Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Fjordvald Bertelsen
|
Hold
|
2024 me/6 (1g me/6)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Gyser
Faglige mål >>>
Teori og analyse: Kendskab til gyset, horror - og karakteristiske træk ved tre undergenrer; teen-kill, det dæmoniske gys og det psykologiske gys. Gennemgang af gysergenrens 3 centrale træk (monster, tab af liv og lemmer, publikums angst og lyst!), gysets to hovedpersoner (monster og offer), familiens position i gyset, og gysets tre-delte handling (harmoni/indgangsposition - kaos/udviklingsposition - 'harmoni'/udgangsposition). Forskellen på suspense og surprise. Fiktionskoder, fremdriftskomponenter m.v. I analysearbejdet mest fokus på shot-to-shot analyser, samt identificering af træk ved de forskellige undergenrer af gys. Dramaturgi og hvordan virkemidlerne anvendes i de forskellige faser er også central, samt set up-pay off m.v.
Film:
- The Shining” (xx, Stanley Kubrick) / psykologisk gys
- “Alien” (1979, Ridley Scott) / videnskabeligt/sci-fi gys
- “Drag Me to Hell” (2009, / dæmonisk gys
Filmklip fra bl.a.:
...
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Praktisk produktion 1 / pilotproduktion
Praksis: Planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper. Kendskab til faserne i en medieproduktion; præproduktion (synopsis incl. bl.a. præmis, samt manus/storyboard hvor redigeringsprincipper skal indtænkes), filme, redigere, samt visning og evaluering/refleksion. Vigtigst i produktionen; at få praktisk fortrolighed med brugen af virkemidler, dernæst plottets styrke.
I forløbet lærer eleverne at planlægge og gennemføre en medieproduktion i grupper, herunder at bestemme faserne i arbejdet med en medieproduktion, samt at anvende filmsprogets terminologi i forbindelse hermed. De lærer endvidere at udarbejde synopsis og storyboard, og at anvende dramaturgiske grundprincipper i dette præ-produktionsmateriale, samt at tilpasse udtryksformen til indhold og målgruppe. De lærer også mere hands-on betjening af optage- og redigeringsudstyr. Endelig lærer de at forholde sig analytisk til produktionsprocessen og deres egen produktion.
Flg. film blev lavet:
...
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Synopsis_Manus_Storyboard eksempler.pdf
-
Storyboard _ The Simpsons way.pdf
-
Synopsis-ark.pdf
-
Præproduktionens faser huskeseddel til produktion.pptx
-
Valget - For stille_1g me6_2024-25_ELEV-VERSION_Inkl projektgrupper.doc
-
LEKTIER: 1) Medbring en idé til en gyser-film, som I kan lave (gerne med synopsis-udkast) - tænk også over hvilken gyser-genre det skal være. 2) Læs det vedhæftede dokument om præ-produktion som inspiration.
-
Levende billeder_præ-produktion m.v.pdf
-
Lektier: 1) Medbring det præ-produktionsmateriale I lavede sidst (til den film, I vil lave). 2) Gen-læs de to vedhæftede dokumenter, så I ved, hvilke krav der er til den gyser, I skal lave + hvilke krav der er til præ-produktionen.
-
Valget - For stille_1g me6_2024-25_ELEV-VERSION_Inkl projektgrupper_Version2.doc
-
Præproduktionens faser huskeseddel til produktion.pptx
-
LEKTIE: Husk jeres synopsis, manus m.v., og evt. rekvisitter + kostumer.
-
LEKTIE: 1) Husk jeres storyboard m.v., og evt. rekvisitter + kostumer. 2) Giv CF besked, hvis I filmer et andet sted eller på et andet tidspunkt, og derfor ikke kommer til modulet!
-
LEKTIER: Medbring alt til redigering (computer og alle jeres optagelser).
-
Konstruktiv efterkritik_opgaveark_1g me6_2025.doc
-
Konstruktiv efterkritik_Fokus s. 80_Levende Billeder s. 253.pdf
-
LEKTIE: HUSK at up-loade et link til jeres færdigredigerede film til 'opgaver' (til visning for klassen).
-
Valget - For stille_1g me6_2024-25_ELEV-VERSION_Inkl projektgrupper_Version3.doc
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nær-analyse 1, gyser
|
10-12-2024
|
PP1, præ-produktion
|
18-12-2024
|
PP1 - færdig film
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Dokumentar m.v.
Faglige mål >>>
Teori og analyse: Se hele dokumentar-film og -udsendelser, samt klip fra forskellige danske og udenlandske produktioner. Karakterisering af grundlæggende træk ved fakta og fiktion. Identificering af centrale dokumentar-genrer/programtyper: den dybdeborende, den observerende og hybrid. Analyse af dokumentar (fakta) med fokus på brugen af virkemidler i de forskellige genrer/programtyper, fakta-koder og manipulation.
Hele dokumentarudsendelser;
- "Emilie Meng" (20XX, Instruktør: ) (autoritative træk m.v.!)
- "Operation X, ...' (20XX, xx) (deltagende dokumentar)
- 'Flugt' (20xx, xx) (observernde / portræt dokumentar)
Klip fra dokumentar:
- 'Den hemmelige krig' (2006, Instruktør: Christoffer Guldbrandsen) (dybdeborende træk m.v.!)
Teoristof:
- Andersen & Mikkelsen: "Dokumentaren i undervisningen", kapitel 3: Dokumentarens typiske former. Side 53-63, samt s. 77 + 80-82 (om manipulation og etik). Lindhardt & Ringhof (2009) [i alt ca. 15 sider]
- Filmens stilapperat [1 side]
- Observerende og dybdeborende dokumentar - oversigt [1 side]
- To artikler fra "CUT", nr. 102, Juni 2013: "Alt er under kontrol" af Mads B. Mikkelsen, s. 2-4, og "At forstå verden en lille smule bedre" af Lone Andersen og Helle Juhl Lassen, s. 18-19 [i alt ca. 5 sider]
- Claus Nymann Christensen, Michael Boas Pedersen, Ole Østergaard (red.): "Mediefag.dk", Systime (2005), s. 65 (om bølgemodellen) [1 side]
I alt ca. 23 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nær-analyse 2, dokumentar
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
Praksis: Gennemarbejdet elevproduceret eksamensproduktion i grupper; præproduktion (synopsis m. præmis, storyboard m.v.), filme, redigere. Fakta eller fiktion – eller en blanding! Screening, konstruktiv respons og reflekterende selvevaluering.
Eksamensproduktionen må maksimalt være på 6 minutter.
Flg. film blev lavet:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensproduktion, præ-produktion
|
25-03-2025
|
Eksamensproduktion, færdig film
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Repetition & eksamensforberedelse
Gennemgang af eksamenskrav, eksempel på hvordan et eksamens-spørgsmål kan se ud, samt afprøvning af dette - incl. repetition af de væsentligste pointer og faglige begreber fra de forskellige forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509566795",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509566795",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509566795"
}