Titel
2
|
Nedarvning og forplantning
Dette forløb har været to-delt. Vi startede med at arbejde med fertilitet og sexologi, og derefter fokuserede vi på genetik, nedarvning og evolution.
Del 1: Med udgangspunkt i debatten om fertilitet og barnløshed, startede vi forløbet med bl.a. at diskutere faktorer som kan påvirke fertiliteten. Vi har arbejdet med kønsorganernes opbygning og funktion, og vi har fokuseret på hormoner herunder særligt kønshormonerne, i denne forbindelse har vi arbejdet med reguleringen af sædcelle produktionen, og overordnet med ægløsning. Ligeledes er befrugtningens forløb blevet gennemgået.Vi har arbejdet introducerende med sexsygdomme, smitte og prævention, og eleverne har set på hvordan en graviditetstest fungerer. I et senere modul lavede eleverne forsøg med ornesæd, hvor sædcellerrne blev udsat for sæddræbende creme samt opvarmning og studeret i mikroskop.
Del 2: Vi har i denne del af forløbet fokuseret på en række genetiske grundbegreber samt nedarvning (autosomer, kønskromosomer, gener, alleler, homologe kromosomer, dominante og recessive gener, homozygote, heterozygote, genotyper, fænotyper). Begreberne og forskellige nedarvningstyper er bl.a. blevet trænet vha. at analysere stamtavler og løse nedarvningsopgaver. Eleverne har lavet PTC smagetest, og ligeledes øvelsen med Mendels 1.lov i majsfrø. Vi har arbejdet med opbygningen og funktionen af DNA, herunder proteinsyntesen. Vi har også arbejdet med mutationer, med fokus på genmutationer. Eleverne har forsøgt at isolere DNA fra jordbær. Vi har afslutningsvist perspektiveret emnet, herunder særligt mutationer, til evolution, særligt naturlig selektion. Eleverne er kort blevet præsenteret for seksuel selektion og principperne bag artsdannelse.
Fokuspunkter i dette forløb har været følgende:
At kunne beskrive den generelle opbygning af de mandlige og kvindelige kønsorganer
At kunne beskrive funktionen af de dele der er involveret i produktionen af sædceller og sæd samt ægceller, og kønscellernes vej igennem kønsorganerne
Overordnet at kunne beskrive hvordan det endokrine system virker (hormoner)
At kunne definere forskellen på negativ og positiv feedback
At kunne forklare reguleringen af testosteron, samt beskrive hvilke funktioner testosteron har i en mand
At kunne beskrive hvordan ægløsning overordnet fungerer
At kunne forklare hvordan en graviditetstest virker
At kunne beskrive befrugtningens forløb
At kunne udvise en generel indsigt i og biologisk forståelse for prævention og sexsygdomme
At kunne diskutere fænomenet ufrivillig barnløshed og perspektivere den biologiske viden til samfundsdebatten
At kunne beskrive og anvende genetikkens faglige kernebegreber
At kunne lave et krydsningsskema
At kunne forklare og analysere stamtavler, herunder kunne redegøre for forskellen på forskellige typer af nedarvning (autosomalt dominant/recessivt og kønsbunden)
At kunne redegøre for DNAs opbygning
At kunne beskrive proteinsyntesens del-processer, herunder at kunne oversætte en DNA sekvens til en mRNA sekvens og denne til den korrekte aminosyrer-kæde
At kunne gøre rede for mutationer og de forskellige typer af mutationer
At kunne diskutere konsekvensen ved først og fremmest genmutationer
At kunne analysere figurer med korrekt brug af fagbegreber
At kunne redegøre for evolutionsteorien med konkrete eksempler, og herunder forklare begrebet naturlig selektion
Omfang: 40%
Praktisk arbejde/øvelser:
Ornesæd under mikroskop
Graviditetstest med gravid-urin
Isolering af DNA fra jordbær (DNA cocktail)
PTC øvelse
Mendels 1.lov
|