Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Bente Quorning
|
Hold
|
2024 mu/1 (1g mu/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende node og rytmelære
Forløbet bygger videre på rytmelære fra grundforløbet.
Faglie mål
Nodelære:
- Nodelæsning G og F nøgle
- Dur og molskalaer
- Bestemmelse af toneart vha. kvintcirkel
Rytmelære:
- Genkendelse af nodeværdier og pausers længde
- Indskrivning af tælleslag i takter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
stamtonerne.html
-
Stamtoner, nodesystem og G-nøgle
-
C-nøglen, Johannes Grønager, Systime 2005; sider: 7-11, 21-25
-
Læs s. 7-11 i C-nøglen med fokus på stamtoner, G-nøglen og fortegn, spring øvelserne over. Besvar herefter de nedenstående spørgsmål under elevfeedback.
-
Rytmisk hørelære.pdf
-
Læs s. 4-5 i dokumentet Rytmisk hørelære og repeter jeres viden om rytmer. I skal kunne genkende 4-delsnoder, 8-delsnoder, halvnoder og helnoder samt deres pauser. Skriv tælleslag på øvelse 4-7, og øv jer I at klappe rytmerne, så vi kan klappe dem i
-
afledte toner 1.html
-
Vi skal øve Pagten, så vi er klar til koncert i aften. Hvis I ikke allerede har lært teksten udenad, så gør det inden vi ses :)
-
Vi mødes i Agoraen. Efter lydprøven skal vi lige flytte nogle borde frem foran scenen.
-
Opvarmning og gennemsyngning i MU1
-
Gå hjem i gemmerne og tjek om I har bøgerne C-nøglen og Rockmusik i tid og rum liggende. Tag C-nøglen med, og lad Rockmusik i tid og rum blive liggende hjemme :)
-
Link til nodetræning
-
Læs om dur og molskalaer i C-nøglen. Medbring bogen samt opgavearket med durskalaer fra sidste modul til modulet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Praktisk musikudøvelse
Forløbet bygger videre på musikudøvelsen fra grundforløbet, hvor holdet har sunget et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland og udland̶ og arbejdet med grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
I studieretningsforløbet har holdet lavet sammenspil i mindre grupper med efterfølgende klasssekoncerter samt optrådt til skolens jule- og forårskoncert
- Julekoncert: Pagten (3. st. kor og band)
- Forårskoncert: indianer ( 3 st. kor og band)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
stamtonerne.html
-
Stamtoner, nodesystem og G-nøgle
-
C-nøglen, Johannes Grønager, Systime 2005; sider: 7-11, 21-27
-
Læs s. 7-11 i C-nøglen med fokus på stamtoner, G-nøglen og fortegn, spring øvelserne over. Besvar herefter de nedenstående spørgsmål under elevfeedback.
-
Rytmisk hørelære.pdf
-
Læs s. 4-5 i dokumentet Rytmisk hørelære og repeter jeres viden om rytmer. I skal kunne genkende 4-delsnoder, 8-delsnoder, halvnoder og helnoder samt deres pauser. Skriv tælleslag på øvelse 4-7, og øv jer I at klappe rytmerne, så vi kan klappe dem i
-
afledte toner 1.html
-
Vi skal øve Pagten, så vi er klar til koncert i aften. Hvis I ikke allerede har lært teksten udenad, så gør det inden vi ses :)
-
Vi mødes i Agoraen. Efter lydprøven skal vi lige flytte nogle borde frem foran scenen.
-
Opvarmning og gennemsyngning i MU1
-
Gå hjem i gemmerne og tjek om I har bøgerne C-nøglen og Rockmusik i tid og rum liggende. Tag C-nøglen med, og lad Rockmusik i tid og rum blive liggende hjemme :)
-
Link til nodetræning
-
Læs om dur og molskalaer i C-nøglen. Medbring bogen samt opgavearket med durskalaer fra sidste modul til modulet.
-
Læs afsnittet om faste fortegn i C-nøglen, så forklarer jeg kvintcirklen i modulet. Medbring bogen samt jeres opgaveark med dur og molskalaer, så vi kan danne os et samlet overblik. Hvis man har mistet papirerne, så er de vedhæftet nedenfor.
-
Durskalaer.docx
-
Molskalaer.docx
-
Benjamin Britten - The Young Person's Guide to the Orchestra | WDR Sinfonieorchester
-
The Young Persons%27s Guide to the Orchestra.pdf
-
Symfoniorkesterets instrumenter.png
-
Musikprøve. Prøven foregår ude i Agoraen, så medbring hovedtelefoner, så I kan lukke støj ude. I får udleveret papir, klaviatur, dur- og molformlen samt kvintcirkel af mig. I skal selv medtage blyant og viskelæder.
-
Jakob Jensen nodeteori.html
-
Læs om "Tegn og symboler" på Musikipedia og besvar de nedenstående spørgsmål under elevfeedback:
-
Tegn og symboler | Musikipedia
-
Bach violinkoncert i E-dur består af 3 satser. Vi skal arbejde med 3. sats som starter 13.20.
-
Bach - Violin Concerto in E major BWV 1042 - Sato | Netherlands Bach Society
-
Vi skal arbejde med rondo. Kig på jeres noter på første side i noden "The Young persons guide to the Orchestra" og repeter jeres viden om klassisk instrumentation og partiturlæsning, dynamik og tempo.
-
VIVALDI Four Seasons – Autumn (3rd mvt) – Apollo's Fire/Olivier Brault, violin
-
Barokkoncert oversigt.pdf
-
Vi går videre med rondoformen. Kig i jeres noter og i oversigtsarket ovenfor og besvar de nedenstående spørgsmål under elevfeedback. (Jeg forventer ikke, at I forstår alt på siden. Fokuser på det vi snakkede om i modulet)
-
1g mu1 arbejdsspørgsmål_De fire årstider, Efteråret 3.sats.doc
-
Program_Efteråret 3. sats.pdf
-
Efteråret 3. sats, instrumentation.docx
-
Vi arbejder videre med Vivaldis "Efteråret 3. sats". Lyt satsen igennem igen, så I kan huske temaet og medbring jeres node til modulet. De der ikke var til sidste modul laver opgaverne på arbejdssedlen hjemme så godt I nu kan. Node og lydfil er vedhæ
-
Vivaldi, Efteråret, 3. sats_partitur (1).pdf
-
Læreplan Musik C stx august 2017.pdf
-
Anders Aare: Rockmusik i tid og rum, Systime; sider: 22-26, 35-37, 42-43, 82-87
-
Genlæs afsnittene om formled og formtyper i "Rocmusik i tid og rum" og besvar de nedenstående spørgsmål under elevfeedback.
-
Rockmusik i tid og rum, Form.pdf
-
Dokumentar: The Beatles, Eight Days a Week
-
Rock Around the Clock, Form og groove.pdf
-
Læs om beatmarkeringer og modrytmer i Rockmusik i tid og rum. Tjek også op på formtyperne, der var lektie til sidste modul. Der er 4 standardformtyper
-
Stor Mand, Andreas Odbjerg, Groove og form.docx
-
Læs de sammenhængende groove-analyser af "Rock around the Clock" og "Hound Dog".
-
The Beatles - Fordeling af Album.docx
-
Øv på teksten til Indianer, så I kan den udenad, når vi ses :)
-
Indianer kor .musx
-
Læs om hook, break og gimmick i Rockmusik i tid og rum, og skriv kort betydningen af disse tre ord under elevfeedback. Husk at lære teksten til Indianer udenad, hvis I ikke allerede kan den.
-
Indianer kor .pdf
-
The Beatles - projektbeskrivelse.docx
-
Der vil være mulighed for at øve i sammenspilsgrupperne eller arbejde med Beatles analyser. I aftaler selv i grupperne hvornår og om I vælger at mødes. Jeg er ikke selv til stede, da der er lærermøder.
-
Projektarbejde: Medbring relevante materiale til jeres Beatles analyser. Dvs. node til det nummer der skal analyseres, G-nøglen og Rockmusik i tid og rum. Giv hinanden lektier for i grupperne.
-
Komprimeret arkiv.zip
-
Læs projektbeskrivelsen grundigt, så I har styr på produktkravene i forbindelse med jeres fremlæggelse.
-
Selvstændigt arbejde med fremlæggelse af eksamensprojekt. For at få modulet godskrevet skal I sende en disposition for fremlæggelsen i en besked i Lectio, hvoraf det fremgår, hvem der laver hvad.
-
Gruppe 1, 2 og 3 fremlægger deres Beatles analyser.
-
Fremlæggelser af eksamensprojekt.docx
-
Gruppe 4 og 5 fremlægger deres Beatles analyser.
-
Lav en playliste med de 5 Beatlesnumre, og lyt dem igennem. I vil få udleveret materiale til de andres numre i modulet.
-
Sammenspil og musikanalyse. Medbring relevant materiale.
-
Sammenspil og analyse. Medbring relevant materiale
-
Vi er desværre nødt til at aflyse modulet, da vi ikke må spille pga skriftlige årsprøver i lokalerne ovenover.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klassisk musik (tematisk forløb)
Faglige mål
- Symfoniorkesterets instrumenter
- Partiturlæsning (taktart, toneart, tempo, dynamik, instrumentation)
- Rondoform i barokken
Analyseværker:
- Benjamin Britten, "The Young Persons Guide to the Orchestra"
- J.S. Bach. Violinkoncert i E-dur, 3. sats
- Antonio Vivaldi, De fire årstider, Efteråret 4. sats
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Benjamin Britten - The Young Person's Guide to the Orchestra | WDR Sinfonieorchester
-
The Young Persons%27s Guide to the Orchestra.pdf
-
Symfoniorkesterets instrumenter.png
-
Musikprøve. Prøven foregår ude i Agoraen, så medbring hovedtelefoner, så I kan lukke støj ude. I får udleveret papir, klaviatur, dur- og molformlen samt kvintcirkel af mig. I skal selv medtage blyant og viskelæder.
-
Jakob Jensen nodeteori.html
-
Læs om "Tegn og symboler" på Musikipedia og besvar de nedenstående spørgsmål under elevfeedback:
-
Tegn og symboler | Musikipedia
-
Bach violinkoncert i E-dur består af 3 satser. Vi skal arbejde med 3. sats som starter 13.20.
-
Bach - Violin Concerto in E major BWV 1042 - Sato | Netherlands Bach Society
-
Vi skal arbejde med rondo. Kig på jeres noter på første side i noden "The Young persons guide to the Orchestra" og repeter jeres viden om klassisk instrumentation og partiturlæsning, dynamik og tempo.
-
VIVALDI Four Seasons – Autumn (3rd mvt) – Apollo's Fire/Olivier Brault, violin
-
Barokkoncert oversigt.pdf
-
Vi går videre med rondoformen. Kig i jeres noter og i oversigtsarket ovenfor og besvar de nedenstående spørgsmål under elevfeedback. (Jeg forventer ikke, at I forstår alt på siden. Fokuser på det vi snakkede om i modulet)
-
1g mu1 arbejdsspørgsmål_De fire årstider, Efteråret 3.sats.doc
-
Program_Efteråret 3. sats.pdf
-
Efteråret 3. sats, instrumentation.docx
-
Vi arbejder videre med Vivaldis "Efteråret 3. sats". Lyt satsen igennem igen, så I kan huske temaet og medbring jeres node til modulet. De der ikke var til sidste modul laver opgaverne på arbejdssedlen hjemme så godt I nu kan. Node og lydfil er vedhæ
-
Vivaldi, Efteråret, 3. sats_partitur (1).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Form og groove rytmisk musik
Forløbet bygger ovenpå formforløb fra grundforløbet
Grooveanalyse:
- Beatmarkeringer
- Modrytmer (offbeat og afterbeat)
- Ostinater og gentagelsesmønstre
Formanalyse:
- strofisk form
- popform
- udvidet popform
- AABA form
Analyseværker:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509510841",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509510841",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509510841"
}