Holdet 2023 TyF/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Jenny Hansen Gibson
Hold 2023 TyF/1 (1g TyF/1, 2g TyF/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Familie und Freundschaft
Titel 2 Kulturbegegnungen (EKSAMEN)
Titel 3 Kulturbegegnung II: Grenzland und Flensburg
Titel 4 Grammatik brush up
Titel 5 Landeskunde: Berlin - Hamburg/ Repetition
Titel 6 Nachhaltigkeit (EKSAMEN)
Titel 7 Die DDR - der Alltag (EKSAMEN)
Titel 8 Weihnachten
Titel 9 Kindheit und Jugend im Dritten Reich (EKSAMEN)
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Familie und Freundschaft

Lieblingsmensch, Namika, fra
Sonntag, Bollinger, fra
Familienleben in Hamburg, Interview fra 2008, Jenny Gibson, fra Wir sind Wir, Holm/Gibson, Gyldendal 2010
Streuselschnecke
Das Wunder von Bern
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kulturbegegnungen (EKSAMEN)

I forløbet starter vi med at se på Tyskland efter 1945 og das Wirtschaftswunder i 1950'erne. Vi arbejder med emnerne Tyskland umiddelbart efter Anden verdenskrig, økonomisk opsving (Wirtschaftswunder, Freßwelle, Reisewelle) og fodbold. Derefter arbejder vi med indvandringen - Gastarbeiter fra Tyrkiet og deres liv i Tyskland.
I slutningen af forløbet skal du kunne redegøre for Wirtschaftswunder og grunden til det tyske opsving, samt kunne redegøre for indvandringen i Tyskland.

Begreber: Freßwelle, Reisewelle, Fußball, Wirtschaftswunder (n), Einwanderung (f), Gastarbeiter (m), sich fremd fühlen,  Kulturunterschied (m), Integration - Segregation - Assimilation

Materiale
Wirtschaftswunder, side 139 -144, Wir sind wir, Holm, Gibson, 2010, Gyldendal
Almanya - willkommen in Deutschland (film), Instruktør: Yasemin Şamdereli, 2012
Es wird immer etwas Fremdes bleiben, side 14 -18, fra Hier ist meine Heimat, Blume, Hermann, Tyskforlaget 2010
Eine Familie - zwei Welten, side 82-85, fra Hier ist meine Heimat, Blume, Hermann, Tyskforlaget 2010

15 sider + film

Ordbøger og e-platforme: Gyldendals røde e-ordbog, ordbogen.com, Minlæring.dk, quizlet.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kulturbegegnung II: Grenzland und Flensburg

I anden del af emnet Kulturbegegnung beskæftiger vi os med grænselandet og
kulturmødet mellem Det tyske mindretal i DK og Det danske mindretal i Tyskland.
Vi arbejder med kulturmødet i grænselandet, som du også skal kunne redegøre for. I får indblik i Det tyske mindretal i Sønderjylland og Det danske mindretal i Schleswig Holstein.

Der indgår en ekskursion til Flensburg med besøg på bl.a. Duborgskolen og møde
med skolens elever med informationer om elevernes hverdag og skolehverdag i Flensborg.




Identität, side 145-147 øverst, I: Grænseland, Mette Hermann m.fl.
Uwe Jessen: https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/hverdagsliv-i-graenselandet/hvad-sker-der-i-graenselandet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nachhaltigkeit (EKSAMEN)

Klima - Verpackung - Repair  
I forløbet arbejder vi med emnerne klima, emballage og repair cafeer. Med fokus
på tre emner gives et begyndende indblik i bæredygtighedsproblematikken i de tysktalende
lande. Der inddrages øvelser, hvor bæredygtighed - eller mangel på samme i Danmark inddrages.


Efter forløbet forventes
- et indblik i forskellige emner inden for bæredygtighed både i Tyskland, Østrig og Danmark
- et begyndende ordforråd inden for de emner vi har arbejdet med
- en selvstændig refleksion og stillingtagen til emnet bæredygtighed, som
kan udtrykkes på tysk.

Materiale
Definition Nachhaltigkeit: https://www.youtube.com/watch?v=RcNKHQb8QIc
https://www.zdf.de/kinder/logo/es-klimawandel-100.html
Die Stille der Gletscher, side 38-41, fra: Sternstunden in Österreich, Louise Ebbesen Nielsen, Marie S. Theresen, Praxis, 2024
Berliner Repair Cafés, Antje Trölsch, side 136-138, fra Genau, Anne L. Eskesen, Gyldendal 2018
Original unverpackt, side 22 I Vollschön, Rasmus S. Therkildsen, Gyldendal 2017
Unverpacktes Einkaufen side 25-27 i Voll schön, R.S. Therkildsen, Gyldendal 2017

ca. 15 sider med øvelser i bogen Vollschön

Ordbøger og e-platforme: Gyldendals røde e-ordbog, ordbogen.com, Minlæring.dk, quizlet.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Die DDR - der Alltag (EKSAMEN)

I forløbet er der fokus på hverdagslivets begrænsninger og længsler (mangelnde Reisefreiheit, Sehnsucht). Gennem filmene Die Klasse 61 og doku-materialet Eingemauert bliver grænsen og det at være indespærret fremhævet (eingesperrt sein), i Schwedenfähre er det længslen (die Sehnsucht) og i Mein Weg er det angsten, men også goder ved livet i DDR fremhævet.

Efter forløbet skal du på tysk kunne redegøre for
- DDR's historie i grove træk (Gründung 1949, Mauerbau 1961, Mauerfall 1989)
- livet i DDR som det er skildret i materialet, vi har gennemgået
- og have opbygget et ordforråd inden for emnet
- som et minimum kunne refere materialets indhold



Materiale
Die Klasse 61`(film), Ben von Grafenstein, 2015

Die Schwedenfähre (i uddrag), Claudia Rusch, side 7-11, (linje: 1-67 og 95-150) 4 sider, ved Bjarne Mørup, Systime, 2003
Die Stasi, i Literatur um die Jahrhundertwende, Gyldendal, 2001, side 28-30
Mein Weg, Angela Merkel, side 51- 55, i Hüben und drüben, Elva Stenestad, Bitten Vecht, Gyldendal 2008
Eingemauert, DW, https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Die Berliner Mauer einfach erklärt https://www.youtube.com/watch?v=XxWn75LSO48
Power point om DDR (lærerfremstillet)

supplerende: Flugten fra DDR, dokumentar, 2014, https://www.dr.dk/drtv/se/flugten-fra-ddr_265719

12 sider + film og videoer

Ordbøger og e-platforme: Gyldendals røde e-ordbog, ordbogen.com, Minlæring.dk, quizlet.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Weihnachten

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kindheit und Jugend im Dritten Reich (EKSAMEN)

I forløbet beskæftiger vi os med børn og unges oplevelser af tiden under nazismen, og hvordan de formår at overleve i et grumt system.
Fokus er tvang, valg og fravalg under nazismen. Vi arbejder med barnets oplevelse (Ohrfeigen) af tiden.
Vi arbejder med tekst - og videomateriale af Traudl Junge, der var Hitlers privatsekretær, og ser filmen Napola, for at forstå unges valg - og fravalg af nazismen samt for at få et indblik i det grusomme system, som nazismen var.

I slutningen af forløbet skal du
på tysk kunne forklare centrale begreber fra nazismen Napola, (Gleichschaltung, Rassenlehre, Hitler Jugend) og sætte menneskelige egenskaber som Mitleid, Gewissen i relation til nazismen, samt kunne gengive børn og unges oplevelse af tiden ved hjælp af analyser af tekstmaterialet og filmen.


Materiale
Ohrfeigen, Renate Welsch, side 50-53 i: Meine Zeit, Bruun Hansen, Wickelsø Pedersen, Systime 1993
Ausschwitz: https://www.zdf.de/kinder/logo/logo-extra-eva-als-kind-in-auschwitz-100.html
Meine Zeit bei Adolf Hitler, Traudl Junge, side 95-98,  i Kurzum, Tyskforlaget 2009
Im toten Winkel, Interview mit Traudl Junge  https://www.youtube.com/watch?v=N6pgkW37mD4,
Napola, Dennis Gansel, 2005
Wer belehrt den Lehrer, Bertolt Brecht, 1934, i: tysk antologi, Munksgaard, 1 side
Lærerfremstillet power point med begreber fra nazismen.


9 sider + film + videoer.


Ordbøger og e-platforme: Gyldendals røde e-ordbog, ordbogen.com, Minlæring.dk, quizlet.com

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer