Titel
1
|
Naturindtryk i kunsten
Studieplan, BK Naturindtryk i kunsten
I forløbet naturindtryk i kunsten får du et indblik i, hvordan kunstnere gennem kunsthistorien har forholdt sig til naturen og brugt naturen til at udtrykke subjektive holdninger og budskaber i deres værker.
Vi går tilbage til 1600 tallets hollandske landskabsmaleri og ser på, hvordan naturen og hverdagen skildres i datidens barokke syn på verden. Vi arbejder videre med romantikkens inddragen af naturen som et eksistentielt og længselsfuldt udtryk. Friedrichs værk Vandreren over tågehavet bliver blandt andet udgangspunkt for at inddrage samtidens parafraser af værket. Konkret men også sanseligt på samme tid bliver det ved at inddrage Anna Atkins Cyantope Impressions – cyantopier af alger – også fra 1800-tallet. Impressionisternes subjektive øjebliksskildringer af naturen gennemgås, hvorefter samtidskunsten og dets budskaber igen inddrages ved værker af Superflex, Nina Beier og Niceaunties.
Efter forløbet skal du have fæstnet brugen af formalanalyse af værker og en begyndende sikkerhed i de øvrige analysemetoder, som vi har anvendt i forløbet.
Du skal kunne redegøre for forskellige kunsthistoriske perioders naturopfattelse og have en forståelse for periodernes forskelle og budskaber.
Ekskursion til særudstillingen Havet på Louisiana, Humlebæk.
Materiale
Naturindtryk i kunsten
Side 55-59 + 65-67
Formalanalyse side 180-182
Betydningsanalyse side 184-185
Skulpturanalyse side 188
Installationskunst side 189
Fra: Temaer i kunsten 2, Jonas Wolter, det ny forlag, 2018
Værker
Anna Atkins: Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions, 1843-53. Reproduktion. Halstead Place, Sevenoaks, England.
Goyen, Jan van: River Landscape with Fishermen
River Landscape with Fishermen, oil on canvas by Jan van Goyen, 1632. 112 × 177 cm.
J.C. Dahl: Søstykke med vrag, 1831
Statens Museum for Kunst
Caspar David Friedrich: Efter stormen, 1817
Statens Museum for Kunst
Caspar David Friedrich: Vandreren over tågehavet (Der Wanderer über dem Nebelmeer) oliemaleri (94,8 x 74,8 cm) fra 1818, Hamburger Kunsthalle
Den blå Rigi, solopgang, 1842, J.M.W. Turner, akvarel på papir, 29,7 x 45 cm
Soleil Levant, Claude Monet, 1874, olie på lærred, 48 x 63
Gare Saint Lazare, Claude Monet, 1878, olie på lærred, 75 x 105 cm
Fordi du gør en forskel, Peter Carlsen, 2015
Conquerror, Michael Kvium, 2024, olie på lærred, 275x ca.175 cm
Superflex: Flooded McDonalds, 2008
Niceaunties: Auntlantis– Fejer Gulvet, 2024
Nina Beier: Flåde, 2024
As close as we get, Superflex 2024, https://superflex.net/works/as_close_as_we_get
Floodede Mc Donalds, Superflex, 2008, https://channel.louisiana.dk/video/superflex-why-we-flooded-mcdonalds
Praktisk
Fotoserie med 8 fotos af dit lokalområde (der skal indgå vand)
Grafisk serie med udgangspunkt i Anna Atkins cyantopier.
Parafrase over Vandreren over tågehavet.
Akvarel fra et udvalgt foto af serien med 8 fotos og med udgangspunkt i Turners akvarelteknik (vådt i vådt)
AI genereret værk med udgangspunkt i egne tanker om samtiden.
15 sider + Superflex video
|