Holdet 2024 dr/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Charlotte Fjordvald Bertelsen
Hold 2024 dr/1 (1g dr/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reflekterende samtidsteater og devising
Titel 2 Klassikerfortolkninger
Titel 3 Afsluttende projekt
Titel 4 Repetition & eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reflekterende samtidsteater og devising

I dette forløb går vi i kødet på virkeligheden med undersøgelser og analyser af det reflekterende/politiske samtidsteater. Vi afgrænser perioden ved at give en karakteristik af spillestil, temaer, hensigt m.v.

- Historisk blik; fremstilling af elevoplæg om karakteristiske træk ved hhv. 1930'ernes, 1970'ernes og nullernes reflekterende/politiske samtidsteater + readings af uddrag fra "Dom over skrig" og "Hjem kære hjem" (m. refleksion over de forskellige perioders virkemidler og hensigter).

- Skriv egen monolog om noget som irriterer dig ved samtiden (evt. koble monologer sammen).

- Spillestile: om re-teatralisering, karakter-skuespilleren og den teatrale skuespiller (kendetegn for de tre begreber). Naturalistisk vs teatralt: realisme vs stilisering, indlevelse vs fremvisning. Kort intro til devising.

- Se og analysere forestillingen "At lære at dø" på teater Mungo Park af dramatiker Viktor Tjerneld (d. 21/11-2024).

I forløbet lærer eleverne bl.a. at se den levende teaterforestilling i en kunstnerisk og kulturel kontekst.

MATERIALE

Teatrale udtryk:
- Prezi: om reflekterende samtidsteater inkl. Christian Lollike (https://prezi.com/ndl8vudwurd3/det-reflekterende-samtidsteater/) - ca. 11 minutter med videoklip.
- Video-klip: Henrik Hartmann fra Betty Nansen teatret om C:ntact (https://www.youtube.com/watch?v=6VW399lnfMI), ca. 3,5 min.
- Manuskript-uddrag: fra “Hjem kære hjem” af Andreas Garfield (2007) og “Dom over skrig” af Christian Lollike (2004), hhv. s. 50-52 og 56-59,  i Lotte Thulstrup & Jette Mortensen: “Teater i det nye årtusinde”, Frydenlund (2012), [i alt ca. 7 sider]
- Videoklip: ”Svend er begyndt at lugte”, fra forestillingen "Guitaristerne" (2006) af Line Knutzon http://www.youtube.com/watch?v=OKmtOObXL7s (ca. 3 minutter). Bestemmelse af evt. re-teatralisering og spillestil.
- Videoklip: eksempler på Kamilla Wargo Breklings brug af devising; om "Spørg de voksne" http://vimeo.com/75722287 (3 min.), trailer til "Slut" https://www.youtube.com/watch?v=0t7P5zKz11o (1 min.), trailer til "Pålæg" https://www.husetsteater.dk/forestillinger/palaeg/ (1 min.).
- Forestilling: "At lære at dø", Viktor Tjerneld  (d. 21/11-2024)

Teoristof:
- Lotte Thulstrup & Jette Mortensen: “Teater i det nye årtusinde”, Frydenlund (2012), s. 33-41, 44-48, 60-61 (om reflekterende samtidsteater - elverne har læst og præsenteret forskellige perioder) + 123-124, 128-130 (om devising) [4,5 ns + de sider hver gruppe har læst]
- Karen Sørensen: “Dramatik - En grundbog”, Systime (2009) s. 33-34, 43-45 [i alt: ca. 3 ns]
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teateranmeldelse af "At lære at dø" 05-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Klassikerfortolkninger

Teatertraditioner:  Ældre teatertraditioner Shakespeare, Ibsen og naturalisme fortolket til nutidige udtryk (se hvordan traditionerne forholder sig til en kulturel og historisk kontekst + se de forskellige teatertraditioner for at få en forståelse af at teater som kunstart rummer mange forskellige udtryksmuligheder) .

Teori: Om spillestil/skuespilteknik (Stanislavskijs psykologiske realisme m.v.).
- Dramaturgi + karakteristik af spillestil, temaer, hensigt m.v.
- Afprøvning i praksis i form af iscenesættelser af klassiske teaterstykker fortolket med nutidige midler (aktualisering) – med særligt fokus på at iscenesætte Ibsen.
- Vi tager udgangspunkt i kap. 2 ”Klassikerfortolkninger – uden ærbødighed og respekt!” i ”Teater i det nye årtusinde”, og fokuserer på 'Det visuelle, billedskabende teater' og 'Dobbelt-grebet'.

Udover almindelig undervisning i dramasalen (teori og praksis), skal vi på en TEATERTUR og se "Peer Gynt" på i Skuespilhuset (tirsdag 4/2-2025). Efterfølgende skal der laves en forestillingsanalyse af denne opsætning (med særlig fokus på aktualisering/klassikerfortolkning; hvordan og hvorfor forestillingen er aktualiseret?).

I forløbet udbygger eleverne deres erfaringer med og viden om at arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre - igen i kraft af det praktiske iscenesættelsesarbejde; her i form af bearbejdning og fortolkning af uddrag af forskellige klassiske skuespil af hhv. Shakespeare ("Romeo & Julie") og Ibsen ("Et dukkehjem" og "Peer Gynt").

Eleverne fortsætter desuden med at reflektere over den skabende proces og produktet, og får yderligere erfaringer med at analysere en professionel forestilling, herunder at reflektere over den samtid Ibsen skrev skuespil i, samt hvorfor klassikere fortsat sættes op.

- Kort sagt: Undersøge og afprøve periodens (og andre) skuespilteknikker, tekst og dramaturgi, og iscenesætte uddrag af Ibsens skuespil “Et dukkehjem” og "Peer Gynt" i grupper / mini-projekt.

MATERIALE

Teatrale udtryk:
- Videoklip: "Romeo + Juliet" (film fra 1996, instruktion af Baz Luhrmann), de første 11:47 minutter.
- Manuskript-uddrag fra skuespillet “Romeo og Julie” (1597) af William Shakespeare; prolog + 1. akt, sc. 1. Oversat af Niels Brunse.
- Videoklip: "Romeo & Julie" (forestilling på Det Kongelige Teater fra 2015, instruktion af Elisa Kragerup), de første 6:40 minutter.

- Ibsen-forestillinger (filmet + manuskript)...


Teoristof:
- Karen Sørensen: “Dramatik - En grundbog”, Systime (2009) s. 27-28 (om undertekst), 68-71 (om indlevelsens spillestil og Stanislavskij), 84-87+143 (om aktualisering og tekstreduktion) [i alt: ca. 6 ns]

- Karen Sørensen: “Dramatik - En teaterhistorie”, Systime (2015) s. X-X (om 1800-tallets naturalisme) [ca. 5,5 ns]
- Lotte Thulstrup og Jette Mortensen: ”Teater i det nye årtusinde”, kap. 2 ”Klassikerfortolkninger – uden ærbødighed og respekt!”, Frydenlund (2012), s. 67-71 (om hvad en klassiker er, samt om de to lejre i klassikerdebatten) [ca. 4 ns]
- Wulffmorgentahler_Shakespeare joke.pdf
- Video: klip som viser undertekst "den er jeg glad for...", https://www.youtube.com/watch?v=zxbgitmh4tU (fra 5:38 og ca. 45 sek. frem).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forestillingsanalyse af "Peer Gynt" 20-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Afsluttende projekt

Læringsmål: At kunne arbejde SELVSTÆNDIGT, kreativt og innovativt - i samspil med andre - med et længerevarende praktiske iscenesættelsesarbejde - inkl. at kunne nedskrive systematiske refleksioner over den skabende proces og produktet i logbogsform (dvs. bruge korrekte faglige begreber og betegnelser på dramatiske virkemidler der gøres brug af, samt give konkrete eksempler på hvordan de anvendes i iscenesættelsesarbejdet).

- Projektarbejde – alene eller i grupper – om at lave en teaterforestilling  
>>> praktisk regel; ideer kan ikke på forhånd defineres i en kunstnerisk struktur, de skal konkretiseres og afprøves! Kreative processer
- Udvikling og realisation af en idé (planlægning & proces)
- Midtvejs-respons v. sparringsgrupper
- Projektet/forestillingen skal som grundregel vare 4-6 minutter pr. person.

- SHOWTIME: Jeres forestillinger vises for et indbudt publikum (i omlagt modul) tirsdag d. 13/5-2025 om aftenen. Efterfølgende feedback fra holdet + underviser!

Grupperne spiller følgende forestillinger (alle har skrevet forestillingerne selv):

Gr. 1: ”Når masken falder”
Gr. 2: ”Vinden over ruinerne”
Gr. 3: ”Skjulte kampe”
Gr. 4: "I krig og kærlighed knytter vi bånd"


...

MATERIALE

Teatrale udtryk:
- Videoklip: “Skuespillerens værktøjer” (2004) af Jens Arentzen, afsnit om ”Busken” (forhaling af spænding + pause) + ”Kyllinger på et plankeværk” (tempo-rytme, små vendepunkter + modstand/forhindringer, håb & frygt) [i alt ca. 9 min.]
- Manuskript-uddrag: fra de forskellige forestillinger eleverne har iscenesat (se ovenfor).

Teoristof:
- Peter Elung-Jensen: “Spillevende dramatik og teater” (2010), Systime, s. 83-88 [ca. 5 sider]
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Manuskript til afsluttende projekt 18-03-2025
Digital præsentation 14-05-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Repetition & eksamensforberedelse

Gennemgang af eksamenskrav (herunder portfolio), eksempel på hvordan et eksamens-spørgsmål kan se ud, samt afprøvning af dette - incl. repetition af de væsentligste pointer og faglige begreber fra de forskellige forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde