Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Luna Mølgaard
|
Hold
|
2024 me/7 (1g me/7)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dokumentarforløb
Vi arbejder med dokumentargenren gennem dels at se dokumentarfilm, lave næranalyse og lave små øvelser alene og i grupper. Vi læser om forskellige former for dokumentariske undergenrer i grundbogen DOX. Her kommer vi ind på den observerende, den autoritative og den deltagende dokumentar.
Vi snakker om filmiske virkemidler, public service, reality, etik, iscenesættelse og oplysning.
Kort dokumentarisk skitse: 1 person (karakter) I godt kan lide. Karakteren laver 1 handling. Handlingen foregår i 1 rum med 1 genstand. Der må gerne optræde flere karakterer, handlinger, rum og genstande. 2-3 min. Må klippes. Horisontal kamera. Ingen interview.
Fremlæggelse: uddrag på 3-5min af en dokumentar. Det kan være fra en dokumentarfilm, YouTube, dokumentarserie mm. Kan også være videoer fra SoMe, hvis I så vælger en samling af videoer.
Filmografi:
- "This Place We Call Our Home", Sybilla Tuxen og Thora Lorentzen, 2016 (https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/this-place-we-call-our-home/)
- "Min Far Forfra", Nicoline Skotte, 2014 (https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/min-far-forfra/)
- "The Rescue", Jimmy Chin og Elizabeth Chai Vasarhelyi, 2021 (https://www.dr.dk/drtv/se/redningen_-drengene-i-grotten_463410)
- "Twice colonized" (citat), Lin Alluna, 2023 (https://www.dr.dk/drtv/se/twice-colonized_440668)
Litteratur:
- "DOX -forløb i medier" - kapitel 1+2+3
I forlængelse af dokumentarforløbet laver I en "pilot" i den dokumentariske genre: Observerende - Autoritativ - Deltagende. I arbejder i pre-produktion - produktion - post-produktion. 5-7 min. Undervejs ser vi to skitser og en film, jeg har lavet: "Aften. Behind the scenes musical." (https://vimeo.com/manage/videos/202220538) + "Pilot. Eyad derhjemme." (https://vimeo.com/296366828/5cb0f5f052?share=copy) + "Trolls Do Call Me. Odysse." (https://vimeo.com/1017030043?share=copy#t=0)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotproduktion
Pilot - dokumentar
Observerende - Autoritativ - Deltagende
Pre-produktion - Produktion - Post-produktion
5-7 min.
Filmekspempler:
- Aften. Behind the scenes musical. (https://vimeo.com/manage/videos/202220538)
- Pilot. Eyad derhjemme. (https://vimeo.com/296366828/5cb0f5f052?share=copy)
- Trolls Do Call Me. Odysse. (https://vimeo.com/1017030043?share=copy#t=0)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fiktion - Science Fiction
Fiktionsforløb
I dette forløb fokuserer vi på fiktionsfilm. Vi ser forskellige fiktionsfilm og laver citatanalyser og diskuterer fiktionsvirkemidler, der trækker på jeres viden fra grundforløbets gennemgang i "Levende Billeder".
Som et særskilt fokus kigger vi på science fiction-genren. Vi ser klassikere, og laver en historisk gennemgang af genren samt lærer om genrens særlige kendetegn. Til det læser vi teori, laver analyser og taler om genren som spejl på vores fælles virkelighed.
Filmografi:
- Viktor på Månen (2019) - Christian Arhoff (https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/viktor-pa-manen/)
- The Matrix (1999) - Wachowski
Filmuddrag (eksempler):
- A Trip to the Moon (1902) - George Melies (https://www.youtube.com/watch?v=xLVChRVfZ74)
- Metropolis (1928) - Fritz Lang
- 2001: Space Odyssey (1968) - Stanley Kubrick
- Blade Runner (1982) - Ridley Scott
- Independence Day (1996) - Roland Emmerich
- Black Mirror (2011) - Charlie Brooker
Litteratur:
- Sci-fi-filmens kendetegn og undergenrer: https://mediefagsciencefiction.wordpress.com/2017/01/24/sci-fi-filmens-rodder/
- Dystopien: https://mediefagsciencefiction.wordpress.com/2017/01/24/dystopien/
Præsentation af et udvalg citat (maks 5 min) og herefter laver I en gennemgang af de filmiske virkemidler, der er blevet anvendt (beskæring, perspektiv, lys, farver, kamerabevægelse, klip m.m.). Kom også ind på fortælling (fortællergreb, handling, historie m.m.). Derudover skal I bestemme genre og lave en analyse af citatet, hvor I laver en perspektivering til samfundsmæssige problemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filmproduktion
I kan vælge enten at lave en dokumentar- eller fiktionsfilm. Denne film skal, hvis I bliver trukket ud, bruges til eksamen.
Maks 6 minutter. Grupper af maks 5. I skal uanset genre arbejde med fortælling og filmiske virkemidler i pre-produktion, produktion og post-produktion.
Pre-produktion
- Hold (roller)
- Produktionsplan
- Treatment / Manus
- Storyboard / Moodboard
- Udstyrsliste
Få styr på jeres hold, produktionsplan og udstyrsliste. Start på at udvikle jeres film ved at lave treatment/manus, storyboard/moodboard. Hvad er temaet og hovedpræmissen i jeres film?
- Genre
- Fortælling
- Arena
- Karakter(er)
- Handling / Dramaturgi
- Genstande / rekvisitter
- Filmiske virkemidler
Produktion
I filmer vælger selv udstyr. Har haft mulighed for at filme på Panasonic handycam eller smartphone. Mulighed for forskelligt lyd- og gripudstyr ved begge.
Post-produktion
I klipper på egne computere. I bruger Imovie eller capcut.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Produktionsplan
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509571606",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509571606",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509571606"
}