Holdet 2024 me/6 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Charlotte Fjordvald Bertelsen
Hold 2024 me/6 (1g me/6)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gyser
Titel 2 Praktisk produktion 1 / pilotproduktion
Titel 3 Dokumentar m.v.
Titel 4 Eksamensproduktion
Titel 5 Repetition & eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gyser

Faglige mål >>>
Teori og analyse: Kendskab til gyset, horror - og karakteristiske træk ved tre undergenrer; teen-kill, det dæmoniske gys og det psykologiske gys.  Gennemgang af gysergenrens 3 centrale træk (monster, tab af liv og lemmer, publikums angst og lyst!), gysets to hovedpersoner (monster og offer), familiens position i gyset, og gysets tre-delte handling (harmoni/indgangsposition - kaos/udviklingsposition - 'harmoni'/udgangsposition). Forskellen på suspense og surprise. Fiktionskoder, fremdriftskomponenter m.v. I analysearbejdet mest fokus på shot-to-shot analyser, samt identificering af træk ved de forskellige undergenrer af gys. Dramaturgi og hvordan virkemidlerne anvendes i de forskellige faser er også central, samt set up-pay off m.v.

Film:
- The Shining” (xx, Stanley Kubrick) / psykologisk gys
- “Alien” (1979, Ridley Scott) / videnskabeligt/sci-fi gys
- “Drag Me to Hell” (2009, / dæmonisk gys


Filmklip fra bl.a.:
...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Praktisk produktion 1 / pilotproduktion

Praksis: Planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper. Kendskab til faserne i en medieproduktion; præproduktion (synopsis incl. bl.a. præmis, samt manus/storyboard hvor redigeringsprincipper skal indtænkes), filme, redigere, samt visning og evaluering/refleksion. Vigtigst i produktionen; at få praktisk fortrolighed med brugen af virkemidler, dernæst plottets styrke.

I forløbet lærer eleverne at planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper, herunder at bestemme faserne i arbejdet med en medieproduktion, samt at anvende filmsprogets terminologi i forbindelse hermed. De lærer endvidere at udarbejde synopsis og storyboard, og at anvende dramaturgiske grundprincipper i dette præ-produktionsmateriale, samt at tilpasse udtryksformen til indhold og målgruppe. De lærer også mere hands-on betjening af optage- og redigeringsudstyr. Endelig lærer de at forholde sig analytisk til produktionsprocessen og deres egen produktion.

Flg. film blev lavet:
...
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nær-analyse 1, gyser 10-12-2024
PP1, præ-produktion 18-12-2024
PP1 - færdig film 21-01-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Dokumentar m.v.

Faglige mål  >>>
Teori og analyse: Se hele dokumentar-film og -udsendelser, samt klip fra forskellige danske og udenlandske produktioner. Karakterisering af grundlæggende træk ved fakta og fiktion. Identificering af centrale dokumentar-genrer/programtyper: den dybdeborende, den observerende og hybrid. Analyse af dokumentar (fakta) med fokus på brugen af virkemidler i de forskellige genrer/programtyper, fakta-koder og manipulation.

Hele dokumentarudsendelser;
- "Emilie Meng" (20XX, Instruktør: ) (autoritative træk m.v.!)
- "Operation X, ...' (20XX, xx) (deltagende dokumentar)
- 'Flugt' (20xx, xx) (observernde / portræt dokumentar)

Klip fra dokumentar:
- 'Den hemmelige krig' (2006, Instruktør: Christoffer Guldbrandsen) (dybdeborende træk m.v.!)

Teoristof:
- Andersen & Mikkelsen: "Dokumentaren i undervisningen", kapitel 3: Dokumentarens typiske former. Side 53-63, samt s. 77 + 80-82 (om manipulation og etik). Lindhardt & Ringhof (2009) [i alt ca. 15 sider]
- Filmens stilapperat [1 side]
- Observerende og dybdeborende dokumentar - oversigt [1 side]
- To artikler fra "CUT", nr. 102, Juni 2013: "Alt er under kontrol" af Mads B. Mikkelsen, s. 2-4, og "At forstå verden en lille smule bedre" af Lone Andersen og Helle Juhl Lassen, s. 18-19 [i alt ca. 5 sider]
- Claus Nymann Christensen, Michael Boas Pedersen, Ole Østergaard (red.): "Mediefag.dk", Systime (2005), s. 65 (om bølgemodellen) [1 side]
I alt ca. 23 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nær-analyse 2, dokumentar 03-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Eksamensproduktion

Praksis: Gennemarbejdet elevproduceret eksamensproduktion i grupper; præproduktion (synopsis m. præmis, storyboard m.v.), filme, redigere. Fakta eller fiktion – eller en blanding! Screening, konstruktiv respons og reflekterende selvevaluering.
Eksamensproduktionen må maksimalt være på 6 minutter.

Flg. film blev lavet:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensproduktion, præ-produktion 25-03-2025
Eksamensproduktion, færdig film 07-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Repetition & eksamensforberedelse

Gennemgang af eksamenskrav, eksempel på hvordan et eksamens-spørgsmål kan se ud, samt afprøvning af dette - incl. repetition af de væsentligste pointer og faglige begreber fra de forskellige forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde