Holdet 2024 bk/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Jenny Hansen Gibson
Hold 2024 bk/1 (1g bk/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturindtryk i kunsten
Titel 2 Street art
Titel 3 Arkitektur: byrum og bystrukturer
Titel 4 Drømme, eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturindtryk i kunsten

Studieplan, BK Naturindtryk i kunsten

I forløbet naturindtryk i kunsten får du et indblik i, hvordan kunstnere gennem kunsthistorien har forholdt sig til naturen og brugt naturen til at udtrykke subjektive holdninger og budskaber i deres værker.

Vi går tilbage til 1600 tallets hollandske landskabsmaleri og ser på, hvordan naturen og hverdagen skildres i datidens barokke syn på verden. Vi arbejder videre med romantikkens inddragen af naturen som et eksistentielt og længselsfuldt udtryk. Friedrichs værk Vandreren over tågehavet bliver blandt andet udgangspunkt for at inddrage samtidens parafraser af værket. Konkret men også sanseligt på samme tid bliver det ved at inddrage Anna Atkins Cyantope Impressions – cyantopier af alger – også fra 1800-tallet. Impressionisternes subjektive øjebliksskildringer af naturen gennemgås, hvorefter samtidskunsten og dets budskaber igen inddrages ved værker af Superflex, Nina Beier og Niceaunties.

Efter forløbet skal du have fæstnet brugen af formalanalyse af værker og en begyndende sikkerhed i de øvrige analysemetoder, som vi har anvendt i forløbet.
Du skal kunne redegøre for forskellige kunsthistoriske perioders naturopfattelse og have en forståelse for periodernes forskelle og budskaber.

Ekskursion til særudstillingen Havet på Louisiana, Humlebæk.

Materiale
Naturindtryk i kunsten
Side 55-59 + 65-67
Formalanalyse side 180-182
Betydningsanalyse side 184-185
Skulpturanalyse side 188
Installationskunst side 189
Fra: Temaer i kunsten 2, Jonas Wolter, det ny forlag, 2018

Værker
Anna Atkins: Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions, 1843-53. Reproduktion. Halstead Place, Sevenoaks, England.
Goyen, Jan van: River Landscape with Fishermen
River Landscape with Fishermen, oil on canvas by Jan van Goyen, 1632. 112 × 177 cm.
J.C. Dahl: Søstykke med vrag, 1831
Statens Museum for Kunst
Caspar David Friedrich: Efter stormen, 1817
Statens Museum for Kunst
Caspar David Friedrich: Vandreren over tågehavet (Der Wanderer über dem Nebelmeer) oliemaleri (94,8 x 74,8 cm) fra 1818, Hamburger Kunsthalle
Den blå Rigi, solopgang, 1842, J.M.W. Turner, akvarel på papir, 29,7 x 45 cm
Soleil Levant, Claude Monet, 1874, olie på lærred, 48 x 63
Gare Saint Lazare, Claude Monet, 1878, olie på lærred, 75 x 105 cm
Fordi du gør en forskel, Peter Carlsen, 2015
Conquerror, Michael Kvium, 2024, olie på lærred, 275x ca.175 cm
Superflex: Flooded McDonalds, 2008
Niceaunties: Auntlantis– Fejer Gulvet, 2024
Nina Beier: Flåde, 2024
As close as we get, Superflex 2024, https://superflex.net/works/as_close_as_we_get
Floodede Mc Donalds, Superflex, 2008, https://channel.louisiana.dk/video/superflex-why-we-flooded-mcdonalds

Praktisk
Fotoserie med 8 fotos af dit lokalområde (der skal indgå vand)
Grafisk serie med udgangspunkt i Anna Atkins cyantopier.
Parafrase over Vandreren over tågehavet.
Akvarel fra et udvalgt foto af serien med 8 fotos og med udgangspunkt i Turners akvarelteknik (vådt i vådt)
AI genereret værk med udgangspunkt i egne tanker om samtiden.

15 sider + Superflex video

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Street art

Kort forløb om street art arbejder vi med kunst i det offentlige rum og taler om, hvad forskellen
er på kunst udstillet på museer, gallerier i modsætning til kunst i det offentlige rum. Vi arbejder
med stilistisk udtryk: forenkling af udtryk (stiliseret, uden mange detaljer, ingen dybde, rum mm.) og målgrupper for kunsten.

Materiale:
Street art og kunsten fra gaden, side 133-140, Temaer i kunsten, Jonas Wolter
8 sider.



Portfolio
Fysiske portfolio
øvelse med tag og throw up af eget navn
eget street art værk: stencil (skabelon) og aftryk

Elektroniske:
3 Banksy værker, med titel og årstal, + beskrivelse af værket og overraskelsesmomentet
og den tankevækkende modsætning i værket.
Noter til de læste sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arkitektur: byrum og bystrukturer


I forløbet starter vi med at gennemgå bystrukturer gennem tiden (power point) for at se på forskellige formål og delvis tilfældige opbygninger strukturerne havde. Vi fortsætter med at se på byrummet og tager her udgangspunkt i Jan Gehls film Livet mellem husene og hans 12 kvalitetskriterier for det gode byrum. Den praktiske opgave kommer til at omhandle et byrum i Nærum, der - med bl.a. udgangspunkt i de 12 kriterier ønskes at forbedres.

Værker
Palma Nova, 1593, Vencenzo Scamozzi
Plan Voisin, 1925, Le Corbusier
Brasilia, Oscar Niemyer, 1956
Byparken Mutopia, 2008
Superkilen, Nørrebro, BIG, Superflex, 2012

Portfolio
noter til power pointen bystrukturer gennem tiden
noter til filmen Livet mellem husene, Jan Gehl
4 skitser med indhold fra filmen Livet mellem husene
noter til gennemgangen af Gehls kvalitetskriterier i forhold til unge mennesker.
Nærum projekt:
fotos af det område, som i har arbejdet med
noter mm.
google maps screen shot af området
blyants - eller akvareltegninger af et fiktivt sted af området før/ efter forbedringer
noter til brainstorm over hvilke af Gehls 12 kvalitetskriterier, der skal prioriteres.
fotos af den færdige planche med forslag til forbedring af jeres område i Nærum.

Efter forløbet skal du kunne
- redegøre for bystrukturer gennem tiden: geometrisk by - organisk by - stationsbyer - havebyer
- kunne redegøre for Le Corbusiers Plan Voisins indflydelse på bystrukturer
- redegøre for, hvordan mennesket trives i de forskellige bystrukturer
- redegøre for Jan Gehls teorier og anvende dem i konkrete eksempler
- forholde dig til skala i byrummet
- analysere et byrum ved brug af analysebegreber (fra Byrumsdesign)

Materiale:
Power point om bystrukturer
Livet mellem husene, Jan Gehl https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/livet-mellem-husene
Oversigt over byudvikling, side 29  i: Byrumsdesign, Porse, Carlsen, det ny forlag, 2017 1side
Oversigt over analysebegreber side 106-107, I: Byrumsdesign, Porse, Carlsen, det ny forlag, 2017, 2 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Drømme, eksamensprojekt

I eksamenprojektet starter vi med at se på værker fra blandt andet Goya, Fusseli
,symbolismen, Frida Kahlo, Leonora Carrington og Sarah Eisenlohr.
I laver indledende tegne øvelser.
I arbejder individuelt med det praktiske eksamensprojekt:

Jeres værk skal knytte an til overskriften ’drømme’.
Jeres værk skal kunne ses som en kommentar på samtiden eller kunsthistorien.
I har frit valg mellem medier/genrer (fx foto, maleri, skulptur, arkitektur, installation, relationel æstetik, happening osv.)
Mindmap (diagram eller collage, laves for at strukturere ideer og tanker)
Refleksion og argumentation – følgende skal begrundes: titel, intention, relation til ’drømme’ og til samtiden/kunsthistorien, valg af medie, formgivning og gengivelsesstrategi.
Mindst fire skitser – skitserne er en visuel refleksion og laves, når der er noget I vil afprøve i forhold til projektet (fx farvebrug, komposition etc.)
’Logbog’ gennem hele forløbet, som skal vise processen og dine tanker.
Opsummerende kommentarer på analyse, refleksion og processen af projektet. I skal derudover lave en 3-min præsentation af projektet (med brug af én anden analysemetode ud over formalanalysen)
ALT ovenstående skal være i portfolioen.

Materiale:
Drøm og virkelighed i kunsten, side 131-134 med eksempler fra Goya,  Fuseli og L.A. Ring + side 139-146 om surrealismen, fra Temaer i kunsten, Jonas Wolter
Lærerfremstillet power points

12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer