Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Sanne Bek
|
Hold
|
2024 bi/b (1b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv
Forløbet omhandler:
Lidt om hvordan man kan "definere" liv, celletyper (herunder om bakterier og bakteriel vækst) og transport af stoffer gennem cellemembranen og lidt om enzymer.
Forsøg:
Mikroskopi af plante- og dyreceller
Osmose med kartofler
Bromelin i ananas
Kernestoffet er:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopi af plante og dyreceller
|
06-11-2024
|
Rapport: Osmose i kartoffel
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arv
Forløbet omhandler:
Grundlæggende viden om hvad - og hvordan - vi arver. Desuden vil vi komme ind på eksempler på, hvad man kan bruge bioteknologiske metoder til i dag.
Forsøg:
Klippe/klisterøvelse - DNA (i papir)
Isolering af DNA fra jordbær
Blodtypebestemmelse
Kernestoffet er:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af (carbohydrater, lipider,) proteiner og DNA
Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi
Forløbet omhandler:
De kvindelige - og de mandlige kønsorganers opbygning og funktion, menstruationscyklus og lidt om prævention.
Forsøg: Mikroskopi af færdigfremstillede præparater (sædceller, tværsnit af ovarie og af sædrør)
Kernestoffet er:
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
⭐️ Evolution ⭐️
Forsøg
Survival of the fittest (bønneforsøget) kombineres med simulering fra https://phet.colorado.edu/en/simulations/natural-selection.
Kernestof:
Evolutionsbiologi - Eksempler på evolutionsmekanismer
Økologi - Samspil mellem arter
Økologi - Samspil mellem arter og deres omgivende miljø
Vigtige fagtermer:
Evolution, biologisk variation, naturlig selektion, artsdannelse, biologiske artsbegreb
Forløbets teorigrundlag vil gøre det muligt for eleverne at kunne:
- Forklare hvordan evolution gennem naturlig selektion fungerer
- Redegøre for det biologiske artsbegreb
- Forklare hvordan nye arter kan opstå
- Redegøre for at alt liv på Jorden er beslægtet
- Forklare hvordan arter klassificeres i et hierarkisk taksonomisk system
- Redegøre for menneskets plads i livets træ
- Give konkrete eksempler på evolutionsmekanismer
- Forklare hvorfor evolution har indflydelse på vores liv og sundhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
⭐️ Økologi - Skoven ⭐️
Forløbet har dækket den basale økologi herunder energiens og stoffers rejse gennem økosystemer på Jorden, herunder carbonkredsløbets biologiske og geologiske dele, trofiske niveauer, auto- og heterotrofe organismer, fotosyntese og respiration, BPP, NPP og R og økologiske fodaftryk, aerob og anaerob nedbrydning, intra- og interspecifik konkurrence om ressourcerne.
- Energistrømme herunder fotosyntese og respiration.
- Begrænsende faktorer for alger og planter.
Fokus spørgsmål:
- Redegøre for opbygningen af et økosystem og for hvordan solenergien gøres brugbar via fotosyntesen og omsættes i hvert led i fødekæden
- Redegøre for forskellige gæringsprocesser og for forskellen på gæring og respiration
- Redegøre for abiotiske og biotiske faktorers betydning for planter og dyr, herunder for betydningen af de to forskellige former for konkurrence
- Diskutere betydningen af biodiversitet og hvilke faktorer der har indflydelse på biodiversiteten
- Gennemgå carbonkredsløbet og skelne mellem naturlige processer og menneskeskabte, samt diskutere hvilken betydning de menneskeskabte processer har for vores klima
- Gøre rede for skovens udvikling i Danmark efter sidste istid og de væsentlige forskelle på naturskov og produktionsskov (kulturskov) og forklare hvorfor naturskov har mulighed for stor biodiversitet
- Forklare betydningen af lys og træernes tilpasning til forskellige lysstyrker
- Forklare hvordan skoven holder på næringssalte
- Forklare hvorfor det er vigtigt med en god balance mellem ilt og vand i jorden
- Gøre rede for forskellen på muldjord og morjord og for hvordan man vha. plantevæksten kan sige noget om jordtypen
- Gøre rede for bl.a. regnorme og bænkebideres nicher og placering i fødekæden samt forklare hvordan de er tilpasset disse nicher
- Forklare hvorfor insekter som er tilpasset samme træart, har forskellige nicher
- Forklare hvorfor bæveren er en nøgleart
- Forklare hvordan fældning af skov kan påvirke klimaet med hensyn til både temperatur, nedbør og atmosfærens CO2-indhold
- Forklare på hvilke måde carbon oplagres i skoven
- Diskutere betydningen af træ som carbonlager
Kernestof:
Biokemiske processer: Fotosyntese og respiration
Økologi:
- Samspil mellem arter
- Samspil mellem arter og deres omgivende miljø og herunder biodiversitet
- Energistrømme
- C-kredsløb
Forsøg:
Biotop undersøgelse (Skoven)
Fotosyntese forsøg (med BTB)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65401554348",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65401554348",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65401554348"
}