Holdet 2024 bk/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Trine Drengsgaard
Hold 2024 bk/3 (1g bk/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mad og Memento Mori
Titel 2 Mennesket - naturen og arkitekturen
Titel 3 Kroppen i kunsten
Titel 4 Eksamensprojekt - drømme
Titel 5 Kopi af GF

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mad og Memento Mori

Dette korte forløb fungerer til at opsummere formalanalyse, samt introducere betydningsanalyse, socialanalyse og samtidskunst.
Mad vil være omdrejningspunktet for værkerne i emnet.
Menneskeheden har naturligvis altid haft brug for mad, men hvordan har kunsten skildret og brugt mad?
I kunsten bliver mad til meget mere end ernæring, og gennem kunsthistorien er mad blevet skildret og brugt på forskellig vis.
I emnet skal vi undersøge hvordan kunstnere til forskellige tider har arbejdet med mad i kunsten, og vi skal også selv arbejde praktisk med mad i kunsten på forskellig vis.

Som en del af forløbet arbejder vi med  Gl. Holtegaards udstilling ”Mad Mad Mad” (2022), hvor der var fokus på en sammenstilning af malerier fra barokken med samtidskunsten, da fire samtidskunstnere (Emily Gernild, Silas Inoue, Rolf Nowotny og Anna Stahn) havde lavet værker specielt til udstillingen, og som perspektiv til barokke værker.

Praksis vil bestå af værker i både 2D (maleri/kridt og foto)

Ved slutningen af forløbet bør du kunne:
-forklare og benytte en formalanalyse, en betydningsanalyse og en socialanalyse
-forklare hvad samtidskunst og installationskunst er (og hvordan den skal analyseres)
-forklare hvad ’memento mori’ og ’vanitas’ betyder
-kende grundlæggende vanitas og memento mori symboler
-kunne forklare de tre overordende faser som kunsthistorien har i forhold til mad

Teori og materiale:
-katalogtekst til ”Mad Mad Mad” (supplerende materiale)
-Fra TAP (Teori-analyse-praksis):
- s. 177-181 ”Mad” + s.249-252 ”Vanitas og memento mori”

Værker:
-værker fra ”Mad Mad Mad” på Gl. Holtegaard
-Pieter Claesz ”Opstilling med skinke” (1625)
-Abraham Mignon
”Østers, frugter og et vinglas på et stenbord”
(1671-1679)
-Picasso ”Stilleben med skål og frugt” (kul, oliemaling, akvarel og avisudklip), 1912
Vilhelm Lundstrøm ”to appelsiner på et bord”, olie på lærred, 1933
-Claes Oldenburg  "Giant BLT (Bacon, Lettuce and Tomato Sandwich)." (skulptur) 1963.
-Roy Lichtenstein ”Stilleben med krystalskål” (olie på lærred) 1973
-Jana Sterbak "Vanitas: Kødkjole til en albino anorektiker" 1987
Søren Dahlgaard "Dejportrætter" (fotoserie, 2015)
-Samtidsværker fra udstillingen "Mad, Mad, Mad" https://glholtegaard.dk/da/udstillinger/mad-mad-mad-i-barok-og-samtidskunst/  : Emily Gernild "Smagen af sorte citroner" (2022) og Silas Inoue "Skewer" (installation, 2022) Rolf Nowotny "SCAAR" (2022)
Ca. 15 sider inkl diverse PPTer og værker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mennesket - naturen og arkitekturen

Dette emne tager udgangspunkt i vores ekskursion til Louisiana, hvor vi ser udstillingen ”Havet” og ser på haven og arkitekturen.
Emnet har relationen mellem menneske, natur og arkitektur som udgangspunkt. Både på ekskursionen og efterfølgende vil vi arbejde med hvordan mennesket ser på og interagerer med naturen – vi vil bl.a se på modsætninger som natur><kultur, på romantikkens skildringer af den ’sublime’ natur, på videnskabens skildringer af havvæsner og på hvordan vi mennesker forholder os til naturen, klima og ressourcer. Derudover vil vi se på hvordan arkitektur og natur kan spille sammen – danner arkitekturen ramme for naturen? Står arkitekturen i modsætning til naturen? Er arkitekturen menneskets værn mod naturen? Vi vil især se på facader og hvordan vi som beskuer møder bygningen.

Gennem emnet bliver du bekendt med forskellige udtryksformer (fx maleri, skulptur, installation og arkitektur). Vi arbejder med emnet både teoretisk (infotekster og PPTer), analytisk (hvor vi træner at se på form (formalanalyse), indhold (betydningsanalyse) og kontekst (socialhistorisk analyse) og praktisk (hvor du skal lave øvelser og eksperimenter i din portfolio).

Ved forløbets afslutning bør du kunne:
-diskutere relationen mellem natur, menneske og arkitektur, og komme med eksempler på værker, som kan bruges til at sige noget om relationerne (natur><menneske, natur><arkitektur, og menneske><arkitektur)
-skelne mellem formal- betydnings- og socialhistorisk analyse (hvad er fokus i hver analysemetode? Hvilken type spørgsmål stiller man?)
-vide hvordan man analyserer følgende udtryksformer: maleri/foto, skulptur, installation, arkitektur og kunne benytte begreber, der passer til disse udtryksformer
- forklare og genkende gengivelsesstrategierne ’at kopiere’ (mimesis) og ’at modificere’ (fx abstraktion, impressionisme, ekspressionisme)
- have en begyndende forståelse for samtidskunst, romantikken (herunder det sublime), samt impressionisme og ekspressionisme
-kunne forklare hvad parafrase er, og kunne skelne mellem form-, indholds- og stilparafrase-

Øvelser og refleksion i den fysiske portfolio:
-øvelser fra Louisiana
-Mindmap for menneske, natur og arkitektur
-Gæt en stilart - praktisk øvelse
-Impressionistisk eller ekspressionistisk naturværk med udgangspunkt i foto taget på Louisiana
- parafrase over Friedrichs "Vandreren over tågehavet"
-dokumentation for processen til de praktiske øvelser (fx skitser og farveprøver) + refleksion til øvelserne

ca. 20 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kroppen i kunsten

I dette tema har vi fokus på 'kroppen i kunsten'. Vi vil se på hvordan kunstnere gennem tiden har gengivet kroppen på forskellig vis og hvordan det kan reflektere den tid værkerne er blevet lavet i.

Som et særligt motiv inden for skulptur ser vi på  pietafremstillinge gennem tiden.
Afslutningsvis ser vi på rumlige, ikke vestlige værker i form af installationer af Ai WeiWei. Disse vil desuden blive brugt til at se på forskellen mellem skulptur og installation.

I forløbet arbejde vi med både gengivelsesstrategi og de tre analytiske metoder: formalanalyse (form),  betydningsanalyse (indhold) og socialanalyse (kontekst).



Ved forløbets afslutning bør du kunne:
-Forklare hvad der karakteriserer 'skulptur' som genre/udtryksform (inkl. forhold til beskueren, samt metoder i praksis og i analyse)
-forklare forskellen mellem genrerne/udtryksformerne skulptur og installation
-kunne skelne mellem og forklare hovedtræk inden for middelalder, renæssance, barok og samtidskunst i forhold til skulptur
-forklare hvad pietamotivet er og hvad en parafrase er
-kunne forklare hvad gengivelsesstrategier er, og kunne benytte disse i teori og praksis
-kunne forklare hvad de tre analysemetoder (formalanalyse, betydningsanalyse og socialanalyse) er og kunne bruge metoderne



Værker:
Før 1750:
Venus af Willendorf, c. 25.000 f.kr
Venus af Milo c. 100 f.kr
Tysk pieta 1360
michelangelo Pieta 1498 +  David 1501-1503
Bernini "David" 1623-24

Efter 1750:
Degas "Danserinde 14 år" 1881

Samtidskunst - 1960 - seneste 5 år
Christian Lemmerz "Adam-Kadmon" 1997-1998
Christian Lemmerz "Tabernakel Marmaid 1" 2005
Damien Hirst "Virgin Mother" 2005
Marc Quinn "Allison Lapper Pregnant" 2005
Guerra de la Paz "Pieta" 2005
Sam Jinks "Still Life (Pieta)"  2007
Kordian Lewandowski "Nintendos Pieta eller 'Game Over'" 2008
Lee Younbaek "Pieta: Self-Death" 2008


Installation:
Ai Weiwei "Straight" 2008-2012
Ai Weiwei "Sunflower Seeds" 2010 (Tate Modern) 2015 (Faurschou Foundation, København)
Ai Wewei Berlins koncerthus beklædt med redningsveste (2016)



Praktiske øvelser og værker:

voksskulptur som er en kommentar på samtidens syn på kroppen (skitser blyant og/eller akvarel som forarbejde)
billeder af voksskulpturen rundt på NAG
Pietaopstilling (foto i grupper)

Teori/læsestof:
’Skulptur’ opslag fra Gyldendals Store Danske Encyklopædi  (2 sider)

Brugt i tidligere emner:
Noter til Samtidskunst (kilde: ”For Øjeblikket”) (2,5 sider)
Noter til analyse af samtidskunst (kilde: ”For Øjeblikket”) (2,5 sider)

ca 15 s (inkl PPTer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt - drømme

Drømme – eksamensprojekt:
Eksamensprojekt –
I projektet er det vigtigt, at du arbejder med processen og med kreativitet/at idéudvikle, dvs. at du arbejder med adskillige skitser, farveprøver osv, og at du dokumenterer valg og fravalg.

Krav til forløbet (jf PPT):
• Dit værk skal knytte an til overskriften ’drømme’.
• Dit værk skal kunne ses som en kommentar på samtiden eller kunsthistorien.
• Du skal have analyseret et professionelt værk, som har inspireret dig ift ‘drømme’
• Du har frit valg mellem medier/genrer/udtryksformer (fx foto, maleri, skulptur, arkitektur, installation, relationel æstetik, happening osv.)
• Mindmap (diagram eller collage, laves for at strukturere ideer og tanker)
• Refleksion og argumentation – følgende skal begrundes: titel, relation til ’drømme’ og til samtiden/kunsthistorien, valg af medie/udtryksform, formgivning og gengivelsesstrategi.
• Mindst fire skitser – skitserne er en visuel refleksion og laves, når der er noget du vil afprøve i forhold til projektet (fx farvebrug, komposition etc.)
• ’Logbog’ gennem hele forløbet, som skal vise processen og dine tanker (fx refleksion over valg og fravalg).
•Du skal derudover lave en 3-min præsentation af projektet (form – indhold - kontekst) for en lille gruppe af dine medstuderende, og derefter bruge den feedback, du får til at færdiggøre projektet
• ALT ovenstående skal være i portfolioen.
-afsluttende analyse af dit værk (form-indhold-kontekst) skal også være i portfolioen (fysisk eller elektronisk)

Opstartsøvelser:
-idéudviklende skitser lavet på baggrund af ord
-mindmap

Inspirationsværker:
PPTer og filer med dadaisme, surrealisme, samtidskunst (dansk og internationale eksempler)

Teori:
Fra Jonas Wolter ”Kunst i Teori og Praksis” 2022, s. 131-134 og 139-143 (fra kapitlet ”Drøm og Virkelighed i kunsten”

c. 10 sider i alt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kopi af GF

Hvad er kunst og hvorfor skal vi beskæftige os med det?
I billedkunst arbejder vi både med kunst og med andre visuelle fænomener. Verden i dag er meget visuelt funderet – tænk bare på hvor mange visuelle indtryk du møder på én dag (fx på nettet, i bybilledet og på din telefon). Derfor er det vigtigt for os at kunne afkode kunst og visuelle fænomener. For at kunne afkode kunst og visuelle fænomener har vi brug for viden om deres stilistiske virkemidler. Formalanalysen beskæftiger sig med de stilistiske virkemidler og det er netop disse, der er fokus på i grundforløbet.

Formalanalysen er en af de to analysemetoder, du vil lære i billedkunst.
I GF arbejder vi med tre stilistiske virkemidler (komposition, farve og rum), som giver dig grundlæggende viden for at kunne lave en formalanalyse af værker.

Du vil blive præsenteret for en PPT, der indeholder 2D, 3D og 4D genrer/udtryksformer, hvor værkerne har en spredning over tid, fra antikken til samtidskunsten. Denne PPT kan med stor fordel også benyttes i studieretningen.

Du får også udleveret et billedkunstkompendium. Kompendiet fungerer som det teoretiske og analytiske fundament for hele året. Stoffet i kompendiet er basisviden, som danner grundlaget for billedkunst i studieretningsforløbet. I starten af studieretningsforløbet får du en kort test, hvor du afprøver din viden fra GF.

Læringsmål:
Ved slutningen af grundforløbet er det vigtigt at du:
-kan forklare hvad analyse er
-ved hvordan portfolio benyttes i billedkunst
-kan analysere et værk eller andet visuelt fænomen formalanalytisk
-kan benytte de tre stilistiske virkemidler – både som argumentation i dine analyser, og som viden der benyttes til de praktiske øvelser
-kan benytte den fagterminologi, som hører til de tre stilistiske virkemidler farve, komposition og rum

I din portfolio skal du have noter og refleksion til både teori og praksis.

I den fysiske portfolio vil du have dine praktiske værker + refleksion over disse.

I din elektroniske portfolio skal du have noter til og refleksion over de teoretiske/analytiske opgaver. Husk at notere data på de værker, som du har arbejdet med.
Derudover skal du have fotos af de praktiske øvelser/værker, som du har lavet, og refleksion over disse.

Praktiske øvelser:
Komposition: lykke/frustration, foto i grupper (harmonisk, dynamisk, åbent/lukket), silkepapirsøvelse
Farve: farvecirkel, valørskemaer (1 m primærfarve, 1 m akromatisk, 1 m at brække med komplementær), valørlandskab
rum: lys/skygge (cirkel til kugle), indtegning af ortogonaler på ”Den sidste nadver”, 3D-kasser, skyskrabere set fra oven

Værker:
Nedenstående værker er dine kerneværker. Udover disse har du yderligere værker, som I har valgt i dine grupper.
Sørg for at notere data og analytiske pointer i din portfolio samt at sætte illustrationer ind:

Komposition:
Slide 9: Raphael: "Madonna" (1505) 59,5x44 cm, olie på træ
Slide 13: Peter Paul Rubens: "Salomons Dom" (1617), 234x303 cm, olie på lærred
Slide 39: Frederik Næblerød: ”Uden titel” (2015)
Slide 40: Michael Kvium: ”Beach of Plenty” (2017), 300x750 cm, olie på lærred,
Slide 45: Andy Warhol ”Marilyn Diptych” (1962), 205,4x289,5 cm, silketryk,
Slide 67: Bernini” David”(1623), skulptur, marmor

Farve:
Slide 21: E. Munch: ”Skriget” (1893), 91x73,5 cm, olie, pastel og tempera
Slide 23: V. Hammershøi: ”Stue i Strandgade med solskin på gulvet” (1901), 46,5 x 52 cm, olie på lærred
Slide 24: Henri Matisse: Portræt af Madame Matisse (1905), 40 x 32 cm, olie på lærred
Slide 51: L. Greenfield: “Eden Wood” (2011) foto fra serien ”Generation Wealth”
Slide 71: D. Hanson: ”Tourists II” (1988) skulptur, glasfiberforstærket polyester
Slide 72: Ron Mueck: “Two Women” (2005), 82,6x48,7x41,5 cm, skulptur, mixed media

Rum:
Slide 4: ”Jomfru Maria og barnet på tronen blandt helgenerne Theodor og Georg og engle” (år ca. 600),
farvepigment (på træ?)
Slide 6: Massacio: ”Treenigheden” (ca. 1425), fresko
Slide 44: Toulouse-Lautrec: “Moulin Rouge” (1891), litografi
Slide 56: Shephard Fairy: “We the people are greater than fear” (2017), plakat
Slide 76: Elmgreen og Dragset: ”Han” (2012), skulptur, blankpoleret stål
Slide 79: Ai Weiwei: “The Law of the Journey” (2017), installation

c. 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer