Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 sa/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Thomas Berthil Lund Jørgensen
Hold
2024 sa/u (
1u sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Demokrati og Magt
Titel 2
Ungdomsliv
Titel 3
Økonomi og Klimakrise
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Demokrati og Magt
Særlige Fokusområder :
* Deltagelses versus konkurrence-demokrati.
* Medborger eller modborger ?
* De politiske ideologier.
* De politiske partier i det danske folketing og deres ideologiske placering.
* Det danske valgsystem - Forholdstalsvalgsystemet og Kredsmandater og Tillægsmandater.
* Valgret og valgbarhed og opstillingsformer.
* Vælgere og vælgeradfærd.
* Partityper og partiadfærd - Kaare Ströhms typologi og Molins model.
* Regeringsdannelse
* Folketinget og lovgivningsprocessen.
* Magtformer.
* Interesseorganisationer og græsrodsbevægelser.
* Demokratiets udfordringer.
Indhold
Kernestof:
Demokrati og magt: Er demokratiet udfordret? | VORES SAMFUND
Hej 1u ! Vi starter lidt blødt op med en lille lektie. Det er i "Vores Samfund" som i jo kender fra Grundforløbet. Bare den ene side (233) som der er lagt et link ind til. Glæder mig til at møde jer. Mvh
"Vores Samfund" af Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen, forlaget Columbus 2024; sider: 143-151, 180-200, 233, 235
3.1: Hvad handler den politiske styreform demokrati om? | VORES SAMFUND
Afsnit 3.1 og 3.1.1 ! Mvh
1. Hvad handler politik om?
3.1.2: Konkurrence- eller deltagelsesdemokrati | VORES SAMFUND
Afsnit 3.1.2, 3.1.3, og 3.1.4 ! Mvh
Medborgerskab og Modborgerskab.docx
Jeres småopgaver om med- og modborgerskab skal være klar til modulet. Mvh
3.2: Hvem er de politiske partier og hvad mener de? | VORES SAMFUND
Afsnit 3.2.2 om Partityperne ! Mvh !
3.2.2: Partityper | VORES SAMFUND
Værdier - Moderaterne - Den fornuftige stemme
Lars Løkke Rasmussen stiftede i 2022 ”Moderaterne” med et ønske om at bryde blokpolitik og danne en regering hen over midten i dansk politik. Med resultatet af valget og den efterfølgende regeringsdannelse må man antage, at Løkkes mission lykkedes. I
Makkerpar og grupper 1u uge 48-49 ver2.docx
Partipræsentationsliste.docx
I Arbejder videre med og gør jeres partipræsentationer færdige. derefter fremlægges der i anden del af modulet. Mvh
Partifremlæggelserne skal være klar ! Det er den eneste lektie. Mvh
Anden runde af partifremlæggelserne !
3.3: Hvordan fordeles den politiske magt i det danske samfund? | VORES SAMFUND
Begreber man skal have styr på, og som vi repeterer i starten af modulet :
Afsnit
3.3.2: Folketinget – lovgivning og partiadfærd | VORES SAMFUND
Afsnit 3.3.2 men kun indtil figur 3.22 om Molins model. I skal ikke læse det om Molins model. Kun indtil der ! Mvh
Læs resten af 3.3.2 - Det om Molins model. Mvh
CASE TIL MOLINS MODEL !
Lovgivningsprocessen | VORES SAMFUND
Afsnit 3.3,3.3.3,3.3.4 og 3.3.5 ! Mvh
3.4: Hvordan ’forstyrres’ den formelle parlamentariske styringskæde? | VORES SAMFUND
Afsnit 3.4 og 3.4.1 Mvh
•Er der specifikke emner, hvor partiet forsøger at opnå issue-ejerskab?
3.4.2: Græsrodsbevægelser og interesseorganisationer | VORES SAMFUND
Afsnit 3.4.2 og 3.4.3 og 3.6 til og med 3.6.4 om "Interesseorganisationer, EU og former for magt". Mvh
1) Forklar kort, overordnet og med egne ord, hvordan figur 3.33 (Eastons model) skal forstås.
3.7: Hvilke udfordringer står det danske demokrati overfor? | VORES SAMFUND
Afsnit 3.7 og 3.7.1 ! Mvh
Demokratiske Udfordringer.docx
3.8: Hvordan styrkes demokratiet i Danmark? | VORES SAMFUND
Afsnit 3.8 til 3.9 ! Mvh
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ungdomsliv
Særlige fokusområder :
* Unge - trivsel og mistrivsel - årsager og udvikling.
* Socialisering - Primær, sekundær, tertiær, dobbelt- og multi-socialisering.
* Normer, normindlæring og sanktioner.
* Samfundsudvikling, samfundstyper; traditions-,moderne-,senmoderne-samfund og socialkaraktererne.
* Livsstilsanalyse og Minerva-modellen.
* Hartmut Rosa og accellerationsamfundet.
* Præstationssamfund og perfekthedskultur
* Køns-forskelle i oplevet trivsel og mulige årsager.
Indhold
Kernestof:
TEMA 2: UNGDOMSLIV | VORES SAMFUND
"Vores Samfund" af Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen, forlaget Columbus 2024; sider: 134, 152-157, 201-210, 232
Lektien er : Indledningen til - Ungdomsliv : Muligheder eller mistrivsel, samt afsnit 2.1 til og med 2.2.2 ! Mvh
2.3: Hvad er en livsstil, og hvad siger den om os? – Minervamodellen | VORES SAMFUND
Afsnit 2.3 om Minervamodellen og 2.4 til 2.4.3 om de tre samfundstyper. Mvh
Samfundstyper og Socialkarakterer.ppt
2.5: Hvordan påvirker senmoderniteten vores liv? | VORES SAMFUND
Ungdomsliv._Lektion_4._Picture_moments.pdf
2.5.2: Hartmut Rosa – accelerationssamfundet | VORES SAMFUND
Afsnit 2.5.2 til og med 2.5.5 ! Mvh
Ungdomsliv._Lektion_7._Metoder.pdf
Ingen lektier for andet at man lige skimmer afsnit 2.5.5 igen (det nåede vi ikke, men vi tager det i det her modul).
2.6: Hvad kan vi konkludere om at være ung i dag? | VORES SAMFUND
"Why Am I ?" New Zealands dokumentar fra 2016 om samspillet mellem arv og miljø; sider: 1-45
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Økonomi og Klimakrise
Særlige fokusområder :
* Økonomiske grundbegreber - Udbud- og efterspørgselskurverne. Markedsøkonomi, Planøkonomi og Blandingsøkonomi.
* Økonomisk vækst og produktionsfaktorer - Kvantitative og kvalitative.
* Det Økonomiske kredsløb og dets funktion.
* Samfundsøkonomiske mål - Vækst, ledighed, Inflation, Betalingsbalance, Offentlige Saldo, Bæredygtighed, lighed/ulighed.
* Målkonflikter.
* Økonomisk politiske skillelinjer - Keynesianisme kontra Monetarisme.
* Økonomisk politik og dens virkninger - Finanspolitik, Pengepolitik, Strukturpolitik (meget kort om Valutapolitik og indkomstpolitik, men de to sidstnævnte er ikke specifikt pensum).
* Former for ledighed : Konjunktur-, friktions-, og struktur-ledighed (og teknologi-ledighed)
* Opstramnings- og opkvalificeringsstrategierne.
* Eksternaliteter og markedsfejl.
* Grøn omstilling/Bæredygtig vækst
Indhold
Kernestof:
TEMA 4: ØKONOMI OG KLIMAKRISE | VORES SAMFUND
"Vores Samfund" af Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen, forlaget Columbus 2024; sider: 132, 136-139, 141-142, 169-179, 236
Afsnit 4.0 til og med 4.2 ! Spørgmål til besvarelse mens man læser lektien :
4.3.3: Politisk regulering ved markedsfejl – afgift og kvoter kan gøre noget for klimaet | VORES SAMFUND
Vi skal lige gøre det med markedsfejl færdige, det nåede vi ikke sidst. Så kig lige igen på 4.3.2, og så er lektien ellers 4.3.3 og 4.3.4 ! Mvh
4.4: Hvordan hænger den store samfundsøkonomi sammen? (makroøkonomi) | VORES SAMFUND
Læs grundigt på det Økonomiske Kredsløb og prøv samtidigt med at i læser, at opstille pengekredsløbets "modsætning" : Vare og tjeneste kredsløbet, og prøv at udfylde boksene og pilene i det med betegnelser. Husk at de to kredsløb er "omvendte" i forh
Medbring hjemmefra: "Studietur - bindende aftale om deltagelse og betaling" - i udfyldt og underskrevet tilstand.
4.4.2. Samfundsøkonomiens temperatur | VORES SAMFUND
Afsnit 4.4.2 til 4.4.4 og det imellem om "Grøn og Bæredygtig Økonomi". Mvh
Hvilket land har været hårdest ramt af inflation?
De Samfundsøkonomiske Mål.docx
4.4.5: Økonomisk politik | VORES SAMFUND
Vi kigger også lige lidt (mere) på målkonflikter og på det med forskellige former for ledighed, som vi ikke nåede i mandags.
De Samfundsøkonomiske Mål (1).docx
DK-Spillet - Startside
4.5: Hvordan hænger samfundsøkonomien sammen med klimakrisen? | VORES SAMFUND
Afsnit 4.5 til og med 4.7 er lektien ! Mvh
Eksamenssæt 2. Velfærdsstaten.docx
Eksamenssæt 5. Demokrati og Magt.docx
Eksamenssæt 12 Individ og Samfund.docx
Eksamenssæt 13 Danmarks Økonomi.docx
Samfundsfag-C-2020.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65498416657", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65498416657", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65498416657" }