Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Peter Poulsen
|
Hold
|
2023 TyF/5 (1g TyF/5, 2g TyF/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Landeskunde - die 16 Bundesländer
Igennem forløbet lærer du de 16 tyske forbundslande at kende. Vi ser på landenes regionale, kulturelle og historiske særpræg og lærer de vigtigste hovedstæder i forbundslandene at kende.
I præsenterer et selvvalgt forbundsland gennem en rejsebeskrivelse og præsentation for resten af klassen.
Sprogligt lærer du at styre modalverber (fx können, wollen), og du lærer verbets tider ved at omskrive mellem de vigtigste tider, især fra præsens til perfektum og futurum.
Tekster:
Die 16 Bundesländer - Zahlen, Fakten und Besonderheiten, die kaum jemand kennt. (Deutschland.de) 6 ns
Was macht eigentlich deutsche Kultur aus? - Kulturelle Besonderheiten in Deutschland (Varta-guide.de) 2 ns
So feiert man in Deutschland Weihnachten (Deutschland.de) 1,2ns
Die 16 Bundesländer (Video)
Zerstückeltes Deutschland - warum gibt es Bundesländer (Video)
Materialer desuden:
Arbeitsblatt: Bundesländer und deutsche Geschichte
Min Læring: Verber, modalverber
Alles in Allem: s.26-35
Forløbets omfang: 22 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Postkarte
|
05-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Klima und Nachhaltigkeit (eksamensemne)
Gennem forløbet får du indblik i forskellige aspekter af, holdninger til og syn på klima, miljø og bæredygtighed.
Du stifter bekendtskab med tekster, der omhandler bæredygtighed, Fridays For Future-bevægelsen, klimaforandringer, deleøkonomi, klimabeskyttelse og trends som minimalisme, skraldekultur og upcycling.
Flere af teksterne har et erhvervsmæssigt fokus og omhandler fx virksomhedernes forhold til bæredygtighed.
I arbejdet med teksterne vil der være fokus på ordforrådstilegnelse, udvikling af (mundtlige og skriftlige) kommunikationskompetencer og på grammatik i kontekst.
Tekster:
Leben aus der Mülltonne (Jens Lubbadeh)
Green Garrage (NDR-videos):
Schmeiss mein Leben auf den Müll (Fynn Kleemann - fra albummet Pop 2020)
Der Preis der Schönheit (Fast Fashion)
Hurra die Welt geht unter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Übersetzung
|
23-01-2024
|
Film
|
20-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Gemeinschaften
Hvilke fællesskaber er du en del af? Hvad er mainstream? Hvad er karakteristisk ved de unge i dag? Vi ser også på andre fællesskaber nemlig hhv. danskere i Schleswig-Holstein og tyskere i Sønderjylland ifm. med en studietur til Flensburg.
Kernestof:
Alle wollen Mainstream sein (Barbara Vorsamer)
Dazugehören (Anonym)
Tschick - aus Kapitel 12 (Wolfgang Herrndorf)
Tschick (Film)
Supplerende materiale:
Hverdagsliv i grænselandet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Urbanes Leben (eksamen)
Eleverne skal træne det at læse og forstå ubearbejdede, nyere tysksprogede tekster og inddrage viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i Tyskland.
forstå talt standardsprog på tysk formidlet gennem forskellige medier
føre en samtale på tysk om emnet, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
træne faste vendinger, udtryk og relevante mundtlige kommunikationsstrategier
Der er fokus på at træne mundtlig sprogkompetence om tekster herunder sproghandlinger, hvor eleverne fx skal gengive, beskrive eller kommentere, som det også kræves til den mundtlige eksamen.
teksterne beskæftiger sig med tyskeres leve- og boligforhold, herunder også med diskussionen af, hvor man trives og hvor ikke i forhold livet i hhv. provinsen og i storbyen.
Kernestof:
Anna Lang : Stadt, Land, Flucht
OK KID, "Stadt ohne Meer", Four Music, 2013
Jens Eisel, "Frei", Piper Verlag, 2014
Peter Fox: "Schwarz zu Blau"
Moritz Lehmann, "Sie kam, sie sah, sie klebte", Süddeutsche Zeitung, 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Babylon Berlin - die goldenen Zwanziger (eksamen)
Udgangspunkt for forløbet er serien Babylon Berlin. Vi ser de første 6 afsnit og diskuterer de forskellige handlingsforløb. Samtidig beskæftiger vi os med Berlin i 20'erne gennem både historie-tekster, skønlitteratur og billedkunst fra perioden.
Fagligt formål:
Vi beskæftiger os med den politiske og sociale situation i Tyskland i Weimarrepublikken og Berlin som kulturelt midtpunkt i Europa. Gentager historien sig? Diskussion om, hvorvidt de gyldne 20'erne kan sammenlignes med situationen i dag - politisk polarisering, højredrejning, antisemitisme, økonomisk kollaps, krig og fred.
Kernestof:
Babylon Berlin, Folge 1-9 (Film)
Kunst und Kultur in der Weimarer Republik (Lebendiges Museum Online) https://www.dhm.de/lemo/kapitel/weimarer-republik/kunst-und-kultur
Erich Kästner, "Besuch vom Lande" 1928
Die Weimarer Republik | Die Goldenen Zwanziger | musstewissen Geschichte (TerraX) https://youtu.be/005q7qWvfGo
Von Asche zu Staub (sang)
Berliner Blutmai 1929 (Artikel)
Supplerende stof:
- Der gute Kamerad (sang)
- Det Kolde Øje - Louisiana https://louisiana.dk/udstilling/det-kolde-oeje-tyskland-i-1920erne/
- Berlin in the 1920's https://youtu.be/Xf3_wefprMo?si=xECBiaYWtShi-Q3x
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Anders sein
KIDS - 2 Finger an den Kopf (Marteria)
Wie Schnell kann ich jemand anders sein?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Terrorristen - links und rechts (eksamensemne)
Hvem udøver politisk motiveret terrorisme i Tyskland efter 2. Verdenskrig? Vi undersøger terrorisme udøvet af venstre- såvel som højrekstreme grupper og prøver at forstå hvorfor politiske ekstremister sætter uskyldige borgeres liv i fare for at opnå politiske mål.
Den venstreorienterede terrorisme belyses gennem et blik på RAF's terrorhandlinger i 1970'erne og 80'erne. Hvem var RAF, hvad ville de opnå? og hvilke terrorhandlinger udøvede de for at nå deres politiske mål?
Den højreoreinterede terrorisme eksemplificeres her ved terrorcellen NSU og deres støtter i det højrenationale/nynazistiske miljø.
Kernestof:
Stefan Aust: Der Bader Meinhof Komplex (Auszug)
Der Bader Meinhof Komplex (Film)
Die 68er-Bewegung- ein aufregende Zeit (Logo)
RAF - Rote Armé Fraktion (Logo)
Entführung der Landshut (WDR Bayern)
Beate, die braune Witwe (Christian Fuchs und John Goetz)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59020998528",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59020998528",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59020998528"
}