Holdet 2023 TyF/7 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Kasper Sønderby
Hold 2023 TyF/7 (1g TyF/7, 2g TyF/7)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gewohnheiten
Titel 2 Deutsche Weihnachten
Titel 3 Anders sein (EKSAMENSEMNE)
Titel 4 NAG-Airport sprogøvelser
Titel 5 Die Dasslers & Familie (EKSAMENSEMNE)
Titel 6 Sprogfilm NAG: Anders sein, verschieden sein
Titel 7 Der Fall der DDR  (EKSAMENSEMNE)
Titel 8 Reisen & Migration (EKSAMENSEMNE 1g2g)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gewohnheiten

Du lærer om vaner - og du lærer at italesætte både gode og dårlige vaner - primært med udgangspunkt i tyske sange og kortere tekster.
Sprogligt er særligt modalverberne (können, wollen mm.) i dette forløb nyttige at kunne, når vaner adresseres - derfor lærer du dem i præsens og præteritum. Desuden lærer du om præpositioner med akk (durch, für..) og med dativ (aus, bei ..)

Sangtekst og tekst:
Chima - Morgen (musikvideo)
Div. tekster fra Hove: Ein neuer Anfang, bl.a.: Annett Louisan - Stell dir vor, dass unten oben ist (musikvideo)
Bolliger: Sonntag. Novelle.
ZDF logo: Teresa macht Schluss mit dem Nägelkauen. 2min vlog.


Omfang: 10 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysktest: Modal vb, svage vb, artikler der og ein 13-12-2023
Skr. tysk, præpositioner i AiA og Minlæring 25-01-2024
Test, præpositioner og artikler 07-02-2024
Test, præpositioner 09-02-2024
Skr. tysk, Meine Gewohnheiten und Angewohnheiten 29-02-2024
Genaflevering, tysk: Gewohnheiten 04-04-2024
Præpositioner med akk og dativ (an, auf ..) 04-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Deutsche Weihnachten

Vi behandler kort den tyske juleskik: Traditionen for at samle sin famile, som i det senmoderne samfund kan være splittet.
Tekst:
Edeka Weihnachtsspot, Heimkommen, 2017. 3 min.
dw.de: Gefühlsvolle Werbung zu Weihnachten


Omfang: 5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Anders sein (EKSAMENSEMNE)


Vi læser tekster om personer, som går egne veje eller falder uden for majoriteten.
Især skal du kunne karakterisere, hvordan hovedpersonerne er anderledes - etnisk, holdningsmæssigt eller menneskeligt.
Afslutningsvis læser vi om venskaber og især om, hvordan man bryder et venskab på en ordentlig måde

Sprogligt lærer du især modalverber, personlige pronominer samt præposition plus personligt pronomen (fx für ihn, mit ihr), og du lærer navnlig at give en brugbar personkarakteristik med egnede adjektiver.


Kernestof, som du på tysk skal kunne SAMMENLIGNE din kommende eksamenstekst med og FORTÆLLE om mht. personer, konflikter, løsninger osv.:
- Danquart: Schwarzfahrer. Kurzfilm, 1993.
- Marteria: Kids. Rap. In: Fuchs - Auf uns, Gyldendal 2016
- Berg: Domenik Z
- wikihow: Freundschaft brechen
- Güngör: Anderssein ist kein Widerspruch. Skr. besvarelse, som du til mundtlig eksamen skal kunne sammenligne eksamensteksten og evt. andre eksamensemner med



Web-steder og gyldige hjælpemidler:
https://app.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Minlæring: Personlige pronominer, 'lektie' 25-09-2024
Skr tysk: Marteria 'Kids' 07-10-2024
Test i pronominer og præp, tysk, Marteria 30-10-2024
Skr. tysk - genaflevering Marteria 30-10-2024
Skr. tysk 2 Anderssein ist kein Widerspruch 21-11-2024
Skr. tysk 2 - genaflevering 10-12-2024
Skr. tysk, Die Dasslers 30-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 NAG-Airport sprogøvelser

NAG omdannes 21/11 til en international lufthavn, og guides fører 1g'erne rundt til 2g-sprogholdene (ty, en, sp, fr), som alle producerer sprogøvelser til gæsterne fra 1g.
Vores tyskhold stiller op til temadagen med i alt 6 sprogboder. Øvelserne består af transparent sprog, tysk og et mindre antal grammatiske øvelser, som skal løses af 1g-gæsterne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Die Dasslers & Familie (EKSAMENSEMNE)

Vi undersøger primært søskenderelationen mellem Adi og Rudi, som grundlagde Adidas-koncernen og siden blev uvenner.

Sprogligt fokus på vendinger, der udtrykker afvisning, udgrænsning, forskellighed og søskendekonflikt, bl.a.:
- ausgegrenzt sein, anders sein, isoliert sein, eigensinnig sein, mv.
- gründen, sich streiten, eine schlechte Beziehung haben, mm.
- grammatisk set massiv behandling af possessive pronominer, navnlig sein og ihr samt deres bøjningsendelser, også med foranstillet præposition - fx 'für seinen Vater'

Sekundært er det tyske mangelsamfund 1918-33 kortvarigt behandlet, ligesom slut 40'ernes af-nazificering og 50'ernes Wirtschaftswunder er berørt.

Både Die Dasslers I og Die Dasslers II indgår i forløbet.

Du skal på tysk kunne SAMMENLIGNE din kommende eksamenstekst med Dasslers-serien, herunder REDEGØRE for Rudi og Adi, deres konflikt og personlighed osv.


Tekst og filmserie:
Cyrill Boss: Die Dasslers I (3SAT, sendt 2020 på DR2, 89 min.),
Cyrill Boss: Die Dasslers II (3SAT, sendt 2020 på DR2, 90 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sprogfilm NAG: Anders sein, verschieden sein

2g-sproghold (ty, sp, fr) deltager alle gruppevis i NAG-sprogfilmfestivalen "Anders sein / verschieden sein", hvortil der produceres 2.5-4 min. lange lommefilm på fremmedsproget. Filmene tones i ordforrådet af de tidligere læste 2g-forløb "Anders sein" og "Die Dasslers & Familie". I filmene indgår således en stribe faste vendinger, fx "ausgegrenzt sein, verschieden sein, ein Einzelgänger sein" osv., jf. holdets undervisningsbeskrivelse.

Lommefilmen indgår i skolens store sprogfilmfestival, feb. '25, hvortil både bedste hovedvinderfilm og bedste sprogfilm i hvert af de tre sprog kåres.

Filmene forproduceres med tysk stikordsmanus og skydes i modulerne på, ved og uden for skolen, fx hjemme. Genren er fri, men elementer af deltagende dokumentarisme, portrætdokumentar eller fiktionsfilm anbefales.
Alle i gruppen med undtagelse af fotografen skal producere mundtligt tysk sprog. Fotografen kan (kort) indtale én voice-over.
Filmen klippes på skolen og hjemme, på freeware-platformene iMovie, DaVinci Resolve eller HitFilmExpress.
Filmene tekstes på dansk af hensyn til de øvrige medvirkende sprog - spansk og fransk.
Til filmene knyttes et elevproduceret tysk manus-breakdown med oplysninger om filmens dialogindhold og regibemærkninger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk film 05-02-2025
Tysk filmmanus, 'Anders sein / verschieden sein' 06-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Der Fall der DDR (EKSAMENSEMNE)

Vi arbejder med staten DDR (1949-1990), med særligt henblik på DDR-regimets undertrykkelse, menneskesyn og værdier. Du skal efter forløbet kunne udtrykke dig om livet som DDR-borger i perioden især efter 1961, frygten for STASI, Stasis magtanvendelse og forhørsteknik - nemlig die weiche Macht (soft power) og die harte Macht (hard power).

Du skal kunne REDEGØRE for livet i DDR ud fra flere web-tekster, alle på www.zdf.de/logo, ses i gloseret form her på: https://padlet.com/kaspersonderby/die-ddr-2g-tyf-6-2024-o6ml2ky3z9um2g5s  :

"Zwei deutsche Staaten". 3.10.2023
"Das geteilte Deutschland". 4.1.2024
"Deutsche Demokratische Republik". 5.4.2019
"Die Berliner Mauer". 4.1.2024
"Leben in der DDR". 5.1.2024
"Die Stasi". 5.1.2024
"So war die DDR". Grafik, Tutorial-Video. 3.10.2023

Tekster, web-tekster, film og øvrige materialer, som du desuden skal kunne sammenligne din kommende eksamenstekst med:
F. Donnersmarck:  "Das Leben der Anderen" Fiktionsfilm, 2007. 15 min. af filmens anslag er set.
F. Donnersmarck: "Das Leben der Anderen", Manusuddrag, forhørsscenen i filmens første ca. 6 min. (Suhrkamp Verlag, 2007).

M. Herbig: "Ballon." Flugten fra Østtyskland. AW Entertainment, 2018. Film, 126 min.

C. Moog: "Es ist 15 Uhr". Novelle, fiktion, uddrag.

Sproglige områder:
Vi træner faste vendinger: Die DDR, die BRD; in die DDR reisen vs. in der DDR sein. Du skal kunne udtrykke dig om forhørsformer og om de afhørtes reaktionsmåde. Harte Macht, weiche Macht.
Du lærer relative pronominer (manden, som - der Mann, der ..), og du lærer kort passiv (det bliver vist - es wird gezeigt). Du repeterer fra 1g præpositioner med akk./dativ, især in. Desuden repetition af personlige og possessive pronominer (er/ihn/ihm, sie/ihr) med henblik på sein/ihr samt deres bøjningsendelser. Du træner ordstilling inden for hovedsætning med efterfølgende ledsætning.
Sluttelig trænes korrekt brug af det danske adverbium "så" (dann, also, damit / sodass).

Supplerende anvendte internetbaserede opslagsværker:
www.minlæring.dk
www.padlet.com
www.dw.de
www.quizlet.com
www.duolingo.com
www.ordbogen.com

Forløbets omfang: Ca. 40 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening possessive pronominer 27-02-2025
Test, possessive pronominer 27-02-2025
Skr. tysk, relative pronominer, træning til test 31-03-2025
Test, relative pronominer, personendelser verber 07-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Reisen & Migration (EKSAMENSEMNE 1g2g)

I dette forløb beskæftiger vi os gennem tekster og film med forskellige rejseformer (2g: Ferienreise, Bildungsreise, Integrationsreise) og ser på hvilken betydning rejser kan have for vores liv.
Grammatisk har vi fokus på sætningskonstruktion, ordstilling,  de svage og stærke verbers bøjninger i nutid og førnutid og de personlige pronominer.
Efter forløbet skal du kunne tale om rejsetemaet i de læste tekster og du skal kunne anvende relevant ordforråd og typiske vendinger til at tale om temaet "Reisen" samt "Migration". Hvilke rejseformer kender du nu? Motiver for at rejse og hvorfor har det altid været vigtigt for mennesket at rejse? Du skal kunne beskrive en rejse fra start til slut i en given tekst, en rejse du selv har foretaget  osv.
Desuden rejste holdet i april '24 på en-dagstur til Lübeck og præsenterede bl.a. i gruppeproducerede vlogs tysk materiale om byens seværdigheder.

I 2g, april-maj 2025, repeteres og udbygges emnet "Reisen" fra 1g - gennem repetition og  ekstra tekster med dimensionen "Migration", med særligt henblik på de tre integrationsformer (die Assimilation, die pluralistische Integration, die Segregation). Her læser du om især 2. generationsimmigranters oplevelse af kulturmødet mellem tysk og egen tidligere kultur - fokus på konflikter og løsninger.
Du skal kunne definere kendetegn for Integrationsreise (Sezer-Text), Ferienreise (Almanya-Film), og Bildungsreise (Goethe, Rom-Reise)

Film (1g):
Almanya (2018)

Text (1g, 2024):
B. Jacob: Ferien in Norwegen (rejseskildring) - i: Iversen: Bis ans Ende der Welt, Tyskforlaget 2009
Div. turistbureautekster om Lübeck, på www.luebeck-tourismus.de/

Text (2g, 2025):
J. W. Goethe: Italienische Reise. Rom, den 1. November 1786. Rejsedagbog, Projekt Gutenberg.
E. Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben. I: Blume & Hermann - Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget (2010)
K. Stammerjohan m.fl.: Was ist Integration? Die 3 Integrationsformen. I: Stammerjohan & Krehan - wer bin ich (2020)
M. Suter: Hofer, der Reiseprofi. I: Blume og Hermann - Eins, zwei, drei, mundtlig eksamen i tysk (2019), eksamensspørgsmål-case 2, s. 71 ff.
A. Tuckermann: Potsdamer Strasse. Tekst til træning før visning af video-eksamenscase, Tysk B, Ved Det Grønne Bord, 2018 [video må ikke gengives pga. copyrights].

www-opslagsværker:
www.minlæring.dk
www.ordbog.gyldendal.dk
www.duolingo.com
www.padlet.com
www.quizlet.com
www.wordwall.net

Forløbets omfang inkl. grammatik: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer