Holdet 2024 bi/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Sanne Bek
Hold 2024 bi/b (1b bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv
Titel 2 Arv
Titel 3 Sexologi
Titel 4 ⭐️ Evolution ⭐️
Titel 5 ⭐️ Økologi - Skoven ⭐️

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv

Forløbet omhandler:
Lidt om hvordan man kan "definere" liv, celletyper (herunder om bakterier og bakteriel vækst) og transport af stoffer gennem cellemembranen og lidt om enzymer.

Forsøg:
Mikroskopi af plante- og dyreceller
Osmose med kartofler
Bromelin i ananas

Kernestoffet er:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer

Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskopi af plante og dyreceller 06-11-2024
Rapport: Osmose i kartoffel 20-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Arv

Forløbet omhandler:
Grundlæggende viden om hvad - og hvordan - vi arver. Desuden vil vi komme ind på eksempler på, hvad man kan bruge bioteknologiske metoder til i dag.

Forsøg:
Klippe/klisterøvelse - DNA (i papir)
Isolering af DNA fra jordbær
Blodtypebestemmelse


Kernestoffet er:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af (carbohydrater, lipider,) proteiner og DNA

Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sexologi

Forløbet omhandler:
De kvindelige - og de mandlige kønsorganers opbygning og funktion, menstruationscyklus og lidt om prævention.

Forsøg: Mikroskopi af færdigfremstillede præparater (sædceller, tværsnit af ovarie og af sædrør)

Kernestoffet er:
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 ⭐️ Evolution ⭐️


Forsøg
Survival of the fittest (bønneforsøget) kombineres med simulering fra https://phet.colorado.edu/en/simulations/natural-selection.

Kernestof:
Evolutionsbiologi - Eksempler på evolutionsmekanismer
Økologi - Samspil mellem arter  
Økologi - Samspil mellem arter og deres omgivende miljø

Vigtige fagtermer:
Evolution, biologisk variation, naturlig selektion, artsdannelse, biologiske artsbegreb

Forløbets teorigrundlag vil gøre det muligt for eleverne at kunne:
- Forklare hvordan evolution gennem naturlig selektion fungerer
- Redegøre for det biologiske artsbegreb
- Forklare hvordan nye arter kan opstå
- Redegøre for at alt liv på Jorden er beslægtet
- Forklare hvordan arter klassificeres i et hierarkisk taksonomisk system
- Redegøre for menneskets plads i livets træ
- Give konkrete eksempler på evolutionsmekanismer
- Forklare hvorfor evolution har indflydelse på vores liv og sundhed.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 ⭐️ Økologi - Skoven ⭐️

Forløbet har dækket den basale økologi herunder energiens og stoffers rejse gennem økosystemer på Jorden, herunder carbonkredsløbets biologiske og geologiske dele, trofiske niveauer, auto- og heterotrofe organismer, fotosyntese og respiration, BPP, NPP og R og økologiske fodaftryk, aerob og anaerob nedbrydning, intra- og interspecifik konkurrence om ressourcerne.
- Energistrømme herunder fotosyntese og respiration.
- Begrænsende faktorer for alger og planter.

Fokus spørgsmål:
- Redegøre for opbygningen af et økosystem og for hvordan solenergien gøres brugbar via fotosyntesen og omsættes i hvert led i fødekæden
- Redegøre for forskellige gæringsprocesser og for forskellen på gæring og respiration
- Redegøre for abiotiske og biotiske faktorers betydning for planter og dyr, herunder for betydningen af de to forskellige former for konkurrence
- Diskutere betydningen af biodiversitet og hvilke faktorer der har indflydelse på biodiversiteten
- Gennemgå carbonkredsløbet og skelne mellem naturlige processer og menneskeskabte, samt diskutere hvilken betydning de menneskeskabte processer har for vores klima

- Gøre rede for skovens udvikling i Danmark efter sidste istid og de væsentlige forskelle på naturskov og produktionsskov (kulturskov) og forklare hvorfor naturskov har mulighed for stor biodiversitet
- Forklare betydningen af lys og træernes tilpasning til forskellige lysstyrker
- Forklare hvordan skoven holder på næringssalte
- Forklare hvorfor det er vigtigt med en god balance mellem ilt og vand i jorden
- Gøre rede for forskellen på muldjord og morjord og for hvordan man vha. plantevæksten kan sige noget om jordtypen
- Gøre rede for bl.a. regnorme og bænkebideres nicher og placering i fødekæden samt forklare hvordan de er tilpasset disse nicher
- Forklare hvorfor insekter som er tilpasset samme træart, har forskellige nicher
- Forklare hvorfor bæveren er en nøgleart
- Forklare hvordan fældning af skov kan påvirke klimaet med hensyn til både temperatur, nedbør og atmosfærens CO2-indhold
- Forklare på hvilke måde carbon oplagres i skoven
- Diskutere betydningen af træ som carbonlager


Kernestof:
Biokemiske processer: Fotosyntese og respiration
Økologi:
- Samspil mellem arter
- Samspil mellem arter og deres omgivende miljø og herunder biodiversitet
- Energistrømme
- C-kredsløb


Forsøg:
Biotop undersøgelse (Skoven)
Fotosyntese forsøg (med BTB)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer