Holdet 2024 de/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Trine Drengsgaard
Hold 2024 de/3 (1g de/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Arkitektur og livet mellem husene
Titel 2 Produktdesign - bæredygtighed og beklædning
Titel 3 Logo - NAG charity
Titel 4 Eksamenspræsentation
Titel 5 Kopi af GF i design

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Arkitektur og livet mellem husene

I dette forløb undersøger vi hvad arkitektur er og hvad arkitektur kan.
Vi ser på samspillet mellem menneske, by og arkitektur. Derudover arbejder vi også med nogle enkelte nedslag i designhistorien.

Vi starter ud med en kort pavillon-øvelse for at blive bevidst om skala og modelbygning. Derefter arbejder vi med livet mellem husene og med at skabe en pavillon, som kan forbedre et område i Nærum.

Designbriefet er at finde et område i Nærum som kan forbedres, bl.a. ved at placere en pavillon på området.

Vi arbejder iterativt, og veksler mellem designprocessens faser. Vi arbejder med følgende elementer: Jan Gehls dokumentar ’livet mellem husene (indsamle), grundplaner og skitser (udtænke, udvikle), NAG facade og plads foran NAG, desk research (grundbog, Jan Gehl, Kevin Lynch,Christian Norberg-Schulz), brugerrejse, observation i Nærum (indsamlefase), 3D skitser i fysisk form (udvikle, udtænke).
I 'skabe/create' fasen laves målfaste skitser og enten digitale eller fysiske skalamodeller af pavillonen.

Ved forløbets afslutning bør du kunne:
-forklare hvad designprocessens faser er og hvad der karakteriserer faserne
-give eksempler på forskellige metoder som indgår i faserne og som du har benyttet i dit projekt
-forklare hvad der karakteriserer 5 km/t byen og det gode byrum vs 50 km/t og det dårlige byrum
-forklare hvad bæredygtighed er (og kunne referere til Brundtlandrapportens definition og materialepyramiden)
-forklare begreberne ’skala’ og ’målestoksforhold’
-benytte Jan Gehls kvalitetskriterier
-Bruge Kevin Lynchs fem elementer i en beskrivelse af et område
-Bruge Christian Norberg-Schulz' begreber ift stedets ånd
-perspektivere din pavillon (og område) til nedslag i designhistorien

I portfolioen skal du have:
-noter og billeder fra modulerne (fx ift Gehl, Lynch og Norberg-Schulz)
-brugerrejse for turen fra offentlig vej til egen bolig
-billeder og skitse af NAGs facade og forplads
-interview med dig selv og en medstuderende
-Noter/refleksion og skitser/screenshots fra pavillonprojektet (sørg for at vise en reflekteret forståelse for de valg og fravalg, som I har foretaget)


Teori og praksis:
Info om Kevin Lynch og Christian Norberg-Schulz (PPT)
Dokumentaren "Livet mellem husene" af Jan Gehl er en central del af vores teoretiske fundament
Derudover læses s. 58-61 i grundbogen


Sideantal ca 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Produktdesign - bæredygtighed og beklædning

Bæredygtighed og beklædning:
Forløbet har fokus på produktdesign.
Vi arbejder med hvad bæredygtighed, produktdesign beklædning og mode er.

Forløbet har desuden fokus på at blive mere bekendt med de forskellige metoder og faser i designprocessen.
I forløbet laves der et gruppeprojekt (upcycling af tøj/tekstil til en taske i 1:1) og et individuelt projekt (udvikling et koncept for at gøre beklædnings (og tekstil) industrien mere bæredygtig: tøj/tekstil skal upcycles til nyt beklædningselement/genstand. Enkelte dele af projektet detaljeres)

Ved forløbets slutning bør du kunne:
-forklare hvad bæredygtighed er og hvad en LCA-analyse er
-forklare hvad der er karakteristisk for beklædningsdesign (hvordan adskiller det sig fra andet produktdesign)
-forklare beklædningens dobbelte funktion
-forklare hvordan modeindustrien har udviklet sig
-hvorfor modeindustrien ikke er bæredygtig
-hvad der kan gøres for at gøre modeindustrien mere bæredygtig
-forklare C4-modellen og give eksempler på, hvilke metoder du har brugt
-forklare Dieter Rams ti bud og kommer med andre bud på hvad godt design er

-benytte følgende begreber: haute couture, Prêt-a-porter, fast fashion, slow fashion, recycling, upcycling, downcycling, 'trickle down' og buble up'
-forklare og bruge fagbegreber for farver og farvekontraster
-evt. kunne bruge og forklare fagbegreber ift mønster

-analysere beklædningsdesign

-have en begyndende forståelse for stilhistorie

Portfolio:
Noter til lektier (grundbog, tekster osv)
Dokumentation af processen
Dokumentation, billeder og refleksion over endelig koncept og produkter
refleksion over metode
konceptbeskrivelse

Teori:
”Design og Arkitektur: Grundbog til c-niveau” s. 28,  40-44, 76-78
”Tøj, mode og bæredygtighed” s. 72-79 i ”Design og Arkitekturbogen”
PDF om bæredygtighed (fra DAC)

Samlet ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Logo - NAG charity

I dette korte forløb genoptager vi kommunikationsdesign fra GF, men ser denne gang på logoer.

Vi starter ud med at opsummere viden fra GF og med at se på, hvad der får et logo til at fungere

Projektets omdrejningspunkt er, at NAG Charity vil gerne have et logo, og har spurgt os om hjælp. Opgaven er derfor at designe et logo fra bunden, som NAG Charity kan benytte fremadrettet

Som en perspektivering ser vi på AEG-logoet og hvordan det har udviklet sig igennem stilhistorien.

Gennem forløbet opsummerer vi viden om stilarter og teori om kommunikationsdesign (layout, farve, typografi, branding og visuel identitet).

Refleksion ift processen og det endelige logo:
-hvad skal logoet udtrykke og hvorfor?
-hvordan har jeg fået logoet til at udtrykke netop dette (hvad i designprocessen fik dig videre? hvordan? hvordan er farver, komposition, typografi osv brugt?)

Ved slutningen af forløbet bør du kunne:
-Benytte terminologi ift farve (fx forskellige kontrasttyper, treklang, firklang, primærfave, valør), layout/komposition (fx hieraki, loven om tredjedele, grid, nærhed/proximity), typografi (fx. antikva, grotesk, skriveskrift, kursiv, majuskel/minuskel, displaytypografi, brødtekst)
-Kunne forklare hvad der skaber et godt logo


I din portfolio skal du have:
Skitser og anden dokumentation af designprocessen
Endeligt logo til NAGcharity med noter til analyse af logoet
Noter til kommunikationsdesign (se hvad du bør kunne ovenfor)

Teori/baggrundsviden:
Grundbogen s 26-27 (om logo og branding)

https://www.youtube.com/watch?v=sByzHoiYFX0 – typografi
https://www.youtube.com/watch?v=a5KYlHNKQB8 – layout og komposition
https://www.youtube.com/watch?v=l-S2Y3SF3mM – branding
https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc – farve
Samlet sideantal ca: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamenspræsentation

Eksamenspræsentation
Som afslutning på året skal du vælge et emne, som du vil arbejde med på tværs af din portfolio.
Dit arbejde med emnet skal munde ud i en eksemenspræsentation. Hvis du kommer til eksamen i Design og Arkitektur, så består eksamenen i at du giver din præsentation og der efterfølgende er spørgsmål og samtale med lærer og censor.

◦ Der står følgende om eksamenspræsentationen i læreplanen:
I den afsluttende del af undervisningen udarbejder du en præsentation af et selvvalgt emne, som er godkendt af læreren.
◦ Præsentationen danner udgangspunkt for den afsluttende prøve. I præsentationen skal du inddrage eksempler på tværs af din portfolio; eksemplerne skal omfatte mindst to af disciplinerne produktdesign, kommunikationsdesign og arkitektur.
◦ Du skal inddrage egne design- og arkitekturprojekter samt projekter udført af professionelle designere og arkitekter. Research og henvisninger til faglitteratur og andre kilder fra portfolioen skal indgå i præsentationen
Se desuden PPT om eksamenspræsentation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kopi af GF i design

Introduktion
IDEO shopping cart: https://www.youtube.com/watch?v=M66ZU2PCIcM
I introduktionen arbejder vi med følgende spørgsmål, som du skal kunne besvare i slutningen af introduktionen.
Hvad er design – hvad er arkitektur?
Hvordan bruges designparametrene form, funktion og kommunikation?
Hvad er en designproces/ C4 modellen?
Hvad betyder iterativt?
Materiale
C4 modellen, Designskolen, Kolding
”Design og arkitektur”, Jesper Beck, L&R, 2017:
side 72-74 om form funktion og kommunikation

Materiale
side 10-11 om god kommunikation
Side 12-19 om typografi
side 20-25, foto og illustration, farvelære, komposition
side 74-76 om målgrupper
Grundbog i grafisk design, Kim Pedersen og Henrik Birkvig, 2015:
symboler og piktogrammer side 40-41+ side 44-45
Videoer
typografi: https://www.youtube.com/watch?v=sByzHoiYFX0&list=PLpQQipWcxwt8DCKxITZBJeIAtAYA4N4hB
farvelære: https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc&list=PLpQQipWcxwt8DCKxITZBJeIAtAYA4N4hB&index=2


Øvelser
Reklame øvelse side 11
Delta airlines side 14
Piktogramøvelsen side 18
Musikerøvelsen side 18
Øvelse med eget navn fra tre forskellige skriftfamilier
Visitkortøvelse side 14 (på papir/ akvarel) med benspænd (se TD’s ppt)
Skitser: lad eleverne arbejde med fysiske skitser før de bliver introduceret til canva.com. De arbejder med skitser allerede fra 2. modul – og vi tager en efterbearbejdning ang. farver/ font/ komposition mm.
Målgrupper: arbejde med en persona til en NAG elev. Introducere persona begrebet. Lad eleverne i grupper udarbejde en persona af en NAG – elev. Fælles opsamling ved tavle.

Brief
Du skal designe/formgive en plakat til et elevudvalg på NAG. Plakaten skal være informativ, fængende og med et grafisk udtryk og tale til den modtagergruppe den er rettet mod.

Metode
collect:
desk research (materiale fra grundbogen) + evt inspiration fra nettet, find fx musicalplakater.
undersøg farvebrug.
comprehend: lav fx en datavæg med indsamlet viden/ materiale.
conceptualize:
idegenererende skitser – husk at starte med fysiske skitser (hvis der arbejdes på computeren, så gemmes forskellige versioner)
create: fortsat skitser, formgive den endelige plakat (alle versioner gemmes).

Portfolio
noter til gennemgangen af IDEO-videoen og C4-modellen
noter til de læste sider i grundbogen Design og arkitektur (Jesper Beck) + Grafisk design (Birkvig)
noter til gennemgangen af videoer
noter til opgaverne i grundbogen Design og arkitektur
noter til desk research/ farveprøver/ skrifttype-forslag/ skitser mm. til plakaten, som du valgte at arbejde med.
Alle fysiske skitser lægges i den fysiske portfolio.

Læringsmål
Efter kommunikationsdesignforløbet skal du kunne besvare følgende spørgsmål:
hvad er en designproces
hvad er god kommunikation?
hvilke kommunikationsmodeller kan anvendes og med hvilket formål (AIDA modellen og Laswells model)
hvad er forskellen på de typografiske hovedenheder læse – konsultativ og displaytypografi?
hvad er skrifttyper, skriftfamilier og skriftvarianter – og hvordan anvendes de
hvad er corporate typeface – og hvorfor anvendes det
hvorfor er det vigtigt at tage hensyn til tekstens arrangement
hvordan bruger vi fotos og illustrationer i grafisk kommunikation
hvad er det vigtigste inden for farvelæren i grafisk kommunikation/ fagbegreber om farve
hvorfor er det vigtigt at tage hensyn til: hierarki, kontraster, det gyldne snit, grid mm. i komposition.
hvad forskellen er mellem piktogram og symbol
hvad er kompositionsstrategier: Det gyldne snit, loven om tredjedele, grid

ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer