Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Anne Barslev
Hold
2022 SP/4 (
1g SP/4
,
2g SP/4
,
3g SP/4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk - Caminando
Titel 2
Grammatik- og ordforrådscamp
Titel 3
El Niño
Titel 4
Relatos salvajes
Titel 5
Lommefilmsfestival
Titel 6
Identidad latinoamericana
Titel 7
"Machuca" y Chile
Titel 8
Jóvenes en Colombia (Eksamensemne)
Titel 9
Un mes en Málaga (Eksamensemne)
Titel 10
El laberinto del fauno: Dos mundos (Eksamensemne)
Titel 11
México (Eksamensemne)
Titel 12
La frontera climática
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk - Caminando
Indhold
Kernestof:
El Día de Muertos
Lektien til vores første modul er at medbringe jeres lille notehæfte fra GF og en blyant, samt at læse og oversætte det følgende (selvfølgelig uden Google):
La ofrenda.docx
Minlæring
Øv ordforrådet inden timen.
Kig i dit hæfte og repetér de følgende uregelmæssige verbers bøjning. Hvis du ikke har skrevet dem ned må du gerne slå deres bøjninger op. Du skal være klar til at bøje dem på tavlen efter hukommelsen i timen :)
Slå ordene op (burg ordbogen.com), skriv betydningen ned i dit hæfte, og øv ordforrådet til filmen :)
www.lingt.com
Åbn dokumentet og lav lektien inden modulet :)
Færdiggør beskrivelsen af Pepita La Alebrije og lav optagelsen på Lingt. Husk at den skal være mindst seks hele sætninger lang.
Español en América del Sur.docx
Læs side 51 i Caminando højt for dig selv, en ven eller et kæledyr. Øv dig på udtalen! Besvar skriftligt spørgsmålene på side 52 på spansk i HELE sætninger, dvs. med subjekt og verballed (husk at subjektet godt kan være indbygget i det bøjede verbum
Clausen, Waldenström: Caminando - grundbog, Gyldendal; sider: 48, 51-53, 186
Kig på side 53 i Caminando hvor der står "¿Qué hora es?" Observér eksemplerne for hvordan man siger hvad klokken er, og opstil din egen huskeregel for det. Hvornår bruger man "es" og hvornår bruger man "son"?
Minlæring holdkode
Færdiggør arbejdsarket omkring Latinamerika og det spanske imperium (vedhæftet). Prøv så godt du kan at besvare alle de danske spørgsmål, men du må godt springe over de spørgsmål du synes er sværest. Forsøg at lave alle oversættelsessætningerne. Espa
Unidad 3c_ En la ciudad de León.docx
Afsnit
Skærmbillede 2023-01-07 kl. 15.05.38.png
Hola Julia.docx
Responde a las preguntas sobre el texto en la página 65 (Besvar skriftligt spørgsmålene på side 65 på spansk).
Tænk over, hvilke grammatiske emner du gerne vil repetere inden prøven på onsdag.
Øv dig på pensum inden prøven. Du kan også tilgå øvelser på MinLæring hvis du ønsker det :)- Bøjning af de tre typer verber i præsens- Bøjning af diftongerende verber- Adjektiver og deres bøjning- Substantiver og deres køn og tal- Skriftlig formuleri
Flip
La familia.docx
Studér familie-ordforrådet på side 48 i Caminando og forsøg at lære det udenad inden modulet. Du kan øve en del af ordforrådet her.
Responde a las preguntas sobre la familia en Flip. (Besvar spørgsmålene om familie i Flip). Brug hele sætninger!
Evaluering af spanskundervisningen
Con La Boca Cerrada - ANTES.docx
Lektie/Tarea #1: Lav de to perfektum-opgaver på MinLæring
Gen-træn el vocabulario fra "Con La Boca Cerrada".
Uregelmæssige verbebøjninger.png
Pararbejde:
Oversæt de følgende sætninger til spansk og medbring dem til timen:
EdPuzzle
Verber med indirekte objekt - ejercicios.docx
Quizlet - Vocabulario
Tarea #1: Medbring opladet computer.
Lav øvelserne med "gustar" på MinLæring.
Jeres hobbyvideoer skal være færdige og uploadede til de links i modtog i en Lectio-besked i mandags.
Genopfrisk bøjningen af verbet "ir" med denne opgave på MinLæring.
CUBA miniforløb 1g Del 1.docx
Habana Blues - ordklynger.docx
Medbring Caminando.
2. Oversæt ved brug af gerundium:- Hvad står du og spiser?- Jeg er i gang med at drikke en cola- Sidder I og studerer?
Ordklynger 1gSP4.docx
Eric Méndez, Sembrando tareas (1).docx
Vocabulario
Download softwaren til Fable Blockly så du kan komme i gang med at kode i løbet af sprogdagen.
Inspiración para el proyecto.pptx
Øv dig på de grammatiske emner op til prøven.
Pensum:Repetition af tidligere emner (særligt præsens, perfektum, ser y estar, muy y mucho)GerundiumRundvisningsordforråd fra sprogdagen
Inspiración para artistas.pptx
Tjek ind med din gruppe og vær sikker på, at I er klar til at præsentere jeres kunstværk. I får kun fem-ti minutter i grupperne før første gruppe skal ind og snakke med mig :)
Genlæs dine noter om perfektum OG gerundium, som er de to sammensatte verbaltider, vi har lært i år. Hvad er forskellen i anvendelse og dannelse af de to tider? Hvis du ikke kan finde egne noter, skal du kigge i Caminando (s. 186-187)
Besvar spørgsmålet på spansk:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grammatik- og ordforrådscamp
Indhold
Kernestof:
2g SP spørgeskema
Ejercicio_ La Policía Mexicana (1).pdf
Ejercicio_ La Policía Mexicana.docx
Quizlet - øv perfektum
Lav opgaverne på Min Læring om perfektum: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=218409
Sketch de SNL - optagelink
Læs op på pensum til prøven (se under Opgaver på Lectio).
Frivillige terpeopgaver på MinLæring:
Clausen, Waldenström: Caminando - grundbog, Gyldendal; sider: 133-134
Læs side 133-134 i Caminando om "Comercio justo". Oversæt også teksten for dig selv ved hjælp af gloserne.
SP4 - Comercio justo_ Mut Vitz (1).docx
Comercio Justo - Cafe Pequeños Productores, Colombia
Medbring Caminando.
Nær fremtid (futuro próximo) dannes på spansk ved hjælp af en personbøjet form af verbet "ir" plus "a" plus en ikke-personbøjet form af hovedverbet. Læs den vedhæftede tekst, og se, om du kan finde ud af, hvilken ikke-personbøjet form der er tale om.
Ingen ny lektie til i dag :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
El Niño
Kort forløb med fokus på klimafænomenet El Niño plus repetition af futuro próximo.
Desuden diskussion af de negative konsekvenser af det globale nords rejsevaner.
Introduktion til de to spanske datider og deres anvendelse.
Indhold
Kernestof:
Practicar el vocabulario nuevo. (Du skal kunne huske ordforrådet til modulet i morgen :) )
Haz los ejercicios en MinLæring (Lav øvelserne på MinLæring)
Afsnit
Haz los ejercicios en MinLæring (Lav øvelserne på MinLæring)Lav øvelserne på MinLæring. Hvis du lavede lektien til i tirsdags har du ingen ny lektie for til i dag.
Dagens verbalperifraser, som I skal oversætte i elevfeedback og derefter arbejde med i MinLæring:
Til jer, der skal fremlægge: Medbring alt, hvad I skal bruge til fremlæggelserne - dvs. fysiske slides og egne noter, der kan hjælpe jer i den mundtlige fremlæggelsessituation.
El niño - læse- og indtaleøvelse.docx
OBS: Medbring høretelefoner til modulet! I skal arbejde selv med en mundtlig opgave mens andre fremlægger.
Terp de følgende verbalperifraser (som du lærte før efterårsferien). Du skal kunne huske deres betydning og anvendelse:
Vocabulario - El Niño
Aftal med din makker fra sidste modul, hvilke spørgsmål I vil stille til jeres tegneserie. Hvis I ikke har hinandens nr kan I skrive sammen på Lectio.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Relatos salvajes
Indhold
Kernestof:
Øv dig på/ Práctica el vocabulario relacionado con Relatos Salvajes.
Præteritum - introduktionsnoter.pptx
Oversæt sætningerne til spansk ved hjælp af ordforrådet:
Øvelser til modulet - ikke lektie
Afsnit
Lektie/Tarea:
Imperfektum - noter.pptx
Descripción de foto - imp. y pret. .docx
Noter til uregelmæssig præteritum og imperfektum.pptx
Øv de uregelmæssige præteritumstammer indtil du kan dem udenad. Vi snakker om endelserne i modulet :)
Læs på prøvens pensum så du er klar til i dag.
Imperfektum: Tidsudtryk, uregelmæssige bøjninger og había.pptx
Øv på anvendelse og bøjning af imperfektum her - du skal kunne huske bøjningerne.
Tarea para hacer en la clase
Relatos Salvajes_ Proyecto final.docx
1. Terp både de regelmæssige og uregelmæssige bøjninger af imperfektum indtil du kan dem udenad. Der ligger noter med oversigter på de seneste moduler, som du nok har downloadet og ellers skal downloade nu.
https://www.loom.com/
Læs de nedenstående sætninger i dansk datid, og afgør, om du i en spansk oversættelse af hver enkelt datid ville bruge imperfektum eller præteritum:
La Transición - opsamling efter stafettekst.docx
Por favor, bestem om disse sætninger på spansk skal oversættes til imperfektum eller præteritum. Oversæt dernæst til spansk! (Ingen translate eller ChatGPT - du skal kunne gøre rede for, hvilke tider du har brugt og hvem/hvad der er subjekt i sætning
La Transición - Stafettekst.docx
HUSK en bog (ikke lektie!!) til NAGLæser.
Practica todos los números hasta 90 en español - los vas a necesitar para un juego de bingo :) (Øv alle tal op til 90 - du skal bruge dem når vi skal spille bingo...)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Lommefilmsfestival
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Clase virtual_ Aby - contra las convenciones.pdf
Aby.pdf
Re-lee el texto sobre Aby de México. Vamos a discutir el texto en grupos pequeños, así que prepárate leyendo tus notas de la clase virtual del lunes pasado. Discutimos sin ordenadores.
Aby - contra las convenciones.pdf
2g Forproduktion, lommefilm.docx
Træn "vocabulario central" på FØRSTE side af det uploadede dokument. Vi indleder modulet med en hurtig lille glosetest (15 min.) - den vil ikke rumme alle 60 karriere-ord, men et udvalg heraf.
Tre grupper skal præsentere kort for mig:
2k: Gennemlæs disse intro-slides til Lommefilmsforløbet, så I forstår projektets omfang og forløb:
Husk at aftale indbyrdes, hvis I skal arbejde videre på manuskriptet hver for sig. I har to arbejdsmoduler tilbage (inklusive dette modul) til at blive helt færdige med filmen.
Boleta electoral
Presentación de foto.pptx
Send mig ét link per gruppe med jeres lommefilm inden modulet.
Husk at finde mig uden for auditoriet inden festivalstart. Jeg fører fravær :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Identidad latinoamericana
Indhold
Kernestof:
Por favor lee la primera página del texto sobre Mariángeles de Argentina. Pon tu enfoque en la pronunciación e intenta traducir al danés también. (Læs den FØRSTE side af teksten om argentinske Mariángeles. Fokusér på udtalen og forsøg også at oversæt
Opgavesæt til ude-gruppen
Documental_ La rebelión de las mujeres argentinas (1).docx
Determina si eres parte del nivel 1 o nivel 2 y finaliza el trabajo del lunes sobre el texto de Mariángeles. Es importante que lleves la tarea a la clase. (Bestem, om du vil være en del af niveau 1 eller niveau 2, og færdiggør så arbejdsarket fra i m
Finaliza las tareas en MinLæring (Færdiggør opgavesættet på MinLæring).
Husk opladet computer og høretelefoner.
Færdiggør og medbring arbejdsarket om datiderne fra sidst.
Aby de México.pdf
HUSK at møde op i auditoriet i spisepausen inden dette modul. Vi skal have et ca.-antal på, hvor mange elever der ønsker at rejse med os til Spanien i efteråret. Hvis du ikke møder op i auditoriet må vi gå ud fra, at det betyder, at du ikke vil med :
Tradiciones, mitos y leyendas, México.pdf
Afsnit
De skriftlige genrer i spansk - kompetencer og genremål (3).docx
2gSP_ Correo electrónico (1).docx
Til udeholdet:
Færdiggør og medbring forberedelsesarket, som du fik udleveret fysisk sidste gang. Vi afholder samtalerne i 2 niveauer i dag ved modulets start, og du bestemmer selv, om du vil være på niveau 1 eller 2.
1. Terp ordforrådet til billedbeskrivelse indtil du kan huske det: billedbeskrivelse_1-3.docx
1. HUSK sedlen ang. sprogrejsen til Salamanca - hvis du vil med, er det i dag, den skal afleveres :) Alle under 18 skal have underskrift af en forælder/værge.
IKKE lektie: La vida en Oaxaca
1. HUSK sedlen ang. sprogrejsen til Salamanca hvis du stadig mangler - hvis du vil med, er det i dag, den SKAL afleveres :) Alle under 18 skal have underskrift af en forælder/værge.
2. Por favor, lee el texto en voz alta en casa (Læs højt for dig selv derhjemme). Practica la pronunciación específicamente.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
"Machuca" y Chile
Forløb om Chiles militærkup i 1973 samt filmen "Machuca", fra hvilken vi har læst flere udvalgte scener.
Supplerende materiale:
https://minlaering.dk/login
www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Hola a todos,
Machuca y Chile - vocabulario y definiciones importantes (2).docx Afsnit
Genlæs Delprøve 1-teksten fra torsdagens "prøve". Kig også opgaverne igennem, og se, om der er noget, du vil ændre i dine svar. Medbring delprøven til modulet.
2gSP_ La coca-colanización (1).docx
Machuca y Chile - vocabulario y definiciones importantes (2).docx
Análisis: Es. 1-3_ Machuca.docx
Machuca - escena 1-3.pdf
Practica el vocabulario de "Machuca" otra vez. Lo vas a necesitar para una traducción después de la peli.
Vigtig grammatiklektie: Læs om direkte objektspronominer via MinLæring her. Du skal huske formerne samt deres placering i sætningen i forhold til verbet.
Responde a las preguntas para escena 1 en español (Besvar spørgsmålene til scene 1 - de er taget fra arbejdsarket fra sidste gang):
Es. 1-3_ Machuca (1).docx
Færdiggør og medbring arbejdsarket fra sidste gang om objektspronominer. Hvis du var fraværende er det her vedhæftet i elektronisk form.
Machuca - citas de las escenas 10-15.docx
Færdiggør arbejdsspørgsmålene fra gruppearbejdet om scene 1-3, og medbring dine svar. Vær klar til at dele på klassen på spansk :)
Læs her om indirekte objektspronominer og forsøg at huske dem udenad. Lav også øvelserne.
Ejercicios para los grupos afuera (Øvelser til udegrupperne)
Forbered dig på en samtale i grupper med mig om de udvalgte citater fra scenerne 10-15 (se dokumentet). Hvis du var én af de 12 fraværende i torsdagens modul skal du stadigvæk forberede dig ud fra citaterne.
Skriv mindst 100 ord på din artikel/anmeldelse, som skal afleveres på søndag. Opgaveformulering er vedhæftet. Jeg hjælper jer med at komme videre med arbejdet i modulet i dag.
Spansk artikel - Machuca_Chile.docx
Opgavesæt til selvstændigt arbejde: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=266696
Forbered jer på 1 times Delprøve 1 uden hjælpemidler:
Los jóvenes y el golpe militar.docx
Læs nedenstående tekst med fokus på udtale. Forklar også udtrykket "no estar ni ahí" på dansk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Jóvenes en Colombia (Eksamensemne)
Et forløb med fokus på Colombia.
Vi fokuserer på unges liv i det sydamerikanske land, problemstillinger omkring krop og autonomi, og endeligt på de fordomme, vi som europæere kan have om landet. Alle elever deltager i et gruppeprojekt med videoproduktion - de præsenterer med udgangspunkt i forskellige fokusområder relateret til ungdomsliv i Colombia og ngo'en MiCuerpo.
Forløbet afsluttes med et oplæg af Salka Breum, direktør for MiCuerpo.
Kernestof:
El país de Mario: Colombia (Fra La Identidad Contrastada)
Mario: Un estudiante internacional (Fra La Identidad Contrastada)
Video om Francia Márquez:
https://www.youtube.com/watch?v=79OZjDe1O7c
Materiale fra MiCuerpo:
https://www.micuerpominkrop.dk/
Lærerproduceret materiale om MiCuerpo
Foredrag ved Salka Breum d. 9. september 2024
Sproglige fokuspunkter:
Verber med indirekte objekt (gustar, encantar, interesar, aburrir)
Repetition af genitivdannelse
Repetition af imperfektum/præteritum og kort gennemgang af perfektive og imperfektive verber
Tekstlæsningsøvelser og notetagning
Mundtlighed: at erklære sig enig, uenig, at komme med modargumenter, at begrunde sit svar
Spørgeord (qué, quién, por qué, cómo, cuándo, cuánto(s), dónde osv.)
I alle forløb er nedenstående sider brugt som elektroniske hjælpemidler og vil derfor være lovlige hjælpemidler til eksamen via de link som eleverne har modtaget i en fil.
Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.quizlet.com
Gyldendals e-ordbog:
ordbogen.com
- dansk-spansk/spansk-dansk
Indhold
Kernestof:
Vigtigt: Medbring dit pas ELLER et billede af billed- og infosiden i dit pas - vi skal indskrive dit navn og fødselsdato som de står i passet i et dokument i forbindelse med Salamanca-turen :)
Oversigt over Delprøve 2, til brug i modulet:
Genlæs teksten til Delprøve 1 (årsprøven) - er vedhæftet. Denne gang må du bruge ordbog til at forstå teksten. Teksten plus gloseliste fylder de to første sider i pdf'en. Del1.pdf Ret så din fysiske Delprøve 1 igennem med ændringer, tilføjelser osv.
La tarea para hoy:
Tjek pensumlisten til dagens prøve under Opgaver, og læs så op på dine gamle noter. Måske er det også en god lejlighed til at få sat dine noter i et overskueligt system?
Por favor, lee página 1 y las primeras dos secciones de la página 2 del texto Mario de Colombia.pdf. (Læs side 1 og de to første afsnit af side to af teksten (indtil "grupo de amigos de Juan").
1. Medbring din røde spanskmappe + Tag Tyren ved Hornene.
Birgit Tengberg: Tag tyren ved hornene, Tengberg Media; sider: 160-167
Mi Cuerpo - introducción (1).docx
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=277359
Læs i Tyren om værktøjer, som kan bruges til at vælge mellem præteritum og imperfektum. En del af disse sider er opsummering af regler, vi allerede har snakket om - men der er også nogle nye pointer. Besvar derfor også spørgsmålene:
Projektbeskrivelse: Educación sexual (1).docx
Færdiggør dit arbejdsark fra sidst om la fundación de Salka, MiCuerpo. Du skal både have færdiggjort gloselisten og sandt/falsk-udsagnene. Det er vedhæftet til jer, der var fraværende i mandags.
Tarea 1: I dag skal I i grupperne optage, redigere, lave undertekster og uploade gloselisten til opgaven her på Lectio. Derfor er det vigtigt, at alle grupper aftaler, hvad I hver især skal stå for at lave derhjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Un mes en Málaga (Eksamensemne)
Forløbet tager udgangspunkt i e-bogen “Un mes en Málaga” og tjener følgende formål:
- repetition af basalgrammatikken samt ordforråd med fokus på at træne mundtlige såvel som skriftlige færdigheder
- forberedelse til sprogrejsen til Salamanca i uge 40.
Med e-bogen ”Un mes en Málaga” følger vi danske Marie, der er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Igennem hendes fortællinger lærer eleverne om spansk kultur og spanierne.
Der vil være forskellige slags sproglige såvel som skriftlige øvelser undervejs.
I forløbet vil der også være skriftlige eksamensopgaver, hvor I træner at skrive i de genrer, I kan møde til eksamen.
Vi træner at tale på spansk i større og mindre grupper om emnet - elever samtaler eksempelvis med læreren inde i klassen, mens de arbejder på andre opgaver uden for klassen.
Materiale:
- Ibog: Ryge, Lærke & Jürgensen, Camilla: Un mes en Málaga, MitDigitaleGym, 2018. Alle kapitler læses intensivt eller ekstensivt m. tilhørende opgaver og elevpræsentationer af de senere kapitler
- MinLæring grammatik
-
ordbogen.com
Supplerende stof:
- Materiale fra sprogskolen i Salamanca
- Lærerproduceret materiale
Faglige mål:
- at tilegne sig viden om Spaniens kultur og ungdom
- At kunne formulere sig mundtligt såvel skriftligt om emnet
- at tilegne sig generelt såvel som temaspecifikt ordforråd
- repetition af bøjning af verberne i perfektum og datiderne med fokus på aspekt.
- repetition af basalgrammatik fra 1.g og 2. g. (bøjning af verberne i præsens, pronominer, brugen af TENER, SER og ESTAR, kongruens mellem ordene, verbalperifraser)
- repetition af ordforråd og grammatik til at beskrive personer
I alle forløb er nedenstående sider brugt som elektroniske hjælpemidler og vil derfor være lovlige hjælpemidler til eksamen via de link som eleverne har modtaget i en fil.
Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker og arbejdsplatforme:
www.minlæring.dk
www.quizlet.com
Gyldendals e-ordbog:
ordbogen.com
- dansk-spansk/spansk-dansk
Indhold
Kernestof:
Spansk i-bog: spanskbog til undervisning i spanskundervisningen
Un mes... Cap. 1 - gruppearbejde (2).docx
Tarea #1: Konsultér side 135 i grammatikbogen Tag Tyren ved Hornene. Her er en helt simpel oversigt over de regelmæssige spanske verbers bøjninger i præsens, som I jo har kendt siden 1g. Hvis det skulle knibe med at huske bøjningsendelserne udenad sk
Vi bruger en time på et Delprøve 1-eksempel i dag. Som forberedelse skal du kigge på din DP1 fra årsprøven - særligt billedbeskrivelserne og verbebøjningsopgaverne. Hvad kan du gøre bedre ift. at få vist ordforråd og korrekt sætningskonstruktion i bi
3gSP_ Cap. 2 (Un mes).docx
1. Practica el vocabulario para el capítulo dos en Quizlet aquí.
Genlæs Capítulo 2 af Un Mes en Málaga, og besvar dette arbejdsark inden modulet:
Perfektum - 3g Málaga-øvelser (1).docx
Lee el capítulo 4 de Un Mes En Málaga.
https://www.quia.com/quiz/6413873.html
Laves i modulet: Ejercicios
Om brevet som genre
Gennemlæs grundigt det materiale, som du fik udleveret i modulet i tirsdags. Medbring det også til skrivemodulet.
Fremtid - med og uden pligt_ønske.pptx
Birgit Tengberg: Tag tyren ved hornene, Tengberg Media; sider: 140-141
Læs i grammatikbogen om uregelmæssig futurum + formodning og usikkerhed.
Gradbøjning af adjektiver (1).pptx
Færdiggør dine svar til spørgsmålene fra mandagens modul til kap. 6. Hvis du var fraværende i mandags skal du også læse kapitel 6 af "Un mes en Málaga".
Skimme-læs (dvs. en hurtig, ikke-grundig læsning) de tre næste kapitler i "Un Mes en Málaga": kap. 7, 8 og 9.
For at forberede dig til dagens modul skal du skimme-læse de sidste tre kapitler i Un Mes en Málaga: Kap. 10-12.
Ejercicios con el futuro simple - laves i modulet:
Finaliza la presentación con tu pareja. Todo el mundo va a presentar hoy - en grupos menores :)
Skærmbillede 2024-11-07 kl. 08.13.17.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
El laberinto del fauno: Dos mundos (Eksamensemne)
I alle forløb er minlæring.dk, online-ordbøger og unmesenmálaga.com brugt som elektronisk hjælpemiddel/e-bog og vil derfor være lovlige hjælpemidler til eksamen og årsprøve.
Faglige mål:
- at få viden om de helt overordnende fakta om de to fronter i den Spanske Borgerkrig: Los nacionalistas/sublevados og los republicanos
- at bruge viden om eventyrgenren på filmen og drejebogen til filmen "El laberinto del fauno"
- at kunne tale frit om handlingen i filmen og kunne karakterisere filmens centrale karakterer på spansk
- at formidle beskrivelse og basal analyse af de udvalgte scener i drejebogen mundtligt på spansk
- Grammatiske emne: Passiv (begge typer) og futurum.
- Repetition af grammatiske emner fra 1g og 2g
- tilegnelse af centralt ordforråd om emnet
MATERIALE:
Introduktion til Franco og 36 års diktatur:
Fra "Galería": La Guerra Civil Española (tre afsnit: Los antecedentes de la Guerra Civil + La sublevación de los militares + Las dos Españas) (3 sider)
Drejebog (guión): El laberinto del Fauno.
- Udvalgte scener er læst
- elever har udarbejdet præsentationer om enten scene 31, 57 eller 126 - dernæst har de hørt hinandens præsentationer.
Supplerende materiale:
- Película: El laberinto del fauno (3 side)
- El trailer de la película (ejercicio: Antes de ver la película) (1 side)
- Diverse billedbeskrivelser af stillbilleder fra filmen
- Diverse opgaver og Delprøve 1-agtige øvelser relateret til temaet
Særlige fokuspunkter:
- Ordforrådstilegnelse til emnet
- At kunne tale mere frit ud fra talepapir
- Strategier til delprøve 1 op til terminsprøven
Indhold
Kernestof:
Página 1.pdf
Página 2-3.pdf
¿En qué año es proclamada la Segunda República de España?Menciona a tres reformas que los republicanos llevan a cabo.¿A quiénes amenazan estas reformas?¿En qué año comienza La Guerra Civil?¿Quiénes son los “sublevados”?Caracteriza a los dos lados con
Lær de følgende verber og deres betydning udenad:
AGV_vUdm-aYDQUUJGBmZYMfP5fU_59JJXZo2zPGbAze3gBcH2-w8As-HRjySXWstyVb2NwERyQjFerfMcX2MIhsdLIRHj_v-bBuBGzJQqbWo-c_gm0oXICP6sWVxhpDCOacTvH6B4FH-xw=nw
Birgit Tengberg: Tag tyren ved hornene, Tengberg Media; sider: 61, 77, 104-107, 112-117, 215-216
Læs i Tyren om passiv med ser og estar. Lav de fire oversættelsesopgaver på side 216, og medbring dine oversættelser til modulet, por favor.
Las dos Españas.pdf
Medbring dine svar til spørgsmålene fra sidste gang (se også billedet ovenfor). Vær klar til at dele mundtligt.
El laberinto del fauno Antes de ver la peli.docx
Læs paragraf 145-147 om "se" i forbindelse med passivkonstruktioner uden agens.
Genlæs capítulo 9 i Un Mes en Málaga.
Ejercicio para empezar, elimina el extraño, glosario.docx
El laberinto del fauno - proyecto.pptx
Link til scene 31 (forkortet) på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=34Dv6jAVHcE
Hay 2 tareas para hoy:
1. Jeres scene skal være nærlæst og forstået inden dagens modul.
Skærmbillede 2024-12-12 kl. 15.31.52.png
Hacerte listo/lista para la presentación con tu pareja. (Gør dig klar til din præsentation sammen med din makker).
Vi mødes i Agoraen til julemorgenmad kl. 7.55, så alle kan nå at få noget mad :)
Cuentos de hadas y El Laberinto.docx
Tarea # 1: Genopfrisk ordforrådet til "El Laberinto del Fauno". Du skal kunne huske, hvad ordene betyder på dansk:
Skærmbillede 2025-01-03 kl. 10.28.13.png
Forbered dig på dagens prøve. Du kan finde en liste over pensum under opgaven på Lectio.
Læs i Tyren om Refleksive verber/pronominer (side 112-117).
Gør din korte, mundtlige præsentation af enten scene 84A eller 84B klar. Hvis du var fraværende i tirsdags, skal du læse scene 84A vedhæftet, samt se scene 84B på dette link.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
México (Eksamensemne)
I alle forløb er minlæring.dk og on-line-ordbøger, særligt
ordbogen.com
, brugt som elektronisk hjælpemiddel og vil derfor være et lovligt hjælpemiddel til eksamen via de link som eleverne har modtaget i en fil.
Faglige mål:
- få viden om det moderne og historiske Mexico
- kende til og beskrive få nedslag i mexicansk historie (La conquista, La Revolución, El Muralismo)
- tilegne sig de centrale gloser for at kunne tale om: ¿Qué es México?, Los roles de género, Lorena - La de pies ligeros (dokumentar på Netflix), El rol del arte (los muralistas + Frida Kahlo)
Klassen er blevet opdelt i to niveauer, med inde-aktivitet og ude-aktivitet i størstedelen af modulerne. Når man har været inde i klassen har jeg undervist i:
Nivel 1: Repetition og styrkelse af skriftlige færdigheder med særlig fokus på Delprøve 1
Nivel 2: Avanceret grammatik med konditionalis og konjunktiv med særlig fokus på forståelse af modus og kommunikative færdigheder
Eleverne har individuelt været til 15 minutters samtale på spansk med mig om dokumentaren "Lorena - La de pies ligeros", og har dermed trænet samtalefærdigheder, spørgeord, sætningsstartere, ytringsverber mv.
Eleverne har endeligt udarbejdet et læserbrev om den mexicanske muralisme og kunstens rolle i samfundet.
Materiale:
Mosaico mexicano (v. Pilmark og Olsen, Gyldendal 2016). Følgende tekster er læst:
Tidslinje side 12-13
Los Aztecas (side 58-61)
La mujer y el hombre mexicanos (side 96-100)
Lorena - La de pies ligeros (Netflix, 2019)
Artikel: "¿Quiénes son los tres grandes del muralismo mexicano?"
https://migueramirez2764.wixsite.com/website/post/qui%C3%A9nes-son-los-tres-grandes-del-muralismo-mexicano
"Frida Kahlo y Diego Rivera" - PDF-kopi
KUN for nivel 2 (avanceret niveau): Fra grammatikbogen "Tag Tyren ved Hornene" af Birgit Tengberg (2017):
Konditionalis side 143-144
Konjunktiv side 180-191 (konjunktiv er kun berørt overfladisk, og med fokus på "triggers"/TØF og præsensbøjningerne).
Lærerproduceret materiale i form af PowerPoints, arbejdsark mv.
Indhold
Kernestof:
Nivel 2-elever: Konditionalis - oversigt (1).pptx
Línea de tiempo.pdf
3g México - vocabulario central.docx
Dan dig et overblik over fakta om Mexico ved at kigge på det vedhæftede "Datos sobre México". Slå ord/vendinger op, som du ikke forstår, f.eks. esperanza de vida, edad mediana og índice de percepción de corrupción.
3gSP La colonización/invasión de México.docx
1. Færdiggør din korte, mundtlige præsentation om en historisk mexicaner, som du påbegyndte i modulet i mandags. Måske kan din målsætning være at fremlægge den uden brug af computer?
Nivel 1 La leyenda del maíz.pdf
Nivel 2 La Leyenda de la Llorona.pdf
Lav mindst fem rettelser i din terminsprøve (delprøve 2), som du kan gøre rede for (altså som du selv forstår). Vær klar til at dele med mig i modulet. Medbring også din udprintede, rettede DP2.
Introducción a Lorena - La de pies ligeros.docx
Forbered dig på modulet ved at færdiggøre arbejdet med den legende, som du fik udleveret i modulet før vinterferien. Du kommer til at fremlægge for én anden elev (og altså ikke hele klassen).
Link til kortfilmen på Netflix her (lån log-in af en ven hvis du ikke selv har Netflix)
El Machismo - trabajo en 2 niveles.docx
El machismo.pdf
Lee y entiende el documento adjuntado, "La mujer y el hombre mexicanos" (Læs og forstå det vedhæftede dokument).
La mujer y el hombre mexicanos.pdf
Færdiggør arbejdsarket fra i torsdags på dit niveau - også hvis du var fraværende i onsdags. Du kan finde tekst og arbejdsark på onsdagens modul :)
KUN til Nivel 2: Medbring Tag Tyren ved Hornene til modulet.
Læs op til en delprøve 1 uden hjælpemidler (60 minutter).
3g Konjunktiv TØF.pptx
El texto del día: ¿Quiénes son “Los tres grandes” del muralismo mexicano?
Nivel 2 Los tres grandes - texto y preguntas.docx
Nivel 1 Los tres grandes - texto y preguntas.docx
Lektie KUN til nivel 1 (basisniveau): Øv på præsens-bøjningerne af de følgende ytringsverber: decir, pensar, opinar, creer, explicar, dudar, contar. Du skal kunne bruge dem aktivt mundtligt og skriftligt.
Afsnit
Tekst til ude-gruppen: Texto - Frida Kahlo y Diego Rivera.pdf
Øvelse til ude-gruppen: Una vida turbulenta, sproglig øvelse.docx
Frida, marcada por el dolor y Un flechazo (1).docx
1. Færdiggør dit niveaus arbejdsark fra i mandags om teksten om "Los Tres Grandes". Medbring dine svar på spansk og vær klar til at dele :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
La frontera climática
Forløbet stiller skarpt på de udfordringer, Spanien står overfor som følge af klimaforandringer. Fokus er på at undersøge, hvordan klimaforandringerne påvirker mennesker, virksomheder, kultur, samt hvilke ideer, initiativer, tiltag der vokser frem som respons på konkrete problemstillinger.
Faglige mål:
Du skal kende og kunne anvende centrale temagloser og nøgleord skriftligt og mundtligt.
Du skal være i stand til på et enkelt og nogenlunde flydende spansk at indgå i dialog og diskutere Spaniens klimaudfordringer med udgangspunkt i personlige historier fra materialet.
Du skal kunne perspektivere de spanske forhold til en hverdag i Danmark.
Du skal kunne præsentere en tekst struktureret og give udtryk for andres og egne holdninger.
Indhold
Kernestof:
Spanien tørster under en brændende sol.pdf
Tarea #1: Færdiggør arbejdsarket fra i torsdags: Frida, marcada por el dolor y Un flechazo (1).docx
Skærmbillede 2025-03-18 kl. 14.06.00.png
Afsnit
Læs denne oversigt inden modulet, og øv dig på ordforrådet så du kan det.
Kig på jeres talepapir og øv jeres fremlæggelser sammen.
Medbring opladet computer og høretelefoner.
Medbring opladet pc og høretelefoner.
Læs op til årets sidste Delprøve 1. I kender formatet rigtig godt efterhånden :) Tænk på, hvad dine "problemområder" har været tidligere - måske er det ordforråd til billedbeskrivelser, læseforståelse, indsæt verber i præsens-øvelsen? I får to elevti
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734515183", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734515183", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734515183" }