Holdet 2023 FrF/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Maria Kindt
Hold 2023 FrF/2 (1g FrF/2, 2g FrF/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Une enfance difficile
Titel 2 Les jeunes et la criminalité
Titel 3 Le monde francophone
Titel 4 La deuxième guerre mondiale
Titel 5 Les contes
Titel 6 Sprogprojekt - Les films de poche
Titel 7 La France, le Maghreb & les rencontres culturelles

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Une enfance difficile

* Eksamensemne:

Une enfance difficile:
Forløbet sigter mod at give eleverne en introduktion til, hvordan temaet: barndom og familieliv skildres i Frankrigs 1940'erne. Derudover introduceres eleverne for, hvordan man præsenterer sig og beskriver sin familie: présenter et décrire sa famille.

Materialer:
- Il a jamais tué personne, mon papa: Jean-Louis Fournier, red. Anne og Torben Knudstrup, 2002-2003, Systime A/S.  
- Film: Les Choristes, 2004.  

Særligt fokus:
- arbejde med spontan sprogproduktion og pararbejde.
- pædagogisk fokus: samarbejde og tillid til hinandens mundtlige kompetencer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 1 14-12-2023
Devoir 2 31-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Les jeunes et la criminalité

* Eksamensemne:

Les jeunes et la criminalité: Nikita:

Formålet med forløbet om Nikita er at give eleverne et kendskab til emnet: Les jeunes et la criminalité og få dem indført i emnet ved hjælp af følgende materiale:

Nikita (scénario), fra Lars Damkjær m.fl., filmen: Nikita af Luc Besson, (1990), artikler om filmen fra bl.a. Lars Damkjærs bog: Nikita samt diverse billeder fra forskellige internetsider.

NO et moi, af Delphine de Vigan, chapitre 1 (p. 12-14), i Les SDF af Mette Bering og Mimi Sørensen, Systime, 2011.

Særligt fokus:
Der fokuseres på samtale om relevante samfundsmæssige problemstillinger, hvor eleverne skal stifte bekendtskab med begreber som: l’identité – le contrat social.

På det grammatiske plan skal de arbejde med adjektiver, adverbier og glosetræning. Derudover er elevaktiviteten, spørgeteknik og sprogproduktionen i højsædet i dette forløb.

Materialer:
Nikita: scénario: 1-3, 4-7, 8-11, 12-13+14 fra Lars Damkjær m.fl., Kaleidoscope, Gyldendal Undervisning, 2001,
En kvinde fødes, af Maren Pust, fra Lars Damkjær m.fl., Kaleidoscope, Gyldendal Undervisning, 2001, s. 66-67, Historien er også din og min, i Kosmorama nr.194, vinter 1990, fra Lars Damkjær m.fl., Kaleidoscope, Gyldendal Undervisning, 2001, s. 68,
filmen: Nikita af Luc Besson, 1990.
NO et moi, af Delphine de Vigan, chapitre 1 (p. 12-14), i Les SDF af Mette Bering og Mimi Sørensen, Systime, 2011.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 3 07-03-2024
Devoir 4 23-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Le monde francophone

* Eksamensemne:

Le monde francophone:

I forløbet har vi fokus på la France multiculturelle og la francophonie og årsagerne til, at der tales fransk i store dele af verden, herunder i de tidligere franske kolonier.

Vi har set små klip/trailers med filmen Samba, som handler om en illegal indvandrer (un sans-papier) fra Senegal, der kæmper for at få opholdstilladelse (un titre de séjour) i Frankrig.

MATERIALE:
- "La Francophonie", i Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal: side 106-107
- Filmen Samba fra 2014, Olivier Nakache og Eric Toledano.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 5 14-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La deuxième guerre mondiale

* Eksamensemne:

La deuxième guerre mondiale:

Formålet med dette forløb er at give eleverne en introduktion til 2. verdenskrig og Frankrigs rolle under krigen. Med udgangspunkt i bogen og filmen "Au revoir, les enfants" er der fokus på samtale om relevante problemstillinger såsom: kammeratskab, forholdet mellem børn og voksne, søskendeforhold, den katolske skole i Frankrig, jødernes situation i Frankrig under krigen, racisme, forfølgelse og fordomme.

I forløbet skal der også arbejdes med følgende grammatiske felter:
-Gennemgang af: Le passé simple, L'imparfait, Le conditionnel, Le futur proche og Le futur.

Derudover arbejder vi med løbende evaluering, 1 min.'s talk, hvor eleverne holder små oplæg om et selvvalgt emne. Forløbet skal afsluttes med mundtlige præsentationer, hvor eleverne selv vælger sig ind på et af følgende emner i grupper:

1. La France et la deuxième guerre mondiale,
2. Le régime de Vichy,
3. La zone libre et la zone occupée,
4. De Gaulle et la France libre,
5. La Résistance,
6. Les frais de la guerre,
7. Les juifs et
8. L´école catholique en France.

Materiale: Au revoir les enfants af Louis Malle, fra Birte Dahlgreen og Peter Odel: Gyldendal, 1988 og filmen: Au revoir les enfants af Louis Malle (1987).
Vi har desuden også set og lyttet til filmen: Jeg hedder Arlette - Og jeg overlevede Aushwitz, ved Hardy Andersen, 5o minutter, 2009, set på: https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz/film-jeg-hedder-arlette-og-jeg-overlevede-auschwitz.

Derudover læses manus af filmen (dvs. s.1-5 i pdf-filen: Arlette, som omhandler filmens tekststykker på skrift fra nr. 1-9).

Slutteligt ses og lyttes der til klippet med Francine som forståelse for 2. Verdenskrig som tema:
https://www.youtube.com/watch?v=gXGfngjmwLA

Særlige fokuspunkter:
Faglige kompetencer:
Formidling - Særligt fokus på at kunne formidle og præsentere et emne på fransk og levere varen for klassen! Der er i øvrigt også fokus på brug af web 2.0 redskaberne: padlet.com og diverse andre præsentationsprogrammer til deres oplæg.
Almene (tværfaglige):
Analytiske evner - Eleverne skal være i stand til at kunne analysere og fortolke væsentlige problemstillinger inden for emnet: 2. Verdenskrig.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 1 29-09-2024
Devoir 2 04-11-2024
Devoir 3 02-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les contes

* Eksamensemne:

Les contes:

Formålet med forløbet er at give eleverne et kendskab til den litterære genre, som eventyret er. Her arbjedes bl.a. med eventyrets generelle form samt dets virkemidler. Derudover arbejdes der med den forunderlige og eventyrlige genre som eventyret er vha. lytteøvelser, skriftlige og mundtlige øvelser.
Eleverne læser moderne eventyr som: Cendrillon (Téléphone), Chapeau rond rouge, L'oranger magique og teksten Pays sans Chapeau samt fablen: Le Corbeau et le Renard fra bogen Entrées.

Derudover læses og ses eventyret og filmen: "Kirikou et la sorcière" samt scénario fra selve filmen samt dokumenterne: les caractéristiques du conte, la forme du conte og Aktant-modellen (le schéma actantiel, p. 13, Entrées).

Herunder følgende mots-clés:
1. un conte de fée
2. un texte narratif
3. l'intrigue/l'action
4. le temps et le lieu
5. le héros
6. des épreuves
7. des adversaires
8. des adjuvants
9. la personnification
10. le monde réel/le monde irréel/le monde surnaturel

Materiale:
- Eventyret og filmen: Kirikou et la sorcière af Michel Ocelot, 1998 samt scénario fra selve filmen.
- Cendrillon (Téléphone), Chapeau rond rouge, L'oranger magique og Pays sans Chapeau, Le corbeau et le renard, Entrées, Bering og Sørensen, p.6-20 og p. 66-69, Gyldendal, 2009. Le petit chaperon rouge fra bogen: Il était une fois: franske eventyr og fantastiske fortællinger, Dahlgreen, p. 26-29, Systime, 1983.

Særlige fokuspunkter:
Faglige:
Lytte:
- Der er særligt fokus på at kunne: lytte og forstå det talte fransk sprog.

Samt at kunne læse, analysere og diskutere:
- Her forventes det, at eleverne kan analysere, diskutere og fortolke de forskellige typer af eventyr som læses i dette forløb. Derudover er der øget fokus på mundtlighed og at kunne præsentere et oplæg på fransk.

Formidling i forløbet er også vigtig, da eleverne skal kunne arbejde taksonomisk på de forskellige niveauer (redegørende, analyserende og diskuterende).
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 5 04-02-2025
Devoir 6.1 27-02-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sprogprojekt - Les films de poche

Sprogprojekt med alle NAG's sproghold, hvor der arbejdes med glosetræning, mundtlig sprogfærdighed og dialoger til produktion af en sprogfilm, hvor emnet er: être différent.

Eleverne arbejder i par og i en lidt større gruppe, hvor de skal producere en 2,5-4 min's film.

Der arbejdes didaktisk og pædagogisk med flere forskellige platforme, fx quizlet og youtube.com.
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir 5 04-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La France, le Maghreb & les rencontres culturelles

* Eksamensemne:

Formålet med dette forløb er at give eleverne en indsigt i Frankrigs rolle og betydning for de nu selvstændige lande: Algeriet, Marokko og Tuneisen, som til stadighed er stærkt knyttet til la Patrie, den franske kultur samt det franske sprog.

Der endvidere fokus på de frankofone lande og kulturer (le Maghreb) ved hjælp af tekster, roman- og novelleuddrag fra disse lande og filmanmeldelse af filmen "Les Indigènes" (Ærens dage).
Samtidig er der fokus på samtale om relevante samfundsmæssige problemstillinger såsom: racisme, arbejdsløshed, social ulighed, fundamentalisme, religiøse grupper, kvindeundertrykkelse og vigtigheden af uddannelse.
Derudover skal eleverne stifte bekendtskab med forholdet mellem Frankrig og den tidligere nordafrikanske koloni. De skal have kendskab til mødet mellem den franske og mere specifikt den maghrebinske kultur.

Ydermere er der fokus på eksamenstræning:
- Hvordan præsenterer man en tekst til den mundtlige eksamen. Hvilke strategier anvendes til tekstens instrukser.
-Hvordan foregår billedesamtalen til eksamen.

Materiale:
- Entrées: Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal Uddannelse, 2009, p. 106-107,122-131.
- Anmeldelse af filmen Ærens dage fra Weekendavisen, 11. maj 2007.

(OBS: Vi nåede desværre ikke at se denne film: "Les Indigènes" (Ærens dage) af Rachid Bouchareb, 2006, som afsluttende event på vores frankofone emne, så derfor er filmen ikke anvendt i undervisningen, de har kun læst filmanmeldelsen).

Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer