Titel
5
|
Kopi af GF
Hvad er kunst og hvorfor skal vi beskæftige os med det?
I billedkunst arbejder vi både med kunst og med andre visuelle fænomener. Verden i dag er meget visuelt funderet – tænk bare på hvor mange visuelle indtryk du møder på én dag (fx på nettet, i bybilledet og på din telefon). Derfor er det vigtigt for os at kunne afkode kunst og visuelle fænomener. For at kunne afkode kunst og visuelle fænomener har vi brug for viden om deres stilistiske virkemidler. Formalanalysen beskæftiger sig med de stilistiske virkemidler og det er netop disse, der er fokus på i grundforløbet.
Formalanalysen er en af de to analysemetoder, du vil lære i billedkunst.
I GF arbejder vi med tre stilistiske virkemidler (komposition, farve og rum), som giver dig grundlæggende viden for at kunne lave en formalanalyse af værker.
Du vil blive præsenteret for en PPT, der indeholder 2D, 3D og 4D genrer/udtryksformer, hvor værkerne har en spredning over tid, fra antikken til samtidskunsten. Denne PPT kan med stor fordel også benyttes i studieretningen.
Du får også udleveret et billedkunstkompendium. Kompendiet fungerer som det teoretiske og analytiske fundament for hele året. Stoffet i kompendiet er basisviden, som danner grundlaget for billedkunst i studieretningsforløbet. I starten af studieretningsforløbet får du en kort test, hvor du afprøver din viden fra GF.
Læringsmål:
Ved slutningen af grundforløbet er det vigtigt at du:
-kan forklare hvad analyse er
-ved hvordan portfolio benyttes i billedkunst
-kan analysere et værk eller andet visuelt fænomen formalanalytisk
-kan benytte de tre stilistiske virkemidler – både som argumentation i dine analyser, og som viden der benyttes til de praktiske øvelser
-kan benytte den fagterminologi, som hører til de tre stilistiske virkemidler farve, komposition og rum
I din portfolio skal du have noter og refleksion til både teori og praksis.
I den fysiske portfolio vil du have dine praktiske værker + refleksion over disse.
I din elektroniske portfolio skal du have noter til og refleksion over de teoretiske/analytiske opgaver. Husk at notere data på de værker, som du har arbejdet med.
Derudover skal du have fotos af de praktiske øvelser/værker, som du har lavet, og refleksion over disse.
Praktiske øvelser:
Komposition: lykke/frustration, foto i grupper (harmonisk, dynamisk, åbent/lukket), silkepapirsøvelse
Farve: farvecirkel, valørskemaer (1 m primærfarve, 1 m akromatisk, 1 m at brække med komplementær), valørlandskab
rum: lys/skygge (cirkel til kugle), indtegning af ortogonaler på ”Den sidste nadver”, 3D-kasser, skyskrabere set fra oven
Værker:
Nedenstående værker er dine kerneværker. Udover disse har du yderligere værker, som I har valgt i dine grupper.
Sørg for at notere data og analytiske pointer i din portfolio samt at sætte illustrationer ind:
Komposition:
Slide 9: Raphael: "Madonna" (1505) 59,5x44 cm, olie på træ
Slide 13: Peter Paul Rubens: "Salomons Dom" (1617), 234x303 cm, olie på lærred
Slide 39: Frederik Næblerød: ”Uden titel” (2015)
Slide 40: Michael Kvium: ”Beach of Plenty” (2017), 300x750 cm, olie på lærred,
Slide 45: Andy Warhol ”Marilyn Diptych” (1962), 205,4x289,5 cm, silketryk,
Slide 67: Bernini” David”(1623), skulptur, marmor
Farve:
Slide 21: E. Munch: ”Skriget” (1893), 91x73,5 cm, olie, pastel og tempera
Slide 23: V. Hammershøi: ”Stue i Strandgade med solskin på gulvet” (1901), 46,5 x 52 cm, olie på lærred
Slide 24: Henri Matisse: Portræt af Madame Matisse (1905), 40 x 32 cm, olie på lærred
Slide 51: L. Greenfield: “Eden Wood” (2011) foto fra serien ”Generation Wealth”
Slide 71: D. Hanson: ”Tourists II” (1988) skulptur, glasfiberforstærket polyester
Slide 72: Ron Mueck: “Two Women” (2005), 82,6x48,7x41,5 cm, skulptur, mixed media
Rum:
Slide 4: ”Jomfru Maria og barnet på tronen blandt helgenerne Theodor og Georg og engle” (år ca. 600),
farvepigment (på træ?)
Slide 6: Massacio: ”Treenigheden” (ca. 1425), fresko
Slide 44: Toulouse-Lautrec: “Moulin Rouge” (1891), litografi
Slide 56: Shephard Fairy: “We the people are greater than fear” (2017), plakat
Slide 76: Elmgreen og Dragset: ”Han” (2012), skulptur, blankpoleret stål
Slide 79: Ai Weiwei: “The Law of the Journey” (2017), installation
c. 30 sider
|