Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Sofie Steenkjær
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Worlds of English (ex)
Titel 2 Novel: Montana 1948
Titel 3 Hjælpemidler til eksamen
Titel 4 Evil (Wider Contexts) (ex)
Titel 5 The Five Paragraph Essay
Titel 6 Science Fiction (ex)
Titel 7 Love (ex)
Titel 8 Career Planning
Titel 9 English as a lingua franca (ex)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Worlds of English (ex)

1. Formål: Vi har først et kort fokus på det engelske sprog og dernæst aspekter af den britiske kultur: Skole- og klassesystemer.

2. Materiale: Vi bruger i-bogen Worlds of English, som præsenterer sprog, litteratur, kultur og samfundsforhold. Vi arbejder desuden med "Everyone is Here" og supplerer med to noveller (Clara's Day og The Sin Bin or Lucy´s Heart).
Vi arbejder med forskellige genrer indenfor fiction og non-fiction.

Fokus 1:
Modern English from 1800 - and  language and culture

Focus 2:
The British School system
Class
Migration

Tekster i "Worlds of English":
Penelope Lively: The Happiest Days of your Life
Peter Walford: On public schools
Robert Cassen: On Class and Education
Andrew Sparrow (The Guardian, 28/8 2014): Closed shop at the top in deeply elitist Britain, says study
John Agard: Encounter

Tekster i "Everyone is Here":
A nation shaped by immigration
Literature as a special mirror of identity struggles

Tekster:
Penelope Lively: Clara's Day
Lucy Cross: The Sin Bin or Lucy's Heart



3. Arbejdsformer: Individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde. Og læreroplæg.

4. Andet: Undervejs indgår skriveøvelser og skriftlige opgaver.


Antal ns: ca 75
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hjælpemidler til eksamen

Notes etc that you have downloaded on your computer
Books and anything in print

NB Remember to download the English-Danish, Danish-English dictionary BEFORE the exam (ordbogsprogram 5).

Ordbøger:
https://www.merriam-webster.com/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

https://www.ordbogen.com/

ordnet.dk

https://app.minlaering.dk/


Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Evil (Wider Contexts) (ex)

Topic: Evil (...ns)
Materiale: "Wider Contexts", Red. af Grønvold, m.fl., Gyldendal 2012.
Analyseredskab: https://englishclass.dk/pages/analysis/shortstoriesandnovels.html

1.
From "Wider Contexts's" introduction to the topic:
"This section deals with the concept of evil and the way it is portrayed in both fiction and non-fiction. How can we define evil? Do we need evil to understand what is good? Is man fundamentally evil or good – or do we all possess both elements? What triggers evil and what prevents it from surfacing? Why are we so fascinated by evil?"

2.
Texts:
Introductory pages
Sean Spence: Bad or Mad? (nf)
Ted Hughes: Hawk Roosting (f)
Edgar Allen Poe: The Tell-Tale Heart (f)
Bret Easton Ellis: Killing Child at Zoo (f)
Stephen Reicher, m. fl. :Why not everyone is a torturer (nf).

Supplerende stof:
Film: "The Stanford Prison Experiment" (2014)

3.Arbejdsform: Individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
4. ca 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The Five Paragraph Essay

1. Formål:
In the course of five modules, we learn how to write in paragraphs and how to structure a five-paragraph analytical essay. The students write their first essay in groups and receive detailed feedback on the final essays and study the essays written by the other groups.
After brushing up on our knowledge of the three modes of persuasion, we are continue our work with argumentation analysis by looking at Toulmin's model of analysis and the most common argumentation fallacies.


2. Academic focus (faglige mål fra lærerplanen):
- at skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- at anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

3.
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde og gruppearbejde, samt læreroplæg.

4. Materiale:
Diverse materialer om essay-skrivning
Short story:  "Sandy and Her Beautiful Sisters"

Grammar:
Introduction to the Continuous tenses (udvidet tid)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Science Fiction (ex)

1. Forløbet har fokus på "science versus humanity".
Søgning efter relevant materiale indgår, samt en elevproduceret definition af sci fi indgår.
2. Læringsmålene er kendskab til læsning og analyse af forskellige genrer, og øget fokus på det skriftlige arbejde, herunder evaluering og selvevaluering.
3. Arbejdsformer er individuelt arbejde, pararbejde, oplæg i grupper.
4. Elevkompetencer er søgeprocesser, skriftligt arbejde og at lytte/lære.

Tekster i kompendium " Dystopian Science Fiction"
Ted Ed: "Liam Young - Planet city - a sci-fi vision of an astonishing regenerative future"
Ted Ed: "Why you should read sci-fi superstar Octavia Butler".
Dan Simmons: af "Illium"  (excerpt, chapter 4).
"The Fox and the Forest"
"Supertoys last all Summer long" (1969)

Brian Aldiss: "Super-Toys Last All Summer Long"

Supplerende materiale: Film, "After Yang". (Filmstriben)



ca 50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Love (ex)

1. Læringsmålene er kendskab til læsning og analyse af forskellige genrer, nyere og ældre tekster.
2. Øget fokus på det skriftlige arbejde, herunder evaluering og selvevaluering.
3. Arbejdsformer er individuelt arbejde, pararbejde, oplæg i grupper.
4. Elevkompetencer er søgeprocesser, skriftligt arbejde og at lytte/lære.

Materiale fra "Wider Contexts":

Raymond Carver: What We Talk about When We Talk about Love"
Jane Austen: of "Pride and Prejudice"
WH Auden: Stop all the Clocks"
Margaret Atwood: "Happy Endings"
Kate Chopin: "The Story of an Hour"
Ian McEwan: "Only Love and Then Oblivion"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Career Planning

1. Indhold:
Elevens viden om og erfaring med faget,uddannelse og job, men også med sig selv, egen handling og erfaring.

Stimuleres gennem (karriere-lærings) aktiviteter.
(Praktikophold, samarbejde med virksomheder og institutioner, brobygning, besøg på videregående uddannelsesinstitutioner, kontakt til erhvervsfolk med engelskfaglige kompetencer)

2. Hvordan?: Genne øvelser i klassen, der har til formål at identificere styrke  og interesser i forhold til det kernefaglige krydsfelt mellem kultur, sprog og tekst.

Aktivitererne i sig selv giver faktuel viden, men skal ledsages af en refleksionsproces for at lede til karrierelæring.

3. Ca 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 English as a lingua franca (ex)

1. English as a Lingua Franca
Dette er et forløb om sproget engelsk som lingua franca - altså et fælles sprog for mennesker, der ikke har engelsk som
modersmål.
2. Forløbet indeholder baggrundsviden om begrebet fra "The English Handbook", (p. 171-176)  og Engelsk håndbog, kapitel 4.5. Derudover er der læst relevante artikler.
3. Materiale:
a. English as Lingua Franca ("The English Handbook”, chapter 4.5 - 2022 ) Trine Østergaard
b. Nazarul Islam:"India's Lingua Franca Crisis"  (in New Age, 22/10, 2019)
Teksten er her: https://www.newagebd.net/print/article/88359
4. Arbejdsform: Eleverne inddeles i grupper med tre elever , analyserer teksten med et særlige fokus på ELF og fremlægger dernæst hver på skift for mig.

Forløbet vurderes til ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer