninger fra nutid til datid.
Du trænes i på spansk att kunne tale om personers indbyrdes relationer.
Forløbet afsluttes med en mundtlig fremførelse af en eller flere scener fra en af de 3 tekster, samt en skriftlig test i det stof, der er gennemgået i forbindelse med emnet (gloser og grammatik).


Primære mål for forløbet/efter dette forløb skal du kunne:
- have styr på og kunne anvende de basale udtaleregler i spansk (dvs. vokalernes lyde, stumt h, udtalen af b/v, c, ch,d,g, gue/gui ,j, ll, que/qui,s, t, samt vise bevidsthed om spansk intonation)
- kunne formulere korte og enkle sammenhængende sætninger på spansk om de læste tekster
- kende og anvende spørgeordene
- give en kort mundtlig præsentation på spansk af en selvvalgt person fra en af de læste tekster
- kunne genkende de 2 datiders former og kunne skelne mellem brugen af disse i det mest oplagte tilfælde


Produkter knyttet til forløbet:
- mundtlige fremlæggelser
- skriveøvelser
- test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 El día de los muertos og filmen Coco (10 ns)

I dette forløb stifter du bekendtskab med en meget vigtig tradition i México og andre latinamerikanske lande, "El día de los muertos". Vi arbejder med filmen "Coco". I grupper skal I lave en mundtlig præsentation af filmens handling, hovedpersoner, temaer og herunder inddrage, hvordan filmen præsenterer "El día de los muertos".

Dette forløb indeholder endvidere en række mundtlige øvelser om hverdagsemner og i den forbindelse repeteres og trænes den nødvendige basisgrammatik (særligt verbal- og adjektivkongruens).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kursus i syntaks, basisgram og gloser (15 ns)

I dette korte forløb bliver du trænet i at danne enkle sætninger uden brug af PC. Du vil få genopfrisket de spanske ordklassers funktioner i en sætning, så du kan gennemskue, hvordan en sætning bygges op på spansk,  og hvordan ordene bøjes på forskellig vis. Samtidig hermed vil du få trænet almindelige basisgloser, som skal til for at kunne skrive eller sige en sætning på spansk. Undervisningen vil foregå i 2 hold med lidt forskelligt tempo og indhold, således at du kan lære med udgangspunkt i det du allerede kan og ved. For at få et godt udbytte af forløbet er det vigtigt, at du forbereder dig hjemme,  og at du hver gang medbringer dit arbejdshæfte og en blyant.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lommefilmfestival: "La vida profesional" (10 NS)

I denne periode afholdes den årlige "festival de bolsillo" (lommefestival), hvor alle 2g sproghold producerer lommefilm og dyster om at vinde årets film. Emnet i år er "karriere". I de indledende moduler arbejder vi bredt med emnet, hvor eleverne træner centrale 60 gloser, læser end tekst "Aby - contra las convenciones"om en ung, ambitiøs, mexikansk kvinde og hendes karriereplaner. Eleverne får her lejlighed til at perspektivere deres eget liv og muligheder for en fremtid til unge mexicaneres virkelighed - i særdeleshed kvinders muligheder.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Los jóvenes y la España hoy y mañana DEL 1 (EKS)

I dette emne stiller vi skarpt på 3 unge spaniere, som fortæller om deres livssituation, deres passioner, deres forventninger og drømme til livet. Portrætterne baserer sig på interviews, de fleste gennemført i 2021.
Endvidere har vi fokus på de udfordringer der er forbundet med de unge spanieres økonomiske og jobmæssige situation i det aktuelle Spanien som følge af finanskrisen i starten af 10’erne og senere coronapandemien , som ramte Spanien hårdt - og hvordan de håndterer disse udfordringer  (teksten om ”La generación perdida”). .  
Det forventes, at du oparbejder en grundlæggende viden og et relevant og aktivt ordforråd om emnet, som gør dig i stand til at tale frit, spontant, forståeligt og nogenlunde korrekt om de forskellige unges liv, situation, interesser og drømme med brug af disse tillærte emnegloser.
Der vil i dette forløb endvidere være fokus på tekstlæsning, samtale om teksterne i mindre grupper og hermed også på kerneordforråd til emnet. Det forventes, at du giver dig god tid til at læse tekstlektierne  (læse og oversætte hjemmefra i mindst en halv time per lektie) hjemme,  så du inden modulet  har en god idé om, hvad teksten handler om og kan udpege centrale pointer.

En stor del af undervisningen tilrettelægges niveaudifferentieret.


Kernestof:
"La generación perdida: ”Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir” (Fra antologien ”España en la calle” p. 34-37)


”Alba, 19 años: Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas” (Fra antologien “España manana”, p. 10-17.


”Mariana, 21 años: Quiero ser futbolista professional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible” (Fra antologien “España manana”, p. 78-83.


Til hver af portrætterne fra antologien “España manana” hører en lille video, som du kan se her: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-manana


Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.ordbogen.com - dansk-spansk,  spansk-dansk
www.mitcfu.dk
www.padlet.com
www.quizlet.com
www.duolingo.com

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træning af skriftlighed - delprøve 1 + 2 (10 NS)

I dette forløb er der fokus på skrivning. Eleverne har arbejdet med delprøve 1 + 2 i modulerne. Der har været fokus på basalt ordforråd og basal grammatik til at kunne skrive simpelt, men sikkert og varieret i delprøve 1. Herudover har vi trænet sætningsopbygning fra basal til mere avanceret (både hoved og ledsætninger, brug af perifraser, varierede sætningsindledere osv).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Intro til 3g

- samtale om ferien og andre dialogbaserede øvelser
- repetition af basal spansk grammatik (vigtigste ordklasser og basalt ordforråd) gennem evaluering og genretning af den skriftlige årsprøve
- træning af hverdagssprog gennem  emnet VIAJAR,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Un mes en Málaga (eksamen) (40 ns)


Gennem 9 kapitler af ”Un mes en Málaga” følger vi danske Marie, der er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk levevis og kultur.

Forløbet har til formål, at I får repeteret og trænet grammatik og ordforråd fra 2g og at de af jer, der skal med på sprogrejsen  Salamanca får en god introduktion til livet i en spansk storby, samt opnår viden om en række aspekter af spansk kultur.  De af jer som ikke skal med på sprogrejsen får på den måde mulighed for at rejse med virtuelt.

Hvert kapitel er skrevet i én af de genrer som prøves til den skriftlige eksamen og har tilhørende opgaver med træning af gloser og grammatik, samt spørgsmål til teksternes indhold. . Der vil være mange forskellige slags sproglige øvelser undervejs. Eksamensopgaver, hvor I skriver i de genrer I kan møde til eksamen, bliver en integreret del af forløbet.

Det forventes, at du har et godt overblik over Maries oplevelser og ophold i Spanien, og at du gennem læsningen af de 9 kapitler har oparbejdet en solid viden om en lang række aspekter af spansk kultur. Det forventes endvidere, at du på et frit, forståeligt og nogenlunde flydende og korrekt spansk vil kunne redegøre for disse,  og sammenligne dem med danske forhold.

Læste og bearbejdede kapitler fra e-bogen: www.unmesenmalaga.dk

Kapitel 1 BLOGINDLÆG: Mis primeros días en Málaga
Kapitel 2 BLOGINDLÆG: Vivir con una familia española
Kapitel 3 BREV: Un día típico en Málaga
Kapitel 4 ARTIKEL: Los jóvenes malagueños
Kapitel 5 DAGBOG: Ir de tapas
Kapitel 6 ARTIKEL: Picasso – un gran artista (+billedbeskrivelser)
Kapitel 8 BLOGINDLÆG: Los estereotipos sobre los españoles
Kapitel 9: LÆSERBREV: La pobreza en Málaga (+ delprøve 1 og 2)
Kapitel 11  EMAIL: La despedida


Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.padlet.com
www.quizlet.com
www.duolingo.com
Gyldendals e-ordbog: ordbogen.com - dansk-tysk, tysk-dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Clima, comida, y gente en Perú( EKSAMEN) (30 NS)

Gennem en række forskellige tekster, videoklip, hjemmesider og film har vi i dette forløb om klima, mad og folk i Peru set på, hvordan de oprindelige folks ”Pacha Mama filosofi” samt dyrkningsmetoder og fokus på biodiversitet og bæredygtig har indflydelse på peruanernes madkultur, som er meget lokalt forankret.

I løbet af de senere år er peruansk gastronomi kommet i internationalt søgelys, hvor stjernekokke som fx Virgilio Martínez Véliz med restauranten ”Central” har givet de oprindelige og lokale afgrøder som majs, kartofler og quinoa nyt liv, og er begyndt at gøre opmærksom på vigtigheden af at styrke biodiversiteten ved at anvende de oprindelige opdyrkningsmetoder og ved udelukkende at anvende disse lokalt dyrkede afgrøder, som for fleres vedkommende findes i tusindvis af varianter.
Vi har undersøgt, hvorfor en række af disse oprindelige afgrøder bliver kaldt ”superalimentos” ved at undersøge deres næringsmæssige sammensætning. Endvidere har vi undersøgt hvilke afgrøder der dyrkes i hvilke zoner i Peru (højland, lavland, kystområde) og hvordan dette har indflydelse på de forskellige områders typiske, lokale madretter.
Vi har arbejdet med kerneordforråd til at tale om Perus geografi, sprog, befolkning, religion, mad, afgrøder og madretter, og til at tale på et basalt niveau om bæredygtighed og biodiversitet og om de oprindelige folks "pacha mama" filosofi.

Kernestof:

"Datos sobre el Perú" (fra bogen"Vale un Perú")
“La gastronomía peruana: Leonardo y la cocina peruana” (fra bogen “Vale un Perú)
Virgilio Martinez- Central:el segundo mejer restaurante del mundo (fra bogen “Vale un Perú”)
Dokumentar om ”superalimentos”: https://www.youtube.com/watch?v=NNWc6X43yRI&t=235s
Bomba Estéreo: Tierra (sangtekst: https://www.youtube.com/watch?v=gFPxRdRYkG4)
"Pachamama" tegnefilm - Introducción a la filosofía, religión y tradición de la cultura Inca (fra Netflix)

Supplerende materiale:
Dokumentar: Tierra Sana  (https://www.youtube.com/watch?v=RsDzs_4Uenw)


Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.ordbogen.com - dansk-spansk,  spansk-dansk
www.mitcfu.dk
www.padlet.com
www.quizlet.com
www.duolingo.com



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Los jóvenes y la España...DEL 2 (Ialt 40 NS) EKS.

Fortsættelse af emne påbegyndt i februar 2024, som her afrundes: :

I dette emne stiller vi skarpt på 3 unge spaniere, som fortæller om deres livssituation, deres passioner, deres forventninger og drømme til livet. Portrætterne baserer sig på interviews, de fleste gennemført i 2021.
Endvidere har vi fokus på de udfordringer der er forbundet med de unge spanieres økonomiske og jobmæssige situation i det aktuelle Spanien som følge af finanskrisen i starten af 10’erne og senere coronapandemien , som ramte Spanien hårdt - og hvordan de håndterer disse udfordringer  (teksten om ”La generación perdida”). .  
Det forventes, at du oparbejder en grundlæggende viden og et relevant og aktivt ordforråd om emnet, som gør dig i stand til at tale frit, spontant, forståeligt og nogenlunde korrekt om de forskellige unges liv, situation, interesser og drømme med brug af disse tillærte emnegloser.
Der vil i dette forløb endvidere være fokus på tekstlæsning, samtale om teksterne i mindre grupper og hermed også på kerneordforråd til emnet. Det forventes, at du giver dig god tid til at læse tekstlektierne  (læse og oversætte hjemmefra i mindst en halv time per lektie) hjemme,  så du inden modulet  har en god idé om, hvad teksten handler om og kan udpege centrale pointer.

En stor del af undervisningen tilrettelægges niveaudifferentieret.


Kernestof:
"La generación perdida: ”Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir” (Fra antologien ”España en la calle” p. 34-37)


”Alba, 19 años: Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas” (Fra antologien “España manana”, p. 10-17.


”Mariana, 21 años: Quiero ser futbolista professional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible” (Fra antologien “España manana”, p. 78-83.


Til hver af portrætterne fra antologien “España manana” hører en lille video, som du kan se her: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-manana


Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.ordbogen.com - dansk-spansk,  spansk-dansk
www.mitcfu.dk
www.padlet.com
www.quizlet.com
www.duolingo.com

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 España en la calle (20 NS)

Spanierne lever en stor del af deres liv på gaden og i byens barer. I dette forløb vil du komme nærmere ind på spaniernes forhold til det at "gå i byen", såvel de unge som den ældre generation.

Vi læser følgende KERNETEKSTER fra antologien "España en la calle":
1."Un bar para hacer amigos: "Somos como una familia" (Eleverne præsenterer en selvvalgt spansk bar fra nettet)
2."Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"
3. "Occupy din by" (dansk indledning + teksten på spansk ”De las plazas al parlamento: ”La política de la calle es más importante”(fra antologien "España en la calle", pp. 24-33, 2019)

Supplerende stof:
- video om 15M og protesterne i forbindelse hermed
https://www.youtube.com/watch?v=-_2NbUSp_PU

Målet for forløbet er, at du:

1. Får trænet dine læse, lytte og talefærdigheder i spansk. Det forventes, at du yder en indsats hjemme med at læse og oversætte teksterne, når disse gives for som lektie. Teksterne er skrevet i et ukompliceret spansk men er ikke glosserede, hvilket betyder, at du skal beregne tid til gloseopslag.

2.
På et forståeligt, frit og nogenlunde flydende spansk kan tale om  spaniernes levede liv i det offentlige rum (i byen, på baren, på gaden), deres forhold til alkohol, deres måde at omgås hinanden på - og om hvordan protestbevægelsen 15-M er opstået på gaden og hvilken styrke der ligger i det.  Du skal kunne drage sammenligninger med danske forhold.

3.
Grammatisk skal du mundtligt kunne anvende ”hitverberne” i præsens , perfektum, i futurum med ir, samt i gerundium. Du skal kunne anvende ser, estar  og hay nogenlunde sikkert i forhold til situationen og endelig skal du demonstrere et varieret og relevant ordforråd, så du kan tale om emnet uden at gentage dig selv for meget.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer