Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/h - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Emil Lambreth Quist Blumenfeld
Hold
2022 BI/h (
1h BI
,
2h BI
,
3h BI
,
3h BIx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Egne forsøg: Puls-målinger
Titel 2
Hvad er liv? – cellebiologi
Titel 3
Det vi fik med, det vi giver videre - genetik
Titel 4
Liv i havet
Titel 5
Havets økologi og fotosyntesen
Titel 6
Fordøjelse , genetik og livsstilssygdomme
Titel 7
Ciderbrygning, fermentering og SRO
Titel 8
Sexologi - kønshormoner og forplantning
Titel 9
Intermediære stofskifte - respirationens processer
Titel 10
Sund kost? Energi, blodsukker og fedme
Titel 11
Rusmidler og neurofysiologi
Titel 12
Arbejdsfysiologi: muskler, blod og åndedræt
Titel 13
Populationsbiologi og evolution
Titel 14
Immunsystemet: slangegifte og virusinfektioner
Titel 15
Østrogenlignende stoffer og økotoksikologi
Titel 16
Gode/dårlige bakterier og antibiotika
Titel 17
CRISPR og andre genteknologier
Titel 18
Minitema om kødproduktion
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Egne forsøg: Puls-målinger
Indhold
Kernestof:
Katrine Hulgard og Caroline-Marie Vandt Madsen: Biologibogen (4. udgave), Systime; sider: 135, 186-192
Spm. til læsning
Krav til præsentation_Hjerteforsøg-IBSE_1h_20221103.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvad er liv? – cellebiologi
- Kernestof: cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser, diffusion, osmose, forskelle på plante og dyreceller
Øvelser:
• Mikroskopering af celler (røde blodlegemer, gær, rødløg og vandpest)
• Osmose i kartofler
• Diffusion i agar
Indhold
Kernestof:
Katrine Hulgard og Caroline-Marie Vandt Madsen: Biologibogen (4. udgave), Systime; sider: 315-332
Diffusion i en agarblok.docx
Præsentér pulsforsøg
Diffusion - animation
Tegneopgave_20221122_celler.docx
I får 20-30 minutter til at gøre organel-fremlæggelser færdige, og så fremlægger i. Læs siderne om cellebiologi til og med cellemembranen
Færdiggørelse af diffusion i agar journal
cellebiologi-quiz - første gang
Spm til læsning s. 325-332
Forsøg Osmose i kartoffel_2016.docx
Cellemembran og transportprocesser_arbejdsspørgsmål.docx
Genlæs evt. lektien fra tirsdag. Vi samler op på osmoseforsøg, og på diffusion i agarforsøget.
Spm. til den seneste læsning (s. 316-325)
Spm til s. 325-332
Skriftlig test i cellebiologi. Pensum: s. 315-319 + 320-332 i biologibogen, samt uploadede slides om cellebiologi og membranprocesser (findes i holdets dokumentmappe). Tilladte hjælpemidler: pen, tusser+papir
Om rapporter.docx
Forsøg Osmose i kartoffel_2022_BioA.docx
Julehygge (-: + prøver tilbage
Repetition af cellebiologi
Mikroskopering af celler
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Upload slides fra torsdagsmodul
14-11-2022
Prøve: cellebiologi
13-12-2022
Diffusion i agar
16-12-2022
Rapport: Osmose i kartofler
18-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det vi fik med, det vi giver videre - genetik
kernestof:
o Mitose, meiose
o Nedarvningsprincipper
o Stamtavler
o Detaljeret opbygning og biologisk funktion af DNA, RNA, nukleinsyrers struktur, specifikke egenskaber og funktioner
o Det centrale dogme / proteinsyntesen̶
DNA-replikation, proteinsyntese, mutation
Øvelser:
- Blodtypebestemmelse
- DNA fra jordbær og fra mundskrab
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb. Se denne video hjemmefra:DNA, Chromosomes, Genes, and Traits: An Intro to Heredity
Vi arbejder på journal om mikroskopiforsøget. Medbring alle noter + fotos/tegninger fra sidst.
Videoen fra sidst, samt følgende sider:
Katrine Hulgard og Caroline-Marie Vandt Madsen: Biologibogen (4. udgave), Systime; sider: 29-32, 44-45, 47-49, 105-114, 118-120, 332-338, 344-363
arvelære_20190408_repetition_B-niveau.pptx
Genetiske grundbegreber.pdf
Genetiske grundbegreber.pptx
Skrivemodul, vi træner skriftlige besvarelser af hjemmeopgaver, ved at arbejde på hjemmeopgave 1 individuelt, med gruppestøtte.
Skriftligt arbejde i dialogblomst.docx
Stamtavleopgaver og nedarvningsmønstre
Arbejd selv modul_stamtavler.docx
Opsamling af første del af genetikforløb om Mendels love, celledelinger mm. Efter ferien: molekylær genetik.
Mit Smukke Genom_Spørgsmål til filmen.docx
Gennemgang og diskussion af film og arbejd selvopgaver fra før vinterferien.
Videnskabelig argumentation
Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse ved Eldonkort.doc
Blodtypeforsøg og efterbehandling
Fælles blodtypedata
Slides fra timen: Blodtypebestemmelse –genetik.pptx
Intro til DNA og DNA-ekstraktion
DNA fra jordbaer afleveringsark.docx
Se video fra.2.58: DNA, Chromosomes, Genes, and Traits: An Intro to Heredity
DNA Replication (Updated)
Video, der bl.a. Gennemgår bl.a. dna's struktur:
figurtræning_DNA og replikation.docx
DNA_proteinsyntese20230307_intermol_.pdf
Amoeba Sisters: Protein Synthesis
Der er tilmelding til dette, læs om det, og overvej om det er noget for jer: Om Forskerspirer – Københavns Universitet
Læs afsnittet om proteinsyntese
Animation: From DNA to protein - 3D
2022-01-25 Sig Det Med DNA.docx
Opgaver_20230316.docx
Arbejd selv modul, BioA 21. Marts .docx
Orientér jer evt i nedenstående sider, inden besøget på skibet.
Videre med genetik - træning til prøve.
pararbejde_figurerogopgaver.xlsx
Prøve i genetik, inkl. DNA og proteinsyntese
proteinsyntese_figurtræning_bioA.pptx
Vendekort
Prøve uden hjælpemidler i genetik.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Journal i timen:mikroskopering af celler
10-01-2023
Hjemmeopgave 1
07-02-2023
Journal: Blodtypebestemmelse
20-03-2023
Journal: DNA ekstraktion
20-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Liv i havet
o Basal biokemi: fotosyntese og respiration
o Carbon, nitrogen og phosphor-kredsløb
o Energistrømme
o Biodiversitet
o Samspil mellem arter og deres omgivende miljø
o Økologiske grundbegreber, fødenet, niche, konkurrence, generalist, specialist mm
- bæredygtighed og miljøbeskyttelse: Et truet havmiljø – hvordan fiskebestande og -biodiversitet menneskers aktivitet (fx udledning af nitrat (kvælstof) og phosphat)
- bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø,
Feltundersøgelse: Ålegræsskov og sandbund i kystnært hav med biodiversitetsundersøgelse af dyrearter mm.
Øvelse: fotosyntese og respiration i vandpest (fra NV, repeteret med simulation)
Indhold
Kernestof:
Økologi_bioB_20170816.pdf
økosystemer og planter_arbejdsopgaver.docx
Lidt fotosyntese på scratch
Prøve_genetik_bioA_20230330_svar.docx
Eutrofiering
ah_de_minder.jpg
artsoptælling.jpg
biodiversitet.pptx
Rapportkrav til kystundersøgelse.docx
Biodiversitet og Shannon-indeks (2).jpg
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Rapport skriftlig eller på video - økologi
28-05-2023
Hjemmeopgave 2
07-06-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Havets økologi og fotosyntesen
C, N- og P-kredsløb fortsat
̶ biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration
Øvelse:
fotosyntese og lysintensitet
Indhold
Kernestof:
Læs s. 60-67. wwf_opdag_havet_undervisning.pdf
Økologi - figuropgave_stof_bioA.pdf
par til fremlæggelser af figurer.xlsx. Fremlæggelse næste gang
Udlevering af nye bøger
M. Arvedlund, L. Larsen og A. Vira: Økologibogen, Nucleus; sider: 8-13, 16-19, 27-42
Unilogin
par til fremlæggelser af figurer_artikel.xlsx
Fremlæggelser af figurer
Efter fremlæggelserne skrev vi noter om følgende figurer: Økologi - figuropgave_stof_bioA.pdf
Overvej inden timen; hvordan vil du designe et forsøg, der viser, at fotosyntesens hastighed og effektivitet er afhængig af mængden af lys (lysintensiteten). Læs nedenstående sider, og brug spørgsmålene til lektierne.
spørgsmål til lektierne (til at hjælpe jeres forståelse og guide jeres fokus. Svarene skal ikke sendes til mig):
slides fra timen: fotosyntese&respiration_20230906.pptx
Fotosyntesens processer_modulplan.docx
Kresten CæsarTorp: Biokemibogen - 2. udgave, Nucleus; sider: 24-32, 109-118
Nedenstående sider er ekstra viden om fotosyntesen, som vi kigger nærmere på på et senere tidspunkt
Fotosynteseforsøg - hvordan viser vi: jo mere lys, jo mere dannet ilt og glucose?
lektiespm_stofskifte+enzymer.docx
læs først efter forsøgsplanlæg: Fotosyntese og lysintensitet.pdf
Arbejd selv modul. Tirsdag afholdes prøve i økologi. Brug dette modul på at læse op, forstå figurer og sparre med hinanden. Brug gerne de memoreringsteknikker vi tidligere har gennemgået for at træne jeres paratviden.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Fordøjelse , genetik og livsstilssygdomme
o Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
o Fordøjelsessystemets opbygning og funktion, enzymer (overordnet opbygning og funktion), organer, optagelse
o enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
o Slankekure og diabetes, blodsukker
o Oversigt over kroppens organsystemer
Øvelse:
• Bromelin
Indhold
Kernestof:
Prøve i økologi - multiple choice + skriftlige svar. Se besked i lectio med nærmere beskrivelse af prøven.
Lav journal om fotosynteseforsøget ved at følge denne vejledning til journalskrivning i biologi.docx
S. 38-45 og 53-60 kan skimmes som repetition af det stof vi gennemgik sidste år.
Kresten CæsarTorp: Biokemibogen - 2. udgave, Nucleus; sider: 46-53, 60-64, 70-84
Genome-Wide Association Study - An Explanation for Beginners
Vi beslutter hvad vi bruger jordprøverne til. Skim vedhæftede øvelsesforslag jordprøveundersøgelser.pdf
madens bestanddele_fysiologibogen.pdf Læs disse 5 pdf-sider. I får resten af fysiologibogen udleveret i fysisk form.
Spm. til læsning (overvejes ifbm notetagning derhjemme):
fordøjelse_modul1_makronæringsstoffer_studietursafrunding.docx
Øvelsesvejledning+rapportkrav: Google Docs: Sign-in
Send nogle Fotos af whiteboards til Emil
Repetér evt. cellers transportprocesser (læs s. indtil "Kommunikation og signalering". Ignorer at 1. side optræder to gange. 20231012144426 (1).pdf
Læs s. 1 (s. 135) i denne pdf om fysiologi og organsystemer: 20231012145254.pdf
Genlæs evt. lektier fra d. 9.10.
Læs om fordøjelsesorganerne, alle sider i dette dokument: 20231012144817.pdf
Kopi af Opgave om fordøjelse_bioA.docx
Titel
NB: medbring også fysiologibogen.
Enzymer_figurtræning.pptx
Fremlæggelse af enzymer.docx
gr_enzymfremlæggelser.xlsx
Fremlæggelser gr.4-6
enzymforsøg
Øvelsesvejledning bromelin.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hjemmeopgave 3
18-09-2023
forsøgsjournal_fotosyntese og lysintensitet
22-09-2023
Fremlæggelser på studietur
28-09-2023
journal om skovundersøgelse
29-10-2023
Fremlæggelser: enzymer og respiration
06-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ciderbrygning, fermentering og SRO
Ciderbrygning, gæring og det intermediære kulhydratstofskifte (tværfagligt SRO-forløb i samarbejde med kemi)
- Ciderproduktion herunder:
o Spektrofotometri (optisk densitet) af gæring
o Glucose-måling af gæring
o LD-50 bestemmelse af ethanol i dafnier
- - biologisk produktion: fx fremstilling af cider ved gæring
spektrofotometri, populationsbiologi: vækstmodeller
̶ biokemiske processer: gæring, carbohydraternes intermediære stofskifte
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Indhold
Kernestof:
Fremlæggelser gr.1-3
Forberedelse af æblemost til ciderbrygning
Kresten CæsarTorp: Biokemibogen - 2. udgave, Nucleus; sider: 7-24, 121-135
De ovenstående sider er delvis repetition fra biologi sidste år, så de burde være relativt hurtigt læst. Derefter er der rigelig med læsning til tirsdagen at gå i gang med.
Vibeke og jeg hjælper jer med at sætte gang i cidergæringen.
Prøvetagninger af cider; til celletælling, til sukkerbestemmelse
Glykolyseteater.docx
Omlagt skriftlighed: Hjemmeopgave
hjemmeopgave4.docx
Dataark til hjemmeopgaven: 191187_opg1.xlsx
Afsnit
Vi laver Celletælling. Læs fremgangsmåde for metode 1 og 2 her (tællekammer og pladespredning)
Arbejd selv modul(se note). Tid til at researche og skrive på SRO, samt læse om celletællingsmetoderne.
Arbejde på SRO - feedback på hjemmeopg 4 til de sidste - optisk densitet.
Nielsen og Mortensen 2022 kap 2.pdf
Besøg fra valgfagsorientering (DM)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sexologi - kønshormoner og forplantning
hormonel regulering og forplantning
Sexuel sundhed, tiltrækningens og tilknytningens biologi
infektionsbiologi
Øvelser:
- Risikoadfærd og kønssygdomme
- Mikroskopering af kønskirtler
Indhold
Kernestof:
Vi får overblik over organsystemer og introducerer sexologiforløb
20240109_134917.jpg dagens tavle
Opgave om kønsorganer + sekundære kønskarakteristika: Titel
Skriftligt (et delt dokument i denne mappe) eller mundtligt (et max 10 min. oplæg) deler I jeres svar på opgaven om kønsorganer: Titel
Sidste halvdel af modul: forberedelse af mundligt SRO
Inden modul; gennemlæs jeres egen SRO, og udfyld denne SRO-tjekliste_2023.pdf
20240111_121437.jpg s. 1
Opgaver om sexologi_20170301.docx
Bidstrup: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 125-141
Arbejdsseddel til arbejdselv_kønsorganer+parring.docx
Om påvirkninger af drenges kønsorganer i fosterstadiet:
Afsnit
Endocrine System
Hormoner og deres virkning_arbejdsspørgsmål_Bio A.docx
Menstruationscyklus
Menstruationscyklussen_puslespilsbrikker.docx
Forsøg: risikoadfærd, fake-ELISA og kønssygdomme
Human-spermatozoa-diagram.jpg
arbejdsseddel_sexologi_menstruationscyklus.docx
Venner og alkohol påvirker unge kvinders opfattelse af egne seksuelle grænser
Arbejdspapir_samtykke_laves evt i fritiden.docx
Graviditet + kort om fosterudvikling
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Intermediære stofskifte - respirationens processer
carbohydraternes intermediære stofskifte (aerob)
øvelse:
- Kostregistrering og kostanalyse
Indhold
Kernestof:
graviditet+kønssygdomme_arbejdselv_instrukser+spm.docx
Arbejd selv-modul: Graviditet, prævention og kønssygdomme
Bidstrup: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 135-137, 143-147
Opsamling på spm. fra filmen Fra Kys til Kys
Afrunding, sexologi. Figurer_læringsmål.docx
forsøg: Risikoadfærd_20240204.docx
Artikel: Vil du ha' super-sæd? Her er 5 gode råd
dataark fra forsøg: Titel
Opsamling på sexologi: 25 minutter
Afrunding af respiration + repetition af fotosyntese (calvins cyklus+ lysprocesserne)
Vi kigger nærmere på de resterende dele af respirationen: Citronsyrecyklus + elektrontransportkæden
artikel 1: AN3-2017.indd (aktuelnaturvidenskab.dk)
Afsnit
Indsæt 3 fotos af respiration elektrontransport
Kulhydratmetabolisme_resp_fotosyntese_arbejdsspørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Sund kost? Energi, blodsukker og fedme
blodkredsløb
sundhed, sygdom og medicin; diabetes og insulin
ens- og vekselvarme dyr
homeostase
Indhold
Kernestof:
Arbejde med det intermediære kulhydratstofskifte (glykolyse+citronsyrecyklus+elektrontransportkæde) + fotosyntese (lysprocesser+calvins cyklus)
Kresten CæsarTorp: Biokemibogen - 2. udgave, Nucleus; sider: 125-130
Sådan sætter dyrene kroppen på pause for at overleve
FORKLAR FIGURERNE temperaturregulering og energi_whiteboard.pptx
Bidstrup: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 17-20, 177-180, 188-195, 200-206
glykæmisk indeks & insulin_20240312.pptx
Figuropgaver_makro_fordøjelse.pptx
Forbered blodsukkerforsøg
Har vi behandlet diabetes forkert i 100 år?
Kort om diabetes.
Frida - Alfabetisk fødevareliste
Arbejdsspørgsmål.docx - om blodsukker.
Forskningens Døgn på Herlev Hospital | Herlev og Gentofte Hospital
Starter neurobiologi-forløb (venter til torsdag)
Spørgeskema om brug af whiteboards (anonymt): Afsnit
Samler op på blodsukkerforsøg - mbr jeres data. Her er en metode til beregning af GI - tak til Anders. GI_Til biologi om at måle areal under punktplot.docx
Arbejdsspørgsmål_insulinOgBlodsukker.docx - kig på sidste figur
Arbejdsspørgsmål_stofskifte og energibalance.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Rusmidler og neurofysiologi
fysiologi: nervesystemet
sundhed, sygdom og medicin: rusmidler og deres effekter i CNS
Øvelser:
- Nerveledningshastighed
- Højre og venstre hjernehalvdel
Indhold
Kernestof:
Bidstrup: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 21-28, 32-35
Nervesystemets opbygning_arbejdssprøgsmål_BioA.docx
I fik bogen Rusmidlernes biologi af Henrik Rindom - de fraværende kan hente den i bogdepotet.
Vi så denne video:
Powerpoints fra dette og forrige modul kan I finde i dokumentmappen.
Frivillig læsning om forskellige dyrs intelligens - læs teksten og se linket til resten af artiklen, hvor intelligensen af bl.a.de dyr vi talte om i timen, bliver beskrevet Current Research on Animal Intelligence.docx
Henrik Rindom: Rusmidlernes biologi, Sundhedsstyrelsen; sider: 8-31
Powerpoints til dette og forrige modul kan I finde i dokumentmappen.
Nervesystemets opbygning_arbejdssprøgsmål_BioA (1).docx
hvilken vej drejer ballerinaen? (med uret eller mod uret, set oppefra?)
Øvelse: Højre-venstrehjernehalvdel.pdf
Læs lektien færdig til igår - fokuser især på delen om nervesignalet (s. 16-22)
computersimulation: ‪Neuron‬ 1.1.31
Titel
Jeres spørgsmål om aktionspotentiale-computersimulation: Unavngivet dokument - Google Docs
Neuron 1.1.31 (colorado.edu)
Vi arbejdede på synapsetransmission (altså hvordan signal m. neurotransmittere overføres fra den præsynaptiske neuron til den postsynaptiske neuron). Se slides i ppt "Nervesystemet".
Vi lavede aktionspotentiale-dramatisering og arbejdede med at svar på spørgsmål om AP-computersimulation
for få til spørg en forsker..." - vælg en anden workshop
Arbejdsseddel_rusmidler_projekt.docx
Vi fortsætter projekt om rusmidler og taler om belønningssystemet. Derudover hører vi lidt om stamceller til foredraget torsdag (og onsdag).
Forskere sprøjter stamceller i hjernen på Parkinson-patienter
Overvej spørgsmål til forskeren om stamcelleterapier til reparation af ødelagt hjernevæv. Hos Parkinson-patienter er dopaminerge neuroner i substantia nigra i mellemhjernen ødelagt af immunforsvaret.
Jeg tjekker op på hver gruppes status, dette er sidste modul til at arbejde med rusmiddelprojekt.
Nerveledningshastighed.doc
Resten af Hash-oplæg, + præsentationer af de grupper, der er klar.
Nervous System
Intro to Cell Signaling
Afrunding af neurobiologi - sidste oplæg, info om skr. årsprøve, og sommerhygge.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Arbejdsfysiologi: muskler, blod og åndedræt
Fysiologi:
- åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi
øvelser:
- små fysiologiske øvelser (dykkerrefleks, pulsmålinger, spirometermåling, måling af udåndingshastighed)
- Hjerteblod (heldagsudflugt med målinger af VO2-maks, samt målinger ved anaerobe arbejder)
- dissektion af grisehjerte og -lunger
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie! starthygge med fællessang + arbejde med årsprøve
Inden modulet: Åben og gennemlæs min rettede udgave af jeres BI-årsprøve
typeordsliste-biologi-a-2021.pdf
stxTerminsprøve_BIO_A_20240521_JCL_ELB.zip
Arbejdsseddel til gennemgang af biologiårsprøve 2024.docx
figur-repetition inden arbejdsfysiologi 20240820.docx
Siderne herunder læste vi sidste år, men dækker over det vi repeterede i modulet i tirsdags. Hvis I har behov for det, kan I skimme de sider igen - særligt figurerne.
Kresten CæsarTorp: Biokemibogen - 2. udgave, Nucleus; sider: 121-130
Bidstrup: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 9-10, 22-25, 47-73, 75-103
Åndedræt_figurer.docx
hjerte, åndedræt og kredsløb.pptx
Små fysiologiske forsøg.docx
Dataopsamling_fysiologiske forsøg
Læs til og med afsnittet om "Hjertets elektriske impulser"
Genlæs lektierne fra sidst
udlevering af bøger
Læs øvelsesvejledningen hjemmefra (kig samtidigt på figurer af hjertet i bogen) Pattedyrhjerte_dissektion_20240828.doc
Spring evt. afsnit om EKG over.
Små fysiologiske forsøg (1).docx
Små fysiologiske forsøg_Dataopsamling_3h - Google Sheets
Resultatskema_Hjerteblod.xlsx
Life forløb
Forsøg: hæmatokrit-måling Hæmatokritmåling_2017.docx
Læsefokus til lektien:
Forberedende modul inden besøg på LIFE
Læsevejledning:
Hjerteblod LAB | Undervisning
Genlæs de dele af Skeletmuskulatur-kapitlet, som I mangler. Vi samler op på besøget hos LIFE, laver nogle flere "Hjerteblod"-aktiviteter og kigger på RER og stofskifte i muskler. Medbring også biokemibog.
Læs som lektie og find 1 fejl: Respiratoriske (RER) og metaboliske udvekslingskvotient (RQ)
Skim disse sider fra sidste år: s. 121-134 i biokemibogen, og genlæs særligt s. 134, hvor RQ-begrebet forklares.
Vi runder forløbet af ved at kigge på iltgæld figur 90 i fysiologibogen. Derudover sørger vi for at alle har hånd om begreberne her: Margretheskal_v2_370d3c4df6.pdf
Vi tager hul på evolutionsforløbet. Se disse videoer inden:
Natural Selection
Små fysiologiske forsøg (2).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Populationsbiologi og evolution
Evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
̶Populationsbiologi: populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
bioinformatik (arters slægtskab vha. afstandsmatricer)
- DNA-sekventering
øvelse:
- evolution og klassifikation, morfologi i Zoo
- bønner og naturlig selektion
Indhold
Kernestof:
artikel, alle læser: an3 06evolut.pdf
Opgaver
Vi har tidligere gennemgået stoffet i kapitel 1-4 i genetikbogen, det er en god idé at skimme siderne, særligt figurerne løbende i løbet af det nuværende forløb om evolution
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 11-87
Læsefokus:
Evolution_mOpg.pptx
Regneopgaver_popgenetik.docx
Nyd hjemmesidens smukke forside på en stor computerskærm: Biodiversitet i gymnasiet
Læs og forstå alle disse Figurer om biodiversitet+evolution
Baggrundstekst om figurerne skimmes (noget er repetition, noget er nyt): Introduktion til biodiversitet - Biodiversitet i gymnasiet
Evolution og dyrene i Zoo_opgave.pdf
Strudseartikel: Ostrich Evolution: A Fascinating Journey Through Time and Adaptation – animalatlantes.com
strudseartikel.pdf
+ modelforsøg om evolution m bønner
gennemgår arbejdsspørgsmål Biodiversitet, kigger på figurer om biodiv., masseuddøen, anthropocæn. I får artikeltekster og lidt tid til at forberede et oplæg om et zoo-dyr og dets tilpasninger
find Arbejdsspm her
Evolution og dyrene i Zoo_opgave.pdf ¨fremlæggelsesopgave med links til artikler
20241010_104946.jpg øveksesvejl. bønneforsøg
Prøve - 20 min uden hjælpemidler + 60 min med.
der kommer spørgsmål i det vi har gennemgået siden sommerferien, dvs. primært om arbejdsfysiologi (kredsløb, hjertet, muskler, åndedræt) og om evolution (herunder populationsgenetik, dvs. beregninger med Hardy-Weinberg-loven, spm. populationsgenetisk
Katrine Hulgard og Caroline-Marie Vandt Madsen: Biologibogen (4. udgave), Systime; sider: 385-388, 395-399
lektierne handler om hhv. gelektroforese (relevant for hjemmeopgave 8), samt evolution og endosymbiontteorien.
3h_emneoversigt_2024-25.docx
I de første 45 minutter skal I i grupper af 3 gennemlæse jeres rettede besvarelse af hjemmeopgave 7, og finde årsager til de gule, de røde markeringer samt mine kommentarer. Kig også på point-tildelingen for hver opgave, 0-5 point - hvad er årsagen t
Derefter skal I kigge på de vedlagte figuropgaver, som I besvarer individuelt, og lægger jeres svar i elevfeedback. Jeg fører fravær pba. denne individuelle elevfeedback.
arbejd selv_evo+diversitet+dnateknikker.docx
PCR_20190221.pptx
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Immunsystemet: slangegifte og virusinfektioner
immunsystem
Sygdom, sundhed og medicin: antistoffer til behandling af forgiftninger
virus: opbygning og formering
Infektionsbiologi
Øvelse:
- Fight the bite – øvelsesforløb om slangegifte og udvikling af modgifte (ELISA)
Indhold
Kernestof:
karaktersamtaler. Imens besvarer i lektieguidespm + læser artikler og laver spørgsmål til artiklerne.
Bidstrup: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 107-108, 110-116, 119-121
Lektieguide til s. 105-113
Læs den artikel, din gruppe har fået tildelt, og skriv 5 til 10 spørgsmål om artiklen til den anden gruppe.
Katrine Hulgard og Caroline-Marie Vandt Madsen: Biologibogen (4. udgave), Systime; sider: 297-300, 303-307, 309-314
Jeg har ikke sidetallene, men find kapitlet om Mikroorganismer og immunsystemet i Biologibogen. Lektien er det indledende afsnit, samt følgende afsnit:
Her kan du få en god illustration af nogle af pointerne fra lektien. Minuttal: 4.18-9.15
Virus genetik Jens Svale.ppt
Dette er ikke pensum, men til de interesserede; en mere dybdegående forklaring af "somatisk rekombination", som er den proces, der skaber genetisk variation i T- og B-celler. Denne viden anvendes fx i kræftforskning, og der kunne godt ligge SRP-mate
Blodtypeforsøg - antistoffer + hæmatokrit forsøg (2.0)
Her illustreres og forklares, hvorfor hver af vores B- og T-celler har unikke hhv. antistoffer (eng: antibodies) og T-cellereceptorer der passer til stort set alle tænkelige proteiner (antigener) på infektionsorganismer i hele universet (!)
Genlæs lektier fra mandag og tirsdag samt lav opgaver om virus færdig: Virus genetik tegneopg.pdf Arbejdsseddel_virus.docx
LIFE-spørgeskema besvares inden modulet
Vi støber agarplader og forbereder forsøg m. antibiotika og kimfald
Kimfald + hæmningszone - antibiotikaforsøg
SurveyXact
Tip til SRP'er om autoimmune sygdomme og allergier; start med at læse disse sider, der giver et fint overblik:
Vi ser på antibiotika-forsøgets resultater, og arbejder videre med det specifikke immunforsvar
Skim evt. siderne 288-297 om det specifikke immunforsvar i Biologibogen, især figurerne er måske lidt mere tydelige end i Fysiologibogen
Dataark
Kresten CæsarTorp: Biokemibogen - 2. udgave, Nucleus; sider: 100-103
Om antistoffers kemi og genetik
Opvarmning til Fight the bite-forløbet om slangegifte, der starter i næste uge.
immunsystemopgavark.pdf
Afsnit
Immunregneopgave_tiltimen.pptx
Fight the bite-forsøg
Orienter jer på denne side, og læs øvelsesvejledningen: Fight the Bite | Undervisning
Forbered jer på 2. modul i fight the bite (klik på 2 i venstre side), ikke ved at se film, men at læse øvelsesvejledningen om selve forsøget igennem. Fight the Bite | Undervisning. Læs derudover om ELISA i bogen og se videoerne forneden.
Direct ELISA in 1 minute
Indirect ELISA in 1 minute
Life forløb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Østrogenlignende stoffer og økotoksikologi
økotoksikologi
Bioetik: Fx nytte- og dydsetiske overvejelser ved anvendelse af dyr eller planter til toksikologiske test.
øvelse:
plantehormoner_økotoksikologisk forsøg (IBSE)
Indhold
Kernestof:
Vi runder forløbet af med denne side om Løsninger på slangegifte + evaluering og kigger på økotoksikologi som miniforløb inden jul
generel feedback + kort gennemgang af hjemmeopg. 8
3-2-1 refleksion om forløbet "Immunsystemet & Fight the Bite"
Vi arbejder med økotoksikologi og forbereder et forsøg - kig evt på dette kapitel inden, hvis I får tid: økotoksikologi_kap11BiologiensABC.pdf
Vi sår frøene til økotoksforsøget, og arbejder på en journal i modulet.
M. Arvedlund, L. Larsen og A. Vira: Økologibogen, Nucleus; sider: 147-150
økotoksikologi_kap11BiologiensABC.pdf
aktuel_naturvidenskab_Kønsforvirring.pdf
jeg er lidt forsinket grundet nogle håndværkere, der også var forsinkede. Vi ses ca. 8.10.
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 89-95
I skal transformerer Eschericia coli bakterier med genet pGLO, der oprindeligt stammer fra goplen Aequorea victoria. pGLO elev vejledning.pdf Læs øvelsesvejledningen hjemmefra
Resultatbehandling af planteøkotoks + pGLO forsøg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Gode/dårlige bakterier og antibiotika
celledyrkning
infektionsbiologi og resistens
forsøg:
Jagt på resistente bakterier
Indhold
Kernestof:
Dette
Sidste pointer fra terminsprøven: Opg. 4.5 + 1.4/5 - begrænsende faktorer.
Genregulering/gentek og bioinformatik
opgavetræning.pptx
opgave_2-datafil_-OD600-1731.xlsx
Vejledning til excel: RMB-supm_1.1.3_Excelvs2016PC_W.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
CRISPR og andre genteknologier
̶ genetik og molekylærbiologi: genregulering, genteknologi og bioinformatik
̶ eksperimentelle metoder:, transformation, PCR, elektroforese
- bioteknologi: kurering af arvelige sygdomme med CRISPR-Cas9 og andre teknikker til genetisk modificering af celler – til fx optimering af produktionsorganismer
- biologiske databaser og big data (kendskab til biologiske sekvensdatabaser, som fx BLAST til sammenligning af nucleotid- og aminosyresekvenser)
- Bioetik: Genteknologiske muligheder og etiske begrænsninger ift ”optimering” af det menneskelige genom,
øvelser:
- pGLO - transformation af E. coli med arabinose-afhængig gfp-gen
- CRISPR - "Out of the Blue" øvelse - knock-out af lacZ-genet vha. CRISPR Cas-9
Efterfølgende DNA-ekstraktion, PCR, gelektroforese, og BLAST-arbejde med sygdomsvarianter af humane gener
Indhold
Kernestof:
Grupper fremlægger alene for Emil mens der er artikel + arbejdsspørgsmål at arbejde med.
CRISPR: Værktøj mod sygdom - Blad nr. 5-2022, Aktuel Naturvidenskab
AN5 - artikel om gmo.pdf
Nogle af jer har brug for genopfriskning af forskelle på replikation og transkription. Læs nedenstående sider:
Resterende grupper fremlægger: AnHo, BiSiLu
Læs CRISPR-artiklen færdig hjemmefra: CRISPR: Værktøj mod sygdom - Blad nr. 5-2022, Aktuel Naturvidenskab
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 44-55, 89-95, 109-115, 139-154, 161-177
Arbejd i modulet på dette (givet at I har læst artikel-lektien): Arbejdsark-CRISPR-Et-genetisk-vaerktoej-mod-sygdomme (1).docx
I stedet for arbejde med lektie gik modulet med en par-tegne opgave, hvor proteinsyntesen repeteredes i detaljer, da jeg har fornemmet at det var der behov for.I skulle tegne alle trin i genekspressionen ud fra en givet basesekvens, og inddrage en ræ
Nedenstående har vi tidligere gennemgået, her er det beskrevet i lidt større detalje. Skim/læs det inden modulet:
Om epigenetik, PCR, elektroforese, sekventering + genetiske tests.
PCR_20190221.pptx - Forklar slide 19-28: - hvad skal tilsættes til en PCR-reaktion? - Hvad er formålet med en PCR reaktion? - Hvad er formålet med en gel-elektroforese?
alu-gelelectrophorese.png
Elevvejledning_OutoftheBlue.pdf
Læs øvelsesvejledningen inden modulet: s. 9-14 + s. 1-6
crispr_bioinformatikopg_sekvenserarvelige sygdomme.docx
link til cystisk fibrose-gendatabase: Cystic Fibrosis Mutation Database: Genomic DNA Sequence -fuld sekvens: Homo sapiens chromosome 7, GRCh38.p14 Primary Assembly - Nucleotide - NCBI
Afsnit
Vi laver DNA-ekstraktion fra CRISPR-redigerede bakterier
Læs s. 1-6 i denne nye vejledning: Elev_Out of the Blue Genotyping Extension.pdf
Vi igangsætter PCR. Læs s. 6-8 i Elev_Out of the Blue Genotyping Extension.pdf
PCR_20190221.pptx
Vi laver gelelektroforese. Læs s. 8-10 Elev_Out of the Blue Genotyping Extension.pdf
Bios genetik-opgaver: Bios1_genetik.pdf Lav disse opgaver: 49.1, 49.4, 50.6, 52.1, 52.3
Vi får formentlig brug for lidt tid i 3. modul til at kigge på geler og fortolke resultaterne. Vi slutter af, når vi er færdige med det.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Minitema om kødproduktion
Indhold
Kernestof:
Vi ser en dokumentar og kobler den til nogle af de emner, vi tidligere har arbejdet med
Afsnit
Hvis I har lyst, kan I se dette klip som baggrund inden modulet: DRTV - Explainer: Derfor elsker mennesker at spise kødog evt. dette: Explainer: Sæson 2022 – Hvordan dyrker man en bøf i et laboratorium? | DRTV
Til fraværende: I kan se filmen her indtil d. 13.5: Login på mitcfu.dk (unilogin)
arbejdsspørgsmål: Arbejdsseddel til dokumentarfilm om kød.docx
Lektie: Læs denne oversigt igennem i ferien. 3h_emneoversigt_20250411.docx Overvej hvilke dele af pensummet, du kunne have brug for at repetere inden sidste skoledag.
Vi samler op på nogle af spørgsmålene til kødvideo (husk at I kan (gen)se den hjemme indtil d. 13.5 via linket i tirsdagsmodulet).
Arbejdsseddel til dokumentarfilm om kød.docx
repetitionsforslag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56233369719", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56233369719", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56233369719" }