Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Camilla Hellmers Fjordholt
|
Hold
|
2024 bi/d (1d bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen - livets mindste enhed
Cellen som den mindste byggesten for liv. Forskellige celletyper – prokaryote og eukaryote celler, herunder dyre- og plantecellers opbygning samt enkelte organellers funktion. Cellemembranens opbygning og vigtige funktioner blandt andet i form af regulering af stoftransporten ind og ud af cellen. Transportprocesserne diffusion, osmose og aktiv transport.
Forsøg/øvelser:
Mikroskopering af celler
Osmose i kartoffel
Kernestof:
cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartoffel
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krop og træning
I forløbet ser vi nærmere på blodkredsløbet, lungerne og hjertet. Hvordan er de hver især opbygget så de kan udføre deres specifikke funktion i kroppen?
Vi kommer også omkring kondition og hvordan den kan påvirkes ved træning.
Forsøg/øvelser:
Måling af puls og blodtryk i hvile og ved fysisk aktivitet
Kernestof:
- biokemiske processer: respiration og gæring
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Puls og blodtryk
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sex, hormoner og ønskebørn
Forløbet omhandler centrale emner i forbindelse med menneskets forplantning. Kønsorganernes struktur og funktion danner baggrund for en bedre forståelse for de forskellige mekanismer som knytter sig til hormonreguleringen hos begge køn, samt hvilke udfordringer der kan være hvis man ikke kan blive gravid.
Hormonforstyrrende stoffer kan være en af årsagerne og kunstig befrugtning via reagensglasmetoden kan være en af løsningerne.
Prævention indgår også som en naturlig del af dette forløb - hvordan kan man bedst forhindre graviditet, såvel som kønssygdomme.
Forsøg/øvelser:
Mikroskopering af ornesæd (levende celler)
Kernestof:
- fysiologi: forplantning og hormonel regulering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopering af ornesæd
|
18-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikroorganismer
Hvad er mikroorganismer for noget?
Patogene og probiotiske bakterier.
Mikrobiel vækst og forskellige faktorers indflydelse herpå.
Den mikrobielle vækstkurve.
Forsøg/øvelser:
Kimfald - bakterier i luften
Gærcellers vækst ved forskellige temperaturer
Kernestof:
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
biokemiske processer: respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bakterier i luften (kimfald)
|
30-03-2025
|
Gærcellers aktivitet ved forskellige tempkeraturer
|
27-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
På opdagelse i generne
Forløbet tager udgangspunkt i DNA´s opbygning og funktion i cellerne, herunder DNA-replikation og de to former for celledeling mitose (den almindelige celledeling) og meiose (kønscelledannelse). Dette bringer os videre til det centrale dogme hvor vi ser nærmere på proteinsyntesens delprocesser.
Herefter arbejder vi med grundbegreberne indenfor den klassiske genetik i relation til nedarvning af genetiske egenskaber; alleler, kønscelledannelse (meiose), stamtavler og nedarvningsformer (dominant/recessiv, autosomal/kønsbundet) og herfra ser vi nærmere på forskellige mutationer og fejl i meiosen.
Vi afslutter forløbet med et kort indblik i evolutionslæren, hvor begrebet naturlig selektion introduceres.
Forsøg/øvelser:
DNA-ekstraktion fra jordbær
Blodtypebestemmelse
Naturlig selektion (simulering af naturlig selektion hos birkemåleren: https://askabiologist.asu.edu/games-sims/peppered-moths-game/play.html)
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DNA i jordbær
|
03-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Du bliver hvad du spiser
Et mini forløb der omhandler de energigivende stoffer som kroppen har brug for samt hvordan de nedbrydes og optages gennem fordøjelsessystemet.
Vi ser på opbygningen af kulhydrater, protein og fedt, samt hvilke funktioner de forskellige makronæringsstoffer har i kroppen.
Forløbet inkluderer desuden opbygningen og funktionen af fordøjelsessystemet og i naturlig forlængelse heraf enzymers opbygning og virkemåde.
Forsøg/øvelser:
Enzymet bromelin
Kernestof:
- Fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsessystemet)
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymet bromelin
|
27-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi - opdag havet!
Forløbet omhandler havet som økosystem, herunder samspillet mellem nogle af havets dyr og planter, samt eksempler på deres forskellige tilpasninger. Der arbejdes med organismernes placering på de trofiske niveauer, BPP og NPP og fødenet (græsnings- og nedbryderfødekæde).
Primærproducenterne fra NV i grundforløbet genopdages og øvelsen om fotosyntese og respiration derfra genopfriskes og udvides med et demonstrationsforsøg med lysintensitet som begrænsende faktor.
Havet som økosystem belyses yderligere gennem biotiske og abiotiske faktorer, springlag, energistrømme og kulstof-kredsløbet. Der afrundes med en perspektivering til eutrofiering og medfølgende iltsvind.
Forsøg/øvelser:
Fotosyntese og respiration hos vandpest (fra NV)
Lysintensitet som begrænsende faktor for fotosyntesen (demonstration)
Dannelse af springlag (salt- og ferskvand)
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese og respiration
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
OBS! i undervisningshæftet "Opdag havet" har vi læst side 6-32 samt side 60-67
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese
|
28-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65401580922",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65401580922",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65401580922"
}