Holdet 2024 bi/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Dennis Yano Grann
Hold 2024 bi/k (1k bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 ⭐️ Det cellulære liv ⭐️
Titel 2 ⭐️ Mikrobiologi og enzymer ⭐️
Titel 3 ⭐️ Den genetiske arv ⭐️
Titel 4 ⭐️Sexologi⭐️
Titel 5 ⭐️ Evolution ⭐️
Titel 6 ⭐️ Økologi - Oplev havet ⭐️

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 ⭐️ Det cellulære liv ⭐️

Lidt om, hvad liv er - hvordan kan liv ”defineres”, hvordan er det opstået. Om celletyper (pro- og eucaryote samt dyre- og plantecellerherunder cellemembranen og dens rolle i at regulere stoffers transport ind og ud af cellen, stoftransportprocesser: diffusion, osmose og aktiv transport.

Øvelser/forsøg:
Gær forsøg (CO2 dannelse)
Osmose i kartofler, med skriftlig aflevering

Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser

Faglige mål, der skal trænes
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose rapport omlagt 21-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 ⭐️ Mikrobiologi og enzymer ⭐️

Enzymers opbygning
Forklare processen hvor enzymer danner et produkt ud fra substrater. Hertil udføres enzymforsøg med lipase og bromelin. Kulhydraters, fedtsyres og proteiners opbygning brug i cellen gennemgås.
Forklare forskellige variablers indflydelse på  et enzyms reaktionshastighed såsom (temperatur, pH, koncentrationer af substrat eller enzymer).

Forklare begrebet mikroorganisme og give forskellige eksempler derpå.
Gærceller og gæringstanke mhp. produktion beskrives kort.
Forklare hvorfor hygiejne er vigtig for at minimere risikoen for infektionssygdomme.
Forklare hvordan bakterier deler sig (mitose)
Den mikrobielle vækstkurve. Hertil udføres kimfalds forsøg.

Øvelser:
Kimfald
Enzymforsøg med lipase og bromelin

Kernestof:
Enzymer - Overordnet opbygning og funktion
Mikrobiologi- Vækst og vækstfaktorer
Biokemiske processer - Gæring
Makromolekyler - Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 ⭐️ Den genetiske arv ⭐️

Forløbet har behandlet DNAs opbygning, nukleotider, baseparringsprincippet og DNAs organisering i kromosomer: kromosomer, dobbeltkromosomer, kromatider. Cellens cyklus, replikation af DNA, proteinsyntesens delprocesser og det centrale dogme er gennemgået således at der bør være styr på både transkription, translation, sammenhængen mellem aminosyrerækkefølgen i protein og nukleotidrækkefølgen i et gen.

Genetik har dækket emnerne autosomer og autosomal nedarvning, alleller, genotyper og fænotyper, monogene egenskaber, dominante og recessive træk, anvendelse af krydsningsskemaer, kromosomtalsmutationer og gennutationer, herunder punktmutationer og længdemutationer. Blodtyper: AB0- og rhesus-systemernes genetik og udtryk af antigener samt antistof produktion.

Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi:   -Nedarvningsprincipper -Det centrale dogme -Mutation
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer

Supplerende stof:
Bioteknologi: PCR og gelektroforese

Øvelse:
Isolering af DNA
Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 ⭐️Sexologi⭐️

Forløbet har dækket koncepterne kønsdeterminering og kønsdifferentiering, fysiologiske forandringer i puberteten, kønsorganernes opbygning og embryonale udvikling, hormonel regulering af menstruationscyklus, forplanting, IVF behandling, prævention og kønssygdomme, fertilitet, ufrivillig barnløshed og hormonforstyrrende stoffer. Introduktion til etik forbundet med "ønskebørn" og donorbørn.

Forsøg:
mikroskopering af kønsceller
Ornesæd

Kernestof:
Fysiologi:
-Oversigt over kroppens organsystemer
-Et udvalgt organsystems opbygning og funktion
-Forplantning
-Hormonel regulering

Supplerende stof:
Sundhed og sygdom
Bioteknologi mhp. fosterdiagnostik


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 ⭐️ Evolution ⭐️

Forløbet har dækket livets opståen på Jorden herunder hvordan de første organiske byggesten til livet som aminosyrer og nukleotider kan være blevet dannet før der var liv (Miller-Urey eksperimentet), store begivenheder i livets historie som f.eks. opståen af flercellethed, den kambriske eksplosion og dinosaurernes uddøen, biologisk evolution, ideer der ligger til grund for evolutionsteorien (arv, overskud af afkom,  naturlig selektion), hvordan nye arter dannes og hvordan arter inddeles og navngives (taksonomi). Eksempler på hvordan mennesket har påvirket evolution (Majerus 6årige eksperiment med birkemålere) samt udviklingen af hunderacer.

Forsøg
Survival of the fittest (bønneforsøget) kombineres med simulering fra https://phet.colorado.edu/en/simulations/natural-selection.

Kernestof:
Evolutionsbiologi - Eksempler på evolutionsmekanismer
Økologi - Samspil mellem arter  
Økologi - Samspil mellem arter og deres omgivende miljø

Vigtige fagtermer:
Evolution, biologisk variation, naturlig selektion, artsdannelse, biologiske artsbegreb

Forløbets teorigrundlag vil gøre det muligt for eleverne at kunne:
Forklare hvordan arter klassificeres i et hierarkisk taksonomisk system
Redegøre for menneskets plads i livets træ
Forklare hvordan arter kan "tilpasse" sig et givet miljø
Redegøre for niche begrebet versus habitet begrebet
Redegøre for interspecifik konkurrence og intraspecifik konkurrence
Forklare antibiotikas generelle virkning samt hvordan antibiotika resistens kan opstå og videregives blandt prokaryoter.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 ⭐️ Økologi - Oplev havet ⭐️

Forløbet har dækket den basale økologi herunder energiens og stoffers rejse gennem økosystemer på Jorden, herunder carbonkredsløbets biologiske og geologiske dele, trofiske niveauer, auto- og heterotrofe organismer, fotosyntese og respiration, BPP, NPP og R og økologiske fodaftryk, aerob og anaerob nedbrydning, intra- og interspecifik konkurrence om ressourcerne.
Energistrømme herunder fotosyntese og respiration.
Grundet et fokus på havmiljøet er der fokus op prametre der påvirker iltkoncentration i vand,
begrænsende faktorer for alger og planter (hertil gennemgåes N- og P-kredsløbene) samt tilpasninger til et liv i vand.

Kernestof:
Biokemiske processer: Fotosyntese og respiration
Økologi:
- Samspil mellem arter
- Samspil mellem arter og deres omgivende miljø og herunder biodiversitet
- Energistrømme
- C-kredsløb


Forsøg:
Springlag
Biotop undersøgelse (kysten)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer