Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anna Kvistgaard Boelsmand
|
Hold
|
2024 bi/f (1f bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Lidt om, hvad liv er - hvordan kan liv ”defineres”, hvordan er det opstået.
Om celletyper (pro- og eukaryote samt dyre- og planteceller herunder cellemembranen og dens rolle i at regulere stoffers transport ind og ud af cellen, stoftransportprocesser: diffusion, osmose og aktiv transport.
Øvelser/forsøg:
Osmose i kartofler, med skriftlig aflevering
Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
Faglige mål, der skal trænes
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrobiologi og enzymer
Enzymers opbygning s. 19-20 i Biologi i udvikling 2. udg.
Forklare processen hvor enzymer danner et produkt ud fra substrater. Senere i forbindelse med fysiologi-forløbet og fordøjelse udføres enzymforsøg med amylase og bromelin.
Forklare begrebet mikroorganisme og give forskellige eksempler derpå.
Forklare hvorfor hygiejne er vigtig for at minimere risikoen for infektionssygdomme.
Forklare hvordan bakterier deler sig (ukønnet)
Den mikrobielle vækstkurve.
Øvelser:
Gæringsforsøg
Kernestof:
Enzymer - Overordnet opbygning og funktion
Mikrobiologi- Vækst og vækstfaktorer
Biokemiske processer - Gæring
Makromolekyler - Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fysiologi
Forløbet handler om sundhed og ernæring. Vi arbejder med vores kost og fordøjelse. Dermed introduceres der til enzymer og disses funktion i kroppen. Der arbejdes med faktorer, der har indflydelse på enzymernes aktivitet. Stofgrupperne kulhydrater, lipider og proteiner gennemgås.
Hvordan lever vi sundt?
Forløbet indeholder forsøg og arbejdsopgaver:
- enzymforsøg med bromelin
- enzymforsøg med amylase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi
Forløbet har dækket fysiologiske forandringer i puberteten, kønsorganernes opbygning og embryonale udvikling, hormonel regulering af menstruationscyklus, forplanting, prævention og kønssygdomme.
Kernestof - fysiologi:
-Oversigt over kroppens organsystemer
-Et udvalgt organsystems opbygning og funktion
-Forplantning
-Hormonel regulering
Forsøg:
Øvelse med ornesæd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA og genetik
Forløbet har behandlet DNAs opbygning, nukleotider, baseparringsprincippet og DNAs organisering i kromosomer: kromosomer, kromatider. Cellens cyklus, replikation af DNA, proteinsyntesens delprocesser og det centrale dogme er gennemgået således at der bør være styr på både transkription, translation, sammenhængen mellem aminosyrerækkefølgen i protein og nukleotidrækkefølgen i et gen.
Genetik har dækket emnerne autosomer og autosomal nedarvning, alleller, genotyper og fænotyper, monogene egenskaber, dominante og recessive træk, anvendelse af krydsningsskemaer, kromosomtalsmutationer og genmutationer, herunder punktmutationer og længdemutationer. Blodtyper: AB0- og rhesus-systemernes genetik og udtryk af antigener samt antistof produktion.
Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: -Nedarvningsprincipper -Det centrale dogme -Mutation
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
Øvelse:
Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Evolution
Forløbet har dækket livets opståen på Jorden herunder hvordan de første organiske byggesten til livet som aminosyrer og nukleotider kan være blevet dannet før der var liv (Miller-Urey eksperimentet), store begivenheder i livets historie som f.eks. opståen af flercellethed, biologisk evolution, ideer der ligger til grund for evolutionsteorien (arv, overskud af afkom, naturlig selektion), hvordan nye arter dannes og hvordan arter inddeles og navngives (taksonomi). Eksempler på hvordan mennesket har påvirket evolution (Majerus 6-årige eksperiment med birkemålere).
Forsøg
Blodtypebestemmelse
Kernestof:
Evolutionsbiologi - Eksempler på evolutionsmekanismer
Økologi - Samspil mellem arter
Økologi - Samspil mellem arter og deres omgivende miljø
Vigtige fagtermer:
Evolution, biologisk variation, naturlig selektion, artsdannelse, biologiske artsbegreb
Forløbets teorigrundlag vil gøre det muligt for eleverne at kunne:
Forklare hvordan arter klassificeres i et hierarkisk taksonomisk system
Redegøre for menneskets plads i livets træ
Forklare hvordan arter kan "tilpasse" sig et givet miljø
Redegøre for niche begrebet versus habitet begrebet
Redegøre for interspecifik konkurrence og intraspecifik konkurrence
Forklare antibiotikas generelle virkning samt hvordan antibiotika resistens kan opstå og videregives blandt prokaryoter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Naturen omkring os
Forløbet har dækket den basale økologi herunder energiens og stoffers rejse gennem økosystemer på Jorden, herunder det biologiske carbonkredsløbet, trofiske niveauer, auto- og heterotrofe organismer, fotosyntese og respiration, BPP, NPP og R, aerob og anaerob nedbrydning.
Kernestof:
Biokemiske processer: Fotosyntese og respiration
Økologi:
- Samspil mellem arter
- Samspil mellem arter og deres omgivende miljø og herunder biodiversitet
- Energistrømme
- C-kredsløb
Forsøg:
Biotop undersøgelse (nåle- og bøgeskov)
forsuringsforsøg (i forbindelse med "Opdag havet" og carbonkredsløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65401601954",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65401601954",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65401601954"
}