Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Helle Holm Paulsen
|
Hold
|
2024 de/2 (1g de/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Produktdesign - lampe
Et forløb med fokus på lampedesign.
Vi arbejder med både designparametrene (i f t lampeproduktion) og med punktnedslag i tre designhistoriske perioder, nemlig jugendstil/skønvirke/art nouveau, funktionalismen og Bauhaus. Vi vil desuden gennemgå Poul Henningsens designproces i f m udviklingen af den senere så berømte "PH-lampe" og se på, hvilke parametre PH fokuserede på i sit arbejde.
Læringsmål.
- du skal kende begrebet bæredygtighed
- du skal kende designparametret kommunikation
- du skal kende parametrene æstetik og økonomi
- du skal kende de forskellige lampetyper og forstå, hvad belysning betyder for vores hverdag
- du skal bl.a. kende begreberne organisk og geometrisk formgivning
- du skal kende og forstå følgende slogans: Less is more - udtrykt af Mies van der Roe, Less is a bore - udtrykt af Robert Venturi og Yes is more - udtrykt af Bjarke Engels.
- du skal kunne genkende og analysere lamper i såvel art nouveaustil, samt funktionalisme og Bauhaus
- du skal kende til udviklingen og betydningen af PH-lampen
Øvelser og opgaver:
- Kategorisering af 12 lamper på nettet - fra mindst til mest funktionel; fra mindst til mest æstetisk; fra mindst til mest kommunikerende
- skitser til din lampe
- Undersøgelse af dit hjem for hhv. grund-, funktions- og stemningsbelysning. Billeder af fem karakteristiske - og gerne - forskellige lyskilder i dit hjem.
- billeder og refleksioner over NAGs belysning
- s. 30 i grundbogen: ansigt i hhv. diffust og hårdt lys
- s. 32 i grundbogen: 6 lamper og deres kommunikation
Elevproduktet er en pendel udformet i bæredygtige materialer.
Der er læst ca. 16 sd. og anvendt PPTs.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ikonisk arkitektur
Ikonisk arkitektur
I dette forløb åbner vi op for nogle af grundelementerne i arbejdet med arkitektur. Fx hvad der forstås ved en grundplan, og hvilken betydning grundplanens skala og udformning har for vores oplevelse af arkitekturen og det omgivende rum.
Desuden ser vi på forskellige facader, og på hvad de kommunikerer, samt hvilken betydning materialevalg og farvelægning kan have på beskuerens oplevelse af arkitekturen.
Endelig vil vi se på samspillet - eller det manglende samspil - mellem arkitekturen og omgivelserne.
Og - ikke - mindst skal vi udforske begrebet " Moderne ikonisk arkitektur" ud fra kapitlet af samme navn (fra Jonas Wolter: "Temaer i kunsten ") og analysere en række verdensberømte bygningsværker.
Vi afslutter arkitekturforløbet med en ekskursion til København, hvor vi vil besøge Vor Frue Kirke samt DAC med omvisning i deres arkitekturhistoriske udstilling.
Læringsmål:
Du skal vide hvad arkitektur dækker over
Du skal kende og forstå den basale terminologi, der bruges i f m arkitektur
Du skal kende forskel på de geometriske figurer, der danner grundlag for hhv. renæssancens og barokkens grundplaner
Du skal forstå den basale betydning af materiale- og farvevalg for oplevelsen af et bygningsværk
Du skal forstå begrebet "ikonisk" og kende betydningen af ikonisk arkitektur for en by
Du skal kunne analysere et bygningsværk og sætte det i sin kontekst (brug gerne analyseskemaet s. 153 ff i grundbogen)
Du skal kende og forstå designparametrene form, funktion, æstetik og kommunikation i f t arkitektur
Øvelser til portefolioen
1. Collage over 3-4 interessante bygningsværker.
2. Grundplan for DeA-lokalet
3. Tværsnit af væggen med døren mod agoraen
4. HHv. 3 geometriske og 3 organiske figurer/naturelementer,
5. Dine skitser: idéer, din grundplan og en præcis facadetegning!
6. Fotos fra ekskursionen; herunder fra Vor Frue Kirke
7. Dine noter
8. Mock-up af jeres bud på et ikonisk byggeri i København
Gennemgåede værker:
Barcelonapavillonen (Barcelona)
Bjerget (Ørestaden)
Bikubenkollegiet (Ørestaden)
Kunsthaus Graz (Graz)
Fulller Building (New York)
Rensdyrpavillon (Dovrefjell Nationalpark)
Liselund (Møn)
Ordrupgaard tilbygning (Ordrup)
Københavns Byret (Kbh.)
La Sagrada Familia (Barcelona)
Chrysler Building (New York)
Kongresbygningen og Sekretariatet Brasilia (Brasilia)
Sydney Operahus (Sydney)
Guggenheimmuseet (Bilbao)
Bølgen (Vejle)
Turning Torso (Malmø)
Terminologi:
søjle
kapitæl
triumfbuemotiv
symmetri
skala
antikken
renæssancen
barokken
nyklassicismen
art deco
modernisme
postmodernisme
dekonstruktion
Tekstmateriale:
Hvor intet andet er angivet refererer sidetallene til Jesper Bek: "Design og arkitektur - Grundbog til C-niveau)
Endvidere: Kapitlet "Moderne ikonisk byggeri" fra Jonas Wolter: "Temaer i kunsten " (PDF)
Designmetodekompendium
Hvad er bæredygtighed (PDF)
Hovedgreb: Hvad er det (docx)
Der er læst ca. 28 sider samt anvendt PPT.
Supplerende: elevernes arkitekturpræsentationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Repetition & eksamensprojekt
I vores afsluttende forløb skal der arbejdes med årets eksamensprojekter, der spænder fra "design til forskellige målgrupper" til "design med fokus på detorganiske og geometriske formsprog".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509483647",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509483647",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509483647"
}