Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Fjordvald Bertelsen
|
Hold
|
2024 dr/1 (1g dr/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Reflekterende samtidsteater og devising
I dette forløb går vi i kødet på virkeligheden med undersøgelser og analyser af det reflekterende/politiske samtidsteater. Vi afgrænser perioden ved at give en karakteristik af spillestil, temaer, hensigt m.v.
- Historisk blik; fremstilling af elevoplæg om karakteristiske træk ved hhv. 1930'ernes, 1970'ernes og nullernes reflekterende/politiske samtidsteater + readings af uddrag fra "Dom over skrig" og "Hjem kære hjem" (m. refleksion over de forskellige perioders virkemidler og hensigter).
- Skriv egen monolog om noget som irriterer dig ved samtiden (evt. koble monologer sammen).
- Spillestile: om re-teatralisering, karakter-skuespilleren og den teatrale skuespiller (kendetegn for de tre begreber). Naturalistisk vs teatralt: realisme vs stilisering, indlevelse vs fremvisning. Kort intro til devising.
- Se og analysere forestillingen "At lære at dø" på teater Mungo Park af dramatiker Viktor Tjerneld (d. 21/11-2024).
I forløbet lærer eleverne bl.a. at se den levende teaterforestilling i en kunstnerisk og kulturel kontekst.
MATERIALE
Teatrale udtryk:
- Prezi: om reflekterende samtidsteater inkl. Christian Lollike (https://prezi.com/ndl8vudwurd3/det-reflekterende-samtidsteater/) - ca. 11 minutter med videoklip.
- Video-klip: Henrik Hartmann fra Betty Nansen teatret om C:ntact (https://www.youtube.com/watch?v=6VW399lnfMI), ca. 3,5 min.
- Manuskript-uddrag: fra “Hjem kære hjem” af Andreas Garfield (2007) og “Dom over skrig” af Christian Lollike (2004), hhv. s. 50-52 og 56-59, i Lotte Thulstrup & Jette Mortensen: “Teater i det nye årtusinde”, Frydenlund (2012), [i alt ca. 7 sider]
- Videoklip: ”Svend er begyndt at lugte”, fra forestillingen "Guitaristerne" (2006) af Line Knutzon http://www.youtube.com/watch?v=OKmtOObXL7s (ca. 3 minutter). Bestemmelse af evt. re-teatralisering og spillestil.
- Videoklip: eksempler på Kamilla Wargo Breklings brug af devising; om "Spørg de voksne" http://vimeo.com/75722287 (3 min.), trailer til "Slut" https://www.youtube.com/watch?v=0t7P5zKz11o (1 min.), trailer til "Pålæg" https://www.husetsteater.dk/forestillinger/palaeg/ (1 min.).
- Forestilling: "At lære at dø", Viktor Tjerneld (d. 21/11-2024)
Teoristof:
- Lotte Thulstrup & Jette Mortensen: “Teater i det nye årtusinde”, Frydenlund (2012), s. 33-41, 44-48, 60-61 (om reflekterende samtidsteater - elverne har læst og præsenteret forskellige perioder) + 123-124, 128-130 (om devising) [4,5 ns + de sider hver gruppe har læst]
- Karen Sørensen: “Dramatik - En grundbog”, Systime (2009) s. 33-34, 43-45 [i alt: ca. 3 ns]
|
Indhold
|
Kernestof:
-
TEATERFORESTILLINGER_udvalg_oversigt_2024-25.docx
-
Arbejdsark_Introduktion til det reflekterende samtidsteater.docx
-
LEKTIER: Bladr dit GF-kompendium igennem, og skriv i 'elevfeedback' hvis der er noget, du gerne vil have genopfrisket eller uddybet.
-
Politisk teater_Teater i det nye årrtusinde_s.32-48.pdf
-
LEKTIER: Se de første tre slides i den vedhæftede Prezi, og svar på flg. spørgsmål (spørgsmål 1 passer til det først slide osv). Skriv jeres svar i 'elevfeedback': 1) Hvad er politisk teater? 2) Hvad var 'julemandshæren' - og hvad ville de gerne gøre
-
Det reflekterende samtidsteater
-
LEKTIER: 1) Sørg for at notere dig, at mødetiden er senest kl. 19:45 på Mungo Park i Allerød. 2) Evt. klik på linket for at læse mere om stykket.
-
AT LÆRE AT DØ | Mungo Park
-
LEKTIE - skriv i 'elevfeedback': 1) Hvilke 2-4 scener/episoder i forestillingen du synes, var de mest fascinerende/overraskende/virkningsfulde - og hvorfor. TIL DIG SOM IKKE SÅ FORESTILLINGEN: Se på videoerne og billederne i linket, og skriv 2-4 stik
-
FORESTILLINGSANALYSE_At lære at dø_1g dr1.docx
-
LEKTIER: Færdiggør og medbring jeres oplæg om det reflekterende samtidsteater, som I startede på d. 20/11 (se grupper og periode nedenfor) - og vær klar til at præsentere det for holdet i dag.
-
Politisk teater_Teater i det nye årtusinde_s. 32-48.pdf
-
Virkelighedsteater_Arbejdsark_1g dr1.docx
-
Arbejdsark_Ideer til at iscenesætte en monolog.doc
-
Tørklædemonolog - Kvinde 6_s. 60-61 i Teater i det nye årtusinde.docx
-
LEKTIER: 1) Beslut dig for, hvad din monolog skal handle om (noget der irriterer dig ved samtiden) - og SKRIV DIT EMNE og ET PAR STIKORD i 'ELEVFEEDBACK'. Se det vedhæftede dokument om monologer. 2) Læs s. 33-34 + 43-45 i "Dramatik. En grundbog", og
-
DRAMATiK.EN GRUNDBOG - s. 33-36_43-46 Moderne teater.pdf
-
LEKTIER: 1) Skriv et par stikord til hvordan den monolog, som du skrev sidst/før jul, kan iscenesættes. 2) Læs s. 123-124 + 128-130 i det vedhæftede dokument ('Teater i det nye årtusinde') og notér, hvad Kamilla Wargo Brekling siger om sin teknik som
-
TEATER I DET NYE ÅRTUSINDE_Om devising_s.122-130.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Teateranmeldelse af "At lære at dø"
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Klassikerfortolkninger
Teatertraditioner: Ældre teatertraditioner Shakespeare, Ibsen og naturalisme fortolket til nutidige udtryk (se hvordan traditionerne forholder sig til en kulturel og historisk kontekst + se de forskellige teatertraditioner for at få en forståelse af at teater som kunstart rummer mange forskellige udtryksmuligheder) .
Teori: Om spillestil/skuespilteknik (Stanislavskijs psykologiske realisme m.v.).
- Dramaturgi + karakteristik af spillestil, temaer, hensigt m.v.
- Afprøvning i praksis i form af iscenesættelser af klassiske teaterstykker fortolket med nutidige midler (aktualisering) – med særligt fokus på at iscenesætte Ibsen.
- Vi tager udgangspunkt i kap. 2 ”Klassikerfortolkninger – uden ærbødighed og respekt!” i ”Teater i det nye årtusinde”, og fokuserer på 'Det visuelle, billedskabende teater' og 'Dobbelt-grebet'.
Udover almindelig undervisning i dramasalen (teori og praksis), skal vi på en TEATERTUR og se "Peer Gynt" på i Skuespilhuset (tirsdag 4/2-2025). Efterfølgende skal der laves en forestillingsanalyse af denne opsætning (med særlig fokus på aktualisering/klassikerfortolkning; hvordan og hvorfor forestillingen er aktualiseret?).
I forløbet udbygger eleverne deres erfaringer med og viden om at arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre - igen i kraft af det praktiske iscenesættelsesarbejde; her i form af bearbejdning og fortolkning af uddrag af forskellige klassiske skuespil af hhv. Shakespeare ("Romeo & Julie") og Ibsen ("Et dukkehjem" og "Peer Gynt").
Eleverne fortsætter desuden med at reflektere over den skabende proces og produktet, og får yderligere erfaringer med at analysere en professionel forestilling, herunder at reflektere over den samtid Ibsen skrev skuespil i, samt hvorfor klassikere fortsat sættes op.
- Kort sagt: Undersøge og afprøve periodens (og andre) skuespilteknikker, tekst og dramaturgi, og iscenesætte uddrag af Ibsens skuespil “Et dukkehjem” og "Peer Gynt" i grupper / mini-projekt.
MATERIALE
Teatrale udtryk:
- Videoklip: "Romeo + Juliet" (film fra 1996, instruktion af Baz Luhrmann), de første 11:47 minutter.
- Manuskript-uddrag fra skuespillet “Romeo og Julie” (1597) af William Shakespeare; prolog + 1. akt, sc. 1. Oversat af Niels Brunse.
- Videoklip: "Romeo & Julie" (forestilling på Det Kongelige Teater fra 2015, instruktion af Elisa Kragerup), de første 6:40 minutter.
- Ibsen-forestillinger (filmet + manuskript)...
Teoristof:
- Karen Sørensen: “Dramatik - En grundbog”, Systime (2009) s. 27-28 (om undertekst), 68-71 (om indlevelsens spillestil og Stanislavskij), 84-87+143 (om aktualisering og tekstreduktion) [i alt: ca. 6 ns]
- Karen Sørensen: “Dramatik - En teaterhistorie”, Systime (2015) s. X-X (om 1800-tallets naturalisme) [ca. 5,5 ns]
- Lotte Thulstrup og Jette Mortensen: ”Teater i det nye årtusinde”, kap. 2 ”Klassikerfortolkninger – uden ærbødighed og respekt!”, Frydenlund (2012), s. 67-71 (om hvad en klassiker er, samt om de to lejre i klassikerdebatten) [ca. 4 ns]
- Wulffmorgentahler_Shakespeare joke.pdf
- Video: klip som viser undertekst "den er jeg glad for...", https://www.youtube.com/watch?v=zxbgitmh4tU (fra 5:38 og ca. 45 sek. frem).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forløbsplan_KLASSIKERFORTOLKNINGER_2024-25.docx
-
LEKTIE: 1) Læs s. 67-68 + 'Paralel' på s. 69 (øverst) i dokumentet "Klassikerfortolkninger...", og skriv stikord i 'elevfeedback' til hvad der karakteriserer hhv. 1) en klassiker, og 2) klassikerdebatten.
-
KLASSIKERFORTOLKNINGER_Grundbog.pdf
-
LEKTIER: Læs om aktualisering (i "Dramatik"); hvad/hvordan kan man aktualisere og reducere? Og se den vedhæftede joke; er det god aktualisering? - og hvem er målgruppen?
-
Aktualisering og tekstreduktion_s. 84-87_143 i Dramatik. En grundbog.pdf
-
Wulffmorgentahler_Shakespeare joke.pdf
-
LEKTIE: 1) Læs om Stanislavskij og hans skuespilteknikker i det vedhæftede dokument, og svar på: a) Hvem var Stanislavskij? b) Hvad er grundelementerne i hans skuespilteknik? c) Hvad ville han opnå med sin skuespilteknik?
-
INDLEVELSENS SPILLESTIL & STANISLAVSKIJ s. 68-71 i Dramatik. En Grundbog.pdf
-
LEKTIER: 1) Læs s. 27-28 (i "Dramatik", dvs. din grundbog) + skriv stikord til hvad undertekst er. 2) Find på en kort replik, som du giver en klar undertekst (vær klar til at vise den i modulet).
-
UNDERTEKST_s. 27-28 i Dramatik. En grundbog.pdf
-
KLASSIKERFORTOLKNING_Opgave - iscenesæt.docx
-
Uddrag af Peer Gynt_Oprindelig tekst_Starten.docx
-
LEKTIE: 1) Læs om de TRE STRATEGIER FOR ISCENESÆTTELSE på s. 71 i dokumentet "Klassikerfortolkninger...", og 1) skriv stikord i 'elevfeedback' til hvad der karakteriserer hver af de tre strategier, 2) skriv hvilken strategi, du helst vil arbejde med.
-
LEKTIER: 1) Sørg for at notere dig, at mødetiden er senest kl. 19:45 i Skuespilhuset i Indre Kbh. 2) Evt. klik på linket for at læse mere om stykket.
-
Peer Gynt | DET KGL. TEATER
-
Forestillingsanalyse_PEER GYNT.docx
-
LEKTIER: Skriv i 'elevfeedback' eksempler på scener fra forestillingen "Peer Gynt", som du synes, var godt lavet eller grænseoverskridende eller skræmmende eller på en anden måde iøjnefaldende - skriv 1-2 linjer om hvert eksempel (i modulet skal du g
-
LEKTIE: Genopfrisk jeres bearbejdning af "Peer Gynt", som I lavede i modulet d. 4/2 (se vedhæftede arbejdsark), samt kom med forslag til, hvordan I kan iscenesætte det i modulet.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forestillingsanalyse af "Peer Gynt"
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Afsluttende projekt
Læringsmål: At kunne arbejde SELVSTÆNDIGT, kreativt og innovativt - i samspil med andre - med et længerevarende praktiske iscenesættelsesarbejde - inkl. at kunne nedskrive systematiske refleksioner over den skabende proces og produktet i logbogsform (dvs. bruge korrekte faglige begreber og betegnelser på dramatiske virkemidler der gøres brug af, samt give konkrete eksempler på hvordan de anvendes i iscenesættelsesarbejdet).
- Projektarbejde – alene eller i grupper – om at lave en teaterforestilling
>>> praktisk regel; ideer kan ikke på forhånd defineres i en kunstnerisk struktur, de skal konkretiseres og afprøves! Kreative processer
- Udvikling og realisation af en idé (planlægning & proces)
- Midtvejs-respons v. sparringsgrupper
- Projektet/forestillingen skal som grundregel vare 4-6 minutter pr. person.
- SHOWTIME: Jeres forestillinger vises for et indbudt publikum (i omlagt modul) tirsdag d. 13/5-2025 om aftenen. Efterfølgende feedback fra holdet + underviser!
Grupperne spiller følgende forestillinger (alle har skrevet forestillingerne selv):
Gr. 1: ”Når masken falder”
Gr. 2: ”Vinden over ruinerne”
Gr. 3: ”Skjulte kampe”
Gr. 4: "I krig og kærlighed knytter vi bånd"
...
MATERIALE
Teatrale udtryk:
- Videoklip: “Skuespillerens værktøjer” (2004) af Jens Arentzen, afsnit om ”Busken” (forhaling af spænding + pause) + ”Kyllinger på et plankeværk” (tempo-rytme, små vendepunkter + modstand/forhindringer, håb & frygt) [i alt ca. 9 min.]
- Manuskript-uddrag: fra de forskellige forestillinger eleverne har iscenesat (se ovenfor).
Teoristof:
- Peter Elung-Jensen: “Spillevende dramatik og teater” (2010), Systime, s. 83-88 [ca. 5 sider]
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Manuskript til afsluttende projekt
|
18-03-2025
|
Digital præsentation
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Repetition & eksamensforberedelse
Gennemgang af eksamenskrav (herunder portfolio), eksempel på hvordan et eksamens-spørgsmål kan se ud, samt afprøvning af dette - incl. repetition af de væsentligste pointer og faglige begreber fra de forskellige forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509497955",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509497955",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509497955"
}