Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Karen Bangsgaard-Mogensen
|
Hold
|
2023 TyF/3 (1g TyF/3, 2g TyF/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Beziehungen - Familie und jung sein (Eksamen)
Emnet ”Beziehungen - Familie und jung sein” skal træne eleverne i på tysk at tale og skrive om forskellige familieformer og familieproblematikker, samt det at være ung. Vi vil særligt have fokus på forholdet mellem unge og forældre. Vi læser forskellige tekster inden for emnet, løser mundtlige og skriftlige opgaver og ser film, som bearbejdes.
Efter endt forløb skal I gerne være i stand til:
- At beskrive egne familieforhold
- At gøre rede for og diskutere forskellige familieformer og familieproblematikker
- At diskutere positive og negative aspekter ved det at være ung
- At diskutere fordele og ulemper ved at blive forældre tidligt
- At fortælle om egne fremtidsplaner - familie/karriere
Materiale (kernestof):
• "In welcher familie lebst du? - Norman" (tekst), in: Grethe N. Møller, Wie man lebt - Menschen untereinander, Systime, 2005.
• Max Bolliger: "Sonntag" (novelle), in: Erik Wikkelsø Pedersen, Margit Graves Sørensen, Ansichten. Systime, 1983.
• Alin Coen, Andere Hände (sang), 2011
• Die Ärzte, Junge (sang), 2007
• Kinderspiel (kortfilm), Lars Kornhoff, 2010 https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/kinderspiel
Supplerende:
• Diverse øvelser – fx Quizlet: https://quizlet.com/636986814/flashcards
• Reklame: EDEKA-Werbespot Heimkommen: https://www.youtube.com/watch?v=wOHHRa29otA
Grammatisk fokus: bestemte og ubestemte artikler, sein/haben/werden, svage verber, substantivernes køn
(Häcker & Lohse: "Alles in allem" s. 18-20, 26-29, 32-35, 96-97 + øveark + Minlæring.dk)
Ordbøger og e-platforme: Ordbogen.com, Minlæring.dk, quizlet.com.
Forløbets skønnede omfang inkl. grammatik: 45 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integration (Eksamen)
Integration – Deutschland als Einwanderungsland
I dette forløb arbejder vi med tekst - og filmmateriale om integration i Tyskland.
Begreberne integration, segregation (Parallelgesellschaft) og assimilation (Anpassung) er i fokus. Udgangspunktet er das deutsche Wirtschaftswunder og 1950ernes Tyskland og dermed er Tysklands indvandringshistorie bearbejdet - især indvandring fra tyrkisk side.
Efter endt forløb vil I fx være i stand til:
- At kunne redegøre for Wirtschaftswunder og gæstearbejderne
- At kunne forklare forskellige integrationsformer (pluralistische Integration, Assimilation, Segregation)
- At kunne diskutere hvornår man er integreret
- At kunne forklare fordele og ulemper ved at leve med to kulturer
- At kunne tale om tekster/film til emnet Integration.
Materiale:
• "Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde" (tekst), Goethe Instituttet: (https://www.goethe.de/resources/files/pdf54/28_Almanya_Teaching_Resources1.pdf)
• K. Krehan og K. Stammerjohann: Was ist Integration?" (tekst), in: Wer bin ich, 2020, Gyldendal
• Erdal Sezer: "Es wird immer etwas Fremdes bleiben" (tekst), in: Hier ist meine Heimat, 2010, Tyskforlaget.
• Özlem Topcu: "Eine Familie - zwei Welten" (artikel), Hamburger Abendblatt, in: Hier ist meine Heimat, 2010, Tyskforlaget.
• Jana Frey: "Ich, die andere", 2007 (Loewe, 2007, fiktion, uddrag af roman, 2 sider).
• Almanya - willkommen in Deutschland (Film), Yasemin Şamdereli, 2012 (http://mitcfu.dk/mm)
Supplerende:
• Diverse øvelser – fx Quizlet: https://quizlet.com/786041491/flashcards
• Podcast: Muslime in Deutschland: https://slowgerman.com/2020/11/16/muslime-in-deutschland-sg-219/
Forløbets skønnede omfang: 55 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lübeck
Vi har et mini-forløb om Lübeck i forbindelse med vores studietur til Lübeck. Vi forbereder os til turen ved at arbejde med byens historie som Hansestadt og ved at undersøge (læse om og se klip om) forskellige seværdigheder i byen.
Formålet med turen er at anvende det tyske sprog i praksis i Tyskland. Et andet væsentlig formål er at opleve tysk kultur og hverdag på egen hånd (Landeskunde).
Eleverne skal
- på Stadtwanderung (indre by og de vigtigste seværdigheder).
- på 'skattejagt' i butikker og lign. og her søge informationer, som kræver samtale.
- finde, undersøge og præsentere tildelte seværdigheder
Efterfølgende skal eleverne lave små doku-film, hvor de på tysk giver et indblik i deres dag i Lübeck.
Forløbets skønnede omfang: ca. 5 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Urbanes Leben (Eksamen)
Under emnet ”Urbanes Leben” arbejder vi med livet i storbyen.
Efter endt forløb vil du være i stand til:
- At beskrive fordele og ulemper ved storbylivet
- At sammenligne byliv med livet udenfor storbyen
- At kunne diskutere om en tekst/en film/et billede fremstiller storbylivet positivt eller negativt
- At fortælle om din yndlingsby (en by, du særligt godt kan lide)
- At fortælle om en tysksproget storby
Materiale/kernestof:
• Anna Lang: ”Stadt, Land, Flucht” (artikel - 2011), in: Auf uns, 2016, Gyldendal
• Endlich August: ”Das ist Berlin” (sang - 2016).
• Kurt Tucholsky: ”Augen in der Großstadt” (digt - 1930), in: Auf uns, 2016, Gyldendal
• Jens Eisel: ”Frei” (novelle - 2014), in: Auf uns, 2016, Gyldendal
Supplerende:
- Diverse ordforrådsøvelser:
- Quizlet: https://quizlet.com/560772778/urbanes-leben-flash-cards/
- Mündliche Übungen – z.B. Bildbeschreibungen (mit Wörter zum Thema) – om byliv og land- versus byliv.
- Oplæg: Alle holder oplæg om tysktalende storbyer.
- Skriftlig aflevering: Urbanes Leben (fokus: fx på egen mening om storbyliv/landliv, at kunne fortælle om en yndlingsby mm.).
- Podcast: episode 16 fra Easy German: ”Umzug nach Deutschland": https://www.easygerman.org/podcast/episodes/16
Grammatisk fokus: særligt fokus på personlige og possessive pronominer (Alles in allem s. 52-57 + MinLæring).
Ordbøger og e-platforme: Ordbogen.com, Minlæring.dk, quizlet.com.
Forløbets skønnede omfang inkl. grammatik: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kindheit und Jugend im Dritten Reich (Eksamen)
I forløbet ”Kindheit und Jugend im Dritten Reich” arbejder vi med livet under nazismen - særligt fra børn og unges perspektiv. På baggrund af tekstmateriale, film og billeder får vi forståelse for de metoder, der anvendtes til at udbrede den nazistiske tankegang og for hverdagslivet i Tyskland.
Efter endt forløb vil I være i stand til:
- i korte træk at kunne redegøre for nazismens hovedpunkter (Hitler og NSDAP - de nationalsocialistiske idealer)
- at kunne fortælle om livet under 2. verdenskrig særligt med fokus på børn og unge (herunder at kunne fortælle om Hitlerjugend og Napolas)
- at kunne forklare, hvordan nazismen har påvirket børn og unge
- at kunne argumentere for egne synspunkter i forhold til nazismen
Materiale:
• Tekster med baggrundsviden (om Hitler, nationalsocialisterne og børn og unge under det tredje rige) fra www.frieden-fragen.de:
- "Wer war Hitler?"
- "Was glaubten die Nationalsozialisten?"
- "Wie lebten Kinder und Jugendliche im Nationalsozialismus?"
- "Kinder im Krieg"
• Tilde Michels "Freundschaftsringe" (novelle), in: Kurzgeschichten –einmal anders, systime, 1998.
• Bertolt Brecht "Wer belehrt den Lehrer" (digt), 1934, in: Tysk antologi, Munksgaard, 1982
• Napola (film), Dennis Gansel, 2005
Supplerende:
Und morgen die ganze Welt (film), Julie von Heinz, 2020
YouTube-Video: "Die Jugend im Nationalsozialismus"
https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&list=RDCMUCsVWpmoRsNAWZb59b6Pt9Kg&index=3
YouTube-Video: "Judenverfolgung - einfach erklärt"
https://www.youtube.com/watch?v=fADszC1TpvA
Diverse billeder, der viser, hvilket ideal der blev formidlet af nazisterne.
Diverse øvelser - fx Quizlet: https://quizlet.com/533732117/das-dritte-reich-flash-cards/
Grammatik: særligt fokus på adjektiver og adjektiverne bøjning (Alles in allem s. 99-105 + MinLæring)
Ordbøger og e-platforme: Ordbogen.com, Minlæring.dk, quizlet.com.
Forløbets skønnede omfang inkl. grammatik: 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Anders sein / verschieden sein
Vi læser tekster og ser film om personer, som går egne veje eller falder uden for majoriteten.
Efter endt forløb vil I være i stand til:
- At forklare hvad en "Außenseiter" og "Einzelgänger" er.
- At give eksempler på mennesker, der falder uden for majoriteten.
- At beskrive fordele og ulemper ved at være Außenseiten/Einzelgänger....
Materiale:
Artikel: "Obdachlose nicht erwünscht" (Kilde: Deutsche Welle).
Artikel: "Deutsche Helden im Wandel der Zeit - Sophie Scholl und "die weiße Rose"". (Kilde: Brennpunkt Deutsch).
"Was ist Gender?" (Kilde: Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann: "Wer bin ich", 2020).
"Honneths soziologische Theorie" (Kilde: Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann: "Wer bin ich", 2020).
Dokumentar: "Wer bin ich? - Trans*-Jugendliche zwischen Identitätsfragen und Tabus" (WRD, 2021)
https://www.youtube.com/watch?v=V-ySdvYnuwY
OBS: Desuden passer teksterne fra Integrations-emnet også ind i dette forløb.
Supplerende:
Videoen ”LGBTIQ einfach erklärt": https://www.youtube.com/watch?v=QCKH_dcvXHM
Billedbeskrivelser af forskellige typer af "Einzelgänger"
Diverse ordforrådsøvelser (se dokumentet "Gloser til Anderssein")
Produktion af lommefilm til gymnasiets filmfestival under emnet "Anders sein / verschieden sein".
Forløbets skønnede omfang: Ca. 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
Vi laver repetition og eksamenstræning.
Husk, at du kan finde alle vores dokumenter om/til mundtlig eksamen i vores mappe "Mundtlig eksamen" under vores holds dokumenter her i lectio.
Desuden finder du under vores holds dokumenter en mappe til hvert emne - her genfinder du alle vores tekster til, når du læser op til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59020986964",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59020986964",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59020986964"
}